milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Viser resultatene 121 til 148 av 148
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg

Sv: VHF-radioer i Hæren fra 1970-tallet: AN/VRC-46, AN/PRC-77 og mange andre

AN/PRC-77 var på 70/80-tall i hvert fall i BK- og TBK-tropp sambandet for OP for samband med KO. OP hadde trådantenne AS-100N. Nå var ledestasjonen i KO en kraftig AN/VRC-46, og vi kunne også sette opp høy jordplanantenne RC-202 (jeg opplevde et par ganger at vi måtte ha opp den høye antenna), og som regel gikk sambandet greit. I og med at hverken 81 mm BK eller 107 mm TBK hadde rekkevidde på mer enn 6 km, var jo heller ikke avstanden mellom BK-plass og OP lengre enn det.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

2. Liker 93A likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    839 innlegg

M-270 var utstyrt med 2 x AN/VRC-46 men de var nok arvegods fra en glemt panserbrigade og funket særs dårlig. Sikkert ristet i hjel etter mange års bruk.

160’n ble benyttet som nødløsning og var i alle fall stabil
    Artillery is the God of War

4. Liker 93A likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    49 innlegg
    Sitert
    208 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    5-8 km er som krøkete nevnt oppgitt for stang og blad. Så vidt jeg har forstått bruker ingen rettningsbestemte antenner til 77 i dag. Den brukes der en trenger en billig (så lenge det finnes radioer og batterier på lager) og enkel (så lenge man ikke lefler med andre antenner) radio. Blir avstandene for store eller behovet et annet, da velger man en annen SB-løsning.
    Så vidt jeg husker så var kombinasjonen PRC-77 og AS-100 overlegen bærbar HF i mange situasjoner (for Art OP, rundt 1990).

Hva som finnes i dag vet jeg ingenting om.

6. Liker 93A likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    839 innlegg

VHF-radioer i Hæren fra 1970-tallet: AN/VRC-46, AN/PRC-77 og mange andre

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Så vidt jeg husker så var kombinasjonen PRC-77 og AS-100 overlegen bærbar HF i mange situasjoner (for Art OP, rundt 1990).

Hva som finnes i dag vet jeg ingenting om.
    De jobber på forskjellige frekvenser så den der skjønte jeg ikke.

HF var std radio for lange distanser men mot SamvirkeOP var det vel enklere å bruke VHF hvis den oppnådde forbindelse.
    Sist endret av 88charlie; DTG 161006A Feb 19 kl

8. Liker 93A likte dette
    OR-4+ Korporal 1.klasse (T60)
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

HF-111 (norsk) har lang rekkevidde. AN/PRC kan få lengre rekkevidde enn oppgitte 4-8km, retningsstyring er et eminent vis å strekke rekkevidden på. Jording og motvekt i kombo blir interessant.

Har nevnt det før at vi sto på idrettsplassen på Trondenes og snakket med kjøretøy 36+ km unna på AN/PRC. Fire kilometer lenger ut begynte det å bli skurrete tale men vi rant også fri for terreng kjøretøyet kunne fortsette kjøre på.

Alt er til hva en selv velger gjøre det til.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

10. Liker Signal_m, LVGRP99, 93A, hvlt likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    49 innlegg
    Sitert
    208 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    De jobber på forskjellige frekvenser så den der skjønte jeg ikke.

HF var std radio for lange distanser men mot SamvirkeOP var det vel enklere å bruke VHF hvis den oppnådde forbindelse.
    Poenget er at det eksisterer en avstandssone hvor HF ikke fungerer så bra (eller i hvert fall ikke gjorde det den gangen), og på nettopp slike avstander fungerer 77 med AS-100 ofte bra. Avstanden OP-KO var relativt ofte innenfor denne sonen, uten at jeg husker detaljene.

På min tid var samvirke-OP satt opp med både VHF og HF, og var forventet å ha med begge - men det kan selvsagt ha endret seg senere?

Jeg tviler på at dette problemet med HF lar seg løse, da det så vidt jeg husker har å gjøre med måten radiobølgene (på de aktuelle frekvensene) brer seg på (atmosfærebølger fungerer dårlig på korte avstander).

12. Liker 93A likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    45 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Poenget er at det eksisterer en avstandssone hvor HF ikke fungerer så bra (...) og på nettopp slike avstander fungerer 77 med AS-100 ofte bra.
    Du tenker på den såkalte "skip zone" som ligger mellom rekkevidden til jordbølge og der den første rombølgen (reflektert i ionosfæren) "lander", noe som igjen er avhengig av vinkelen man sender ut signalet i. Jo mer "rett opp og rett ned" man får det, jo kortere avstand (men altså utenfor direkte jordbølge) klarer man å få HF-forbindelse på. Faguttrykket er "NVIS" (near vertical incident skywave).

Derimot trodde jeg ikke det skulle være voldsom forskjell på rekkevidden for HF og VHF langs bakken (jordbølger) uten refleksjon, såvidt jeg har lært er det "ELOS" (extended line of sight, ca. 30% lenger enn "visual range") som gjelder for begge frekvensområder.

Kan noen av dere si noe mer om hvordan AS-100 ser ut? AS-102 ("Tjøstheim") er jeg godt kjent med, men AS-100 er ukjent...

14. Liker Niko, 93A likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    586 innlegg
    Sitert
    2554 innlegg

Egen tråd om trådantennen, faktisk: https://milforum.net/showthread.php/...ne-VHF-samband
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

16. Liker LVGRP99, 93A, Gehenna likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    45 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Egen tråd om trådantennen...
    I see what you did there...

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    49 innlegg
    Sitert
    208 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Du tenker på den såkalte "skip zone" som ligger mellom rekkevidden til jordbølge og der den første rombølgen (reflektert i ionosfæren) "lander", noe som igjen er avhengig av vinkelen man sender ut signalet i. Jo mer "rett opp og rett ned" man får det, jo kortere avstand (men altså utenfor direkte jordbølge) klarer man å få HF-forbindelse på. Faguttrykket er "NVIS" (near vertical incident skywave).

…..
    Ja, fant bare ikke alle de rette ordene, og husket ikke alle detaljer.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    194 innlegg
    Sitert
    462 innlegg

Blir jo rent varm om hjerterota med all den sb kompetansen dere har.
    Svolten og tyst, samband fyst

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    49 innlegg
    Sitert
    208 innlegg

….

Kan noen av dere si noe mer om hvordan AS-100 ser ut? AS-102 ("Tjøstheim") er jeg godt kjent med, men AS-100 er ukjent...
    Så vidt jeg husker så minner den om ei stor trådsnelle med sveiv på + et håndtak til å holde i når tråden trekkes ut eller sveives inn.

Jeg husker ikke om det var noen slags brems for å hindre backlash når tråden ble trukket ut, eller utveksling på innsveivingen.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg

Om AS-100N fra reglement:

AS-100N retningsbestemt trådantenne.

Denne antennen er laget spesielt for AN/PRC-77. Den er en 45m lang trådantenne som er kveilet på en snelle med håndtak. På hver ende er det festet en nylonbardun. Bardunene nyttes for å strekke ut antennen og for å feste den til gjenstander slik at antennen ikke berører bakken. Antennen strekkes alltid ut til maks lengde.

Montering av AS-100N

- stangantennen skrues av. Fjærseksjonen beholdes oppmontert på settet.
    - skru opp fjærseksjonen ca en omdreining og stikk kabelskoen på trådantennen mellom antennesokkelen og fjærseksjonen. Skru til. Pass på at kabelskoen ikke berører annet metall.
    - Jord radiosettet ved å feste en ledning til jordskruen. Ledningen legges på bakken
    - Fest den første nylonbardunen til et tre e.l.
    - Ta ut kompasskurs til mottagerstasjonen og strekk antennetråden mest mulig nøyaktig i den valgte retning.
    - Etter at hele antennen er strukket ut, festes trådantennen slik at laveste punktet på antennen blir min 1m over bakken.
    - Kamufler trommel og kabler.

Momenter til bruk av AS-100N.

Bruken av antennen vil øke rekkevidden til AN/PRC-77. Imidlertid blir effekten dårligere ved feilaktig innstilling. Behovet for nøyaktig innretning øker med stigende frekvens. Som en grov, regel anslås pluss/minus 15 graders nøyaktighet ved frekvenser over 55 MHz. Og pluss/minus 25 graders nøyaktighet ved frekvenser under 55 MHz. Med økende frekvens øker også påvirkningen fra den omkringliggende vegetasjon. Særlig vil tett skog redusere signalstyrken vesentlig ved frekvenser over 55 MHz.

- antennen gir brukeren mulighet til å retnings bestemme utstrålingen og vil for de fleste tilfeller gi bedre resultater enn for rundstråle antenner. Imidlertid kan effekten av antennen være lav for flere frekvensområder og retninger. Brukeren må arbeide med antennen for å oppnå ønsket effekt. Dette tar tid og krever både god opplæring og praktisk trening.
    - antennen er dårligere i tett skog enn rundstråle antenner. Bør plasseres i glenner dersom brukt under slike forhold.
    - Virker best for frekvenser under 55 MHz.
    - Nøyaktighet i innretning er vesentlig.
    - Skjul og kamuflering er vanskelig. Antennen er 45 m lang og er plassert 1m over bakken. Bruken vil være en avveining mellom ønske om beskyttelse mot peiling og jamming og farenfor at «tråden» kan bli oppdaget av fiendtlige fotstyrker.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

22. Liker 93A, Signal_m, Gehenna, LVGRP99, Niko likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    168 innlegg
    Sitert
    628 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Om AS-100N fra reglement:
    ..snippp...
    - Etter at hele antennen er strukket ut, festes trådantennen slik at laveste punktet på antennen blir min 1m over bakken.
    ...snipp...
    Ja, det sa ingen til oss. Kan forklare resultater dårligere enn forventet.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

24. Liker LVGRP99 likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    586 innlegg
    Sitert
    2554 innlegg

Jeg mener vi forsøkte å holde oss en meter over bakken, men det er noen helt klare utfordringer med å finne et sted hvor du både kan ha en skjult OP med utsikt over det du skal se på, samtidig som du bakover har 45 meter med terreng hvor du skal ha bakkeklaring.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    168 innlegg
    Sitert
    628 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg mener vi forsøkte å holde oss en meter over bakken, men det er noen helt klare utfordringer med å finne et sted hvor du både kan ha en skjult OP med utsikt over det du skal se på, samtidig som du bakover har 45 meter med terreng hvor du skal ha bakkeklaring.
    Jeg har lagt ut den saken fra OP en gang og to. Men ingen sa til oss at den ikke kunne ligge langs bakken (eller mulig noen hadde sagt det til sambandsmennene uten at de husket det). Men vi brukte nå vanligvis kun HFen, kanskje nettopp fordi vi ikke fikk forbindelse med VHFen og retningsbestemt antenne. Forsåvidt utfordrende å skjule dipolantennen også når vi trengte den, spesielt vanskelig å skjule når vi hang den opp og drev og skjulte den. Tilsvarende må jo gjelde for denne antennen. En ting er å henge den opp og skjule den, en annen ting er å ikke bli sett når man gjør dette.

27. Liker LVGRP99, 88charlie likte dette
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Trådantenna skal være omlag 1m over bakken i rak retning dit man skal sende (den sender jo samme distanse motsatt vei, men det er en annen sak). Å legge antenna på bakken, gir signal til jord og ikke dit man ønsker.

Sarem.

29. Liker Signal_m, LVGRP99 likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    168 innlegg
    Sitert
    628 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Gehenna Vis post
    Trådantenna skal være omlag 1m over bakken i rak retning dit man skal sende (den sender jo samme distanse motsatt vei, men det er en annen sak). Å legge antenna på bakken, gir signal til jord og ikke dit man ønsker.

Sarem.
    Joda, Fenrikversjonen av meg med sivilingeniør utdanning med sterke innslag av elektro forstår dette. Menigversjonen av meg for 18,5 år siden forstod det tydeligvis ikke. (Eller tenkte ikke mer på det er vel mest rett, konseptet med jording etc var man jo kjent med.)

31. Liker LVGRP99, Signal_m likte dette
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Joda, Fenrikversjonen av meg med sivilingeniør utdanning med sterke innslag av elektro forstår dette. Menigversjonen av meg for 18,5 år siden forstod det tydeligvis ikke. (Eller tenkte ikke mer på det er vel mest rett, konseptet med jording etc var man jo kjent med.)
    Ah; du måtte bli CIVING først, ja. Vel, la meg legge til at trådantenna skal henges opp med isolatorer omlag 1m over bakken i plan utførelse. Isolatorene skal da forhindre/motvirke signal til jord. En meget morsom antenne å leke med, som nevnt gikk vi tom for land da vi testet AN/PRC-77 med trådantenne mot AN/GRC-160, det skulle vært moro å sett hvor mye lenger en kunne komme i distanse.

En kan retningsstyre og henge på jording og motvekt på AN/GRC-160-stasjonene også, mister riktignok den umiddelbare mobilitet på det viset men for sambandstesting og lek med antenner så går alt an. I riktig så gamle dager da jorden var ung og dinosauron enda vandret omkring, hadde vi AN/GRC-46 i kjøretøy. Den var anerkjent som "på vei ut" til fordel for AN/GRC-160 som vi likevel hadde, jeg husker ikke mye av 46-stasjonen.

Men AN/PRC-77 og Tjøsteims stangantenne på mast var moro å sette opp - med litt øvelse kunne man solo sette den opp i sterk vind også selv om dette ikke anbefales før vedkommende som skal sette opp masta vet hva som skal til. Fun fact - Tjøstheim laget også fluestenger for et helt annet bruk enn samband.
    Husker ikke rekkevidden men det er sikkert nevnt her i tråden eller i trådantennetråden - eller en helt egen tråd ? Ulempen med reléstasjonenog Tjøstheimen var at batteriene måtte byttes etter en tid og da fikk man uønsket aktivitet på bakken som kunne observeres av Fi.

33. Liker Signal_m likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg

Hvis du ser innlegg #5 i denne tråden, så ser du en AN/VRC-46. Med sendereffekt opp til 60W var den langt overlegen AN/GRC-160, men de ble tydeligvis ofte defekte med tiden (jeg kan ikke huske noe problem med den før 1985, de var anskaffet på begynnelsen av 1970-tallet):

Så de større kjøretøyradioene:

En AN/VRC-46 er rett og slett en RT-524 alene:

Vedlegg 3459

35. Liker LVGRP99, Signal_m likte dette
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Alt av komponenter er ferskvare, driver og lodder på min aldrende Commodore 64 som klasseeksempel på at transistorer og chips ikke har lange levetiden.

37. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    45 innlegg

Tjøstheims stangantenne på mast var moro å sette opp - med litt øvelse kunne man solo sette den opp i sterk vind også selv om dette ikke anbefales før vedkommende som skal sette opp masta vet hva som skal til.
    To akkurat passe stramme barduner før man drar den opp alene ved å dra i den tredje, da forhåpentligvis uten å dra antenna "over seg"?

Fun fact - Tjøstheim laget også fluestenger for et helt annet bruk enn samband.
    Finnes det fluestenger til sambandsbruk?

39. Liker Gehenna, Signal_m likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    839 innlegg

Hvis du ser innlegg #5 i denne tråden, så ser du en AN/VRC-46. Med sendereffekt opp til 60W var den langt overlegen AN/GRC-160, men de ble tydeligvis ofte defekte med tiden (jeg kan ikke huske noe problem med den før 1985, de var anskaffet på begynnelsen av 1970-tallet):
    Største problemet med RT-524 er at den er full av bevegelige deler.

Vi hadde en tekniker som ved å kakke på kabinettet med et skrujern fikk feilen vi hadde på settet til å komme og gå.

I og med mange sett fungerte OK på tross av tele og snøsko så var det nok mer en slitasjefeil enn at radioen var oversensitiv mot vibrasjoner.

Hvor godt en MT-1029 fungerte med eldgamle gummioppheng var kanskje en «kontributerende» faktor.

41. Liker LVGRP99 likte dette
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

To akkurat passe stramme barduner før man drar den opp alene ved å dra i den tredje, da forhåpentligvis uten å dra antenna "over seg"?

Finnes det fluestenger til sambandsbruk?
    -"Tjøstheim" vel

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    17 innlegg

Finnes det noe type- eller modellnavn-/nummer for Tjøstheim-antennene?
    Føler dette er noe jeg egentlig burde visst, så mye befatning som jeg hadde med dem i tjeneste, men jeg kan aldri huske å ha hørt dem omtalt verken muntlig eller skriftlig som annet enn Tjøstheim-master.
    - Ulf

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    7 innlegg
    Sitert
    45 innlegg

Antenna heter AS-102N, og masta AB-178N. Pakket i to nesten helt like bagger som lett kan forveksles...

45. Liker Ulfhednar, 93A likte dette
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    217 innlegg
    Sitert
    358 innlegg

Tjøstheim har levert minst én annen antenne til Forsvaret enn AS-102N men ikke spør - jeg tror det var til TJELD-klassen hos Badeballvesenet i sin tid.

47. Liker Ulfhednar, 93A likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    554 innlegg
    Sitert
    1320 innlegg

Jeg så nå at jeg for mange år siden her på forumet hadde skrevet et innlegg om AS-100N. Det hadde jeg helt glemt: https://milforum.net/showthread.php/...l=1#post989767

49. Liker Gehenna, 93A likte dette
Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234

Lignende tråder

1. Rep. øvelser IR3 80-tallet
    By kilgore68 in forum Norsk militærhistorie
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 010352A Jan 14,
  2. Sjøkrigsskolen 1970-tallet
    By hvlt in forum Generell militærhistorie
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 181206A Jul 10,
  3. Hur mange skyter på FI