milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Viser resultatene 1 til 32 av 32

Tråd: Lagførerkurs Gevær - dag for dag

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Lagførerkurs Gevær - dag for dag

Da har jeg rotet frem dagseddler og andre notater fra min egen gjennomføring av lagførerkurs gevær høsten 2014. Som mange kanskje har lest tidligere så skrev jeg "dag for dag" oppsummering av grunnkurs lederskap, den tråden finnes her: https://milforum.net/showthread.php/...ap-dag-for-dag

Som i den forrige tråden er motivasjonen min for å skrive dette å gi et innblikk i HVs kursvirksomhet. Og håper gjennom det å inspirere flere til å ta kurs i regi av HV. Jeg er sivilist drøye 350 dager i året, og HV-befal et fåtall dager i året (8 så langt i år).

Når man skal skrive om militær aktivitet må man være varsom og ta visse forhåndsregler. Jeg vil selvsagt unngå informasjon som er gradert, men vil også være overfladisk på endel militære temaer der hver enkelt informasjonsbit ikke er gradert, men der totalbildet likevel kan gi potensielle motstandere ekstra informasjon. I tillegg vil jeg unngå å gi fremtidige kursdeltakere for mye "gratis", noen ganger er det et poeng at man skal møte en ukjent situasjon og beherske den. Jeg vil også søke å beskytte mitt eget personvern, og spesielt vil jeg verne om personvernet til andre kursdeltakere og ansatte i HV.

Først litt bakgrunn om meg selv:

Jeg er nå snart 35 år, jeg var 33 år når jeg gjennomførte kurset. Jeg har en gutt som nå er 5 år (han var selvfølgelig tilsvarende yngre for 2 år siden), er skilt (og var det også den gangen). Nå har jeg riktignok ny kjæreste som er i ferd med å bli samboer, men på tidspunktet for kurset var jeg singel. Jeg er utdannet sivilingeniør, men har de siste årene hatt en politisk "jobb" et godt stykke på siden av ingeniøryrket. Bor i en enebolig i en by i Rogaland, og de intelligente kan da gjette at jeg er i HV-08.

Militært har jeg bakgrunn som speider/nestkommanderende patrulje på et oppklaringslag oppsatt på snøscooter og apostlenes hester i Nord-Norge tilbake i 2000/2001. Dimitterte altså derfra som menig. Tidlig i 2003 fikk jeg hyggelig brev om at jeg hadde vunnet i lotto hos vernepliktsverket og var blitt overført til HV. Ble derfor utstyrt med AG3, kryssreimer, stålhjelm, ludvigsekk og ammunisjon. Dette utstyret lå pent innerst i skapet i mange år mens jeg studerte. Alle øvelsene ble lagt til eksamensperioden, og etter studiene kom disse "unntaksårene" der så godt som ingen HV-soldater ble øvet. Jeg ble flyttet noe rundt mellom områder som alle virket til å bli nedlagt så snart jeg kom i deres ruller. Men havnet omsider på et oppklaringslag i et utrykningsområde. Etterhvert kom tiden for øvelse, og alle så noe rart på meg når jeg dukket opp med kryssreimer og stålhjelm. Så utstyret ble raskt oppgradert til noe mer moderne standard.

På de første øvelsene ble laget mitt delt ut på de øvrige lagene for å fylle opp. Men etterhvert fikk vi faktisk operere som oppklaringslag. Eller, jeg var vel ikke helt fornøyd med bruken av laget, det kan man lese om i eldgamle tråder her inne. Etterhvert byttet vi områdesjef og jeg var tillitsvalgt for troppen, vi hadde en lengre samtale og noen dager senere kom brev med innkalling til lagførerkurs gevær. Allerede den gangen var planen at jeg skulle ha en befalsstilling i staben.

I kurskatalogen for 2016 omtales lagførerkurs gevær slik: (Jeg har dessverre ikke lagret 2014 utgaven, men mener det var helt likt.)
    Varighet: 10 dager
    Sted: Lokalt eller regionalt
    Målgruppe: Personell som innehar eller er tiltenkt stilling som:
    - Lagfører og nestlagfører geværlag innsatstropp
    - Lagfører og nestlagfører utrykningstropp
    - Lagfører og nestlagfører geværlag overvåkning- og kontrolltropp
    - Lagfører og nestlagfører geværlag objektsikringstropp
    Krav: Kurseleven skal inneha, være påtenkt eller uttatt til stilling
    som LF/NLF i geværlag
    Utdanningsmål: Eleven skal etter endt kurs være i stand til å lede
    geværlaget under trening og oppdragsløsning.
    Innhold: I uke 1 trenes teknikker og ferdigheter innenfor enkelte
    fagområder. I uke 2 gjennomføres en felttjenesteøvelse for
    å løse relevante oppdrag for lagene innenfor troppsrammen.
    Sluttilstanden er nådd når eleven er i stand til å lede og
    utdanne laget innenfor kjerneområdene som beskrevet i
    undervisningsmålene.
    I neste innlegg vil jeg skrive om forberedelsene mine til kurset.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Forberedelser

I utgangspunktet kan man stille på lagførerkurs med utstyret man har slik det forhåpentligvis ligger ferdigpakket i beredskap. For meg handler forberedelsene mest om det mentale, selv om forberedelsene tar form av fysiske handlinger.

Før man skal på kurs får man tilsendt "administrativ orientering". Dette dokumentet inneholder informasjon om kurset og kursstedet. Det er viktig å lese dette nøye, det kan inneholde detaljer som viser seg senere å være viktig. For oss på dette kurset stod det "ta med alt utlevert utstyr" og en liste over hva som var viktigst å ta med. Viser seg at jeg faktisk har en personlig liste over hva jeg skal ha utlevert, den blir jo alltid igjen i permen på depot. Dermed blir lista også en grei kontroll av at jeg faktisk har alt. Det følger ingen dagseddel med, og heller ingen beskrivelse av hvordan vi skal overnatte og hvor mye som blir i felt. Jeg pakker derfor standard pakningsplan, vinter (kurset var i november og det var meldt snø).

Jeg pakker i 3 kolli: Stridssekk, bag/sekk og skipssekk.

Stridssekken pakkes som vanlig med et skift av tøy, regntøy, fotposer, ullgenser etc. Passer på at det er plass til litt lagsutstyr. I topplokket finner jeg plass til bestikk, litt toalettpapir, og rosiner/sjokolade/mm. Alt pakkes vanntett. (Alt dette ligger alltid klart, men jeg bytter ut sjokoladen innimellom. Men greit å sjekke før man drar.)

I bag/sekk er resten av klærne og utstyret jeg regner med at det blir behov for. Her blir det også plass til toalettsaker og sånt. Jeg har en Jervenduk og Jet Boil som også får plass her.

I skipssekken slenger jeg alt av utstyret jeg ikke har til intensjon å ta med i felt. Vi har fremdeles utdelt noe utstyr jeg sliter med å forstå hvorfor vi ikke har levert inn/kastet. Jeg legger også det sivile tøyet til festmiddagen her.

Det er praktisk å ta med mobillader og nødlader til mobil om man ønsker å følge med på omverden mens man er på kurs. Selv om kurset er ganske hektisk blir det også litt venting og tid til avslapning.

Før man skal ut med utstyret er det å anbefale å gå over alt utstyret. Er alt helt? Fungerer alt? På tide å bytte batteri i lommelykta? Er glidelåsen på soveposen i orden? Har en mus spist hørselvernet? (Har skjedd meg!) Har "feltbuksa krympet i boden"?

I tillegg til de fysiske forberedelser, så må også verden forberedes på at jeg skal være fraværende. Arbeidsgiver er orientert og påminnet om at jeg er borte. Eks-kona er orientert, barnevakt til sønnen er ordnet, naboen tar inn posten og Facebook-statusen oppdatert til "telttur med gutta".

Kurset pågikk midt i november, på vestlandet, med en blanding av snø og sludd i lufta. Så man forbereder seg litt mentalt på å bli kald og våt. Man leser administrativ orientering en gang til og prøver å skru hodet noen hakk i grønn retning.

Så er det bare å laste bilen full og kjøre til leiren. OBS! Husk innkalling og ID.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Dag 1

Seneste oppmøte kl.09.00. Undertegnede er på plass i god tid, da jeg husker at parkeringen i leiren vanligvis blir et stykke unna oppmøtested inne i leiren.

Et par og 50 stykk, kun menn, eller kanskje jeg skal si gutter? Jeg var nok eldst med mine 33 år. Første punkt på programmet er registrering og reiseregning. Under punktet adm/annet/antrekk står det "Turid kommer" (navn endret), alle vet hva det betyr: Overhead men gjennomgang av hva som skal fylles hvor av typen: "I feltet etternavn fyller du ut etternavnet ditt, altså det som står som etternavn i passet". Dette etterfølges ofte av følgende spørsmål fra salen: "Jeg har ikke passet mitt med...."

Så når vi hadde klart å fylle ut skjemaet som skulle gjøre oss rike (det er over 1000 kroner i lønn per dag som kurselev!) var det tid for presentasjon av kurset og de som skulle ha det for oss. Hyggelige folk og et par kjente ansikter fra tidligere øvelser. Vi ble delt inn i grupper, 8 mann på et lag. Deretter gikk vi sammen med hver vår veileder til et grupperom. Veileder skulle følge oss hele uka og ble etterhvert en nesten integrert del av gruppa.

På grupperommet presenterte vi oss alle sammen. Lett spredning i geografi, yrke, alder og bakgrunn ellers. Jeg husker ikke lengre yrket til alle på gruppa, men det var i alle fall en bonde, en gravemaskinfører og en annen ingeniør.

Bare avbrutt av lunsj brukte vi tiden frem til middag på å bli kjent, og ikke minst startet veileder opplegget for gruppeetablering. Som omtalt i den forrige tråden om grunnkurs lederskap er gruppebyggingen til HV eksepsjonelt bra, og det er verd å gå på kurs bare for å ta del i dette.

Etter middag var tiden inne for å ta ut lagsutstyr, blant annet ble alle lag tildelt en MB. Sent på kvelden var det en gjennomgang av HV og HV-08 sin organisasjon felles for alle gruppene. Lite nytt for dem som følger litt med.

Deretter var det tid for å finne en seng.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Dag 2 - skyting med personlig våpen

For noen er en av de vanskeligste tingene med kurs i HV at man følger militært tidsskjema, altså at man står opp 06.00. For bonden på laget var dette litt i seneste laget, mens enkelte andre godt kunne blitt under dyna ei stund til. Jeg er normalt ikke oppe før en time senere selv, men alt går og man blir raskt vant med det igjen.

Frokost på kurs er helt standard norsk frokost med brød og pålegg. Ofte tilgang på yoghurt og kokt egg også. Kaffemaskin for de som trenger kjemisk vekking.

Første punkt på programmet denne dagen var besøk på depot, alles favoritt statsansatte (rett bak Forsvarsbygg). Så snart de var ferdig med røykepausen kunne vi få kontrollert våpen og bytta buksene som hadde krympet i bruk. Det hele foregikk uten spesielle hendelser, så fremt man tåler en skarp kommentar om at våpenet ikke var helt pusset akkurat.

Etter dette var det refleksjon. Dette er endel av gruppeopplegget til HV. Man reflekterer over hendelser/følelser/opplevelser dagen før, og deler dette med gruppa.

Dagen frem til middag, kun avbrutt av lunsj, var satt av til skyting med personlig våpen. Noe av poenget her var at vi skulle gå sammen to og to, en skyter og en veileder. Dette er viktig for de vi senere skal kunne være hjelpeinstruktør ved skyting, da er det viktig å ha godt grep om de stødige grepfaktorene og ikke minst sikkerhet på skytebanen. Det ble også tid til nærstridsskyting frem mot middag. Et viktig læringsmoment var at skyting tar mye tid, det er mer enn man kommer på rundt skytingen enn selve skytingen. Uansett er skyting alltid gøy.

Etter middag kom presten for RAM-leksjon (RAM = Respekt, Ansvar, Mot). Det er nok ganske variert hvor bra folk opplever disse leksjonene. De som eventuelt har allergi mot kristendom kan trøstes med at man ikke hadde skjønt at han var prest om det ikke var for korset på uniformen og at han sier det. En tvers gjennom hyggelig fyr som har ganske god evne til å få oss til å tenke gjennom en rekke dilemmaer. Målsettingen her er ikke å lære oss noe nødvendigvis, men å få oss til å tenke på noen utfordringer ved det å være soldat og spesielt det å lede soldater. I ytterste konsekvens skal vi som militære ledere sende soldater på oppdrag vi er langt fra sikre på at de kommer hjem fra, det krever modne tanker.

Resten av kvelden ble tilbrakt på pusserommet og til å bli bedre kjent med hverandre.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Dag 3 - Maskingeværets dag

Morgenrutinen er den samme hver av de første dagene. Vi sover på 6 mannsrom de første dagene, helt kurant og samme standard som jeg kjente igjen fra Troms i 00/01. Til forskjell fra de første dagene fant kursoffiseren det nødvendig å inspisere kaserna denne dagen, med det resultat at opptil flere av de andre rommene måtte vaske på ny.

Refleksjonen blir bedre for hver dag som går, man stoler mer på hverandre og man kjenner hverandre bedre.

Resten av dagen ble brukt til MG-3. Både teoretisk leksjon om bruk av MG-3, øvelse på adskillelse og sammensetting, øvelse på ildhåndgrep, og ikke minst skarpskyting.

MG-3 er et gammelt, solid og kraftfullt våpen. I de rette hender ikke helt upresist heller. Det ble mye drill på håndtering av klikk, kanskje litt mye etter min mening. Vi la inn rødplast mellom de skarpe skuddene,eller rett og slett intet skudd i det hele tatt, for å simulere klikk. De fleste lærte fort drillene, men alltid noen som roter det til. Et av makkerparene klarte å sprenge glidekassen eller noe, aner ikke helt hvordan. Løpet som hadde blitt brukt var definitivt ferdig, mens glidekassen muligens kunne hamres tilbake. Uansett, dagens høydepunkt var våpenteknikeren som brukte hammer for å forsøke å fikse våpenet.

Etter middag var det tid for å pusse MGen, alltid moro. Men det går ganske raskt når man er flere om det.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Dag 4 - Rulleringstjeneste 1

Dag 4 var en lørdag, frem til middag fremstod den som en helt vanlig hverdag. Etter middag kommer jeg tilbake til.

Dagen startet som vanlig med vask av rom og fellesvask (dass er fremdeles like dritt å vaske), deretter frokost. Oppstilling, inspeksjon av rom og fellesvask, og så en liten time med refleksjon over gårsdagen.

Dagens aktiviteter var rullering med undervisning i enkelte sentrale temaer for HV. Jeg går gjennom dem i den rekkefølgen min gruppe hadde dem, rekkefølgen var forskjellig for de ulike gruppene.

Før lunsj hadde vi "Objektsikring og AKP". Et svært sentralt felt for HV-soldater, og spesielt AKP kan lagførere bli satt til å utføre med sitt lag uten at det nødvendigvis er noen med høyere kompetanse tilstede. For objektsikring er det normalt flere lag tilstede, og dermed også en troppssjef eller NK-tropp. Men, det kan komme situasjoner der lagføreren må være i stand til å lede eget lag (og eventuelt et underlagt lag) i objektsikring uten en overordnet tilstede. Først hadde vi gjennomgang teoretisk i grusen/sanden. Hvordan gjør vi og hva trenger vi? Deretter øving på praktisk gjennomføring der vi rullerte på de ulike rollene inkludert lagfører.

Deretter nok en god lunsj i messa. Det er verd å nevne at lunsj i messa der jeg var normalt er svært bra, mye bedre enn skive med svett ost! I tillegg settes det normalt av godt med tid til lunsj, så man får tid både til å spise og slappe litt av.

Etter lunsj hadde vi stridsteknikk, i dette tilfellet ild og bevegelse. Dette er ofte en krevende øvelse med en gruppe som ikke har gjort dette sammen før. Dessverre har det opp gjennom vært litt for mange "lure løsninger" på dette, så mange hadde ulike handlingsmåter. For at dette skal funke om det virkelig brenner på dass må alle drilles i henhold til håndboka. Det var derfor sentralt at vi som senere skal undervise våre lag får HVs offisielle metode inn i ryggmargen. En halv dag er selvsagt litt i minste laget, men med oppegående soldater ble nivået bedre enn forventet. Og ikke minst, elevene kan nå metoden og kan undervise eget lag når de kommer tilbake til eget område. Ild og bevegelse har en tendens til å få gnisten frem i soldatene, særlig når rødplasten kommer med. Kanskje litt ivrige i nedsprangene og litt optimistiske til egne evner til å ta seg for? Møkkete og vonde i knærne ble vi i alle fall. Skal ikke stå på innsatsen.

Etter et kjapt bytte til mer representativ uniform var det tid for middag i messa. I likhet med lunsjen er middagen bra. Ikke at det blir noe stjerne i noen guide og tror Hellstrøm hadde satt gåseleveren i halsen. Men det er solid mat, stort sett noe de fleste liker. Noen ganger litt vasne grønnsaker, litt seigt kjøtt og litt harde poteter. Men etter gjørmebading med AG3 (ja, jeg hadde det den gangen) smaker det godt med mat.

Kveldsøkten var på dagseddelen oppført med "FYFO /Egentid - Fellestur til 'fjellet'?" Minner om at kurset pågikk i november, og at dette da var snakk om lørdagskveld. Punktet ble korrigert til obligatorisk "teambuilding", altså gjør noe sammen. Vi for til sentrum på en pub for å se fotball, kan ikke huske hvilke fotballag som spilte. Men vi ble nå bedre kjent.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Dag 5 - Rulleringstjeneste 2

Da er vi kommet til søndag, dag 5. Man begynner kanskje litt senere på en søndag tenker du, spesielt siden elevene ble oppfordret til aktiviteter som lett kunne vare litt ut på kvelden før. Men neida, rise and shine. Ny dag med rulleringstjeneste, i dag skulle man gjennom de resterende punktene man ikke hadde hatt dagen før. Som for dag 4 skriver jeg om aktivitetene i den rekkefølgen min gruppe hadde dem, hver gruppe hadde sin egen rekkefølge.

Før lunsj hadde vi en todelt leksjon. Først førstehjelp (ABCDE+HLR), kjent for de fleste, men alltid godt med en oppfriskning. Utenom HV er det svært sjelden jeg er borti opplæring i dette, så uavhengig av den militære settingen er dette nyttig å ta med seg. Som vanlig stor spenning rundt om antallet kompresjoner og innblåsninger er endret siden sist man ble opplært.

Deretter gikk vi fra å redde liv til 40 mm granatkaster. Som nevnt tidligere har jeg alltid vært på oppklaringslag, der har vi aldri vært utstyrt med GUR (Granat Utskytnings Rør). Jeg hadde dermed ikke vært borti dette i det hele tatt, faktisk kun sett video aldri i levende livet. 40 mm er "enkel" å beherske ildhåndgrep etc, men vanskelig å bruke med effekt. Man skal være veldig godt trent for at det skal bli et presisjonsvåpen. Vi hadde gode forhold og opptil flere klarte å plassere granaten gjennom vinduet på vår simulerte lastebil på ca. 200 meters hold. Med ukjent avstand og sidevind blir det ikke like enkelt. Det finnes GUR til både AG3 og HK416, den kan monteres under løpet på våpenet. Dette gjør våpenet fremtungt og dermed mindre egnet som rifle. HK416 versjonen kan også brukes separat, da er det mye enklere å håndtere. Dette har sine bakdeler da man må bytte våpen for å bruke granatkasteren. Alt i alt et artig våpen som i rette hender og under rette forhold er et meget godt tillegg til et HV-lags ildkraft. Granaten går i en liten krumbane og er således HVs eneste krumbanevåpen, selv om det nok er en overdrivelse å kalle GUR for krumbanevåpen.

En liten side historie er at det lønner seg å følge med på leksjonene. Min områdesjef har tidligere vært kursoffiser for Lagførerkurset og kjenner derfor innholdet meget godt. På øvelsen etter kurset kom det opp at det trengtes en instruktør til skyting med GUR, både for GUR-skytterne og en pensjonert Generalløytnant som skulle besøke oss. Denne oppgaven ble delegert til meg fordi områdesjefen viste at jeg nylig hadde vært på kurs der 40 mm var tema. Takket være at jeg fulgte med på leksjonen og et undervisningsopplegg jeg fikk fra en på forumet (takk!) ble skytingen en stor suksess.

I løpet av lunsjen åpnet himmelens sluser seg i god vestlandstradisjon. Neste punkt på dagseddelen var OP-tjeneste. På med jakke, regn, olivengrønn. Vi ble fortalt om fiskekrok, gode plasseringer av OP, rutiner ved drift av OP og til slutt bygget vi vår egen OP. Her var ingenting nytt for meg, 1 år i oppklaringsbataljonen er nok betydelig bedre grunnlag for dette fagfeltet enn 3 timer på kurs. Og dette demonstrerer nok styrker og svakheter med metoden HV rekrutterer mye av befalet på. Kurs i HV gir raskt en god oversikt over oppgavene man skal løse som lagfører, men noen dybde innføring er det ikke. Utallige OPer i førstegangstjenesten har lært meg hva som fungerer og hva som ikke fungerer, erfaring er meget viktig. 3 timer kan bare overføre en begrenset mengde informasjon, uansett hvor dyktig både elev og lærer er. Man har dog et godt grunnlag for å videre læring, fortrinnsvis gjennom praksis.

Etter middag var det tid for å lære om den berømte AN/PRC-77 og radioekspedisjonsforskriften. Med andre ord, tid for samband. Grei oppfriskning for de som hadde fortrengt dette, for undertegnede som har knotet med denne radioen på de årlige øvelsene var det lite nytt.

Resten av kvelden ble brukt til UTS (Utvikling til strid). Neste morgen skulle vi starte oppdragsfasen, der vil vi rullere på å være lagfører. Den som er lagfører får en ordre og leder laget gjennom dette oppdraget. Oppdragsfasen skulle løses med utgangspunkt i en troppsbase som skulle etableres i skytefeltet. Med andre ord, natt til mandag skulle bli vår siste natt innendørs på et par dager.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Artikkel med video fra et lagførerkurs gevær

På Heimevernets nettside kan man finne en artikkel om lagførerkurset med en video. Dette kurset gikk ca. 1,5 år etter at jeg var inne på samme kurs på samme sted. Lokalkjente på Nord-Jæren vil kjenne igjen objektet på videoen, og også vi var på det samme objektet på kurset (men det kommer jeg tilbake til).

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/nyhe...or-komforsonen

Videoen:

Forøvrig: Neste innlegg kommer så snart jeg klarer å sortere i hodet hvilke oppdrag vi hadde hvilken dag de neste 3 dagene på kurset.

9. Liker FredrikH83, Niko, 93A, hvlt, Xylia likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Sv: Lagførerkurs Gevær - dag for dag

Takker så langt for meget fint lesestoff

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    575 innlegg
    Sitert
    2526 innlegg

Enig, veldig bra, @aquila!
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Dag 6 - Felttjeneste / ledelse av lag

Første punkt på dagseddelen: "Frokost NB: Smør lunsj". Deretter følger som vanlig en liten time med refleksjon over gårsdagens hendelser. På dette tidspunktet begynte vi å bli ganske varme i trøya, og man ble stadig ærligere om hva man tenkte om ulike situasjoner. Det er viktig at noen starter en "ærlighets spiral", noen må komme i gang. Veileder vil gjøre mye for å få dette i gang, men det er enda bedre om flere av medlemmene i gruppa også tenker litt på å åpne opp. Alt som skjer internt i gruppa forblir i gruppa. Personlig forsøkte jeg å være veldig åpen, slik at også de andre kom med. Da får man best læring og best samhold i gruppa. Vår gruppe lykkes i alle fall veldig godt på dette.

Etter refleksjon startet "Felttjeneste". Det var en øvelse som skulle gå fra mandag formiddag til midt på dagen torsdag. Gruppene (de fleste på 8 mann) skulle fungere som et HV-geværlag, vi skulle rullere på å være lagfører og nestlagfører. Kursoffiser eller veileder spilte rollen som troppssjef som gav ordre til lagfører. Veileder følger laget hele tiden, men griper sjelden inn. Man kan spørre veileder om råd selvsagt. Vi bestemte ikke selv rekkefølgen vi skulle være lagfører, og vi viste ikke når det var vår tur. Den som blir lagfører velger selv sin NLF, men det ble fort til at dette også rullerte.

Første mann ut som lagfører velger sin NLF og blir med veileder til kursoffiser for å få sin ordre. Siden han hadde en mistanke om at vi skal ut så setter han oss i sving med UTS enkeltmann og lag før han går. Tilbake fra troppssjef får vi en varslingsordre fra lagfører, oppdraget er å etablere base sammen med de øvrige lagene som en troppsbase. Vi pakker klar MB og tilhenger under ledelse av NLF mens LF er på rekognosering med de øvrige lagførere og troppssjef. Vel tilbake fra rek gir LF oss sin ordre for etablering av basen, vi er tildelt en plassering og en del av nærforsvaret. Vi skrider til verket, kjører ut i teig og setter i gang med å sette opp telt. Etableringen foregår uten særlig spesielle forhold, vi kommer på plass. Teltplassen er ok. Etter en stund kaller veileder alle sammen og førstemanns oppdrag er over. Vi evaluerer hans virke som lagfører og spesielt veileder kommer med positive og negative tilbakemeldinger.

"Det er tid for ny lagfører" sier veileder og plasserer øynene på meg, "Aquila, din tur!". Jeg velger meg NLF, tar en som har ren infanteri bakgrunn, en solid herremann som til nå har demonstrert gode evner innen stridsteknikk, valg av ildstilling etc. Tenker at han utfyller mine egenskaper. Vi blir med veileder bort fra de øvrige og får tildelt vårt oppdrag. I en lomme på feltjakka fant jeg notatarket der jeg skrev ned min varslingsordre til laget:
    S (Situasjon) - Uendret, de øvrige lag er på ulike oppdrag.
    O (Oppdrag, ordrett slik gitt av overordnet) - "Ferdigstill lagets ansvarsoppgaver i troppsbasen."
    T (Tid og sted for Ordremøte) - 13.15 i teltet
    T (Tidligste tidspunkt for avmarsj) - Like etter O-møte
    A (Administrative bestemmelser) - Alle må få i seg mat, postinstruksen utarbeidet av forrige LF skal læres av alle
    R (Rekognosering) - Jeg og NLF går over vår sektor og finner stillinger og ildsektorer

Jeg har også notatet fra ordren jeg gav:
    - Lendeorientering (OBS: Vise mulig adkomst for FI til høydedrag.)
    S (Situasjon) - Som før, øvrige lag har oppdrag utenfor basen. DSF (Den Sosialistiske Folkerepublikk) har infiltrer vår teig, antatt i grupper på 3 til 8 personer.
    O (Oppdrag) - "Ferdigstill lagets ansvarsoppgaver i troppsbasen."
    U (Utførelse) - Vise stillinger og ildsektorer, den enkelte utbedrer egen stilling.
    - Øve på alarm
    - Etablere rutiner for drift av vaktpost
    A (Administrative bestemmelser) - Pissetre, skiten side, lyd/lys disiplin. Ellers som før.
    S (Stridsledelse og samband) - Frekvens på samband + LF plass ved alarm og i telt
    Spørsmål om 1 minutt.

Vanligvis fikk vi tilbakemeldingene fra veileder muntlig, men i dette tilfellet fikk jeg dem også skriftlig. Og jeg deler dem med dere her:
    + Holder god VO for laget.
    + Ryddig ordremøte.
    + Setter NLF til å vise stillingene.
    + Gir ordre til lagsmedlemmene om å prøve stillingene sine og tar ut V/H-begrensninger.
    + Gode øvinger på alarm.
    + Tenker på 45 grader ift plassering av stillinger.
    - Har ikke alltid pax på samband.
    - MGen er ikke klar til å brukes fra starten.

Jeg opplevde ikke mitt første oppdrag som spesielt utfordrende. Men å ha en veileder hengende over seg stresset meg litt. Og situasjonen mellom meg og laget blir mer formell enn den normalt hadde vært. Deretter var min tur over like raskt som den startet.

Nestemann ble pekt ut og avgårde til ordremøte med ham. Vi andre benyttet tiden i messa for å få oss litt mat. Ja, du leste rett, vi spiste middag i messa selv om vi hadde satt opp telt i teigen. Tilbake etter å ha fått sitt oppdrag fikk vi vår ordre fra den nye LF. Kveldens oppdrag var objektsikring, vi skulle sikre et lite hus/bygg. Det er kun 1 vei inn til bygget, og det er opp en bratt bakke som er relativt synlig. Jeg er kjent i området og foreslo at halve laget kunne gå rundt og komme fra baksiden. LF likte ideen, men ville kun sende 2 stykk. Vi andre skulle gå opp langs veien. Etter en stund hører vi skyting fra baksiden, vi endrer retning og går mer direkte på objektet opp en bratt skråning. På toppen av skråningen går frontmannen omtrent på FI. Det utveksles litt rødplast, dog ikke fra meg da jeg er bakerst og alle er i veien for meg. Vi trekker tilbake til kjøretøyet og linker opp med de to som hadde gått til baksiden. Det viser seg at de hadde overrasket FI der. 4 mann på 2 ATVer stod bak et skur og ventet på at vi skulle etablere oss på objektet for så å angripe objektet fra baksiden. FI hadde da trukket inn mot objektet, bare for å møte oss i skråningen ved objektet. Objektet var nå tydeligvis besatt av FI, LF besluttet derfor å forsøke å komme inn på objektet fra en annen retning. Vi laber av gårde i en liten flankemarsj. Vi må krysse flere veier og åpne områder, og blir hemmet av at vi ikke kan krysse skytebaner i området av sikkerhetshensyn. En av ATVene kommer kjørende rett inn mot laget, det blir en kort skuddveksling og begge parter trekker seg tilbake. Veileder avslutter oppdraget når vi er tilbake ved kjøretøyet. Vi drar tilbake til teltet for en oppsummering av oppdraget.

Det er nå blitt sent på kvelden, og det blir ikke gitt noe nytt oppdrag. Det er tid for å sove, dog skal vaktposten bemannes gjennom natta. Jeg får 00.00 til 02.00 vakta. Tenke at det er greit, FI vil vel også sove så moroa er sikkert over innen vakta mi er over. Vi forventer alle å bli vekket minst en gang i løpet av natta av alarm. Alarm uteblir, det gjør ikke nedbøren. Vi blir velsignet med et lite lag snø/sludd.

13. Liker pioff, Niko, FredrikH83, cwo-kp4, 93A and 1 others likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Et bilde fra dag 2

Glemte å legge ved dette bildet fra dag 2. Det ble mine siste 5 skudd med AG3 fra standplass (vi hadde nærstridsskyting etterpå), på neste øvelse ble vi omvæpnet. Ikke så galt med tanke på at jeg ikke hadde briller eller linser på.
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder  

15. Liker FredrikH83, hvlt, Xylia likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Dag 7 - Felttjeneste / ledelse av lag 2

Det ble natt og det ble morgen neste dag, i god HV-ånd sov samtlige med hørselvern (lyddisiplinen for sovende HV-soldater er så som så). Det ble en våt og kald natt, men i lagstelt er det stort sett ok. Vakt er litt guffent, man er soveposevarm og kommer ut i kulden. Heldigvis er man to på vakt om natta, da kan man hviske litt mellom hverandre og det er generelt litt mindre guffent. Når det skjer lite er det lett å glemme lysdisiplin, og da særlig at mobiltelefon og røyk vises utrolig bra på lange hold om natta.

Første punkt på programmet var frokost (i messa), husk å smøre lunsj stod det. Et triks i ludo er forøvrig å IKKE SMØRE skivene, ta dem med og ta med pålegg og ha kniv tilgjengelig. Da får man en skive som er litt bedre.

Neste punkt på programmet er som alltid refleksjon. Noe mer å dele av opplevelser nå, i og med at flere nå hadde fått prøve seg i rollen som lagfører. Vi hadde også fått litt av følelsen med feltliv tilbake.

Det er et par av oppdragene jeg er litt usikker på om kom på tirsdag eller onsdag. Jeg har fordelt dem slik jeg tror det var, det har nok uansett ikke så mye å bety for dere som leser det. Gruppene løste oppdragene i forskjellige rekkefølger.

Hvis jeg husker riktig var første mann ut som lagfører en hyggelig bonde. Hans oppdrag var adgangskontrollpost. En behagelig oppgave for oss andre, dette hadde vi gjort mange ganger før. For lagfører er det flere ting å tenke på, men når man har gjort det før som geværsoldat har man i det minste litt oversikt over hva som må til. Vi får rigget til en ganske bra AKP, liste over personell som har adgang var klar, sikring av kontrollør var funnet i orden. Nå var det bare å vente på at første person dukket opp og ville inn. Hva er det vi ser på parkeringsplassen? Ser ikke bilfører at det er distrikssjefens parkeringsplass han parkerer på? Ut stiger en lang herremann med vinrød beret. Joda, det er jo distriktssjefen. Han står heldigvis på lista.

For de som ikke er lagfører for neste oppdrag blir det endel pause mellom oppdragene. Ny lagfører må ned å få sin ordre, og så lage sin egen plan og ordre før resten av gruppa kan gå i gang med så veldig mye. Det er dermed ikke et voldsomt tempo, men likevel skjer det ganske mye i løpet av en dag. 3-4 oppdrag med forberedelser og opprydning etterpå er litt i løpet av en dag. Noen av oppdragene har kort varighet, mens andre tar mange, mange timer.

Neste mann ut fikk i oppdrag å oppklare det bygget som man kan se på videoen jeg lenket til tidligere i tråden. Bygget ligger i noe som nesten kan kalles en dal (ikke bratte fjellsider akkurat altså), det går en fylkesvei gjennom området og det ligger høydedrag på begge sider av veien. Etter vi hadde løst oppdraget fikk vi høre at de fleste andre gruppene løste oppdraget ved å kjøre frem til ca. 1 km fra objektet, for deretter å gå inn. Min gruppe løste det på en helt annen måte. Vi kjørte opp på baksiden av det ene høydedraget og gikk ned til objektet gjennom en tett skog. Vi kom inn mot objektet og fikk observert noe aktivitet. Lagfører valgte en litt uheldig løsning gitt rammefaktorene. Han delte laget i to, men uten at vi hadde samband som fungerte godt mellom delene. Dette gjorde det vanskelig å koordinere, og ikke minst gjorde det at min del ble liggende på bunnen av skogen mens vi lot den andre delen passere i den tro at det var FI som var ute å gikk. Dette poenget ble selvsagt drøftet etter oppdraget var løst, og samtlige på gruppa lært nok mye av den hendelsen.

Jeg tok ikke mange bilder i løpet av kurset, men dette er et av dem. Det er fra et stopp på veg ned til objektet.

Siste oppdrag var på toppen av et fjell, en antennemast. Oppdraget var å undersøke meldinger om at bevæpnede menn hadde blitt sett i området rundt toppen. Dette var sent på kvelden (ble etterhvert natt), det var vått og det var kaldt. Lite aktivitet å spore på toppen, eller på vei opp. Nesten tilbake ved kjøretøy ble gruppa møtt av en gjeng som fant det for godt å skyte på oss. Etter en kort ildstrid var det over. Til tross for glatt underlag og mørke forhold ble det ingen vrikkede ankler.

Vel tilbake i teltet var klokken blitt over midnatt. På tide å sove. Spørsmålet alle hadde: Blir det alarm i natt? Det ble mye lyd den natta, men stort sett bare snorking.

17. Liker FredrikH83, cwo-kp4, 93A, hvlt, Xylia likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    575 innlegg
    Sitert
    2526 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila
    (...)og da særlig at mobiltelefon og røyk vises utrolig bra på lange hold om natta.
    Grøss! Hadde det vært i min eskadron ville begge forseelsene hver for seg sørget for at dere måtte ha tilbragt resten av øvelsen i vaktarrest... Det samme for soving med hørselvern, dersom det fører til at man ikke hører alarmen.

...men for øvrig veldig fint at du deler dette.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Grøss! Hadde det vært i min eskadron ville begge forseelsene hver for seg sørget for at dere måtte ha tilbragt resten av øvelsen i vaktarrest... Det samme for soving med hørselvern, dersom det fører til at man ikke hører alarmen.

...men for øvrig veldig fint at du deler dette.
    Verd å legge til at mobil og røyk på vakt IKKE er akseptert i HV. Jeg kommer i et av de siste innleggene inn på at ikke alle fikk godkjent gjennomføring av kurs.

Man sover ikke akkurat med dobbelthørselvern. Jeg klarer ikke sove med hørselvern selv, selv ikke på fly feks. Noe med å føle at man kan få med seg det som skjer rundt seg. Jeg liker egentlig ikke hørselvernet ved skyting heller fordi jeg mister SA, men er for glad i hørselen til at jeg jukser. Fyringsvakta får nok liv i teltet om behovet oppstår, mange som er vanskelige nok å vekke selv uten hørselvern.

Sent from my iPhone using Tapatalk

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

Alle burde dessuten i hvert fall ha en demo av nattbriller og lyskilder, f.eks. hvordan en mann med sigarett delvis skjermet i hånden lyser opp på flere hundre meters avstand.....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Alle burde dessuten i hvert fall ha en demo av nattbriller og lyskilder, f.eks. hvordan en mann med sigarett delvis skjermet i hånden lyser opp på flere hundre meters avstand.....
    Trodde de fleste hadde vært med på dette. Men det var altså en gjøk som enten hadde glemt dette eller ikke hadde vært i felt om natta tidligere. Det siste er jo en utfordring, ikke alle som overføres til HV har bakgrunn som gir slik erfaring. Dette også noen ganger selv om det i rullebladet kan se ut som de har hatt noe felttjeneste.

Sent from my iPhone using Tapatalk

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    26 innlegg

De fleste bør vel kjenne til vandrehistorien om hvorfor britiske soldater aldri forsøker å få fyr på lighteren mer enn to ganger...

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2008
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    38 innlegg

Nei. Please, enlighten me (pun intended), selv om jeg tror jeg kan tenke meg til hva historiens poeng er, så er det jo alltids gøy å høre historier.

Sent fra min HTC 10 via Tapatalk
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    8 innlegg
    Sitert
    26 innlegg

Den skal visstnok skrive seg fra første verdenskrig, da partene lå og kikket på hverandre fra skyttergravene sine, ofte med kun noen titalls eller et par hundre meter imellom. Lighterne (eller fyrstikkene, for den saks skyld) holdt ofte laber kvalitet på grunn av støv, gjørme og/eller fukt, og man måtte ofte prøve å tenne flere ganger før man fikk fyr. De nattlige vaktpostene som ville lindre sin miserable tilværelse med en sigarett fikk raskt erfare hvorfor det ikke var noe vits å spare på dårlige lightere (eller fyrstikkesker), i tillegg til noen dyrekjøpte lærdommer rundt lysdisiplin. Dette kan kort oppsummeres i følgende læresetning:

På den første gnisten oppdager han deg. På den andre gnisten sikter han seg inn. På den tredje gnisten trekker han av.

Hvorvidt tyskerne også trakk samme lærdommen sier ikke historien noe om, men det er vel ikke usannsynlig.

25. Liker hvorre likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Veldig interessant og god fremstilling av kurset.

Forberedelser før kurset
    Har det noen hensikt å forsøke å lese seg opp på aktuelle temaer før man eventuelt tar dette kurset?
    Jeg har klart å spore opp følgende dokumenter: Soldaten i felt, Håndbok for heimevernet og huskeliste for lagfører.
    Har også hørt at det er et dokument som heter "stridsteknikk for Heimevernet". Er det noen som har denne elektronisk og ønsker å dele den? Tips gjerne om andre dokumenter som kan være nyttige.

Felttjeneste/ledelse av lag
    Fikk dere leksjoner/opplæring i hvordan lede laget (være lagfører) eller ble dere bare kastet ut i det?
    Nå er vel slik jeg har forstått det mange av de som går dette kurset allerede NLF eller LF, så nivået er vel sikkert veldig forskjellig.

Forventninger til nivå/forkunnskaper
    Hadde veileder store forventninger til at kurseleven hadde gode forkunnskaper?
    Var det takhøyde for å kunne gjøre feil eller ikke kunne det man skulle gjøre?
    For min del så føler jeg meg trygg på en del av dette, mens andre deler er jeg mer rusten og usikker på.

Takker for en veldig fin fremstilling som gir god motivasjon for å ønske seg kurs.

27. Liker Rittmester, hvlt, Xylia likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

Kanskje ikke så dumt å ta en kikk på Håndbok for Objektsikringstroppen og Håndbok for OK-troppen (de to vanligste troppetypene i HV) her: https://forsvaret.no/hv/bibliotek/haandbok
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

29. Liker HLM likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    545 innlegg
    Sitert
    1301 innlegg

31. Liker HLM likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av HLM Vis post
    Veldig interessant og god fremstilling av kurset.

Forberedelser før kurset
    Har det noen hensikt å forsøke å lese seg opp på aktuelle temaer før man eventuelt tar dette kurset?
    Jeg har klart å spore opp følgende dokumenter: Soldaten i felt, Håndbok for heimevernet og huskeliste for lagfører.
    Har også hørt at det er et dokument som heter "stridsteknikk for Heimevernet". Er det noen som har denne elektronisk og ønsker å dele den? Tips gjerne om andre dokumenter som kan være nyttige.
    Stridsteknikk i Heimevernet var tilgjengelig som leseeksemplar på kurset. Den er ikke helt tynn, jeg er også usikker på om den er gradert eller ikke. Har ikke sett den tilgjengelig på internett i alle fall.

Felttjeneste/ledelse av lag
    Fikk dere leksjoner/opplæring i hvordan lede laget (være lagfører) eller ble dere bare kastet ut i det?
    Nå er vel slik jeg har forstått det mange av de som går dette kurset allerede NLF eller LF, så nivået er vel sikkert veldig forskjellig.
    Hvis du ser tilbake til de første dagene, så gjennomgikk vi forskjellige oppgaver et HV-lag kan få. Dette ble gjennomgått med særlig fokus på lagførers rolle. Men det er viktig at lagfører kan oppgaven til alle i laget, for han/hun skal bistå/veilede sine soldater i disse oppgavene. Refleksjonstiden ble ofte brukt til å snakke om hvordan man leder lag.

Nivået før man kom på kurset var meget varierende. For noen var det deres første møte med HV faktisk, mens andre (les meg) var minst 10 år eldre og hadde flere øvelser i HV bak meg. En på kurset var allerede plassert i stilling som NK-tropp, andre hadde fungert som lagfører lenge. Det var alle varianter.

Forventninger til nivå/forkunnskaper
    Hadde veileder store forventninger til at kurseleven hadde gode forkunnskaper?
    Var det takhøyde for å kunne gjøre feil eller ikke kunne det man skulle gjøre?
    For min del så føler jeg meg trygg på en del av dette, mens andre deler er jeg mer rusten og usikker på.

Takker for en veldig fin fremstilling som gir god motivasjon for å ønske seg kurs.
    Kurset forutsatte ingen forkunnskaper, men erfaringene fra de som har gjort oppgavene tidligere er nyttig for hele gruppa. Erfaring fra andre situasjoner, militært som sivilt, kan også være nyttig i mange av de situasjonene som en lagfører kan komme opp i. Det var store variasjoner i militære ferdigheter, og noen kunne noe og andre kunne andre ting. De første dagene på kurset ble en god oppfriskning av militære basisferdigheter.

Det var stor takhøyde for å gjøre feil, alle gjør feil. Hvis du ser tilbake på innlegget mitt fra første dag i felt så ser du hvilken type tilbakemeldinger vi fikk. Noen positive og noen forbedringspunkter. Dette fikk alle alltid. Veileder grep inn om noe bar helt galt av sted, spesielt sikkerhetsmessig. Men i stor grad er det mye læring i selv å gjøre feilene fremfor å bli stopper før man har gjort feilen. Dette er et kurs for å lære opp lagførere, ikke en eksamen for å teste om man er god nok lagfører. I innlegget om siste dagen kommer jeg til å skrive litt om at noen ikke fikk bestått kurs. Dette handler i svært liten grad om manglende kunnskaper, det handler om at noen hadde feil innstilling og/eller evner til å lede et lag. Kunnskap kan man skaffe, så sålenge man har de riktige holdningene og evnen til å lære så går det bra.

Forøvrig har man et lag å spille på, dersom det er noe man ikke helt husker eller ikke har vært borti før så er det sannsynligvis noen på laget ditt som kjenner til det og kan hjelpe deg. Gruppeetableringen som jeg har skrevet endel av er viktig i så måte, godt sammensveiste grupper blir bedre på å dele og hjelpe.

Ellers er det bare å se frem til kurset, det er noe av det bedre jeg har vært med på i militære sammenheng. Det vil bli tydelig for deg at disse kursene er noe HV satser på.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    575 innlegg
    Sitert
    2526 innlegg

Veldig bra reklame for HV, @aquila! Godt skrevet om et interessant tema.

34. Liker FredrikH83 likte dette
    OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    62 innlegg
    Sitert
    319 innlegg

Takker så meget for gode og velskrevne innlegg om hvordan det faktisk er å gå på kurs hos HV!

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    598 innlegg

Mye interessant lesestoff her:
    https://forsvaret.no/hv/bibliotek
    - Don't confuse enthusiasm with capability

37. Liker HLM likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

[QUOTE=aquila;1257692]Stridsteknikk i Heimevernet var tilgjengelig som leseeksemplar på kurset. Den er ikke helt tynn, jeg er også usikker på om den er gradert eller ikke. Har ikke sett den tilgjengelig på internett i alle fall.

Ser ut til at den har vært tilgjengelig på internett tidligere, men linken fungerer ikke nå.

http://http://hvsks.no/reglementer/sop.htm

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Oi, jeg hadde helt glemt at jeg ikke hadde fullført denne før jeg drog på øvelse i september. Så jeg gjør nå et forsøk på å gjøre ferdig historien før jeg drar på nytt kurs i november.

Etter nattens oppdrag på en fjelltopp ble vi sendt til kasserna ikke teltet. Begrunnelsen var at vi var betydelig senere ferdig med oppdraget enn planlagt og at for at vi skulle få nok hvile før neste dag ble kasserna valgt. Vi ble selvsagt ikke sure for en mulighet til en dusj og å sove inne, men man undrer seg jo litt når vi faktisk hadde satt opp et telt.

Neste morgen var det frokost, vask og refleksjon før dagens første mann for dagen ble utnevnt til lagfører. Denne gangen litt spenstig oppdrag: Møte med en informant som har informasjon om DIF (altså vår fiktive motstander). Tid og sted er avtalt. Vi legger en plan; laget deles i to. En patrulje oppretter OP med god oversikt over området, mens en patrulje venter på klarsignal til å kjøre inn til møtet. Jeg var med på patruljen som opprettet en OP. Vi ser raskt at avtalt møtested ikke er egnet, alt for lett for en eventuell FI å komme overraskende på. Vi identifiserer nytt punkt og får formidlet til vår andre patrulje og informanten. En person med metalldetektor i området vekker vår interesse, men etter endel om og men får vi klarert ham ut. Møtet ser ut til å gå bra fra vår vinkel.

VKP var neste oppdrag, faktisk i vakta i Vatneleiren. Så både øvelse og skarpt vakthold. Lagfører gjorde nok noen feilvurderinger rundt utplasseringen av VKPen, sikringen ble plassert på en slik måte at den ikke kunne virke da øvrige mannskaper i VKPen ville stå i veien. Dette ble meget tydelig når det dukket opp en person med "kniv" som ikke ville adlyde ordre. Han gikk til angrep på en av oss, men sikringen kunne ikke bidra. Resultatet ble at lagfører stormet gjennom VKPen og avfyrte en rødplast på kort hold mot ansiktet til markøren (kortere enn sikkerhetsavstanden!!). Lagfører innså straks sin feil, og ble så fokusert på det at han glemte å fortsette å lede laget. Mye god læring, men også ubehagelig for han som var lagfører.

Så tid for middag, tror det var svinesnitzel. Rett og slett litt usikker på hva snitzelen faktisk inneholdt. Grei smak på mat og saus. Etter middag var det min tur igjen til å være lagfører. Oppdraget var åpen OP i et veikryss. Intensjonen var å vise for FI at vi var tilstede og samtidig se etter mistenkelig aktivitet. Vi hadde noe etterretning om konkrete kjøretøy, og veien vi skulle overvåke er relativt tett trafikkert. Rammefaktorer var at oppdragets varighet kun var 2 timer. Jeg valgte derfor å sette to mann til å speide i hver retning, 1 med oppgave å sjekke bilene mot vår liste over mistenkelige kjøretøy og 1 til å følge med på øvrig aktivitet. Resten ble holdt like utenfor synsfeltet fra veien som backup og hvile. Når vi kom til stedet utplasserte jeg de som skulle se på veien, mens NLF klarerte området rundt. Oppdraget hadde svært kort varighet, og det mest spennende som skjedde var at en bilist tutet på oss. Fikk gode tilbakemeldinger etterpå, eneste var at noen mente jeg var noe stresset. Det siste kan nok stemme litt, det er en veldig spesiell situasjon å ha veileder med som henger over deg og følger med på alt man gjør.

Dagens siste oppdrag gikk over i natten. Vi skulle inn å overvåke et mistenkt møte mellom ledere i DIF på en parkeringsplass. Vi malte våre hvite ansikter mørke og snek oss ut i natten. 1:50.000 kart er ikke godt egnet til detalj navigering gjennom et turområde på svarteste natta. Heldigvis er jeg svært godt kjent i området vi skulle inn i, og jeg kunne vise vei i mørket. Dette demonstrerte virkelig styrken til HV-kjentmann. Den største utfordringen var alle turgåerne med hund, vi kunne ikke vite om noen av dem var FI som sjekket området og vi måtte derfor holde oss langt unna dem. Vi kom oss tett innpå parkeringsplassen, men dessverre ikke tett nok til at vi kunne høre hva alle sa.

Tilbake i leiren var det blitt langt på natt, og det bar rett i seng.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Torsdag morgen startet som de andre dagene med frokost, vask og refleksjon. Neste punkt på programmet var ildoverfall i troppssamband. I hele kurset frem til nå hadde vi opptrådt som enkelt lag, nå var tiden inne for å prøve seg i sammenheng som en tropp. Det krever selvsagt endel mer av lagførerne når man skal ta i mot ordre og koordinere sideveis. Ildoverfall er også en av de mer kompliserte manøvrene HV forventes å kunne løse. Min oppgave var høyre flanke av eget lag og jeg var tildelt en av lysrakettene. Til høyre for meg lå neste lag, til venstre for meg min makker og deretter MGen i vårt lag. Vi ålte oss inn i stilling og hadde fin samlet ildåpning. Vi lykkes i å opprettholde godt ildvolum helt til vi trakk ut. Men når vi passerte troppens samlingspunkt ble vi stoppet. En aldri så liten "No play" situasjon: en lysrakettene (fra motsatt flanke av meg) og gnister fra en MG hadde satt fyr på tørt gress. Bånn gass til et stativ med slike vifter som man bruker til å slukke gressbrann. 1/2 time senere var alt under kontroll. Man blir bra sliten av slikt!

Etter en pust i bakken og evaluering av ildoverfallet var det tid for puss og vedlikehold. Alt utstyr skal som vanlig tilbake i samme stand som man fikk det utlevert. Ikke spesielt spennende, men det går raskt og effektivt når alle bidrar.

Torsdagen ble det ikke middag til vanlig tid. Vi skulle i befalsmessa for å få en bedre middag og mulighet til å kjøpe drikke litt senere på kvelden. Antrekk: pent sivilt tøy. MEGET god mat! Kvelden ble også svært hyggelig, mange gode samtaler. At noen kanskje fikk litt mye i slutten av en mer slitsom uke enn de fleste er vant med er vel kanskje ikke overraskende. Selv gikk jeg tidlig til relativt tidlig til sengs, sønnen min skulle til meg i helga og da vet man at det blir tidlige morgener der også.

Sent from my iPad using Tapatalk

41. Liker hvlt, Niko, Xylia likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Siste dag - fredag

Fredag morgen ble nok litt bratt for noen, som en følge av inntaket av alkohol kvelden før. Men programmet for fredagen var relativt kort uansett. Før lunsj ble brukt til utvask av kasserna og innlevering av lagsutstyret. Mens dette pågikk fikk hver enkelt en samtale med sin veileder. Der gav veileder tilbakemelding på hvordan veileder hadde opplevd deg, og hvilken vurdering som ble gjort av deg. Veileder skriver en evaluering av hver enkelt soldat som sendes til områdesjefen, veileder har også i de fleste tilfeller en muntlig samtale med områdesjef. Det er denne evalueringen veileder går gjennom sammen med soldaten. Jeg fikk heldigvis veldig gode tilbakemeldinger, og veileder brukte mye tid på å se på resten av HVs kursrekke med meg. Tror kanskje han drog det litt langt når han satte opp forslag til kursrekke for meg som endte med områdesjefkurs II.

På denne evalueringen var det også noen som fikk beskjed om at de ikke hadde bestått kurset. Ikke alle er egnet til å være korporal, og disse fikk ikke bestått og ble dermed ikke beskikket til korporal. Som jeg var inne på så gir veileder også en anbefaling på videre utvikling i HV. Noen blir anbefalt å ikke bli sendt på flere kurs, de vurderes foreløpig å ikke egne seg til mer ansvar. Mens andre kan bli anbefalt til særskilte stillinger eller kurs. Hvis jeg forstod det riktig var det 6 av 50+ som ikke fikk bestått kurset når jeg var inne. De fleste som ønsker å bestå, de består. Ingen av de jeg fikk med meg at fikk ikke bestått var der frivillig.

Vi hadde rett før lunsj avslutning av gruppa, inkludert evaluering av kurset. Etter at vi hadde spist lunsj ble vi sittende. Det var tid for utdeling av kursdiplom, og ikke minst beskikkelse til korporal for de som hadde bestått og var disponert i stilling som hjemler det. Noen ble også beskikket til sersjant da de hadde tatt kursene i feil rekkefølge (altså grunnkurs lederskap først). Beskikkelsen ble utført av distriktssjefen, det var selvsagt litt stas.

Så var kurset over. Et godt kurs, en god grunnleggende innføring for HV-geværlag. Noe er selvsagt overførbart til det sivile liv, men ikke like mye som i grunnkurs lederskap.

43. Liker Rittmester, hvlt, Niko, Aeliana, Xylia likte dette
    OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    36 innlegg

Takk for gode innlegg @aquila! Bra lesestoff
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

45. Liker aquila likte dette

Lignende tråder

1. Har vi plikt til å vere med på lagførerkurs?
    By sarv_2 in forum Heimevernet
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 212306A Aug 16,
  2. Lagførerkurs i HV-12
    By HV-Stian in forum Heimevernet
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 090729A Dec 13,
  3. Permisjon m/lønn under pliktig lagførerkurs?
    By omni in forum Heimevernet
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: DTG 271749A Sep 13,
  4. Hva går lagførerkurs gevær ut på?
    By Janolsen86 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 43
    Nyeste innlegg: DTG 012342A Mar 12,
  5. Får ikke øve med gevær
    By McNabUx in forum Heimevernet
    Svar: 22
    Nyeste innlegg: DTG 141904A Mar 10,

User Tag List