SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Viser resultatene 1 til 5 av 5
    Menig
    Ble medlem
    Oct 2016
    Liker (gitt)
    3
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Ønsker meg karriere i forsvaret, MEN

Hei!

Hei,

Jeg gjennomførte førstegangstjeneste i Garden 2011/2012. Her hadde jeg stilling som troppssanitet i geværtropp. Jeg fikk også sanitet nivå 3 gjennom denne stillingen. Da jeg dro inn til førstegangstjenesten var ikke motivasjonen på topp og jeg tok tjenesten tyngre enn jeg hadde forventet med tanke på vakthold ved slott og mange døgn i sort tjeneste. Gjennom tjenesten lærte jeg veldig mye. Dette forandret min innstilling og mentalitet. Jeg føler at forsvaret ga meg så mye jeg ikke var klar over på den tiden. Og Jeg fikk en helt ok tjenesteuttalelse som jeg mener var fair på den tiden.
    Senere tok jeg en bachelor og jobber nå som pedagog, driver eget firma som daglig leder og eier (treningsstudio). Men jeg har savnet forsvaret siden jeg dimmiterte.

Jeg har for tiden kontrakt i Heimevernets innsatsstyrke og fikk min ønskede stilling der som sanitetskorporal i innsatstropp. Der hadde jeg hadde beste resultat på alle fysiske testene og hadde en veldig annerledes helseprofil enn da jeg var i garden.

Jeg har prøvd å søke utskrevet befalskurs, men fikk avslag pga karakter 4 på teoritesten. Da jeg var på sesjon for 10 år siden hadde jeg ingen formening om jeg ville inn i forsvaret eller ikke. Jeg mener det at jeg kunne fått høyere score om jeg visste at det var dette jeg ville.

Det jeg lurer på er om noen har noen tips eller råd og om det er noen mulighet for meg til å få en karriere i forsvaret i form av befalskole eller utskrevet befalskurs. Jeg tenker å søke grenaderopptak når søknadene åpner til det, men mitt største ønske er befal. Jeg ville såklart sagt meg villig til å ta en ny teoritest om muligheten skulle finne plass.

Takk til deg som leser og svarer

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2011
    Liker (gitt)
    233
    Liker (mottatt)
    140
    Nevnt
    73 innlegg
    Sitert
    241 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    7

Sv: Ønsker meg karriere i forsvaret, MEN

Søk opptak som grenader, så har du mulighet for gbk senere.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Liker (gitt)
    740
    Liker (mottatt)
    394
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    131 innlegg
    PONDUS
    16

Hvis du mener at du fikk karakter 4 på testen som kalles alminnelig evnenivå (slags IQ test) så vil du ikke bli kalt inn til FOS da minimumskravet er 5. Mener det var en tråd her for ikke så lenge siden om akkurat det.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Oct 2016
    Liker (gitt)
    3
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av 93A Vis post
    Hvis du mener at du fikk karakter 4 på testen som kalles alminnelig evnenivå (slags IQ test) så vil du ikke bli kalt inn til FOS da minimumskravet er 5. Mener det var en tråd her for ikke så lenge siden om akkurat det.

Ja jeg er klar over det, men jeg har hørt om at går ann og sende klage/søknad med relevant dokumentasjon slik at man kan få en ny sjangse ved opptak?!

Moderator
    Ble medlem
    May 2014
    Liker (gitt)
    740
    Liker (mottatt)
    394
    Nevnt
    50 innlegg
    Sitert
    131 innlegg
    PONDUS
    16

Her er tråden om ae.
    https://milforum.net/showthread.php?p=1264950

Rutiner for klage og retest kan jeg desverre ikke noe om.

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier