Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 3 FrsteFrste 123 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 112

Trd: NETTMTE P MILFORUM 30/6: Hrens sersjantmajor Rune Wenneberg

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sv: NETTMTE P MILFORUM 30/6: Hrens sersjantmajor Rune Wenneberg

Sitat Opprinnelig skrevet av Wenneberg Vis post
    Hei,
    Jeg ble valgt ut av davrende GIH etter flere samtaler med han. Deretter mtte jeg ett r senere ske p min egen stilling slik at det var en pen konkurranse om hvem som skulle ha jobben. Jeg har n ftt denne fast etter vanlig forvaltningspraksis i tilsetningen.

Toppstillingene som sersjantmajor er vre rdgiver for en general. Vi snakket med mange land som hadde gjort dette fr oss, og ingen hadde ftt dette til fungere ved sette inn personell som mangler forstelse for sin sjefs kontekst. Det vil si at man m ha mange rs riktig erfaring (20+) for kunne fylle disse funksjonene. Som du vet var "alle" offiserer i vrt gamle system slik at det er en selvflge at det var offiserer som skulle konvertere. Alternativet var la dagens sersjanter vokse opp. det ville dermed tatt minst 25 r fr vi kunne fylle min stilling. At vi valgte en Top-down tilnrming er et bevisst valg og den beslutningen jeg er mest fornyd med. Det var en av svenskenes viktigste anbefaling da de ikke hadde gode resultater med en down-up etablering av deres spesialistkorps. Samtidig fyller vi p i hele sylen samtidig fra n og fremover.
    Takk for svar!

Jeg er overbevist om at det var riktig valg - men er fortsatt bekymret for "mellomskiktet" av OR, sett i lys av den degraderingen av unge offiserers militre opplring/erfaring som pgr samtidig (for tidlig) ift utviklingen av OR korpset.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jun 2016
    Pondusfaktor
    0

Hei,

Ikke et naivt sprsml men sannsynligvis det beste s langt.
    Vi vil mtte evaluere dette basert p de effektene ordningen forventes gi. Med andre ord om vi har oppndd hensikten med den.
    Det vil si at vi m se kt sttid, lavere rotasjon, mer kompetanse og erfaring p lags og troppsniv, offiserer som har overskudd til planlegge og faktisk vre sjefer. Alt i alt m Hren bli bedre og mer relevant.
    En av de frste effektene vi vil se er forhpentligvis at vi i strre grad evner beholde sersjantene etter plikttjenesten. Nr flere enn tidligere fr T-35 og kan fortsette i stilling som lagfrer, fremfor bli skjvet ut av neste kulls pliktsersjant, er vi p rett vei.

R. Skien
    Mestersersjant Amm/EOD

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Et oppflgingssprsml knyttet til de to forrige, som gr p sivil kompetanse. For s vidt relevant for bde OR og OF: Det har vrt uttalt (men i farten husker jeg ikke av hvem og nr) at man nsker bedre utnyttelse av sivil kompetanse, og enklere muligheter for skifte mellom sivile og militre jobber. Enkelte yrkesgrupper, f eks leger som jobber p akuttmottak, vil sannsynligvis f en mye bedre kompetanseutvikling i sin sivile jobb enn om de skulle jobbet p en militr sykestue, men vil av og til trenge vre i grnt for f oppdatert seg p den militre biten, inklusive skuddskader og andre traumer som ikke er s utbredt i den sivile verden. Tilsvarende for f eks sivile lastebil-/trailersjfrer, som sannsynligvis fr vel s bra erfaring sivilt som militrt, men som i en gitt situasjon kan bidra kvalifisert inn i Forsvaret.

Sprsmlet er da: Gitt at disse personene fr bde relevant utdanning og erfaring sivilt, hvordan ser man for seg ivareta karriere, avansement og lnn, slik at man fr anerkjennelse for sin realkompetanse?
    Hei,
    Er ikke i stand til gi deg ett godt og konkret svar p dette da det rett og slett ikke er noe vi har jobbet med. P generelt grunnlag kan jeg si at vi forsker finne gode og gjennomfrbare lsninger p de utfordringene vi str overfor. Som du riktig ppeker s er vi blant legene helt avhengig av konkurransedyktig lnn og stor bruk av sivile kompetansearenaer. Slik er det i dag og slik vil det vre i fremtiden. Forhpentligvis ogs innenfor andre yrkesgrupper med tilsvarende behov.
    S langt har vi i all hovedsak startet p finne lsninger p de utfordringene som gjelder "folk flest" i Hren. Ditt eksempel og ti-talls tilsvarende er unntakene som vi ikke har jobbet med med mindre dette er beskrevet i ny FPH.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hrens sersjantmajor

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg er ogs interessert i hre mer om tankene for reservebefal/reserveoffiserer, bde i HV og ellers. Dette gjelder bde vernepliktig/utskrevet befal/offiserer og HV-befal/offiserer.

Nr det gjelder det siste, har man underskt hvordan dette gjres i det danske Hjemmevrnet, og har vi eventuelt noe lre derfra (som kjent har Danmark alltid hatt temmelig separate tjenesteveier for offiserer og sersjanter, men har et temmelig hybrid kurssystem i Hjemmevrnet, der man frst er sersjant fr man gr offiserskurs)?
    Hei,

Nr det gjelder reservebefal og reserveoffiserer er dette rett og slett ikke saksbehandlet enda. Dette er an av svrt mange saker vi i fremtiden skal komme opp med en anbefaling p i FSJs spesialistrd.
    Det jeg kan si er at hvis noen med vernepliktig grad skal ha gjeninntredelse i Hren, vil de mtte gjennomg en kompetansevurdering og en konvertering i til en grad i det nye systemet p lik linje med alle tjenestegjrende.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hrens sersjantmajor

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av NorskFodiator Vis post
    Hei Sersjantmajor Wenneberg.

Jeg kan godt forst HV sin fortvilelse. En Mann som er stolt av lande som han nsker beskytte. Det slr hart i hans grasrot nr han ser stillinger eller landsmenn avikkles. En HV er stolt av kunne vite at han er berett til en vr tid forsvare sitt land. miste denne flelsen gjr noe med en mann stolt het. Disse personene sprer ogs god patriotisme i vrt sammfunn som er bra for lande og Forsvaret. Jeg mener at menn m f vre menn i fredtids og i krigstid.

Kan Sersjantmajor Wenneberg sei seg enig at HV kan spille en viktig brikke for Forsvare. Nr det kommer til spre god patriotisme i vrt samfun og at de snakker godt for Forsarets involveringer inn og utlandet. Og at det koster Forsvare bare 3 % av Forsvaret Forsvarbudsjett til oprettholde dagens HV. Som Sersjantmajor hva er din vurdering p dette?
    Hei,
    Ja jeg mener helt klart at HV har en viktig rolle i Forsvaret. HV er en forutsetingsskaper for offensive hroperasjoner og vi er helt avhengig av at de er godt trent, store nok og relevante. Egenarten og oppgave til Hren og HV er ulike men i stor grad komplementre, men sammenligne dem blir ofte en epler- og prer debatt.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hrens sersjantmajor

Banned
    Ble medlem
    Jun 2016
    Pondusfaktor
    0

har dere smrbrd til kaffi pausen ogs dere gutter ?

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Sprsml om de to kanskje viktigste rollene (ikke til forkleinelse for sersjantmajorer og kommandersersjanter): troppssersjanten og kompani-/eskadron-/batterisersjanten.
    1. Ser man for seg at sjefssersjanten p troppsniv gr rett inn i rollen som NK tropp fungerer i dag, eller nsker man en annen arbeidsdeling i ledelsen av troppen, i felt og i garnison?
    2. Hvilke konkrete arbeidsoppgaver fr kompanisersjanten (tilsv)? Overtar h*n oppgavene til admoff eller NK kp, f eks, eller blir det en helt ny funksjon?
    Hei,

Du har helt rett, og det er bde mitt personlige syn og hrens offisielle syn at sjefssersjantene p tropp og kompani er de klart viktigste. Det er p de nivene vi forventer best effekt av funksjonen og OMT generelt.
    1. NK tropp erstattes i sin helhet av troppssersjanten. Troppsersjanten er nr 2 i arverekkeflgen og kan overta troppsjefsrollen fast ved behov. Svrt lite vil endre seg fra feltfunksjonen og stillingsinstruksen NK tropp har i dag. Ingen av disse stillingene i Hren vil vre en offisersstilling og gradsnivet de skal skrus inn p er oversersjant. Endringen vi nok i stor grad vre knyttet til mer ansvar for all trening under troppsrammen mens troppsjefen fr ansvaret for troppen som system. Erfaringsnivet vil, hvis vi lykkes om noen r, vre minimum 10 rs erfaring. Det vil selvsagt endre noe p rollen da dagens Nktropper generelt er mye mer uerfaren. HVS jobber n med nye og oppdaterte feltfunksjoner

2. Vi vil beholde NKKP (OF1) og Admoff (OR6) mer eller mindre som i dag. Kompanisersjanten vil overta deler av NK og sjef sin porteflje med oppflging av standarder og all enkeltmannsutdanning. I tillegg vil h*n bla vre mentoren og karrikreutvikleren til spesialistene i kompaniet. Ogs her jobber HVS med feltfunksjoner. Effektene av dette vil vre mange men vi er hellig overbevist om at etableringen kompanisersjanten er det viktigste enkelttiltaket i f kt operativ evne.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hrens sersjantmajor

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Jeg har et sprsml om kreativitet.

For en tid tilbake leste jeg om IDF, hvor de satte kreativitet som en av de viktigste egenskapene til. en offiser.

N skal ORene stille med faglig tyngde p alle niver og OF skal lede.
    Det kan da bli lett at OF da fr et forhold til sin OR som kanskje hindrer fri tanke, er det da noen strukturelle lsninger p fremtidig OR lp som skal gi opplring i spille OR god?
    Hei,
    Kreativitet er en av de viktige personlige egenskapene som Hren har definert som avgjrende. Jeg ser hva di sier men jeg tror vi vil f en motsatt effekt. I dag er offiseren bundet til s mange oppgaver, oppflging og ansvar at kreativiteten er det rett og slett ikke tid til. Med en sjefssersjant ved sin side som kun eksisterer for spille sjefen god, vil h*n vre en viktig forutsetningsskaper for gi sjefen mulighet til vre kreativ.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hrens sersjantmajor

Rekrutt
    Ble medlem
    Jun 2016
    Pondusfaktor
    0

Hei...

Ikke viktig, men noe som jeg (og flere jeg kjenner) lurer p: Som verste OR i Hren bruker du stillingsbetegnelsen "Hrens sersjantmajor", ikke "Hrens sjefssersjant". Den verste OF i Hren bruker stillingsbetegnelsen "GIH", ikke "Hrens generalmajor". Vil det ikke vrt mer rendyrket/ryddig hvis du bruker stillingsbetegnelsen "Hrens sjefssersjant" og synliggjr at du har graden "sersjantmajor"?

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Nr forventes det at nye reglementer for OMT-berrte fag blir endret?
    Det er mye usikkerhet, ihvertfall i min avdeling, angende hvem som skal gjre hva; bde i strid og i garnison.

Er det realistisk med 2020? Eller m vi vente enda lengre?
    Flere av fagdokumentene som blir brukt i enkelte av bransjene i dag er fra bde 70- og 80-tallet (Mye er nyere, men flere reglementer er til prve) og det gir differanser mellom personelle som har erfaringer fra forskjellige bataljoner.

Hvordan ser dere p verneplikten til personell med tyngre fagutdanninger?
    Verneplikten er 19 mneder, men dersom man gjennomfrer 18 mneders frstegangstjeneste har man bare 1 mned igjen og vil dermed ikke ha mye tid i heimevernet.
    Enkelte tjenestestillinger har 6 mnedene fagutdanning, dette er da kun kurs og med lite tid til fokusere p stridstekniske ferdigheter, fr de m bruke de neste 6 mnedene p lre seg faget sitt i praksis, velser, samt repetisjon p enkeltmannsferdigheter fr de dimiterer.

Det er synd at de kun fr utvist sitt potensialle frst etter 10-11 mneder av frstegangstjenesten, gjerne nr det kun gjennstr mnstring/egenkontroll og dimisjon igjen fr de er sivile (i HV eller i Hrreserven)

En lsning som har blitt testet er 18 mneders frstegangstjeneste, og det kunne vrt en god lsning for f utnyttet den faglige dyktigheten i strre grad, men da er de ikke mye igjen til heimevernet.

Hvordan er deres tanker i forhold til 12 eller 18 mneders tjeneste, spesielt opp mot repetisjontjenesten som gjennstr.

FOS er i full gang.

Hvordan er deres tanker rettet mot et krav om frstegangstjeneste fr befalskole?

Det har blitt diskutert i egen avdeling om befalskolenivet ville holdt en hyere standard og en bedre selektering av ledere dersom alle som mtte p FOS hadde gjennomfrt frstegangstjenesten.

Her vil befalselevene selv besitte egen faglig kompetanse og et militrt grunnlag fra frstegangstjenesten som kunne kt nivet tidligere.
    Dette ville kunne gi muligheter for veilede de som trenger mer tid til tilegne seg faget, samt de som trenger tid til bli en dyktig leder.

Er det noen plan for kunne ke kvaliteten p morgendagens ledere, men samtidig ke kvaliteten til de vernepliktige?
    Hei,
    Jeg m dessverre avspise deg med for korte svar da tiden lper fra meg.

Roller, ansvar og myndighet, samt feltfunksjoner er vi godt i rute med. Dette vil i stor grad vre p stell innen tidlig 2017 tror jeg. HVS og hravdelingene jobber med dette daglig og jeg deler ikke din bekymring p hrens vegne.

Jeg er i stor grad enig med dine vurderinger rundt lengden p frstegangstjenesten. Hren har sett meget gode resultater med 18 mneders frstegangstjeneste. Dette kommer vi til videreutvikle og hyst sannsynlig utvide de neste rene. Det skal sies at fortsatt vil de fleste avtjene 12 mneders frstegangstjeneste. Vi vil mtte finne en riktig balanse mellom hrens behov for vre operativ og relevant, mot vrt "sekundroppdrag" i styrkeprodusere til Forsvaret.

Beslutning er ikke fattet og dette er ikke hrens offisielle syn (enda). Jeg tror at vi innen f r vil stille krav om avtjent frstegangstjeneste fr all militr utdanning. Ja, det vil gi andre skere, men jeg kan oppriktig talt ikke se en eneste ulempe med en slik lsning. Vi har krigsspilt dette mye i det siste og fordelene med krav om frstegangstjeneste er s mange at jeg ikke forstr hvorfor vi ikke har gjort dette for lenge siden.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hrens sersjantmajor

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av GNSS Vis post
    Hei...

Ikke viktig, men noe som jeg (og flere jeg kjenner) lurer p: Som verste OR i Hren bruker du stillingsbetegnelsen "Hrens sersjantmajor", ikke "Hrens sjefssersjant". Den verste OF i Hren bruker stillingsbetegnelsen "GIH", ikke "Hrens generalmajor". Vil det ikke vrt mer rendyrket/ryddig hvis du bruker stillingsbetegnelsen "Hrens sjefssersjant" og synliggjr at du har graden "sersjantmajor"?
    Hei,

Dette er et resultat av at vi etablere funksjonen fr begrepet "sjefssersjant" var etablert. I praksis er det en norsk oversettelse av "Sergeant Major of the Army". Vi har vurdert bytte, men det er ikke det viktigste n. Jeg tror jeg er enig med deg at det br hete Hrens sjefsserjant i fremtiden. Samtidig begynner HSM begrepet sette seg, og er det en ting vi sliter med n s er det begrepsforvirring i OMT. Vi nsker ikke gjre den forvirringen verre.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hrens sersjantmajor

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Hei,
    Kreativitet er en av de viktige personlige egenskapene som Hren har definert som avgjrende. Jeg ser hva di sier men jeg tror vi vil f en motsatt effekt. I dag er offiseren bundet til s mange oppgaver, oppflging og ansvar at kreativiteten er det rett og slett ikke tid til. Med en sjefssersjant ved sin side som kun eksisterer for spille sjefen god, vil h*n vre en viktig forutsetningsskaper for gi sjefen mulighet til vre kreativ.
    Jeg skrev forrige post p en ikke helt optimal mte, tidligere lsninger var ikke ndvendigvis de beste.
    Jeg mente mer i retning av respekten, en ny og forholdsvis fersk offiser fr for en gammel traver av en sersjant kan (om ikke ting er tilrettelagt for det.) fre til redsel for feile.

Jeg er mer nysgjerrig p hvilke grep som gjres for dyrke frem diverse kvaliteter, rent institusjonelt.

Om jeg ble noe klarere av dette.
    Dd ved Klle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Hei,
    Du peker p en av de viktigste suksesskriteriene med OMT: genuin og ekte gjensidig respekt og avhengighet mellom offiser og sersjant. Dette fokuserer vi p i utvelgelsen av OF/OR, p HBS, KS og VBU. En sjef er alltid sjef og er den som tar beslutningen til sist.
    Uten at jeg rekker svare grundig s er vi ikke spesielt bekymret for at vi fr britiske tilstander. Vr eksisterende egalitre kultur, kombinert med et stor fokus p denne risikoen, gjr at jeg er sikker p at dette vil vi f til.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hrens sersjantmajor

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av NorskFodiator Vis post
    har dere smrbrd til kaffi pausen ogs dere gutter ?
    Sersjanter spiser kun grstein til hverdag og barkebrd til fest. Kaffe drikkes hele tiden.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hrens sersjantmajor

Rekrutt
    Ble medlem
    Jun 2016
    Pondusfaktor
    0

Hei,

Dette er et resultat av at vi etablere funksjonen fr begrepet "sjefssersjant" var etablert. I praksis er det en norsk oversettelse av "Sergeant Major of the Army". Vi har vurdert bytte, men det er ikke det viktigste n. Jeg tror jeg er enig med deg at det br hete Hrens sjefsserjant i fremtiden. Samtidig begynner HSM begrepet sette seg, og er det en ting vi sliter med n s er det begrepsforvirring i OMT. Vi nsker ikke gjre den forvirringen verre.
    Takk for svar!

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Hei,
    Kanskje en avsporing mot OF, men siden det n er oppe: Jeg ser i prop'en at Regjeringens hovedmodell for GOU skal vre 3 r gjennomgende rett fra VGS (med konomisk kompensasjon tilsvarende grunnbelpet i folketrygden, i dag kr. 92576 pr r).

Men det str ogs "Som et viktig supplement, anbefales kt rekruttering av dem med fullfrt sivil bachelor for tiltrekke generell akademisk kompetanse, redusere utdanningens lengde og dermed redusere utdanningskostnadene."

Hos mange av vre nre allierte (USA, i praksis stort sett Storbritannia og n sist er det innfrt i Danmark) er det dette som er standard GOU: Man rekrutterer kandidater med en sivil bachelorgrad og gir dem en forholdsvis kortvarig offisersutdannelse p 1-2 r. Har man vurdert g helt over til en slik ordning i Norge? Hvis standard skal vre tre r rett fra VGS, men noen skal komme fra sivil bachelor (tydeligvis med redusert lengde p den militre utdanningen), har man tenkt mer over hvordan opplegget vil bli for de siste?
    Hei,
    Hvis anbefaling i LTP blir stende vil hren mtte gjennomfre en grundig analyse av dette. Forelpig er det ikke iverksatt noen tunge utredninger. Vi venter med dette til vi m, men det er nok ingen hemmelighet at vi ikke nsker anbefalt lsning for vre skoler.
    Vi hadde danskene innom som delte siner erfaringer med deres nye modell s miljene flger med p hva som rrer seg hos sammenlignbare venner.
    Hren nsker ikke mtte endre utdanningssystemet vr mens vi implementerer OMT. Det mener vi er for stor risiko. Nr du klatrer i fjellet flytter du bare ett lem om gangen slik at du har flere forankringer om det skulle gleppe nr du forflytter deg oppover. Slik nsker vi utvikle oss ogs.
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hrens sersjantmajor

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

.....

Du har helt rett, og det er bde mitt personlige syn og hrens offisielle syn at sjefssersjantene p tropp og kompani er de klart viktigste. Det er p de nivene vi forventer best effekt av funksjonen og OMT generelt.
    1. NK tropp erstattes i sin helhet av troppssersjanten. Troppsersjanten er nr 2 i arverekkeflgen og kan overta troppsjefsrollen fast ved behov. Svrt lite vil endre seg fra feltfunksjonen og stillingsinstruksen NK tropp har i dag. Ingen av disse stillingene i Hren vil vre en offisersstilling og gradsnivet de skal skrus inn p er oversersjant. .....
    Som sagt tidligere, jeg er meget bekymret for nettopp dette nivet (tropp og kompani), sett i lys av den "devaluerte" offisersutdanningen som til dels allerede er iverksatt (gjennomgende KS).

Sersjantmajor
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Da takker jeg for mange gode sprsml. Beklager at mange av svarene ble korte, men det var det jeg rakk. Jeg sender noen av sjefssersjantene innom og supplerer svarene de neste dagene hvis de mener de har noe tilfre. Det pleier de ha.
    Fortsett den gode debatten! Jeg blir alltid glad for alle som engasjerer seg i forssvarssaken.

Som betaling for nettmte nsker jeg innspill p flgende sprsml:

1. Vi nsker finne et kort, fengende og beskrivende navn p "soldat inne til frstegangstjeneste". Vi er alle soldater uansett grad, og vernepliktig er upresist siden alle under 44 er i den kategorien. S i nr fremtid nsker jeg kunne si "Vi har offiserer, befal, grenaderer og XXX". Forslag?

2. Det skal vre ulike roller, ansvar og myndighet mellom OR og OF. OR eier stridsteknikk, OF eier taktikk. OR eier skyteutdannelse enkeltmann, OF eier avdelingsskyting. OR eier oppflging, OF eier planlegging. Dette er bare noen banale eksempler, men effekten av OMT kommer frst nr OR og OF fr bli god og fokusere p sine domener. Samtidig har vi blitt litt klokere og innsett at enkelte omrder m fortsatt vre "felleseie". Hvilke omrder mener dere det br vre og hvorfor?

God sommer!
    Med vennlig hilsen,
    Rune Wenneberg
    Hrens sersjantmajor

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Takk for suverent oppmte og svar i kveld, @Wenneberg. Highly appreciated. Og vedder en tier p det verdsettes om dere svipper innom fra tid til annen, da debatten er levende og aktiv 24/7.

Ref betaling: foreslr at svarene p de to sprsmlene dine kommer i nettopp denne trden (inntil videre iallefall) for praktiske forml.

God kveld!

admin

Det er hplst, og vi gir oss ikke.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    11

@Wenneberg, takk for gode svar! Det er mange prosesser som foregr samtidig i bde forsvarsgrenene spesifikt og Forsvaret generelt om dagen, og jeg er sikker p at mlet vil bli ndd. Og for flge opp @admin hper dette ogs kan bli en kanal for OR korpset sjefsgruppe hente rd og ideer.

I forhold til ditt frste sprsml: Vil ikke "mannskap/mannskaper" vre dekkende? Jeg vil si det har en klang over seg "offiserer, befal, vervede/spesialister, og mannskaper"? Enkelt, greit og forholdsvis kort.
    Jeg er ikke sint eller skuffet... bare veldig, veldig bitter!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Mange takk for grundige svar! Jeg er overbevist om at dette vil gi en forbedret stridsevne. Det er viktig at man lrer av andre lands erfaringer, men samtidig er pne for egne norske srtrekk og tradisjoner og lager et system skreddersydd for Norge. Og det er akkurat det det virker som er p vei.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8

Har man gtt helt bort fra "menig" om dagen?
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
    Blir ikke noe mer ryddig enn vernepliktig i hvert fall, da menig skal viderefres som grad i OR.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Det egentlige problemet er jo at vi ikke har noen Hr lenger, bare noen f og sm enkelt-avdelinger.

Det jeg for 20 r siden beskrev som "ikke operativt" (det var totalen, noe var operativt) var mange ganger bedre enn det vi sitter igjen med i dag.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Mitt forslag:

Offiserer, befal, grenaderer og mannskap
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Mitt forslag:

Offiserer, befal, grenaderer og mannskap
    De tre siste inngr vel alle i OR - ser ikke noe problem der?

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
    OR 0, eller kanskje det er OR 1?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Menig er fortsatt OR1. Ledende menig er OR1+.

________

Dette nettmtet er et skritt i riktig retning, mye gode sprsml, mye gode svar. Takk til Wennerberg for deltagelsen, jeg skal komme tilbake med svar p sprsmlene dine.

En oppfordring du kunne tatt videre til de andre sersjantmajorerene blant annet i sj- og luft-forsvaret er at de gjr det samme, ha et nettmte eller tilsvarende for kunne svare p sprsml som flere lurer p, i en setting hvor grad og stilling ikke spiller noen rolle for stille et sprsml.

Flere av mine kollegaer i luftforsvaret har drlig tro p den nye befalsordningen, de fler at det er et halvferdig produkt de blir ptvunget fordi det er noe hren nsker.
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    7

Hvis man skulle flge Starship Troopers reglene s kunne vernepliktig mannskap blitt kalt "Borger".
    Men fra spk til alvor, tror ordet Soldat kan bygges opp og forsterkes til dekke behovet.
    Vil ndig at man lander p et merkelig oppkonstruert uttrykk som ingen vil tro p.
    Dette er en irriterende signatur

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Offiser er OF 1-9
    Befal er OR 5-9

Begge blir til tider betegnet som befal.

Hvorfor er det s stort skille p grenader og soldat i frstegangstjenesten, nr det ikke finnes en egen betegnelse for HV-mannskap?

Hva med mannskap for alt av OR 1-4?

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Sprsml som er stilt til HV og Mjelle blir besvart p tirsdag. Kom fortsatt gjerne med sprsml relatert til HV i denne trden, s vil Mjelle besvare de i tiden fremover.
    admin

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Til sjs blir alle p eit farty untatt skipsjefen regna som mannskap.

https://snl.no/mannskap.%2Fansatte
    I sjfartslovgivningen alle som er ansatt p et skip i rederiets tjeneste, unntatt skipsfreren. I alminnelig sprkbruk regnes heller ikke offiserene (dekks- og maskinbefalet) med til mannskapet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Jeg har lrt atp et skip er besetning = offiserer + mannskap.
    Sttter for vrig forslaget til @AGR416 om bruke betegnelsene offiserer, befal, grenaderer og mannskap.

Ellers stor takk til @Wenneberg for gode svar p sprsmlene, og ser frem til innspill fra @Mjelle !
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    26

Et kanskje ikke s koselig alternativ er kanskje "pliktsoldater". Men jeg holder personlig en knapp p mannskap.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Mannskap fle eg ikkje er rett, i mitt hovud er i alle fall alle som ikkje er befal mannskap. I marinen har ein ordet "Gast" som opp i gjennom har blitt brukt om menige mannskap.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Jeg mener at nr man frst skal finne en ny betegnelse, kan ihvertfall vi i landforsvaret finne en felles betegnelse for OR 1-4; dette fordi at vi ogs skal kunne omtale HV-personell i samme kategori.
    Soldat, mannskap eller tilsvarende titell for denne rang-gruppen br vre enkelt og kanskje tradisjonsrikt.

Det blir for spesifikt dersom grenader er betegnelsen p en som er OR 2-4 og er fast ansatt, for hva kaller man da personell som er OR 2-4 i heimevernet?

Jeg er enig i at tittelen grenader klinger godt for OR 2-4 for oss i Hren, svell som i luftforsvaret. Heimevernet er da en del strre, og noen vi jobber med. Grenaderer blir overfrt, eller sker seg til innsatsstyrken etter endt tjeneste og blir n ikke kalt grenader menn mannskap? Soldat?

Det er ihvertfall mine tanker rundt det.
    OR 1-4 er soldater, selv om vi alle er soldater fra OR 1 til OF 9, s er det nok de som ikke leder som er soldatene, musklene til hren. (Noen grenaderer leder andre, men det er en annen diskusjon)

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Det hadde ikke vrt helt galt bruke "offiserer, befal, grenaderer og menige" heller, siden alle grenaderene har en eller annen korporalsgrad, og dermed ikke er menige av grad.

EDIT: Men Hulkinator har selvsagt helt rett, det finnes korporaler i reserven ogs. Hva med rett og slett "offiserer, befal, korporaler og menige", hvor vi ikke trenger angi om korporalene er vervede eller reservister?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Forsvaret benytter tydelgvis (se Gradsoversikt - Nye militre distinksjoner) betegnelsene mannskap (soldater i frstegangstjeneste) og grenaderer (soldater som er vervet etter frstegangstjeneste) om alle som ikke er befal eller offiser.

For s vidt greit hvis Forsvaret kun besto av stadig tjenestegjrende. Jeg ser at de som er vervet T-35 nsker ha noe som skiller dem fra soldater i frstegangstjeneste, selv om jeg synes kanskje det kan vre litt galt skille folk som har akkurat samme oppgave (f.eks. gevrsoldat nr. 2 p et gevrlag eller lader p en stridsvogn) med et "klasseskille" ut fra hva slags ansettelsesforhold de har.

Som mange andre ser jeg problemet med de (som faktisk utgjr flertallet, da HV er strre enn alt annet) OR1-OR4 som ikke er stadig tjenestegjrende, dvs. HV-soldater og andre reservister (hvorav noen er tidligere grenaderer, de fleste er ikke).

Vi s f.eks. at i en del tjenestestillinger ble, ogs i de seneste kontingentene i ISAF, reservister "dratt inn fra gata" (bde rett etter frstegangstjeneste og senere) og vervet for en kontingent, og mange var nede i flere kontingenter. Selv om etterhvert flertallet (dette gjaldt bde befal og menige) i de senere kontingentene var mer "langtidsvervede" fra TMBN etc., ble stadig spesielle tjenestestillinger (bl.a. innen sanitet, men ogs mye annet) ofte fylt av reservister (dessverre av noen toneangivende folk i det norske forsvaret omtalt som sivilister). Det hrer ikke noe sted hjemme ha et "klasseskille" ute mellom de som kom til Afghanistan fra en sivil jobb og de som kom fra sitt daglige virke p Rena.

S lenge man er i garnison i Norge og kun har med soldater i frstegangstjeneste og OR2-OR4 vervede T-35, kan det vre greit snakke om mannskaper og grenaderer, men straks man fr inn soldater som har fullfrt frstegangstjenesten og tjenestegjr for kortere og lengre tid, i HV, i Hren, ute eller hjemme, m vi tenke litt nyere gjennom betegnelsen. Jeg forsto det slik at det er Heimevernet som utreder fremtidig gradsstruktur for alle ikke-stadig tjenestegjrende. Her synes jeg det er svrt viktig likestille mest mulig reservister og stadig tjenestegjrende p alle niver, bde OR og OF. Har man samme funksjon (enten det er gevrmann nr. 4 eller omrde/kompanisjef), br man ogs behandles likt, enten man er T/35/T-60 eller HV-soldat eller vernepliktig offiser. Kanskje menige (OR-1) korporaler (OR-2-4) og befal (OR 6-9) kunne vre en ide?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

Lightbulb Sv: NETTMTE P MILFORUM 30/6: Hrens sersjantmajor Rune Wenneberg

For nye lesere - her er to sprsml fra sersjantmajor @Wenneberg som n kan diskuteres videre i trden:

Navn:		betaling.jpg.png
Visninger:	307
Strrelse:	38,5 KB
    admin

Korporal
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Jeg tror poenget med Wennebergs sprsml er finne et begrep som skiller mellom kategoriene av mannskap, uavhengig av grad. Alle er jo mannskap, soldater og vernepliktige.

Kanskje en forkortelse gjr susen. For eksempel: Offiserer, befal, grenaderer og UVP-soldater.
    UVP str da for utskrevne vernepliktige. Det skulle vel bli det samme i HV, eller kanskje med HV foran?

Terminologien er kanskje ikke den rette, men forkortelser er kanskje en innfallsvinkel til problemet.
    Sist endret av Takkatt; 01-07-16 kl 12:16 Begrunnelse: Retting

Side 2 av 3 FrsteFrste 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. NETTMTE P MILFORUM 13/12: Polfarer Rune Gjeldnes
    By admin in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 35
    Nyeste innlegg: 08-02-16, 10:54
  2. Rune Wenneberg p Skavlan
    By 8A1 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 02-01-16, 03:52
  3. Major Rune Wenneberg p Skavlan i kveld p NRK1 kl 21.25
    By Endure in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 2