milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk

milrab.no - gears you there
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 71
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Grunnkurs lederskap - dag for dag

Javel folkens, undertegnede er på en vei som har som formål å gjøre meg til HV-befal. Det er enda noen uker til hoveddelen av kurset starter, men for de som er kjent med HVs kurskatalog vet at Grunnkurs lederskap innledes med en E-læringsmodul.

Men først, hva er formålet med å skrive om Grunnkurs lederskap dag for dag? Min intensjon er gi andre et innblikk i hvordan det er på kurs med HV, og forhåpentligvis motivere til at flere tar kurs i regi av HV.

Når man skal skrive om militær aktivitet må man ta visse forehåndsregler. Jeg vil omtale militære disipliner i overskrifter, jeg vil ikke gå inn på detaljer i hvordan HV løser sine oppdrag. Videre må jeg beskytte andres og eget personvern. Særskilt de andre som deltar på kurset, jeg er kjent med at minst en annen av deltakerne på kurset er medlem på forumet.

I dette første innlegget vil jeg presentere meg selv, og min vei frem til at jeg ble påmeldt til kurset.

Jeg er en mann på 34 år, kjæreste, gutt på 5 år fra tidligere ekteskap. Eier egen enebolig i en by i Rogaland. Utdannet sivilingeniør, har i dag en lederstilling et godt stykke på siden av sivilingeniørutdanningen. Militært er jeg oppklaringsmann opprinnelig. Var på Setermoen i brigadeoppklaringseskadronen i 2000/2001. Speider/nestkommanderende patrulje på et oppklaringslag oppsatt på snøscooter og apostlenes hester.

Jeg ble altså dimittert som menig, og trodde mine dager i grønt var over for godt. 3 år senere kommer det brev i posten fra Vernepliktsverket, de gjør oppmerksom på at jeg nå er mobiliseringsoppsatt i HV-08. Ble oppdressa, tildelt gevær og ammunisjon (!), samt en rekke militæreeffekter jeg mistenkte være rester etter tyskerene eller i beste fall del av Marshallhjelpen etter krigen. HV var på denne tiden i stor omstilling, slik at jeg ble flyttet litt mellom områder uten å være på øvelse med noen av dem. Jeg havnet til slutt i et Utrykningsområde der jeg fortsatt er. De første øvelsene gikk uten meg, da øvelsene var plassert midt i eksamensperiodene.

Til slutt kom tiden for å møte på øvelse, med stålhjelm og kryssreimer. I løpet av et par år ble det meste av utstyret oppgradert, og vi har nå stridsvest, kevlarhjelm, ny sekk og så videre. Jeg var oppsatt i et oppklaringslag på 4 mann. På de første øvelsene ble vi fordelt på de øvrige lagene for å fylle dem opp. Men etterhvert opptrådte vi som eget lag. De med gode søkeegenskaper vil finne innlegg her på forumet der jeg er frustrert over nivået på befalet, og da spesielt deres evne til å lede og bruke oppklaringslag.

Vendepunktet ble Landsskytterstevnet faktisk. Der mitt område var "frivillige" hjelpere. Vi hadde fått ny områdesjef, og han var rundt og snakket med mannskapene. Jeg var tillitsvalgt for troppen og hadde en lengre samtale med ham. Og vi kom inn på temaet om at jeg var misfornøyd med ledelsen av oppklaring. Det er også slik at jeg har en helsesituasjon som tilsier at jeg ikke bør løpe mest av alle. Områdesjefen mente han hadde god bruk for meg i staben sin, og utfordret meg til å ta kurs i HV. Jeg takket ja, og få uker senere var jeg på "Lagførerkurs - gevær". Nå enda et år etter skal jeg altså på Grunnkurs lederskap, og senere i år skal jeg på fagkurs for min stilling i staben.

I neste innlegg vil jeg gå gjennom min erfaring med E-læringsmodulen i Grunnkurs lederskap.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Sv: Grunnkurs lederskap - dag for dag

Dag minus X - E-læring

Som nevnt i forrige post er del 1 av Grunnkurs lederskap en E-læringsmodul. Noen av oss som er over gjennomsnittet interessert følger med og vet om dette. Jeg ble derfor noe bekymret når datoen for kurset nærmet seg, og ingen info om E-læring dukket opp. Som den travle mannen jeg er, ble jeg bekymret for om jeg ville rekke å gå gjennom det før kurset startet. Jeg hadde jo ingen aning om hvor omfattende opplegget var. E-post sendt til kursansvarlig, 4 dager senere fikk jeg til svar at E-læringsmodulen var ute av drift grunnet tekniske problem. Første dag på kurset ville derfor ta opp det samme. 1 dag senere kom kontrabeskjed. Da var alt i orden, og vi kunne sette i gang.

For det første er registrering og innlogging en tungvindt prosess. Man bruker MinId eller BankId, og etter man har registrert seg kan det ta 1 time før man kan logge inn på ordentlig (det gjelder ukedager, i helgene var det vist enda verre). Etter å ha rotet frem bankbrikken fikk jeg nå registrert meg, og senere på dagen logget jeg meg inn for å se på opplegget.

E-læringssystemet er It's Learning, men selve kurset er en lenke på It's Learning. Kurset er da en interaktiv multimediapresentasjon. Mye fancy grafikk flyr litt forbi. Forskjellige fortellerstemmer går så gjennom pensum som delvis illustreres av grafikken. Stemmene leser tydelig og er enkle å forstå. Jeg hadde ikke koblet til høyttalere på første forsøk, og det tok litt tid før jeg skjønte at det egentlig var lyd også.

Hovedtemaene er ikke overraskende instuksjonslære og lederskap. Det virker som dette er en lett innføring, slik at man får satt igang tankene litt før man kommer til selve kurset. Jeg har litt kjennskap til både instruksjonslære og lederskap fra før, og det er sånn sett lite nytt her. Man presenteres ulike scenarioer som man skal ta stilling til. Det er ikke vanskelig å velge "riktig" svar, men tanken er nok først og fremst å starte vår tankeprosess. Og vi introduseres for terminologien innen instruksjonslære og lederskap. Dette sikrer at alle som møter har et minimumsnivå når de møter på selve kurset.

Det er tydelig at de forventer at vi skal kjenne til PIKSIB etter E-modulen. Og for de som ikke kjenner til det så er det pilarene i lederskap for lagfører:
    Planlegge
    Iverksette
    Kontrollere
    Støtte
    Informere
    Bedømme

Det tok 3 timer fra jeg startet kurset til jeg var ferdig, men jeg ble forstyrret litt underveis så sikkert mulig å gå igjennom på ned mot 2 timer. Dersom stoffet er ukjent kan man sikkert bruke litt mer tid på å få med seg alt.

For de som ønsker er det også tilgjengelig E-modul for "Holdninger, etikk og ledelse" og "FSAn - Nivå 2 Kvalifisert førstehjelp". Det er også lenker til håndbøkene til HV, de samme som finnes tilgjengelig på HV sin nettside. Lenkene til disse fungerer selvsagt ikke siden Forsvaret la om sine nettsider for noen måneder siden.

Neste tema blir forberedelser.

3. Liker hvlt, SlakaBall likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

For ordens skyld tar jeg med oppdatert info fra HVs kurskatalog. Hele katalogen finner du her: https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDoc...log%202016.pdf

Grunnkurs Lederskap

Varighet: 7 dager. (Gjelder del 2)
    Sted: Lokalt ved eget HV-distrikt

Målgruppe:
    Personell som innehar eller er tiltenkt stilling som:
    - nestlagfører/lagfører i LHV, LUHV og SHV.

Krav:
    Kurseleven skal ha gjennomført og bestått lagførerkurs.
    Kurseleven må bestå del 1 av kurset for å kunne fortsette
    på del 2.

Utdanningsmål:
    Kurset gir elevene grunnleggende kunnskaper og ferdigheter
    innenfor fagfeltene lederskap pedagogikk og instruksjonslære. Etter
    endt kurs skal elevene selvstendig kunne lede eget lag, samt kunne
    planlegge og gjennomføre trening med eget lag.

Innhold:
    Del 1 vil være en teoribasert E-læringsmodul med hovedfokus på
    pedagogikk og ledelse. Denne gjennomføres av den enkelte før
    oppmøte på kurssted.

Del 2 av kurset er praktisk anvendelse av de kunnskaper elevene
    har ervervet seg gjennom del 1. Hovedfokus vil være planlegging og
    gjennomføring elevinstruksjoner, samt føringsoppgaver i
    lagførerrollen. Sluttilstand er nådd når eleven i teori og praksis har
    vist seg i stand til å kunne utdanne og lede mindre grupper i
    henhold til de spesifikke utdanningsmål som er beskrevet for kurset.

5. Liker hvlt, Sofakriger, SlakaBall likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1346 innlegg

Mens vi venter på Aquilas neste oppdatering, kan jeg jo skissere dagsedlene (som jeg fant nå) fra samme kurs for ca. 20 år siden, så kan vi sammenligne. dvs. den gangen het de to første kursene i kursrekken Grunnkurs Lederskap (GKL) som kvalifiserte til grad som korporal og Troppssjefskurs I som kvalifisert til grad som HV-sersjant, mens det nå er Lagførerkurs Gevær som er det første og GKL som er det andre og kvalifiserer til HV-sersjant, så innholdet er nok en god del sjonglert.

Den gangen i HV-02 besto GKL (og også Troppssjefskurs I) av først 6 kvelder (17:45 - 22:05) på Lutvann og deretter 8 dager sammenhengende i leir (hvorav tre dager i bivuakk i Steinsjø skytefelt). Jeg tar her med de viktigere delene (hopper over oppstillinger, kursåpning, prøver, admin og andre småting):

GKL
    ----
    1. kurskveld
    --------------
    19:40-20:25: Forsvarsinfo: KOP og OPL/K
    20:30-22:05: E&S-tjeneste: Trusselbildet

2. kurskveld
    --------------
    17:45-19:00: Sluttet orden: Gjennomføring av oppstillinger
    19:10-20-15: Våpenkjennskap AG3: adsam, skytestillinger, ildhåndgrep
    20:30-22:00: Ledelse (teori)

3. kurskveld
    --------------
    18:00-19:35: Våpenkjennskap MG-3: adsam, skytestillinger, ildhåndgrep etc.
    19:40-21:00: Samband: radio og materiell i HV: PRC1077, SEM-52N, TP-6N
    21:05-22:00: Samband: Ekspedisjonsforskrifter

4. kurskveld:
    ---------------
    18:00-19:30: Stridsteknikk: KTS og former & formforandringer
    19:40-22:05: Pedagogikk og lederskap: Instruksjonslære, hjelpeinstruktør

5. kurskveld:
    ---------------
    18:00-18:45: Felttjeneste: vakters bruk av våpen i fredstid, maktanvendelse
    19:30-22:00: Felttjeneste: utvikling til strid, ordregiving, lagførers minimumsordre

6. kurskveld:
    ---------------
    18:00-18:45: Sanitetstjeneste: Frostskader og vinterbekledning
    18:55-22:00: rullering ute med hurtig stillingsbesettelse, 7-duker og primus.

I leir (etter innrykk og etablering):
    1. praksisdag:
    ----------------
    12:15-22:00: Gruppeetablering, refleksjon, presentasjon av veiledere

2. praksisdag:
    ----------------
    07:45-09:00: Kart og kompass, orientering
    09:05-11:30: Patruljetjeneste
    12:15-14:15: Felttjeneste: TØUT
    14:15-22:00: Fordeling og forberedelse av elevinstruksjonsleksjoner:
    KTS, primus, forberedt stillingsbesettelse, 7-duker

3. praksisdag:
    ----------------
    08:15-08:55: Elevinstruksjon i KTS
    09:00: Avereise til Steinsjøen med buss
    12:15-13:00: Elevinstruksjon i primus
    13:15-14:00: Elevinstruksjon i forberedt stillingsbesettelse
    14:15-15:00: Elevinstruksjon i oppsett og etablering i 7-dukstelt
    17:00-24:00: Øvelse ledelse 1: Radioøvelse og feltrutiner i bivuakk

4. praksisdag:
    ----------------
    08:30-11:30: Skarpskyting AG-3, tabell IV (øyeblikkskudd) og tabell VII (nærstridskyting)
    12:15-16:30: Skarpskyting MG-3, tabell II & IV
    18:00-07:00: Øvelse ledelse 2: patruljetjeneste, patruljebase, OP, oppklaringspatrulje

5. praksisdag:
    ----------------
    08:30-12:00: Skarpskyting: Ildoverfall, gjennomføring først lag deretter tropp
    12:45-16:00: Skarpskyting: Laget i forsvar
    17:00: Tilbakereise fra Steinsjøen
    20:00-21:45: Elevinstruksjon i puss etter øvelsen

6. praksisdag:
    ----------------
    09:00-11:30: Objektsikring og VKP (teori)
    12:30-14:30: VKP og adgangskontrollpost (praktisk trening)
    15:00-Natt: Forberedelse av elevinstruksjonsleksjoner til neste dag.

7. praksisdag:
    ----------------
    08:45-11:30: Elevinstruksjon: MG3, former og formforandringer, 3-dobbelt kveilehinder
    12:30-14:00: Elevinstruksjon: Opptreden på vaktpost, etablering og drift av VKP
    16.00-17.30: Avsluttende skriftlig prøve
    19:00: Festmiddag

8. praksisdag:
    ----------------
    08:20-10:00: refleksjon, skriving av kurskritikk, lukking av grupper
    10:15-10:45: Gjennomgang av skriftlig prøve
    13:00-13:45: Kurs- og karriereplaner i HV
    14:00-15:00: Gjennomgang av kurskritikk, utdeling av kursbevis
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

7. Liker Hulkinator likte dette
    OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1346 innlegg

Og da fortsetter jeg med Troppssjefskurs I fra 1990-tallet i HV-02. Som sagt over, det er nok datidens GKL + troppssjefskurs I som til sammen må sammenlignes med dagens lagførerkurs gevær + GKL. Også her 6 kurskvelder + 8 dager i leir.

Troppsjefskurs I
    -------------------
    1. kurskveld:
    ---------------
    20:00-21:50: Pedagogikk og ledelse (teori)

2. kurskveld:
    ---------------
    18:00-18:50: SLO på troppsnivå, oppstilling, kommandoføring
    19:00-19:50: Forvarsinfo: HVs organisasjon samt råd og utvalg
    20:00-20:50: E&S-tjeneste: Trusselvurderingen
    21:00-21:50: Samband: Sambandssikkerhet, bruk av kodeord og kartkoder

3. kurskveld:
    ---------------
    18:00-21:50: Instruksjonslære, planlegging og gjennomføring av leksjoner, gruppearbeid

4. kurskveld:
    ---------------
    18:00-21:00: Forberedelse av elevinstruksjonsleksjoner for neste kveld.
    21:10-21:50: Felttjeneste: Ordre om forberedelse (TØUT)

5. kurskveld:
    ---------------
    18:00-21:30: Elevinstruksjon i de forberedte leksjonene
    21:30-21:50: Felttjeneste: Varslingsordre (TØUT)

6. kurskveld:
    ---------------
    18:00-18:50: Materielltjeneste: MBK
    19:00-19:50: NK tropps gjøremål i fred, beredskap og krig
    20:00-20:50: Felttjeneste: Ordre (TØUT)
    21:00-21:50: Refleksjon

1. praksisdag (i leir)
    -----------------------
    11:30-17:00: Utvikling til strid for tropp, 5-punktsordre, NKs gjøremål i strid, Overvåking (base, patrulje, OP)
    18:00-Natt: Etablering av veiledningsgrupper

2. praksisdag:
    ----------------
    08:00-17:00: Felttjeneste, TØUT i objektsikring for tropp
    18:00-natt: refleksjon, fordeling av elevinstruksjonsleksjoner

3. praksisdag:
    ----------------
    07:00: Avreise til Sessvollmoen skytefelt
    08:30-10:00: Skytebanetjeneste, elevforberedelser
    10:00-17:00: Skarpskyting AG-3, tabell VII og XI, elevene er instruktører for hverandre
    17:00: Tilbakereise
    19:30-21:30: Kontrollert radioøvelse

4. praksisdag:
    ----------------
    07:30-15:00: Forberedelse til instruksjoner med øvingsapparat (HV-02s oppsamlingsøvelse for de som hadde utsettelse med årets trening). Presenstasjon for øvingsapparatet
    15:00-17:00: Stridspsykiatri
    18:00-ENO: Videre forberedelser + refleksjon

5. praksisdag:
    ----------------
    07:20-07:30: Kurset overtar øvingsapparatet
    07:30-15.30: Leksjoner for øvingsapparatet ved kurselevene
    15:30: Avreise til Sessvollmoen, bivuakk i lagstelt
    Refleksjon, videre planlegging av skarpskyting

6. praksisdag:
    ----------------
    07:30-08:00: Klargjøring av baner, fremføring av øvingsapparatet
    08:00-17:00: Kurset leder skarpskyting for øvingsapparatet.
    17:00: Tilbakereise fra Sessvollmoen

7. praksisdag:
    ----------------
    07:30-11:00: Kurset leder MBK for øvingsapparatet
    11:30-11:40: Øvingsapparatet avleveres
    11:40-13:00: Avsluttende skriftlig prøve
    13:00-17:00: Lukking av grupper, skriving av kurskritikk
    18:00-Natt: Festmiddag, opptreden som befal i middager...

8. praksisdag:
    ---------------
    09:30: Tilbakereise til Lutvann
    12:35-13:25: Forsvarsinfo: Kurs- og karriereplaner i HV
    13:30-13:40: Gjennomgang av prøve
    13:50-14:40: Kursevaluering, utdeling av kursbevis og beskikkelse til HV-sersjant ved distriktssjef.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

9. Liker Hulkinator likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Jeg ser at det gamle GKL ligner veldig på dagens lagfører gevær kurs. Registrerer også at kursene er blitt kortere i antall dager, men ser ut til å være komprimert. På lagfører gevær kurset var vi ikke ferdig før kl.20 noen dager, og hadde aktivitet med føringsøvelser til kl.1 om natta på det lengste.

De aller fleste punktene på gamle GKL finner jeg igjen i lagfører gevær. Mulig opplegget er noe endret, for vi hadde ikke "elevinstruksjon". Vi fungerte som et HV geværlag og rullerte på oppgaven som lagfører. Så ble vi tildelt oppdrag tilsvarende det som omtales som "elevinstruksjoner". Slik at når det står "Elevinstruksjon: Opptreden på vaktpost, etablering og drift av VKP" så var tilsvarende oppgave på kurs nå: Lagfører fikk ordre om å opprette og drifte VKP i punkt x. Og måtte deretter gi varslingsordre, og så ordre. Deretter skulle han som lagfører lede opprettelse og drift av VKPen, med alt det innebærer inkl. kontakt med adm.off for å få utstyr.

OR-2 Visekorporal (T35)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    3 innlegg
    Sitert
    19 innlegg

Ser ut som du sier ut som gamle GKL ligner på dagens LF.
    Troppsjef 1 ligner også på dagens GKL.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Forberedelser

"Trenger du forberede deg da?" vil noen kanskje spørre. Utstyret ligger jo klar til bruk på kort varsel fra før. Og sannsynligvis kommer man omtrent like greit fra kurset uten å gjøre om pakningen, men personlig får jeg mer ro over meg når jeg pakker utstyret på ny osv. Selv om relativt få ting blir endret i prosessen.

I den administrative orienteringen vi har fått i posten er det listet opp det vi må ha med oss. Og der står det "ta med alt utlevert utstyr", og så har de i tillegg en liste over hva som er viktigst av alt vi har utlevert. Det er greit å ha en liste å sjekke mot, for jeg har ikke en komplett liste over hvilket utstyr jeg skal ha hjemme. I tillegg er jeg nylig havnet i staben i mitt HV-område (er jo derfor jeg skal på kurs), og har tidligere bakgrunn fra oppklaringslag. Så har vi ikke fått noen dagseddel, så jeg aner ikke når eller om vi skal ha feltøvelse med overnatting. Dermed pakker jeg slik at jeg på kort tid kan ha min gamle pakningplan for oppklaring klar.

Jeg pakker i 3 kolli: Stridssekk, bag/sekk og skipssekk. (Alle utlevert.)

I stridssekken har jeg tøy til et skift av alt, samt regntøy etc. Det er noe plass til overs til lagsutstyr og eventuelt mat. Denne sekken skal i utgangspunktet være nok om man ikke skal overnatte. Denne drar jeg rundt de fleste steder, det er dermed et poeng å ikke ta med for mye heller. Alt pakkes vanntett.

I bag/sekk (vet ikke helt hva jeg skal kalle den, bag som kan bæres på ryggen. Dog ikke over lengre distanser.) har jeg det som trengs i lagstelt ++. I praksis får jeg resterende utstyr ned i denne om jeg vil. Jeg bruker dog noe av plassen til privat utstyr, i denne sammenheng Jet Boil, litt snacks, lommelykt, batterier, toalettsaker, osv. I den administrative orienteringen er det presisert at vi må ha med pent sivilt tøy til festmiddag, dette går selvsagt ned i bagen.

I skipssekken har jeg utstyr jeg ikke har tenkt å ha på meg ved oppmøte, men som kan komme på ved senere anledning, samt utstyr som jeg ikke skjønner hvorfor vi fortsatt har. Det betyr at restene av kryssreimene ligger der f.eks. I og med at værmeldingen sier plussgrader så er Anna også å finne her. Teltduk m.m. er også her. Vernemaske og hjelm er på toppen, da disse nok kan tenkes å måtte benyttes. (Dette er nok en uvane fra oppklaringsbataljonen, hjelm og vernemaske bak fiendens linjer gir ikke så mye mening.)

Har også pakket med mobillader og nødlader til mobil. Man må jo holde seg oppdatert på omverden. Jeg har også med skrivesaker, selv om jeg forventer å få utlevert det nødvendigste. Jeg liker MIN penn. Har også en mappe med de reglement jeg har fått hendene mine på så langt, vi skal tross alt lage læringsopplegg og antar at det blir trangt på rommet med alle reglementene.

Videre er alt utstyret kontrollert, kjipt å stå i skauen med sovepose der glidelåsen ikke virker. (Been there, done that.) Også greit å dobbelsjekke at feltuniformen og stridsvesten har de nødvendige tingene på rett sted. F.eks. at vindvotter med stikket votte inni er i Donaldlommen. Er hørselvernet tilstede og i orden? Er alle brilleglassene tilstede? Er det glasset jeg mest sannsynlig trenger satt på? Osv.

Siden verden nå er slik at jeg har sluttet å vokse oppover, men at faren er tilstede for at jeg vokser i bredden så sjekker jeg også at ting passer sånn noenlunde. Konklusjonen er at feltbuksa bør byttes. Har hatt den siden 2003, og det er vel bare å innse at den strammer litt nå. Dessuten har den bare en sidelomme og det har oppstått et luftehull for kronjuvelene. Dersom det passer seg slik bytter jeg også feltjakka, den er korrekt størrelse enda. Men den mangler HV-merke, og jeg er ikke flink å sy.

Siden jeg er på vei inn i reperasjonsalderen, så må også nødvendig medisiner og utstyr pakkes med. Har fremdeles ikke lært meg å bruke linser, så de billige brillene blir med. Har lov å kjøre bil uten briller, så det er ikke så galt. Men i klasseromssituasjoner er briller kjekt å ha, under feltforhold blir de i etuiet sitt.

Det var litt om fysiske forberedelser. Så må man også forberede livet rundt seg selv på at man er borte en uke, og at man kanskje ikke kan ta telefonen når det passer andre å ringe. Har fått gjort avtale med mor og far om pass av guttungen, og testament er skrevet (ok, det var en spøk). Arbeidsgiver er påmint om at jeg er borte, og skyllebøtte over at jeg burde komme meg ut av HV er mottatt.

Værmeldingen er lest, og man er forberedt på å bli våt, veldig våt. Kaldt hadde vært å foretrekke på denne årstiden. Kurskatalogens beskrivelse av kurset er lest, administrativ orientering er lest og man forsøker å skru hodet et par hakk i grønn retning.

Nå er det bare å laste opp i bilen og kjøre avgårde til leiren. Note to self: Husk innkalling og ID.

13. Liker Lille Arne, Sofakriger, Aeliana likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    618 innlegg

Hvis det ikke er for sent; Ta med laptop! Det var vel det jeg brukte mest på GKL, både til selve kurset og selvfølgelig etter tjeneste.

Ellers; Flytt hjelmen opp noen hakk. Skal du være leder må du være et godt forbilde for soldatene dine, og hjelm en del av sikkerhetsutstyret ditt. Mulig jeg tar feil, men jeg mener at hjelm, hørselvern og briller er krav på skytebanen nå om dagen.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Ikke for sent. Hadde planlagt å ta med iPaden for å skrive her på kveldene om det blir tid. Men drar med mini-laptopen og en USB-minnepinne også nå. Takk!

Hjelmen er øverst i skipssekken. Den er der fordi den ikke skal på hode ved oppmøte, og har ingenting i stridssekken og bagen å gjøre. Forøvrig er nok ikke hjelm krav på skytebanen ved bruk av personlig våpen, men dersom vi skal prøve RFK eller annet som sier bang ikke bare pang så trengs det vel.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1346 innlegg

Jeg håper dere får øvingsapparat (altså en avdeling vanlige HV-soldater dere skal instruere og lede) på kurset. Det hadde vi på troppssjefskurs I og II (men ikke på GKL og Troppssjefskurs III). Jeg syntes det ga mye mer erfaring å skulle instruere (troppssjefskurs I) eller lede (troppssjefskurs II) vanlige HV-soldater du ikke kjente, enn bare å instruere og lede de andre kurselevene. Dessuten får man jo brukt mer av tiden til selv å instruere eller lede, enn hvis kurselevene skal rotere på å gjøre det for hverandre.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Første dag

Oppmøte 09.00, standard start med skjema for lønn og registrering. Oppdeling i grupper, vi ble 7 stykk på hver gruppe. Jeg er på en gruppe med veldig variert bakgrunn, et tverrsnitt av HV på mange måter. Her finnes kompetanse på veldige mange områder, både militært og ikke minst sivilt.

Buss til et sted med plass til alle i en sal. Der ble det kort innføring om HV og vårt distrikt, ingenting revolusjonerende for de som følger litt med. Litt omtale av de nye sersjantene, og vi har fått hilse på kommandersersjanten. E-brief ble det også. Deretter gjennomgang av hva som skal skje på kurset, og en gjennomgang av det vi hadde lært fra E-lærings modulen.

Tilbake i leir var det tid for middag, panert svin og ris. Helt ok. Så har vi brukt kvelden på gruppeetablering. HV har et ganske godt opplegg for arbeid i grupper, man kommer raskt igang. I alle fall de gruppene jeg har vært på har fungert veldig godt, og vi får fort en veldig god tone.

Et av temaene i gruppa var fordeling av leksjoner og å sette opp tidspunkt for de ulike leksjonene. Vi skal alle ha 3 leksjoner hver valgt fra en liste på 25 temaer som alle er aktuelle for HV. Temaene er varierte, men alle godt innenfor det en lagfører kan få ansvar for å instruere sitt lag i. Jeg legger ikke ut en liste over temaene, da noe av poenget med kurset også er forberedelsene til en leksjon.

Sent from my iPad using Tapatalk

18. Liker Sofakriger, Rittmester likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg håper dere får øvingsapparat (altså en avdeling vanlige HV-soldater dere skal instruere og lede) på kurset. Det hadde vi på troppssjefskurs I og II (men ikke på GKL og Troppssjefskurs III). Jeg syntes det ga mye mer erfaring å skulle instruere (troppssjefskurs I) eller lede (troppssjefskurs II) vanlige HV-soldater du ikke kjente, enn bare å instruere og lede de andre kurselevene. Dessuten får man jo brukt mer av tiden til selv å instruere eller lede, enn hvis kurselevene skal rotere på å gjøre det for hverandre.
    Det er ikke noe øvingsapperat på dette kurset i alle fall. Vi instruerer for hverandre.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1346 innlegg

Det var synd, øvingsapparat syntes jeg ga et større utbytte.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg

Jeg lurer på, hvis det er veldig lenge siden man var i forsvaret, har man problemer med å følge kurset da? Hvor mye forkunskaper fra forsvaret trengs? kanskje vansklig å svare på, men lurer av personlige grunner. skal på kurs selv om føler kanskje jeg mangler litt kunskap.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    120 innlegg

Sånn som jeg opplevde Lagførerkurs gevær, så var det lagt opp til at det var lenge siden man var inne. Mye repetisjon, mye starter på et helt basic nivå. Tviler på at grunnkurs lederskap er noe særlig mye annerledes. De fleste på kurset var jo mellom 28-32 år gamle, så det sier seg jo selv at de fleste trenger en god del oppfriskning.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Dag 2 - Forberedelser til leksjoner

Første halvdel av dag 2 var satt av til "demoleksjoner". To unge UB Korporaler holdt hver sin leksjon som demonstrasjon for hvordan vi kan gjøre det. Den ene leksjonen var passende nok en leksjon i holde leksjon.

Etter lunsj litt gjennomgang i gruppene av hvordan man legger opp leksjon. Kort innføring i materiellet vi har tilgjengelig. Vi har tilgang på et godt biblioteket med SOP, håndbøker osv, samt en ivrig Adm.off som stiller med det utstyret vi vil bruke.

Resten av dagen ble brukt til at den enkelte forbereder sine leksjoner. Jeg har selv fått tre veldig forskjellige leksjoner, noen har jeg gode kunnskaper om på forhånd, mens en er jeg ganske blank på. Den jeg kan minst om kommer som den første, og jeg har derfor brukt mest tid på denne til nå.

På kvelden ble det også tid til litt bli kjent på rommene. Alltid kjekt med litt snakk mellom hyggelige mennesker som egentlig ikke har annet til felles enn at vi er i HV.

Min gruppe består forøvrig av 7 personer i alderen 26 til 34. 6 menn og 1 dame. 2 fra marinen, 2 fra luftforsvaret og 3 med bakgrunn fra hæren. Ingen har i nærheten av samme bakgrunn hverken militært eller sivilt. 3 har erfaring fra internasjonale operasjoner, og ganske forskjellige opplevelser med dette. Likevel samarbeider vi meget godt, og har det moro sammen. Gruppa gjenspeiler bakgrunnen til et typisk lag i HV, og viser en av de store kvalitetene ved HV, nemlig den store bredden i kompetanse man finner blant soldatene.

Siden det spørres om forkunnskap fra Forsvaret, så er vi to stykk som hadde førstegangstjeneste i 2000-2001. Det er selvsagt utfordrende å holde leksjon om HK416 for en som aldri før har tatt i dette våpenet. Men han får god hjelp fra de som har god opplæring på dette, og vi har som sagt tilgang til dokumentasjon og våpen til å øve på. Videre er det en person med bakgrunn fra FSAN (Forsvarets Sanitet), vedkommende skal ha leksjon i stridsteknikk. Det blir nytt for vedkommende, men med god hjelp fra resten av gruppa tror jeg det blir et bra opplegg.

24. Liker hvlt, Hulkinator likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Dag 3 - De første leksjonene og skyting

I dag ble de første leksjonene gjennomført. 4 stykk har for prøvd seg som instruktør. Varierte leksjoner både i tema og gjennomføring. Som nevnt i innlegget over var temaet for leksjonene mer fremmed for noen enn for andre.

Til tross for ganske fremmed tema ble det en bra leksjon for en av gutta, takket være at han hadde forberedt seg med å lese seg opp og få tips fra de som hadde erfaring.

Leksjonene vi holder er på 45 minutter på dette kurset. På forhånd trodde mange at det var vanskelige å fylle 45 minutter med leksjon i temaene. Etter første dag er det klart at utfordringen er å begrense leksjonen slik at man overholder tiden.

Det var også tid til å besøke FLO. Våpen må sjekkes og utstyr byttes. Jeg byttet som nevnt feltbuksa. Viser seg at den nye buksa har et helt annet snitt, den når meg langt opp på magen. Og som mange andre her i landet er jeg litt feitere over magen enn hoftene, dermed passer heller ikke en større størrelse så veldig godt. Nytt bytte må gjennomføres ved mulighet.

Etter middag hadde vi en kort seanse der vi som gruppe planla en skytebaneøkt. Deretter dro vi til skytebanen for skyting med våre personlige våpen. Ble vel 70 skudd til hver person, fordelt på forskjellige typer skyting. Vi jobbet to og to sammen, hvor vi vekslet på å instruere den andre og å skyte. Slik ble vi vant med å hjelpe soldater med skytestillingen etc.

Puss av våpen etterpå, og de fleste brukte resten av kvelden til å se over leksjonsopplegg for neste dag.

26. Liker hvlt likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Dag 4 - Juss, HEL og leksjoner

Dag 4 startet som alle med frokost og deretter refleksjon i gruppene. HV sitt opplegg for gruppedannelse og refleksjon over det vi gjør er veldig godt, og får fart i tankeprosessene til folk. Man er som alltid avhengig av at noen åpner opp og drar i gang de gode diskusjonene, men de veilederne jeg har truffet på har vært veldig gode til å få dette til. På HV-kurs lever og "jobber" man tett sammen og god gruppedynamikk er viktig.

Etter dette var det tid for Juss. Hjemmelsgrunnlag for bruk av HV og nødverge var temaene som ble gjennomgått. For meg var det en god gjennomgang av hva lovverket sier om bruk av HV, overraskende mange muligheter til tross for grunnlovens § 101. Gjennomgangen av nødverge og retten til bruk av våpen når det ikke er krig var også veldig nyttig. Veldig viktig at soldater og spesielt befal har VELDIG god kontroll på hva man kan og ikke kan gjøre. Noen syntes denne leksjonen ble vel søvndyssende, mulig det skyldes at overskriften var "Juss". Det temaet kan jo få mange til å sovne før man i det hele tatt har satt i gang. Forsåvidt spennende at HV-soldater forsterket vakten ved NATO hovedkvarteret ved Jåttå i 3 måneder etter 11/9 på rullering. For oss som følger litt med i debatten om langtidsplanen for Forsvaret fremstår det som man nå planlegger for et HV som kan gjøre nettopp dette, og ingenting mer.

Etter dette og en pause med mye kaffedrikking for mange, var det tid for distriktets prest. HEL - Holdninger, Etikk og Ledelse. Selv om han er prest så er dette stort sett kun merkbart gjennom feltprestmerke på uniformen. Han fikk alle med på gode diskusjoner rundt temaene holdninger, etikk og ledelse. Som eksempel kan nevnes at han viste traileren fra "Lone Survivor" for å få en diskusjon rundt valget patruljen tar.(Lenke til traileren: https://www.youtube.com/watch?v=yoLFk4JK_RM) Gode holdninger er viktig for et befal.

Etter lunsj var vi i gang med leksjoner for hverandre igjen. Varierende tema, og rekkefølgen er noe tilfeldig slik at vi stadig bytter uniform og tilbehør. Dette var vår egen feil, da det er gruppa som selv satte opp rekkefølgen i starten av kurset. Dessverre tenkte vi ikke så mye på logistikken i dagseddelen, det er et tips til dere som skal ha kurset senere.

Jeg var også i ilden for første gang selv. En leksjon i våpenkjennskap - MP5. Leksjonen ble avsluttet med adsam konkurranse med en Cola som premie, alltid populært med konkurranser. Leksjonen gikk bra, gruppa ble dyktig til tross for at leksjonen bare varte i 45 minutter og få hadde brukt MP5 før. Beste tid på adsam ble 50 sekunder og dårligste 1 min 15 sekunder.

Kvelden (fra kl.19.30) ble brukt til forberedelser av neste dags leksjoner. Vi hadde som nevnt tidligere veldig forskjellig utgangspunkt med tanke på kunnskap om militære fagområder. F.eks. hadde en i gruppen fått ansvaret for en leksjon om radioen AN/PRC-77, en radio som var ute av bruk i vedkommendes avdeling når deltakeren gjennomførte sin førstegangstjeneste. Radioen var derfor helt ukjent. Med god hjelp fra meg og andre på gruppa som har brukt radioen ble leksjonen likevel fullverdig og god.
    Sist endret av aquila; DTG 051853A Feb 16 kl Begrunnelse: La til lenke til traileren for Lone Survivor.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1346 innlegg

Jeg vil understreke det du skriver om veiledning i HV. Jeg opplevde (og da snakker vi om 1990- og tidlig 2000-tall) det som en stor positiv overraskelse da jeg kom på kurs i HV, både lokale holdt av HV-02 og sentrale ved HV-skolene, hvor flinke gruppeveileder vi fikk. Og hele opplegget der man alltid jobber i en mindre "refleksjonsgrupper" med en veileder fungerte svært bra. Det var kun en gang jeg var misfornøyd, da med en veileder som vi trodde hadde misforstått HVs "Overalt alltid" som "Her og de, av og til".... Men det var unntaket som bekreftet regelen.

HV har i flere tiår utviklet sitt veilederkurs, som alle gruppeveiledere skal ha tatt.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Dag 5 - Leksjoner

Som alle dager starter dag 5 også med frokost og refleksjon. HV vet veldig godt at de er avhengig av gode befal og setter derfor av MYE ressurser på kursingen av nye befal. Det er HV-befal med disse kursene som står for det meste av opplæringen av soldatene i strukturen. Jeg kjenner veilederne jeg har hatt på kurs i HV bedre enn jeg noen sinne kjente befalet i førstegangstjenesten. De gir veldig mye av seg selv, og får da med seg gruppa.

Etter refleksjon var det leksjoner. I løpet av dagen hadde alle hver sin leksjon. Etter hver leksjon får først den som har hatt leksjonen mulighet til å kommentere sin egen leksjon. Deretter kommenterer hver av oss i gruppa, ros og konstruktiv kritikk. Når vi var kommet til dag 5 var vi blitt ganske flinke til å gi tilbakemelding. Mye takket være arbeidet med gruppesamhold tør man også være kritisk, veldig bra. Til slutt kommer veileder med sine kommentarer. I starten av uka hadde han mange kommentarer, mot slutten av uka hadde han færre. Ganske enkelt fordi vi ble flinkere, og ikke minst fordi gruppa ble veldig gode på å gi tilbakemeldinger slik at det var lite igjen til ham. Dersom noen ønsker kan de få tilbakemeldingene fra veileder 1-til-1, men alle hos oss valgte å få tilbakemeldingene foran hele gruppa slik at også de andre kunne lære av dette.

Det er mye fokus på at HV-soldater er voksne mennesker. Det kreves noe litt annet av oss som skal instruere voksne mennesker, kontra det å instruere 19-åringer i førstegangstjenesten. HV-soldaten finner seg i mindre "bullshit" og instruktøren bør legge vekt på motivasjonen til å lære dette. F.eks. at å bli god på teltoppsett er bra for soldatene, da kommer de raskere ned i soveposen.

I tillegg til at vi lærer instruksjonslære så er alle leksjonene vi holder om militære emner. Dermed lærer/oppfrisker vi også våre militære kunnskaper. Vi får også debattert forskjellige løsninger på utfordringer. Som nevnt hadde vi alle 7 i gruppa forskjellig bakgrunn, dermed er det mange løsninger. F.eks. dukket den berømte pipe opp/pipe ned diskusjonen opp i forbindelse med stridsteknikk. I samme leksjon så oppdaget jeg at så godt som alle andre er opplært til å legge seg ned i forbindelse med ild og bevegelse, mens jeg alltid har drillet knestående. Årsaken er egentlig åpenbar, jeg har bakgrunn fra oppklaring. I oppklaring har man tung sekk på ryggen, legger man seg ned med den kommer man aldri opp igjen.

I en side kommentar ønsker jeg meg at hele forsvaret kan bli enige om f.eks. håndsignaler!

Min egen leksjon var om sambandssikkerhet, radiodiagram og ekspedisjonsforskriften. Bommet endel på tiden, og måtte avbryte radioøvelsen jeg hadde laget som avslutting lenge før alt var gjort. Det er et kunststykke å planlegge lengden på leksjoner for en gruppe der man ikke nødvendigvis kjenner standpunkt på forhånd.

Kvelden gikk til forberedelser til neste dags leksjoner. Dessuten tok vi med MBen på luftetur til nærmeste bensinstasjon, tid for litt burger. Til alt overmål tok hamburgermaskinen fyr mens vi var der. Flaks for dem at en gjeng handlekraftige HV-soldater kunne ta over. En på laget fikk stoppet dem fra å hive vann på fettet som brant. Deretter tok vi over slukkingen og håndteringen av det forbrente materialet. Årsaken til brannen var at de hadde lagt papir i fettsamleren. Kjempelurt. Det ble burger på alle til slutt.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    175 innlegg
    Sitert
    618 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    I en side kommentar ønsker jeg meg at hele forsvaret kan bli enige om f.eks. håndsignaler!
    I jukseheftet Håndbok for Lagfører og Troppsjef (DENNE, er også mulig å bestille gjennom distriktet sitt og burde leveres ut til samtlige lagførere) har du tegn og signaler som HV er enige om, og det er det som teller. Om noen vil diskutere er svaret nei, fordi HVSKS bestemmer uansett hva du må ha lært i fgtj eller gjennom egne løsinger.

Mener at disse er tatt fra Hærens tegn og signaler, så vi er godt på vei.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    I jukseheftet Håndbok for Lagfører og Troppsjef (DENNE, er også mulig å bestille gjennom distriktet sitt og burde leveres ut til samtlige lagførere) har du tegn og signaler som HV er enige om, og det er det som teller. Om noen vil diskutere er svaret nei, fordi HVSKS bestemmer uansett hva du må ha lært i fgtj eller gjennom egne løsinger.

Mener at disse er tatt fra Hærens tegn og signaler, så vi er godt på vei.
    Joda, hefte ligger i plast i lomma på feltjakken alltid (når den ikke brukes da). Men ingen av oss 7 hadde lært identiske signaler tidligere. Jeg ble lært opp i signaler fra "Ekserserreglement for kavaleriet - Oppklaringslaget" fra 1994 (i 2000/2001), der var alle signaler med hånda på pistolgrepet. F.eks. er signalet for kringvern svært forskjellig. Dermed må alle tegn læres på ny nå, og avlæring av gamle signaler er vanskeligere enn å lære nye.

Jeg forholder meg slavisk til tegnene HV har bestemt, men det hadde vært lettere om alle som kom inn i HV hadde lært de samme i fgtj. Har egentlig samme forhold til dette som bokmål/nynorsk, jeg driter egentlig litt i hvilken man velger bare man blir enige om EN.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Dag 6 - Siste leksjoner og avslutningmiddag

Dag 6 starter som alle med frokost og refleksjon. Vi utfordres til å holde siste leksjon for en annen gruppe enn vår egen. Det er klart at å holde leksjonen for en gruppe vi etterhvert kjenner godt er annerledes enn å holde den for en ukjent gruppe.

På dag 6 blir det veldig merkbart at nivået på leksjonene og tilbakemeldingene er markant bedre enn i starten. Litt tilfeldig havnet mange av "Stridsteknikk" - leksjonene på denne siste dagen. Været var ikke akkurat godt tilpasset dette, regn hele uka og nå sludd og vind. Man skal kunne krige i alle forhold, men drill og "tørr"trening har sine fordeler om soldatene ikke hater på grunn av kulde. På tross av litt vanskelige forhold ble det veldig gode leksjoner, klart at å smelle litt med rødplast når man øver stridsteknikk hjelper litt på humøret kontra å rope "pang, pang".

Min egen leksjon var kart og kompass. Gruppa hadde på forhånd annonsert at de var veldig usikre på området, og ingen mente de kunne dette ordentlig fra før. Selv er dette kanskje det fagfeltet jeg kan best, både som tidligere kretsmester i orientering, speider på oppklaringslag og mye arbeid med kart i tidligere jobb. Utfordringen ved min leksjon var da å treffe gruppas nivå slik at de kunne få godt utbytte. Etter endt leksjon kunne alle ta ut rutehenvisning (kun 1 gjorde dette rett ved starten), og kompasskurs fikk de også til (2 kunne dette fra før). Målet var dermed nådd, og jeg fikk gode tilbakemeldinger. Spørsmålet er om de husker alt i dag, noen dager etter. "Inn gangen, opp trappa." er terpet, selv om mange husket en annen regle når de så håndbevegelsen.

På kvelden var det middag i sivile klær, biff og fløtegratinerte poteter. Deretter noen timer i befalsmessa, der ble det inntatt planke etter planke med alkohol. Noen er forsiktige, andre ikke fullt så forsiktige. Ble litt sen natt for mange, og neste morgen ble nok litt bratt for enkelte.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

Til forrige: ...så lenge man alltid har en hånd på pistolgrepet, ja.
    Sist endret av Rittmester; DTG 062131A Feb 16 kl
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Til forrige: ...så lenge man alltid har en hånd på postolgrepet, ja.
    HVs tegn og signaler er flere slik at man må slippe våpenet helt. Jeg liker det ikke, men må nesten forholde meg til det. Bedre enn at soldatene ikke skjønner hva jeg vil de skal gjøre.

Kavaleriets tegn fra 90-tallet var etter min oppfatning bedre. Både fordi de kan gjøres uten å slippe våpenet, men også fordi jeg opplever at de synes bedre i mørke. Men det siste kan skyldes at mørkesynet svekkes med alderen.

Sent from my iPhone using Tapatalk

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Dag 7 - Avslutting med opprykk

Som nevnt i innlegget om dag 6, så ble dag 7 litt bratt for noen. Det var ikke trangt om plassen i messa til frokost for å si det slik. I henhold til dagseddelen var det lukking av grupper fra kl.07.30. Personlig var jeg oppe endel før dette og bar utstyret tilbake til bilen, slik at jeg slapp det senere på dagen. Andre startet dagen med paracet.

Noen minutter forsinket var vi i gang med avslutting av gruppene. Vi gikk da gjennom forventningene vi hadde satt opp på første dag, hadde de blitt oppfylt? For vår del hadde de blitt det, og vel så det. Vi gikk også gjennom reglene vi hadde satt for gruppa, hadde vi fulgt dem? Hadde det blitt andre uformelle regler? Hver dag skrev vi også et PULS-ord på et ark, altså et ord som skulle beskrive total opplevelsen av dagen før. Vi snakket gjennom disse ordene, hvordan uka hadde utviklet seg. Og sist men ikke minst, tid for å ta opp eventuelle ting som skulle stå usagt før vi gikk fra hverandre.

Jeg var på en fantastisk gruppe, alle bidro og alle var veldig hyggelige mennesker. Ganske trist at sjansen er ganske lav for å møte noen av dem igjen. Det jeg hører fra de andre er at også de har hatt samme opplevelse i sine grupper. Så HV er åpenbart flinke på å skape gode grupper, og gode på å velge ut gode befalskandidater.

Tid for puss og vedlikehold, alt lagsutstyr og alle rom som er brukt skal leveres tilbake minst like bra som vi fikk det utlevert. Ikke alltid like gøy å vaske, men så lenge man kan prate litt mens man holder på så går det ganske greit.

I messa i lunsjen er det tid for høytidelig seremoni med opprykk. De fleste ble forfremmet til HV-sersjanter eller HV-korporaler. Opprykk er avhengig av at man har både alle nødvendige kurs og stilling til graden. Personlig står jeg i fenriksstilling, og ble forfremmet til sersjant. Fenrik blir jeg når jeg tar siste kurs i kursrekka til min stilling. (Eller, det kan jo tenkes at stillingen blir omgjort til oversersjant innen den tid.) Noen få var enda ikke plassert i stilling som tilhørte høyere grad, og ble dermed ikke forfremmet enda. HV-befalsgraden er avhengig av at man står i stilling til graden, når man ikke lengre er disponert i stilling til graden så mister man også graden.

Kan også legge dø en debatt vi har hatt tidligere her inne. Det er distriktssjef som beskikker til HV-grad, områdesjef ber om beskikkelsen og distriktssjef står for selve beskikkelsen.

Dermed ble jeg altså sersjant i HV samme uke som jeg ble forfremmet til fenrik på Milforum. En uke i opprykkets tegn.

Ser jeg har hoppet over en liten hendelse fra dag 2. Vi hadde leksjon i AKP (Adgangskontrollpost) som en eksempel leksjon fra en av UB-korporalene ved HV-distriktet. Vi trente på visitasjon av personer, og vi hadde nettopp fått en spesiell gjennomgang av hvilke hensyn man skal ta og hvilke man ikke skal ta ved visitasjon av kvinner (når man er mann selv). Jeg skulle visitere vårt kvinnelige lagsmedlem, og var i overkant konsentrert på å gjøre bevegelsene riktig slik at man oppdager skjulte objekter samtidig som man ikke kladder unødvendig. Dermed glemte jeg alt om hvordan man skal plassere seg rundt den som visiteres, og gjorde det alt for enkelt for henne å ta kvelertak på meg og få meg i skuddlinjen til sikrer. Mye god læring i å gjøre slike feil, gjør ikke det en gang til, samtidig som det selvsagt er meget pinlig. Men det er jo derfor vi trener, og trener enda litt mer.

36. Liker Rittmester, yamaha, Sofakriger, hvlt likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum
    SPONSOR
    Rittmester sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    591 innlegg
    Sitert
    2578 innlegg

Gratulerer, sersjant!

For øvrig glimrende med slike beskrivelser, hvor du har gjort innholdet i kurset levende, uten å røpe detaljer som man ikke bør vite før man tar kurset. Det ser ut som HV har kursene sine på stell. Håper også flere på milforum tar seg bryet med å skrive om kursene de tar!
    Sist endret av Rittmester; DTG 071701A Feb 16 kl
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

38. Liker NK Milforum likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

HV har vel sagt rett ut at det er viktigere med gode befal og middels trente soldater enn middels befal og godt trente soldater. Gode befal kan oppveie for mye, og ikke minst de kan gitt tid trene opp soldatene til et høyere nivå.

Jeg er meget imponert over opplegget, kurset har lært meg mye og spesielt har det gitt meg en mulighet til å se på meg selv litt utenfra. Selv om kurset har militær innretning er det fult ut brukbart i sivil sammenheng, jeg kommer til å være bedre rustet til jobben min sivilt etter dette kurset.

Alle deltakerne blir evaluert av sin veileder. Denne evalueringen blir sendt skriftlig til områdesjefen, men veileder ringer også til områdesjefene for å orientere om hvordan det har gått. I evalueringen står det hvilken anbefaling veileder har for videre "karrière" i HV. F.eks. står det i min at jeg anbefales til hvilken som helst stilling i områdestaben og at jeg bør sendes på resten av HVs-kursrekke. Andre får andre anbefalinger alt etter hvilken kompetanse de har opparbeidet seg.

Videre drives det ganske aktivt rekrutteringsarbeid til innsatsstyrken, målrettet mot dem de mener har de rette kvalifikasjonene. Dersom veileder anbefaler vedkommende soldat/befal så trenger man bare bestå den fysiske testen/legekontroll for å bli med, man slipper intervju og opptak. (Veileder har tross alt fulgt deg i 1 uke, et bedre grunnlag en et opptak.) Jeg ble spurt om en konkret stilling, men må uansett ta neste kurs først. Dessuten vil jeg aldri bestå legekontrollen, men siden det er snakk om en stabsrolle så kunne man visstnok se bort fra enkelte krav.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1346 innlegg

Det er godt å høre at HV er (minst) like gode med kurs nå som de var da jeg tok dem på 90- og det siste på begynnelsen av 2000-tallet (siste kurs jeg tok var Troppssjefskurs III Gevær, aller første gang det kurset ble gitt i juni 2003). Jeg var svært imponert over kursmodellen med veiledningsgrupper, og hvordan de ble brukt med meget skolerte veiledere, og også hvordan HV virkelig hadde fått til en modell for voksne kurselever. Og jeg var også den gangen imponert over nivået på mine medelever, et tverrsnitt av alle de beste folkene som kommer i HV. Forresten, på ingen kurs jeg var på var det noen momenter som burde være overraskelse for kurselevene.

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018
    SPONSOR

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    374 innlegg

hvlt og jeg er tydeligvis "gamlekara" fra HV. Jeg gikk noen kurs på Dombås på slutten av 80-tallet og i tillegg til at de var fysisk svært krevende, så hadde jeg også en-til-en instruksjon fra utrolig dyktige instruktører utover kvelden. Dette er vel vanskelig å få til i dag, regner jeg med. I tillegg ble tekniske kurs kjørt på HV-skolen Torpo. Også veldig gode kurs med leksearbeid til langt ut på kvelden. Synd de la ned den skolen.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum
    SPONSOR
    hvlt sin avatar
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    558 innlegg
    Sitert
    1346 innlegg

Hva blir neste kurs, Stabstroppkurs I eller noe annet? Vi ser frem til "dag for dag"!

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg

Fås det utlevert lesestoff og material til det man skal undervise i?

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Libber Vis post
    Fås det utlevert lesestoff og material til det man skal undervise i?
    Ja, det er tilgang til SOPer, lesehefter, tekniske håndbøker etc. Dersom du skal ha leksjon med noe du ikke har som PBU (f.eks. MG3), så kan du skrive ut en og drille på egenhånd på kveldstid.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Hva blir neste kurs, Stabstroppkurs I eller noe annet? Vi ser frem til "dag for dag"!
    Neste kurs er plottet inn senere i år. Det er fagkurs, og vil avsløre hvem jeg er i og med at jeg har røpet distrikts tilhørighet og områdetype så er det ikke så mange med samme fagstilling som meg.

Jeg vurderer dog å gå tilbake til notatene mine fra Lagfører gevær for å skrive om hvordan det var for et drøyt år siden.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    7 innlegg

Jeg vurderer dog å gå tilbake til notatene mine fra Lagfører gevær for å skrive om hvordan det var for et drøyt år siden.[/QUOTE]

det hadde vært fint, for jeg skal i samme løp selv snart.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

Takk for en veldig nyttig og god fremstilling av Grunnkurs lederskap.
    Ble veldig motivert for å ønske meg kurs.

Venter i spenning på om du kommer til å skrive om Lagførerkurs Gevær snart. Det hadde vært spennende

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Da er jeg igang med å skrive "Lagførerkurs gevær - dag for dag". Den tråden kan man finne her: https://milforum.net/showthread.php/...6r-dag-for-dag

49. Liker FredrikH83, NK Milforum, minime likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    24 innlegg
    Sitert
    83 innlegg

Ingen gradsgivende kurs jeg har gått har endt med noen har blitt beskikket på kurset. Heller ikke at man slipper opptak, intervju og seleksjon ved anbefaling til HV-I. Tydeligevis forskjell mellom distriktene.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum
    SPONSOR

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    634 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    Ingen gradsgivende kurs jeg har gått har endt med noen har blitt beskikket på kurset. Heller ikke at man slipper opptak, intervju og seleksjon ved anbefaling til HV-I. Tydeligevis forskjell mellom distriktene.
    Alle med kurs og stilling blir beskikket ved kurset slutt på de to gradsgivende kurs jeg har vært på. Samtidig har jeg observert at folk som har vært på kurs på Dombås er blitt beskikket av områdesjef ved første anledning etter hjemkomst. Men mulig dette også varierer fra distrikt til distrikt.

Når det gjelder dette med innsatsstyrken så var det henholdsvis S-1 og S-3 i innsatsstyrken som var veilederne som kom med disse tilbudene til enkelte, og det gjaldt spesifikke stillinger vedkommende var svært godt kvalifisert til. Det hører med til historien at tilbudene kom i befalsmessa litt ut på kvelden etter avsluttningsmiddagen.

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Lignende tråder

1. Innkalt til grunnkurs lederskap.
    By Janolsen86 in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 19
    Nyeste innlegg: DTG 051641A May 14,
  2. Militært lederskap
    By hvlt in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 130123A Feb 14,
  3. Grunnkurs lederskap HV