milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Viser resultatene 1 til 24 av 24
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    172 innlegg
    Sitert
    999 innlegg

Stridsteknikker: CQB/SIBO/MOUT

Hva er forskjellen på disse stridsteknikkene?

Sendt fra min TLC 200
    Odd objects attract fire. You are odd.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg

Sv: CQB/SIBO/MOUT

Har vi ikke diskutert dette tidligere da?

Uansett - terminologi:

SIBO - Strid I Bebygde Områder
    MOBO - Militære Operasjoner i Bebygd Område
    MOUT - Military Operations in Urban Terrain
    FIBUA - Fighting in Built Up Areas

Alle disse er de samme, og må sees på som urban krigføring i større skala utført av konvensjonelle styrker. Dette medfører forflytning av avdelinger utendørs og innendørs, rydding av rom osv.

Tenk Stalingrad eller Fallujah.

CQB er en type stridsteknikk som nyttes av små avdelinger med høyere treningsnivå, til å gjennomføre hurtige offensive operasjoner mot isolerte mål (HVT, gisselredning etc). Man starter gjerne tett opptil objektet, har et kort tidsvindu til å utføre oppdraget, ideelt sett god etterretning om mål og bygningsplan osv som gjør at man har en godt innøvd plan som kan bestå av forskjellige innsettingsteknikker, entringsmetoder etc.

Tenk aksjonen mot Osama Bin Laden eller den planlagte pågripelsen av Mohammed Farrah Aidid sine rådgivere i Mogadishu 3.okt 1993 (før det ble komplikasjoner).
    It's not about surviving, it's about winning.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

Jeg har bestandig vært forundret over alle disse FBF'ene man slenger rundt seg med for det som ganske enkelt burde hett bykrig. En moderne soldat må, noe avhengig av hvor i verden han kommer fra, beherske skogkrig, fjellkrig, lavlandskrig, fjærekrig, jungelkrig, ørkenkrig, vinterkrig og altså bykrig. Alle har sine særegenheter, men det har ikke noen hensikt å skille bykrig ut som noe helt spesielt.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg

SIBO/MOBO er noe annet enn å drive krig i åpent terreng (skog, fjell, lavland, fjære). Man må tenke annerledes på en del områder, og ha stridsdriller tilpasset bymiljø.

Klimaforhold påvirker alle typer terreng på sin særegne måte.

Jungel er vel det eneste terrenget/klimaet som krever egne tilpasninger pga sin unike karakter og de utfordringer som følger med.

Det heter vel MOBO nå, og ikke SIBO, for å omfatte mer enn bare slossingen.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1345 innlegg

Når jeg ser tilbake til reglementer fra 1970-1980-tallet, var det ikke brukt noen forkortelser, det het "strid i tettbebyggelse". Og så sies det at det er bare meget få steder (de største byene) i Norge der det er aktuelt, for det aller meste av hus i Norge er bygget av tre og vil brenne ned i strid. Kjelleren på trehus kan for så vidt brukes til forsvarsstilling, men da må man brenne ned huset og la det kjølne i minst et døgn først. Ellers liker jeg litt den engelske betegnelsen MOUT, nettopp at man har med ordet "terrain", eller "lende" på militær-norsk. Det poengterer at det er lendet, og ikke noe annet, som er spesielt. På norsk kunne man kanskje brukt strid i bylende eller strid i tettbebygd lende (men SITL høres ikke bra ut, for ikke å snakke om OITL).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

Sukk. Hva er det som gjør MOBO (eller whatever) til en mer dekkende term enn 'bykrig'?
    Som nevnt i mitt forrige innlegg skjønner jeg selvsagt at forskjellig lende gir forskjellige utfordringer som må håndteres (som f eks at man i by må tenke mer i tre dimensjoner, og påregne korte stridsavstander), det er bare dette behovet enkelte har for å bruke fancy forkortelser jeg reagerer på.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

7. Liker Bestefar, NK Milforum likte dette
    OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Hva er egentlig bykrig i bratte Norge med små byer?

Ta feks Bergen. Blanding av mur og trehus fra strøk til strøk. Mye høydeforskjeller, og vann som bryter opp bebyggelsen. Sentrum har lav strategisk verdi, inkludert havneområder egentlig - det er mye opsjoner i kort avstand. Produksjon ligger utenfor byen.

Det interessante i Bergen er enkelte kommunikasjonsknutepunkter, broer, vannforsyning og kraftlinjer. Alt ettersom en fiende vil overta for å okkupere eller ødelegge vår stridsvilje.

Det er helt urealistisk at vi skal utkjempe en hushjørnekrig i Bergen sentrum. Politi og spesialstyrker, kanskje med ytre kordon fra HV etc, skal kanskje nedkjempe mindre terroristgrupper som holder et eller flere bygg med eller uten gisler.

Vi må ikke gjøre dette mer avansert for konvensjonelle styrker enn det faktisk er. De fleste steder i landet er det som @hvlt sier å trekke gjennom trebebyggelse som er vår "bykrig".
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Sukk. Hva er det som gjør MOBO (eller whatever) til en mer dekkende term enn 'bykrig'?
    Som nevnt i mitt forrige innlegg skjønner jeg selvsagt at forskjellig lende gir forskjellige utfordringer som må håndteres (som f eks at man i by må tenke mer i tre dimensjoner, og påregne korte stridsavstander), det er bare dette behovet enkelte har for å bruke fancy forkortelser jeg reagerer på.
    Du får skrive brev til Hærens våpenskole, evt NATO sin MOBO arbeidsgruppe og klage.

Det har hett SIBO i ihvertfall 16 år.
    Skjønner ikke hvorfor begrepet skal være så belastet, alle skjønner hva det er.

Med felles begreper så forenkler man kommunikasjon, og det et aspekter ved MOBO som omhandler mer enn bare slossing.
    Den eneste forvirrigen er rundt bruken av CQB, da alle vil være hotte, uten å skjønne forskjellen..

10. Liker Pinch, cwo-kp4 likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg

Vi trener ikke kun for operasjoner i Norge, og "bykrig" er noe man må kunne som soldat.

Glemmer dere at Oslo f.eks er stort sett mur/betonghus?

Og selv om man forholder seg til ruiner, så er mange av prinsippene man må bruke de samme.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    17 innlegg
    Sitert
    89 innlegg

Jeg liker at britene også har en spøkefull forkortelse for det samme: FISH - fighting in someone's house, kan naturlig nok kombineres med CHIPS - causing havoc in people's streets.
    meh

13. Liker Hulkinator likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    23 innlegg
    Sitert
    149 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    MOBO er et begrep som dekker mer enn strid i bebygd område. Det hender jo man driver annen aktivitet der, som patruljering.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2007
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    10 innlegg

SIBO + OIBO = MOBO, eller?

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post
    MOBO er et begrep som dekker mer enn strid i bebygd område. Det hender jo man driver annen aktivitet der, som patruljering.
    Sist jeg sjekket inneholdt begrepet "krig" som i "bykrig" mer enn strid. Feks er patruljering en ganske vanlig aktivitet i krig så jeg skjønner ikke hvorfor bykrig ikke er dekkende.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg

Jeg klarer ikke å skjønne hvorfor begrepet MOBO er så kontroversielt, eller hvorfor man skal bruke bykrig.

Skal vi slutte å si HK416, eller andre presise beskrivelse av våpen, og si "gunnern" eller "børsa" i stedet?

Tåpelig...

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1345 innlegg

Det er at man skal finne på en ny fire- eller fembokstavsforkortelse hvert 3. år for egentlig det samme, som neppe er mer presist enn den forrige forkortelsen man brukte.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OF-1 Løytnant
    Moderator

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    121 innlegg
    Sitert
    330 innlegg

http://www.strategicstudiesinstitute...les/PUB294.pdf

Litt fin bakgrunnslitteratur.

Semantisk diskusjon om hvilket begrep som skal brukes er vel kanskje ikke det viktigeste. Men for en lekman så vil MOBO dekke mer enn Bykrig. Dette da det inneholder to avgrensinger:

By
    Krig
    Minsk, det nye Utopia

20. Liker NK Milforum likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg

Ok, da har jeg litt bedre tid, og skal prøve å forklare dette.

MOBO, dvs Militære Operasjoner i Bebygd Område er et samlebegrep som omfatter følgende:

SIBO - Strid i Bebygde Områder
    Patruljering
    COIN - Opprørsbekjempelse
    Irregulær krigføring
    Søksoperasjoner
    Evakuering av ikke-kombattante (Non-combatant Evacuation Operations (NEO))
    Humanitær bistand

Dvs at leseheftene for MOBO omhandler hele operasjonspekteret man som militær avdeling kan støte på. Disse kan foregå isolert eller samtidig.

SIBO omfavner det stridstekniske på forskjellig nivå, og omhandler som navnet indikerer strid i bebygd område, dvs ikke kun inne i hus. For å bygge forståelse for MOBO, starter man utdanningen innen dette med SIBO - man begynner på lavt nivå, type makkerpar, og bygger på.

Grunnen til at man skiller ut MOBO/SIBO fra operasjoner og stridsteknikk i åpent lende er fordi man bruker andre manøverformer når man angriper en fiende i en by (Urban Penetrasjon, Urban kraftsamling og Urban sverm). Disse tre er i tillegg til lineær krigføring.

Videre så er det en del andre momenter å ta hensyn til ved planlegging av MOBO/SIBO, enn operasjoner i åpent lende. Det er visse ting som påvirker operasjoner i urbane områder i mye større grad enn i åpent lende. I tillegg har man det tredimensjonale stridsmiljøet (samme nivå, i dybden, over eget nivå og under eget nivå). Videre har man K2 utfordringer samt logistikkutfordringer. Dette gjør at MOBO/SIBO er mye mer krevende enn operasjoner i åpent lende.

MOBO som begrep ble innført i 2011, og reglementsfestet i 2012.

OF-3 Major
    Administrator
    NK Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    272 innlegg
    Sitert
    515 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Hva er forskjellen på disse stridsteknikkene?

Sendt fra min TLC 200
    Se også denne klassikeren av en tråd fra 2014 som toucher litt innpå disse tingene med HV som bakteppe.

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    140 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av OstiasMoscas Vis post
    SIBO + OIBO = MOBO, eller?
    Noe sånt, men OIBO, som i Opptreden I Bebygd Område, handler om et vidt spekter av handlinger slik som patruljering, CP'er osv. MOBO er det nye begrepet som er innført.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg

Sv: Stridsteknikker: CQB/SIBO/MOUT

OIBO = Operasjoner i Bebygd Område

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    618 innlegg

Japp, OIBO byttet navn til MOBO.

Ellers er jeg enig AGR, dette er ikke så fryktelig vanskelig..
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    140 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    OIBO = Operasjoner i Bebygd Område
    Takk.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    118 innlegg
    Sitert
    413 innlegg

Ble introdusert til denne definisjonen av CQB i dag, som jeg tror poengterer hvorfor dette er noe som krever høyere kompetanse. Den er hentet fra 75th Ranger Regiment, en SOF avdeling:

From RTC 350-1XX (Ranger Regimental Training Circular) at the unclassified level.
    Close Quarters Battle (CQB)- As per 75th Ranger Regiment “Close Quarter Battle is a planned or well-rehearsed surgical small unit tactic, technique and procedure which encompasses the 4 principles of surprise, speed, violence of action and a fail-safe breech on a built up or enclosed structure.”

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004
    Nevnt
    18 innlegg
    Sitert
    27 innlegg

AGR416's innlegg støttes til det fulle her!
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Lignende tråder

1. Sanitet i SIBO
    By lukman in forum Forsvarets sanitet (FSAN)
    Svar: 56
    Nyeste innlegg: DTG 311522A Mar 19,
  2. SIBO for DIS
    By pioff in forum Fagforum
    Svar: 5
    Nyeste innlegg: DTG 131014A Feb 19,
  3. SIBO?
    By Admiral von Schneider in forum Heimevernet
    Svar: 48
    Nyeste innlegg: DTG 290057A Nov 11,
  4. Sibo
    By tomroger in forum Mannskapsmessa