Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 7 av 7

Tråd: PLIVO i Høyanger.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

PLIVO i Høyanger.

No på sist mandag kveld var det ein PLIVO aksjon i Høyanger. Ein asylsøkar frå Irak gjekk laus på ein annan asylsøkar frå Syria med kniv. Det var to politipatruljer på vakt i Sunnfjord, ei var i Førde der dei skulle på eit oppdrag med ein ambulanse, den andre var i Florø. Noko som medførte at det tok ca 50 min før første patrulje var på plassen. Brannvesenet i Høyanger tok kontroll over knivstikkaren. Lensmann i Høyanger vart purra ut for å leie politipatruljene når dei kom fram, men valgte å sjølv arrestere mannen brannvesenet hadde tatt kontroll på.
    Brannvesenet i Høyanger har i ettertid gått ut å sagt dei ikkje likar situasjonen. Som frivillig brannvesen har dei "verva" seg til å slukke brannar og drive redning, ikkje til å ta kontroll over kriminelle.
    http://www.firda.no/nyheiter/hoyange.../s/5-15-259066
    Ikkje alt er i artikkelen, mykje bak betalingsmur og papiravis.

Brannvesenet har eit poeng sjølvsagt, men dette er eg redd for at dette kan bli ganske vanleg.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Sv: PLIVO i Høyanger.

Hva var det som gjorde dette til en PLIVO-aksjon?

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av nettbank Vis post
    Hva var det som gjorde dette til en PLIVO-aksjon?
    PLIVO = pågåande livstruande vold. Når nokon stikker nokon annan med kniv og er ikkje slutta med det når nødetatane kjem fram er det pågåande livstruande vold.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    PLIVO = pågåande livstruande vold. Når nokon stikker nokon annan med kniv og er ikkje slutta med det når nødetatane kjem fram er det pågåande livstruande vold.
    Jeg vet hva PLIVO er, noe av det vesentlige er bla. at det er "pågående". I tillegg så dreier det vel seg om angrep mot flere uskyldige personer. Spørsmålet var hva som gjorde denne hendelsen til en PLIVO, da med tanke på om f.eks. knivstikkingen fortsatt pågikk fra meldingen kom inn og til første enhet (i tilfellet brannvesenet) kom til stedet, eller om flere ble angrepet.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Har aldri hørt noko om at det må vere fleire uskyldige for å bruke PLIVO. Ut i frå det eg har fått høyre var det meldt som eit PLIVO oppdrag frå politiet og det er politiets som definisjonsmakt når det gjeld PLIVO.

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Her er definisjonen på PLIVO:

En PLIVO-aksjon defineres som en pågående situasjon hvor en eller flere
    gjerningspersoner utøver livstruende vold med våpen / farlige gjenstander mot flere
    uskyldige personer, og hvor politiet skal gå i direkte innsats for å nøytralisere
    gjerningspersonen(e) for å redde liv og begrense skade. Brann og helse skal aktivt bistå
    med livreddende tiltak.
    https://www.politi.no/vedlegg/rapport/Vedlegg_2943.pdf
    It's not about surviving, it's about winning.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Har aldri hørt noko om at det må vere fleire uskyldige for å bruke PLIVO. Ut i frå det eg har fått høyre var det meldt som eit PLIVO oppdrag frå politiet og det er politiets som definisjonsmakt når det gjeld PLIVO.

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk
    Jeg er klar over at det er politiet som definerer oppdraget som PLIVO. Det var du som meldte at denne hendelsen var PLIVO, uten at jeg finner noe av dette i media. Jeg etterlyste derfor hva det var i denne hendelsen som utløste dette. Politiet går ofte tidlig ut på pressekonferanser med hva de første innkomne meldingene gikk ut på, men i og med de ikke har gjort dette her (noe som evt. ville gitt en forklaring på hvorfor det var en PLIVO-aksjon) vil jeg anta disse opplysningene foreløpig ikke er/skal være offentlig kjent, og som inngår i etterforskningen av saken.

Det er godt mulig PLIVO kan brukes hvor det bare er en fornærmet, det må nesten noen andre svare på. Men for å sitere POD, DSB og Helsedirektoratet sin definisjon i "Nødetatenes samvirke ved pågående livstruende vold", med mine uthevinger:
    En PLIVO-aksjon defineres som en pågående situasjon hvor en eller flere
    gjerningspersoner utøver livstruende vold med våpen / farlige gjenstander mot flere
    uskyldige personer
    , og hvor politiet skal gå i direkte innsats for å nøytralisere
    gjerningspersonen(e) for å redde liv og begrense skade. Brann og helse skal aktivt bistå
    med livreddende tiltak.
    Ut ifra hva som fremkommer i media var to personer i konflikt, hvor den ene ble knivstukket 4 ganger og at andre på asylmottaket hindret GP å stikke av fra stedet før brannvesenet, og tilslutt politiet kom. GP var også formentlig rolig på stedet.

Siterer også litt om rammebetingelsene for samarbeid og samhandling mellom nødetatene, da brannvesenet tydeligvis var de som fikk kontroll på GP. Også med min utheving:
    Innsatsen ved pågående livstruende vold (PLIVO) skal primært hindre at flere blir påført
    dødelige skader
    samt yte livreddende medisinsk behandling til de som allerede er skadd.
    Innsatsen er forbundet med økt risiko for innsatspersonell.
    Dersom brannvesenet er misfornøyde i etterkant av hendelsen kan det, for å spekulere, skyldes at de føler det var en misoppfatning rundt oppdraget og om dette var en PLIVO, evt. et stikk (no pun intended) til dårlig politidekning.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. PLIVO
    By magskor in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 64
    Nyeste innlegg: 30-08-18, 20:45

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •