Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 5 av 5

Tråd: Forsvar og ytringsfrihet

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    22

Forsvar og ytringsfrihet

Dette er en generell tråd om ytringsfrihet i Forsvaret. Ikke begrenset til Norge.

---

Her er en interessant sak fra Danmark:

Ny ballade i Forsvaret: Højtstående officer i kamp mod IS sendt hjem efter interview.

- Det er det værste, jeg nogensinde har oplevet, siger oberstløjtnant Per Hinrichsen, efter at han blev sendt hjem til samtale med forsvarsledelsen i kølvandet på åbenhjertigt interview.
    http://www.dr.dk/nyheder/politik/ny-...mpaign=buffer#!
    Odd objects attract fire. You are odd.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Sv: Forsvar og ytringsfrihet

Syns dem var greie med Per. Selvfølgelig måte dem ta ham hjem, men utover det så fikk han som jeg skjønner ikke noen sterk reaksjon.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    Syns dem var greie med Per. Selvfølgelig måte dem ta ham hjem, men utover det så fikk han som jeg skjønner ikke noen sterk reaksjon.
    Ikke noe sterk reaksjon? Han ble sendt hjem for å si det åpenbare.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Han fikk beskjed om å pakke for repatriering. Repatriering er for en offiser, og spesielt en høyere offiser, karrierestopp med soleklar stopp. At de kaller hjem en NCC med den meldingen, så etter en samtale sier "tilliten gjenopprettet" er helt hårreisende. Jeg har sittet i NCC stab og vet hvor viktig tillit mellom forsvarsledelsen og NCC er - begge veier.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    22

Ok, hva med denne? For en stund siden ble jeg kontaktet av en av følgerne mine på Instagram. En kar jeg kjente identiteten til fra tidligere, da han også driver en populær Instagram side. Han fortalte meg følgende:

Sommeren 2015 hadde han lagt igjen en tilfeldig kommentar på en av postene mine, hvor han skrev noe sånt som "jeg skulle ønske jeg kunne være der nede sammen med dere" - ikke uvanlig folk skrev dette for å uttrykke støtte til det jeg gjorde uten at de mente det bokstavlig. Det tror jeg de fleste med et oppegående hode skjønner. Men, denne kommentaren ble dessverre plukket opp av Forsvaret, hvor denne karen hadde kontrakt (HV-I). På neste HV-øvelse ble han tatt ut av øvelsen, foran alle medsoldatene, og ført ned i en kjeller i en kasernene for avhør av noen fra E-tjenesten eller S2-cella (husker ikke hvilken i farta). Han fikk alle slags beskyldninger kastet mot seg, som at han hadde planer om å bli fremmedkriger og så videre. Så ble han fortalt han ville miste sikkerhetsklareringen og ble bedt om å gi fra seg alt utlevert utstyr. Han ble til og med kjørt hjem av MP for å hente det som lå igjen der, foran familien. Er dette ok?

At denne ydmykelsen ble utløst av en såpass uskyldig kommentar, viser meg at man ikke har full ytringsfrihet i Forsvaret. Jeg har også blitt kontaktet av flere fra gamle-avdelingen og blitt fortalt at de har forbud mot å kontakte meg og at det kan få konsekvenser for dem om kontakten blir avslørt. Tygg litt på den. De har ikke lov å ta kontakt med meg, selv om jeg ikke har brutt én eneste en av Norges lover. Samtidig har du folk på Rena som fikk lov å dra på jobb med elektronisk fotlenke, og det var tydeligvis helt ok.

Så nei, jobber man i Forsvaret, har man begrenset ytringsfrihet. Og tror du noe annet, lurer du deg selv. Du kan jo gå ut offentlig å vise meg støtte, som denne karen gjorde, og se hva som skjer.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Ekstreme ideologier og ytringsfrihet
    By 42a-1 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 39
    Nyeste innlegg: 12-08-17, 15:56
  2. Fremtidens forsvar
    By Trolljegern in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vår militære organisasjon
    Svar: 13
    Nyeste innlegg: 24-03-12, 21:33
  3. Det norske forsvar, et forsvar uten rom for ny tenking?
    By snøugle in forum Mannskapsmessa
    Svar: 17
    Nyeste innlegg: 02-03-11, 21:08
  4. Ett rettferdig forsvar?
    By Anonym Flysoldat in forum Mannskapsmessa
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: 11-06-06, 21:05

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine