Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 20 av 20

Tråd: Panserbataljonen 2016

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    3

Panserbataljonen 2016

Hei!

Flere enn meg som skal inn i PBN i sommer? Hadde vært kult å blitt kjent med noen på forhånd og snakket litt om forberedelser og lignende. Send meg en pm om du tenker det samme!

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Sv: Panserbataljonen 2016

Gratulerer til alle kommende Dragoner! Dere er kremen av vernepliktsNorge.

Nøl ikke med å spørre om noe, særs mye kompetanse i dette fora.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Slenger meg på den, bare å spørre om dere lurer på noe, mange her på bruket (meg selv inkludert) har tjenestegjort i PBN og selv om det begynner å bli noen år siden regner jeg med at grunntrekkene i tjenesten ikke har forandret seg så alt for mye.

Plus Ultra!
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Ledende menig
    Ble medlem
    Feb 2013
    Pondusfaktor
    3

Har prøvd å sette meg inn i mye både med tanke på panserbataljonen, men også fgtj generelt. Det er jo likevel tusenvis av tanker og spørsmål som svirrer rundt oppe i hodet, haha!

Per dags dato har jeg mest lyst på stormeskadron 3/4 (noen forskjell her eller er det helt likt? kanskje dumt spørsmål hvis noen har vært i en av dem..)

Jeg setter ellers stor pris på alt av tips&triks rettet mot livet i fgtj og anbefalinger angående de ulike eskadronene.

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    3

Sitat Opprinnelig skrevet av sahara Vis post
    Har prøvd å sette meg inn i mye både med tanke på panserbataljonen, men også fgtj generelt. Det er jo likevel tusenvis av tanker og spørsmål som svirrer rundt oppe i hodet, haha!

Per dags dato har jeg mest lyst på stormeskadron 3/4 (noen forskjell her eller er det helt likt? kanskje dumt spørsmål hvis noen har vært i en av dem..)

Jeg setter ellers stor pris på alt av tips&triks rettet mot livet i fgtj og anbefalinger angående de ulike eskadronene.
    Tren mye løping og styrke med kroppsvekt, under rekrutten blir det mye av dette. Min erfaring er at tung styrketrening har liten verdi så lenge du har et greit grunnlag fra før.

Ellers noen tips:

- Sett navn på "alt", så skal det mer til for at det mistes/forveksles (skriv på sportstape på ting som skal leveres tilbake). Inngåtte støvler er særlig kjipt å miste.
    - Ha med digital klokke med lys og alarm, behøver ikke å være dyr. Du får normalt ikke brukt mobil i tjeneste.
    - Hjelper du andre får du hjelp tilbake ved andre anledninger og befal legger merke til dette.
    - Ta med greit med skrivesaker som du kan ha liggende, ha alltid på kropp.
    - Stå eller sitt på kne hvis du holder på å sovne i en situasjon hvor det ikke er veldig heldig å duppe av.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av sahara Vis post

Jeg tjenestegjorde i Esk4 i 10/11, så kan jo gi deg noe input på hvordan det var da.
    Oppdragsporteføljen (altså hva avdelingen skal kunne gjøre av oppdrag) ser helt lik ut for både Stormesk.3 og 4. Eneste forskjellen da jeg var inne, og jeg mener det er slik fortsatt, er at den ene av eskadronene i hovedsak består av elever på befalsskolen.

Ellers er det lurt å være i relativt god form til du skal inn. Gå mye og tren mye med egen kroppsvekt. Det er ingen hemmelighet at PBN som helhet krever ganske mye av soldatene sine, men du trenger ikke være noen supermann; det aller meste sitter i hodet. Vær forberedt på lange dager, dårlig tid, stress og mye hating i rekrutten. Selv om det er mye som føles meningsløst der og da, så er det meste gjort for å gjøre deg til en bedre soldat.
    Å ikke ha kontroll over sin egen situasjon er noe nytt for de aller fleste, men å kjenne på den følelsen og å kunne takle det er en egenskap du kommer til å sette pris på både som soldat og videre i livet.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2015
    Pondusfaktor
    0

Noen som vet hvordan tjenesten i Eskadron 1 / Kavesk er?

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

Hva er tyngst mellom Kavesk og Storm?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Det kommer helt an på hvilken rolle man har i KavEsk, vil jeg tro. Men det som generelt skiller KavEsk fra Storm er at det er mer jegertjeneste i KavEsk og muligens litt mer fokus på det rent stridstekniske i Storm. Fottroppene i Storm er jo gjerne de man sender inn for å klarere bygg, rydde stillinger og "ta" FI, mens KavEsk sin oppgave er å finne FI.
    Hva som er hardest er vanskelig å svare på. I Storm er det høy intensitet over kortere tid, noe som naturlig nok krever sitt, mens det i KavEsk nok er mer spredt utover med mer gåing, OP-drift og oppklaringspatruljer (noe som kan være vel så krevende både fysisk og mentalt).

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

Er det mye skyting på Kavesk eller er det bare storm som prioriteres

Ledende menig
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    3

Det er minst like mye skyting i kavesk. Både i patruljetroppen og i pansert oppklaring. Husk at enhetene er mye mindre i kavesk og må derfor være i stand til å klare seg selv. Pansret oppklaring er de som ofte møter fienden først, mens man i patrulje kan treffe på fienden milesvis fra andre egne.

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    0

Skal inn om to uker jeg også. Usikker på hva jeg vil gjøre der inne, men tenker enten storm eller stridsvogneskadron 2.
    Noen som vet om det er mulig å være sjåfør på Leo 2 i førstegangstjenesten, eller om det bare er profesjonelle soldater som tar seg av dette?

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Ikke siter meg, men Esk 2 er vel ca 2/3 vervet og 1/3 vernepliktig. Ha i bakhodet at det ikke er sikkert du får velge fritt, mange blir sendt til en esk eller et kp ved oppstart, og muligheten for å skifte kan være liten.

For øvrig: Det er ikke noe i veien for at du som vernepliktig er profesjonell. Profesjonalitet har med holdninger til yrket å gjøre, ikke hvor mye man tjener

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Føler for å slå et slag for Kampstøtteeskadron 6. Erfaringsmessig er dette en avdeling som folk ikke har så mye kunnskaper om hva gjør, og dermed ikke vet hvilke muligheter de har i den avdelingen.

Det er ikke å skubbe under noen stol at ESK6 er kampstøtte, og dermed ikke de som tar grop mest, men vi er fullt og helt krigere for det. Mesteparten av vognene våre er pansret for at de skal ha mulighet til å følge tett på manøveren, og vi har mange forskjellige våpenplattformer, alt i fra bombekaster og 12,7 mm mitraljøse til MP7.

ESK6 er med god margin bataljonens største eskadron med fire vidt forskjellige tropper med hver sine spesialiteter;
    - Stridstrentroppen
    - Sanitetstroppen
    - Bombekastertroppen
    - Kommandoplasstroppen

Stridstrentroppen er vel de man skal takke for at bataljonen går på frem. Der er det mekanikere og teknikere som berger og reparerer bataljonens materiell, samt personell som driver med ammunisjon og forsyning. I tillegg bør det understrekes at bergepanseren unektelig har bataljonens råeste motorlyd

Sanitetstroppen gjør det de kan best, nemlig drive med sanitet. De fleste her får sanitet nivå 3, og troppen har både lege og sykepleier, som gjør at det er et høyt faglig nivå. Tjenesten på pansrede evak-vogner er et kjempe utgangspunkt dersom du ønsker å utdanne deg senere innenfor ambulansefaget eller akuttmedisin.

Bombekastertroppen (BK) har til motto «døden fra oven». De skyter krumbaneild for resten av bataljonen, noe som er en uvurderlig kapasitet. BK troppen er delt i to ganske forskjellige deler, BK-våpen, og BK-OP. BK-våpen er på pansrede vogner og har i oppgave å stille inn rørene sine korrekt ihht skytedata de får fra deres eget KO, samt lempe granater så fort som mulig når de får ildordre. BK-OP står for bombekaster observasjonspost, og det er de som finner målene som skal beskytes og gir fiendens posisjon til BK-KO.

Kommandoplasstroppen (KDO) er i likhet med bombekastertroppen delt i to relativt forskjellige deler. Vi har kommandoplassen og rele. Kommandoplassgruppa har i oppgave å etablere bataljonens kommandoplass, samt sørge for nærforsvar av denne.

Og så har vi… rele!

Et radiorele er en installasjon for å forlenge bataljonens sambandsrekkevidde, enkelt sagt. Releene etableres som regel på/i tilknytning til fjelltopper. Vi har både tung-rele (på beltevogn) og lett rele (på fot, 6-hjuling/snøscooter eller helikopter), hver med sine fordeler og begrensninger.

Jeg hadde selv førstegangstjenesten min i lettrele, og om du interesserer deg for toppturer og samband, og generelt ønsker en utfordrende førstegangstjeneste utover det vanlige, er lettrele (Eller BK-OP) en tjeneste å anbefale. Vi hadde felles skyte- og patruljeutdanning med BK-OP, Ingeniør-rek og kavalerieskadronen. Disse samarbeider vi også med på øvelser.
    Tungrele er også en bra tjeneste, og selv om de i utgangspunktet er oppsatt på vogn, er det viktig at de er fleksible og evner å parkere vogna og operere på fot, noe som tidvis skjer.

Om noen har spørsmål om (lett)rele, ESK6 eller panser generelt er det bare til å fyre løs

Bilde fra snøscooter-kurset vårt, noe av det mest artige jeg var borti i fgtj
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Rekrutt
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    0

Jeg skal også inn i Pbn nå 4 aug, satser på esk 4 her

Rekrutt
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    0

Skal inn neste uke jeg og, og gleder meg skikkelig. Satser på at det blir et heftig år

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    85

Det er virkelig spennende muligheter i BK-troppen! Våpenbetjening kan bli litt kaldt og kjedelig til tider, men BK-OP og i KO får man virkelig oppleve å være i sentrum av begivenhetene, fysisk og også mentalt som OP, mindre fysisk i KO.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jul 2016
    Pondusfaktor
    0

Hvorre

Jeg var nok inne med deg i 2010, (På rom med blant andre "Stormberg" ) var i esk4 men ble dimmet av helseårsaker like før beretløpet. Har nå fått søkt meg inn igjen og skal fullføre tjenesten (forhåpentligvis i esk4 igjen) dog som "voksen" 24 åring.. hehe, wish me luck!
    Sist endret av Lia; 28-07-16 kl 11:54 Begrunnelse: Glemte å rette den,

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Lia Vis post
    Hvorre

Jeg var nok inne med deg i 2010, (På rom med blant andre "Stormberg" ) var i esk4 men ble dimmet av helseårsaker like før beretløpet. Har nå fått søkt meg inn igjen og skal fullføre tjenesten (forhåpentligvis i esk4 igjen) dog som "voksen" 24 åring.. hehe, wish me luck!
    Haha, stemmer det! Du får gi gass. Med tanke på at du faktisk har litt innsikt i hva det går i de første ukene så ligger jo alt til rette for at du skal kunne gjøre det bra.
    Og lykke til!

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2016
    Pondusfaktor
    0

Skal også inn i Panserbataljonen til uken nå. Gleder meg noe helt sykt, håper å ha et utrolig spennende år og bli bedre kjent med meg selv.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Panserbataljonen
    By Quinay in forum Mannskapsmessa
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 13-02-14, 17:21
  2. Panserbataljonen
    By para in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 491
    Nyeste innlegg: 17-02-10, 23:44
  3. Panserbataljonen - Esk 2
    By IICN in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 59