milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultatene 81 til 103 av 103

Tråd: Befals- og spesialistutdannelse

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Sv: Befals- og spesialistutdannelse

"Prosjekt spesialisten" har startet opp.

Nina Lynmo i FST HR forteller:

Bakgrunn for prosjektet: Norge har generelt behov for flere fagfolk - noe som fagskolemeldingen (Meld. St. 9 (2016-2017)) tydeliggjør og setter en ambisjon for. Videre har Forsvaret behov for både gode ledere og gode fagfolk, og vi har behov for å beholde personellet (især spesialistene) lenger enn vi gjør i dag. For å ha bedre forutsetning for å ta gode beslutninger i årene som kommer, er prosjekt spesialisten iverksatt med fire delutredninger;
    1. Kartlegging av all fag- og funksjonsutdanning, se på tvers av DIF-er, mulig med mer samarbeid for å høyne kvalitet? Er det mangler, eller tilbyr vi kurs med liten effekt i andre enden? Alle våpenskolene er sterkt involvert i arbeidet.
    2. Muligheter for å akkreditere utdanning/kursing/erfaring ervervet i Forsvaret sett opp mot sivilt utdanningsnivå (fagbrev, studiepoeng)
    3. Læringsteknologi og utnyttelse av dette slik at vi lærer mer på en mer effektiv måte. Hvilke muligheter finnes innenfor e-læringskurs, simulator-trening etc, og kan vi benytte oss mer av dette på flere steder i landet enn vi gjør pr i dag?
    4. Utredning av ståtid - hvor lang ståtid har vi på ulike kategorier spesialister per i dag, hva har vi behov for, og hvilke incentiver anbefales for å komme dit.

Prosjektet startet opp før sommeren 2018 og vil gå frem til sommer 2019😃 Undertegnede har på vegne av FST HR, sammen med FFI, ansvar for 4. delutredning.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

Hærens første GGK (grunnleggende grenaderkurs) hadde oppstart i dag.

Sakset fra Hærens sjefssersjant sin Facebookside

Jeg hadde i dag gleden av å åpne Hærens første nivådannende kurs for grenadererene våre. En flott bukett soldater som vil bære Hæren i mange år fremover. Utrolig interessant å lytte til deres refleksjoner om soldatprofesjonen.

Les mer om hva dette går ut på:

Grunnleggende Grenaderkurs (GGK) - en viktig milepæl.

Denne uken starter Hærens første Grunnleggende Grenaderkurs (GGK). GGK gjennomføres i uke 48 på Rena og uke 49 på Bardufoss. Kurset er en viktig milepæl i ordningen for militært tilsatte (OMT). GGK er en viktig byggekloss i våre soldaters utdanning. Kurset omhandler i hovedsak innblikk i profesjonen den enkelte soldat nå har startet et mulig livsvarig karriereløp innenfor. Øvrige leksjoner er; Hærens organisasjon og oppdrag, Hærens historie og utvikling, Forvaltning av personell, Ledelse, FSJ Grunnsyn på ledelse, Krigens Folkerett, Etikk, Risikovurdering, Erfaringsforedrag etc.

For Hæren er dette en unik mulighet å sikre at våre soldater får en forståelse for hva et yrke som soldat innebærer, samt gi den enkelte en god ballast i sine første år i Hæren. Det er viktig at også grenaderene våre får sin profesjonsutdanning.

I dialogen med Hærens grenaderer så har det vært meget etterspurt med oppstart av GGK, spesielt med argumentasjonen at utdanning er et viktig virkemiddel for å påvirke tjenestetid og motivasjon hos grenaderene.

Kursene gjennomføres av Lagførerskolen (LFS) ved Hærens Våpenskole (HVS). LFS har med dette en unik mulighet til å ta med seg erfaringer til oppstart av Lagførerskolen i februar 2019, og se disse to utdanningene opp mot hverandre.

Hærens Våpenskole skal videreutvikle GGK slik at utdanningen treffer avdelingene på en best mulig måte og ønsker aktive elever som gir ærlig og konstruktiv tilbakemelding. Tilbakemelding ønskes også via avdelingene når soldatene er tilbake i sine tjenestestillinger.

Kristian Simonsen
    Sjefssersjant Hærens Våpenskole
    Bildene er fra samme post.

https://www.facebook.com/22231410111...1606099187971/
    Svolten og tyst, samband fyst

OF-1 Løytnant
    Ass S-6 Milforum

Ble medlem
    2008

CYFOR hadde forøvrig oppstart på sitt GGK-kurs på mandag, skal se om vi kan få noe dekning om det også.
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Hærens første GGK (grunnleggende grenaderkurs) hadde oppstart i dag.

Sakset fra Hærens sjefssersjant sin Facebookside

Bildene er fra samme post. …. ….
    Ganske utrolig at man finner så mye tjenestetid å sette av til fysisk trening, når man har samlet så mye folk i 5 dager?

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

Ment for å gi de kunnskap om trening av seg selv og andre. Ikke egentrening.

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

Kort innslag om Hærens GGK på Hærens Facebookside.

https://www.facebook.com/12765279064...5201247552650/

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Ment for å gi de kunnskap om trening av seg selv og andre. Ikke egentrening.

Det er vel en blanding, slik jeg leser det (det står faktisk "egentrening" et par steder).

For øvrig så regner jeg med at konseptet med slike kurs blir videreutviklet.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012

Våpenteknisk Skule

Det kan sjå ut som om gamle Forsvarets Tekniske Befalsskule kjem tilbake i ny innpakking.

https://forsvaret.no/tlu

Teknisk lederutdanning - Våpenteknisk skole (VTS) på Sessvollmoen

[...]

En teknisk leder, med sitt mekanikerlag, er uunnværlige for Forsvarets operative evne og kampkraft. Forsvaret har avansert landbasert teknisk materiell og en tekniker må ha evnen til å bruke, vedlikeholde og reparere materiellet i varierende og utfordrende situasjoner. I tillegg må de være handlekraftige og omsorgsfulle ledere i et operativt miljø.

Teknisk lederutdanning ved VTS er en unik og intensiv utdannelse som krever motiverte og arbeidsvillige elever med gode tekniske, mentale og fysiske ferdigheter
    Dei har to utdanningsløp; eit for personell med fagbrev og eit for personell med fullført VG2. I praksisperioden vil ein fungere som lagførar ved avdeling

Artig å sjå, dette vil nok gje oss dyktige fagfolk!
    Sist endret av Grasklyppertraktor; DTG 050229A Jan 19 kl Saturday Begrunnelse: Korrekt nynorsk
    Ubique quo fas et gloria ducunt

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014

Sv: Våpenteknisk Skule

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    ….. Sist endret av Grasklyppertraktor; 05-01-19 kl 02:29 Begrunnelse: Korrekt nynorsk
    I min verden betyr "nynorsk" vanligvis engelsk - men tydeligvis ikke her.

For øvrig så spiller det liten rolle at du skriver på nynorsk, vanligvis så kan jeg dekode det til Norsk uten problemer.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    ...så kan jeg dekode det til Norsk uten problemer.
    Ah! Du tenker på dansk...
    I min verden betyr engelsk fremmedspråk.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Det kan sjå ut som om gamle Forsvarets Tekniske Befalsskule kjem tilbake i ny innpakking.

https://forsvaret.no/tlu

Dei har to utdanningsløp; eit for personell med fagbrev og eit for personell med fullført VG2. I praksisperioden vil ein fungere som lagførar ved avdeling

Artig å sjå, dette vil nok gje oss dyktige fagfolk!
    Jeg stusser litt over at de bare snakker om "lagfører", og ikke sier noe om hvilken grad man får etter utdannelsen. Skal det tolkes som at kandidatene blir korporaler? Det vil i så fall stemme dårlig med at man ellers har blitt sersjanter etter tilsvarende lang utdanning.

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005

Jeg tipper det skal tolkes som at de ikke vet om elevene blir korporaler eller sersjanter enda. At slike spesiallagførere bør være sersjanter er jeg enig i, men etter krumspringet med lagførerskole og korporal som lagførergrad helt på tampen av utdanningsreformen, er det litt armer og bein.
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

Hærens første kull på Lagførerskolen hadde oppstart i dag.

Hærens lagførerskole startet i dag det første kurset for spesialister! På 10 uker skal de bli lagførere.
    – Fokuset på kurset er lagførerrollen. Hvordan lagføreren skal lede folkene sine, hvordan ta vare på dem og hvordan løse oppdraget, sier sjefen for Hærens lagførerskole, major Christian Markussen.
    https://www.facebook.com/12765279064...6934677712639/

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg stusser litt over at de bare snakker om "lagfører", og ikke sier noe om hvilken grad man får etter utdannelsen. Skal det tolkes som at kandidatene blir korporaler? Det vil i så fall stemme dårlig med at man ellers har blitt sersjanter etter tilsvarende lang utdanning.
    Det kan virke litt som at veien blir til mens man går med det greiene her. Alt er med andre ord som det pleier i Forsvaret, med fokus på strakarmsløsninger. I utgangspunktet er det ikke dumt at man nedjusterer gradsnivået på "standardlagføreren", men jeg sliter litt med å skjønne plasseringen av sersjanten mellom lagførernivået på den ene siden og et befal med gjennomført VBU-1 på den andre (altså befal på tropp- til kompaninivået).

Forøvrig registrerer jeg med en viss skuffelse, men iblandet en smule skadefryd ("told you so..."), at spådommene mine fra 2014-2015 allerede i nokså stor grad har begynt å gå i oppfyllelse - der man av en hel del forskjellige grunner om dagen sliter med å holde på personell lenge nok til at man klarer å dyrke fram faglig sterke nok, samt gamle og dermed kvalifiserte kandidater til troppsersjanter på en organisk måte (det aller meste fram til nå har vært konvertert enhetsbefal som har blitt dyttet inn for en initiell oppfylling av strukturen, noe som har funket greit nok som en interimløsning). Dermed ender man med å dytte inn "sjantebasser" på 23-24 år inn i troppsersjantstillinger som i utgangspunktet krever minst ti år mer med både alder og erfaring for å kunne framstå som troverdige - og da spesielt ovenfor våre allierte (snittladeren på en staff-sergeant i USMC er vel mellom 32-36 år). Systemet har vel egentlig bare seg selv å takke.

Merk mine ord, hvis man ikke allerede er godt i gang, er det bare et spørsmål om tid før man begynner å se kompanisersjanter i aldersspennet 23-28 år gammel - igjen godt og vel 15 år yngre og mer uerfarent enn hva et slikt befal optimalt sett burde være; men når hjemler fylles tar man det man får heller enn å innrømme nederlag fordi systemet ikke legger opp til suksess.
    Elite Som En Trensoldat

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

Tror vi skal være litt forsiktig med å overdrive den gjennomsnittlige alderen på de forskjellige gradsnivåene i for eksempel USMC. Selv om Clint Eastwood spiller en tøff gunnery sergeant i en alder av 56 år, betyr vel ikke det at det er realiteten i virkeligheten.

Jeg har prøvd å finne noen tall. US Army rapporterte i 2012 at gjennomsnittsalderen på en rekrutt var like under 21 år. Man kan melde seg for tjeneste når man er 17, og den øvre aldersgrensen er 35 for US Army. For USMC er den øvre aldersgrensen 28.

Gjennomsnittlig tjenestetid i USMC før man når de forskjellige gradene er:
    E-2 Private first class 6 måneder
    E-3 Lance Corporal 14 måneder
    E-4 Corporal 26 måneder
    E-5 Sergeant 4,8 år
    E-6 Staff sergeant 10,4 år
    E-7 Gunnery Sergeant 14,8 år
    E-8 Master/First Sergeant 18,8 år
    E-9 Master gunnery sergeant/Sergeant Major 22,1 år

Hvis vi da benytter en gjennomsnittlig alder på en rekrutt på 21 år, vil han/hun være sersjant når han/hun er 25 år, Staff sergeant ved 31 år og gunnery sergeant ved 35 år (ikke 56 år).

Det ironiske ved tabellen ovenfor er at hvis det norske forsvaret hadde forfremmet soldater i samme tempo, ville alle ved fullført 12 måneder førstegangstjeneste ha grad som OR-2. De ville til og med hatt 6 måneder i graden. Det snakkes også om å øke til 18 måneder og da ville den gjennomsnittlige graden være OR-3 ved dimmesjon. Den totale verneplikten i Norge er 19 måneder, og det ville da være normalt at man var OR-3 når man gikk ut av rullene som 44 åring.

Jeg tror i fremtiden at de norske spesialistene kommer til å ha et lavere gradsnivå i forhold til alder enn for eksempel USMC. Vi kommer nok på noen gradsnivåer nå i starten til å ha en litt lavere alder på de på kompani nivå, men jeg tror dette kommer til å bli ganske likt på lengre tid. Jeg bekymrer med litt for muligheten til å rekruttere og beholde gode spesialister i fremtiden, og i min krystallkule tror jeg dette kommer til å bli justert.

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

En annen ting er at man i USA benytter seg av noe de kaller High-Year-Tenure (HYT). Det betyr for eksempel at en Gunnery Sergeant maksimalt kan stå i graden i 22 år før han må gå over i reserve eller pensjonere seg. Det betyr at det ikke er helt usannsynlig å finne en og annen Gunnery Sergeant på 56 år, men det er nok ikke mange av de....

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2013

Det skal også sies at gradsalder varierer voldsomt i USMC avhengig av MOS. Du har noen stillinger der hele tropper er E-3 inkludert lagførere grunnet "cutting score" systemet som er forskjellig fra MOS til MOS.

"A cutting score is a number set by the Marine Corps which acts as a threshold for promotion to Cpl and Sgt.

Your composite score is a combination of your PFT, rifle score, proficiency/conduct marks, and education points (and maybe some other stuff). If your composite score is higher than your MOS's cutting score (and you're not ineligible for other reasons), you will be promoted.

So if your MOS has a cutting score of 2100, which is high, very few ppl will get promoted because their composite scores are below 2100. If it drops to 1130 one month, a ton of people will get promoted because their composite scores will likely be above it."

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005

Skikkethet er IMHO mer enn bare "hvor flinke man er" når det kommer til spesielt OR-grader. Jeg er generelt veldig opptatt av troverdighet, både i- og utenfor militæret (jeg er forøvrig ferdig i Forsvaret, men jobber fortsatt en hel del med grønnkledde folk - for det meste utenlandske). Troverdighet går hånd i hånd med skikkethet og er avhengig av et par ting. Noen av de mer sentrale faktorene som IMHO definerer troverdighet - da spesifikt når det kommer til OR-grader fra OR-6 og oppover, og spesielt når man har et kommandèr-ansvar - er IMHO; faglig dyktighet selvsagt (at man kan tingene sine, og projiserer dette utad på en god måte), at man etterlever eksempelets makt ("jeg forventer ikke noe av noen, som jeg ikke er villig å gjøre selv"), at man er lojal i alle retninger - ikke kun oppover (herunder også at man er prosedyretro nok til at man ikke kjører i grøften med alle mulige lure ninjatriks), og ikke minst alder. Alder er jokeren her, som strengt tatt ikke burde ha noe å si, men når teori møter praksis så har det plutselig en hel del å si, uansett hvor uenig man eventuelt måtte være i dette fra et rent prinsipielt standpunkt.

Når en tenkt 25-årig, norsk kommandèrsersjant dukker opp på et OR-forum, OPS eller plancelle, og plutselig står der blant sine "likemenn" som er i de sene 30-årene / tidlige 40-årene, og som gjerne kommer fra et langt mer veletablert - og gjerne konservativt - OR-korps (Britisk, Fransk, Amerikansk spesielt), så vil man måtte jobbe en hel del for å oppnå noe som helst gravitas i forsamlingen, heller enn å bli avskrevet som en "jypling" som blir fryst ut nærmest på trass fra "gamlekara"; uansett om vedkommende faktisk kan sakene sine.

At det finnes en tabell over snittaldre og mer teoretiske minimumstider for meritt og tjenestetid for å kunne oppnå en viss grad er vel og bra, men min pushback er om disse snittaldrene har blitt korrigert for hva slags avdeling(er) det er snakk om. Det er nok en vesentlig forskjell på f.eks. en kampavdeling vs. en støtteavdeling - og da spesielt dersom dette er snakk om en støtteavdeling som ligger godt bak linjen. Jeg har for USMC og US Army ihvertfall aldri truffet en staff-sergeant (troppsersjant) under 34 år eller en Gunnery Sergeant / First Sergeant (kompanisersjant) under 40 år. For de US Navy NCOs jeg har jobbet med, så har snittaldre vært langt høyere. Sier ikke at dette ikke finnes, men jeg har ihvertfall ikke møtt dem, etter rundt 12-13 år med tjeneste i (og nå senest utenfor) Forsvaret - en del av tiden ved- og rundt amerikanere.

Tillit og respekt - som troverdighet er en helt vesentlig del som må til for å kunne skape - er som oftest noe man må gjøre seg fortjent til, heller enn noe man kan kreve. Og man må jobbe desto hardere for å fortjene disse to tingene dersom det er en stor aldersforskjell mellom den ene og andre parten, og da spesielt dersom man begynner å blande et internasjonalt, militært miljø inn i dette. Hvis Forsvaret i Norge kjører på glad og fornøyd og tror man kan brute-force seg til innpass hos utenlandske NCOer og selge "den norske modellen sin fortreffelighet" ved å bare sende nok "underage" NCOer, så tror jeg man går en lang og frustrerende vei i møte.

Sånn ellers, så er jeg helt enig i at det helt klart blir en utfordring å holde på spesialister lenge nok til å få dyrket fram de folkene man vil ha - som har den troverdighet man er ute etter. Men dette er egentlig ganske svart-hvitt og enkelt slik jeg ser det. Norge har to valg:
    - Mer penger til Forsvaret (lønn, ammo, øving, øvrige incentiver og styrking av disse) = Folk gidder å stå lenger, og man får - og klarer å beholde - de folka man er ute etter.
    - Nåværende mengde penger eller mindre til Forsvaret i årene som kommer = Høyt gjennomtrekk og lavt alderssnitt på spesialistene, spesielt dem i ledende stillinger. Fordi folk kaster papirene i været og sier "fuck this" når det går opp for dem, i en alder av 41 og OR-7, at dem ikke kan eller gidder leve på en NA-lønn på 16.000kr netto i måneden (gjerne med kone, barn og huslån attpåtil), for å jobbe en nærmest 200% stilling, på et r----l av en plass i landet, for et ass-backwards system som ikke gjør noe annet enn å sparke bein på deg konstant (da på system-nivå, mer enn avdelingsnivå).

Det er egentlig så enkelt IMHO.
    Elite Som En Trensoldat

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014

Uansett sammenligning med andre så var det hele tiden forutsigbart at vi i Norge ville få et problem når konverterte offiserer var "brukt opp" (som høyere OR), og de nye OR ikke var gamle/erfarne nok til å overta - samtidig som man endret KS-utdanningen slik at man ble helt avhengig av erfarne OR som NK tropp etc..

Man trengte ingen spesielt klar krystallkule for å forutsi dette, så spørsmålet blir egentlig hvorfor dette åpenbare problemet bevisst ble ignorert da de nye ordningene ble presset igjennom - åpenbart prematurt (for de som var villig til å innse realitetene)?

"Bottom line"; Dette er alt annet enn et "oppdukkende" problem, det var forutsigbart og advart mot.

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Skikkethet er IMHO mer enn bare "hvor flinke man er" når det kommer til spesielt OR-grader. Jeg er generelt veldig opptatt av troverdighet, både i- og utenfor militæret (jeg er forøvrig ferdig i Forsvaret, men jobber fortsatt en hel del med grønnkledde folk - for det meste utenlandske). Troverdighet går hånd i hånd med skikkethet og er avhengig av et par ting. Noen av de mer sentrale faktorene som IMHO definerer troverdighet - da spesifikt når det kommer til OR-grader fra OR-6 og oppover, og spesielt når man har et kommandèr-ansvar - er IMHO; faglig dyktighet selvsagt (at man kan tingene sine, og projiserer dette utad på en god måte), at man etterlever eksempelets makt ("jeg forventer ikke noe av noen, som jeg ikke er villig å gjøre selv"), at man er lojal i alle retninger - ikke kun oppover (herunder også at man er prosedyretro nok til at man ikke kjører i grøften med alle mulige lure ninjatriks), og ikke minst alder. Alder er jokeren her, som strengt tatt ikke burde ha noe å si, men når teori møter praksis så har det plutselig en hel del å si, uansett hvor uenig man eventuelt måtte være i dette fra et rent prinsipielt standpunkt.

Når en tenkt 25-årig, norsk kommandèrsersjant dukker opp på et OR-forum, OPS eller plancelle, og plutselig står der blant sine "likemenn" som er i de sene 30-årene / tidlige 40-årene, og som gjerne kommer fra et langt mer veletablert - og gjerne konservativt - OR-korps (Britisk, Fransk, Amerikansk spesielt), så vil man måtte jobbe en hel del for å oppnå noe som helst gravitas i forsamlingen, heller enn å bli avskrevet som en "jypling" som blir fryst ut nærmest på trass fra "gamlekara"; uansett om vedkommende faktisk kan sakene sine.

At det finnes en tabell over snittaldre og mer teoretiske minimumstider for meritt og tjenestetid for å kunne oppnå en viss grad er vel og bra, men min pushback er om disse snittaldrene har blitt korrigert for hva slags avdeling(er) det er snakk om. Det er nok en vesentlig forskjell på f.eks. en kampavdeling vs. en støtteavdeling - og da spesielt dersom dette er snakk om en støtteavdeling som ligger godt bak linjen. Jeg har for USMC og US Army ihvertfall aldri truffet en staff-sergeant (troppsersjant) under 34 år eller en Gunnery Sergeant / First Sergeant (kompanisersjant) under 40 år. For de US Navy NCOs jeg har jobbet med, så har snittaldre vært langt høyere. Sier ikke at dette ikke finnes, men jeg har ihvertfall ikke møtt dem, etter rundt 12-13 år med tjeneste i (og nå senest utenfor) Forsvaret - en del av tiden ved- og rundt amerikanere.

Tillit og respekt - som troverdighet er en helt vesentlig del som må til for å kunne skape - er som oftest noe man må gjøre seg fortjent til, heller enn noe man kan kreve. Og man må jobbe desto hardere for å fortjene disse to tingene dersom det er en stor aldersforskjell mellom den ene og andre parten, og da spesielt dersom man begynner å blande et internasjonalt, militært miljø inn i dette. Hvis Forsvaret i Norge kjører på glad og fornøyd og tror man kan brute-force seg til innpass hos utenlandske NCOer og selge "den norske modellen sin fortreffelighet" ved å bare sende nok "underage" NCOer, så tror jeg man går en lang og frustrerende vei i møte.

Sånn ellers, så er jeg helt enig i at det helt klart blir en utfordring å holde på spesialister lenge nok til å få dyrket fram de folkene man vil ha - som har den troverdighet man er ute etter. Men dette er egentlig ganske svart-hvitt og enkelt slik jeg ser det. Norge har to valg:
    - Mer penger til Forsvaret (lønn, ammo, øving, øvrige incentiver og styrking av disse) = Folk gidder å stå lenger, og man får - og klarer å beholde - de folka man er ute etter.
    - Nåværende mengde penger eller mindre til Forsvaret i årene som kommer = Høyt gjennomtrekk og lavt alderssnitt på spesialistene, spesielt dem i ledende stillinger. Fordi folk kaster papirene i været og sier "fuck this" når det går opp for dem, i en alder av 41 og OR-7, at dem ikke kan eller gidder leve på en NA-lønn på 16.000kr netto i måneden (gjerne med kone, barn og huslån attpåtil), for å jobbe en nærmest 200% stilling, på et r----l av en plass i landet, for et ass-backwards system som ikke gjør noe annet enn å sparke bein på deg konstant (da på system-nivå, mer enn avdelingsnivå).

Det er egentlig så enkelt IMHO.
    Noen fakta sånn at man kan diskutere på like grunnlag.
    Dette er statistikken på kompanisersjanter i Hæren pr januar 2017. I tillegg er det tilsatt flere der hvor det var vakanser i 2018. Siden kompanisersjantstillingen er OR7 så er det krav til 13 år tjenesteerfaring for tilsetting i graden, og det har stort sett vært praktisert, med noen unntak typisk der hvor vervede har tatt GBK og får "straff" ved at 2 år som vervet teller 1 år som befal i gradsansinnitet. (dette er styrt i FPHen og vil bli revidert så fort som mulig)
    Navn:		15994538_1539419326073324_654448641918210429_o.jpg
Visninger:	165
Størrelse:	190,7 KB
    Flesteparten av Hærens kompanisersjanter (OR7) var avdelingsbefal på den gamle ordningen. De lønnes iht Hærens Lønnspolicy i LR37/10 dvs litt avhengig av tjenesteansiennitet i mellom lønnstrinn 50-53 normalt sett dvs 450000-470000 + tillegg, og eldre kpsjt vil få høyere da de har lengre tjenesteansinnitet.

Når det kommer til bataljonssersjanter og mestersersjanter så er denne oversikten 3 år gammel men der hvor det har vært rotasjon så har ikke snittalderen gått ned, men heller litt opp siden de som har sittet i stilling er 3 år eldre.
    Navn:		12622437_1211543412194252_5954801732272457409_o.jpg
Visninger:	167
Størrelse:	178,4 KB

Når jeg har pratet med kompanisersjanter så har de typisk vært i midten av 30 årene og opp mot 42, så jeg synes ikke dette er helt håpløst. Der hvor Hæren har en utfordring ligger på troppssersjant sjiktet. Det er flere grunner til dette.
    1. Rekrutering av personell fra gammel befalsskoleordning
    2. T-35 vs T60
    3. Utdanningsreformen og tilgang til utdanning med vekttall.
    4. Volum

1. På gammel befalsskole ordning så hadde elevene veldig høyt snitt fra videregående. I tillegg var utdanningen ettertraktet som mange ønsket på CVen. Disse to faktorene førte til at 1/3 av et befalsskolekull hadde sluttet etter pliktåret, 1/2 sluttet etter 2 år og 2/3 av kullet hadde sluttet i Forsvaret etter 3år. Min påstand er at FOS rekruterte inn feil personell på utdanningen som kun ønsker å fylle et par år med en ettertraktet utdanning og litt arbeidserfaring før man gikk videre til andre utdanninger.

2. Pr i dag så er de fleste befal på graden OR5-6 på T35. Her kunne forsvaret kuttet T-35 i utgangspunktet og gitt T-60 istedet. T-60 gir forutsigbarhet og tar bort dette "suget" etter å ta seg en utdanning og bli voksen når man nærmer seg 30 og ikke har en lang tidshorisont. Ofte så mister forsvaret personellet i alderen 25-27 når de går på T-35 på grunn av dette. Det skalles av så mye folk alikevel at det er ingen risiko for Forsvaret å brenne inne med for mange gamle befal.

3. Utdanningsreformen har spart bort de fleste muligheter til å ta studiepoeng på lønn, noe som er et godt inventiv til å gi personellet for økt motivasjon. Det jobbes med å formalisere befalsutdanningene med studiepoeng, men der er vi ikke ennå. (all utdanning går i regi av Forsvarets Høyskole så det er fullt mulig å få til)

4. På grunn av frafallet blant befal så er det store volumet av tropper som skal ha erfarne troppssersjanter et reelt problem. Det fører til at man putter inn yngre befal enn OR6 for å fylle orgen.

Linker til statistikkene:
    https://www.facebook.com/norarmycsm/...type=3&theater
    https://www.facebook.com/norarmycsm/...type=3&theater

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Til @MMB: Enig i det aller meste om faglig dyktighet og troverdighet, men blant våre mest profesjonelle allierte (britene) er det faktisk slik at gjennomsnittlig tjenestelengde på de som blir WO1 (OR-9), altså Regimental Sergeant Major og høyere, er 18 år, slik at de gjerne er det før de er 40. Maksimal tjenestetid er også normalt 22 år, selv om dette kan forlenges. Tropps- og kompanisersjanter er da som oftest i 30-årene.

Til punkt 1 hos @93A, "Min påstand er at FOS rekruterte inn feil personell på utdanningen som kun ønsker å fylle et par år med en ettertraktet utdanning og litt arbeidserfaring før man gikk videre til andre utdanninger." Enig i at dette er feil når det gjelder å fylles opp en profesjonell Hær, men befalsskoleordningen hadde nok overlevd seg selv, og jeg vil påstå at denne ordningen var svært relevant den tiden da vi hadde en stor reservehær. BS fungerte da primært som en reserveoffisersutdannelse, og det syntes jeg den gjorde bra.

Til punkt 3: Jeg har forstått det slik at OR-6 som har blitt troppssersjanter, og samtlige OR-7 og høyere, får T-60? Hensikten med å ikke gi det til OR-5 var vel å unngå å få alt for gamle folk som lagførere, evt få en haug ex-lagførere som ikke kan noe annet. Dersom dette ikke er et problem, er jeg enig i at T-60 hadde vært fornuftig rund baut. (Og som sagt flere ganger tidligere, OF burde heller fått T-35, med mulighet for å konkurrere seg til T-60 hvis de viser potensiale til å tjenestegjøre på høyere nivå.)

OF-2 Kaptein
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Til punkt 1 hos @93A, "Min påstand er at FOS rekruterte inn feil personell på utdanningen som kun ønsker å fylle et par år med en ettertraktet utdanning og litt arbeidserfaring før man gikk videre til andre utdanninger." Enig i at dette er feil når det gjelder å fylles opp en profesjonell Hær, men befalsskoleordningen hadde nok overlevd seg selv, og jeg vil påstå at denne ordningen var svært relevant den tiden da vi hadde en stor reservehær. BS fungerte da primært som en reserveoffisersutdannelse, og det syntes jeg den gjorde bra.

Til punkt 3: Jeg har forstått det slik at OR-6 som har blitt troppssersjanter, og samtlige OR-7 og høyere, får T-60? Hensikten med å ikke gi det til OR-5 var vel å unngå å få alt for gamle folk som lagførere, evt få en haug ex-lagførere som ikke kan noe annet. Dersom dette ikke er et problem, er jeg enig i at T-60 hadde vært fornuftig rund baut. (Og som sagt flere ganger tidligere, OF burde heller fått T-35, med mulighet for å konkurrere seg til T-60 hvis de viser potensiale til å tjenestegjøre på høyere nivå.)
    Enig med det at befalsskoleordningen hadde sin relevanse mot en stor mobhær, men opptak og rekrutering burde vært justert når vi la denne ned for 15 år siden.

Når det gjelder T-60 så får man det ifm alle OR7 tilsetinger, og så kan det søkes om T-60 for yngre befal. Det er ikke noen automatikk mellom troppssersjant og T-60.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2017

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Jeg har sett litt etter offentlige kilder på nettet. Her finner mann for eksempel karrieren til de siste Sergeant Major of the Marine Corps.

Hvis man ser på de sisye tidligere innehaverene av den stillingen så vil man kunne finne litt informasjon om når de ble forfremmet.

Dette kan være et noe uheldig utvalg da de nådde langt, men det er jo opp eller ut i USMC...

Micheal P. "Mike" Barrett
    Fikk stillingen når han var 48 år. Ble Gunnery Sergeant i 1994 i en alder av 31 år. Hadde tjenestegjort i 34 år når han sluttet.

Carlton Wayne Kent
    Fikk stillingen når han var 50 år. Ble Gunnery Sergeant i 1985 i en alder av 28 år. Hadde tjenestegjort i 35 år når han sluttet.

John Learie Estrada
    Fikk stillingen når han var 48 år. Ble Gunnery Sergeant i 1984 i en alder av 29 år. Hadde tjenestegjort i militæret i 33 år når han sluttet.

En annen ting jeg legger merke til er at ingen var i tjeneste når de nådde pensjonsalder for en norsk T-60...

Side 3 av 3 FørsteFørste 123

Lignende tråder

1. Forsvarets- og noen befals myter og følgefeil.
    By AGR416 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 50
    Nyeste innlegg: DTG 151004A Apr 11, Friday
  2. Befals utdanning for en i HV-I?.
    By AleksanderFre in forum Heimevernet
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: DTG 191941A Mar 10, Friday
  3. Befals holdninger til TMO
    By Cyrus in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 241913A Jun 08, Tuesday

Regler for innlegg