Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Hvordan er Rekrutten i Førstegangstjenesten?

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Lightbulb Hvordan er Rekrutten i Førstegangstjenesten?

hei hvordan er rekrutten i førstegangstjenesten?
    er det helt jævlig som mange sier?
    skal til inn neste år

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    7

Sv: rekrutten

Nei, det er ikke jævlig. Men det er mye å lære på kort tid. Noen synes nok det er slitsomt da man er mye i aktivitet både generelt og ifm. mer eller mindre organisert fysisk trening. Er du i noenlunde normal form bør dette være helt uproblematisk. Akkurat hvordan rekrutten foregår vil variere fra sted til sted, men innholdet skal være det samme.

Vil anbefale å stille mer konkrete spørsmål hvis det er noe bestemt du lurer på. Nok av folk her som kan svare.

For øvrig, kanskje noe av en "pet peeve" jeg har, men det vil nok lønne seg å jobbe litt med rettskrivingen. Spesielt siden, slik jeg leser det, du ser for deg førstegangstjeneste som MP - som kan innebære en del rapportskriving. Da må man nødvendigvis kunne formulere seg klart i skriftlig form.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
    Nei, det er ikke jævlig. Men det er mye å lære på kort tid. Noen synes nok det er slitsomt da man er mye i aktivitet både generelt og ifm. mer eller mindre organisert fysisk trening. Er du i noenlunde normal form bør dette være helt uproblematisk. Akkurat hvordan rekrutten foregår vil variere fra sted til sted, men innholdet skal være det samme.

Vil anbefale å stille mer konkrete spørsmål hvis det er noe bestemt du lurer på. Nok av folk her som kan svare.

For øvrig, kanskje noe av en "pet peeve" jeg har, men det vil nok lønne seg å jobbe litt med rettskrivingen. Spesielt siden, slik jeg leser det, du ser for deg førstegangstjeneste som MP - som kan innebære en del rapportskriving. Da må man nødvendigvis kunne formulere seg klart i skriftlig form.
    setter pris på tips altså
    hva burde jeg øve på med rettskriving?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    25

Setninger begynner med stor bokstav og avsluttes med punktum, foreksempel.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

For øvrig kan du helt sikkert finne masse bra tips om rekruttskolen ved å søke litt rundt på forumet her.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    38

Forsvaret har også lagt ut litt informasjon om rekruttperioden her:

https://forsvaret.no/karriere/forste...e/rekruttskole

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Setninger begynner med stor bokstav og avsluttes med punktum, foreksempel.
    Og orddeling er viktig; "foreksempel" kanskje burde deles til "for eksempel" 😉

Til trådstarter: førstegangstjeneste blir en periode med nye ting, utfordringer og mange gode, nye vennskap. Bruk tiden i forkant til å lese deg opp litt på hva førstegangstjenesten er fra Forsvarets sider, oppretthold god fysisk kondisjon og ha et åpent sinn til hvordan du møter disse utfordringene og oppgavene. Pippi Langstrømpe sa det ganske så bra: "dette har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert!".

Lykke til!

Sent fra min SM-G388F via Tapatalk
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Ikke at jeg vet om det gjelder deg, men har fått inntrykk av at mye Norsk ungdom, ikke er vant til at det stilles krav til dem. I rekruttperioden derimot, så stilles det konkrete krav til måloppnåelse. For noen fører dette til en "hvordan kan de beordre MEG til dette?!"-mentalitet. Heldigvis har Forsvaret gjennomprøvde metoder for karakterbygging.

En annen ting er tilsnakk. Man kommer nesten garantert til å få tilsnakk av en autoritet i Forsvaret, men i motsetning til skolen, så vil en sleivete kommentar i svar, få ganske umiddelbare og smått ubehagelige konsekvenser. Og om man så skulle få "kjeft", en ordre som man ikke liker, eller noen krasse påpekninger, så gjelder det bare å svelge stoltheten og si mottatt. Å være vrang fører sjelden noen vei.

Gå på førstegangstjenesten med et åpent sinn, godt humør og ståpåvilje. Da vil du få et fantastisk år.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Ledende menig
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    2

Det er i utgangspunktet ikke så tungt som mange vil ha det til.
    Men det er tøft, du er på en ny plass, med nye folk, og skal lære veldig mye på lite tid.
    Ofte har du tjeneste fra kl 0600 til rundt kveldsmat, så lange dager og mye nytt tærer på etterhvert

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Sv: Hvordan er Rekrutten i Førstegangstjenesten?

Har hørt et par ting om rekrutten jeg lurer på om stemmer. Må man barbere hodet for alt hår? er det stress som er det som er ille? at man alltid har dålig tid til ting som å skifte klær, spise osv? hvordan er maten? kan det bli et problem og være kresen, eller er man så sulten at man spiser alt. er det fordel og møtte godt fysisk trent slik det ikke blir så tungt?
    er gassbua veldig ille å gå gjennom?
    lærer man og vaske rom og re opp sengen osv ,eller må man kunne det fra før?
    er felltuken ille? lite søvn?
    si gjerne ifra alle skrivefeil osv.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Foreslår at du ser på disse fire filmene før du spør mer her: https://forsvaret.no/rekrutten
    Deretter går videre og leser alt som står om tips, myter og fakta på samme side.

Kortversjonen er at all frisk og motivert norsk ungdom fint klarer å gjennomføre rekruttskolen.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Har sett filmene på youtube, var etter det jeg hadde alle de spørsmålene

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

OK, hvis du så leser det som står om tips, myter og fakta vil du også få svar på bl a spørsmålet ditt om hårklipp.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

Mat FOFO.no tester messematen i kvart nummer siden jul, og dei er fornøgd. Men mat er mat når man er sulten.

Håret skal være velstelt, men ikkje nødvendigvis kort. Og det skal ikkje berøre skjortekragen (har eg lest eit sted).

Det er alltid greit å være i god fysisk form når man er i Forsvaret. Og ved å være fysisk klar blir det lettare å konkurrere deg til riktig tjeneste.

Ting blir så stressa, som du lar det bli til. ja enkelte ting skal skje fort, men når rutinen sitter, så blir det automatikk i det. F.eks skifting av tøy. Av med jakken henge den på plass riktig i skapet av med buksa heng den riktig opp osv . Viss du etter eit skift ikkje har gjort dette blir det berre stress neste gang du må ha hurtig skift, fordi ting ikkje henger riktig i skapet !

Kan ikkje seie at eg liker gassbua veldig mykje. Men det er jo hensikten til gassen.

Det er lenge siden rekrutten for min del. Men meiner at dokke får ein demo, av korleis rommet og skapet skal sjå ut til inspeksjon.

Sent from my iPad using Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Mar 2016
    Pondusfaktor
    0

Svarer basert på mine egne erfaring fra førstegangstjeneste i Garden.

Må man barbere hodet for alt hår?

I Garden, som mann, ja. Og det skal holdes kort gjennom hele fgtj. Barbering hver morgen. Ikke akkurat verdens undergang, hår vokser ut igjen. Dette er vesentlig mye friere i andre avdelinger, og usikker på om du i det hele tatt må barbere når du starter i rekrutten.

er det stress som er det som er ille? at man alltid har dålig tid til ting som å skifte klær, spise osv?

Den første tiden vil du oppleve at du har veldig dårlig tid ja. Gjør som du blir instruert, ha orden på klær og utstyr, ikke utsett ting, gjør ting klart til neste dag før du tar kveld og samarbeid godt med de du deler rom med så blir det enklere.

hvordan er maten? kan det bli et problem og være kresen, eller er man så sulten at man spiser alt.

Maten i messa er i de fleste leirer veldig bra og variert. Og alt du får i felt er så absolutt spisende. Feltrasjon, brødmat eller boksmat, ingenting unormalt. Er du ekstremt kresen må du sikkert være forberedt på å spise ting du ikke liker, slik man kan være nødt til ellers i det voksne liv.

er det fordel og møtte godt fysisk trent slik det ikke blir så tungt?

Så klart vil det være en fordel, men tungt vil det bli uansett, det er det som er meningen.

Ubehagelig? ja. Veldig ille? nei.

Vi fikk leksjoner i begge deler. Man kommer uansett til og måtte gjøre begge deler om igjen flere ganger før det blir godkjent.

Mye aktivitet og lite søvn som sikkert vil være en utfordring for mange, men man kommer seg gjennom det også.

Det er mange langhåra, kresne, utrente mennesker uten vaskeerfaring som har vært igjennom det før deg, og jeg er sikker på at 99% av de ser tilbake på rekrutten og førstegangstjenesten som en positiv opplevelse.

Ingen vits i å bruke tid og energi på å bekymre seg for alt mulig rart på forhånd. Man får svar på det man lurer på underveis.

Det har blitt færre og færre som har fått muligheten til å gjennomføre førstegangstjeneste, så se på det som noe positivt!

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Hvis du er kresen på mat og synes maten i messa er vond, så får du se på det som en god mulighet til å ta deg sammen og bli kvitt den karakterbristen kresenhet er

Som MP er du forresten også forventet å ha en velstelt frisyre. I min tid innebar det at vi ble "skinnet" ved innrykk, men at det deretter holdt med regelmessige besøk hos frisør/kompis med klippemaskin videre (frihet under ansvar).

Sånn overordnet: Rekrutten er ikke ille. Så lenge du gjør som du blir fortalt uten å mukke og klarer å bite i deg at livet er ubehagelig til tider, så går så lett som bare det.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Jeg syntes rekrutten var morro i 2000 tror jeg det var. Vi lo masse og fant på både bra og dårlige ting, ikke noe alvorlig men nok til at sersjanten ønsket oss til marinen. Vi bodde på 6 mans rom, noe som kan bli litt lite, men det blir som et hjem etter noen dager. Det er for din egendel viktig og akseptere at andre mennesker er annerledes, både i væremåte og i tankesett. Tidlig i rekrutten dannes det et miljø/holdning som du kan påvirke med hvordan du oppfører deg, bidra til å bygge en positiv atmosfære så blir det meste morro.

jeg var bra sliten hver kveld, det tror jeg de fleste var, men vi trente litt ekstra om kveldene for å bli bedre en de andre, det er morro å se progresjon. Maten var ikke god (evjemoen), men det er bare til du blir sulten nokk. Sengetrekk og skaporden er bagateller som begynner å sitte etter den første uka, det foregår jo inne og i godt lys. Fysisk trening foregår jo nesten hele tiden i form av stridsteknikk, marsjering og løping, løping skjer oftes når du må nå noe, å du må alltids nå noe, men det blir greit det og etter ei stund.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    7

Mat, siden du spurte om det. Du skal nok ikke lide noen nød. Maten på Sessvoll - jeg forstår det er der du skal ha rekrutten - er helt OK. Normal norsk frokost med brød og pålegg og egg. Lunsjen er bra, med varmmat og salat med masse tilbehør. Middag er varierende, men helt vanlig mat. Fisk i en eller annen form to ganger i uka. Påregn å smøre lunsj omtrent daglig i ukedagene. Feltrasjoner er jo bare vanlig Real turmat - ikke noe superspenstig, men helt greit. Kan forbedres med å tilsette ost, krydder, hva du nå måtte ta med fra messa.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av diggimonster Vis post
    Har hørt et par ting om rekrutten jeg lurer på om stemmer. Må man barbere hodet for alt hår? er det stress som er det som er ille? at man alltid har dålig tid til ting som å skifte klær, spise osv? hvordan er maten? kan det bli et problem og være kresen, eller er man så sulten at man spiser alt. er det fordel og møtte godt fysisk trent slik det ikke blir så tungt?
    si gjerne ifra alle skrivefeil osv.
    1) Nei. Men hår og evt. skjegg må være i henhold til gjeldende uniformsreglement, altså velstelt og ikke for langt. Dette lærer du om når du møter. Så lenge du «ser ut som folk» og ikke har så mye hår eller skjegg at det er til hinder for korrekt bæring av hjelm, vernemaske og hodeplagg, går det fint.

2) Hvorvidt man opplever stress som ille, er individuelt. Men ja, du vil i perioder oppleve å ha dårlig tid, og det må man lære seg å håndtere.

3) Maten er jevnt over helt grei.

4) For de aller fleste er det et mildt til middels ubehag forbundet med «gassbua», men det går fort over.

5) Du lærer det, men det skader ingen om du kan det fra før. Å re opp senga er ikke spesielt vanskelig; min personlige mening er at det må være flaut for en 19-åring å ikke klare å håndtere noen tøystykker.

6) «Feltuken» kan være så mangt, det kommer an på hvilken avdeling du skal tjenestegjøre i. Hvorvidt det er «ille» er vanskelig å svare på, fordi alle opplever det ulikt. Men det har aldri vært dumt å være i god fysisk form, det gir fysisk yteevne og mentalt overskudd. De fleste opplever å bli veldig slitne, men veldig mange opplever også at de klarer langt mer enn de hadde trodd. Det skal være slitsomt – noe av poenget er jo å bli kjent med egne kapasiteter og begrensninger – og er du riktig heldig med årstiden blir du både våt og kald, men det gjelder å bite tenna sammen og la være å synes synd på seg selv.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Jeg ser mine erfaringer fra rekrutten er noget ulike enn mange andre her har hatt. Nå begynner det å bli en stund siden jeg var inne (ganske nøyaktig 6 år og 8 dager siden jeg hadde innrykk), men jeg kan jo dele mine erfaringer fra rekrutten i en stormeskadron, nettopp fordi jeg tror rekruttperioden varierer veldig fra avdeling til avdeling.

For å ta det med hår først, så "måtte" vi ta alt håret. Jeg skriver i hermetegn da jeg til den dag i dag fremdeles er i tvil hvorvidt dette faktisk var noe vi absolutt måtte eller noe vi bare godtok å gjøre. Vi var nemlig ganske mange rekrutter i forhold til antall tjenesteplasser i eskadronen, og i og med at de aller, aller fleste hadde ønsket seg til storm ønsket man jo ikke akkurat å bli kjent som "han derre kverulanten" når stillingene skulle deles ut. Det er jo ikke akkurat en hemmelighet at storm og f.eks. MP er to ganske ulike avdelinger mtp. det med selvstendighet og krav til refleksjon i tjenesten. Og dette var egentlig gjennomgående i hele rekruttperioden, vi ble godt vant til å bli kjeftet på, skreket til og generelt brutt ned for så å skulle bygges opp igjen til soldater.

Ellers husker jeg vi hadde uniformsplikt og portforbud lenger enn det jeg tror er vanlig. Der de fleste slapp ut av leir etter første uka og kunne gå i sivil etter endt tjeneste tror jeg vi først slapp ut av leir etter 3 uker. I tillegg var det mye helgetjeneste den første måneden og generelt lange dager. Mesteparten av dagene ble tilbragt enten ute i skogen eller på skytebanen med trening på stridsdriller og skyting samt MYE drill på ildhåndgrep. Det betød at lunsj stort sett var matpakke. Middagen på Setermoen var forsåvidt god, men på grunn av kveldstjenesten hadde vi aldri helt tiden til å nyte den.

Videre hadde vi to feltuker i løpet av de to månedene vi hadde rekruttperiode. Den første ser jeg egentlig tilbake på som ganske rolig, men der og da var det helt klart uvant og litt stress. Dagene gikk med til mye av det samme som i vanlig tjeneste, men bare med mindre søvn og mer fokus på feltrutiner.
    Den andre feltuken var mer stridsmessig og fokuset var her på graving av stillinger, feltrutiner og tilvenning til det å være i en stridssituasjon med alarmer etc.

Mot slutten av rekrutten fikk vi heldigvis litt bedre tid og stort sett litt mer fritid, og slutten av rekruttperioden min ser jeg tilbake på som ganske så fin. Men både befal og offiserer var ganske klare og demonstrerte til tider at de ikke aksepterte at vi slakket av på innsats eller grundighet i det vi gjorde bare fordi de gav oss mer tillit.

Generelt sett så vil rekrutten nok variere, nettopp fordi ulike avdelinger er veldig ulike av natur. En MP skal ha helt andre egenskaper enn en i sanitet som igjen skal ha helt andre egenskaper enn en stormer som igjen skal ha andre egenskaper enn en jeger. Dog er det en del ting som er universelle:
    - Følg med og sug til deg leksjoner
    - Hjelp andre når du er ferdig med ditt arbeid
    - Hold, for Guds skyld, orden på utstyret ditt
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Rekrutten om igjen?
    By VebjørnG in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 28-11-12, 18:02
  2. Et par spørsmål om rekrutten/førstegangstjenesten
    By Scotty in forum Tips før opptak
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 17-11-11, 11:20
  3. Hvordan fungerer testene under rekrutten
    By fomp in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 23-03-08, 23:04
  4. Hvordan havne i HV etter førstegangstjenesten?
    By TrakThor in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 17
    Nyeste innlegg: 30-09-06, 13:47
  5. Rekrutten
    By TrakThor in forum Annen militær/sikkerhetsrelatert tjeneste
    Svar: 20
    Nyeste innlegg: 26-09-05, 07:34

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine