Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 51 av 51

Tråd: Rekruttering HV-I - Heimevernets Innsatsstyrke (ISTY)

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sv: Rekruttering HV-I - Heimevernets Innsatsstyrke (ISTY)

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg mener det danske HJV var betydelig større før, og nedskjæringen var politisk, ikke på grunn av manglende rekruttering.
    Men de har da ikke hatt eller har et tilsvarende treningsnivå til vårt? Og i denne tråden snakker vi altså rekruttering til I-styrke, hvor de fleste her ønsker en grunnleggende soldat utdanning som gir en god basis + evnt fagtjeneste.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Det stemmer nok.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    0

Sv: Rekrutering HV-I - Heimevernets Innsatsstyrke (ISTY)

Hva med fylker hvor man bor litt grisslent? Der vil det jo være sabla vanskelig å gjennomføre en "kveldsopplæring".
    Noen I-Sty har valgt å bruke en I-Tr som opplæringstropp, hvor de gjennomfører mye øvelse på enkeltmanns og lagsferdigheter, dette for å komme opp på ett tilfredsstillende nivå.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Det er ikke bare I-sty som mangler soldater og befal, men hele organisasjonen. Jeg tror det kan være fornuftig at hæren utdanner nok lett infanteri i Troms. 12 måneders førstegangstjeneste som lett infanterist. volumet på soldater og befal reguleres etter HV sitt behov. De innrulleres i HV sine ruller etter dimisjon og første øvelse 1-2 år etter endt førstegangstjeneste. De kan trenes for å støtte hæren og trene på oppdrag lik de HV har. Er det 2000 soldater og befal HV trenger så er det 2000 soldater og befal som utdannes. 2000 lette infanterister er ikke kostbart hvis det blir en vesentlig kvalitets økning i organisasjonen. Samtidig vill det gi en økt rekrutterings masse til resten av forsvaret.

Det nytter ikke å bygge HV eller Hær uten en bite liten masse i bunn.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    11

Da jeg var i I-styrke, valgte vi stillinger ettet interesse, uansett hvilken bakgrunn man hadde. I jegertroppen hadde man Fjernesk, GSV, 2bn, MTB, luftvernartilleri teknikker, HV-UB, jegertjeneste samt mere.
    Med 15 mann fikk vi karakter 2, som er så høy karakter man kan få på en taktisk evaluering i HV-I (gitt antall personell vi hadde, for karakter 1 må man ha fullsatt tropp, husker ikke om alle må møte til øvingen)
    Om ikke alle kunne møtt til denne treningen, såvell som kommet seg igjennom opptaket, ville den troppen aldri blitt like bra.

Husk at alt personell i støttetjenester ikke frivillig velger seg dit, eller blir plasser dit fordi de er udugelige. Hvis GIH sier at han trenger 3 admasser, så får GIH 3 admasser, og får han ræva admasser, så vil avdelingen som avgir disse få en kraftig tilbakemelding.

Det er heller ikke sikkert at bataljonene greier å plassere riktig personell i riktig stilling, derav kan noen med bakgrunn fra VGS, naturbruk grønn - fiske og fangst, havne i V&S i stedet for K9/Jeger. (Denne VGS-linja tar med elevene på blant annet elgjakt, samt telting i flere dager og de er ute over lengre tid med sekk.)

Sent fra min D6603 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Der har du blitt fortalt en skrøne Hulk, du må ikke ha fullsatt tropp for å få karakter 1..

Jeg tror mye av løsningen er tidlig innrullering. Per i dag er det vel 3 år, som er greit det hvis de faktisk kalles inn etter 3 år og ikke bare tilføres på papiret. En kan fint glemme mye på 3 år, men som regel hører man om 10+ år etter dimisjon.. For HV-I så mener jeg at trikset er å drive målrettet rekruttering, og det mener jeg at også blir gjort. Send representanter til avdelingene og fortell og vis hva HV-I driver med, forklar at det kan kombineres med studier osv. Hvilke avdelinger? Samtlige i Hæren.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Korrekt som @essal sier; karakteren har ikke noe med antallet som møter men en taktisk evaluering opp mot HV sine 5 hovedoppdrag; mye av evalueringen er på tropp Befals nivå.

I dag reiser en del av HV-I styrkene innom og har rekruttering hos sine lokal Hær avdelinger men det er her jeg mener mye av forbedringspotensial ligger.

1) HV og særs HV-I har ett image problem. For å ta en sammenligning med bransjen jeg jobber i dag som er dagligvare bransjen så er det på lik måte som Meny har ett image problem på pris. Det måles hele tiden prisnivå på alle profilhusene i Norge, dette matches opp mot spørreundersøkelser på hva folk mener. Meny har ganske konsekvent over tid ca 3-5% høyere priser på sine produkter; ganske enkelt da en Meny butikk ofte er på størrelse med en gjennomsnittlig Norsk S/M bedrift med ca 15-30 ansatte og derfor mye høyere lønnskostnader den eks. Kiwi. Men inntrykket når en spør folk hva de tror forskjellen er så er svaret konsekvent over tid at forskjellen er MYE større (måles opp til 20-25% følt høyere pris).

Det kan en merke litt her inne også; kan jo ikke ha en diskusjon om bekledning, kjøretøy eller nytt artilleri for den saks skyld uten at det dukker opp utsagn som illustrere dette Image problemet. Dette kan ikke GIHV overse og jeg håper det starter en prosess som på overordnet plan kan prøve å løse litt opp i dette.

2) HV-I er ikke en konkurrent til Hæren; HV-I skal ideelt sett ta over personell når Hæren er ferdig med de og flyte videre på det bra arbeidet Hæren har gjort. Oppgavene er komplimenterende og ikke overlappende. Her skranter det også på ett klart kommunikasjons budskap fra oven, både HV og Hær.

3) HV-I sitt image problem har til tider gitt litt feile utslag i rekruttering. For mitt område har det blitt bedre men det er grunnet hard fokusering fra avdelingen på å sile ut og hva som er hoved fokuset på under "opptaket". HV-I er ikke og kommer aldri til å være en SOF avdeling; kommer aldri til å være en semi SOF en gang! HV-I sin ideelt sammenlignings part i Hæren er lett infanteri (minus enkelte støtte avdelinger). Har opplevd tidligere å få inn personer som tror at de har kommet inn i en "no sweat and no blood, only surf and fun" avdeling hvor en kjører frem til døren og så gjør en litt rå kult CQB eller HR.. Når en forteller de at nei, nå skal vi gå flankemarsj for å ligge i snøen en stund og vente på ett bakhold om litt så ble de litt "trodde dette skulle være moro jeg"... Min tropp har overtid funnet enkle grep for å "sile ut" slike elementer som hadde passet best hos en lokal airsoft klubb (ikke noe vondt ment om airsoft her, men faktisk info om at de jeg omtaler ville nok faktisk synes det var mer nærmere deres ønske). Ofte er det nok å sende troppen igjennom ett standard infanteri løp på 15km; det har en magisk evne til å grov sile klinten fra hveten.

Her har det, gjennom hardt arbeid på I-Ko nivå, blitt bedre hos oss lokalt men tipper dette er ett problem flere avdelinger kan ha.

4) det beste hadde hvert om faktisk Hær avdelinger ble målt på hvor flink de også var i siste fase å selge inn HV-I som ett alternativ i siste del av fgtj. Gjerne starte prosessen kort midtveis mens folk har hode fiksert på tjeneste og ikke bare fadderukene på studiestedet som starter om 5 uker.

Og helt til slutt en personlig rant: studenter; slutt å mas om dette med tiden.. Jeg personlig har unger, kone i skift jobb, bikkje, høytempo jobb med over 70-90 reisedøgn i året og får klemt inn min del av HV-I øvelser. Som gammel student selv så kan jeg med hånden på hjerte si at dere vet nok ikke hva "har ikke tid" faktisk innebærer. ;-)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    HV sine utdanningsløp (Vernes) for ca 10? år siden var helt bortkastet.
    Hvorfor?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Jeg hadde i troppen min (og flere i området mitt) flere soldater som hadde HVs 6 måneders førstegangstjeneste, både fra Værnes (som var helt i HVs regi) og fra tidligere opplegg som ble kjørt for HV av Hæren ved bl.a. GSV og på Evjemoen. Jeg syntes da soldatene som kom derfra var betydelig bedre skolert i feltferdigheter enn f.eks. de som hadde vært i operasjonsrommet på fregatt, crew chief assistent på F-16 eller VIP-sjåfør.... Problemet med 6 måneder var at mange ikke hadde hatt vintertjeneste.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Det er av og til litt forbløffende å se hva som dukker opp på opptak, men et døgn med marsj i minusgrader, lite søvn, og fysisk stress siler som oftest ut de som ikke egner seg.

Jeg har ikke vært vant med å se folk i mitt distrikt ha noen oppfatning av av "SOF" -de fleste oppfatter HV som HV, med infanteri og geværmann som primære oppgaver: overfall, ildoverfall og bakhold. Jeg ser jo utfra distrikt til distrikt at oppgavene kan variere litt. Jeg øver ikke mye i by og tettsteder, men derimot mye mer i teig med mye gåing, ski, truger og utetjeneste. Det er litt mer som friluftsliv om man vil. Stort sett er det mye OK, men når ting drar seg til så blir det faktisk en del kriging her. Fordelen i landsdelen er at mange er vant med å være ute, drive med jakt og friluftsliv. Nettopp det er noe vi fremhever og ser etter når vi rekrutterer.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av Grasklyppertraktor Vis post
    Hvorfor?
    De hadde nesten ingen fellesøvelser med andre, og hadde dermed litt mindre helhetsforståelse av forsvaret og sin egen plass, i seg selv ikke viktig men sammen med andre ting blir det viktig.
    Veldig mye vranglære på helt grunnleggende ting slik som "sibir".
    Av en eller annen grunn hadde de ingen seighet, selv den største slasken fra GSV har det. Komasoldater er ikke brukendes til noe.

De beste soldatene jeg fikk befattning med i HV var de som hadde fullført sitt førsteår på 80 til midten av 90-tallet. De manglet kanskje den oppskrytte patruljeskytingen men, løste oppdrag uten å blunke, var nøysomme og var helt frie for troen på egen viktighet.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. HV ISTY og IntOps beordring
    By opshunter in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 10-10-15, 12:16
  2. Ønsker å søke Heimevernets Innsatsstyrke - men hvordan ?
    By Hellyeah in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 03-09-15, 18:36
  3. 2 ledige korporalstillinger i MP-lag/ISTY GREBE
    By EivindM in forum Heimevernet/Sjøheimevernet - vakthold og sikring
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 09-10-12, 21:07
  4. Svar: 5
    Nyeste innlegg: 15-04-09, 14:58

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder