SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Viser resultatene 1 til 6 av 6
    Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Post Spørsmål om befalsutdanning og FOS

Hei

Er nå etter hvert godt inn i førstegangstjenesten, og har med tiden blitt meget interessert i videre karriere i forsvaret. Tenker da fremfor alt på befalsskole, slik at jeg får noen år i forsvaret før jeg begynner på sivil utdanning (det noen gjerne vil kalle ''livet'').

Jeg har derimot en del spørsmål om hvordan ting foregår på FOS - spesielt selve utvelgelsen. Dessuten har jeg også spørsmål om selve befalsskolene og alternativene som foreligger her.

For det første:
    Er det slik at om man ikke består de fysiske minstekravene er det umiddelbart takk og farvel, eller er det også ved slikt tilfelle alminnelig skjønn som legger til grunn (da selvsagt med dårligere forutsetninger enn ved motsatt fall)?
    Og hvor mye har egentlig karakterer fra gymnas å si for opptaket? Har for lengst forstått at karakterer ikke alene avgjør om man kommer inn, i motsetning til ved sivil utdanning. Men det er vel likevel slik at jo bedre karakterer man har, jo større rom er det for ''dårligere'' prestasjon ved den såkalte ''helvetesuka'' eller andre opptakskrav? Og gjennomgår ALLE AKKURAT samme opplegg ved FOS uavhengig av hva de har søkt, eller er det slik at noen linjer/skoler har tøffere krav enn andre (tenker ikke på KS, jegerutdanninger av diverse slag og lignende, bare befalsutdanning)
    For det andre:
    Jeg tenker fremfor alt å søke på Hærens befalsskole, linje for administrasjon, forvaltning og økonomi. Noen erfaringer fra denne linjen? Vanskelig(ere)/lett(ere) å komme inn? Hvor havner man typisk i pliktåret som sersjant? Hvilke oppgaver får man typisk? Er egentlig interessert i å drive med folk like mye som det å sitte på kontor - er det muligheter for å havne i arbeid hvor man er i kontakt med rekrutter/vernepliktige som type instruktør eller lignende, eller er 110 % kontorjobb garantert? Og hvordan er forutsetningene for videre engasjement etter pliktår? Kan man isåfall DA jobbe som typisk troppsjef, instruktør og lignende ved f. eks en rekruttskole, eller er utdanningen for innsnevret og spesialisert for dette? Hvilken grad kan man isåfall få da med ny ordning? Fenrik er vel på veg ut, tenker jeg?

Har også vurdert UB-linje på Kjevik allerede i vinter, men har hørt at det er vanskelig å få jobb i ettertid. Erfaringer/kjennskap til dette?

Ble vanvittig mange spørsmål på en gang nå, så besvar dem den som kan. Takker for alle gode innspill, og håper jeg får avklart ihvertfall noe av det jeg lurer på.

Igjen, takk på forhånd!
    L'État, c'est moi

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Liker (gitt)
    731
    Liker (mottatt)
    96
    Nevnt
    20 innlegg
    Sitert
    120 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    5

Sv: Spørsmål om befalsutdanning og FOS

Kan ikke svare på hvordan dette er i dag, men for 40 år siden var det slik at absolutt minimum på fysiske tester gikk bra - under forutsetning av at du var langt over gjennomsnitt på alt annet.

Dette er mer en anekdote enn et svar, jeg antar at de har flere å velge imellom i dag, ift. behovet, siden strukturen er veldig mye mindre (for liten til å være relevant egentlig - men det er bare min mening).

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Liker (gitt)
    74
    Liker (mottatt)
    49
    Nevnt
    10 innlegg
    Sitert
    76 innlegg
    PONDUS
    5

Kan svare noe her, men med forbehold om at ting kan ha endret seg noe siden jeg hadde med dette å gjøre.

Ved ikke bestått fysisk skal det i utgangspunktet være automatisk takk og farvel, ja. Dette er fysiske minsteKRAV, og absolutt ikke uoverkommelig. Når det er sagt, har det blitt dispet på dette - spesielt for linjer med dårlige søkertall - med varierende resultat.

Skolekarakterer har i hvert fall en betydning for hvorvidt du får møte på FOS i utgangspunktet. Din prestasjon der vil nok telle mer enn karakterene for seg selv, men vil være noe som spiller inn, spesielt i tvilstilfeller.

Opplegget kan variere noe fra linje til linje, men er i grove trekk likt.

Ad forvaltningslinjen:
    Hvor man havner i pliktåret varierer stort. Alt fra p-befal ved en luftving til adm.befal i geværkompani i 2.bataljon. Og ja, det er absolutt muligheter for å drive instruksjon og lagførertjeneste, avhengig av hvor du havner. Får du fortsette etter pliktåret, skal du med ny ordning tilbys tilsetting til 35 år og vil fortsette som sersjant. Hva slags stilling du får vil naturligvis være varierende avhengig av hva som er tilgjengelig på det tidspunktet.

Som UB-korporal stiller du naturlig nok faglig svakere enn noen som har gått "full" befalsskole med pliktår. Det er dog mange som får tilsetting videre fordi de gjør en god jobb, men igjen er din prestasjon og avdelingens behov styrende. Husk også at de store utskiftingene i Forsvaret som regel går i august, så det vil nok være noe mer vrient å få tilsetting hvis man er ferdig i januar.

Spør i vei hvis det er noe du lurer på!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    574
    Liker (mottatt)
    1474
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    698 innlegg
    PONDUS
    49

Jeg tror det er mellom 1/3 og 1/2 av de som søker som blir kalt inn til FOS, og karakterer fra VGS er hovedkriteriet for å bli innkalt, ved siden av resultater fra sesjon (andre data har de ikke om deg). For de som har så gode karakterer at de blir kalt inn til FOS, har det mindre å si hvor gode karakterer du har om du går videre (noe avhengig av hvilken utdannelse du har søkt).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg
    PONDUS
    0

I prinsippet står altså en søker med 4,0 i snitt like sterkt som en med si 5,5? Snittet er ikke særlig høyt ved de fleste linjene, det vet jeg. Dersom nevnt eksempel er tilfellet er det altså i praksis et minimumssnitt, men ikke mer - karakterer har altså liten betydning for om man kommer inn på utdanningen, men ikke om man kommer inn på opptaket? (Kanskje noe uklart, vennligst spør om dette ble uforståelig)
    L'État, c'est moi

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Liker (gitt)
    574
    Liker (mottatt)
    1474
    Nevnt
    232 innlegg
    Sitert
    698 innlegg
    PONDUS
    49

I hvert fall noen år har nedre grense for de som har kommet inn til FOS vært snitt vesentlig bedre enn 4,0 fra VGS. Om du så har snitt 4,5 eller 5,5 betyr kanskje mye for opptak til f.eks. Forsvarets Etterretningshøgskole, men kanskje ikke så mye for opptak til f.eks. Hærens Befalsskole, i forhold til hva du viser av egenskaper under FOS, og spesielt hva du viser av lederegenskaper under feltøvelsen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. DIS - Grunnleggende befalsutdanning
    By Rittmester in forum DIS Arkivet - GPP
    Svar: 64
    Nyeste innlegg: 23-01-13, 22:19
  2. Noen spørsmål ang befalsutdanning.
    By forvirret in forum Ordet er fritt - generelle diskusjoner
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 27-02-09, 18:05
  3. Befalsutdanning
    By folden in forum Tips før opptak
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 27-03-07, 16:02
  4. TMBN og befalsutdanning
    By hakonaa in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 27-03-06, 08:36
  5. Befalsutdanning
    By motoko in forum Tips før opptak
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 24-01-06, 22:14
Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier