Viser resultatene 1 til 21 av 21
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Beregning av marsjlengde i terreng

Er det noen som har noen lure tommelfingerregler når det gjelder å grovt beregne reell lengde på en planlagt fottur, bare basert på en kartstudie?

Jeg tenker på to ting:
    - Innvirkning av høydemetre på lengden av turen (ikke tidsforbruket), og om det på papirkart er noen kjapp måte å anslå høydemetrene uten å bruke mye tid på det.
    - Den konkrete turen jeg tenker på er målt til 85 km på kartet, men kun med bruk av linjal hvor hvert strekk er kanskje 10km. En kartmåler ville gitt et noe mer nøyaktig resultat, men jeg lurer på om man ikke kan si noen generelt ut fra type terreng (f eks 1 km i småkupert skog tilsvarer 1,5 km reell distanse)?
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Sv: Beregning av marsjlengde i terreng

For sump og tett skog har jeg ihvertfall fått presise nok resultater av å doble avstanden i luftlinje, for å få reell marsjavstand. Langt ifra perfekt nei, men godt nok til å gjøre estimater på. Tidsforbruk derimot, er en ganske annen baby. Dette er ting jeg er over norm interessert i, så kan komme tilbake med et litt lenger svar når jeg er foran dataen med bedre tid.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2007
    Pondusfaktor
    5

Det blir vel å bruke ARTOT og ta for seg rute for rute. Tror ikke det finnes noen genrell metode som funker greit for alle typer terreng til enhver tid. Hvor hurtig du beveger deg kommer jo an på terreng, vær, lys, antall pax og pakning.

EDIT: Så jeg bommet ganske bra og at det ikke var tidsbruken som var interresant her.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Et veldig grovt anslag jeg har brukt en del er å telle antall km-ruter på kartet ruten er innom, om så den bare så vidt toucher et hjørne. Har funket ikke så helt galt hvis ikke ruten er helt rett nord-syd eller øst-vest da.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Tommel regelen jeg bruker er fottur sommer 2,5 ganger antall ruter, snøskuter vinter 2 ganger ruter. Dette er bare personlige erfaringer basert på terrenget vi har på helgeland. Det som bruker å stemme best er distansen på skuter og da har jeg kontrollert trippteller, GPS og kart mot hverandre. Det er mange ukjente faktorer som påvirker turen så avvikene kan til tider være store. Den perfekte formelen for distanse på kart og virkelighet har jeg ikke klart å finne.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Mitt utgangspunkt er at en forflytter seg ca 3km/t i greit terreng, dvs skogssti og liknende. Jeg bruker også rutene på kartet som er nevnt over av flere og teller antall sammenhengede ruter fra A til B, på et 1:50.000 kart så er det 500m per rute, inkludert pesimisttillegg og evt. justering for mange koter så ca 30 minutt fra inngangen i en rute til inngangen i en annen. Som et røft utgangspunkt i planleggingsfasen. Bommer som regel uansett alltid mhp tidsbruk, og glemmer å ta hensyn til om det er skog eller fjell.

Edit: 1 time per rute stemmer bedre når jeg tenker meg om
    .

Ellers så er min erfaring at DNT sine timeanslag på sine løyper stemmer ganske godt overens med egne opplevelser, så det kan jo være til hjelp om de har vært ute med malingsspannet og plankene sine i det området du skal gå.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Slettes. Dobbeltpost.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    6

På et 1:50000-kart er som regel hver rute 1 km, ikke 500 meter.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    Takker så meget for presisering, ser nå at mitt forrige innlegg ble någet rotete. Note to self.

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    Takker så meget for presisering, ser nå at mitt forrige innlegg ble någet rotete. Note to self.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Takk for svar så langt. Noen flere tanker rundt grovberegning av marsjlengde i forskjellige typer terreng?

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    0

Åpent terreng= 3 km per time. Plus 20 minutter per 100 meter oppstigning. Patrulje størrelse med sekkevante mennesker.
    When i was at your age, i totally used to pee in my closet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Lengde, ikke tid...

Sent from my iThing

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    May 2011
    Pondusfaktor
    0

Ok greit, gikk fort i svingene. Tror det er for mange variabler til at man kan ha en ikke-personlig tommelfingerregel på det.
    When i was at your age, i totally used to pee in my closet.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

En litt mer vitenskapelig og systematisk metode jeg har hatt en god del suksess med så langt (både for beregning av avstand og tidsforbruk) er følgende...

- Del terreng inn i følgende to hovedkategorier:
    1. Bratthet av lendet
    2. Tetthet av vegetasjon

Bratthet og Tetthet deles igjen inn i henholdsvis fire underkategorier:
    1. Tilnærmet Flatt / Åpent
    2. Småkupert / Lett vegetasjon (kratt, småtrær, lyng, osv.)
    3. Bratt / Tett vegetasjon (herunder hogstfelt)
    4. Tilnærmet Upassèrbart (fjellvegger osv.) / Tilnærmet Ugjennomtrengelig ("vegg av grønt"/"undergrowth jungle", sumper & dyp myr, men der vannet ikke går over hodet på en)

Disse kategoriene er da slik at man kan ha f.eks. "Tilnærmet Upassèrbart" & "Åpent", eller "Tilnærmet Flatt" & "Tilnærmet Ugjennomtrengelig" på samme sted - det ene betyr altså ikke nødvendigvis det andre.

Hva som anses som "Bratt" og "Tett Vegetasjon" blir litt opp til den enkelte (hvor langt er et tau, hvor stor er en fisk?), men man kjenner selv sin smertegrense best. Dette kan enkelt gjøres ved en kartstudie, spesielt for bratthet. Med litt øvelse og erfaring med lendet man skal drive på i (både i å lese kart, men også å forstå geografien der man er), blir man etter hvert ganske god på å lese og anslå tettheten av vegetasjonen av kart også.

Overlay så disse kategoriene langs på den valgte ruten man skal gå.

- Datainnsamling:
    Som med alt annet, så jo mer inndata man har å jobbe med her, jo mer presist blir sluttresultatet!
    1. Gjennomfør kartstudie, herunder etablèr/anslå nevnte kategorier.

2. Finn avstanden i luftlinje for der man skal gå. Og jeg trenger vel ikke nevne, at dette funker det best om man setter opp en cirka rute med rette streker der man skal gå, framfor å tegne en rett strek "på tvers av det fjellet der".

3. Fatt GPS, sørg for at denne også registrerer avstand man har beveget seg (altså tegner en track på hvor man har gått).

4. Begynn å gå, og vær til enhver tid bevisst på hvor man er ift. disse kategoriene.

5. Når man kommer hjem, så sammenlign luftlinjen man fant i starten, med reell avstand man faktisk har beveget seg - og inkludèr da også de forskjellige kategoriene av lende. Regn så ut hvor mange prosent lenger reell marsjavstand er for en gitt kategori av lende, i forhold til luftlinjen for den gitte etappe.

Som dere sikkert skjønner, så kan man fra dette også dra brukbar data på tidsforbruk ut; "I tilnærmet flatt og åpent lende er/var snittfarten min 5km/t", eller "I småkupert og tilnærmet ugjennomtrengelig vegetasjon er/var snittfarten min 1-3 meter/min" (sistnevnte er ikke uhørt om vegetasjonen er tett nok). Her er det også lov å korrigere seg selv, dersom man i ettertid såg at en bommet på enten bratthet/tetthet langs ruten.

6. Gjør dette nok ganger til at man får etablert seg et brukbart datagrunnlag. Èn tur i skauen er nok ikke representativt her, så her må man bevege seg en del i forskjellige kombinasjoner av lende for å skaffe seg brukbar snittdata som faktisk fungerer i planleggingen.
    Og ja, prosentforskjellen i avstand/tid må regnes ut fra summen av all innsamlet data.

- Sluttresultatet, om en har gjort dette riktig og har nok representativ data å gå på:
    Er at når jeg skal planlegge en fottur/flankemarsj/whatever, så tar jeg fram kartet mitt og...
    1. Tegner en (grov)rute med luftlinjer.

2. Etablerer bratthet/tetthet av lendet langs ruten (fra der til der er det sånn, og fra der til der er det sånn).

3. Jobber meg fra start- til sluttpunkt og systematisk fører på de prosentvise økningene i avstand som jeg har etablert tidligere, på de forskjellige etappene/lendekategoriene av marsjen.
    Eksempel: "Fra der til der er det 2km luftlinje med bratt men åpent lende. I slikt lende har jeg funnet ut at gjennomsnittlig reell marsjavstand er 40% lenger enn luftlinje, ergo blir reell marsjavstand 2800m". Og så videre langs resten av ruten. Vær nøye!

4. Om en ønsker å finne cirka tidsforbruk også, gjøres dette nå, ved å multiplisere de respektive avstandene man kommer til å gå innenfor de forskjellige lendekategoriene langs med ruten, med den gjennomsnittlige framføringshastighet man har etablert (eller rettere sagt, som GPSen har etablert - dersom man ikke driver og teller skritt og deler på tidsforbruk på en gitt strekning) at man beveger seg i en gitt lendekategori.
    Igjen, begynn å den ene enden av ruten og jobb fram mot den andre/sluttpunktet. Eksempel (videre fra pkt.3): "I flatt og åpent lende er snittfarten min 4km/t med pakning. I småkupert men åpent lende har jeg funnet ut at snittfarten min er 2km/t, ergo blir tidsforbruket mitt på 2800m da cirka 3 timer*".

Igjen, jo mer nøye man er, jo mer presist blir resultatet, og dette kan også relativt enkelt overføres dersom man er kjøretøy- eller skioppsatt. Og ta gjerne og bak inn eventuelle tekniske hvilepauser man har.

- Et par siste tips og triks:
    1. Denne metoden funker som dere sikkert skjønner best på større og lengre marsjer, og er ikke optimalt (ei heller nødvendig) for geværlagføreren eller speideren i patruljen som skal lage en detaljert rute omtrent på mikrolendenivå for siste fase av infil eller deromkring. Man kan også få en del merkelige utslag dersom "marsjen" også inkluderer forsering av "store loddrette hindringer", altså store, høye fjellvegger osv. der man ikke tilbakelegger noe særlig avstand i luftlinje, men fra kartets ståsted "står på stedet hvil", mens man i realiteten beveger seg rett opp.

2. *Når man driver og samler inn ens datagrunnlag, samt også planlegger på dette i ettertid, så er det mest hensiktsmessig å runde alt av tall (tider, avstander, prosenter) opp/ned (opp er gjerne best om man vil bygge inn konservativitet) til runde tall, slik at det blir lett å regne på dette om man må gjøre dette greiene her på et sted/til en tid der man ikke har kalkulatorer tilgjengelig. Dette er like greit, da man uansett ikke kommer til å få presise tall ut av dette på andre enden uansett...

3. Igjen, for å stresse dette enda en gang: Jo mer grundig inndata man har, jo bedre resultater får man. Men sagt det, er man veldig erfaren til fots, så klarer man ganske ofte å gjette seg til ganske realistiske tall uten å ha gjort noe særlig til systematisk datainnsamling i forkant.

Sist, når man leser innlegget her, så høres nok dette langt mer kronglete og vanskelig ut enn det det faktisk er. Det er faktisk såre enkelt:
    - Kategorisèr lendet gjennom en god kartstudie.
    - Bygg et godt grunnlag av inndata (avstand/tid), ved å gå mye i varierende terreng.
    - Finn så divergensen i prosent mellom luftlinje og reell marsjavstand.
    - Ved framtidige marsjer, påfør prosentøkningene langs ruten som skal gåes.

Gidder man å gjøre dette, så blir resultatet faktisk overraskende presist. Igjen, sørg for å ha et godt datagrunnlag på plass før man går for hardt til verks med denne metoden, ellers kan man fort bli skuffet over hvor langt man faktisk ender opp med å gå. God tur!
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Topp!

Har du egne erfaringstall fra Indre Troms? Den konkrete ruten jeg tenker på går fra Øverbygd, opp Dividalen, rundt enden av Altevann og til Torneträsk. Mesteparten småkupert og med lett vegetasjon.

Sent from my iThing

på Twitter

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Igjen, begynn å den ene enden av ruten og jobb fram mot den andre/sluttpunktet. Eksempel (videre fra pkt.3): "I flatt og åpent lende er snittfarten min 4km/t med pakning. I småkupert men åpent lende har jeg funnet ut at snittfarten min er 2km/t, ergo blir tidsforbruket mitt på 2800m da cirka 3 timer*".
    Da jeg ikke er MOD lenger får jeg ikke endret egne innlegg etter en viss tid. Så jeg må presisere her og si at jeg blingset på matten over (regnet av en eller annen grunn på 1km/t istellet for 2km/t), og for ordens- og presisjonens skyld, så skulle det over ha vært:
    Jeg går i 2km/t, som tilsvarer cirka 33 meter per minutt.
    Jeg skal bevege meg 2800 meter i bratt men åpent lende.

2800 meter avstand / 33 meter per minutt = Cirka 84 minutter bruker jeg på 2km i bratt men åpent lende - eller cirka 90 minutter / 1,5 time for å runde av tallene.
    Elite Som En Trensoldat

Korporal

Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Offtopic: Svigerfars store kjærlighet det der, @Rittmester; Altevatnet. Mye historie, må vite..
    - Putzes in da house.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Topp!

Har du egne erfaringstall fra Indre Troms? Den konkrete ruten jeg tenker på går fra Øverbygd, opp Dividalen, rundt enden av Altevann og til Torneträsk. Mesteparten småkupert og med lett vegetasjon.

https://uploads.tapatalk-cdn.com/2016...4b2a474efe.jpg

Sent from my iThing
    Rittmester,
    Jeg har dessverre ikke konkrete tall for Nord-Norge (dette greiene her kokte jeg opp og begynte faktisk med først etter at jeg sluttet i Forsvaret), men fra de få gangene jeg har vært og bakset "oppi der" rundt Skjold/Mauken, Setermoen og Blåtind, så snakker vi småbjørk, lyng, buskas og eksponerte bergknauser for det meste litt opp i høyden, og tettere med større bjørk- og grantrær lavere nede, og med enkelte innslag av våtere områder/myr her og der - som stort sett ellers i Norge.

Med den ruten der er det slik jeg ser det tre ting du kan gjøre;
    1. Du kan behandle hele den 85.24km lange ruten som èn, legge til grunn kupert terreng og lett vegetasjon som du sier, og ta det derfra. Multiplisèr total avstand på 85.24km med en avstandsfaktor på 1.4 for total avstand. Dette kan potensielt bli nokså upresist.

2. Eller du kan dele opp ruten - etter øyemål hvis du ikke kan måle presist - i 10 stykk 8,5km parceller og ta hver og èn av disse for seg, der en multipliserer avstanden av hver parcell enten med en faktor på 1,3 for flatere og åpnere områder, eller 1,7 når du begynner å bevege deg i enten brattere lende, eller når vegetasjonen lukker seg (= mye sikksakk-gåing).

3. Det beste hadde jo selvsagt bare vært å tatt FACNAV/Maria eller tilsvarende GIS-verktøy (eller Google Earth / Garmin Basecamp burde kunne funke også), målt opp hele strekket der med en presis luftlinje-rute - og gjerne der fått høydeprofilen med på kjøpet hvis en hadde hatt tilgang til kartgrunnlaget for området der. Med et godt og detaljert kartgrunnlag som også viser flere forskjellige vegetasjonstyper, eventuelt satelittbilder, så kan man selv med Google Earth måle avstanden i luftlinje igjennom vanskeligere terreng isolert, for så å kunne legge på en cirka avstandsfaktor gjennom disse områdene. Litt tidkrevende, men funker forbløffende godt.

Et par forhold;
    - Jeg forutsetter at den rette linjen ved Kistefjell ikke vil si at du tenker å ta turen opp dit, men at du heller følger i bånn av dalen / i lavereliggende områder hele veien til sørspissen av Altevatnet (og heller ikke svømme eller båte fra foten av Kistefjell til knekkpunktet der du dreier sørvest ;-) ).
    - At du kommer til å gå av vei/sti hele veien. Godt definerte turstier/tilsvarende og denslags behandler jeg forøvrig vegetasjonsmessig som "Åpent", mens mer utviskede stier og tråkk går som "Lett Vegetasjon".
    - Det er også litt vanskelig å lese total stigning/høydeforskjell mellom Øverbygd og sluttpunkt ut av det kartet, så jeg forutsetter her at den er minimal.
    - Avstandsfaktorene "1.3", "1,4" og "1,7" er utelukkende guesstimation fra min side, men jeg har funnet dem til å være "gode nok" til å skaffe seg en veldig cirka reell avstand når jeg ikke har egen og god data tilgjengelig. For interessen sin del, så bruker jeg avstandsfaktor fra "2" til "3,5" for mye av arbeidet i PNG. Terrenget der er brutalt til tider, og spesielt sago-sumpene er trøstesløse.
    Elite Som En Trensoldat

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Jeg burde vel sagt litt mer om forutsetningene: Det er riktig at jeg planlegger en tur omtrent som skissert, men om det blir i år er et åpent spørsmål. For øvrig synes jeg slike tips er gull på helt generell basis.

Denne konkrete ruten ble imidlertid brukt i november 1943 av min farfar, far og en onkel. På den positive siden når det gjaldt marsjtid, var at det var frosset og lite snø, slik at det var forholdsvis lett å gå. På den negative siden var at de måtte holde seg utenfor vei og tydelige stier for å unngå tyske patruljer, og stort sett bevege seg mens det var mørkt. Ett sted måtte de også gjøre en bue utenom en kjent tysk base. Dette gjorde nok ruten lengre enn den ellers ville vært.

Jeg skal sjekke hvor lang tid de brukte, men jeg tror de gikk ganske raskt. Min far var bare 15, men alle tre var nok godt trent, og de hadde ikke veldig stor pakning.

på Twitter

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2017
    Pondusfaktor
    0

Her er et godt eksempel for å beregne avstanden mellom byene i Norge og Europa - http://mapszoom.com/avstanden

Hvis du trenger å finne ut den nøyaktige avstanden mellom to byer av veien i verden, for å vite strømningshastigheten og kostnadene for drivstoff, og estimert tid på ruten så denne tjenesten vil hjelpe deg.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter