Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 27 av 27

Trd: Har jobbsituasjonen for nyutdannede i politiet ndd et kritisk niv?

Menig
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    0

Har jobbsituasjonen for nyutdannede i politiet ndd et kritisk niv?

De fleste har sikkert ftt med seg at jobbsituasjonen for nyutdannede i politiet er verre enn noen gang fr. Tidligere r, da det har blitt snakket om hvor vanskelig det er for nyutdannede f jobb, var rundt 80% av kullet i jobb innen nyttr. I r er det kun rundt 40% som har jobb, og over 120 av vikariatene gr ut etter nyttr. Dermed risikerer vi at langt over halvparten av kullet er arbeidsledige til nyttr, og da m det virkelig skje noe magisk for f alle i jobb. Etter hvert som vren siger p, vil det kommende 2017-kullet begynne ske jobb, og innen juni er de ferdige, med de nyeste kursene og den nyeste fagplanen i boks, for ikke nevne fersk IP-status. Dermed str store deler av 2016-kullet igjen uten hverken jobb eller IP-status. Da skal det et lite mirakel til for f jobb med flere hundre, om ikke tusen, skere per stilling.

N skal alts Sr-st politidistrikt nedbemanne 170 stillinger i 2017 pga. reformen. http://www.ta.no/nyhet/skien/politi/.../s/5-50-279592 (betalingsmur).

Hva skjer s? Vil skertallene til PHS stupe nr det viser seg at man faktisk risikerer f hele drmmen knust av inkompetente politikere? Isfall vil det ha katastrofale flger for kvaliteten p fremtidens politi dersom ikke opptaksnemnda kan velge og vrake som de kan i dag.

Selv gikk jeg ut i 2016. Jeg har sendt 89 sknader og ikke blitt innkalt til ett eneste intervju. Hele tiden fikk vi beskjed om at "det kommer jo hundrevis av stillinger i slutten av 2016, de venter bare til slutten av ret med ansette folk p grunn av budsjettet". De stillingene har ikke kommet, da det er billigere for politidistriktene bli konomisk straffet for ikke ansette oss, enn faktisk ansette oss.

Hva tenker dere om dette?

Her er det statistikk lese for de som vil lese seg opp: http://dybde.politiforum.no/denyutdannede.html

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Sv: Har jobbsituasjonen for nyutdannede i politiet ndd et kritisk niv?

"Politiet i Norden roper varsko. Trygghet, tillit og nrvr forsvinner".

Kronikk skrevet av lederne for politiforeningene i Norge, Sverige, Danmark, Finland og Island:

http://politiforum.no/no/meninger/kr...25-T2RfU4x.ips
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Det jeg umiddelbart tenker er at det m bli en klarere styring p hvor mange man tar inn og utdanner p PHS og hvor mange stillinger det er tilgjengelig i politiet, alts at man gr vekk fra ett fast antall plasser til ett behovsstyrt inntak. Jeg vet dette sannsynligvis er noe som er vanskelig ansl med 100% sikkerhet, i og med at PHS gr over 3 r, men en viss prognose burde vre mulig (slik at man unngr at 60% er uten jobb), spesielt med tanke p hvor mye det koster utdanne hver enkelt student ved PHS.
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Det burde vre mulig tilpasse inntaket mer til behovet, men det er jo ikke uvanlig i mange yrker at antallet som utdannes ikke tilsvarer behovet, og det er ikke ndvendigvis bare galt. F.eks. har jeg en nev som ble ferdig bachelor i produktutvikling - maskiningenir - fra det som n heter Hgskolen i Srst-Norge like fr oljekrisa slo ut i full blomst. I likhet med de fleste andre fra hans kull har han ikke relevant jobb, han jobber som hndlanger for sin rrlegger-bror. Men dette gir jo ogs bedriftene mulighet til skumme flten, bare ansette de aller beste, noe som kanskje kan vre gunstig i det lange lp.

P lege-siden har vi jo det motsatte, siden 1945 har alltid antallet leger utdannet i Norge vrt vesentlig under halvparten av behovet. Flertallet utdannes i utlandet (flott med utveksling og internasjonalisering, men da br det vre toveis slik at omtrent like mange kommer fra utlandet til Norge for studere medisin som reiser fra Norge til utlandet for studere medisin, men slik er det ikke, det er nesten utelukkende en enveistrafikk - for ca. 10 r siden mtte Danmark innfre egne strenge opptakskrav til medisinstudiet for nordmenn, for at ikke Danmark skulle bruke alle sine ressurser til utdanne norske leger (idet var ingen trafikk den motsatte veien selvflgelig). N har jo hele tiden i 70 r Legeforeningen mast om at man ikke m ke antallet studieplasser, det er snart overskudd p leger...... Det sikrer jo at de kan forlange gyldne konomiske betingelser.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Jeg er enig med deg i mye, men jeg mener det er forskjell i utdannelser der man primrt utdanner til privat sektor(konomi, ingenir etc) og der man primrt utdanner til offentlige stillinger (politi, ambulanse, forsvar).
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Sidan ambulanse er nemnt, der og er det ein del overproduksjon. Det blir p ein litt annan mte, men p landsbasis er det mange som gr p ambulanselinja p VGS som ikkje fr tilbod om lrlingsplass. I tillegg nr dei er ferdig fagarbeidarar er det vanskeleg f fast stilling. Her har fylkeskommunen bestemt at ein skal ikkje ha fleire elevar enn lrlingsplassar, men nr ein lyse ut lrlingsplassar er det som regel ca 100 skarar fr heile landet.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Slik som dette har det vrt jevnt over siden jeg selv var ferdig p HIO som ung og lovende ingenir i 2002. ret fr mtte bestekameraten min opp i et klasserom og skrev seg p en liste, og startet i august hos IBM. Det ret jeg var ferdig var det dot.com-krise og ingen av oss fikk relevant jobb, det nrmeste jeg kom var et brev der det stod "takk for din sknad, du er en av 450 aktuelle skere". Samme ret mista bestekompisen min jobben grunnet nedbemanning. S ca 10 r senere var oljeprisen p topp, og det ringte folk fra bde inn og utland og ville gi meg jobb. Takket ja til jobb som konsulent da kombinasjonen av 200k mer i rslnn og mer ansvar/utfordringer var vanskelig si nei til. S datt oljeprisen for ca 2 r siden og det var rett ut av dra nr en endelig hadde lrt seg alt innen drilling, og turen gikk videre til lre seg pumper og hydraulikk, en smal overgang for en som er utdannet elektroingentingjr... S hele tiden har jeg mtte lre meg ting jeg ikke kan, og det har s langt berget inntekten, samt at jeg har vrt villig til flytte p meg.

Men ja, det er ille lese om hvordan PHS-studentene opplever overgangen til arbeidslivet, ihvertfall all den tid de har blitt lovet fast arbeid nrmest fr de mtte p opptak. Nr en i tillegg leser hva som foregr innad i politiet i feks. Bergen, s er det mye ta tak i.

Men helt enig med de som sier at inntak m vre lik behov, jeg kan ikke forst hvorfor det ikke er slik. Det m jo vre verdens enkleste regnestykke sette opp behov og mangel i forhold til ledige stillinger.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Litt mer om slsing med offentlige ressurser:
    Men f politijobb var enklere sagt enn gjort. N jobber de i bokhandel, begravelsesbyr, bank og barnehage.
    http://dybde.politiforum.no/denyutdannede.html

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Ja, inntak m til en viss grad tilpasses et behov. For ti r siden var inntaket p PHS i underkant av 300 studenter, og det resulterte i ufaglrt arbeidskraft i etaten. I dag er det overskudd. At en idiot en gang har lovet nyutdannede var bare dumt, og studentene m ha vrt passe naive da det i flere har vrt beskrevet som et problem med at mange str i jobb etaten. Er man nyutdannet m man som et minimum ske enhver ledig stilling i etaten, vre villig til starte i vikariater, i perioder ikke vre en del av etaten, og ikke minst flytte til det mest rurale strk med mest innavl og intet nettverk i en startfase.

S tror jeg et hvert arbeidsmarked har godt av litt overproduksjon slik at arbeidsgiver kan velge bort de drligste/verste kandidatene. PHS er heller ingen etatsskole, og kompetansen er ogs relevant i andre yrker/bransjer, og utdanner ikke utelukkende til politietaten. Andre eks. p bruk av kompetansen er etterforskere i forsikringsbransje, NAV, Arbeidstilsyn, vegvesen, sikkerhetsbransje, osv...
    Det er bedre ta toget med NSB enn fly med LSD.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

At de slipper inn mye rart p PHS kan jeg selv bekrefte uten ha verken skt eller gtt der selv, s en viss siling i etterkant er jeg helt enig i. Jeg finner det skummelt at folk som sier " skjnn itj nnn ting, " nr det kommer til google kalender og oppsett av denne p mobilen, skal vre ute og fortelle meg hva som er det beste for meg og ikke.

Menig
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Ja, inntak m til en viss grad tilpasses et behov. For ti r siden var inntaket p PHS i underkant av 300 studenter, og det resulterte i ufaglrt arbeidskraft i etaten. I dag er det overskudd. At en idiot en gang har lovet nyutdannede var bare dumt, og studentene m ha vrt passe naive da det i flere har vrt beskrevet som et problem med at mange str i jobb etaten. Er man nyutdannet m man som et minimum ske enhver ledig stilling i etaten, vre villig til starte i vikariater, i perioder ikke vre en del av etaten, og ikke minst flytte til det mest rurale strk med mest innavl og intet nettverk i en startfase.

S tror jeg et hvert arbeidsmarked har godt av litt overproduksjon slik at arbeidsgiver kan velge bort de drligste/verste kandidatene. PHS er heller ingen etatsskole, og kompetansen er ogs relevant i andre yrker/bransjer, og utdanner ikke utelukkende til politietaten. Andre eks. p bruk av kompetansen er etterforskere i forsikringsbransje, NAV, Arbeidstilsyn, vegvesen, sikkerhetsbransje, osv...
    Skjnner godt hva du tenker, men jeg mener det har gtt over alle stokker og stein. Det som foregr n er s definitivt en siling, problemet er bare at de fleste blir silt bort i prosessen. Jeg og flere andre sker p alt som kryper og gr av stillinger, men det blir jo problematisk nr det er 130 skere p en stilling i indre Finnmark. Vi ender opp med at de som ansetter m sortere sknadsbunken etter karakterer og annen formellkompetanse, og veldig mange fr ikke mulighet til vise hva de er gode for p intervju.

Siling av folk p PHS er en god ting, men ideelt sett skal jo dette skje ilpet av de 3 rene gjennom egnethetsvurderingen. Der burde de kanskje bli litt strengere.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Dores Vis post
    Siling av folk p PHS er en god ting, men ideelt sett skal jo dette skje ilpet av de 3 rene gjennom egnethetsvurderingen. Der burde de kanskje bli litt strengere.
    Skjnner problemstillingen og er langt p vei enig. Men, at det er s mange utdannede at det er flere som sker stillingen i Indre Finnmark slik at arbeidsgiver fr et knippe velge mellom er viktig.

Selv om det p skolen er en egnethetsvurdering s er det til sjuende og sist arbeidsgiver som skal ha et personalansvar for fast ansatte (kanskje et helt yrkesaktivt liv) og m f et reellt valg ved ansettelse. Skolen har studentene inne i tre (to r), og den har ikke personalansvar etter tjenestemannslov/arbeidsmiljlov.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    At de slipper inn mye rart p PHS kan jeg selv bekrefte uten ha verken skt eller gtt der selv, s en viss siling i etterkant er jeg helt enig i. Jeg finner det skummelt at folk som sier " skjnn itj nnn ting, " nr det kommer til google kalender og oppsett av denne p mobilen, skal vre ute og fortelle meg hva som er det beste for meg og ikke.
    Kjenner til et tilfelle hvor en srdeles umoden person ble sluppet igjennom befalsskole, ikke fikk normalopprykk til fenrik etter plikttjeneste, deretter ble tatt inn p politiskolen, og fortsatt er i Politiet. Han brukte alle muligheter til unng repvelser i Forsvaret, inklusive "frem og tilbake" med militrnekting.

Kan ikke si noe mer, siden det kunne bidra til identifisere personen, for noen.

Den gangen (1980-tallet) var det tydeligvis ikke vanskelig f jobb i politiet, selv for folk som hadde bevist at de var udugelige.
    Sist endret av Niko; 19-11-16 kl 03:07

Menig
    Ble medlem
    Jun 2016
    Pondusfaktor
    0

Det er dessverre mange flinke folk som ikke fr jobb i politiet eller i andre relevante yrker. Jeg kjenner tidligere ansatte i FS, akuttsykepleiere og brannmenn i samme situasjon, alle med gode karakterer. Det er stor kamp om vikariater p 2-4 mneders varighet lagt til hele landet, og frustrasjonen er stor nr flere av ansettelsesprosessene stanses pga. for stram konomi.

De kostnadene som gr til utdanne politifolk til arbeidsledighet kunne gtt til lnn og driftsmidler. En etaskole med bo og plikttjeneste etter politi og lensmannsetaten behov ville vrt bedre for alle parter IMHO. Argumentet med "men man fr jo en bachelorgrad" er i mine yne irrelevant s lenge det ikke frer frem til politijobb. Ville de hatt en bachelorgrad kunne de gtt tverretnisk musikkformidling og jazzballett for min del (ikke noe negativt om de som gr der).

rets kull er midt i sentraliseringsreformen, dessverre. Vi vet jo alle at den sikkerhetspolitiske situasjonen i vre nromrder og Europa forvrig selvflgelig ikke vil ha en innvirkning p vre forhold her i Kongeriket (ironi, dette er tross alt Internett og de som ikke kjenner meg kan komme til skade og tro jeg er helt av nett).

Som svar til det noe ledende sprsmlet i trdens tittel: ja, men jeg er redd for det vil bli verre fr det blir bedre.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Ja, det finnes en del "bachelor" grader som er totalt unyttige i enhver sammenheng unntatt "jage lnnstrinn" i diverse kommuner, som f. eks "sosionom".

Det er et sterkt beklagelig faktum at bde sivile og militre myndigheter etter hvert har ftt en alt for stor respekt for (ofte kunstige) akademiske "grader", p bekostning av praktisk erfaring.
    Sist endret av Niko; 19-11-16 kl 04:49

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Frst har jeg lyst til kommentere at det er hyst usaklig trekke frem noen enkeltpersoner man ikke har ftt et godt inntrykk av, og deretter pst at "de slipper inn mye rart p PHS".

I alle yrker vil det vre en eller annen som ikke burde jobbet der, men det er mange skere velge mellom til politiutdanningen, og man er nye med selektere. Ute p tjenestestedene ryktes det ogs fort dersom enkelte ikke lever opp til de forventninger man har, og dersom publikum har noe utsette p en tjenesteperson har man alle muligheter til ta dette videre. P den mten fr ogs tjenestepersonen lagt frem sin versjon av saken.

For nyansere litt situasjonen for de nyutdannede, s vil jobbsituasjonen for det siste kullet endres fortlpende. Mener jeg leste at av de som gikk ut i fjor, er 97,6 prosent n i jobb. For kullet som gikk ut 2014 leste jeg at status 30.9.15 var at 95 prosent hadde stilling i politiet.

Men, som mange er fullt klar over, sliter politidistriktene med stramme budsjetter, samtidig som man trenger flere folk. I stedet for styrke politiet, brukes store summer p en meningsls omorganisering som vil vise seg svekke politiets tilstedevrelse over store deler av landet. Den totale kostnaden p politireformen er forelpig estimert til 2,245 milliarder frem til 2022. I dag bevilges det dokumentert mindre penger til reformen enn det som behves. For 2016 er 205,2 rsverk direkte involvert i reformarbeidet, i tillegg kommer svrt mange politifolk som p forskjellig vis jobber med prosjektet. Politidistriktene m selv betale omkostningene ved dette, i tillegg blir ordinre oppgaver liggende. Dette arbeidet gr alts p bekostning av den polititjenesten som fra fr er p et minimumsniv, og der harde prioriteringer er virkeligheten.

Forutsatt at alle de nyutdannede politifolkene fr jobb i etaten fremover, vil mlet som en gang ble satt om to politirsverk per tusen innbygger ns i 2020. P bakgrunn av dette vurderes det n ta inn frre politistudenter fra 2018. En slik beslutning vil ogs innebre at ett eller flere av dagens studiesteder nedlegges.

Mlet om to politirsverk per tusen innbygger er hyst diskutabelt. F land har en lavere politibemanning enn Norge. Oppslagene vi har vrt vitne til i media, og de alvorlige varslersakene som er kommet frem, br gi et tydelig signal p hvor galt det gr nr man ikke gir politiet de ndvendige ressurser. I Bergen ser man at det store, skalte "robuste" politidistriktet, ikke har vrt i stand til jobbe med bekjempe alle former for lovbrudd, de har over flere r prioritert bort meget alvorlig kriminalitet. Etterforskere p Org. krim str frem og forteller at de har blitt fysisk syke av arbeidsmengden. Ressursene str ikke i forhold til arbeidsoppgavene, til tross for de beinharde prioriteringene som er gjort. I en slik situasjon oppleves det meningslst at ferdig utdannede politifolk str p sidelinjen og ikke kan ansettes. De burde umiddelbart blitt satt i tjeneste.

Bde politikere, POD og Riksadvokat legger fringer p hva politiet skal prioritere. Men de flger ikke opp med gi ekstra midler, dermed m andre, like viktige saker, nedprioriteres. Det man ikke tenker p, er at kriminaliteten ikke blir borte, selv hvor mye man forsker skyve den under teppet. Varslersakene fra Bergen har frt til kommentarer som "Hva er det med bergensere?", jeg vil heller stille sprsmlet "Hva er det med politikerne?" Hvorfor tillater de som skal styre landet den fullstendig uakseptable og uholdbare situasjonen politiet str i? Vest Politidistrikt prioriterer blant det prioriterte. De var i ferd med miste fullstendig kontrollen p straffesaksportefljen.

Ved forskjellige anledninger har jeg sett enkelte hevde at man ikke kan vinne kampen mot narkotika. Tror noen at vi kan vinne kampen mot seksuallovbrudd? Er det virkelig noen som tenker at vi p ett tidspunkt kan lene oss tilbake og erklre at n er vi endelig kvitt overgriperne for godt?

Det vil ALLTID eksistere mennesker blant oss som er kapable til utsette barn og voksne for grove overgrep. Likeledes vil det alltid finnes individer som ikke mangler skrupler nr det gjelder befatte seg med narkotika eller annen kriminalitet. Men vi m aldri gi opp kampen av den grunn. Kampen mot narkotika gir i dag resultater ved at man ser at stadig frre unge velger ruse seg. Vi m heller aldri gi opp kampen mot dem som delegger andres liv ved forgripe seg p dem. Aldri har norsk politi etterforsket flere seksuelle overgrep mot barn enn n. Voldtekter av barn og distribusjon av overgrepsmateriale er s omfattende at politiet ikke makter rekke over alt. I mange av disse sakene er rus inne i bildet. De forskjellige typer kriminalitet har forgreninger til hverandre.

Politiet skal forebygge og bekjempe kriminalitet, og dermed bidra til et trygt samfunn. Til dette arbeidet trenger man ressurser. Det er meget drlig utnyttelse av tilgjengelige ressurser nr man ikke setter i sving de nyutdannede politifolkene umiddelbart. Valget om sette alle i arbeid br vre enkelt nr man ser de gjennomgripende, omfattende problemene som oppstr om man lar vre. Kriminalitet delegger liv, det forringer livskvalitet, og skaper en uholdbar utrygghet. I tillegg taper samfunnet milliarder rlig. mle disse enorme kostnadene opp mot ressursbruken for bekjempe kriminalitet br gi en klar pekepinn p hvilke prioriteringer samfunnet burde vre opptatt av.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

@Aeliana, ikke glem at ogs du ogs etter eget utsagn er selektert og utvalgt. Det medfrer at du ogs m finne deg i bli analysert og tolket i verste henseende. Ikke alle av oss som skriver p et forum har valgt stille p opptak i den hensikt bli sjef over andre, og det m du ogs forst.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

@Aeliana, ikke glem at ogs du ogs etter eget utsagn er selektert og utvalgt. Det medfrer at du ogs m finne deg i bli analysert og tolket i verste henseende. Ikke alle av oss som skriver p et forum har valgt stille p opptak i den hensikt bli sjef over andre, og det m du ogs forst.
    Du skjnner ikke selv hvor urimelig det er dmme alle p bakgrunn av det inntrykket du har av n tjenesteperson?

Jeg tar gjerne konstruktiv kritikk. Det er usakligheter jeg ikke liker.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Jeg bare liker deg ikke, er det et greit sted enes om?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Og der setter vi strek for akkurat den diskusjonen.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Sprsml fra sidelinjen; Finnes det noen oppgaver/forsking noe sted som har sett p om det er forskjeller i opplring/utdaning og endringer i "praktisk" politiarbeide etter at Statens Poltiskole ble til PHS og en bachelorgrad?

Og kanskje ikke minst, hvordan var situasjonen for nyutdannede fr i tiden?
    Better by you, better than me.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

https://www.duo.uio.no/bitstream/han...pdf?sequence=1

- fant denne i farten. Har ikke lest den selv enn, men kan sikkert gi litt info.

De som gikk den torige etatskolen hadde et pliktr i etterkant, har ikke hrt om noen store problemer med skaffe seg jobb etter den perioden, men dette har sikkert andre her inne bedre kunnskap om. Det gjaldt vel ogs den gangen vre fleksibel og villig til flytte p seg.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    11

Jeg TROR ikke de hadde s store problemer all den tid det "Ufaglrt ekstrabetjent" var en stillingstittel som ble tatt vekk svidt jeg husker i 2010. Da sluttet en av de siste og begynte p PHS i Oslo.

Trdstarter: Sprsmlet er godt og forsvidt betimelig, men sett i lys av hvor man er i prosessen med omstillingen gjelder det ha is i magen.

For forklare litt: Pr. n sitter det massevis av allerede fast ansatte i politiet og venter p at 1. februar skal komme. Da vil alle som pr. i dag jobber i Felles Operative Enheter(operasjonsledere, delledere p distriktsniv, en del instruktrer etc) f vite om de har tilsvarende jobb i ny organisasjon. Noen M flytte p seg fordi de skal flge stillingen sin, andre kan/vil ikke og m f noe annet gjre.

De som etter 1. februar fr beskjed om at "Sorry mac, vi m finne noe annet gjre for deg" vil bli plassert ut i nye stillinger p tjenestestedene(etterhvert). Da gjerne som etterforskere eller operative politifolk. Nr alle disse, som har rett og plikt til ny stilling er blitt plassert vil det bli pnet opp for nye ansettelser. Selv om det er en kjip situasjon m man, av konomiske hensyn, gjre det snn for unng ansette 20 helt nye ferske politifolk i de 20 nye stillingene, og s viser det seg etterp at 15 av disse m g fordi det er fast ansatte med RETT til stilling som har juridisk krav p f stillingene.

Det er synd, trist og leit at det er snn, fordi jeg skulle gjerne sett at vi hadde ftt alle de nyutdannede inn i etaten. Det er ingen tvil om at det trengs mer folk over hele fjla. Det er ikke bare i Bergen de jobber seg syke. Nr man likevel har bestemt seg for gjennomfre reformen p den mten det blir gjort n s har man ikke annet valg enn mtte vente.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast Vis post
    Jeg TROR ikke de hadde s store problemer all den tid det "Ufaglrt ekstrabetjent" var en stillingstittel som ble tatt vekk svidt jeg husker i 2010. Da sluttet en av de siste og begynte p PHS i Oslo.
    I lnnsplanhefte for polititjenestemenn fra 2001, finnes det ikke noen slik stillingskode. Du kan ha forvekslet det med de gjennomgende stillingene 1078 Betjent og 1079 Frstebetjent som fritt kan benyttes av alle departementsomrder, og som benyttes av eks. Kriminalomsorgens ufaglrte betjenter.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lnnsplanhefte, 2001
    08.305 POLITI- OG LENSMANNSBETJENTER M.FL.
    0284 Politibetjent LR40 2
    1188 Spesialmedarbeider 34-48 36-48 Alle 1 ltr.
    0285 Politifrstebetjent 34-48 36-48 Alle 1 ltr.
    0286 Politiavdelingssjef 42-55 42-56
    0287 Politioverbetjent 44-56 44-57 Alle 1 ltr.
    1210 Politibetjent LR41 2,6
    1265 Spesialmedarbeider 34-48 36-48 Alle 1 ltr.
    1266 Lensmannsfrstebetjent 34-48 36-48 Alle 1 ltr.
    1267 Lensmannsfullmektig 42-55 42-56 Alle 1 ltr.
    1289 Politispesialist 42-57 42-58 Alle 1 ltr.
    1391 Politietterforsker LR42 3
    1427 Lensmannsbetjent LR40 2
    1428 Lensmannsbetjent LR41 2,6.
    Sitat Opprinnelig skrevet av Lnnsplanhefte, 2001 og Statens personalhndbok, 2016
    90.207 BETJENT
      1078 Betjent LR02
      1079 Frstebetjent 35-
    Ved endringen av stillingskoder og betegnelser i 2002 ser man at st.kode 0284 politibetjent er beholdt til tross for at man har opprettet nye st.koder og benevnelser til hhv. pb I, II og III. For ansettelse i hver av disse kategoriene kreves oppfyllelse av bestemte kompetansekriterier. For ansettelse som 1457/1458 Politibetjent I kreves godkjent politifaglig grunnutdanning (PS/PHS).
    For ansettelse i 0284 eksisterer det ikke kompetansekrav. Slik sett kan ufaglrte ansettes som politibetjent.

Sitat Opprinnelig skrevet av Statens personalhndbok, 2016
    08.305 POLITISTILLINGER
      0284 Politibetjent LR40
      1454 Politibetjent LR40
      1457 Politibetjent 1 LR41 2
      1458 Politibetjent 1 LR41 2
      1459 Politibetjent 2 LR42 2
      1460 Politibetjent 2 LR42 2
      1461 Politibetjent 3 LR43 2
      1462 Politibetjent 3 LR43 2
      0285 Politifrstebetjent 51-
      1455 Politifrstebetjent 51-
      0287 Politioverbetjent 55-
      1456 Politioverbetjent 55-
    S sent som tidlig p 2000-tallet lyste Haugaland og Sunnhordland pd ut ledige stillinger der man aktivt skte etter ufaglrte personer som kunne tenke seg prve yrket. Det ble den gang ansatt tre ufaglrte, og jeg vet at minst to av disse fikk et skreddersydd opplegg med PD/PHS der hvor disse gjorde egenstudier (arbeidstid/fritid) i teoretiske fag og avla ordinr PHS-eksamen i disse fagene, og fikk godskrevet sin praksis ved tjenestestedet slik at ordinrt vitneml ble utdelt.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Det burde vre mulig tilpasse inntaket mer til behovet, men det er jo ikke uvanlig i mange yrker at antallet som utdannes ikke tilsvarer behovet, og det er ikke ndvendigvis bare galt.
    N er ikke politiet helt som de fleste andre yrker.

For det frste er det dyrt utdanne politifolk. Det er bortkastede penger nr det gr mange uten jobb.

For det andre er det en spesiell utdannelse der man fr stor innsikt i svrt sensitive temaer, som hvordan politiet jobber i ulike situasjoner, utstyr, taktikk, osv. Hele det andre studieret er jo studentene ute og jobber i politidistriktene. Det er lite nskelig at det er massevis av mennesker der ute, utenfor politiet, med disse kunnskapene. Man vil helst at de som har disse kunnskapene er "innenfor", vil jeg mene.

For det tredje finnes det ingen andre steder jobbe som politi enn i politiet. De fleste andre utdanninger har ulike valgmuligheter nr det gjelder arbeidsplass med relevante opgaver. Ikke politiutdannede.

For det fjerde krever vel politiyrket en del vedlikehold av kunnskaper og ferdigheter, s jo lenger noen gr uten jobb desto mindre "fersk" er de ndvendige kunnskapene og ferdighetene, og mye vil nok ha gtt i glemmeboken.

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Kjenner til et tilfelle hvor en srdeles umoden person ble sluppet igjennom befalsskole, ikke fikk normalopprykk til fenrik etter plikttjeneste, deretter ble tatt inn p politiskolen, og fortsatt er i Politiet. Han brukte alle muligheter til unng repvelser i Forsvaret, inklusive "frem og tilbake" med militrnekting.

Kan ikke si noe mer, siden det kunne bidra til identifisere personen, for noen.

Den gangen (1980-tallet) var det tydeligvis ikke vanskelig f jobb i politiet, selv for folk som hadde bevist at de var udugelige.
    Jeg har hrt rykter om at umodne personer kan bli modne med litt livserfaring. Ikke vet jeg.

Og dette var p 80-tallet, s det er ikke akkurat spesielt relevant for dagens situasjon.

Hvordan kan du bekrefte at de slipper inn mye rart p PHS?

Jeg klarer ikke helt se hvordan det ikke kunne noe om Google-kalenderen sier noe om personens egnethet som politi, men jeg antar du har en god forklaring...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Dokumentar om jobbsituasjon for studenter ut fra PHS av NRK P3.

http://p3.no/dokumentar/alle-vil-bli-politi/
    Svolten og tyst, samband fyst

Menig
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    0

Verdt sjekke ut den dokumentaren selv om den n er litt gammel. Fortsatt mange fra kullet mitt som gr uten jobb. Selv har jeg vrt griseheldig og ftt fast jobb n, etter noe rundt 120 sknader. Personlig har jeg null tro p lftene om at alle fra 2016-kullet skal ha jobb innen juni. Tull og vs.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. Kritisk lite skytetrening i Forsvaret
    By opptilnord in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 26
    Nyeste innlegg: 28-09-16, 21:54
  2. Forskjellig kritisk utstyr i forskjellige I-styrker
    By Chrissern in forum Heimevernet/Sjheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 30
    Nyeste innlegg: 01-06-14, 00:09
  3. Niv 3 bok?
    By Becken in forum Sanitet/frstehjelp i militr tjeneste i Forsvaret
    Svar: 12