Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 18 av 18

Trd: Mulig lre 400 meter svmming p 4-5 uker?

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

Mulig lre 400 meter svmming p 4-5 uker?

strever veldig mye med svmmingen, klarer bare 50 - 75 meter etter det er jeg helt tom for krefter. men er det mulig fullfre 400 meter p 4-5 uker eller er alt hp ute

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Sv: Mulig lre 400 meter svmming p 4-5 uker?

Litt vanskelig svare p snn p stende fot. Hvordan er den generelle kondisjonen? Hva ligger 3000 meter tiden din p? Hvis det er ren teknikk som er problemet mens allmenn formen er bra burde det vel vre mulig lre seg riktig teknikk p 4-5 uker uten at jeg har noen konkret erfaring med akkurat en slik case.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

springer 3000 m p 11:30 alene, springer jeg med noen som er flinkere s klarer jeg ofte gjre det mye bedre, s kondisjon p land er ikke noe problem egentlig

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Det er masse hente p teknikk. I de fleste svmmehaller tilbys det kurs p individuelt niv. Usikker p prisniv, men tipper du kommer langt med 1500-2000 kr. Sjekk forvrig litt mer info her og ikke minst Youtube som har mengdevis med instruksjonsvidoer. Men min anbefaling er sprre i lokal svmmehall/klubb, skisser hva du sliter med. De ser med en gang hvor fokuset m legges inn. Vil tro du har "god" tid hvis du sparker igang med instruksjon asap.
    - Putzes in da house.

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

skjnner, kommer tilbake og informerer hvordan det gr etter noen dager

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Gjr det! Ca hvor bor du?

Ref instruksjon svmming, s vedder jeg mye p at du vil oppleve enorm progresjon p kort tid. Handler som regel om knekke koden rent teknisk, s fremt fysikken er p plass som @Pinch spurte om lenger opp.
    - Putzes in da house.

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

Kristiansund Mre og romsdal

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Svm samme lengden (400m) i intervaller, s langt du klarer. Alts 8x50m osv.
    Bare nok pause mellom slik at du alltid klarer en til.

Men hvis du blir s sliten allerede etter 50m s er det nok mye hente p teknikk og lre slappe mer av.

Kjr intervaller og finn noen som har tid til vise deg teknikk (tar ofte flere kter da svmming er teknisk krevende).
    As you wish.

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

yes skal prve intervaller, fant ut idag at det hjelper enormt vre avslappet i vannet og ikke stresse s jvlig mye

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    10

Det er litt det samme med svmming som med romvandring (iflge Edwin Aldrin): Det hjelper ikke s mye stresse og bruke energi p forske komme deg fremover til enhver pris. Det viktigste er teknikk og bruke den begrensede energien p riktig mte. Srge for maksimal fremdrift ved hjelp av posisjonering i vannet, fraspark og fratak hvor du "presser" s mye av vannet bakover som mulig, bevegelser hvor du fr s lite vannmotstand som mulig mellom svmmetak osv. Alt handler i grunn om minst mulig motstand og mest mulig effekt i svmmetak. Selv svmmer jeg tre-fire ganger i uka, og sammenligner det litt med forestille meg at det blir litt som presse seg ut av et rasshl: Gjr deg minst mulig i lengeretninga og skyve fra s effektivt du klarer med jevnt tempo. Og husk puste. Blser du jevnt ut nr du tar svmmetak, s unngr du svelge vann (og dermed hosting), og slipper bruke tida (over vannet) mellom svmmetakene til blse ut for deretter blse inn. Alltid ha kropp, armer og ben godt nedi vannet; Driver du og plasker med bena, s bruker du energien p skyve luft, da kommer du ingen vei. Nedi vannet med hodet og ta svmmetak mens du blser ut, f hodet over vannet og trekk inn luft, hodet nedi vannet igjen og repeter. Slapp av s mye som mulig, stol p deg selv. F en svmmetrener til hjelpe deg, de kan dette tusen ganger bedre enn meg.

Forvrig: Noe mange gjr feil er at de tar et svmmetak og skaper fremdrift, men straks de drar armer fremover for ta et nytt svmmetak skaper de motstand ved ikke etterstrebe strmlinjeforming. Da er man like langt; To skritt frem, et og et halv tilbake. Vanskelig er det, men velse gjr mester.

Menig
    Ble medlem
    Oct 2014
    Pondusfaktor
    0

Skal da vre et godt svmme milj i Kristiansund hvor du kan ske hjelp
    Har bekjente som har drevet med svmming der som har gjort det bra i nm osv

edit: Mener det var IL Norodd han jeg kjenner svmte for

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Sivertu Vis post
    Skal da vre et godt svmme milj i Kristiansund hvor du kan ske hjelp
    Har bekjente som har drevet med svmming der som har gjort det bra i nm osv

edit: Mener det var IL Norodd han jeg kjenner svmte for
    stemmer det, har planer om oppske de forskjellige svmme gruppene krsund

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Jeg forsto ikke om problemet var svmme 400 m p en bestemt tid, eller kunne svmme 400 m overhodet. Hvis det er det siste som er problemet, m det vre noe alvorlig med teknikken hvis du kan svmme kortere distanser (kan du svmme 50 m, br du ogs kunne svmme 400 m og ogs 4000 m).

Uansett, instruksjon er tingen, se http://kristiansundslk.16mb.com/ og http://svomming.norodd.no/
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Hvis det er det siste som er problemet, m det vre noe alvorlig med teknikken hvis du kan svmme kortere distanser (kan du svmme 50 m, br du ogs kunne svmme 400 m og ogs 4000 m).
    er dette sant? hvis det er sant s m teknikken min vre helt p trynet

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    95

Det tror jeg den m vre, s skaff deg instruksjon! Du m f.eks. lre deg flyte i vannet uten svmme, og i det hele tatt bli "venn med vannet".
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

fullfrte 400 meter idag. Er selvflgelig fornyd med det, men fler jeg kan svmme litt mer smooth enn det jeg gjr n

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Nr jeg "akutt" inns at jeg l veldig langt bak alt annet med svmming, slet med mye det samme som deg, ble veldig fort sliten og bygget melkesyre som om det skulle vre ett ml i seg selv, tok jeg kontakt med svmmeklubb og fikk god hjelp. For meg var det ikke den generelle teknikken som var hovedutfordringen, men f kontroll p pustingen. Jeg pustet veldig ineffektivt, og nr du ikke fr nok o2 s har man en tendens til surne. jeg klarte opptaket, og har siden den gangen prvd holde det ved like.

ninjatriks for flyte nr du ligger i vannet: om du ligger flatt og har vannlinjen ca midt p ret, s flyter du som regel. Med de ekstra komfortkiloene jeg har n vil til og med enkelte si at jeg flyter som en dupp (eller, hval, i flge de frekkere av kompisene ) lykke til med opptak
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av bjartulf Vis post
    Nr jeg "akutt" inns at jeg l veldig langt bak alt annet med svmming, slet med mye det samme som deg, ble veldig fort sliten og bygget melkesyre som om det skulle vre ett ml i seg selv, tok jeg kontakt med svmmeklubb og fikk god hjelp. For meg var det ikke den generelle teknikken som var hovedutfordringen, men f kontroll p pustingen. Jeg pustet veldig ineffektivt, og nr du ikke fr nok o2 s har man en tendens til surne. jeg klarte opptaket, og har siden den gangen prvd holde det ved like.

ninjatriks for flyte nr du ligger i vannet: om du ligger flatt og har vannlinjen ca midt p ret, s flyter du som regel. Med de ekstra komfortkiloene jeg har n vil til og med enkelte si at jeg flyter som en dupp (eller, hval, i flge de frekkere av kompisene ) lykke til med opptak
    tusen takk :-),

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. 4 uker til frestegangstjeneste
    By Crimtastic in forum Tips fr opptak
    Svar: 11
    Nyeste innlegg: 16-12-15, 23:23
  2. Forbedring 3000 p 12 uker?
    By Veientildetbedreliv in forum Mannskapsmessa
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 18-06-15, 20:36
  3. 3000 meter / Rykdykker
    By JFA in forum Tips fr opptak
    Svar: 2