Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Viser resultatene 1 til 33 av 33

Tråd: Nye uniformsbestemmelser for Hæren

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    95

Nye uniformsbestemmelser for Hæren

Poster i dette forumet, siden det kommer fra Hærens sersjantmajor:

VÆR MED Å UTFORME DE NYE UNIFORMSBESTEMMELSENE:
    Hæren skal nå oppdatere uniformsbestemmelsene. En del er at bestemmelsene for våre pene uniformer skal tilpasses spesialistordningen. Den andre delen er å oppdatere og modernisere hva den enkelte soldat kan og ikke kan under garnisons- og felttjeneste. Vi ønsker en stolt, uniformert og enhetlig hærsoldat, som samtidig har mulighet til å fokusere på funksjonalitet og sunn fornuft i bekledningen. Toget har ikke gått og vi ønsker fortsatt innspill. Tjenestegjørende kan og bør i tillegg komme med innspill til sin nærmeste sjefssersjant. Hva bør Hæren fokusere på, hva skal vi fortsette med og hva bør endres?
    Dette er postet på FB-siden hans, og det har kommet mange kommentarer. Sersjantmajorens foreløpig siste innlegg for fem dager siden er:
    Takker for mange fornuftige og forståelige innspill. Nye PBU artikler blir vurdert fortløpende og det er flere endringer på vei frem mot ny kampuniform (2019-2020?) som det nå jobbes med. Vi kan komme tilbake med mer informasjon om dette og nye PBU artikler senere. Mye av det som går igjen her som hjelmlue, vinterhansker, varme jakker og lignenede er på gang.
    Hensikten med denne saken er å få en innspill og en debatt om hvordan det nye regelverket bør være. Hvordan skal vi oppnå en balanse mellom uniformitet og funksjonalitet?
    Det kan tenkes det begynner å bli sent å komme med innspill, men vi prøver oss.

To kommentarer for egen del:
    - Jeg synes en del av innleggene på FB-siden var nokså useriøse og enkle, og
    - Noen innlegg gikk på innkjøp av materiell utenfor det som er naturlig dekket innenfor uniformsbestemmelser.

Han spør altså etter innspill både om pene uniformer og uniformer til garnison- og feltbruk.

Noen som vil prøve seg?
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    6

Sv: Nye uniformsbestemmelser for Hæren

Innspillene bør i så fall komme brennkvikt. Vi kommandérsersjanter har hatt frist ut dagen i dag på å komme med innspill.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    95

Sv: Nye uniformsbestemmelser for Hæren

He-he. Over en halvtime igjen, så det burde gå fint...

OK, jeg skjønte ut fra det Wenneberg skrev at det nok hastet litt, så vi burde vært raskere på labben her. Får satse på at noen av innspillene på FB kunne brukes, da.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    95

Sv: Nyhetstråd: den nye militære ordningen

Da har Hærens sersjantmajor lagt ut en ny utgave av TJ 12-3-2 Bestemmelse for Hærens distinksjoner og andre uniformstegn : https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...iformstegn.pdf

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    95

Hærens uniformsbestemmelser

Lager en ny tråd for å diskutere innholdet i Hærens nye uniformsbestemmelser.

Hærens sersjantmajor har lagt ut tre dokumenter:

TJ 12-3-2 Bestemmelse for Hærens distinksjoner og andre uniformstegn: https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...iformstegn.pdf

TJ 12-3-3 Bestemmelse for Hærens uniformsantrekk – sammensetning og bruk: https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...rmsantrekk.pdf

TJ 12-3-4 Bestemmelse for Hærens hodeplag: https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...0hodeplagg.pdf

Hva synes folket?
    Sist endret av Rittmester; 29-04-16 kl 16:13 Begrunnelse: La inn link til alle tre dokumentene

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sv: Hærens uniformsbestemmelser

It's not about surviving, it's about winning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Skummet igjennom TJ 12-3-3 og bestemmelser med unntak ser fornuftige ut.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    95

Beklager, jeg hadde ikke fått med meg at det var tre separate dokumenter. Her følger den siste, TJ 12-3-4 Bestemmelse for Hærens hodeplagg : https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...0hodeplagg.pdf

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Når en skummer gjennom sitter en igjen med inntrykk av at det blir ca en variant pr soldat, ihvertfall befal og OF. Det er mange elementer.

Men det ser ganske ryddig ut, godt at de er tydelige på "halvoffisielle" greier.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    85

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Da har Hærens sersjantmajor lagt ut en ny utgave av TJ 12-3-2 Bestemmelse for Hærens distinksjoner og andre uniformstegn : https://forsvaret.no/fakta_/Forsvare...iformstegn.pdf
    Jeg finner ikke noe spesifikt for reservister i tjeneste, repøvelser, intops, eventuell mobilisering. Hva med den berømte Hærreserven som alle har hørt om men ingen har sett? Og selvfølgelig Host Nation Support Battalion for USMC (som jeg tror nå settes opp av FLO, men vel stadig skal følge Hæren uniformsmessig), samt andre med beredskapskontrakt? Ikke er de i førstegangstjeneste (som en del henviser til i reglementet) og ikke er de tilsatte som grenaderer, befal eller offiserer, eller er de det når de er i tjeneste?

Kopierte dette over fra annen tråd
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    May 2007
    Pondusfaktor
    6

MYE bra her, spesielt liker jeg at det er konkret. Punkt 3.1 til 3.4 i "Hærens uniformsantrekk" er gull.
    Noen ting stusser jeg på:
    1. Gradsoversikt - Dette har ikke slått meg før nå, men en engelsk Sergeant First Class er OR7, mens en norsk Sersjant 1.klasse er OR5+. Videre har vi en engelsk Staff Sergeant som er OR6, mens en norsk Stabssersjant er OR7. Dette kan bli interresant å forklare i ølteltet i Nijmegen
    2. Rent estetisk ønsker jeg meg skjorter til service for OR med gradstegn på armene fremfor skuldrene. Skjortene blir nok litt dyrere, men la gå.
    3. Leser at det skal finnes egne armetegn for spesielle fagfelt som f.eks. prest, jurist, post, militær idrett. Disse har jeg aldri sett, ikke på en prest en gang.
    4. Hodeplagg og da spesielt beretflash er fortsatt ikke konkretisert nok utenom hva HBS skal bruke. Si det kommer en fra saniteten i luft og begynner som grenader i saniteten i hæren. Først, hvilken våpengren tilhører vedkommende? Hvis konvertert til hæren, hvilken flash skal brukes, sanitet eller hærflash? Si det kommer ett sjøbefal inn i panserbataljonen og begynner å bruke svart beret med kavflash(selv om han/hun opprinnelig skal bruke sjøberet). Har vedkommende lov til å bruke kavflashen selv om bakgrunnen ikke er som kavalerist?
    5. "Uniformene skal være strøket" - Her må det kjøpes inn en del strykejern i Forsvaret hvis dette skal overholdes - ikke sett på de tre siste kasernene jeg har bodd på og ærlig talt tror jeg faktisk ikke det enkelte troppsbefal gidder å bruke/har tid til å lære soldatene å stryke uniformen fremfor å lære dem å skyte. Ingen lærte meg å stryke uniformen da jeg rykket inn.
    Langt å gå, løk å få!
    Treningsdagboka -> http://tinyurl.com/coglo3s

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Er det ikke strykejern på kasernene lengre? Vi strøk til den store gullmedalje for å få lov til å få perm - var alltid noen som ikke rakk buss/tog/fly pga for dårlig press i buksa. Sånn var det på den tiden mannskaper hadde ordentlig permuniform, og ikke bare to sett arbeidsuniformer...
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    85

Nettopp, fikk ikke reise på perm uten at permuniform M/70 var strøket og så ordentlig ut. Den måtte også være strøket før vi fikk spise middag i messa (etter de første to ukene av rekruttskolen fikk vi gå i sivil, men før ca 1974 fikk soldater ikke gå i sivil og gikk i permuniform etter endt tjeneste).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    95

Nå tror jeg jaggu de har sluttet med slips til feltuniform også! Hvor skal dette ende?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    85

Hva er det du sier, ikke noe stail lenger?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Ting jeg har notert meg:
    - Fortsatt rimelig forbudt å modifisere uniformer.
    - Trango er ikke nevnt noe sted.. Så er dette kun et mellomplagg nå?
    - Høres ut som om ny M04 er på vei inn? Altså med trope snitt.
    - Det offentlige rom er også felt. Så det så.
    - Er nivå 4 bataljonsnivå? Altså bataljonens sjefssjt er den som kan tillate eventuell bruk av andre plagg?
    - Det er altså slutt på ensfargede ikke-utleverte plagg, med mindre en nivå 3'er (med HVS) finner ut at avdelingen har et behov for dette plagget.
    - Støvler med høyde over ankler!!! Dog fortsatt sorte.
    - Hvordan Ola Dunk (eller befal med tung erfaring for den saks skyld..) skal vite noen ting om IR/FR egenskaper eller f.eks. sikkerhet relatert til hansker skjønner ikke jeg..
    - Andre vernebriller kan brukes, men skal godkjennes av nivå 4.
    - Jakke, kaldt vær skal altså bæres utpå utstyrsvesten om noen var i tvil om hvordan slikt brukes
    - Jeg ser ikke forskjell på jakke/bukse gravide, skog M/04 og vanlig M04...

Sånn alt i alt så er det ikke i nærheten av hva jeg hadde ønsket meg, men det er fortsatt et fint reglement.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Noget urimelig nå @essal.

Dette reglementet åpner for ganske mye, og er forankret i HELE orgen.

Det gjelder å spille hverandre gode her. Alle kan finne ting de er uenig i, men dette er faktisk veldig bra.

Hvilket behov har du for å endre uniformer?
    Trango er et plagg som er i Int Ops satsen, og ikke noe som trengs å nevnes. Det er et mellomplagg, har i utgangspunktet aldri vært et ytterplagg.

Ja, det vil bli gjort endringer på M/04 designet, vedtatt i et uniformsforum. Så vidt jeg husker innebærer det blant annet fjerning av hoftelommer og montering av armlommer.

Enhver produsent av uniformer burde kunne si noe om NIR/IR og FR på materialet de bruker. Det gjør ihvertfall vi.

Skulle likt å høre hva du kunne tenkt deg....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    39

Relevant til denne diskusjonen... Jeg skummet igjennom bildefolderen min over gamle bilder fra Afghanistan her i forgårs. Disse ble tatt i 2006, under noe skarpskyting/trening vi gjorde mot noen forlatte compounds på nattestid.

Disse bildene illustrerer IMHO veldig tydelig hvordan en må ha tungen beint i munnen omkring dette her med IR-reflektivitet, og at det faktisk har noe for seg å holde mannskaper/befal/offiserer litt i ørene når det kommer til frislipp på uniformer og uniformseffekter - samt også være nøye med at man dealer med folk som faktisk har peil på dette her når en skal kjøpe- og bruke div "aftermarket" kit og bekledning, da i forhold til egenskaper i mørkestrid.
    Jeg kan jo for ordens skyld begynne med å si at jeg/vi ikke hadde et superbevisst forhold til dette med IR-reflektivitet dengang for ti år siden, annet enn "oi, den uniformen ble jaggu lys i nattoptikken, hva med de andre uniformene?".

Jeg kan jo gå igjennom detaljert hva de forskjellige personene på bildene her har på seg av uniformer og effekter;
    1-
    Jeg er han med "den mørke uniformen på" - altså hhv. han til venstre på øverste bilde og han nærmest på nederste. Jeg har på meg det som gjerne blir kalt "Sjøforsvarets Ripstop", altså denne her litt mer robuste som på dagtid har "litt finere" farger enn denne her cheap-as-shit permitrinimpregnerte greien - som forøvrig er den uniformen han som sikrer døråpningen har på seg.

Stridsvesten min er en israelsk sak fra Marom Dolphin, og under denne har jeg på meg M04 Kroppspansring. Hjelmen min er standard norsk Catopotte, med standard norsk ørkenkamo trekk på seg. Skoene mine er Meindl Desert Fox, der sålene mine er veldig lite reflektive, mens resten av skoen lyser opp når en ser på dem med nattoptikk.

2-
    Duden i midten har som sagt på seg standard utlevert norsk ørkenkamo uniform med peritrinimpregnering - altså den der saken som ble "nuppete" etter et par omganger med bruk og vask - for dem som er kjent med denne uniformen.

Han har på seg standard utlevert Bear-Vest for AG3-magasiner, og støvlene hans er også standard utleverte ørkenstøvler.

3-
    Han til høyre har på seg standard utlevert M75 bukse, og M02 membranjakke (Cato-varianten IIRC). Støvlene hans er også standard utleverte ørkenstøvler. Han har også på seg en variant av en israelsk stridsvest.

Dette her er altså utstyr som mer eller mindre ser helt likt ut på dagtid, mens tvert mørket faller på og man ser på hverandre med nattoptikk så blir det en verden av forskjell altså. Folk tenker gjerne "det der er bare mas og gnål, er ikke så nøye, jævla besserwissere som syter om NIR og IR, jeg kan da faenmeg bruke min Norrøna Recon dress eller aftermarket olivengrønne fleecejakke hvis jeg vil!". IMHO, hvis man har en jobb som bl.a. innebærer å jobbe i mørket og ikke bli sett - og bli skutt etter dersom man mot formodning skulle bli - og fortsatt synes dette med IR-reflektivetet "ikke er så nøye", så mener jeg man burde revurdere et par ting med hva man driver med.

Elite Som En Trensoldat

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    25

Veldig informative bilder! Med er bilde i dagslys også av samme uniformer/utstyr, så skulle man klare å overbevise selv de mest skeptiske om at IR refleksivitet betyr noe.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

På Catalinajakkens egen oppføring står det eksplisitt "Skjerf skal ikke bæres til catalinajakke", mens det under "2.3 Alminnelige regler for bæring av uniform" står at skjerf kan bæres til Catalinajakke.

Oops.
    meh

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    39

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Veldig informative bilder! Med er bilde i dagslys også av samme uniformer/utstyr, så skulle man klare å overbevise selv de mest skeptiske om at IR refleksivitet betyr noe.
    Jeg skal se om jeg finner et godt bilde(r) av kittet i lyse senere idag.
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    85

IR-egenskapene var en viktig del av M75, og dét ser vi på buksen. Jeg er skuffet over at en del andre uniformer som har vært approbert for feltbruk senere (membranjakke og spesielt den norske ørkenkamoen som jo nettopp ble tatt i bruk der strid både var sannsynlig og skjedde) tydeligvis var tatt i bruk uten å ta hensyn til IR-egenskaper.

Så viser jo bildene tydelig at det ikke bare er jakke og bukse som er viktig for synlighet!

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

@hvlt:

Alt tekstil som leveres skal dokumentere oppfyllelse av spektralkrav iht Forsvarets standard, med fargeprøve.

Dette gjelder for hver leveranse/hvert avrop.

Møter man ikke kravet, så blir leveransen avvist. Det er derfor man leverer fargeprøve på tekstilet før man produserer uniformene.

Spektralkravene beskriver verdier man må være innenfor for hver farge, i forskjellige spekter.

Man kan ikke bruke et bilde til å avgjøre hvorvidt man ikke er iht standarden. Det er det kun en spektralprøve som kan avgjøre.

Ytre påvirkning som vask, impregnering osv etter mottak av varen kan forverre reflektiviteten. Det gjennomføres en hel del tester som sjekker dette som del av spektralkravtestingen, men hva som er gjort i etterkant kan ikke kontrolleres.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

AGR:

Om Trango kun er i IntOps satsen så er det fint det. Sist jeg så noen med den så var det en skytebane full av KS kadetter.. Trodde ganske enkelt at den var blitt mye mer normal enn kun i IntOps satser iom at den "offisielle" fleece genseren er som å kle på seg et mareritt.

Hvilket behov jeg har for å endring uniformer? Fint lite (da jeg erstatter det med andre plagg), men det å ha muligheten til det syntes jeg burde være der. Case and point? Se på US Army hvordan dem har utviklet standard uniformer gjennom at soldatene selv har modifisert uniformer. Nå tror jeg ikke du trenger det, men her er 2 eksempler på ting som er standard i dag som kommer fra soldatenes modifisering av utleverte uniformer: Combatshirts og armlommer.

Nå skjønner jeg at ting jeg vil ha ikke nødvendigvis er forenelig med Forsvaret og en uniform bekledning, men her er ting som jeg ville ha gjort annerledes:
    - Tillatt brune støvler til feltbruk, og ikke vært så nøye på utformingen og dropp den pussegreia for feltstøvler. Det er ingenting uniformt med føtter..
    - Tillatt brune og grønne plagg til feltbruk.
    - Tillatt bruk av andre tskjorter enn de grønne møkkaskjortene til feltbruk.
    Ja, mye av dette er mulig gjennom nivå 3/4 og HVS, som er grunnen til at jeg syntes det er et fint reglement... Hvis de som har gjort dette arbeidet absolutt vil ha applaus fra meg, en gretten kar på internett, så skal de få det- men de må nesten etterspørre det.

Og fjerne hoftelommene fra M04? Snakker du om lårlommen? I såfall så er det århundrets dårligste ide i mine øyne, men det får bare være...
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Hoftelommer = nederste lommene på jakka.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    95

Er vi der igjen nå?
    Dersom noen ønsker å diskutere Forsvarets prosesser om det ene eller andre, må de gjerne opprette egne tråder om dette. På denne tråden diskuteres Hærens uniformsbestemmelser slik de står nå (dvs gjeldende fra 1/6) og eventuelle forslag til endringer til neste revisjon, som så vidt jeg kan skjønne fra Hærens SM er på høsten en gang.

EDIT: Jeg opprettet en egen tråd for diskusjoner om hvorvidt bestemmelsene er forankret eller ikke.

-Mod
    Sist endret av Rittmester; 02-05-16 kl 10:03

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Tenker det er bra at man spesifiserer at plagg og effekter skal ha en viss standard mtp. beskyttelse og visuell profil (IR). Tror ikke det er alle som har vært like bevisste på dette til nå, verken på bruker- eller produsentsiden.

Enig med essal i at man burde åpnet for bruk av andre t-skjorter, i det minste i felt. Utlevert bomull som innerste plagg under feltmessige forhold er ikke noe særlig, og denne bestemmelsen fremstår som veldig sær når man holder de opp mot de feltmessige tilpasningene man åpner for ellers i reglementet. Får farge ull-skjortene mine...

Jeg vet dog ikke om jeg er enig i at det burde være frislipp for modifisering av uniformer. Nå vet jeg ikke hvordan det er i US Army, men her hjemme sirkuleres jo størsteparten av uniformene hyppig som følge av den høye andelen vernepliktige. Synes ofte nok jeg opplever å få utlevert defekte effekter fra depot som det er, og vet ikke om det ville blitt bedre akkurat hvis det var fritt frem for Einar Enkeltmann å fjerne/flytte lommer o.l.

Når man for garnisonsantrekk er såpass fokusert på utseende som man er (noe jeg i grunnen ikke er uenig i), synes jeg det er merkelig at man tillater JI...*kremt* jakke, kaldt vær som ytterste plagg.

Siden det nevnes i avsporingen; Kan ikke se at det står noe om skjerf, utover at: "Det skal aldri nyttes synlig ikke-utlevert materiell med farger som avviker fra kamuflasjefager (...) sammen med uniform."

Godt å høre at ny M04 kommer med noen etterlengtede oppgraderinger.

Så mye snakk det er om "ikke-utlevert hjelmlue" tilsier kanskje at man burde begynne å levere ut dette igjen...?

Ellers er det jo noen småting som får en til å smile litt da, f.eks. at: "Hovedregelen er at det innen en avdeling/enhet skal nyttes utstyr som er utlevert fra lokalt forsyningslager/depot, slik at alt personell har tilgang til/bruker likt utstyr." Tror du skal lete godt for å finne to stykker som har utlevert samme sats i min I-styrke. Nå er det riktignok blitt vesentlig bedre siste tiden etter en stor runde med komplementering(?) av satser, men gjennomgående har det vært preget av stadige endringer av satser, depot som er tomt for div., folk som har satser fra tidligere, osv.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2011
    Pondusfaktor
    8

Har det blitt utlevert hjelmlue? I så fall; når og hvilken er det?
    Everyone likes me and thinks I'm great - in my safe space

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    10

Gamle jegerlua var vel egentlig en hjelmlue, tiltenkt brukt under stålpotta
    Ved kølle skal ondt fordrives!

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Ny feltlue. er det noen som har fått den

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2011
    Pondusfaktor
    4

Fortsatt skriveleif ang "3.9 Feltantrekk 4 (M02 ørken), (M/K)" ?
    @AGR416 SKulle ikke dette hete M04?

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Det er nok bare en copy paste fra den forrige revisjonen.
    Typebetegnelsen er nok ikke så fryktelig viktig i så måte.

Du får kontakte Hærens Sersjantmajor på Face, og gjøre han oppmerksom på det. Kanskje det blir endret ifm neste revisjon.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    57

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg finner ikke noe spesifikt for reservister i tjeneste, repøvelser, intops, eventuell mobilisering. Hva med den berømte Hærreserven som alle har hørt om men ingen har sett? Og selvfølgelig Host Nation Support Battalion for USMC (som jeg tror nå settes opp av FLO, men vel stadig skal følge Hæren uniformsmessig), samt andre med beredskapskontrakt? Ikke er de i førstegangstjeneste (som en del henviser til i reglementet) og ikke er de tilsatte som grenaderer, befal eller offiserer, eller er de det når de er i tjeneste?

Kopierte dette over fra annen tråd
    Tjah. Det som mangler er da i grunnen et regelverk for tildeling av gradene OR 2-4 til reservister. Og det hører vel til i et annet reglement? Tjenestestriper må man kanskje ha egne regler for, men det blir nå temmelig teoretisk all den tid de bare bæres til tjeneste- og mørk uniform, og det er vel ikke noe særlig mange vernepliktige mannskaper går rundt i.
    Hvis det nå blir noe dreis på Hærreserven, som det trues med i FMR, så må man jo ta tak i de detaljene.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Hv til hæren?
    By robbern in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 27-07-15, 12:51
  2. fra Hæren til Sjø.f...?
    By MenigS in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 20-11-08, 19:41
  3. G-36 i hæren?
    By Znuddel in forum Generelle diskusjoner om avdelinger
    Svar: 74