Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 80 av 80

Tråd: Befals- og spesialistutdannelse

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Sv: Befals- og spesialistutdannelse

Lagførerskolen skal kvalifisere OR som lagførere, etter eget ønske/søknad (et ønske og en søknad som sikkert ofte oppstår etter anbefaling fra avdelingsjef/sjefssersjant). Kravet til tid i grad/stilling før man kan søke er ikke bestemt, og vil garantert bli fleksibelt. Har man ikke nok OR-3 med 10 års tjeneste, har man ikke nok OR-3 med ti års tjeneste. Jeg tror ikke det blir obligatorisk for opprykk til OR-4, ettersom det fortsatt er slik at det skal finnes OR uten lederansvar/lederoppgaver.

I praksis betyr dette at Forsvaret forlater en 25+ år gammel ambisjon om at alle lagførere skal være befal.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Utdanningssystemet for OR for Hæren blir som følger (skissen er fritt laget etter å ha lest anbefalingene fra URE gruppen. Denne er ikke banket 100% igjennom da det mangler å spikre noen detaljer pluss at ingen av forvaltningsdokumentene er endret for å underbygge ordningen ennå.)
    Navn:		URE-OR.PNG
Visninger:	588
Størrelse:	34,1 KB
    Svolten og tyst, samband fyst

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    7

To ting jeg biter meg merke i: fgtj, så direkte på lagførerskolen og OR4? Har vi da ikke enda mindre erfarne lagførere enn før? Nr 2: FOS, så inn på Forvarets befalsskole? Min forståelse var man man nå skulle fjerne denne muligheten.
    "Excellence leads to not being Force-choked"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

"Fast track" for de beste og smarteste tror jeg er en meget god ide. De vil sannsynligvis ellers falle fra og gå over i det sivile (eller heller gå OF-veien), med et "fast track" sikrer man at man har noen virkelig smarte OR i systemet.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Sitat Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
    To ting jeg biter meg merke i: fgtj, så direkte på lagførerskolen og OR4? Har vi da ikke enda mindre erfarne lagførere enn før? Nr 2: FOS, så inn på Forvarets befalsskole? Min forståelse var man man nå skulle fjerne denne muligheten.
    Lagførerene vil være en kombinasjon av rett fra fgtj og grenaderer med erfaring som skal inn på lf skolen. Vi har det også i dag gjennom Befalsskolen. Videre så skal man stå i lf/vk stilling i min 2 år eller lengre.

FOS vil ikke brukes av Hæren mot FBS men luft og sjø har denne muligheten hvis de ønsker.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Tja. I dag har vi jo lagførere som er i førstegangstjeneste i enkelte avdelinger, og personell som er sendt rett på GBK etter fullført førstegangstjeneste. Utdanningslengden blir jo i prinsippet lengre enn for dagens (eller er den alt avviklet?) UB-ordning. Det man ønsker seg er selvfølgelig grenaderer/konstabler med masse års erfaring, men det er rett og slett ikke nok å ta av.

Rett fra FOS til FBS stusser jeg også på, den nye befalsskolen vil ikke ha kapasitet til å utdanne befal fra scratch, de skal kun levere et kort leder/instruktørkurs, både generelle soldatferdigheter og spesifikk fagkompetanse må leveres andre steder.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

FOS modellen fordrer at man er innom førstegangstjenesten ifl implementeringsplanen til FSJ, og som jeg skrev over så kommer ikke Hæren til å bruke FBS til annet enn kvalifisering til befal fra OR4.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Er det tenkt å fjerne OR5+ graden, ettersom den ikkje er på skissa?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Den blir anbefalt fjernet på lik linje som opptjening i tid som OR2-4 anbefales 1 til 1 mot befalsgradene.
    Sist endret av 93A; 05-04-18 kl 19:24 Begrunnelse: la inn et tall som glapp først

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Dersom du tenker at de dyktigste i førstegangstjenesten får mulighet til å gå rett på lagførerkurs og deretter bli LF/NLF, så skal du se at det ikke er så dumt.
    Svært mange dyktige sersjanter i dag har jo kommet rett fra det sivile og med et års tjeneste blitt dyktige sersjanter! (Og så er det noen som trenger modning, flere kurs for å være kvalifisert, tyngre fagutdanning osv.)
    Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Den blir anbefalt fjernet på lik linje som opptjening i tid som OR2-4 anbefales 1 til mot befalsgradene.
    Er dette ute på åpent nett? Har ikke hørt noe om dette i min teig. (Gjelder det samme for OR4+?)

Sent fra min E6653 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Gjenstår saksbehandling og beslutning. Anbefalingen er sendt frem. Nå som alle starter med Fgtj i bunn så gir ikke OR4+ og OR5+ like mye mening som grader.

Fgtj
    LF skole
    3-5 år som LF
    FBS
    3-5 år som OR5 i gr sjef, instruktør, seksjonssjef, befal i kpstab osv. vips så har man 10 år tjenestetid siden det er 1 til 1 som på OR2-4 og får normalopprykk til OR6 og er i rett alder for trsjt.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Dersom du tenker at de dyktigste i førstegangstjenesten får mulighet til å gå rett på lagførerkurs og deretter bli LF/NLF, så skal du se at det ikke er så dumt.
    Svært mange dyktige sersjanter i dag har jo kommet rett fra det sivile og med et års tjeneste blitt dyktige sersjanter!
    Joda, har hatt mine soldater som jeg mener bare burde fått befalsgraden og fortsatt fordi de var flinkere i faget sitt enn befal rundt dem.
    Men det som får det til å skurre litt for meg er at med dagens BS-modell har man i hvert fall en viss standardisering i hva den unge sersjanten kan når han kommer ut i avdeling. Det fjerner man hvis man i utgangspunktet kan gå fra en hvilken som helst stilling i fgtj og så gå et kurs før man hopper inn som lagfører. Det er en viss forskjell på hva en TT-vognfører kan og hva en stormer kan. Man risikerer, i mitt hode, å få «det verste fra to verdener». Med mindre man i større grad styrer den enkelte tilbake inn i «sitt» fagfelt?
    Stort forbehold: har ikke klart å holde meg oppdatert på endringene det siste året eller så. Ikke stø på hva kursrekkene inneholder sånn spesifikt, f.eks. Så her får noen gi meg litt inputs hvis jeg er helt ute og kjøre.
    "Excellence leads to not being Force-choked"

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Ok, som en dinosaur så må jeg innrømme at jeg ikke har særlig kontroll på utdanningsløpet lenger. Jeg var ferdig med slikt selv nesten 100 år siden.
    Men i morgen så får jeg besøk av en nevø som ville spørre meg om råd. Han er i gang med førstegangstjenesten (innrykk nå i januar) i panser, og stortrives.
    Han vurderer videre karriere i Forsvaret. I og for seg ikke noe nytt, for jeg kan huske at han har sagt dette siden han var i 13-14 års alderen.
    Selvfølgelig endrer mange sine fremtidsplaner fra den alderen, men de 3 månedene han har hatt inne nå har vel bare bekreftet at dette er noe han trives med.

Uansett, jeg merker jeg er på syltynn grunn her når jeg skal rådgive denne unge fremadstormede.

KS har jeg god kontroll på.

Og skissen ovenfor var virkelig nyttig.

Men forstår jeg det nå slik at man ikke lenger kan søke befalsskole direkte?
    Må man også da ha enten bagrunn som grenader eller denne lagførerskolen for å kunne søke GBK, eller kan det søkes direkte fra førstegangstjeneste?
    I så fall, må hele førstegangstjenesten være fullført først?
    Og hvordan søkes denne lagførerskolen?
    Har GBK kun opptakk i januar?

Og mange "dumme" spørsmål jeg burde ha vist, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke trodde befalsskole-løpet skulle berører meg igjen. Ingen tar mine stjerner, så jeg skal ikke den veien selv uansett :-)
    "The shitter was full" - Eddie

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

...
    Men det som får det til å skurre litt for meg er at med dagens BS-modell har man i hvert fall en viss standardisering i hva den unge sersjanten kan når han kommer ut i avdeling. Det fjerner man hvis man i utgangspunktet kan gå fra en hvilken som helst stilling i fgtj og så gå et kurs før man hopper inn som lagfører. Det er en viss forskjell på hva en TT-vognfører kan og hva en stormer kan. Man risikerer, i mitt hode, å få «det verste fra to verdener». Med mindre man i større grad styrer den enkelte tilbake inn i «sitt» fagfelt?
    Slik jeg har forstått det skal man rekrutteres som lagfører inn i eget fagfelt fra førstegangstjeneste eller verving. Det er nesten en forutsetning for at dette skal fungere, om jeg husker rett er lagførerskolen på ca 12 uker, den inneholder ikke fagspesifikk utdanning. Dersom et fagfelt/forsvarsgren mangler kvalifiserte kandidater til lagførere og vil rekruttere den veien, må de eventuelt gi fagutdanning før eller etter lagførerskolen før OR-4en kan begynne å virke som lagfører.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Sitat Opprinnelig skrevet av West Vis post
    Må man også da ha enten bagrunn som grenader eller denne lagførerskolen for å kunne søke GBK, eller kan det søkes direkte fra førstegangstjeneste?
    Det vil ikke lenger gå an å søke befalsskole direkte. Befalsskolen er et 12 ukers kurs, som sammen med lagførerskolen erstatter GBK. (Jeg har det for meg at GBK alt er avviklet, men det er mulig det skal kjøres et kurs eller to til? @93A?)

Det skal så vidt jeg vet ikke gå an å søke befalsskolen direkte etter førstegangstjeneste, i hvert fall ikke for stillinger i Hæren. (Jfr. innlegget til @93A over.) Hvordan sjø og luft tenker vet jeg ikke, om det blir mulig å søke rett fra førstegangstjeneste der vil jeg tro det blir som en del av en større "pakke" med forsvarsgrensvis fagutdanning inkludert.

Jeg vet ikke hvordan man søker lagførerskole, jeg vil tro at det blir mulig å søke alt mot slutten av førstegangstjenesten.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Litt info fra Forsvaret:

https://forsvaret.no/dine-karrieremu...er-i-forsvaret

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Det er ikke mulig å søke seg direkte til en skoleplass på befalsskolen, da denne muligheten er forbeholdt de som velger en karriere som spesialist gjennom førstegangstjenesten.

https://forsvaret.no/utdanning

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Den nye ordningen gjør at det bør være to grenaderopptak i året, eller utvidet førstegangstjenestr for de som har innrykk i januar, så de slipper å bli sivile før de får fortsette.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Takk for input der gutter. Har jammen endret seg dette, så greit å få det sjekket. Må være enig med min nevø her at informasjonen på forsvaret.no er mildt sagt tynn. Det står ikke engang hva kravene er.
    Jeg ser også dette med at det er en liten utfordring for disse i januaropptaket som blir gående å surre ett halv år.
    Jeg tror han har fått inntrykk fra sitt troppsbefal at det er muligheter for noen av de ivrigste/flinkeste som er interessert i å fortsette til å få 6 mnd kontrakt frem til sommeren for å holde seg innenfor organisasjonen, men det er neppe noen garanti for dette.
    Alt var bedre i gamledager....
    "The shitter was full" - Eddie

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Gjenstår saksbehandling og beslutning. Anbefalingen er sendt frem. Nå som alle starter med Fgtj i bunn så gir ikke OR4+ og OR5+ like mye mening som grader.
    Ja, det synes jeg høres fornuftig ut. Så får man en grad pr OR-nivå, og ikke disse mellomnivåene.

Det eneste jeg da lurer på er hvordan tekniske spesialister uten befalsutdannelse, men på T-60, som i hvert fall Luftforsvaret skal ha, vil passe inn. For folk på T-35 er det vel ikke noe stort problem å bli korporal i en alder av 30 og slutte fem år senere, men jeg forsto det slik at man tenkte seg å gi OR-4+ til de som fortsetter til de er 60. Mitt forslag, som jeg har kommet med før, ville vært at Luftforsvaret gikk tilbake til å kalle OR-4 korporal, men at alle forsvarsgrenene innførte en egen grad 'Spesialist' på OR-4+, med helt egne distinksjoner, og som var reservert de på T-60.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Den blir anbefalt fjernet på lik linje som opptjening i tid som OR2-4 anbefales 1 til 1 mot befalsgradene.
    Takk for svar.

Støttar forøvrig påstanden om at me bør ha to grenaderopptak i året. Om bruken av 6 mnd mellombels tilsetting er like stor i alle avdelingar er eg ikkje sikker på, men eg kjenner til ei knipe tilfeller i tre forskjellige bataljonar vertfall. Ein av dei faktisk som mellombels sersjant. Vinteren før eg byrja som grenader køyrde til og med min noverande bataljon eit eige internt grenaderopptak, det er det einaste av sitt slag som eg har høyrt om.

Siste GBK blir forøvrig gjennomført i vår.
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Fleire avdelinger he gjennomført eigne opptak, usikker på omfanget.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Og mange "dumme" spørsmål jeg burde ha vist, men jeg må ærlig innrømme at jeg ikke trodde befalsskole-løpet skulle berører meg igjen. Ingen tar mine stjerner, så jeg skal ikke den veien selv uansett :-)
    Akkurat hvordan mekanismene for rekrutering skal være er ikke hugget i stein ennå. Basisen er førstegangstjeneste i bunn uansett men det diskuteres om man skal kunne søke på sesjon slik at man blir kalt inn til relevant førstegangstjeneste. Videre så må alle inne til tjeneste også kunne søke, men her er det flere om beinet. Både KS, grenaderer, LF skolen kan og skal rekrutere fra soldatene som er inne selv om KS er åpnet for å kunne hente rett fra russebussen.

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Slik jeg har forstått det skal man rekrutteres som lagfører inn i eget fagfelt fra førstegangstjeneste eller verving. Det er nesten en forutsetning for at dette skal fungere, om jeg husker rett er lagførerskolen på ca 12 uker, den inneholder ikke fagspesifikk utdanning. Dersom et fagfelt/forsvarsgren mangler kvalifiserte kandidater til lagførere og vil rekruttere den veien, må de eventuelt gi fagutdanning før eller etter lagførerskolen før OR-4en kan begynne å virke som lagfører.
    Fagplanen for lagførerutdanningen vil bli satt slik at mest mulig er dekket opp igjennom førstegangstjenesten. Dvs at en VF på CV90 skal tilbake til CV90 som VK etter LF skolen og må ha påfyll for å kunne fungere som VK. Samme for SB, SAN , ING osv. Når det gjelder de som er vervet så har de en langt tyngre fagutdanning igjennom tjenesten slik at de er i stand til å fylle flere roller som LF etter utdanningen.

Det vil ikke lenger gå an å søke befalsskole direkte. Befalsskolen er et 12 ukers kurs, som sammen med lagførerskolen erstatter GBK. (Jeg har det for meg at GBK alt er avviklet, men det er mulig det skal kjøres et kurs eller to til? @93A?)
    Det skal så vidt jeg vet ikke gå an å søke befalsskolen direkte etter førstegangstjeneste, i hvert fall ikke for stillinger i Hæren. (Jfr. innlegget til @93A over.) Hvordan sjø og luft tenker vet jeg ikke, om det blir mulig å søke rett fra førstegangstjeneste der vil jeg tro det blir som en del av en større "pakke" med forsvarsgrensvis fagutdanning inkludert.

Jeg vet ikke hvordan man søker lagførerskole, jeg vil tro at det blir mulig å søke alt mot slutten av førstegangstjenesten.
    Hvis jeg ikke husker helt feil så er det et GBK kull inne nå, men det må jeg verifisere. HBS legges formelt ned 1/8-18.

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Den nye ordningen gjør at det bør være to grenaderopptak i året, eller utvidet førstegangstjenestr for de som har innrykk i januar, så de slipper å bli sivile før de får fortsette.

Antall grenaderopptak er jeg usikker på, men to i året burde det være. Det er ihvertfall et behov i dag for det. LF skolen planlegger å gjennomføre 2 eller 3 kull i året. Den analysen jobbes med i disse dager.

Takk for input der gutter. Har jammen endret seg dette, så greit å få det sjekket. Må være enig med min nevø her at informasjonen på forsvaret.no er mildt sagt tynn. Det står ikke engang hva kravene er.
    Jeg ser også dette med at det er en liten utfordring for disse i januaropptaket som blir gående å surre ett halv år.
    Jeg tror han har fått inntrykk fra sitt troppsbefal at det er muligheter for noen av de ivrigste/flinkeste som er interessert i å fortsette til å få 6 mnd kontrakt frem til sommeren for å holde seg innenfor organisasjonen, men det er neppe noen garanti for dette.
    Alt var bedre i gamledager....
    Informasjon kommer stykkevis og delt fordi prosessen med å lage ordningen har pågått kontinuerlig siden i fjor høst. Så fort beslutninger er tatt så formaliseres og legges ut.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Ja, det synes jeg høres fornuftig ut. Så får man en grad pr OR-nivå, og ikke disse mellomnivåene.

Det eneste jeg da lurer på er hvordan tekniske spesialister uten befalsutdannelse, men på T-60, som i hvert fall Luftforsvaret skal ha, vil passe inn. For folk på T-35 er det vel ikke noe stort problem å bli korporal i en alder av 30 og slutte fem år senere, men jeg forsto det slik at man tenkte seg å gi OR-4+ til de som fortsetter til de er 60. Mitt forslag, som jeg har kommet med før, ville vært at Luftforsvaret gikk tilbake til å kalle OR-4 korporal, men at alle forsvarsgrenene innførte en egen grad 'Spesialist' på OR-4+, med helt egne distinksjoner, og som var reservert de på T-60.
    Denne er ikke helt landet ennå.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8

Stemmer at det er et kull inne til GBK nå, ja.
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Fra annen tråd, skrevet av @opshunter:

Luftforsvaret etablerer ny skole for opplæring av spesialistkorpset.

Sjef ved Luftforsvarets skolesenter, oberst Harald Minde, forteller at Luftforsvarets spesialistskole (LSS) opprettes av to hovedårsaker. Det ene er at vi fikk tilbakeført nivågivende utdanning av spesialister fra Forsvarets høgskole i forbindelse med utdanningsreformen. Den andre grunnen er økt behov innen vakthold og sikring, med blant annet etableringen av ledende flysoldat. Det resulterer i økt volum av rekrutter utover tilgjengelig kapasitet ved eksisterende skoler, forteller obersten.
    Oppdragsporteføljen til Luftforsvarets spesialistskole:
    8 uker rekruttopplæring av inntil 200 rekrutter
    3 uker idrettsassistentopplæring til Luftforsvaret og fellesmiljøer.
    5 uker vakthold- og sikringskurs av inntil 140 vernepliktige
    3+3 uker ledende flysoldat kurs av inntil 84 vernepliktig
    6 uker grunnleggende spesialistkurs – obligatorisk før spesialisttilsetting
    6 uker videregående spesialistkurs – obligatorisk før opprykk OR-4

Det jeg lurer på er om de øvrige forsvarsgrenene har noenlunde tilsvarende opplegg?

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Ja. Se post #40-42 over.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Befals- og spesialistutdannelse

I Forposten #1 2018 (lenke) side 12-14 finner vi mer informasjon som delvis supplerer det som står i innlegg #42 og følgende over.

For lagførerskolen (LFS) merker jeg meg følgende formulering på side 13:
    Den nivådannende delen av LF-utdanningen er totalt 10 uker, med fokus på instruktøren og lederen. Utdanningen suppleres med nødvendig fag- og funksjonsutdanning som setter personellet i stand til å bekle lagførerstilling i Hærens operative struktur.
    Disse kursene skal for øvrig kunne holdes tre ganger årlig.

Videre:
    Et vesentlig krav for utdanningen er at rekrutteringen hovedsakelig skjer fra vernepliktige med fullført førstegangstjeneste. (...) Alternativ rekrutteringsvei inn til utdanningen er også fra grenaderer på OR 2-nivå.
    Dette tolker jeg dithen at den ønskelige normalsituasjonen er at man identifiserer lederemner i løpet av førstegangstjenesten, som deretter umiddelbart får LFS (som i innhold også dekker VGK (videregående grenaderkurs)). Det fremstår som mindre ønskelig (dersom jeg tolker dette rett) at man går via OR-2 og OR-3 for å bli lagfører.

Og:
    Etter fullført og bestått LF-utdanning, samt tilhørende fag- og funksjonsutdanning, tilsettes personellet som OR 4, og tjenestegjør minimum to år i stilling som lagfører.
    Med dette kan det se ut som hovedtyngden av lagførere og vognkommandører kommer til å bli korporaler, noe som er nærmere den britiske tradisjonen enn dagens ordning. Dette er også beskrevet på side 14:
    Den synlige endringen ute er at Hærens lagførere i hovedsak vil bekle OR 4-gradsnivået, men de vil minst ha den samme solide faglige balasten som dagens sersjanter.
    Til slutt kan nevnes at den høyeste befalsutdannelsen, HBU, som kvalifiserer til OR-9, ser ut til å bli holdt ved utenlandske skoler (noen av våre sersjantmajorer går allerede slike skoler).
    Sist endret av Rittmester; 12-06-18 kl 22:56

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Det jeg lurer på nå er egentlig hva som kommer til å bli "begynnerstillinger" for OR-5? Og hva som egentlig skal skille GBU fra LFS, siden det også er tenkt som en leder- og instruktørutdanning uten fagkomponent. Det kan fort bli to i overkant like og overlappende utdanninger.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Enig med du. Kanskje @93A, @sbaar, @Hulkinator eller andre kan kaste lys over temaet?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

...men skulle jeg spekulere, uten å vite, ville jeg antatt at sersjanter dels vil være erfarne lagførere (lik sjt 1.kl i dag), dels spesiallagførere og dels rene instruktører, samt være i noen stabsfunksjoner.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Hadde det ikke vært best å vente litt, hva var problemet med det man nå hadde, med OR-5 som den typiske lagførergraden, OR-6 som troppssersjantgrad og OR-7 som typisk kompanisersjantgrad, mens OR-4 var nestlagfører/gjengleder (heter det stadig gjeng nå når fotlaget er delt i to like deler med hver sin Minimi, før var det jo geværgjeng og MG-gjeng)?

I US Army er standard grad for nestlagfører/gjengleder OR-5, for lagfører OR-6, for troppssersjant OR-7 og kompanisersjant OR-8. U.S. Marines har litt lavere på nederste nivåer. British Army har OR-3 som nestlagfører/gjengleder, OR-4 for lagfører, OR-6 for troppssersjant og OR-8 for kompanisersjant (Company Sergeant Major = WO2). Så det er mange muligheter!
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Problemet var nok ikke med gradsstrukturen i seg selv, men med at forsvarsgrenene ikke hadde tillit til den felles befalsskolen. Og siden det alt var besluttet at befalsutdanning skulle være felles under FHS, måtte svaret bli å gjøre om det grenene fortsatt hadde kontroll på, grenader- og konstabelutdanningen, til en "pseudobefalsutdanning" og justere gradsnivå deretter.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Det høres da litt betenkelig ut. Burde man da ikke heller hatt et større faglig innslag i den forsvarsgrenvise utdanningen?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Det jeg lurer på nå er egentlig hva som kommer til å bli "begynnerstillinger" for OR-5? Og hva som egentlig skal skille GBU fra LFS, siden det også er tenkt som en leder- og instruktørutdanning uten fagkomponent. Det kan fort bli to i overkant like og overlappende utdanninger.
    Jeg kan ikke snakke for hele Hæren da jeg kun har innsyn i egen våpenart. Videre så er ikke karriereplanene tegner opp på nytt ennå, selv om prosessene i hver våpenart pågår internt.
    For HSB sin del så vil naturlige stillinger være gruppesjefer, seksjonssjefer, befal i kompanistab og i noen grad befalsstillinger i bn stab. Selvfølgelig også instruktører på HVS innenfor fag og på LF skolen, og når rekruttskolene er etablert så trenger Hæren mange dyktige og erfarne befal her.

Min forståelse av LF skolen er å sørge for at lagførerene våre har en rettet utdanning som sikrer at de vil fungere som lagførere rett ut av skolen, og at lederutdanningen der rettes mot dette.
    Bekymringen rundt FBS gikk på at de ble for generisk og at Hæren alikevel måtte etablere egne utdanningsordninger for å sikre nivået på lagførerene våre. Jeg har selv sett utkastet til fagplan ifm URE arbeidet og den utdanningen blir alt for lite rettet mot utøvelse som lagfører i Hæren.

FBS vil gi en god utdanning for befalet som skal inn på de neste nivåene, og dekke et bredere område enn LF skolen som kun fokuserer på dette.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    ...men skulle jeg spekulere, uten å vite, ville jeg antatt at sersjanter dels vil være erfarne lagførere (lik sjt 1.kl i dag), dels spesiallagførere og dels rene instruktører, samt være i noen stabsfunksjoner.
    Ikke så håpløs spekulasjon @Rittmester
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Hadde det ikke vært best å vente litt, hva var problemet med det man nå hadde, med OR-5 som den typiske lagførergraden, OR-6 som troppssersjantgrad og OR-7 som typisk kompanisersjantgrad, mens OR-4 var nestlagfører/gjengleder (heter det stadig gjeng nå når fotlaget er delt i to like deler med hver sin Minimi, før var det jo geværgjeng og MG-gjeng)?

I US Army er standard grad for nestlagfører/gjengleder OR-5, for lagfører OR-6, for troppssersjant OR-7 og kompanisersjant OR-8. U.S. Marines har litt lavere på nederste nivåer. British Army har OR-3 som nestlagfører/gjengleder, OR-4 for lagfører, OR-6 for troppssersjant og OR-8 for kompanisersjant (Company Sergeant Major = WO2). Så det er mange muligheter!
    Med den justeringen som nå gjøres så går det en mye mer rød tråd fra OR2 til 9.

Problemet var nok ikke med gradsstrukturen i seg selv, men med at forsvarsgrenene ikke hadde tillit til den felles befalsskolen. Og siden det alt var besluttet at befalsutdanning skulle være felles under FHS, måtte svaret bli å gjøre om det grenene fortsatt hadde kontroll på, grenader- og konstabelutdanningen, til en "pseudobefalsutdanning" og justere gradsnivå deretter.
    Tillit kombinert med at forslagene på fagplaner ikke var gode nok tvang frem beslutningen fra Hæren sin side.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Sitat Opprinnelig skrevet av @93A
    (...)og når rekruttskolene er etablert så trenger Hæren mange dyktige og erfarne befal her.
    Ja, her håper jeg inderlig man ikke går i Harald Hårfagre-fellen og bruker ferske UB'er i en så viktig jobb som det er å være rekruttskoleinstruktør. Siden det ikke lenger finnes UB'er bør det gå greit...

Fra nyhetstråden:
    Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Svært interessant, spesielt det med å satse på å plukke ut befalsemnene tidlig isteden for å gjøre de som har vært grenaderer i årevis til sersjanter.
    Nå finnes det "late bloomers" som man kanskje ikke vil oppdage før etter noen år, men prinsipielt enig i at man må plukke ut befalsemner så tidlig som mulig for å gi dem tid til å vokse i rollen. Allerede under førstegangstjenesten er man i stand til å identifisere lederemner, og bør bruke den kunnskapen til å pense dem inn på riktig spor. Så får man heller ha åpninger for å ta befalsutdannelse senere, som en sekundær ordning. Jeg oppfatter at det også er slik det kommer til å bli lagt opp.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Her er erfaringen fra de bataljoner som har hatt vernepliktige lagfører at det er godt potensiale i massen og de blir dyktige ledere men rekker ikke å bygge seg erfaringen får utnytte potensialet fullt ut.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Før 1977 ble lagførere til geværlag og kanonlag i geværkompanier plukket ut og utdannet under 3 måneders rekruttskole der utdannelsen til dels skjedde sammen med de vanlige geværmennene/kanonmennene, kun for lagførerne under ca. siste måneden av førstegangstjenesten (de ble korporaler etter 6 måneders tjeneste). Erfaringen var da at selv om mange fungerte bra under resten av førstegangstjenesten og under repetisjonsøvelser, var det mange som opparbeidet lite autoritet overfor lagene sine. Bl.a. på bakgrunn av erfaringer fra NORBATT I ble Infanteriets lagførerskole opprettet (høsten 1978 så vidt jeg kjenner til). Den ble underlagt skolekompaniene som utdannet USK, men var basert på 6 måneders utdannelse rettet helt mot gevær- og kanonlagførere i geværkompani, med tjeneste som korporal og lagfører resten av førstegangstjenesten, og senere i mob-hæren. USK i infanteriet hadde en 3+6+3 modell, med 3 måneders rekruttskole (intensivt gevær-rettet), 6 måneders spesialutdannelse, og 3 måneders tjeneste som USK-korporal i avdeling, før man ble beskikket til utskrevet sersjant i mob-hæren. Lagførerskolen hadde den samme tre måneders rekruttskolen, men deretter altså tre måneders intensiv trening som lagfører på geværlag eller kanonlag, før man tjenestegjorde 6 måneder som lagfører før overføring til mob-forsvaret. I motsetning til USK-korporalene ble de som gikk lagførerskolen ikke befal.

Jeg vet ikke når infanteriets lagførerskoler ble avviklet? Erfaringene med lagførere utdannet ved lagførerskolen var visstnok svært gode, og kan sikkert være et eksempel for etterfølgelse i dag. Det finnes vel kanskje noen i systemet som husker så langt tilbake, eventuelt er vel planer etc. dokumentert.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Bortsett fra en kort periode på 90-tallet (hvis jeg ikke husker feil) hadde Kavaleriet ikke UB/USK-utdannelse for lagførere og tilsvarende. I utgangspunktet hadde alt befal befalsskole, og lagførere var sersjanter under plikttjenesten og fenriker senere.

Nestlagførere ble selektert i løpet av den tre måneder lange rekruttskolen, men fikk så vidt jeg vet ikke noen spesialutdannelse der. I løpet av de første tre månedene ved stående avdeling ble alle fordelt til spesialutdannelse, hvor nestlagførerne fulgte et eget kurs (parallelt med at alle også hadde felles lags- og troppstjeneste). De ble midlertidige korporaler for resten av førstegangstjenesten, og tilbakeført til menige etterpå. Ved repøvelser ble de igjen midlertidig utskrevne korporaler dersom de tjenestegjorde i en korporalsstilling. Noen ble også midlertidig utskrevne sersjanter dersom det var ledige befalsstillinger etter at alt vernepliktig befal hadde blitt fordelt på stillinger. (Ved ett tilfelle hadde jeg en midlertidig utskreven fenrik som NK tropp, men det var nok et unntak.) I oppklaringseskadronene kom det også til en god del med bakgrunn som fallskjermjegere, disse ble utskrevne sersjanter dersom de ikke hadde ytterligere befalsutdannelse.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Hæren har gitt ut et nytt konsept for leder og ledelsesutvukling. Dette ble presentert på Hærens lederskapsseminar i går og dag.

https://m.facebook.com/story.php?sto...27652790640851

Menig
    Ble medlem
    Mar 2017
    Pondusfaktor
    0

kommet noe dato for når første kullet til LFS skal til opptakket eller begynne utdanningen? leste at det blir 3 ganger i året så har troen på at første opptaket blir snart?

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

2 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 2 er gjester)

Lignende tråder

1. Forsvarets- og noen befals myter og følgefeil.
    By AGR416 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 50
    Nyeste innlegg: 15-04-11, 10:04
  2. Befals utdanning for en i HV-I?.
    By AleksanderFre in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 19-03-10, 19:41
  3. Befals holdninger til TMO
    By Cyrus in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 24-06-08, 19:13

Regler for innlegg