milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Viser resultatene 1 til 8 av 8

Trd: Har vi plikt til vere med p lagfrerkurs?

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2016
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Har vi plikt til vere med p lagfrerkurs?

Hei folkens.
    Har vert med i heimevernet noen r n, og det er vel forsvidt grit nok det. Men her for ei tid tilbake, s fikk jeg innkalling til 10 dagers lagfrerkurs. Dette er ikke noe jeg har skt p selv, og egentlig ikke noe jeg har fryktelig lyst til bli med p, s jeg ble litt overraska. Det frste jeg gjorde var sende en mail, og spurte hva som skjer, og om jeg kunne slippe. Jeg fikk da til svar at jeg ikke var fritatt slik uten videre, og at de skulle vurdere det. N har det gtt ei god stund, og det begynner nerme seg, og har fortsat ikke ftt noe klart svar.
    Det jeg da lurer p, er om andre har vert i min situasjon, og om jeg er pliktig til bli med p dette? Har vert inne p heimevernet sine sider og sett, men ble ikke helt klok. Jeg har alerede vert p velse tidligere i r. Det var riktignok bare 3 dager, men her er det snakk om 10 dager i tillegg, tilsammen 13 dager. Hva kan jeg forvente om jeg ikke fr svar og ikke mter opp trur dere?

OR-6 Oversersjant
    rets milforumist 2018

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    185 innlegg
    Sitert
    370 innlegg

Sv: Har vi plikt til vere med p lagfrerkurs?

Jfr. Lov om Heimevernet 12, s er du pliktig til ta kurset, ja.

12.For opplring til befal eller spesialist kan Stortinget for heimevernspliktige i vernepliktig alder fastsette et tillegg til den vanlige fredstjenesteplikt av inntil 14 dager, eller et dertil svarende timetall, i hver 3-rs periode av den pliktiges tjenestetid i Heimevernet.

I min tid, s ble potensielle kurskandidater spurt om de var interesserte fr de ble sendt p kurs. Ingen nsker vel umotiverte folk til slike stillinger. S, efter min mening, tpelig at du ikke ble spurt frst.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    89 innlegg
    Sitert
    314 innlegg

Var for sein.

OF-1 Lytnant
    Moderator
    Ass S-6 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    89 innlegg
    Sitert
    361 innlegg

Hres ut som du ikke er spesielt motivert for dette.
    Er det p grunn av ansvaret, at det er plagt tjeneste eller tidsbruken i forbindelse med kurset?
    Uansett er det greit gjre dem oppmerksomme p din holdning til det.
    If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.
    ― John Steinbeck

OF-1 Lytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    168 innlegg
    Sitert
    628 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av sarv_2 Vis post
    Hei folkens.
    Har vert med i heimevernet noen r n, og det er vel forsvidt grit nok det. Men her for ei tid tilbake, s fikk jeg innkalling til 10 dagers lagfrerkurs. Dette er ikke noe jeg har skt p selv, og egentlig ikke noe jeg har fryktelig lyst til bli med p, s jeg ble litt overraska. Det frste jeg gjorde var sende en mail, og spurte hva som skjer, og om jeg kunne slippe. Jeg fikk da til svar at jeg ikke var fritatt slik uten videre, og at de skulle vurdere det. N har det gtt ei god stund, og det begynner nerme seg, og har fortsat ikke ftt noe klart svar.
    Det jeg da lurer p, er om andre har vert i min situasjon, og om jeg er pliktig til bli med p dette? Har vert inne p heimevernet sine sider og sett, men ble ikke helt klok. Jeg har alerede vert p velse tidligere i r. Det var riktignok bare 3 dager, men her er det snakk om 10 dager i tillegg, tilsammen 13 dager. Hva kan jeg forvente om jeg ikke fr svar og ikke mter opp trur dere?
    Velkommen til MilForum!

Ja, det er pliktig mte, det er straffbart p samme mte som ikke mte til velse unnlate mte til kurs. Ser at andre har gitt henvisningen til loven p dette.

Nr du er satt opp til kurs betyr det at omrdesjefen har funnet deg egnet til lagfrer/nestlagfrer, det er et ikke s verst tegn p at du er en ok kar. Lagfrerkurset som du er innkalt til vil gi deg korporals grad om du bestr og har stilling som nestlagfrer eller lagfrer. Dette vil gi deg det skalte "cola-tillegget", et par kroner ekstra per dag med velse (per i dag 20,40) . Selve kurset godgjres med Kr 1 261,50 per dgn. S lenge du er nestlagfrer medfrer ikke det ekstra velsesdgn senere utover selve kurset. Blir man befal (sersjant eller hyere) kan man plegges ekstra befalsdager.

Du kan lese om mine erfaringer p lagfrerkurs i denne trden: https://milforum.net/showthread.php/...6r-dag-for-dag
    Jeg er ikke kommet helt til siste dagen enda, det kommer etterhvert.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

6. Liker Rittmester, hvlt likte dette
    OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2016
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Takk for svar alle sammen.

Sitat Opprinnelig skrevet av Einherjar Vis post
    Hres ut som du ikke er spesielt motivert for dette.
    Er det p grunn av ansvaret, at det er plagt tjeneste eller tidsbruken i forbindelse med kurset?
    Uansett er det greit gjre dem oppmerksomme p din holdning til det.
    Det er nok mest pga. det er en del mer ansvar enn slik jeg har det n, det er egentlig helt ok vere gevrmann. Men ogs litt fordi det blir 10 dager ekstra i r. Men det er litt mer ok nr vi faktisk fr betalt for vere der da.

aquila, leste litt i den trden din, det var bra info.

8. Liker Rittmester, Einherjar, hvlt likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    89 innlegg
    Sitert
    314 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av sarv_2 Vis post
    Takk for svar alle sammen.

Det er nok mest pga. det er en del mer ansvar enn slik jeg har det n, det er egentlig helt ok vere gevrmann. Men ogs litt fordi det blir 10 dager ekstra i r. Men det er litt mer ok nr vi faktisk fr betalt for vere der da.

aquila, leste litt i den trden din, det var bra info.
    Ja, du fr meir ansvar. Men med meir ansvar blir det og meir interessant. Det er i alle fall mi erfaring.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    3 innlegg

Sttter magskor. Selv om jeg ikke hadde det spesielt trasig fr jeg ble beordret p kurs, s fler jeg at jeg har ftt mer fornuftige velser etter Grunnkurs lederskap og Fagkurs. N gr jeg som sersjant, og lagfrer. Det fles ogs bedre med en mer fornuftig lnn under velsene.

Nr det gjelder beordring uten foregende samtale s er nok det dessvere vanlig flere steder. Jeg ba om sambandskurs og fikk GKL. Kursbeordring br ikke komme som en overraskelse. Men gjr det beste ut av kurset, vr aktiv og positiv, s fr bde du og de andre p kurset en bedre uke.

11. Liker hvlt likte dette

Lignende trder

1. Lagfrerkurs Gevr - dag for dag
    By aquila in forum Heimevernet
    Svar: 31
    Nyeste innlegg: DTG 121400A Nov 16,
  2. Lagfrerkurs i HV-12
    By HV-Stian in forum Heimevernet
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 090729A Dec 13,
  3. Permisjon m/lnn under pliktig lagfrerkurs?
    By omni in forum Heimevernet
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: DTG 271749A Sep 13,
  4. Hva gr lagfrerkurs gevr ut p?
    By Janolsen86 in forum Frstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 43
    Nyeste innlegg: DTG 012342A Mar 12,
  5. Vere med Politiet p jobb ein dag.
    By halfol30 in forum Politiet
    Svar: 34
    Nyeste innlegg: DTG 061224A Mar 09,

User Tag List