Milforum - diskusjonsforumet for alle tema fra sikkerhets- og forsvarspolitikk, taktikk og stridsteknikk, rekruttering og utdanning, nyheter og analyser, informasjon om forsvar og samfunnssikkerhet, utstyr og materiell, aktuelle hendelser og militærhistorie, til politi, sivilforsvar og annen type beredskap

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv (global main ad)
Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Viser resultatene 81 til 120 av 148

Tråd: VHF-radioer i Hæren fra 1970-tallet: AN/VRC-46, AN/PRC-77 og mange andre

OF-2 Kaptein / S-6 Milforum
    Ble medlem
    2014

Sv: VHF-radioer i Hæren fra 1970-tallet: AN/VRC-46, AN/PRC-77 og mange andre

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    MBITR dekker et mye større frekvensområde enn det som var det tradisjonelle militære (lav) VHF fra 30 til 76 MHz, de dekker hele VHF opp til 300 MHz og videre et stykke opp i UHF.
    Som hvlt sier så er MBITR (AN/PRC-148) en multibåndsradio som dekker frekvensområdet fra 30 MHz til 512 MHz. Det er en fm/am radio med mulighet for både tale og data og den har Vinson type 1 kryptering. For de som er glade i tekniske data så finner dere mer enn nok for å tilfredsstille tørsten på https://en.m.wikipedia.org/wiki/AN/PRC-148
    Den brukes både som en lagsradio da den er på størrelse med en LFR, og som en interoperabilitetsradio for å kunne snakke med våre allierte gradert. Ulempen med MRR er at den er kun interoperabel med seg selv kryptert så da måtte man ha noe annet når operasjonene utenlands krevde dette.
    Svolten og tyst, samband fyst

Ble medlem
    2014

Når man roter litt i bokhylla så kommer de merkeligste skatter frem ☺

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2012

Ble så nostalgisk når jeg leser denne tråden og tenker på alle vitsene som ble sendt på PACE fra Goles og til 1. Vi begynte i Kfor 5 å innføre MRR, men den nådde ikke ned til kompani nivå i den kontingenten. Jeg skal ikke gå så mye inn på MRR men mye ligger på åpent nett. http://www.kongsberg.com/en/kds/prod...ultiroleradio/

AS 102 er den vanligste antennen som jeg har brukt med varierende master. De lette stang mastene settes lett opp av to stykker og tar et par minutter, sveivmastene vi brukte i KFOR var stortsett montert på KO bygning eller hengslet i Sisuen, den som var på KO Sisuen ble enkelt satt opp av en mann.

Jeg har forøvrig god sans for TP 6 til leir SB, spesielt fra port til KO. Det er et meget driftsikkert SB som bare trenger batteri bytte eller kabelreperasjon når belte kjøretøy leker kabeltvinne (har selv lagt kabel med dertil resultat. En annen stor fordel med kabel SB er at FI ikke kan lytte til TP-6 uten å fysisk koble seg til ledningen og kan derfor ikke oppfatte volum aktivitet på SB som før en operasjon, derfor kan det være fint å ta SB sjekk på øvrig utstyr på lavest mulig sender effekt.

1 Fox Alfa vent slutt...
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2012

Navn:		tp6.jpg
Visninger:	712
Størrelse:	20,0 KB

Bildet av TP 6
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

TP 6 var genial som samband mellom fram og bakvognen på BV206 eller mellom vaktstilling og bivak/fyringsvakt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

OF-2 Kaptein / S-5 Milforum
    Ble medlem
    2006

Man bør lage nye tråder for annet sambandsutstyr enn det denne tråden var ment for.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009

Uansett hvor genial TP 6' en er/var så er jeg ikke sikkert den er verdig sin egen tråd..

Sent from my iPhone using Tapatalk

Ble medlem
    2014

TP-6N:

Navn:		TP-6N%u00252Bslide%u00252Bfor%u00252Bweb.jpg
Visninger:	728
Størrelse:	180,8 KB

Telefonapparat TP-6N ble utviklet i ett samarbeid mellom A/S Elektrisk Bureau og Hæren. Det er ett lett, vanntett telefonsett med enten trykknapp eller ringeskive. Settet består av mikrotelefon H-67N i forsterket plastikk og ringe-enhet av alluminium, med elektronikk og batterier, alt malt i olivengrønt.

Mikrotelefonen består av mikrofon, høytaler og en trykk til tale knapp (PTT på nynorsk). Høytaler delen av H-67N er tilpasser til å passe under hjelmen og kommer også med ett klips for å feste i beltet.

Telefonsettet tar 3 BA-30 (D-cell) batterier. Ved en bruk på 8t om dagen med 6 oppkall i timen, hvor av halvparten innkommende, så vil batterilevetiden være på ca tre og en halv måned hvis snittet av samtalene varer i 2,5 min og utgående ringesignal varer i 3 sekunder.

Telefonen kobles opp med WD-1/TT (feltlinje) mellom 2 telefoner eller flere, en feltveksler (SB-10-T) eller til TADKOM via en automatisk feltveksler. Telefonen kan også brukes med en ringeskive for å ringe nummer i TADKOM.

Litt data:
    Lengde: 210mm
    Bredde: 55mm
    Høyde:70mm
    Vekt: 0,33 kg
    Samlet vekt med bæreveske og batterier: 1,9kg
    Maks rekkevidde mellom 2 telefoner: 35 km

Sats:
    Telefonapparatdel
    H-67N - Mikrotelefon
    Bæreveske BG-2N/TP

Ett tonn med info finner dere her:
    Link
    Sist endret av 93A; DTG 242245A Feb 16 kl Wednesday Begrunnelse: Rettet skrivefeil

Rekrutt
    Ble medlem
    2016

Hei! Som befalsskoleelev på BSK 1972-73, ble vi på stridsvognlinja opplært i SEM 25, den originale stridsvognradioen i den vest-tyske Leopard 1. Dette var en liten,kompakt tranceiver (sender/mottaker) med 10 forhåndsinnstilte kanaler i tillegg til en manuell kanalvelger. Rekkevidden var som andre VHF-sendere, avhengig av fri sikt, men i panserkamp holdt dette (1-3km). Max rekkevidde ca. 40km (?). Det interessante med denne radioen var at den opererte fra 26MHz tom.69.95MHz, altså beveget den seg ned i HF-området. Når sola gikk ned og vi var på øvelse, lekte jeg meg med å lytte på 27MHz, som ble reflektert i ionosfæren - og jeg mottok signaler fra mellom- og sør-Europa. I og med at dette settet (som var krystallklart og tydelig), ikke kommuniserte med resten av Hæren på de høyere kanalene (70MHz og oppover), ble den byttet ut med AN-VRC-12-serien i 1980-årene. En interessant godsak, men ukjent for de fleste.

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2005

Dette mystiske batteriet deres over sier matrmann/SB skal være et BA-1372 men istedet for den grønne plasten belgierne (VARTA) leverte så er det klarplast i en ren demoutgave. Kan røpe såpass at jeg har åpnet etpar batterier, og det er så godt som helt vanlige batterier vi kjenner som stavlyktbatterier (i allefall dem av oss som veit hva ei stavlykt er - tenk Maglite D-cell) med den forskjell at de er sauset inn med gugge - du kan hente ut D-cellebatteri derfra, rengjøre og så bruke i f.eks batterikassetten til vekslerenheter som f.eks denne http://www.network54.com/Forum/86929...s+felt+veksler - men det veit jeg jo ingenting om.

Avbildet batteri er altså dobbelt så lang som BA-5590, som man gjerne bar to av i batterirommet på AN/PRC-77.
    Og jaggu passerer ikke AN/PRC-77 sine 10 kg når slike batterier er i bunnen av radioen og web-bæremeisen er blaut.

Men det vet jeg ikke noe om. -Og ikke er det direkte relatert til VHF, heller.

Skille

SEM-52-N var en fornorsket radio vi handla inn av tyskern, derav kråka på radioene. 12 kanaler som andre har vært innom, man kunne ikke bare bytte krystaller når de begynte bli løen eller slitte men for å få andre frekvenser å operere radioen på.

Og som det er anslått over kan selv SEM-52-N nå ut til 4 mitriske mil i luftlinje. Det vet jeg heller ikke noe om.

Skille

TP6-NA var norskutviklet av en radioingeniør jeg ikke husker navnet på, tidlig på 70-tallet. Han ble premiert (for denslags fikk kloke hoder nå og da, dengang). Mulig han jobbet på SIMRAD i sin tid, selv om det er Electrisk Bureau som står for produksjonsrekka/rekkene av TP-6NA.

Dette vet jeg enda mindre om, ikke har jeg lest artikkelen fra da han ble premiert heller.

Ikke har jeg hørt eller sett TP-2 med sveiv, heller.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

To spørsmål angående 77:

1. Finnes det en enkel manual, type lommeformat, gjerne med feilsøkingstips på vanligste feil og løsning på disse? (For dummies/infanterisikker) Er dette på noen måte begrenset materiale, se bort i fra spørsmålet. Jeg trenger ikke svar av typen: Dette får du av 6søylen i området ditt, for nei det får jeg ikke��

2. Liste over frekvenser 900 sender på i de forskjellige kanalene? (Dette kan kanskje googles men jeg er dårlig på googling og finner ikke)

Ble medlem
    2014

1. Kan ikke tro at en en lommefolder om 77 er gradert da hele brukermanualen til radioen ligger på nettet (http://www.radiomanual.info/schemi/S...67-12_1987.pdf)
    Vedlikeholdshåndboka (den originale) ligger også ute. (http://radionerds.com/images/2/2b/TM_11-5820-667-35.pdf)
    Men sånt har man jo gjerne på jobb og ikke hjemme. Hvis din S-6 ikke er på nett, hva med G-6 seksjonen i ditt distrikt?

2: Mener du Motorola GP900?
    Den radioen kan operere i 3 frekvensområder. Kjenner du hvilken versjon dere bruker?
    MB: 66 - 88 MHz
    VHF: 146 -174 MHz
    UHF: 403 - 470 MHz

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Jeg forsøkte meg på flere, fra teknikere og opp over under et radiokurs en tid tilbake. De fleste var enige om at det fantes, ingen visste hvor. Når det ikke gikk mista jeg litt trua på hjelp fra den kanten. Så skal det sies at radioen virker såpass enkel at det nok går bra uten, men det er nå rart med det..

Mener GP900 ja, vet ikke hvilke variant vi bruker, eller om de fortsatt er i live ved neste øvelse. Men blir det en case tar jeg opp tråden da..

Takk så meget uansett!

Ble medlem
    2006

Versjonen av GP900 vi hadde i HV-02 for 13-14 år siden hadde 16 kanaler fra 69.000 til ca. 73.500 MHz, hvor noen var kompatible med AN/PRC-77 og/eller PRC1077 (selvfølgelig flere med PRC1077) og noen med SEM-52N. Jeg tror kanskje jeg har en tabell et eller annet sted hvis jeg finner den, jeg skal se etter den.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ble medlem
    2006

Her er en tabell fra HV-02 fra 2003 eller 2004 for Motorola GP900:

Det er versjonen fra 66-88 MHz som ble brukt, og kanalene var forhåndsinnstilt slik:

Kanal 1: 69,000 MHz, samarbeider med PRC1077 og AN/PRC-77
    Kanal 2: 71,000 MHz, samarbeider med PRC1077 og AN/PRC-77
    Kanal 3: 71,500 MHz, samarbeider med PRC1077 og AN/PRC-77
    Kanal 4: 71,750 MHz, samarbeider med PRC1077 og AN/PRC-77
    Kanal 5: 72,000 MHz, samarbeider med PRC1077 og AN/PRC-77
    Kanal 6: 73,750 MHz, samarbeider med PRC1077 og AN/PRC-77
    Kanal 7: 74,500 MHz, samarbeider med PRC1077 og AN/PRC-77
    Kanal 8: 75,250 MHz, samarbeider med PRC1077 og AN/PRC-77
    Kanal 9: 76,500 MHz, samarbeider med PRC1077
    Kanal 10: 76,000 MHz, samarbeider med PRC1077
    Kanal 11: 77,000 MHz, samarbeider med PRC1077
    Kanal 12: 78,000 MHz, samarbeider med PRC1077
    Kanal 13: 72,950 MHz, samarbeider med PRC1077 og AN/PRC-77 og SEM-52N "C", kanal 2
    Kanal 14: 73,450 MHz, samarbeider med PRC1077 og AN/PRC-77 og SEM-52N "D", kanal 2
    Kanal 15: 73,175 MHz, samarbeider med PRC1077 og SEM-52N "C", kanal 5
    Kanal 16: 73,525 MHz, samarbeider med PRC1077 og SEM-52N "D", kanal 5

NB! Bare serie "D" på SEM-52N brukes av HV!

Dette var altså fra HV-02 fra 2003/2004, og jeg aner ikke om det er stadig gjeldende, og om disse kanalene har vært brukt av andre HV-distrikter.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Når vi er inne på samband så kommer vi vel ikke utenom PACE. “Pocket-sized Automanual Crypto Equipment”. Efter min mening ganske krøkkete å bruke. To typer instruksjoner i form at et gult kort for vanlig dødlige og et rosa kort med mer fortrolig informasjon.
    Ja det har gått noe tid i stabs-teltet til å fikle med slike.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Perfekt! @hvlt

Ble medlem
    2014

Husk nå på at selv om radioen støtter et frekvensområde så betyr ikke det at den lista som @hvlt viser er de frekvensene som din avdeling har tildelt. I tillegg så hører ikke gjeldende frekvenser knyttet mot avdeling på milforum.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Forstått Slutt

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Navn:		3CC2D3F7-EDCE-4233-A5E5-04F9FB40DBE9.jpeg
Visninger:	299
Størrelse:	700,7 KB @LVGRP99 postet dette bildet av gode gamle 77 i tråden for P8164. Jeg kjeder meg og merker meg derfor at beskyttelsen for de to audiokontaktene henger og slenger. Ikkje bra.

Videre merker jeg meg at eneste synlige kabelen mellom denne og kryperingsboksen går fra Power-kontakten øverst til venstre på 77-panelet. Jeg har alltid tenkt at dette er power inn (ved feks kjøretøymontasje), er det power ut ved bruk av eksternt utstyr? Og er det virkelig kun gjennom denne kontakten de to (77 og KY-38) er forbundet?

Kan noen kjapt bekrefte, eller må jeg hjem og bla i manualen?
    Aldri mer 13

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2018

Det at det ikke er noen audio-viderekobling, bare den tykke kabelen som går til "power"-kontakten, det la jeg ikke merke til før du poengterte det. Slurv med deksler som ikke er påsatt ja, ser ett nede (i midten) på KY-38 også...

Teoretisk kan jo også tenkes at batteriene er i KY-38, slik at PRC-77 får power inn fra den, ikke godt å si. (jeg gjetter at power-kontakten faktisk funker begge veier...) Men om bildet er tatt i operativ bruk, og ikke bare illustrasjon som ikke er koblet riktig opp, så må vel i alle fall power-kontakten også inneholde audio. Det er det vel egentlig åpenbart at den gjør, tatt i betraktning at det kun er power-kabelen som kobler sammen PRC-77 og GRC-160 (kjøretøysatsen), hvor sistnevnte som kjent har en høyttaler. Den kontakten har jo også mange flere pinner enn de to den hadde behøvd om det kun var power...

OF-2 Rittmester / fung S-1 & S-4 Milforum
    Ble medlem
    2006

Dersom det er eneste forbindelsen mellom de to boksene, må kabelen nødvendigvis bære kryptert audio.

Når det gjelder power, så har 77en i hvert fall sin batterikasse på plass, og det samme ser ut til å gjelde den andre, med en lignende boks i bunnen (dvs på høyre side, siden den er snudd).
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2018

Da har jeg faktisk giddet å se gjennom et koblingsskjema, og konstatert to ting:

1) alle de fem pinnene i audio-kontaktene er også tilkoblet fem av de 14(!) pinnene i power-kontakten (A, B, C og D i AUDIO går til A,B,C og D i POWER, mens E merkelig nok går til K...). Det betyr altså at det ikke trengs noen egen audio-kabel mellom de to, "power"-kabelen gjør begge deler.

2) strøm ut fra batteriet (+12,5-15V) går til pinne F i power-kontakten, og strøm til drift av radio hentes fra pinne E. Disse to er koblet sammen med en "jumper" i lokket over power-kontakten, og det er da årsaken til at radio ikke virker uten påsatt lokk eller ekstern power. Batteriet er ganske enkelt helt frakoblet alle de interne kretsene når den hetta ikke er på. Strøm kan med andre ord både hentes ut fra batteriet (mellom pinne A, jord, og pinne F, pluss ut fra batteriet) og mates inn på radioen fra ekstern strømkilde (mellom pinne A, fortsatt jord, og pinne E, pluss inn til radio.), og dette kan naturligvis gjøres samtidig, slik at man kan ta ut batterispenning mellom A og de nå sammenkoblede (så PRC'en virker) E+F. Med en dertil egnet forgreningskabel kan man naturligvis også forsyne begge deler med ekstern power (12,5-15V, skulle passe bra i et kjøretøy med 12V elsystem uten om og men) samtidig.

Ble medlem
    2006

I det meste av Vietnamkrigen brukte forresten amerikanerne ikke AN/PRC-77, men AN/PRC-25 som ser nesten helt lik ut (men ble aldri brukt i Norge). Dvs. eksteriøret var nesten likt, men innmaten var forskjellig: basert på gammeldagse radiorør på 25, på «moderne» transistorer på 77.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

AUDIO-E brukes så vidt jeg forstår kun når radioen brukes i en relestasjon. Ved bruk av KY-38 sier instruksjonene jeg finner på nett at radioens funksjonsvelger skal settes i ON. Dermed nøkler og sender radioen da audio inn og ut på samme måte til KY-38 som til håndsett. Hensikten med POWER-K finner jeg ikke.

Sist endret av Signal_m; DTG 051244A Feb 19 kl Tuesday Begrunnelse: Skriftstørrelse mikro..
    Aldri mer 13

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2018

Ikke sikkert det er noen hensikt, kan hende den ble koblet til bare for å være tilgjengelig for ett eller annet tenkt fremtidig tilleggsutstyr som aldri ble konstruert (f.eks utgang til en "ekstern relèstasjon" med kraftigere sender, som samtidig kunne være ekstern strømforsyning til PRC'en?)... Det jeg syntes var litt merkelig var at ABCD i audio-pluggen var koblet til de samme bokstavene i den andre, mens E derimot ikke gikk til E, men en helt annen bokstav, men det er sannsynligvis så enkelt som at den kontakten ble lagt til senere i design-prosessen, når kontaktene E-J i power-kontakten allerede var brukt/allokert...

Ble medlem
    2014

Det kan være til bruk når den ble brukt i kjt konfigurasjon (an/grc-160). Da ble radioen koblet i en strømforsyning og fikk strømmen via kabel. Denne hadde også ekstern høytaler.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2018

Jeg var inne på GRC-160 i innlegg #101, men i utgangspunktet skulle man jo tro den bare behøvde være tilkoblet pinne A (jord), B (audio output, altså til høyttaleren) og E (power inn til radio fra kjøretøyet). Pinne E/K i hhv audio og power-kontaktene er, som Signal_m helt korrekt påpekte, til "remote relay control", og ser ikke helt hvilken hensikt den skulle ha her.

Hvorfor er det en slags frekvensvelger på GRC'en, og hvordan er den koblet sammen med radioen? Noe slags antenneavstemming? Kjøretøysantenna var vel fortsatt direkte tilkoblet BNC-kontakten på radioen, så vidt jeg husker...

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Du har tydeligvis stålkontroll her @LVGRP99. Jeg ser her at GRC-160s pinne-K på POWER går rett til pinne-T på den «ovale» kontakten. På lenket skjema er denne kontakten merket tilkobling til kjøretøybatteri og «associated intercom equipment». Jeg har null erfaring med kjøretøymontert 77, kan egentlig ikke huske å noensinne ha sett satsen.
    Aldri mer 13

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Jeg var inne på GRC-160 i innlegg #101, men i utgangspunktet skulle man jo tro den bare behøvde være tilkoblet pinne A (jord), B (audio output, altså til høyttaleren) og E (power inn til radio fra kjøretøyet). Pinne E/K i hhv audio og power-kontaktene er, som Signal_m helt korrekt påpekte, til "remote relay control", og ser ikke helt hvilken hensikt den skulle ha her.

Hvorfor er det en slags frekvensvelger på GRC'en, og hvordan er den koblet sammen med radioen? Noe slags antenneavstemming? Kjøretøysantenna var vel fortsatt direkte tilkoblet BNC-kontakten på radioen, så vidt jeg husker...
    Du har rett i det med antennen, det er jeg helt sikker på, men jeg har klødd på meg en hårløs flekk når det gjelder den bryteren siden jeg har brukt en del 160 opp gjennom og ikke husker hva den var til for.

Tar jeg ikke feil så var det en sak for antenneavstemming, som du skriver, og jeg er rimelig sikker på at den ikke hadde så stor betydning.

I og med enhetene deler jording så er det vel noen motstander eller noe.
    Artillery is the God of War

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2018

Har googlet meg frem til et slags svar på det nå. Det finnes to typer antennesokler til kjøretøysantenna; den eldste med manuell avstemming (via bryter under sokkelen, eller fjernbetjent gjennom en 12-leder kabel, som da styres av den bryteren vi snakker om), og en nyere (som vi bruker på stort sett alt jeg har sett av slikt utstyr...) med automatisk avstemming.

Se rundt omkring side 50-56 her:
    http://radionerds.com/images/8/86/TM-11-5820-498-12.pdf

og bilde av antennesokkelen her: https://www.tacticomusa.com/products...t/MX-6707-VRC/

Ble medlem
    2006

Jeg har brukt AN/GRC-160 mye, men siste gang var i september 1985, og jeg klarer faktisk ikke å huske den bryteren. Men at det var avstemning av kjøretøyantenna høres svært sannsynlig ut.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av LVGRP99 Vis post
    Har googlet meg frem til et slags svar på det nå. Det finnes to typer antennesokler til kjøretøysantenna; den eldste med manuell avstemming (via bryter under sokkelen, eller fjernbetjent gjennom en 12-leder kabel, som da styres av den bryteren vi snakker om), og en nyere (som vi bruker på stort sett alt jeg har sett av slikt utstyr...) med automatisk avstemming.

Se rundt omkring side 50-56 her:
    http://radionerds.com/images/8/86/TM-11-5820-498-12.pdf

og bilde av antennesokkelen her: https://www.tacticomusa.com/products...t/MX-6707-VRC/
    Det er mange bjeller som ringer nå - mener å ha vært borte begge typer antennesokkel på sent 1970- og/eller tidlig 1980-tall.

At bryteren gjelder antenneavstemming har det vel aldri vært noen grunn til å tvile på - spørsmålet var vel mer hvilken type antenne det handlet om.

OR-4+ Seniorspesialist
    Ble medlem
    2005

AS-1729 RC sin sokkel styres vel via den ? Huskernte, bare "syns" at sånn var det.

http://www.associated-ind.com/vehicu...cts_as1729.htm

Sånn at man skulle slippe måtte oppom antennesokkelen for å bytte band, si.
    Shaking the ground with the force of a thousand guns

OR-2 Visespesialist
    Ble medlem
    2010

Nå er ikke jeg noen ekspert på dette med samband så mulig jeg kommer, men ganske siker på at det var prc-77 de fant frem til oss på storøvelse med HV for to år siden, når vi trengte noe med lengre rekkevidde enn icom. Så de er faktisk fortsatt i bruk
    Sist endret av ThemOne; DTG 131855A Feb 19 kl Wednesday Begrunnelse: Presisering

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av ThemOne Vis post
    Nå er ikke jeg noen ekspert på dette med samband så mulig jeg kommer, men ganske siker på at det var prc-77 de fant frem til oss på storøvelse med HV for to år siden, når vi trengte noe med lengre rekkevidde enn icom. Så de er faktisk fortsatt i bruk
    Når det gjelder samband er det vesentlig viktigere at man trener på ekspedisjonsforeskrifter og utarbeidelse av SOI/SBO i avdelingene, enn hvor porno radioen er. Med mindre man har noe überkrypto med lav brukerterskel da.

Til det formålet er -77 fortsatt knallgod og så tåler den en støyt, inkludert påhengt utstyr.

Kan dog ikke huske at den hadde så mye bedre rekkevidde enn Icom med bladantennen men det er det sikkert noen som «vet» her på forumet

Samband og meldingstjeneste er i alle fall utrolig viktig, om ikke essensielt.
    Artillery is the God of War

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Oppgitt rekkevidde er 5-8 km avhengig av antenne og terreng. Min erfaring er at man kommer langt med bladantenne og ørlitt forståelse for antenneteori og støykilder, og lenger med stangantenne. Kroneksemplet på brukerfeil jeg har sett er vannrett bladantenne pekende 180 grader bort fra egne i et dalsøkk, under høyspentmast.

Personlig trengte jeg noen år på å lære å like 77 når jeg først møtte den i HV, nå er det helt ok til min bruk.
    Aldri mer 13

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av Signal_m Vis post
    Oppgitt rekkevidde er 5-8 km avhengig av antenne og terreng. Min erfaring er at man kommer langt med bladantenne og ørlitt forståelse for antenneteori og støykilder, og lenger med stangantenne. Kroneksemplet på brukerfeil jeg har sett er vannrett bladantenne pekende 180 grader bort fra egne i et dalsøkk, under høyspentmast.

Personlig trengte jeg noen år på å lære å like 77 når jeg først møtte den i HV, nå er det helt ok til min bruk.
    Så langt jeg husker så hjelper lang retningsbestemt trådantenne (AS-100?) veldig med PRC-77, men det er jo begrenset når den kan brukes.

OF-2 Rittmester / fung S-1 & S-4 Milforum
    Ble medlem
    2006

Riktig nok brukte vi VHF som sekundærsamband, men vi fikk da vesentlig lenger rekkevidde enn 5-8 km på AN/PRC-77. Dersom mulig prøvde vi å bruke retningsbestemt AS-100N fra OP og tilbake til troppsko, både for rekkevidden og for å minske sjansen for å bli jammet og peilet. Cluet var å få hjelp av terrenget, og det var da en del av oppdragsplanleggingen å finne steder hvor man hadde mulighet for samband bakover, samtidig som sambandet var skjermet for påvirkning fra andre.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

5-8 km er som krøkete nevnt oppgitt for stang og blad. Så vidt jeg har forstått bruker ingen rettningsbestemte antenner til 77 i dag. Den brukes der en trenger en billig (så lenge det finnes radioer og batterier på lager) og enkel (så lenge man ikke lefler med andre antenner) radio. Blir avstandene for store eller behovet et annet, da velger man en annen SB-løsning.
    Aldri mer 13

Side 3 av 4 FørsteFørste 1234 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Lignende tråder

1. Rep. øvelser IR3 80-tallet
    By kilgore68 in forum Norsk militærhistorie
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 010252A Jan 14, Wednesday
  2. Sjøkrigsskolen 1970-tallet
    By hvlt in forum Generell militærhistorie
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: DTG 181106A Jul 10, Sunday