Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 16 av 16

Trd: Kan man f trafikkbter nr man kjrer militrt kjrety?

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Kan man f trafikkbter nr man kjrer militrt kjrety?

Heisann! Har diskutert med en vognfrer angende om man kan f bter for feks kjre for fort i trafikken med et militrt kjrety. Personen jeg diskuterte med mente at man ikke fr det, noe jeg har en viss tvil om.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2009
    Pondusfaktor
    7

Sv: Kan man f trafikkbter nr man kjrer militrt kjrety?

Man er ikke hevet over loven om man kjrer et militrt kjrety.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    11

Unntakene som gjelder for forsvarets kjretyer etter vegtrafikklovens 42 gjelder primrt de unntakene som er listet i bruksforskriften, og er knyttet til veggrep p normalt terrenggende kjretyer(stridsvogner), personellfrakt p lasteplan og farger p kjennemerker. Det finnes ingen generelle unntak for forsvarets kjretyer slik det gjr utrykningskjretyer m.fl. i vegtrafikklovens 11.

De kjretyene som er unntatt vegtrafikklovens 5 og 6, skilting og fart, er som nevnt listet opp i vegtrafikklovens 11. Av disse igjen gr noen av forsvarets kjretyer under "Utrykningskjrety", og man skal ha tjenstlig behov for kjre utrykning, f.eks. militrpolitiet som rykker ut p oppdrag, eller at man i velse eller jobbsammenheng rykker ut som QRF langs vei - Her vil jeg nok ogs tro at forsvarets vrige kjretyer gjelder, for de som klarer f en MB opp i srlig god fart. For frere av disse igjen kommer krav(og forsvarets unntak) i utrykningsforskriften.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

En kollega ble tatt i fotoboks med en MB for en tid siden. Vi har ikke hrt noe siden, men det er nok en salig adm-rre fr det kommer ned til oss p lavt niv. Tror for vrig at det skal srs mye til i fredstid for at forsvaret skal vre hevet over sivilt lovverk, det nytter nok ikke si at "jamen, vi var p velse og det brant p dass" for rettferdiggjre lovbrudd. Om det etterp lses internt eller om sivile myndigheter kobles inn kommer nok an p hva det er snakk om.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Mi erfaring er at p vingar med politiet s kyre politiet p fartsgrensa sjlv med bllys og sirener nr dei ver. S eg har vanskeleg for tru at dei vil godta at ein seie ein er p ving s lenge ein ikkje har bllys og sirener.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

For fort ble brukt som eksempel i frste innlegg. Typiske ting som brytes i normal ving er kjring p fortau og sykkelsti, parkering ymse steder, kjre for tett etc. Om man teoretisk kan f forelegg av sivilt politi er en ting og sikkert teoretisk interessant, men skjer selvsagt ikke i praksis.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    For fort ble brukt som eksempel i frste innlegg. Typiske ting som brytes i normal ving er kjring p fortau og sykkelsti, parkering ymse steder, kjre for tett etc. Om man teoretisk kan f forelegg av sivilt politi er en ting og sikkert teoretisk interessant, men skjer selvsagt ikke i praksis.
    En m nok pregne st til ansvar dersom en bryter Vegtrafikkloven/trafikkreglene for grovt, uansett.
    Eksempler kan vre parkering over fotgjengerovergang, for nrt veikryss slik at det oppstr farlige situasjoner, og lignende.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    En m nok pregne st til ansvar dersom en bryter Vegtrafikkloven/trafikkreglene for grovt, uansett.
    Eksempler kan vre parkering over fotgjengerovergang, for nrt veikryss slik at det oppstr farlige situasjoner, og lignende.
    Hvis det skjer ulykker kanskje, men at soldater har ftt forelegg under velser for slikt har jeg ikke tro p at har skjedd. Selvsagt m en opptre med fornuft, og det er kanskje vel s mye rsaken til at jeg tror dette ikke forekommer.
    "Gjr Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

En skal selvsagt ikke henge seg opp i bagateller, det er nr det vises grov uforstand jeg ppeker dette.

Hvis politiet for eksempel blir varslet av grdeier etc., og ikke fr kontakt med frer eller annen kontaktperson, kan man risikere at kjretyet i ytterste konsekvens blir tauet bort. Poenget er at det ikke kan vre fritt frem. I det lengste forsker man varsle, men om dette ikke gr, kan man bli bde btelagt og f kjretyet fjernet.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Rekrutt
    Ble medlem
    Aug 2015
    Pondusfaktor
    0

Svidt jeg har blitt forklart, s kan man f bter av bde MP og sivilt politi. Har MP alkotest/mobilsjekk osv kan det oversendes politi, og det kan opprettes sivil sak p det.

Kjrer man for fort, og MP tar deg, fr du bot av dem, eller det hndteres av befal.
    Kjrer man for fort, og sivilt politi tar deg, fr du bot, og sikkert refs fra befal.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

-Soldater, uansett tilhrighet kan s definitivt f forelegg for trafikkale foreseelser.

En klassiker er fartskontrollene i leir.. Herlig g til sjef og melde dueh, jeg fikk denne her. -Har jeg hrt. Frste gang det skjedde i avdelingen jeg dengang tjenestegjorde i (4.5r) s dekket vi det, men tok en runde med samtlige om atte det er snne runde dingser med "40" p her i leiren - hver enkelt mtte verifisere ha forsttt hva disse var til. Ble ikke fler forelegg dengang, men allerede neste samling gikk flere p en smell og da ble det ikke dekka - var stort sett samma gjengen som var i avdelinga under begge eksemplene.

Senere observerte jeg onkel st ved sta og veive inn rett etter en utidig 60-sone starter p Sr-Nordaksen. Der sto luringene bak neste sving og var glade for komme ut fra kontoret og var du heldig med farta forskte de ta det igjen p kjretyklasser og vekt.

En MB 240-serie med NATO-hengeren vi fikk med Willys og kvarting er grei nok ha bak feltvogna men den grnne Tyssehengeren som ser ut vre laget utenfor fysikkens lover om balanse- og midtpunkt er en 1300kg-henger og da hjalp det ikke med "jeg har alltid kjrt snn en bakom". jeg hadde BE i lomma, s jeg vifta med den og sa "velseskjring" og selv om det var noe mumling om hvit firkant med rd "L" p s endte det med at han som kjrte min feltvogn slapp unna. Det gjorde ikke andre fra Rena..

Ellers er trden besvart rikelig, vel ?
    I must kill all free radicals

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Man kan ikke f bter av MP- det finnes pt. ikke noe system for forenklet forelegg i Forsvaret (det har dog vrt snakk om det i lang tid og kommer sikkert til bli snakket om i enda lengre tid...). MP vil kun oversende saken til vedkommendes nrmeste overordnede med anbefaling om refselse, evt anmelde/oversende saken til sivilt politi/sivil ptalemyndighet.

Sent fra min E5823 via Tapatalk
    Ved klle skal ondt fordrives!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

Tro gjerne det. Som nevnt over ble det gittav MP reisende fra MKskola p Sessvoll til mannskap inne p samtrening i indre leir. Og betalt. Hjemmelsgrunnlaget betydde ittno.

Men ikke fortell MP at det gikk dengang da, det kan jo tenkes de verken veit om det eller ikke har tenkt p det..

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

@Gehenna Innlegget mitt var i utgangspunktet ikke et svar p det du skrev, men innlegget til @egenes. Men jeg ser jo det du skriver. Nr var dette? Jeg har vrt MP (snn samvirkesoldat riktignok, men har da hatt min andel timer som "grevling") i rene 2001-03 og n igjen fra 2010 til dags dato i HV-I, og bter/forenklet forelegg har aldri vrt noe vi har kunnet ilegge, ei heller har jeg hrt at andre har kunnet gjre det. Det har alltid blitt omtalt som noe man "kanskje br vurdere innfre". Men kan jo vre man har kjrt noen lokale ordninger eller prveprosjekt...?

Sent fra min E5823 via Tapatalk
    Ved klle skal ondt fordrives!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Hovedregelen er at domstol og ptalemyndighet har monopol p ilegge straff. Derimot kan forvaltningsorganer gis foreleggsmyndighet; normalt sett for mindre straffbare handlinger og innenfor saklig virkeomrde. Det vil vel bety at om MP skulle hatt foreleggsmyndighet mtte denne vrt gitt av eks. krigsadvokaten.

Vegtrafikklovens paragraf 31b gir polititjenesteperson foreleggsmyndighet for brudd p straffebudene i vegtrafikkloven. Noe tilsvarende er ikke gitt annet forvaltningsorgan eller tjenesteperson.

Det m ikke vre tvil om at militr vognfrer kan straffes for brudd p trafikkbestemmelser - p lik linje med at alt militrt personell kan straffes for overtredelse av straffebud generelt. Men militr kontekst og oppdrag kan ha betydning for hvorvidt det foreligger en straffbar handling, men dette er en vurdering ptalemyndighet og domstol m ta stilling ril basert p juridisk teori, lovkommentar, lovgivers intensjon og rettspraksis.

At det derimot finnes tjenestepersoner som bruker skjnn og sunn fornuft ved ikke ilegge forenklet forelegg synes fornuftig, men er ikke det samme som og m ikke forsts som at militrl nyter straffefrihet i denne egenskap.
    Det er bedre ta toget med NSB enn fly med LSD.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

@EivindM copy - dette var tiden du var ute av systemet, og det var i HRS. Nema problema, som nevnt tok vi pminnelse i bruk ovenfor egne og da egne ikke husket ved neste oppmte, lot vi vre bist konomisk.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. Begrepet for komme seg inn og ut av kjrety
    By AGR416 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: 12-11-15, 08:46
  2. Nye kjrety i HV?
    By M72 in forum Heimevernet/Sjheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 326
    Nyeste innlegg: 07-09-12, 15:24
  3. Innspill til rep.sett i kjrety
    By Kokkelimonke in forum FAGFORUM: Militre kjretyer og fartyer
    Svar: 8