SPESIALJEGER.NET
Opptaksforum på Milforum - Spesialjeger.net

Nytt opptaksforum - Spesialjeger.net
Kun for dere som ligger i trening til opptak. Trykk på bildet for mer info!

Viser resultatene 1 til 13 av 13

Tråd: Sikre plass

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    0

Sikre plass

Gutt 15år

Hei, jeg ønsker å sikre meg en plass i førstegangstjenesten.

-Jeg er i relativt god form og har alltid likt trening, både harde og ikke så harde økter.
    -Jeg ligger på 4 i snitt og har alltid hatt det så lenge jeg har hatt karakterer så tyder ikke på at det går opp eller ned uten at jeg gjør endringer i innsatsen. Planlegger å ta idrettsfag (Bredde) linja på VGs.
    -Motivasjonen er på plass.
    -Er delvis med på pistol klubb hvor jeg har skutt med både 22 og 9mm. Ingen hagler eller rifler eller våpen som brukes i forsvaret. I tilleg så eier jeg en 22 (dette er godkjent).
    -Har noen små psykiske problemer på konsentrasjon, ingen diagnose og har vokst mye av meg.
    -Noen allergier på litt pollen og noe nøtter og frukt. Behøver ikke medisiner selv om jeg tar noen for å gjøre hverdagen litt lettere. Her har jeg også vokst av meg en del.

Trenger dere mer informasjon så la meg vite det.

Hva burde jeg vedlikeholde/bli bedre på?

2. Trond Bolle - marinejeger e-14 Tommy Fjeldheim Tenk som en kriger Bertrand-Larssen Mental Trening bli tøff Chris Ryan Bravo Two Zero Spionbasen The real Bravo Two Zero

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    173 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    5

Sv: Sikre plass

Du er på godt spor allerede. Først og fremst så har du det viktigste: motivasjon.

Hold deg i gang med mye og variert trening. Tren styrke, løp, svøm, gå lange turer med sekk etc.

Man trenger ikke lære skyting før man kommer inn i tjeneste, men at du gjør det viser ofte sesjonsoffiseren at du er motivert.

En annen ferdighet man ikke bør undervurdere er å lære seg kart og kompass veldig bra.

Les på Forsvaret.no om de forskjellige mulighetene du har. Både når det gjelder førstegangstjeneste og utdanning. Står mye bra der. Der kan du også finne anbefalte treningsprogrammer.

Fortsett det gode skolearbeidet og pass på å ikke finne på noe tull som du får på rullebladet.

Lykke til.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av West Vis post
    Du er på godt spor allerede. Først og fremst så har du det viktigste: motivasjon.

Hold deg i gang med mye og variert trening. Tren styrke, løp, svøm, gå lange turer med sekk etc.

Man trenger ikke lære skyting før man kommer inn i tjeneste, men at du gjør det viser ofte sesjonsoffiseren at du er motivert.

En annen ferdighet man ikke bør undervurdere er å lære seg kart og kompass veldig bra.

Les på Forsvaret.no om de forskjellige mulighetene du har. Både når det gjelder førstegangstjeneste og utdanning. Står mye bra der. Der kan du også finne anbefalte treningsprogrammer.

Fortsett det gode skolearbeidet og pass på å ikke finne på noe tull som du får på rullebladet.

Lykke til.

Takker for tilbakemeldingen, kan kart og kompass nogen lunde men burde bli bedre. Jeg så gjennom utdanningene Forsvaret tilbyr og jeg fant militær livvakt veldig fristende. Jeg så at den krevde at man er veldig god fysisk og kan takle mye stress.
    For å bli veldig god fysisk er det bare å trene ofte og variert som du skrev men finnes det noen gode måter å trene seg god på å takle stress?

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    173 innlegg
    PONDUS
    5

Jeg er overhode ikke noen ekspert på trening av stresshåndtering, men et par ting slo meg umiddelbart.

1. Gi deg selv tidsfrister på ting du skal gjøre. Dette kan du egentlig bruke på alle slags dagligdagse oppgaver. F.eks rydde rommet på x antall minutter samtidig som det skal bli strøkent. Pakke tursekken med alt som skal være med på x antall minutter. Hvis du har tilgang til våpen og har kyndig opplæring så er jo en klassiker fra Forsvaret å kunne demontere og montere våpenet sitt på tid.

2. En annen ting som kan gi deg trening på stresshåndtering kan være å utfordre deg selv på ting du er ukomfortabel på. Om det er høyder, prate i forsamlinger etc. Jeg leste for ikke lenge siden et veldig interessant intervju av en Amerikansk næringslivstopp. Han foreslo at alle burde gjøre noe de er ukomfortabel med hver eneste uke.
    Mange steder i Norge er nå laget slike klatreskoger, prøv noe slikt. Eller fjellklatring. Er du ukomfortabel med mørke så ta en tur i skogen veldig sent. Kanskje med hodelykt først. Og etterhvert uten hodelykt. Sov ute i skogen alene. Du kan jo gjøre dette ganske nærme hjemmet ditt så du har en backup-plan hvis det går litt galt.

Jeg er som sagt ingen ekspert på dette, men jeg tror dette er to typer trening som kan hjelpe deg med stress håndtering. Sikkert andre her på forumet som er har bedre råd enn meg.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av West Vis post
    Jeg er overhode ikke noen ekspert på trening av stresshåndtering, men et par ting slo meg umiddelbart.

1. Gi deg selv tidsfrister på ting du skal gjøre. Dette kan du egentlig bruke på alle slags dagligdagse oppgaver. F.eks rydde rommet på x antall minutter samtidig som det skal bli strøkent. Pakke tursekken med alt som skal være med på x antall minutter. Hvis du har tilgang til våpen og har kyndig opplæring så er jo en klassiker fra Forsvaret å kunne demontere og montere våpenet sitt på tid.

2. En annen ting som kan gi deg trening på stresshåndtering kan være å utfordre deg selv på ting du er ukomfortabel på. Om det er høyder, prate i forsamlinger etc. Jeg leste for ikke lenge siden et veldig interessant intervju av en Amerikansk næringslivstopp. Han foreslo at alle burde gjøre noe de er ukomfortabel med hver eneste uke.
    Mange steder i Norge er nå laget slike klatreskoger, prøv noe slikt. Eller fjellklatring. Er du ukomfortabel med mørke så ta en tur i skogen veldig sent. Kanskje med hodelykt først. Og etterhvert uten hodelykt. Sov ute i skogen alene. Du kan jo gjøre dette ganske nærme hjemmet ditt så du har en backup-plan hvis det går litt galt.

Jeg er som sagt ingen ekspert på dette, men jeg tror dette er to typer trening som kan hjelpe deg med stress håndtering. Sikkert andre her på forumet som er har bedre råd enn meg.

Det var 2 strålende forslag som jeg skal ta i bruk asap. Høyder og Klaus er noe jeg kan øve meg på

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    173 innlegg
    PONDUS
    5

Flott. Fint hvis noen av tipsene kan hjelpe.

Bare husk alltid å alltid tenke på sikkerheten først.
    Tenk gjennom hva som skal gjøre på forhånd.
    Vil ikke like om mine råd om å utfordre seg selv med høyden ender med at du deiseri bakken, eller at du kryper inn i et rør du ikke kan komme ut av :-)

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Liker (gitt)
    130
    Liker (mottatt)
    78
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    23 innlegg
    PONDUS
    3

Vurdert å bli med i HV Ungdom? Man må vel være 16 år, men det er du jo snart.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av krsvgr Vis post
    Vurdert å bli med i HV Ungdom? Man må vel være 16 år, men det er du jo snart.
    Jeg har vurdert det, har ikke bestemt meg enda.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Liker (gitt)
    689
    Liker (mottatt)
    292
    Nevnt
    40 innlegg
    Sitert
    123 innlegg
    PONDUS
    12

Sitat Opprinnelig skrevet av Raidel Vis post
    Gutt 15år

Hei, jeg ønsker å sikre meg en plass i førstegangstjenesten.

-Jeg er i relativt god form og har alltid likt trening, både harde og ikke så harde økter.
    -Jeg ligger på 4 i snitt og har alltid hatt det så lenge jeg har hatt karakterer så tyder ikke på at det går opp eller ned uten at jeg gjør endringer i innsatsen. Planlegger å ta idrettsfag (Bredde) linja på VGs.
    -Motivasjonen er på plass.
    -Er delvis med på pistol klubb hvor jeg har skutt med både 22 og 9mm. Ingen hagler eller rifler eller våpen som brukes i forsvaret. I tilleg så eier jeg en 22 (dette er godkjent).
    -Har noen små psykiske problemer på konsentrasjon, ingen diagnose og har vokst mye av meg.
    -Noen allergier på litt pollen og noe nøtter og frukt. Behøver ikke medisiner selv om jeg tar noen for å gjøre hverdagen litt lettere. Her har jeg også vokst av meg en del.

Trenger dere mer informasjon så la meg vite det.

Hva burde jeg vedlikeholde/bli bedre på?
    Kan jeg spørre hvilket politidistrikt som har godkjent deg som eier av en pistol kaliber .22?
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Menig
    Ble medlem
    Aug 2016
    Liker (gitt)
    0
    Liker (mottatt)
    0
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg
    PONDUS
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Kan jeg spørre hvilket politidistrikt som har godkjent deg som eier av en pistol kaliber .22?

Vestfold. Men hvis det er dette du henger deg opp i skal jeg komme med noen viktige detaljer. Den er lovlig skrevet på faren min til mitt bruk, som vil si at jeg når jeg vil kan bruke den på godkjent skytebane under oppsyn. Våpenet må oppbevares på en måte jeg ikke har tilgang til den.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    173 innlegg
    PONDUS
    5

Fullt lovlig dette @Aeliana. Jeg er langt over snitt aktiv skytter selv, og har forsøkt å få med alle mine 3 barn gjennom årene.
    Spesielt siden begge guttene (kanskje rart å kalle de det nå som de er godt myndige, men men) er links har spesielt mine konkurransepistoler med anatomisk skjefte vært en utfordring.

Det er ikke noe problem å kjøpe egne pistoler til barna, og fullt lovlig.

Man får et aktivitetsskriv fra pistolklubben de er medlem om at de har sikkerhetskurs og aktivtet nok. Så søker man på det grunnlaget ønskede våpen i eget navn. Disse våpenkortene har 2 års gyldighet, og hvert annet år må jeg altså søke på nytt og dokumentere at de fortsatt er aktive.
    Med andre ord er disse ut over mine egne våpen, og påvirker ikke min egen mulig hovedvåpen, reservevåpen etc.

Når de passer 21 år og hvis de fortsatt er aktive, så kan våpnene lett overføres til dem permanent.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Liker (gitt)
    689
    Liker (mottatt)
    292
    Nevnt
    40 innlegg
    Sitert
    123 innlegg
    PONDUS
    12

Det var ordlyden i innlegget jeg reagerte på, der han som 15-åring hevder å eie en pistol kaliber .22. Som kjent er det krav om å være 21 år og aktivt medlem i pistolklubb for å stå som eier av et slikt våpen.

Nå forklarer han at det er hans far som står som eier, og som til enhver tid er ansvarlig for våpenet.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Nevnt
    25 innlegg
    Sitert
    173 innlegg
    PONDUS
    5

10-4. Roger that.
    15 år og ivrig - vi har alle vært der
    Jeg tipper nok mine unge håpefull selv har omtalt "sine" våpen som "sine våpen" når de har kjøpt og betalt de selv, selv om våpenkortene har stått i mitt navn.

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. DIS Hvordan sikre deg og din eiendom
    By Frost in forum DIS Arkivet - GPP
    Svar: 35
    Nyeste innlegg: 07-07-10, 18:21
  2. OMLT på plass
    By hvlt in forum Forsvarets deltakelse i Internasjonale operasjoner - INTOPS
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 05-12-09, 08:30
  3. Militære livvakter skal sikre forsvarstoppene utenlands
    By KJ in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 17-11-09, 12:51
  4. Utstyr til HV-I på plass
    By lebeda in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 21-09-05, 12:47
Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.

Antall sideoppslag siden oppstart:
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier