Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Viser resultatene 1 til 25 av 25

Tråd: Bruk av brannvern til å fjerne demostrantar.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Bruk av brannvern til å fjerne demostrantar.

Ved Engebøfjellet ved Førdefjorden kan opptakten til ei nyt Altasak. Som kanskje mange har fått med seg så har selskapet Nordic Mining fått tillating til å drive gruvedrift og dumping av gruveavfall i Førdefjorden. Dette er ei sak som vekker store konfliktar i området og blant anna Natur og ungdom har uttalt at ei vil stoppe gruvedrifta. No er saka komme så langt at det skal startast prøveboring i fjellet.

I den samanheng har Natur og ungdom sperra vegen til anleggsområdet og lenka seg fast. Politiet aksjonerte og fjerna demonstrantane og bøtela dei. No vise det seg at politiet brukte brannvesenet til å klippe kjetting som demonstrantane brukte til å låse seg fast med.

http://www.firda.no/politiet-brukte-.../s/5-15-169700

Eg er av den meinig at det er litt tvilsamt å bruke brannvesenet til slikt. Samtidig har politiet ein god grunn til å bruke brannvesenet, det er at det er betre for demonstrantane å få kjettingen klipt enn saga over med ein vinkelslipar. Og sjølvsagt er det rett, men er det ein god nok grunn?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sv: Bruk av brannvern til å fjerne demostrantar.

Helt uproblematisk, og helt på linje med at politiet bruker fagfolk i mange andre operasjoner ( feks får hjelp av en elektriker for å stenge ned en hasj plantasje ). Hadde brannvesenet båret vekk demonstranter, arrestert folk etc hadde det vært noe annet.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Får ikke lest artikkelen pga. betalingsmur, så uttaler meg kanskje på feilaktig grunnlag. Ser ikke helt problemet dersom alt brannvesenet gjorde var å klippe kjetting, men dette burde heller ikke være et stort problem for politiet å gjennomføre. Trenger ikke akkurat spesialutdannelse på kraftavbiter. Dersom brannvesen brukte utstyr politiet ikke har er det selvfølgelig en annen sak.
    Fikk forøvrig assosiasjoner til vannkanoner og opptøyer i sørstatene av overskriften, men det var (heldigvis) ikke tilfellet.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Skjønner ikke hvorfor ikke politiet greier å håndtere en boltsaks..?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Hvis de kun brukte en helt vanlig kjetting og denne rett og slett ble klippet eller kuttet over, så mener jeg at Politiet kunne løst dette selv. De har sitter en boltsaks på kontoret eller noe som de kunne dratt og hentet, disse protestantene har sikkert bare godt av å fryse litt og jeg tviler på at det var et helt sinnsykt tidspress..

Er det snakk om folk som har giddet å lete opp et triks eller 2 om hvordan å demonstrere, og f.eks. brukt sleeping dragons eller andre morsomme innretninger, så skjønner jeg godt at de vil ha hjelp av brannvesnet med litt mer teknisk anlagt utstyr. Det er ikke bare bare å skulle fjerne folk fra slike greier uten personskader.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Jeg skjønner heller ikke problemet.

Politiet er generelt ikke utstyrt med det spesialutstyret som Brann har, så man måtte i tilfelle låne. Det er jo også Brann som klipper/skjærer personer ut av for eksempel bilvrak, det er vel ingen som reagerer på det.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

No er det ein viss forskjell på redning som er ei av brann sine primær oppgåver og det å fjerne demonstrantar. Eit av argumentasjon var at ein tok ein redningsressurs frå eit område med stor trafikk til eit område med liten trafikk ein dag det var stor sjanse for ulykke (glatt føre).

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Politiet rekvirerer ressurser daglig, vi er avhengig av dette. Ellers er alternativet at man må ta kostnaden med å gi etaten langt mer utstyr og personell enn det man har tilgjengelig i dag.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    11

Rart ingen ser at det faktisk er mer skånsomt for demonstrantene at det blir hentet inn ekstra folk med fornuftige verktøyer til jobben.

Also, MDG...

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Jeg skjønner heller ikke problemet.

Politiet er generelt ikke utstyrt med det spesialutstyret som Brann har, så man måtte i tilfelle låne. Det er jo også Brann som klipper/skjærer personer ut av for eksempel bilvrak, det er vel ingen som reagerer på det.
    Å redde noen ut av et bilvrak innebærer jo ikke bruk av fysisk makt (politiets område), men det gjør det å fjerne demonstranter ved makt. Sammenligningen er altså ikke veldig relevant.

Nå sier jeg ikke at det som skjedde nødvendigvis var problematisk, men sammenligningen traff ikke helt etter min mening.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Rabagast Vis post
    Rart ingen ser at det faktisk er mer skånsomt for demonstrantene at det blir hentet inn ekstra folk med fornuftige verktøyer til jobben.

Also, MDG...
    Viss du ser i startinnlegget så vil du sjå at det er eit av politiet sine argument.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av milvar Vis post
    Å redde noen ut av et bilvrak innebærer jo ikke bruk av fysisk makt (politiets område), men det gjør det å fjerne demonstranter ved makt. Sammenligningen er altså ikke veldig relevant.

Nå sier jeg ikke at det som skjedde nødvendigvis var problematisk, men sammenligningen traff ikke helt etter min mening.
    Brannmannskapene fjernet ikke demonstrantene. De var kun bistandsorgan for å klippe låser/kjettinger.

Jeg har en følelse av at saken handler om at enkelte har sympati med demonstrantene, noe som er forståelig. For politiets del, er vår oppgave å håndheve lovlig fattede vedtak, uansett hvilken personlig oppfatning vi måtte ha om dette.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Vi må ikke definere oss i hjel før vi faktisk gjør noe. Jeg synes det er fornuftig å bruke brannvesenet til slik. Hadde jeg vert politi å skulle fjerne demonstrantene så hadde jeg festet kjettingen i en stor lastebil og kjørt i rolig tempo til arresten mens de spaserte bak, så kunne de sitte der, de hadde nok fått bedre tanker når lenke gjengen måtte på do å drite, selv miljø vernere liker ikke at kompisen som sitter lenket fast deltar i rengjøringen etter at kabelen har sluppet taket og vaker forsiktig i skåla.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

^ Uenig. Storparten av dette er helt vanlige ungdommer. Ingen grunn til å behandle dem på noen dårlig måte.

Rabagast
    Ble medlem
    Aug 2006
    Pondusfaktor
    11

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Viss du ser i startinnlegget så vil du sjå at det er eit av politiet sine argument.
    Politiet ja. Jeg er nok fort farget til det samme synet. Jeg tenkte mer at det ikke ses på av motpartene. For det ER faktisk et reelt argument.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Vanlig ungdom ja, men noen taper også penger.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    Brannmannskapene fjernet ikke demonstrantene. De var kun bistandsorgan for å klippe låser/kjettinger.

Jeg har en følelse av at saken handler om at enkelte har sympati med demonstrantene, noe som er forståelig. For politiets del, er vår oppgave å håndheve lovlig fattede vedtak, uansett hvilken personlig oppfatning vi måtte ha om dette.
    Stemme brannvesenet er der kun for å klippe, men i minst eit tilfelle var det ein gruvearbeidar med på å fjerne demonstrantar og han skal ha vore veldig ivrig.

Du har nok rett i at det er ein del sympati for demonstrantane inne i bildet og. Ikkje berre litt heller. Denne saka er veldig omdiskutert i området og det er veldig sterke meiningar om den. Av folket i dei kommunane som grensar til fjorden det er snakk om er det nok eit stort fleirtal mot gruvedrifta på den måten det er planlagt med dumping i fjorden.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

I så lenge man klarer å holde tunga rett i munnen når det gjelder hvem som gjør hva, er det vel ikke verdens største problem at politiet benytter brannfolk til å klippe over kjettinger. Hvis man derimot bruker brannfolk til å fjerne demonstranter, nært sagt legge dem i jern, så er det vel uheldig.

I hvert fall sett fra en PR-vinkel, som jo slike saker fort blir.

Jeg ville personlig ha vært skeptisk til å benytte gruvearbeidere og andre som har økonomiske interesserer i dette.

Men saken åpner jo selvsagt opp for diskusjoner om emnet, og det enkle spørsmålet da er jo hvem som skal fjerne demonstrantene. Skal dette være en offentlig oppgave(Politi), eller det noe man kan la et privat vaktselskap gjøre?
    Better by you, better than me.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2014
    Pondusfaktor
    0

Ett ikke-problem i mine øyne at brannvesenet blir bedt om å komme for å klippe kjetting så lenge selve arrestasjon/flyttinga av demonstrantene utelukker faller til politiet.
    Men forsåvidt enig med Znuddel at det kanskje var litt unødvendig. Må jo finnes politi som kan traktere boltsaks.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Å slippe til frivillige fra en (mot)part i saken (gruvearbeider) virker helt idiotisk, nesten så jeg håper det er et rykte? Planlagt maktbruk mot egne borgere er det bare politiet, og i helt ekstreme tilfeller Forsvaret som bør drive med. Om de finner det nødvendig å be om hjelp av en eller annen form for ekspertise er greit for meg, så lenge de beholder kontrollen og står ansvarlige. Forøvrig ville jeg forventet at en brannkonstabel som hadde reservert seg mot å delta kunne gjort det uten sanksjoner fra arbeidsgiver.
    “Sir, you and the company commanders will encounter a variety of terrain features, changing weather conditions, an array of small-arms fire, varying amounts of mortar and artillery fire, and unforeseen elements of surprise.”

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

For å spekulere helt vilt vil jeg tippe at maskinførere på maskinene de var lenket til vil bli konsultert om hva som er farlig for personell/ skadelig for maskiner ifm å fjerne demonstranter. I enkelte tilfelle meget nært opp i situasjonen.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Normalt går slike lenke aksjoner godt, men det er mange anleggs slusker som gladelig denger løs på slike idealister hvis de står i veien for en bonus eller lignende. Jeg vill tro Politiet hadde det ganske travelt med å få de bort, politiet er de humane. Aker Yards Tomrefjord bygde en båt for Røkke på nitti tallet, Greenpeace aksjonerte. Mens de aksjonerte dro noen verfts arbeidere og ødela alt av utstyr de fortsatt hadde på land, det var mange som var på tur ut for å drukne aksjonistene.

Når noen aksjonerer så kan det lett gå liv eller store skader kan oppstå. Jeg synes det er meget fornuftig at politiet bruker hva som helst for å løse situasjonen kjapt, alternativene er ikke så fine hvis en gravemaskin rygger over noen, det er mange som gladelig har klødd noen demonstranter med maskinen for moro skyld, det er mange galninger.

Jeg skriver generelt og ikke denne spesifikke saken.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Sitat Opprinnelig skrevet av Belte-Bamse Vis post
    Ett ikke-problem i mine øyne at brannvesenet blir bedt om å komme for å klippe kjetting så lenge selve arrestasjon/flyttinga av demonstrantene utelukker faller til politiet.
    Men forsåvidt enig med Znuddel at det kanskje var litt unødvendig. Må jo finnes politi som kan traktere boltsaks.
    Som nevnt tidligere i tråden, handler det ikke om at politiet ikke har boltsakser. Men der politiet kun har tilgang til mekaniske boltsakser, der har brannmannskapene langt bedre klipperedskap, som hydrauliske sakser m.v. I artikkelen jeg leste for noen dager siden ble det nevnt at det kun var et par personer fra Brannvesenet til stede, og så vidt jeg husker var det ti polititjenestemenn/-kvinner.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Det hele kommer jo an på tykkelsen og kvaliteten på kjettingen de har surret seg inn i.
    En boltsaks har sine begrensninger.

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Brannvern Haakonsvern, trippel S instruktør
    By Satex in forum Førstegangstjeneste, Verneplikt i Forsvaret
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: 26-10-14, 12:01
  2. Brannvern FOH
    By Kristure in forum Politiet, Brann, Redning, Sivilforsvaret
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: 08-09-12, 11:37
  3. Fjerne mandlene
    By Harald10 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 6