milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Viser resultatene 1 til 26 av 26

Tråd: Baseforsvar/Force Protection og grønn tjeneste i Luftforsvaret

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    55 innlegg

Baseforsvar/Force Protection og grønn tjeneste i Luftforsvaret

Det er mange som søker kunnskap her på Milforum, mange googler seg frem etter å ha fått en innkalling i posten.

Jeg tenkte å starte en tråd om Baseforsvar/Grønn tjeneste i Luftforsvaret.

Baseforsvarsstridsgruppen HRF bidrar med personell til FN Operasjonen i Mali.
    Det er jo et svært lite miljø med tilhold på Ørland.

Navn:		tilirak.png
Visninger:	1228
Størrelse:	889,1 KB

http://www.fosna-folket.no/Forsvaret...le10134626.ece

Jeg synes det er noe mangelfull informasjon på nett om dette, men her er iallefall noen linker

Ing-tropp i Luft

https://forsvaret.no/karriere/forste...-luftforsvaret

Navn:		luftforsvaret-force-protection-vaktsoldat.jpg
Visninger:	1222
Størrelse:	101,0 KB

Navn:		Vakt_Sikring_vakta_2 copy.jpg
Visninger:	1207
Størrelse:	90,9 KB

Force Protection/V&S

https://forsvaret.no/hogskolene/Luft...rce-protection

2. Liker NK Milforum, 4312 likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg

Sv: Baseforsvar/Force Protection og grønn tjeneste i Luftforsvaret

Jeg synes ikke traaden boer hete /groenn tjeneste. Det er ett altfor ullent begrep, og til tider misvisende.

Naar det er sagt, saa vil jeg skyte inn foelgende:

Force Protection/Baseforsvar begrenser seg ikke til Oerland. Alt av Vakt og Sikring i Luft, faller inn under FP-begrepet.

Du skrev: "Baseforsvarsstridsgruppen HRF bidrar med personell til FN Operasjonen i Mali.
    Det er jo et svært lite miljø med tilhold på Ørland." Litt om Skvadronen paa Oerland:

Skvadronen er basert rundt en S-struktur. Pr naa, saa bestaar den av tre (3) stridsgrupper i kompani (-) stoerrelse, samt Baseforsvarstaktisk skole (BFTS) og Luftforsvarets sanitetsskole. Mer om disse senere.

Disse tre er Baseforsvarsstridsgruppe (BFSG) HRF, BFSG NIS og BFSG Oerland.

BFSG HRF er en fullvervet, profesjonell avdeling, oeremerket for aa stoette Luftforsvarets platformer i INTOPS. Den har en Aktiv forsvar tropp(-) og en stoettetropp (-). Stoettetroppen har EOD og CBRN-kapasiteter.

BFSG NIS er en vernepliktig avdeling. I denne finner vi Aktiv, Samband og M&K/ingenioer - som du lenket til i ditt innlegg.
    Aktiv ble i kjoelvannet av omorganisering lagt paa is, men forventes reaktivert i 2016 og 2017. Aktiv vil ha oppgvaer som gaar ut paa aa rykke ut og stoette/forsterke andre flystasjoner/baser. Aktiv vil faa BFTS sitt V&S-kurs, samt en del andre, fagspesifikke kurs og kommer ogsaa til aa fungere som en rekrutteringsbase for HRF

Samband og M&K er godt beskrevet i lenkene.

I tillegg kommer hundetjenesten. Den leverer patrulje og soekshunder til alle stridsgruppene, og har en blanding av vervede, vernepliktige og enagsjerte befal.

Luftforsvaret er i nok en omorganisering, saa det kommer snart nye navn og org. kart.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg

Jeg fikk ikke lov til aa redigere. Her om tjeneste som hunderoekter og hundefoerer:

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    55 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Jeg synes ikke traaden boer hete /groenn tjeneste. Det er ett altfor ullent begrep, og til tider misvisende.
    Det støttes. Forslag til endring? Jeg tenkte liksom litt rettet mot operativ tjeneste - på bakken, og da falt valget på "grønn tjeneste"

Baseforsvar har jo og vært i Afghanistan, og jeg opplever det som en liten avdeling man hører svært lite om, og som det er lite kunnskap om. Lenge siden jeg har sett noe på FB for eksempel om Baseforsvar.

Takk for gode innspill i tråden @jaffar og det blir interessant og følge videre med på omorganiseringen av luftforsvaret.

Forøvrig så blør sanitetshjertet mitt for at sanitet er tatt ut av baseforsvaret så vidt jeg er bekjent.. altså som en organisk kapasitet.

Slik jeg har forstått det så finnes det ikke noe operativ sanitet i luftforsvaret lengre

«Dustin

6. Liker Pinch likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Medicx Vis post
    Det støttes. Forslag til endring? Jeg tenkte liksom litt rettet mot operativ tjeneste - på bakken, og da falt valget på "grønn tjeneste"

Baseforsvar har jo og vært i Afghanistan, og jeg opplever det som en liten avdeling man hører svært lite om, og som det er lite kunnskap om. Lenge siden jeg har sett noe på FB for eksempel om Baseforsvar.

Takk for gode innspill i tråden @jaffar og det blir interessant og følge videre med på omorganiseringen av luftforsvaret.

Forøvrig så blør sanitetshjertet mitt for at sanitet er tatt ut av baseforsvaret så vidt jeg er bekjent.. altså som en organisk kapasitet.

Slik jeg har forstått det så finnes det ikke noe operativ sanitet i luftforsvaret lengre

«Dustin
    Baseforsvaret i seg selv er vel mer enn operativt nok. Force Protection er jo mye mer enn å stå i porten og sjekke ID, selv om det er det man ser mest av. Og som faktisk er en jobb/tjeneste mange undervurderer viktigheten av. Operativ betyr jo at man er i stand til å utføre den oppgaven man er satt til/at ting fungerer som de skal, ikke nødvendigvis at man har halvlangt hår og soffer rundt i JohnnyHighspeed kit....Forslag til navn på tråden er rett og slett Baseforsvar/Force Protection i Luftforsvaret

HRf/Baseforsvar i INTOPS ser vi ikke mye til på f.eks Facebook, det skyldes organisatoriske forhold. FP støtter som oftest en annen plattform som utgjør bidraget, derfor får de naturlig nok mest oppmerksomhet Siste på fjesboka er vel på Luftforsvarets sider i forbindelse med Mali-bidraget, samt noen greier her og der på Instagram. Mighty Norway hadde vel ett og annet nylig på profilen sin.

Saniteten ja...hva skal man si. Når ting blir lagt på spare/omorganiserings/omstillingsfjøla, så rammes ofte de som 'ikke gjør noe'. Hvordan sanitet skla organiseres i fremtiden, skal jeg ikke uttale meg om akkurat nå, men jeg håper på en retur der FP har organisk sanitet med evac-lag i det minste. Basesett 1 (som det het etter STO og før BFSG HRF), hadde jo organisk Role 1 og Evac-lag.

8. Liker Medicx likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    575 innlegg
    Sitert
    1389 innlegg

Tilbake på 1980-tallet var det mye fokus på RRR, hurtig rullebanereparasjon, det å kunne få en bombet rullebane (ofte med spesielle ammunisjoner for å lage mange kratere, gjerne der en del hadde forsinkelse for å gjøre reparasjon farlig) hurtig operativ etter angrep. Er dette en kapasitet som fremdeles inngår?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

10. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Tilbake på 1980-tallet var det mye fokus på RRR, hurtig rullebanereparasjon, det å kunne få en bombet rullebane (ofte med spesielle ammunisjoner for å lage mange kratere, gjerne der en del hadde forsinkelse for å gjøre reparasjon farlig) hurtig operativ etter angrep. Er dette en kapasitet som fremdeles inngår?
    M&K/Ingeniør, som nevnt i lenken lenger opp har ADR (Airfield Damage Repair)kapasitet. Den spesifikke RRR/ADR kapasiteten er jeg usikker på og ønsker heller ikke å diskutere den her.

"Fagopplæringen består av:​​​

​​​​Felles ingeniørfag: sikkerhetsopplæring, små maskiner (for eksempel motorsag, hoppetusse, vinkelsliper og lignende), feltarbeider og øvelser

Maskin og kjøretøy: lastebiler, hjullaster, gravemaskiner og dumper

Operativ plasstjeneste: tar for seg hvordan man beskytter og reparerer den omfattende infrastrukturen (bygninger, rullebane, kommunikasjon, elektrisitet og lignende) på en flystasjon

12. Liker Medicx likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg

Ser at jeg glemte Stridsgruppe Ørland lenger opp.

Baseforsvarsstridsgruppe Ørland er det som vanligvis kalles "vakta", V&S, Vakt og sikring, etc. Den er bemannet av soldater og lærlinger i førstegangstjeneste. Etter Vakt og sikringskurs på BFTS, så blir man fordelt til forskjellige plasser i landet, de fleste havner på Ørlandet Hovedflystasjon. Forøvrig er tjenesten godt beskrevet i lenken Medicx la ut.

Her er den igjen

"Luftforsvaret trenger flybaser som er sikre for å kunne drive luftoperasjoner med fly og helikoptre. Væpnet vakthold av Luftforsvarets baser og fellesavdelinger er hovedoppgavene til vakt- og sikringssoldatene.​ "

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    185 innlegg
    Sitert
    910 innlegg

Det er ikke akkurat noen hemmelighet at bredden i styrkebeskyttelse i Luftforsvaret har lidd av 25 år med dyp, dyp fred, hvor trusselen mot baser hjemme har vært en heller vag terrortrussel. Spisskompetansen har nok derimot tjent på skarpe deployeringer og delvis profesjonalisering.

Under forutsetning av at Forsvaret nå faktisk blir styrket økonomisk (jeg holder ikke pusten), kan vi nok komme til å se en viss gjenoppbygging av bredden, f.eks. sanitet og RRR.

"...en og annen av dem fikk arbeidet seg opp og ble ærekjære, av noen av dem ble det likefrem kondisjonerte folk,..."

15. Liker NK Milforum likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Det er ikke akkurat noen hemmelighet at bredden i styrkebeskyttelse i Luftforsvaret har lidd av 25 år med dyp, dyp fred, hvor trusselen mot baser hjemme har vært en heller vag terrortrussel. Spisskompetansen har nok derimot tjent på skarpe deployeringer og delvis profesjonalisering.

Under forutsetning av at Forsvaret nå faktisk blir styrket økonomisk (jeg holder ikke pusten), kan vi nok komme til å se en viss gjenoppbygging av bredden, f.eks. sanitet og RRR.
    Det har du nok rett i.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    575 innlegg
    Sitert
    1389 innlegg

M&K/Ingeniør, som nevnt i lenken lenger opp har ADR (Airfield Damage Repair)kapasitet. Den spesifikke RRR/ADR kapasiteten er jeg usikker på og ønsker heller ikke å diskutere den her.
    Takk,. lenken til "Ingeniørtropp i Luftforsvaret" hadde jeg dessverre ikke sett.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    575 innlegg
    Sitert
    1389 innlegg

Det er interessant å se hvordan sanitet ved en flystasjon var organisert på 1980-tallet (kilde: hovedoppgave ved Luftkrigskolen 2005 av Bent Anders Salberg) som refererer til HFL-300-1 "Sanitetsgruppen i felt" fra 1986).

Hver flystasjon hadde en sanitetsgruppe som i fred besto av 10-15 personer (lege som sjef, NK, 2-4 sanitetsbefal, eventuelt en eller flere VAB-leger, tannlege, tannlegesekretær, sykepleier(e), sanitetssoldater og sekretær) som ved mobilisering økte til omkring 300 personer og var den avdelingen ved en flystasjon som hadde størst andel mobiliseringsmannskaper. Etter mobilisering ville den bestå av sykehusskvadron (med et stk. LSSH - Luftforsvarets Stasjonssykehus [jeg tror jeg hørte de tilsvarte Hærens LFSH]), utrykningsskvadron, forvaltningsskvadron og transittavdeling flyambulanse.

19. Liker Medicx likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    1 innlegg

Ifjor hadde luftforsvaret en lenke som het "Grenader i Luftforsvaret", på samme måte som KJK og Grender i Hæren har nå på forsvaret.no. Der sto det om baseforsvar og om opptak til baseforsvar. Hva de så etter, kontakt pers osv

Denne er nå borte, noe som vet mer om det? hvorfor den evt ble fjernet osv?

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg

Litt av grunnen er vel at der er mer eller mindre inntaksstopp i Luft nå....

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    55 innlegg

Navn:		IMG_0947.jpg
Visninger:	852
Størrelse:	242,4 KB
    Godkjent sansoldat

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    88 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Det er interessant å se hvordan sanitet ved en flystasjon var organisert på 1980-tallet (kilde: hovedoppgave ved Luftkrigskolen 2005 av Bent Anders Salberg) som refererer til HFL-300-1 "Sanitetsgruppen i felt" fra 1986).

Hver flystasjon hadde en sanitetsgruppe som i fred besto av 10-15 personer (lege som sjef, NK, 2-4 sanitetsbefal, eventuelt en eller flere VAB-leger, tannlege, tannlegesekretær, sykepleier(e), sanitetssoldater og sekretær) som ved mobilisering økte til omkring 300 personer og var den avdelingen ved en flystasjon som hadde størst andel mobiliseringsmannskaper. Etter mobilisering ville den bestå av sykehusskvadron (med et stk. LSSH - Luftforsvarets Stasjonssykehus [jeg tror jeg hørte de tilsvarte Hærens LFSH]), utrykningsskvadron, forvaltningsskvadron og transittavdeling flyambulanse.
    Dette oppsummerer min førstegangstjeneste, ja. Og Salberg var vel instruktør (el. skolesjef) på Luftforsvarets sanitetsskole.

Skvadronen er basert rundt en S-struktur. Pr naa, saa bestaar den av tre (3) stridsgrupper i kompani (-) stoerrelse, samt Baseforsvarstaktisk skole (BFTS) og Luftforsvarets sanitetsskole.
    Ble ikke Luftforsvarets sanitetsskole nedlagt ved opprettelsen av MUKS i 2001?
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg

Og gjenopprettet da BFTS flyttet fra Rygge til Ørland

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    88 innlegg

Og gjenopprettet da BFTS flyttet fra Rygge til Ørland
    Så per nå eksiterer Luftforsvaret skole side om side med Forsvarets sanitetsskole? Hørtes noe merkelig ut...

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg

Ja, jeg farer ikke med løgn

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    55 innlegg

@Simplex

Jeg kan bekrefte at det stemmer
    Godkjent sansoldat

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    88 innlegg

Mente ikke at noen farer med løgn, med at det var merkelig at den eksisterke side om side med Forsvarets sanitetsskole som i sin tid toll opp i seg Luftforsvarets. Er Luftforsvarets skole skilt ut fra FSSK, eller opprettet som et tillegg. Er LSSK underlagt FSAN adm/faglig/kommandomessig på noen måte? Utdanner LSSK fra fgtj til KS eller bare utvalgte grupper? Hvilket ansvar har FSSK ovenfor Luftforsvaret skole. Litt merkelig med et underordnet fagmiljø når FSSk er (eller har vært) felles for alle grenene, sanitetsmiljøet er lite og behov for masseproduksjon er borte...

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    94 innlegg
    Sitert
    337 innlegg

No har jo hæren i fleire år hatt eiga sanitetsutdanning, så eg ser ikkje noko problem at luft gjere det same. Slik eg forstår det så er det no berre sjøforsvaret som får sitt sanitespersonell utdanna ved FSAN. Men der og skjer det ein del utdanning på Haakonsvern. Eg ser ikkje noko problem med at utdanninga blir desentralisert, ser heller fordeler. Med å spre utdanninga på fleire plassar vil det danne seg fleire miljø som igjen kan spele på kvarandre. Uansett vil FSAN vere fagleg ansvarleg og må kunne gå inn for å kvalitetsikre utdanninga.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    55 innlegg

Har sendt en forespørsel til Luftforsvaret på FB om de kan uttdype litt om reetableringen av Luftforsvaretssanitetsskole
    Godkjent sansoldat

31. Liker jaffar likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg

Vent slutt

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    9 innlegg
    Sitert
    54 innlegg

"Vent slutt" nesten tre år etter spørsmålet ble stilt? Her går meldingstjenesten så det ljomer, alternativt sin trege gang (stryk det som ikke passer), ser jeg...

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    128 innlegg
    Sitert
    523 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    "Vent slutt" nesten tre år etter spørsmålet ble stilt? Her går meldingstjenesten så det ljomer, alternativt sin trege gang (stryk det som ikke passer), ser jeg...
    Nei. Det var svar til det som ble postet i en annen tråd. Hadde jeg svart Medicx, så hadde jeg sitert innlegget hans. Jeg jobber ikke på sanitetsskola

Her https://milforum.net/showthread.php/...14#post1331414

35. Liker LVGRP99 likte dette

Lignende tråder

1. Hvilken av spesialstyrkene tilbyr mest grønn tjeneste?
    By NugattiCrisp in forum Forsvarets spesialstyrker (FS)
    Svar: 8
    Nyeste innlegg: DTG 152318A Apr 14,
  2. Feltøvelser og grønn tjeneste i sjø, luft eller garden?
    By Monday in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 18
    Nyeste innlegg: DTG 240936A Aug 12,
  3. Finnes det "hard" tjeneste i luftforsvaret?
    By dreamspace in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 43
    Nyeste innlegg: DTG 281046A Oct 11,
  4. UB-Baseforsvar Jan 09.
    By Texas16 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: DTG 160406A Dec 08,
  5. Har sjøforsvaret mye grønn tjeneste ?
    By PatriotX in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 282107A Feb 08,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •