Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 135

Tråd: Egne erfaringer med Politiet

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sv: Egne erfaringer med Politiet

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Hadde jeg lagt egne følelser til grunn så hadde det vært subjektivt.

Objektivitet er noe som egentlig ikke eksisterer, man kan bare etterstrebe det.

Mitt inntrykk av politiet er beskrevet særdeles subjektivt, med null forsøk på objektivitet.

Det er klart, dette innlegget er jo helt fritt for følelser, når det gjelder din beskrivelse av det som skjedde:

Jeg koser meg derimot ikke.

Politiet gjør et poeng utav å gå etter vanlige folk, men gir totalt beng i å forfølge volds og vinningskriminelle.

Det eneste de oppnår med dette er at vanlige folk begynner å hate politiet.

Hilsen en som har syklet i hele vinter på grunn av en piss-forseelse, fremprovosert av en bilist som tråkket flat pedal under en forbikjøring.
    It's not about surviving, it's about winning.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Da er det vel på tide å røpe denne effektive og helt lovlige metoden for å unngå fartsbot:

Det danske nettstedet Finn Det Billigt har lagt ut en sak som florerer på nettet.

Det er kanskje ikke så rart. De har funnet løsningen på å unngå å bli tatt i fartskontroll. Det skriver Rb.no

Saken har sitt utspring i at det den siste tida har vært en kraftig økning av såkalte «fotovogne» i Danmark. De nye vognene er svært effektive og flere og flere blir tatt for å kjøre for fort. Rett og slett en pengemaskin.

Helt lovlig

Det danske nettstedets metode er like lovlig som den er genial.

«Metoden er helt sikker og virker hver gang. Dessuten er den i skrivende stund helt lovlig, og vi mener det heller ikke vil være mulig å forby den i framtida», skriver nettsida.

Slik gjør du:

For å benytte seg av metoden er det viktig å forstå de forskjellige hastighetsgrenser.

På skiltet er det ytterst en rød ring. Innenfor ringen er det et hvitt felt hvor det står et tall. Dette tallet – innenfor den røde ringen – det er fartsgrensa. I eksempelet under er altså fartsgrensa 60 km/t.

Avles din egen fart

Når du har funnet ut hva fartsgrensa er på strekninga der du kjører, så går du til trinn nummer to, som er å lese av hastigheten bilen din har akkurat nå.

For den type speedometer som vises her gjelder det å se hvor pekeren står i forhold til tallene, som igjen angir antall km/t.

Det siste trinnet er det vanskeligste. Nå gjelder det å sørge for at hastigheten som vises på speedometeret ikke overstiger den fartsgrensa som gjelder på stedet du kjører. Politiet kan nemlig bare gi bøter til de som kjører fortere enn det som er lov.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

@dobrodan.

Du har fått mange i mot deg i denne tråden (med god grunn) men jeg føler du ikke har fortalt hele historien. Du skrev et sted lenger oppe at systemet ikke trodde deg og behandlet deg som en løgner (fritt sitert etter hukomelsen). Hva gikk dette ut på?

Slik som jeg forstår deg så var betjentene hyggelige osv. men du fikk påfølgende prosess oppi halsen.

Det virker på meg som at der ligger mer bak enn det som skjedde da du ble stoppet.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Jøss, har ikke kikket i denne tråden før, og når jeg først gjør det så forstår jeg overhode ikke poenget med tråden i det hele tatt.

Synes hele overskriften og temaet er nedlatende ovenfor en fin yrkesgruppe. Som en sier ovenfor så er det nok mange er på forumet som er/har vært Politi. Mange jeg har jobbet med i Forsvaret valgte Politi som yrke etter endt tid i grønt. Respekt for det.

Og hvorfor ble akkurat yrkesgruppen Politi valgt som tema for en slik tråd? Hvorfor ikke arkitekter eller gravemaskinoperatører?

Personlig har jeg som de aller fleste ikke i vårt land en eneste negativ ting å si på vårt Politi. Har aldri selv hatt noen negativ opplevelse med Politi, og tror neppe jeg får det. Det er flinke, profesjonelle folk som er valgt gjennom seleksjon og har en lang og god utdannelse.

Skulle jeg ha noe som helst å si på Politi som yrkesgruppe så går det heller på bekostning av de som styrer vårt land og våre finanser: jeg skulle bare ønsker vi hadde mange, mange flere av de.

Hvis det er en ting de fortjener så er det en god klapp på skulderen og takk for bra utført jobb!
    "The shitter was full" - Eddie

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    63

Sitat Opprinnelig skrevet av West Vis post
    J
    Og hvorfor ble akkurat yrkesgruppen Politi valgt som tema for en slik tråd? Hvorfor ikke arkitekter eller gravemaskinoperatører?
    Tråden er et utklipp fra en annen tråd...
    Beidh a lá leo

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

@West, det var jeg som skilte den ut fra tråden "Politiet i media - de gode meldingene". På det tidspunktet var det allerede ca 50 innlegg som ikke handlet om "de gode meldingene", men en brukers erfaring med politiet, og en del tilsvar til ham. Jeg valgte derfor denne tittelen. Jeg er ikke uenig i det du sier, men debatt er debatt.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    @dobrodan.

Du har fått mange i mot deg i denne tråden (med god grunn) men jeg føler du ikke har fortalt hele historien. Du skrev et sted lenger oppe at systemet ikke trodde deg og behandlet deg som en løgner (fritt sitert etter hukomelsen). Hva gikk dette ut på?

Slik som jeg forstår deg så var betjentene hyggelige osv. men du fikk påfølgende prosess oppi halsen.

Det virker på meg som at der ligger mer bak enn det som skjedde da du ble stoppet.
    Jeg gidder ikke å gå i detaljer. Men det har mye med de tilbakemeldingene jeg fikk angående min forklaring.

Uansett for sent å gjøre noe med nå.

Men skaden har skjedd. Jeg har gått fra å ha et godt forhold politiet til å ha et dårlig.

Så får folk heller gå og synes at jeg er en dust siden jeg ikke liker politiet.
    two to the heart, one to the mind...

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sv: Politiet i media - de gode meldingene

De verste eksemplene er ofte folk som ligger 10-20 under på svingete veier (ellers oversiktlige og greie, og tørt føre ), og så plutselig 10 over når det er forbikjøringsmulighet.
    Ja, det blir jo enda verre - men har gjerne en annen årsak.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

Jeg gidder ikke å gå i detaljer. Men det har mye med de tilbakemeldingene jeg fikk angående min forklaring.

Men skaden har skjedd. Jeg har gått fra å ha et godt forhold politiet til å ha et dårlig.

Så får folk heller gå og synes at jeg er en dust siden jeg ikke liker politiet.
    Ok. Ingen liker vel å bli behandlet dårlig når de legger seg flat og spiller med åpne kort (Antar det var noe sånt og at du ikke kranglet på de faktiske forholdene).

Spørsmålet er vel om du i det hele tatt kunne oppnådd noe som helst med argumentene dine, samme hvor gode de var. Hvis betjenten ikke gadd å høre på noe som var "mission impossible" så la ikke det akkurat en god ramme rundt situasjonen. Ingen liker en kranglefant selv om du kanskje ikke mente å være det.

Kan noen fra politiet her bekrefte om det i det hele tatt var mulig for dobrodan å oppnå noe i denne saken? Den andre føreren bidrog sannsynligvis til at en potensielt trafikkfarlig situasjon fikk utvikle seg ved at han ga på. Samtidig misoppfattet begge hva den egentlige fartsgrensen var, og dette skjedde vel "først"?

Saken er interessant fordi man gjerne konsentrerer seg om plassering og motgående trafikk før man innser at den man kjører forbi akselerer. Lett å bli lurt med mindre man har et HUD.
    Artillery is the God of War

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Jeg kranglet ikke med betjenten i det hele tatt. Jeg var i det hele tatt ganske satt ut.

Det var en mye lengre opp i systemet som var ufordragelig. Jeg var heller ingen kranglefant, selv om jeg nok kan fremstå som det på forumet.

Forskjellen på meg og han jeg kjørte forbi var at han hadde passert et svært godt synlig skilt, mens jeg kom inn på veien etter det, og passerte et meget lite synlig fartsgrenseskilt som var plassert delvis bak et høyt gjerde, under et fareskilt, et stykke fra veibanen, og på toppen av det hele rett før en sving.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Når jeg kjøre så planlegger jeg kjøringen så lang fram i tid som mulig, slik er det å kjøre sykkel på en forsvarlig måte. Når jeg kommer til et kryss med trafikk så ser jeg hvilken farer som lurer, om det er en annen trafikant som kanskje ikke ser meg eller at det er et vått og glatte gangfelt eller en syklist på tramp jernet som ikke bryr seg. Jeg velger hva jeg skal gjøre, tilpasser farten, har så god kontroll på de andre trafikantene som mulig og velger spor. Det skjer at bilførere ikke har kontroll på omgivelsene sine og bare durer i vei, derfor har jeg en plan B og skifter plassering, bremser eller gasser meg ut av krysset alt etter hva som er mest hensiktsmessig. Jeg bryter ingen lover eller regler, men jeg blir på en måte programmert for å håndtere trafikkbildet i neste øyeblikk.

Når jeg kjørte en 1000R så opplevde jeg ofte provoserende bilførere som ville kjøre race og vise hvor tøffe de var. Normalt blir jeg ikke akkurat provosert av slikt, men en bil en opphora M3 var notorisk så ofte at vi ofte snakket om den stuten. Så han suser forbi og legger seg framfor meg og sakker av til 60 i 80 sonen, jeg venter til vi kommer så passe på slutten av rettstrekken og legger meg ut, girer ned å brøler litt og akser kjapt opp til ca 80 slik at han får somlet seg til å gi gass som forventet, jeg slakker av og legger meg bak han før vi kommer inn i en sving som det ikke er muligheten til å se utgangen av. M3 piloten er så på for å vise for en kar han var og flyr fort ut av svingen. Jeg ligger i fin fart bak ca 80 med det feteste smil, for jeg vet at det var en kontroll for 20 minutter siden og de hadde ikke flyttet seg. Så jeg passerer kontrollen og hilser, jeg lo så jeg nesten datt av sykkelen. Har aldri sett hverken pilot eller bil siden og mange glass senere ler vi fortsatt av den stuten.

Poenget mitt var egentlig at piloten på kjøretøyet har bestemt seg for en handling før det skjer (normalt) så hvis kjøretøyet som skal passeres akselererer så er det ikke sikkert at den som kjører forbi oppfatter det for han følger med på veien, speil, elg ut av skogen osv, farten blir kontrollert etterhvert. Det blir som en sjekkliste som går på repet om og om igjen. Langs vei på en 1000R så er forbikjøring så fort og enkelt at det sjeldent blir problemer, men det er andre hensyn å ta slikt som å være forsiktig med gassen da bakhjulet lett spinner ut hvis det blir for mye pådrag av gassen, eller hvis det er god friksjon så kan den bli lett på fronten. På bane derimot blir det fort mye å passe på, da er hastighetene mye større og sporskifte blir mye vanskeligere spesielt hvis det er sykler bare noen cm ifra.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    I hvert fall er det alt for mange som "glemmer" at speedometret vanligvis viser for mye (og aldri sjekker det), og som til overmål legger inn en egen "sikkerhetsmargin" i tillegg. Resultatet blir da ofte 10 eller mer under fartsgrensen, når de angivelig "holder fartsgrensen" (og klager på at de blir forbikjørt).
    Det finnes elektroniske måletavler på veldig mange strekninger, fullt mulig å sjekke avvik der.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Jeg kranglet ikke med betjenten i det hele tatt. Jeg var i det hele tatt ganske satt ut.

Det var en mye lengre opp i systemet som var ufordragelig. Jeg var heller ingen kranglefant, selv om jeg nok kan fremstå som det på forumet.

Forskjellen på meg og han jeg kjørte forbi var at han hadde passert et svært godt synlig skilt, mens jeg kom inn på veien etter det, og passerte et meget lite synlig fartsgrenseskilt som var plassert delvis bak et høyt gjerde, under et fareskilt, et stykke fra veibanen, og på toppen av det hele rett før en sving.
    Du er i din fulle rett til å prøve saken for retten, hvorfor gjorde du ikke det?

Helt i starten syntes jeg litt synd på deg, og tenkte at det er fullt forståelig med en viss frustrasjon over situasjonen. Men jeg må si jeg har blitt ganske oppgitt over alle de usaklighetene som kommer på løpende bånd, og som ikke har noe rot i virkeligheten, de er kun myntet på å sverte den etaten som gjorde jobben sin. Politiet er satt til å håndheve offentlig ro og orden, og skal blant annet avverge eller stanse lovbrudd.

Du kjørte i 80 km/t i 50-sone med den konsekvens at du mistet førerretten. Ingen bestrider at alle gjør feil av og til, og at mange av oss ved en og annen anledning har kjørt for fort. Poenget er at selv om alle kan gjøre feil, så fritar ikke det deg for ansvar. Gjør jeg en feil, er det mitt ansvar, og jeg må ta konsekvensene av mine handlinger. Det samme gjelder deg. Det er denne ansvarsfraskrivelsen og den manglende selvinnsikten som i tilfelle gjør at du blir møtt med irritasjon når du henvender deg til politiet. Det virker som om du forventer at siden du ikke er enig i de lover og regler som gjelder i samfunnet, da skal politiet og andre innordne seg dette og gi deg medhold.

Du trakk tidligere frem en sak om noen instruktører i UP som ble målt i høye hastigheter i Oslofjordtunnelen. Jeg mener de holdt for høye hastigheter under trening (èn sak er når vi må kjøre fort i tjenesten, en annen sak er hva som er nødvendig under trening). Men dette har ikke relevans for din sak. Vegtrafikkloven kan fravikes av utrykningskjøretøy når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste.

Du har fått svar på mange av de påstandene du har kommet med. Jeg kan nevne litt om Spesialenheten for politisaker, siden du også hadde kommentarer til den. Dette er for øvrig informasjon du lett kan finne frem til selv.

Spesialenheten for politisaker er uavhengig av politi og påtalemyndighet, og hører inn under Sivilavdelingen i Justisdepartementet. Faglig er den underlagt Riksadvokaten. Avdelingene består av jurister, advokater og spesialetterforskere.

Lederne for etterforskningsavdelingene er altså advokater og jurister. Spesialetterforskerne har ansvar for taktisk og teknisk etterforskning og må nødvendigvis ha kompetanse til dette. Etterforskningsansvarlig/påtaleansvarlig holdes orientert om saker som behandles. Når den regionale etterforskningsavdelingen har undersøkt/etterforsket en sak, skriver en fast jurist eller en advokat på verv i regionen en påtaleinnstilling til sjefen for Spesialenheten om hvordan saken bør avgjøres m. v. Deretter vurderer sjefen for Spesialenheten (og medarbeidere/jurister) saken på nytt, og avgjør påtalespørsmålet. Anmelder og anmeldte kan anke påtaleavgjørelsen til riksadvokaten, som avgjør det endelige påtalevedtaket.

Spesialetterforskerne avgjør aldri en sak, og skriver aldri påtaleinnstillinger eller påtaleavgjørelser.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Visekorporal
    Ble medlem
    Sep 2011
    Pondusfaktor
    4

Og det dårlige forholdet har du nå pga. EN (?) hendelse hvor DU brøt loven, og fordi etterforskeren (eller var det juristen på saken du kommuniserte med?) ikke ga deg ønskede tilbakemeldinger på kverulering av typen "jamen jeg så ikke fartsgrensen, jamen han andre ga gass" etc.? Det kan tenkes vedkommende f.eks hadde vold- eller vinningssaker å prioritere, fremfor sutringen din som ikke ville ført noen vei.

Som nevnt over burde du tatt saken til retten. Så kunne du blitt dømt av likemenn.

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    @West, det var jeg som skilte den ut fra tråden "Politiet i media - de gode meldingene". På det tidspunktet var det allerede ca 50 innlegg som ikke handlet om "de gode meldingene", men en brukers erfaring med politiet, og en del tilsvar til ham. Jeg valgte derfor denne tittelen. Jeg er ikke uenig i det du sier, men debatt er debatt.
    La tråden leve! Også håper jeg flere kommer med historier i møte med politi. Både bra og dårlige.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Det finnes elektroniske måletavler på veldig mange strekninger, fullt mulig å sjekke avvik der.
    Selvfølgelig er det det - men det ser ikke ut til at alle forstår det, og tar hensyn til resultatet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Som sagt, synet mitt på politiet er meget subjektivt, og jeg hadde etterhvert et stort behov for å ha en utblåsning.

Ganske greit å etterhvert se hvem som klarer å forholde seg noenlunde profesjonelt, og hvem som er ute etter å trykke meg enda lengre ned i dritten.

I dritten er jeg allerede, selv om jeg jobber med å komme meg opp derifra.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Og de fleste har da GPS i telefonen sin; lett å sjekke reell fart med dertil egnet app. Egen erfaring er at speedometer på min bil viser tett opp mot 10% for høy fart.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Som sagt, synet mitt på politiet er meget subjektivt, og jeg hadde etterhvert et stort behov for å ha en utblåsning.

Ganske greit å etterhvert se hvem som klarer å forholde seg noenlunde profesjonelt, og hvem som er ute etter å trykke meg enda lengre ned i dritten.

Uten at du er åpen om hva du har sagt til politiet i etterkant av saken, samt hva politiet har sagt til deg, så fremstår situasjonen for min del som om at du er forbannet på politiet fordi ble straffet for at du brøt loven.

Har ingen problemer med å forstå at det er surt å miste lappen - men man har et ansvar for å etterleve trafikkloven når man ferdes i trafikken...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Det var ikke det at det jeg fikk i tilbakemelding var hårreisende ille, det var bare det at det startet en nedadgående kurve som jeg selv vet må stanses på et tidspunkt. I kombinasjon med andre omstendigheter, så er jeg godt plantet i dritten for øyeblikket.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Handler ikke om å trykke deg ned i dritten eller å henge deg ut. Skal ikke gå for dypt inn i egenutvikling men kort fortalt så handler det om selvfølelse, din egen selvfølelse og ego.

Du la fram en historie med mulig en indre motivasjon for å se "offentlig" støtte og underbygging for at dine følelser og reaksjoner var rett. For å ta en sammenligning så er det som en person som har tatt kosmetisk operasjon for så å legge ut bilde på FB i håp om å få masse likes og positive tilbakemeldinger som underbygger det at "ja, jeg har tatt ett rett valg for det sier jo også omverden".

Slik jeg tolker deg så satt du med en følelse over at "jeg er jo en lovlydig borger, jeg har nok med å bry meg og mitt med familie og jobb; hvorfor skal politiet drive å hakke og belaste meg når det er andre tungt kriminelle som ikke får noe form for reaksjon eller straff". Det kan for meg virke som det går rett på din selvfølelse som "lovlydig og pliktoppfyllende borger" og rettferdighets følelsen din.

Litt brutalt sagt men hva i H****te har det å si om hva jeg og andre mener om denne saken: hadde du følt deg bedre om du hadde fått stående applaus og masse støtte? Hva hadde endret seg? Ville du ha økt din egen selvinnsikt eller ville du endt opp med faktisk forverre den for det du da kunne rettferdiggjøre dine handlinger ved å si at "jaja, men det er mange der ute som mener jeg ikke har gjort noe feil så da er det jo Politiet og loven som egentlig gjør noe galt og ikke meg".

Kona ble en gang sint på meg for jeg hadde med meg noen blomster hjem fra jobb. Hun lurte på hva galt jeg hadde gjort.
    Svare at jeg mente noe godt, det at hun tolket det som noe negativt det er hennes tolkning og den kan jo ikke jeg gjøre noe med. Det at hun tolket min intensjon som noe annet den det jeg mente er jo utenfor mitt handlingsrom.

Du står fritt til å dele dine personlige handlinger og opplevelser med håp om å motta offentlig støtte for dette men det er ikke det som er syretesten på om det du har gjort er rett eller galt. Den debrifen må du ta med deg selv i speilet; gjerne basert på input fra omverden men til syvende og sist er det du selv som må ta stilling til egen handling og meninger.

Kunne skrevet mye om dette men må jobbe videre så tar det siden.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

En litt annen sak - finnes det noen krav til hvordan politifolk skal bære uniformen sin?

Hadde to pax politi foran meg i køen på Rema 1000 i formiddag, der den eldste for å si det rett ut - så ut som en dass. T-skjorta hengende utenfor buksa og utenpå utstyrsbeltet, ingen buksestrikk og hodeplagget lå vel igjen på kontoret.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Det var ikke det at det jeg fikk i tilbakemelding var hårreisende ille, det var bare det at det startet en nedadgående kurve som jeg selv vet må stanses på et tidspunkt. I kombinasjon med andre omstendigheter, så er jeg godt plantet i dritten for øyeblikket.
    Forstår godt at du er frustrert av å misse førarkortet, det trur eg alle hadde blitt. Slike som meg og fleire andre ville i tillegg vore i fare for å misse jobben eller bli suspendert utan lønn samtidig. Og det på grunn av eit augeblikk uoppmerksomheit og eit minutt med dum handling. Det skal ikkje meir til enkelte gangar. Og det kan då vere fristande å skulde på andre, politiet burde ha forstått, den andre bilen burde ha sakka på farten staden for å auke den osv. Men det hjelper ikkje i det heile.
    Det som kan hjelpe er å legge seg flat, innrømme at ein har tabba seg ut og så gå vidare i livet. Du skriv du må sykle på jobb kvar dag, tragisk, men du vili det minste halde deg i betre form. Når du får førarkortet igjen,ja då kan du sei, "eg har lært, denne tabba gjere eg ikkje igjen".
    Det er eit ordtak som seie "det som ikkje tar livet av deg gjere deg sterkare" og eg trur nok at når denne episoden er over vil du komme komme sterkare tilbake.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Og de fleste har da GPS i telefonen sin; lett å sjekke reell fart med dertil egnet app. Egen erfaring er at speedometer på min bil viser tett opp mot 10% for høy fart.
    Det er ikke unormalt - uansett spiller det ingen rolle hvor mye det er, så lenge du vet det og tar hensyn til det.

Metoden beskrevet i innlegg #82 vil imidlertid gjøre deg til en felle i trafikken med en slik misvisning.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Når det gjeld misvisning så vil den og variere med kva diameter på hjula.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    En litt annen sak - finnes det noen krav til hvordan politifolk skal bære uniformen sin?

Hadde to pax politi foran meg i køen på Rema 1000 i formiddag, der den eldste for å si det rett ut - så ut som en dass. T-skjorta hengende utenfor buksa og utenpå utstyrsbeltet, ingen buksestrikk og hodeplagget lå vel igjen på kontoret.
    Beklager, men når jeg er fysen på troika så får stil være stil :P
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Forstår godt at du er frustrert av å misse førarkortet, det trur eg alle hadde blitt. Slike som meg og fleire andre ville i tillegg vore i fare for å misse jobben eller bli suspendert utan lønn samtidig. Og det på grunn av eit augeblikk uoppmerksomheit og eit minutt med dum handling. Det skal ikkje meir til enkelte gangar. Og det kan då vere fristande å skulde på andre, politiet burde ha forstått, den andre bilen burde ha sakka på farten staden for å auke den osv. Men det hjelper ikkje i det heile.
    Det som kan hjelpe er å legge seg flat, innrømme at ein har tabba seg ut og så gå vidare i livet. Du skriv du må sykle på jobb kvar dag, tragisk, men du vili det minste halde deg i betre form. Når du får førarkortet igjen,ja då kan du sei, "eg har lært, denne tabba gjere eg ikkje igjen".
    Det er eit ordtak som seie "det som ikkje tar livet av deg gjere deg sterkare" og eg trur nok at når denne episoden er over vil du komme komme sterkare tilbake.
    Førerkortet har jeg fått igjen. Syklingen har ikke fått meg i bedre form. Tvert imot. Den første måneden gikk greit, men etter det har det bare gått nedover. Jeg ble først sykemeldt etter at jeg fikk lappen tilbake.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Når det gjeld misvisning så vil den og variere med kva diameter på hjula.
    Ja, åpenbart.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av bjartulf Vis post
    Beklager, men når jeg er fysen på troika så får stil være stil :P
    Ikke uenig i at det ikke er i kassakøen til Rema 1000 det er viktigst å ose av autoritet, men allikavæl, litt respekt for uniformen er ikke å forakte

Korporal
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    7

Ikke uenig i at det ikke er i kassakøen til Rema 1000 det er viktigst å ose av autoritet, men allikavæl, litt respekt for uniformen er ikke å forakte
    Skal også nevne at sjortene som er utelvert havner over og ut av buksa så fort man beveger seg, og da spesielt ut og inn av bil. PTF må snart se å få laget noen klesplagg som ikke bare er testet på utstillingsdukker.

Men helt enig, respekt for uniformen er viktig. Dessverre er ikke dette noe som er i særlig fokus på PHS, og de lærerne som påpeker dette blir ofte uthengt som pirkete, sære og uttdaterte.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Hadde er par "flaggdager" sjøl på vei ut og inn av bilen i min tid som vekter, så det vet jeg alt om!

Men selv når det kommer til hundetrening så har jeg blitt fortalt at det å legge litt stolthet i holdning og klær, det er viktig! Og beste eksempelet jeg har vært med på var da jeg hadde med meg 15 pax elever fra VGS1 på møte med Nokas som potensiell arbeidsgiver, de tok det godt innover seg hele gjengen da sjefen min stilte opp med skjorte utenfor buksa, sæggebukse og gule solbriller kombinert med vekteruniform.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    7

Jeg føler det tvert i mot, at det er stort fokus på det på PHS. Man ser også forskjell fra distrikt til distrikt, mitt inntrykk er f.eks at Oslo-politiet er flinke på bruken av hodeplagg og det å være korrekt antrukket.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Sitat Opprinnelig skrevet av Brukernavn Vis post
    Jeg føler det tvert i mot, at det er stort fokus på det på PHS. Man ser også forskjell fra distrikt til distrikt, mitt inntrykk er f.eks at Oslo-politiet er flinke på bruken av hodeplagg og det å være korrekt antrukket.
    Jeg vil da tro at min gamle skolekamerat fra gymnaset, Hasse, ikke er den som tar lett på antrekk. Om fire uker skal jeg på 40-års russegjensynstreff med ham, og da skal jeg strekke ham hvis han ikke er nøye på sitt eget antrekk.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    23

Jeg har aldri sett ham uten reglementert antrekk. Han er nøye på det.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av armyduden Vis post
    Men helt enig, respekt for uniformen er viktig. Dessverre er ikke dette noe som er i særlig fokus på PHS, og de lærerne som påpeker dette blir ofte uthengt som pirkete, sære og uttdaterte.
    Studenter ved PHS får en del påminnelser, men det virker litt merkelig når det pirkes på at studentene f.eks. går med oppbrettede ermer på langarmet skjorte når selveste politidirektøren til stadighet gjør det samme. Hvis du snakker med PHS-studenter er det ganske klare regler for uniformsbruk, og de skal følges. Blant annet skal klassen alltid være likt uniformert.

Stort sett virker det som studenter går korrekt kledd, men så er det jo alltid de som må brette opp skjorta for å vise frem de svulmende underarmene sine da.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Beklager, det var ment dypt ironisk, men det er ikke så lett når en er på nett alltid. Jeg prøver selv å respektere uniformen, og det er vel omtrent det eneste antrekket hvor jeg faktisk er opptatt av hvordan ting ser ut. At skjorten glir lett opp av buksen er desverre ett problem for undertegnede også, men prøver å stappe så godt jeg kan. er stolt over at jeg har rett til å bære uniformen, så da prøver vi at det blir gjenspeilet i opptredenen.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    4

Har to erfaringer jeg kan dele:

1. Hadde vært en liten tur på byen (Bergen) en lørdagskveld. Klokken var vel rundt 01.00, og jeg skulle ta bussen hjem. Hadde drukket litt, men var ganske klar i toppen, og kunne enda både gå og se rett. På bussholdeplassen sitter en ung mann, muligens 18-19 år, kanskje eldre, men ikke mye. Han har tydeligvis drukket alt for mye og hen faller flere ganger av benken han sitter på, men kommer seg opp igjen hver gang, dog med store vanskeligheter. Han finner til slutt en stilling der han klarer å sitte, men overkroppen er kraftig framoverlent, og hodet henger framover i en merkelig vinkel. På toppen av det hele lager han noen veldig merkelige lyder. I tillegg ser jeg at det begynner å rykke litt i armene og beina hans. I mitt hode tolket jeg det slik at personen ikke klarer å puste i stillingen han sitter i. Jeg prøver meg med en verbal tilnærming, men får ingen reaksjon fra mannen. Tar da tak i skulderen hans for å rette ham opp i en bedre stilling. Han våkner da overraskende fort til, reiser seg og brøler, tar tak i jakka mi og løfter hånda som for å slå. Jeg reagerer instinktivt med å gi ham et relativt kraftig klaps med flat hånd på siden av hodet (hvorvidt det var rett eller ikke kan diskuteres, men hadde jeg tenkt litt ville jeg nok gjort annerledes. I hans daværende tilstand tviler jeg på om han kunne påført meg nevneverdige skader). Mannen går rett i bakken, klarer ikke å ta seg for, og hodet treffer asfalten med et veldig ubehagelig dunk. Helt ærlig blir jeg på dette tidspunktet livredd. Tanker om uaktsomt drap, avsluttet karriere, fengsel osv flyr gjennom hodet. Mannen beveger svakt på seg og mumler lavt og usammenhengende. Rett over gata ser jeg da en ambulanse, parkert, med to ambulansearbeidere som holder på å pakke noe utstyr. jeg småjogger over gata, og sier at en mann har falt og slått seg, at jeg tror han er skadet og om de kan komme og se på det. Får til svar at de ikke har tid, og at jeg bør heller kontakte Politiet. Synes det var litt merkelig, men uansett. Returnerer til mannen på bakken, han ligger der jeg forlot ham. Går rundt hjørnet av bygget og mot Torgallmenningen. Der ser jeg en politibil og setter kursen mot den. Prikker en politimann på skulderen og gir samme forklaring som til ambulansearbeiderne. Får samme svar, de har ikke tid, men de skal sende noen andre. Jeg forteller dem hvilken holdeplass vi er på og går. Mannen har nå klart å komme seg opp i sittende stilling mot busskuret. Jeg tror ikke det er gått mer enn 2-3 minutter etter at jeg snakket med politimannen, så kommer det en politibil. To tjenestemenn kommer bort, jeg forklarer at jeg fant ham på bakken (ja, jeg lyver til politiet, ref livredd, avsluttet karriere osv, ikke mitt stolteste øyeblikk). De går bort og prøver å få kontakt med mannen. Han er (i mitt hode) veldig uklar og klarer ikke snakke ordentlig. De holder på med ham kanskje 5-10 minutter, til bussen ankommer. På den tiden har de tydeligvis fått ut av ham hvor han bor, for de støtter ham opp inn på bussen og forklarer sjåføren hvor han skal av. Jeg går på samme buss, og det er det siste jeg ser av både mannen og politifolkene.

Må si at politiets evne til å innhente informasjon fra overstadig berusede folk er overraskende god. Er fyllevrøvl et eget språk på PHS? I den tilstanden mannen befant seg i ville jeg kanskje sett for meg en natt i glattcelle, men de valgte heller å sende ham hjem. Om det er rett eller ikke skal jeg ikke legge meg opp i, men det virker som om noen i hvert fall tenker på hva som er best for enkeltpersoner og ressursbruk.

2. Ble oppringt av en politidame som kunne informere om at en pakke fra utlandet, adressert til meg, var beslaglagt av Tollvesenet og at jeg var blitt anmeldt for innholdet. Hun lurte videre på om jeg kunne stille opp til avhør påfølgende tirsdag (dette var en torsdag). Jeg svarte bekreftende på det. Dessverre forandret planene seg og jeg ringte opp igjen å lurte på om vi kunne sette en annen dato. Jeg fryktet at dette ville utløse en mistanke om at jeg prøvde å unndra meg avhør, men det var visst ikke noe problem. Merk at jeg på dette tidspunktet ikke hadde noe peiling på strafferett, straffeprosess, avhørsteknikker eller lignende (har hatt kurs i dette i ettertid) så jeg så for meg Hollywood-utgaven av avhør med nakent rom, speil med vindu, metall bord i midten, good cop/bad cop, osv. Ble overrasket over at avhøret skulle pågå på hennes kontor, med gode stoler, kaffe og det hele. Hun begynte med å utrede saken, før hun spurte om hvordan jeg stilte meg til saken. Jeg kunne jo ikke annet enn å innrømme (jeg hadde jo faktisk gjort det jeg ble beskyldt for), før jeg ga min forklaring. Hun stilte noen oppfølginsspørsmål før vi avsluttet avhøret. Før jeg dro fikk jeg lese gjennom avhøret, og komme med noen presiseringer.

Fikk inntrykk av at hun ikke var ute etter å "ta" meg, men kun var genuint interessert i å kartlegge de faktiske forhold. Det hele endte heldigvis med påtaleunnlatelse.
    Det jeg vil si med disse to sakene er at jeg mener vi har et godt og profesjonelt politivesen i Norge. Det finnes sikkert råtne epler, som i alle organisasjoner, men de gangene jeg har hatt med Politiet å gjøre har jeg ikke hatt negative inntrykk, selv ikke da mitt eget hode lå på hoggstabben. Jeg tror vi har et Politi som bryr seg om folk, og forholder seg profesjonelle og objektive i saker.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Kystvaktmann Vis post
    Hollywood-utgaven av avhør med nakent rom, speil med vindu, metall bord i midten, good cop/bad cop, osv.
    Den finnes faktisk i det virkelige liv. Jeg har vært i den.
    Ikke i Norge og ikke hos Politiet.
    Militært i utlandet. Ikke noe gøy.
    Når jeg tenker meg så manglet faktisk good cop (good officer) biten.
    "The shitter was full" - Eddie

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Når eg var sjukepleie student var eg eit halvt år i Sunderland. Der hadde eg blant anna psyk praksis. Den hadde eg på ein dag klinikk der det var forskjellige faggrupper samla. I England er det slik at viss ein som er registret i systemet til psyk skal avhøyrast skal det vere ein sosionom til stade. Så då fekk eg vere med på eit avhøyr, inne på eit rom der alle satt rundt eit bord. Det var og den berømte einvegsspegelen. Før avhøret starta måtte alle sei namn og funksjon slik at det kom med på lydbildet. Så det vart magskor nursing student.

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av West Vis post
    Den finnes faktisk i det virkelige liv. Jeg har vært i den.
    Ikke i Norge og ikke hos Politiet.
    Militært i utlandet. Ikke noe gøy.
    Når jeg tenker meg så manglet faktisk good cop (good officer) biten.
    Hvor, når, med hvem og for hva?

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Terroristenes egne skrytevideoer.
    By Rekrutt`n in forum Mannskapsmessa
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 27-02-06, 14:32
  2. Egne FN-styrker
    By lebeda in forum Annen militær/sikkerhetsrelatert tjeneste
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 04-06-05, 14:55
  3. MJKopptak: Egne fjellstøvler?
    By aorvik in forum Tips før opptak
    Svar: 3