Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 135

Tråd: Egne erfaringer med Politiet

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Sv: Politiet i media - de gode meldingene

Jeg skal ikke gå så dypt inn i tingene angående fartskontroller siden jeg i min utøvelse av yrket ikke gjennomfører så mange av dem. Men jeg reagerer, som endel andre på begrepet "pengeinnsamling" som motivasjon for kontroll. Jeg velger jo å trekke slutningen at om det er "godt grunnlag for pengeinnsamling til julebordet til UP((pengene går til statskassen, red. anm.)) så er det også trolig en problem med fartsovertredelser på den kontrollerte strekningen, så økt kontrollvirksomhet virker jo da som ett fornuftig virkemiddel.

Siste fartskontroll jeg hadde befatning med var i en 30sone i tilknytning til en skole, resultatet var nedslående og det var spesielt å få kommentaren "har du ikke noe bedre å gjøre enn å stå her å kope" når du prøver å sikre skoleveien og "lastesonen" der meningsytreren selv slipper av barn. akkurat på det tidspunktet hadde jeg ikke noe bedre å gjøre enn å sikre skoleveien til en barneskole, skulle egentlig ønske at vi kunne "stå der å kope" langt oftere.

beklager om innlegget mitt ikke er så sammenhengende, tradisjonen tro så bidrar jeg mest på milforum når jeg prøver å komme i rute igjen etter endt nattsett.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Med "pengeinnsamling" mener jeg at mange (ikke alle) kontroller blir holdt på steder hvor politiet vet at det er god sikt og oversiktlige forhold, i stedet for uoversiktlige steder, og steder nær skoler, der fartsgrensene virkelig er satt for en grunn. Men siden de fleste, unntatt verstingene kjører saktere der, så blir ikke like mange tatt. Jeg vet faktisk at politiet ikke får pengene, men jeg regner med at de som planlegger/leder de som drar inn mest penger/førerkort får spesielt gode karrieremuligheter.

Fartsgrensene er satt latterlig lavt mange steder, noe som gjør at folk generelt ikke får særlig respekt for de.

Jeg skjønner at det er mange politifolk som blir dødelig fornærmet over min ranting, og jeg kan til en viss grad forstå det, men vær klar over at de "du er søppel"-tilbakemeldingene jeg har fått fra politiet i etterkant ikke hjelper.
    Og dette kom ikke fra polititjenestemenn på bakken.
    De hadde faktisk en viss empati. Påtatt eller ikke, så gjorde ikke det i alle fall ikke mitt syn på politifolk generelt dårligere. Alt etterpå har derimot gjort meg skikkelig forbannet.

Uansett, alt med sikkerhetsmarginer for hastighet er kun for at folk skal føle seg takknemlige for at ikke resultatet ble verre og godta ting på stedet. Selvfølgelig har straffenivået blitt kompensert opp slik at straffen matcher den egentlige forbrytelsen.

Og Rabagast: Den siste nedlatende kommentaren din burde du droppet.

Du magskor ser ut som at du er minst like ille i trafikken som jeg, men har vært generelt heldigere med utfallet.

Men hvem kan med hånden på hjertet si at de aldri har brutt en fartsgrense, for ikke å si kjørt raskere enn beslagsfart, om så bare en kort distanse? De fleste som har skrevet noe angående denne saken har jeg ikke mye tiltro til i alle fall. Selv dere som er i Politiet. Mange som søker seg til Politiet gjør det fordi de er spenningssøkere, på samme måte som mange søker seg til Forsvaret.
    two to the heart, one to the mind...

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Med "pengeinnsamling" mener jeg at mange (ikke alle) kontroller blir holdt på steder hvor politiet vet at det er god sikt og oversiktlige forhold, i stedet for uoversiktlige steder, og steder nær skoler, der fartsgrensene virkelig er satt for en grunn. Men siden de fleste, unntatt verstingene kjører saktere der, så blir ikke like mange tatt. Jeg vet faktisk at politiet ikke får pengene, men jeg regner med at de som planlegger/leder de som drar inn mest penger/førerkort får spesielt gode karrieremuligheter.

Fartsgrensene er satt latterlig lavt mange steder, noe som gjør at folk generelt ikke får særlig respekt for de.

Uansett, alt med sikkerhetsmarginer for hastighet er kun for at folk skal føle seg takknemlige for at ikke resultatet ble verre og godta ting på stedet. Selvfølgelig har straffenivået blitt kompensert opp slik at straffen matcher den egentlige forbrytelsen.

Men hvem kan med hånden på hjertet si at de aldri har brutt en fartsgrense, for ikke å si kjørt raskere enn beslagsfart, om så bare en kort distanse? De fleste som har skrevet noe angående denne saken har jeg ikke mye tiltro til i alle fall. Selv dere som er i Politiet. Mange som søker seg til Politiet gjør det fordi de er spenningssøkere, på samme måte som mange søker seg til Forsvaret.
    Dødelig fornærmet blir jeg ikke, og jeg tror ikke mange av mine kollegaer blir veldig fornærmet heller, du har brutt loven, du har blitt tatt og ilagt en straffereaksjon, nå er du misfornøyd med nevnte reaksjon. dette er ikke akkurat uvant.

Men, hadde du vært villig til å prøve å vri deg ut av den litt fastkjørte retorikken din, og sett ting fra ett ressursperspektiv? Jeg tror ikke ledere i UP eller ved politidistrikt får noen som helst karierreboost fordi de bringer inn mye penger, men kanskje de burde fått det. når du vet at du har ett visst antall forekomster av fartsovertredelser i ditt distrikt, må jo det være positivt at man får tatt så mange som mulig med de begrensede ressursene man har. ideelt skulle det stått kontroll på alle strekninger, alle dager, men det lar seg ikke gjøre. Når jeg ilegger et forelegg så har det aldri streifet meg at "håhåhå, idag har jeg bra omsetning, gitt" men jeg tenker heller at jeg håper vedkommende holder seg på rett side av fartsgrensen neste gang. De fleste som får bot vil forhåpentligvis roe ned gassfoten en periode, har du kjørt såpass hardt at førerkort blir beslaglagt, ja, så tenker du deg nok godt om i perioden der du må bruke alternativ transport, og om ikke så har vi ihvertfall fått deg av veien for en periode.

Du sier at fartsgrensene mange steder er satt lavt, har du prøvd å i det minste varsle vegmyndighetene om ditt syn. det er ikke gangbart å bryte de lovene man ikke er enig i. Desverre har vi fortsatt mange alvorlige trafikkulykker knyttet til høy fart, ofte på oversiktiglige strektninger som du sier. Jeg er enig i at det sikkert finnes strekninger som er lavt sonet, men igjen, å følge trafikkreglene er noe du godtar når du lovlig ferdes på veien. så får du heller bare bite i deg at du er nødt å ligge i 60, selv om du mener at du kunne kjørt i 80.

Du er ganske bombastisk når du fastslår at sikkerhetsmarginene er til for å lure godtroende stakkarer til å godta forelegg/beslag, hovedgrunnen til at feilmarginene er der for å ta høyde for toleransene i måleutstyret, toleransene på ditt speedometer om din bil er i lovlig stand og så videre. Når jeg kommer med blokka så er det ikke for å selge deg en støvsuger, men for å ilegge deg ett forenklet forelegg, om du godtar dette, er helt opp til deg og betyr ikke så himla mye for min del.

Dette ble veldig langt, det beklager jeg. jeg bare reagerer på at du er så bombastisk på at fartsgrensene og håndhevelsen av disse kun er bondefangeri for å sponse statskassen. Jeg forstår uendelig godt at du er frustert over å ha mistet lappen en periode. men det er mulig at du fokuserer frustrasjonen i feil retning, også er det jo sinnsykt trivelig å sykle da.
    "You are overreacting, and you can't spell overreacting without ovary. You're a girl"

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Du kjørte for fort, du ble tatt, se i speilet og still deg selv spørsmålet: Har læring forekommet?

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

@dobrodan:

Du er klar over at mange uhell skyldes sjåfører som kraftig overvurderer egne ferdigheter?

Selv om man "kan" kjøre fortere ett sted, så betyr ikke det at det er fornuftig.

Det sies at man skal kjøre slik at man kan stanse for enhver påregnelig hindring:

§ 13.Særlige bestemmelser om kjørefarten
    1. Kjørende må kunne stanse på den vegstrekning som den kjørende har oversikt over, og foran enhver påregnelig hindring.
    Fart skrenker kraftig inn på 1) tid man har til å reagere og 2) avstand man har til disp å reagere på.

Andre faktorer som spiller inn er føre, vær, sikt, stand på bil (bremser, dekk).

Det er ikke gitt at bare fordi det er en oversiktlig strekning at man bare kan gi på.
    Fartsgrense er egentlig en litt misvisende beskrivelse. Skiltet oppgir at det er forbudt å kjøre fortere enn X antall km/t. Man skal alltid kjøre etter forholdene.

Det er helt uforståelig at du gjør dette til politiets eller myndighetenes feil. Eller at du skylder på føreren av bilen du kjørte forbi.
    Når du setter deg bak rattet så er du ansvarlig for de valg du tar i trafikken. Ingen andre. Det var ikke presserende nødvendig å gjennomføre den forbikjøringen du tok. Du sier du ikke fikk med deg fartsgrensa - det er ikke noen unnskyldning. Det er ditt ansvar å ha kontroll på dette.

Jeg skal innrømme at jeg har kjørt i 90 km/t i 80-sonen mellom Oslo og Holmen, og kjørt i 100 km/t i 90-sonen mellom Holmen og Asker. Dette er ikke noen unnskyldning, men det er fordi trafikkflyten har vært sånn og vær/føre forhold tillater det. Jeg vet godt at jeg kan bli tatt for det, men opplever at politiet fokuserer på å ta de som kjører ekstremt fort eller driver med råkjøring.
    Jeg opplever ofte at det er mange bilister som ikke bare kjører forbi meg, men regelrett drar forbi meg i dette området. Da snakker vi om hastigheter langt over det jeg har holdt.
    It's not about surviving, it's about winning.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

En hel del læring har forekommet, men mesteparten av den om politiet og hvordan man blir behandlet.

Om du bjartulf synes det er så trivelig å sykle, så skulle jeg gjerne invitert deg til å sykle til jobben min morgen og ettermiddag i en uke, på vinterstid, gjerne en uke med litt dårlig vær. 17km hver vei, og du har dårlig tid, for du må innom barnehagen også. Og de fleste dagene kan du ikke ta buss... El-sykkel er det eneste som egentlig har holdt meg noenlunde oppegående i vinter. Uten den spørs det hvordan det hadde gått.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Jeg har kjørt i over 20 år og aldri vært innblandet i noen alvorlig hendelse. Jeg har mistet lappen en gang, og det gjør meg tydeligvis til en uansvarlig fører.
    Det at jeg ikke synes noe om straffen eller måten jeg ble behandlet på er tydeligvis så hårreisende ille, at jeg nok burde mistet lappen på livstid...

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

En gang kan være nok det.

Hvor mange liv har ikke blitt ødelagt av bilister som var uoppmerksomme en gang? Som kjørte for fort en gang?

Og ja, samfunnet er faktisk slik at man får straff når man avviker fra fastsatte normer og regler.

Er det noen som fremstår som dødelig fornærmet, så er det deg.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Man trenger faktisk ikke å kjøre raskere enn fartsgrensen for å skade noen heller.

Et blikk på speedometeret kan være nok til at man mister oversikten over hva som skjer foran deg.

Ja, jeg er dødelig fornærmet over måten jeg har blitt behandlet på.

Hvorfor du bryr deg så hardt om denne saken kan jeg bare undres over...

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Hvorfor du bryr deg så hardt om denne saken kan jeg bare undres over...
    Det er et diskusjonsforum, er det ikke? Når du presenterer meninger, kan jeg da ikke diskutere disse?

Og så er det ikke det at du mistet lappen som er det som gjør at folk reagerer på det du skriver, men din manglende evne til å ta ansvar, din trang til å komme med unnskyldninger og dine anklager mot politiet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Jeg har tatt ansvar.
    Unnskyldninger? Var du der? Vet du hvordan ting skjedde?
    Du har tydeligvis kun hatt gode møter med politiet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Jeg har hatt veldig få møter med politiet. Aldri blitt bøtelagt. Jeg skjønner at de har en jobb å gjøre, og prøver å være imøtekommende.

Ja, du kommer med unnskyldninger:

-Aldri blitt tatt før
    -Du fikk ikke med deg fartsgrensa
    -Føreren av den andre bilen ga gass
    -Strekningen var lang og oversiktlig (insinuerer at fartsoverskridelsen ikke var så nøye)
    -Masse BS om pengeinnsamling og at man ikke tar "årntlie" forbrytere, bare vanlige folk

Jeg var ikke der, har kun din gjengivelse av hendelsen - som naturligvis er veldig subjektiv.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Jeg har også alltid vært imøtekommende med politiet, noe jeg også var i denne saken. Men korrespondansen over mail gjorde meg rimelig oppgitt. Det var ovenfra og ned.

Jeg skjønner jo at du leser alt jeg skriver i verste mening.

Til mitt forsvar når det gjelder skilting:
    Svar fra min sjef: "-Er der et skilt? Har jeg aldri sett."

Føreren av bilen gav gass. Jeg har aldri nevnt at jeg kjørte bil.

Strekningen var lang, svært bred og oversiktlig, og ville uten problemer kunnet forsvare en fartsgrense på minst 60, noe som var min vurdering. Ingen midtstripe. Et motgående kjøretøy ca 500m borte i det forbikjøringen startet. Hadde kjøretøyet foran meg holdt jevn hastighet hadde jeg knapt brutt fartsgrensen siden jeg hadde noe høyere fart enn bilen i det forbikjøringen startet.

Min gjengivelse av hendelsen er så objektiv som mulig. Jeg er ikke en løgner.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Typen motorkjøretøy du kjørte er da riv ruskende likegyldig. Det enkleste er å anta bil, men da kjørte du vel sykkel.

At strekningen var lang, bred og svært oversiktlig spiller da ingen rolle ift fartsovertredelsen? Det er sikkert et egnet sted for en forbikjøring, men det betyr ikke at man ikke må overholde fartsgrensa.

At en annen person heller ikke vet hva fartsgrensa er på den strekningen spiller ingen rolle. Vi har en veistrekning gjennom Asker sentrum for forkjørsretten oppheves. Veldig få er klar over det, og vikeplikten brytes hele tiden. Ikke så mye kontroll der, men det er ikke et gyldig forsvar.

Hva vil "så objektiv som mulig si"?

Hvor fort kjørte du? Hva ble du målt til? Hva var fartsgrensen på stedet?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

"Så objektiv som mulig" vil si at jeg sier alt som jeg oppfatter det uten at jeg trekker fra eller legger til.

Vet ikke, hadde sluppet gassen etter forbikjøringen var ferdig, før jeg så kontrollen. Målt til 80, noe jeg regner med er omtrent tilsvarende høyeste hastighet minus fratrekk. 50 fartsgrense.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

Sorry dobrodan. Har prøvd å føle litt med deg men hvis du var på to hjul og i tillegg hadde møtende i mot så sorry mac. Bor langs en fjordveg som er et yndet luftested for organdonorer, host, motorsyklister og skjønner ekstremt godt hvis politiet ikke ga deg noe slakke. Beklager å sette deg i bås men har motorsyklister langt oppi halsen.

Sent from my GT-N5110 using Tapatalk
    Artillery is the God of War

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

@dobrodan , eg har aldri sagt eg er ein engel. Men dei få gangane eg har fått fartsbot har eg alri lagt skulda på andre. Og som andre seie, det er enda verre når det skjer med ein motorsykkel. Har dessverre vore på ein del motorsykkelulykker og det er veldig lite som skal til før det er ei alvorleg sak. Det gjeld forsåvidt med vanleg sykkel og.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Du ble straffet for at noe kunne ha skjedd fordiomattedersomatte, andre blir ikke straffet for noe som faktisk har skjedd. Forstår godt din frustrasjon @dobrodan.

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    Du ble straffet for at noe kunne ha skjedd fordiomattedersomatte, andre blir ikke straffet for noe som faktisk har skjedd. Forstår godt din frustrasjon @dobrodan.
    Rent teknisk ble han vel straffet fordi han brøt vegtrafikkloven...

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av leserbrukernavn Vis post
    Eh, nei. Han ble straffet fordi han kjørte for fort.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

At det var en forbikjøring ble ikke brukt imot meg.
    Jeg hadde i utgangspunktet enrelativt lang strekning til rådighet, siden forbikjøringen begynte i lav fart. Jeg gjorde flere vurderinger før jeg bestemte meg for å foreta forbikjøringen. At jeg skulle ha gjort en hasardiøs forbikjøring var i hele tatt ikke nevnt.
    Uansett hvor sakte biler kjører, så har jeg som regel aldri mer enn 20km/t i relativ hastighet i det jeg passerer de. Mine medtrafikanter har en lei tendens til å finne på rare ting, noe man får ta konsekvensen av som motorsyklist.

Når jeg kjører motorsykkel, så er målet at jeg skal overleve, og helst unngå å krasje. Jeg har sluppet unna begge deler, og er nå på min tredje sykkel. Ironisk nok den mest effektsvake (48hk), med lavt dreiemoment på lavt/middels turtall.

Magskor: Forskjellen på en fartsbot og å miste lappen er ganske stor.

Angående alvorlighet ved motorsykkelulykker: Fullstendig klar over det, men jeg tror farten skal være veldig lav for å ha noen relevanse om man treffer motgående trafikk. Det viktigste er å vite hva som skjer rundt en, og sørge for å ha tid og rom, og ikke minst kontroll til å manøvrere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

@dobrodan er det en tenere du kjører?
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Ja

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

jeg kjøpte en ny i vår og er kjempefornøyd, jeg kjøpte den for å slippe å kjøre fra meg lappen noe som tydelig vis er mulig.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Beste sykkelen jeg har hatt...
    Jeg trodde heller ikke at det skulle være mulig...

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    19

Dere er i feil tråd.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Sv: Egne erfaringer med Politiet

Denne tråden er nå skilt ut fra "Politiet i media - de gode meldingene".
    - Mod
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Jaja.

Jeg visste jo at enkelte kom til å elske dette.

Jeg ønsker av hele mitt hjerte at dere kommer i samme situasjon en gang.

Men dere er vel så politisk korrekte at dere ligger i 60 i 80-sonen...
    I hvert fall er det alt for mange som "glemmer" at speedometret vanligvis viser for mye (og aldri sjekker det), og som til overmål legger inn en egen "sikkerhetsmargin" i tillegg. Resultatet blir da ofte 10 eller mer under fartsgrensen, når de angivelig "holder fartsgrensen" (og klager på at de blir forbikjørt).

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Jeg har en gang opplevd en politikontroll som virket som om den kun var pengeinnsamling. Den var ikke i Norge, men i vårt sydlige naboland, i 1991 eller 1992. Som kjent sykler københavnerne til jobb, og det i store flokker. Og de er svært lovlydige syklister, som stort sett følger alle regler til punkt og prikke, i hvert fall innenfor rimelighetens grenser. Men jeg så da en morgen i rushtrafikken følgende i Sølvgade (temmelig stor vei nær sentrum av København): Midt på Sølvgade (ikke i et veikryss) var det en fotgjengerovergang med lys (med knapp til å trykke på for fotgjengere). Tre politimenn gjemmer seg litt til siden for fotgjengerovergangen, en av dem går frem, trykker på knappen, og gjemmer seg igjen. Det blir rødt lys for biler og sykler, men det er ingen fotgjengere i fotgjengerovergangen, eller å se i nærheten av fotgjengerovergangen. En del syklister gjorde mine til å stoppe opp, men da de så det ikke var noen fotgjengere der, syklet de over. Nedenfor hopper en politimann ut og geleider alle inn til siden. Da alle 10-12 syklister i den flokken har mottatt sine forelegg og sykler videre, gjentar det seg. En politimann sniker seg bort til fortgjengerovergangen, trykker på knappen og løper i skjul igjen. De tok gjerne 10-12 syklister om gangen, og jeg sto bortenfor og så at de gjentok det i hvert fall 5 ganger. Selv om forelegget bare var på et par hundre kroner, fikk de inn ganske mange tusen kroner på en halv time. Jeg så ingen annen årsak til at de gjorde dette enn at det på en eller annen måte ga "fjær i hatten" å ha bøtelagt mange syklister.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    I hvert fall er det alt for mange som "glemmer" at speedometret vanligvis viser for mye (og aldri sjekker det), og som til overmål legger inn en egen "sikkerhetsmargin" i tillegg. Resultatet blir da ofte 10 eller mer under fartsgrensen, når de angivelig "holder fartsgrensen" (og klager på at de blir forbikjørt).
    Tråden har jo sporet helt av men leste ett sted for en tid tilbake at det ble gjort en større test over flere modeller angående misvisning på speedometeret og det ble oppdaget at Audi generelt nesten ikke hadde misvisning.

Der av kom hypotesen for noe av forklaringen til at Audi er overrepresentert i fartsovertredelser kommer delvis av at sjåføren tror det er 10% + misvisning når realiteten er nærmere 1%. :-)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    De verste eksemplene er ofte folk som ligger 10-20 under på svingete veier (ellers oversiktlige og greie, og tørt føre ), og så plutselig 10 over når det er forbikjøringsmulighet.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

At Politiet nedprioriterer en hel del kriminalitet er fullstendig fakta. De blir vel lei av "catch and release"At de har klart å stanse en epidemi av villainnbrudd er vel og bra, og skulle bare mangle.
    Jeg merker meg at du prøver å moderere deg uten å innrømme at du var ute med ganske høy pipeføring opprinnelig. Husk på at det jeg svarte på var at skrev at poltiet "gir totalt beng i å forfølge volds og vinningskriminelle". Hvis vi skal kunne føre en rasjonell debatt så må du nesten prøve å være litt mer konsekvent. Kanskje det er en god ide å ikke gå så hardt ut, siden du hele tiden ender opp med å måtte gå tilbake på ting når virkeligheten innhenter deg?

Jeg har ikke noe problem med at politiet tar folk som kjører farlig i trafikken. Det jeg har problemer med er straffenivået for en del forseelser, som er urimelig høye, og kan ødelegge ikke bare livet til personen som blir tatt, men også livet til familien til vedkommende. Noe som igjen fører til at uheldige valgalternativer kan bli valgt, deriblant å stikke av.
    Her diskuterer vi politiet, ikke lovgiverne og domstolene, som er de som bestemmer straffenivå og straff.

Jeg kunne stukket av, men valgte å ikke gjøre det. Og ja, jeg ville nok kommet unna med det.

Og, ja, jeg tok konsekvensen, og har ikke kjørt noe på 5 måneder. Det betyr ikke at jeg ikke har lov til å mislike straffen. Straffen har medført kraftige plager for meg, som gjør at jeg for tiden er langtidssykemeldt (etter at de fem månedene var gått). Samtidig, så er jeg en mindre observant og rett ut en dårligere sjåfør etterpå.
    Du brøt reglene. Du er en voksen mann. Da nytter det ikke å sutre over at virkeligheten innhentet deg. Ta det som en mann. Kutt ut sutring.

Når det gjelder politiet og 200+ saken: http://www.dagbladet.no/2013/04/04/n...nnel/26497667/
    Hva med denne? Det står at de var på vei fra øvelse, og at de altså drev utrykningstrening. At "journalisten" (og det er meget solide hermetegn) kaller utrykningskjøring for råkjøring gir deg ikke rett. At "journalisten" (fortsatt med like solide hermetegn) tar sitatet om biler som er særskilt egnet for høye hastigheter ut av sammenhengen gir deg heller ikke rett.

Det som tilsynelatende ikke fremkommer i denne artikkelen, men som andre har fått med seg, er at det slett ikke var tett trafikk på det tidspunktet.

Spesialenheten for politisaker har jeg særdeles liten tiltro til. Den burde bestå av folk som IKKE har tilknytning til politiet.
    De fleste i Spesialenheten er advokater. Ditt forsøk på å spre konspirasjonsteorier om Spesialenheten blir dessverre også innhentet av virkeligheten:

http://www.politiforum.no/no/meninge...25-T2dLQ4V.ips

Spesialenheten er definitivt ikke på politiets side. Det er også tydelig i Erik Jensen-saken, der Spesialenheten har opptrådt helt forkastelig mot politimannen.

Det er mange som stiller seg til doms over meg her, uten å vite alle detaljene. Jeg ble selv rimelig satt ut når jeg ble tatt, og klarte egentlig ikke å samle tankene om hendelsesforløpet før veldig lang tid etterpå.
    Men det er altså greit at du stiller deg til doms over politiet, til tross for at du flere ganger nå enten har måttet trekke tilbake uttalelser eller har måttet moderere deg kraftig?

Jeg mener at mye av kontrollvirksomheten som har blitt gjort i det siste bærer preg av ren pengeinnsamling. Og det at enkelte politidistrikter har interne konkurranser om å beslaglegge flest mulig førerkort er etter min mening ikke annet enn usmakelig.

At politiet tar folk med promille og som kjører farlig har jeg som sagt ingen problemer med. Det jeg stusser over er at i løpet av mine etterhvert mange år på veiene, så har jeg stadig sett fartskontroller, men i løpet av de siste få årene så har disse endret karakter til å bli ren fangst. Jeg har heller aldri blitt tatt i en fartskontroll tidleigere, med unntak av en fotoboks som knipset meg en gang jeg lot bilen rulle i unnabakke og i det store og hele fulgte med på trafikken. Laveste bøtesats...
    Her spekulerer du fritt og uhemmet. Høy pipeføring igjen. Hvor lang tid tar det før du prøver å snike deg unna ved å moderere deg uten å innrømme at du gikk for høyt ut og kom med ting du ikke har belegg for å påstå?

Det du skriver bærer preg av ren synsing, og denne synsingen er åpenbart ikke basert på verifiserbare, objektive forhold, men på ditt eget negative syn på politiet i utgangspunktet.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

Og Rabagast: Den siste nedlatende kommentaren din burde du droppet.
    Hva med dine egne nedlatende kommentarer? Den stadige nedrakkingen på politifolk, særlig når du vet at det er politifolk som deltar i dette forumet? Konspirasjonsteoriene dine som ikke går ut på noe annet enn å demonisere og umyndiggjøre politiet, som om de bare er ute etter å plage folk.

Du gjør deg til dommer over trafikken og vil fortelle fagpersonene som har satt fartsgrensene at deres vurderinger er feil og dine er riktige. I tillegg vet du bedre enn politiet hvordan de burde gjøre jobben sin.

Hva synes du om at folk uten kompetanse innenfor ditt yrkesområde kommer og forteller deg hvor udugelig du er og hvordan du egentlig burde gjøre jobben din?

Sersjant
    Ble medlem
    Feb 2006
    Pondusfaktor
    8

Håper du får kreft milvar...
    Du er virkelig en solstråle, er du ikke?

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Håper du får kreft milvar...
    Lol.....

Jeg skjønner godt at politiet ikke hadde tålmodighet med gnålet ditt.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

Her har vi en virkelig gladgutt som både står for sine meninger, tar ansvar for sine handlinger, og sprer solskinn og glede til alle og enhver.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    26

Da setter vi strek for debatt om person, og holder oss til SAK.
    Aquila
    - Moderator
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

"Så objektiv som mulig" vil si at jeg sier alt som jeg oppfatter det uten at jeg trekker fra eller legger til.
    Det er vel selve definisjonen på subjektiv fremstilling.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Hadde jeg lagt egne følelser til grunn så hadde det vært subjektivt.

Objektivitet er noe som egentlig ikke eksisterer, man kan bare etterstrebe det.

Mitt inntrykk av politiet er beskrevet særdeles subjektivt, med null forsøk på objektivitet.

Side 2 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Terroristenes egne skrytevideoer.
    By Rekrutt`n in forum Mannskapsmessa
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: 27-02-06, 14:32
  2. Egne FN-styrker
    By lebeda in forum Annen militær/sikkerhetsrelatert tjeneste
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: 04-06-05, 14:55
  3. MJKopptak: Egne fjellstøvler?
    By aorvik in forum Tips før opptak
    Svar: 3