Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 171

Tråd: Kystjegerkommandoen

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    20

Sv: Kystjegerkommandoen

Sitat Opprinnelig skrevet av Pytagoras Vis post
    KJK forklarte bruken av multicam med dette bilde. Funker kanskje bedre med multicam i de områdene enn med skogkamuflasje.
    Hvor forklarte de dette?
    Og betyr det at jeg kan bruke Multicam når jeg står på Stortinget? Multicam egner seg faktisk bedre opp mot de ytre veggene der enn hva norsk skogs kamuflasje gjør. Sorry as KJK, men dere kunne like gjerne gått med en jervenduk over dere hvis det var kamuflasje som var poenget...

Og har Forsvarets avdelinger lov til å stille opp for photoshoots for leverandører og nettbutikker?
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Ledende menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    2

KJK har vært ganske frempå med mediestunts.

http://www.tv2.no/v/909222/

Det var vel MJK i sin tid med operasjon sabotasje og.

Noen ganger er man vel nødt til å søke litt ekstern sponsing og forståelse når man ikke får det fra egen org

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

For 16-17 år siden ble det sagt at KJK/KA fikk approbert det de ønsket seg, f.eks. mørkeblå hyllevare Lowealpine luer, fordi de slapp å gå via hæren og istedet ordnet dette kjapt og gale med en eller annen admiral som var mer opptatt av 50 shades of navy grey og neste Middelhavsøvelse

Personlig så driter jeg i hvilken kamo som er mest in men disse små tingene bekrefter bare at KJK er blitt en minihær som får lov til å ture/creepe fram akkurat som det passer de. Hadde hæren vært i nærheten av det vi ønsker oss hadde jeg ikke brydd meg men jeg tipper jeger, artjeger og oppklaring kan se langt etter samme utstyr og øvingstid....

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av 88charlie Vis post
    For 16-17 år siden ble det sagt at KJK/KA fikk approbert det de ønsket seg, f.eks. mørkeblå hyllevare Lowealpine luer, fordi de slapp å gå via hæren og istedet ordnet dette kjapt og gale med en eller annen admiral som var mer opptatt av 50 shades of navy grey og neste Middelhavsøvelse

Personlig så driter jeg i hvilken kamo som er mest in men disse små tingene bekrefter bare at KJK er blitt en minihær som får lov til å ture/creepe fram akkurat som det passer de. Hadde hæren vært i nærheten av det vi ønsker oss hadde jeg ikke brydd meg men jeg tipper jeger, artjeger og oppklaring kan se langt etter samme utstyr og øvingstid....
    I forsvaret, som i alle andre organisasjoner, er det mye som blir sagt som man kanskje bør ta med noen feltspader salt.
    Better by you, better than me.

Menig
    Ble medlem
    Jan 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    Hvor forklarte de dette?
    Prøve å finne kommentaren, men fant den ikke. Kommentaren var på en av facebooksidene til forsvaret hvor de svarte en som stilte spørsmål om kamuflasjen KJK brukte. KJK svarte også på det på et av bildene på Instagramen deres.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

Enig! Men hva er bedre? At det faktisk var slik eller at avdelingssjefen bestilte luene og stilte opp avdelingen til fotoshoot.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Da jeg gikk på BSIN i 2000 så gikk gi de vernepliktige på TØA/KJK rundt i 1.gen membran jakker, lowealpine luer og ett litt fargerikt utvalg av personlig/avdelings-våpen.

Fikk også bekreftet fra to forskjellige kilder at vernepliktige fikk Membran uniformen til odel og eie etter tjeneste da det ikke var tellenr på disse og derfor ikke noen retur/vaske prosedyre.

Skolekompaniet på BSIN ble faktisk inspisert av en eller annen admiral med ansvar for Trondenes mm. (husker ikke i farten tittel); hvor vi BS elevene sto i utlevert F-1 i piss regn og øvde på "BSIN's motivasjons sang" og admiralen stilte i membran.

Det var tider det. :-)

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

En gang på 70-tallet skulle Kong Olav (da over 70) inspisere en hæravdeling. De sto oppstilt i permuniform og det var øsregn da Kongen ankom, med regnkappe utenpå uniformen. Uten å si noe dro han bare av seg regnkappen og dyttet den til adjutanten og gjennomførte inspeksjonen etter hvert klissvåt.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Ikke for uten grunn at det var folkekongen!

Sent from my iPhone using Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Her kommenterer KJK bruken av Multicam:

-har KJK gått helt over til multicam?

Kystjegerkommandoen benytter kampuniformer i multicam, men typisk i garnison benyttes m2000 arbeidsuniform.

-takk for svar! Så det er slutt på bruk av nkamo i teig/ strid?

Vi benytter ulik kamuflasje og uniform etter behov.
    https://www.instagram.com/p/BAb1tlrJ9vJ/
    Sist endret av Znuddel; 27-01-16 kl 14:31 Begrunnelse: Fikset font.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Sugerør i statskassa, eller i hvert fall et helt annet budsjett til PBU pr soldat enn nær sagt alle andre avdelinger i Forsvaret, ser det i hvert fall ut som de har hatt. Er det verdt det?
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

...så først løper man for å ta 016 i flokk, og nå KJK?

Jeg undres litt på hvorfor man pinpointer KJK som mål for massiv kritikk. Det finnes andre ting som trekker laaaangt mer penger enn det avdelinger som KJK gjør, og den store Hær-dreperen (Sigurd Hær-dragedreper) heter vel strengt tatt F-35. Den får nok muligheten til å gi en god del kamelsluking framover.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Nå er jo KJK og F-35 to ganske vidt forskjellige ting. F-35 erstatter en aldrende kapasitet og tilfører samtidig mange nye. KJK er på mange områder overlappende med andre avdelinger. Vi har SOF i MJK, vi har bording i både SHV og MJK, vi har oppklaring på dypet både FSK, art. jegere og fjern.esk. Greit nok at KJK kan skyte Hellfire, men det virker ikke akkurat som om hovedfokuset har ligget der de ti siste årene.

Du har helt rett i at det har vært tendenser til en "angry mob" mot både 016 og KJK på forumet i det siste. Om alt hatet er berettiget vet ikke jeg, men noe må det være da en slik stemning ikke kommer av seg selv.

Ja, F-35 koster og kommer til å koste MYE i overskuelig framtid, men dette er en kapasitet det var bred politisk enighet om å anskaffe. Vi hadde helt klart i en ideell verden hadd både i pose, sekk, bag, veske og ransel. Da hadde vi kjøp 52 F-35 til både Ørland, Bodø og Rygge. KJK hadde tellt 500 (1000 i krig) mann(som egentlig var planen).

Så med de midlene Forsvaret har til rådighet idag, så er det nok ganske rasjonelt å legge ned KJK, da de som sagt overlapper andre på flere områder.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Fikk også bekreftet fra to forskjellige kilder at vernepliktige fikk Membran uniformen til odel og eie etter tjeneste da det ikke var tellenr på disse og derfor ikke noen retur/vaske prosedyre.
    Mye moro ble prøvd ut. Et par meter bak ryggen min henger en helt standard stridsvogndress (!) utlevert gjennom TØA, og en bekjent ruger på både hjelm og rammesekk av typer som kun var til utprøving. Ikke ble de innført, og ikke skulle leverandøren ha dem tilbake, så... eh... borte!
    meh

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
    Nå er jo KJK og F-35 to ganske vidt forskjellige ting. F-35 erstatter en aldrende kapasitet og tilfører samtidig mange nye.
    Det gjere strengt tatt KJK og. KJK er ei erstatning for kystforta som låg langs kysten. Den utviklinga som KJK har gjennomgått dei siste åra er etter mi meining eit produkt av krigen i Afgahnistan.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Det er ganske urettferdig å tyne KJK for at de gjorde seg relevante i 0-ene, og ikke riktig har rukket å skru tilbake til dagens russerangst.
    “Sir, you and the company commanders will encounter a variety of terrain features, changing weather conditions, an array of small-arms fire, varying amounts of mortar and artillery fire, and unforeseen elements of surprise.”

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

At de var en erstattning for gårsdagens kystfort, og at de er mye mer fleksible og gripbare enn statiske kanoner er det jo ingen tvil om. At avdelingen er litt vel preget av Forsvarets utvidede chartertur til Afghanistan er jo heller ikke unaturlig, sett i lys av Forsvarets fokus de siste 15 årene.

Om avdelingen er den mest effektive ressursbruken for kystforsvar er derimot ikke så sikkert mener jeg. Ville heller satset pengene mine på et utvidet SHV som går litt tilbake til sine røtter, samt en NSM-løsning. Hakket mer slagkraft i NSM enn i Hellfire.

Når jeg først er inne på en NSM-løsning. Så er det jo flere alternativer som melder seg.
    Man kan ha en mobil variant på lastebil (Polen har vel noe lignende?). Det må jo gå an å få noe lignende et NASAMS-opplegg. Med nettverksbaserte sensorer og launchere. Her kan jo SHV fungere som et utmerket sensorsystem.

Eller man kan satse på å ha mange statiske utskytningssteder for NSM(+decoys). Da gjerne i et fjell, med et minimum av bemanning. Samt et desentralisert sensornettverksystem.

Alt dette koster jo såklart penger, men kysten vår er faen lang den, og den burde da vitterlig meg være verdt å bruke noen slanter på å beskytte.

Eventuelt et drøss fler F-35 med JSM, men da, da snakker vi at kostnadene begynner å løpe.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Containerbasert NSM for bruk på supplyfartøy så har du mobile kystfort.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Det er mange ting her.

Det er selvfølgelig ikke Kystjegerkommandoen som skal lastes for at de "gjorde seg relevante" i en tid der litt for mange beslutningstakere (spesielt Sverre Diesen) hadde forlest seg på "The End of History and the Last Man" og "The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order" og var helt overbeviste om at det aldri noen sinne i noen som helst overskuelig fremtid (vi snakker om hundreår, ja tusenårsriket) ville kunne komme et seriøst stort militært angrep på Vest-Europa (og Norge) igjen. Det var bare mindre innsatser langt borte fra Norge som ville være den militære fremtidende neste hundre (eller tusen) årene. Det er selvfølgelig ikke Kystjegerkommandoen man skal klandre for at noen trodde på det vrøvlet, det er politiske og militære ledere på topplanet som sto bak det. Der får vi skylde på folk som Donald Rumsfeld og Paul Wolfowitz og deres norske disipler Kristin Krohn Devold og Sverre Diesen.

Men: Her er det for det første at man i Forsvaret fikk mange forskjellige organisasjoner som gjorde omtrent det samme (etter som ISTAR ble "tingen"), neppe økonomisk effektivt. Og Kystjegerkommandoen hadde tydeligvis enormt mer romslige budsjetter enn noen andre, spesielt til utstyr, og hadde også en frihet til å gå utenom vanlige prosedyrer ved materiellanskaffelser og kjøpe det de ville (bare et eksempel: mens resten av Forsvaret var i en meget lang prosess med anskaffelse av nytt gevær (som til slutt ble HK416) og spesialstyrkene hadde til slutt fått kjøpe Colt Canada C8, gikk Kystjegerkommandoen ut og kjøpte G36 i stort antall, uten å gå gjennom de vanlige prosesser). Så spørsmålet er hvor mye "bang for the bucks" ga Kystjegerkommandoen sammenlignet med f.eks. Jegerkompani/ISTAR og Fjernoppklaringseskadronen som måtte klare seg med mye mer edruelige budsjetter og innkjøpsrutiner? En annen sak er at i følge rykter (det vil si fortalt meg av folk som var der) viste Kystjegerkommandoen i Afghanistan en helt hårreisende risikovilje gjennom MOT N som neppe ga noen stategiske gevinster, men som i hvert fall ga egne tap.

Men det viktigste her er kanskje dette med at man bruker svært mye ressurser på å gjøre det samme som hæravdelinger kunne gjort billigere, i stedet for å spesialisere seg på unike kapabiliteter. Da Kystjegerkommandoen oppsto var det fra Kystartilleriets lette missilbatterier, etter mønster fra Sverige der man for det første hadde lette missilbatterier med Hellfire (med svenskutviklet sjømålstridshode) og Kustjägare hvis hovedoppgave var å sikre de lette missilbatteriene. Så ble det "mission creep" med blanko sjekker, mye mer penger enn noen andre i Forsvaret hadde.... Ville man ved å begrense kystjegerne til det de startet med og heller brukt pengene på hæravdelinger fått mer "bang for the bucks"? Jeg har for så vidt den samme følelsen med MJK og FSK, at de for mye kan ha gjort det samme på litt forskjellig vis, og fått mindre bang ut av pengene enn hvis man hadde spesialisert mer på det som var opprinnelsen (men der kom jo den maritime delen av FSK helt i starten av FSK, fordi MJK den gangen var for liten til å ta en slik oppgave). For å sette det på spissen: Ville det ikke være mer effektivt hvis MJK kun gjorde oppdrag med bruk av rebreather og alt annet var FSKs oppgave?

Men tilbake til Kystjegerkommandoen: Det jeg tror folk flest "bitcher" om er at det ser ut til at de har blitt gitt en helt annen tilgjengelighet til kronasjer og en helt annen frihet til å kjøpe hva de ville enn tilsvarende avdelinger i Hæren. og spørsmålet er om det var særlig kosteffektivt.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Jeg er fortsatt overrasket over photoshootene med NFM og Equipnor.

Sendt fra min TLC 200
    Odd objects attract fire. You are odd.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Det gjere strengt tatt KJK og. KJK er ei erstatning for kystforta som låg langs kysten. Den utviklinga som KJK har gjennomgått dei siste åra er etter mi meining eit produkt av krigen i Afgahnistan.
    Hvis KJK skulle erstatte kystfortene så burde kapasitetene ha vært på linje med feltartilleriets, altså artjegere og samvirke OP. Dette er like innlysende som det er irriterende for hærfolk.

Det er bare et spm om tid før KJK går tilbake til å hete kystart for jeg nekter å tro at ikke galskapen er synlig for flere enn oss her på forumet.

Et spm.

Hvor mye samvirker KJK med Marinen? Er det sånn at en fregatt ser et FI fartøy ruse innover en fjord, melder fra til COMFJORDLANTNORTH eller hva det heter og så går det nedover og bortover til en batterisjef som deretter deployerer jegere og missilbatterier på beste nes? Eller er de ment å holde på for seg selv da en eventuell FI i deres teig tilsier at Marinen allerede er uskadeliggjort eller ikke tilgjengelig.

Sent from my GT-N5110 using Tapatalk
    Artillery is the God of War

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post

Sendt fra min TLC 200
    Bildet ser ut som SIBO for meg. Når er dette en påkrevd aktivet for KJK når man ser på hvor de kommer fra, altså kystart? Bare spør....

Sent from my GT-N5110 using Tapatalk
    Artillery is the God of War

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Bruken av Multicam er vel en naturlig konsekvens av at KJ, og forsåvidt MJV, ofte fungerer som støtte for MJK - som tross alt har fått dette aprobert.

GIH aproberte Multicam for FSK, så det er naturlig å anta at GIS aproberte det for MJK/MJV.

SIBO er urban krigføring, og ikke noe som KJK driver med. KJK driver med patruljenærstrid og CQB stort sett, og dette er relevante ferdigheter sett opp i mot deres oppdrag, ved f.eks bording eller bebyggelse nær kysten som må klareres/ryddes.

Det største spørsmålet for meg er hvordan NFM sin offisielle markedsføring kan gjennomføres med bruk av en avdeling i Forsvaret, og med Forsvarets materiell....
    It's not about surviving, it's about winning.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

No tar eg ting ut av hukommelsen og det er mange år sidan så det kan vere at eg hugsar feil.

Under oppstarten av KJK så var det dette med småbåtar og Hellfire missil som var mykje av tanken. Dette viste seg å ikkje vere optimalt, då begynte ein tanken med å utstyre dei med NSM då plassert i kontainarar som var plassert på trailer. Dette for å kunne bevege seg langs kysten utan å ha faste stillingar som kunne øydeleggast på førehand. Det store problemet den gang var at NSM ikkje var operativt, og det å køyre rundt i Norge med kontainar utan missil ville vere berre dumt.
    Mens ein då venta på å få NSM måtte KJK ha noko å gjere på, og vart knytt opp i mot marinens jegervåpen for dei måtte ha noko å gjere på mens ein ventar. Når så krigen i Afganhistan kom, ja då vart det naturleg å sende KJK der for å avlaste hæren.

Når det gjeld samarbeid mellom KJK og marinen.
    Når ein fregatt ser eit FI fartøy forsvinne inn ein fjor, då vil mest sannsynleg fregatten vite om det fartøyet på førehand. Og dei vil truleg vere på veg for å engasjere fartøyet. Er det ein KJK enheit i nærleiken vil nok dei og få ordre om å engasjere fartøyet.
    I ein beredskapsituasjon/krig der sjøforsvaret er oppsatt for krig vil SHV overvåke kysten og vil nok i mange tilfelle fungere som KJK sine auge på same måten SHV fungerar opp i mot marinen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Kystjegerkommandoen

Helt enig med @88charlie i at det hadde vært fornuftig å gi KJK kapasiteter på linje med feltartilleriets, dersom hensikten var å erstatte kystfortene. Jeg vet at man fra tid til annet har trent på å lede ild fra skipsartilleri med Hærens OP'er, og det er så vidt jeg vet ingen lov mot å skyte mot skip og båter med M109. Dette siste har, så vidt meg bekjent, ikke.vært trent og øvd i noe særlig omfang.
    KJK ble også dratt inn i ISTAR-konseptet på tidlig 2000-tall, men her er det mange om beinet. Så også når kapasiteten ble dreid mot direkte bekjemping med Hellfire og annet.
    Hva er det KJK kan gjøre som ikke kombinasjonen FS, KV og SHV kan gjøre? Hadde KJK vært mye større, la oss si en fullverdig bataljonsstridsgruppe med amfibiekapasitet, kunne vi hatt vårt eget marineinfanteri, men det har vi altså ikke.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Jeg har under NATO øvelse vært med på å øve beskytning av FI hangarskip med M109. For kanon og KO har all øving som ikke er på skytefelt relativt lav verdi, det finnes ikke rødplast til kanon... Men for OP eller andre som henter måldata er sjømål klart relevant.

I min drømmeverden kan KYP og KJK fungere som FAC ift sjømål.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    100

Ja, nemlig. Både målfinning, ildledelse og ildgivning burde fungere helt sømløst, uansett om plattformene som huser disse kapasitetene befinner seg på land, til sjøs eller i luften.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Kravene til ildledelse er temmelig forskjellige når man skal skyte mot forholdsvis små bevegelige mål (som ofte endrer kurs og fart og her temmelig stor fart) på sjøen enn når man skal skyte med feltartilleri på land. Derfor er ildledningssystemene til feltartilleri mye mindre sofistikerte enn ildledningssystemene til Kystartilleriet var, selv de som var fra 1970-tallet. De som var i bruk i siste del av 1980-tallet og utover i 1990-årene var:
    Ildledningssystem E (KARI = KystArtilleriets Radar Ildledningssystem) med målfølgeradar som hovedsensor, men også elektrooptiske)
    Ildledningssystem F (nyere radarildledningsystem ment for mindre fort, kalt RANDI [fulgte opp kvinnenavn fra KARI])
    Ildledningssystem G (elektrooptisk reserveildledningssystem kalt BODIL)
    DORIS = Digitalt Optisk Reserve Ildledningsystem, det nyeste optiske fra 1989, baserte seg som BODIL på tyske peilesøyler fra 2. verdenskrig, men påmontert avansert termisk kamera, laser avstandsmåling, elektronisk parallaksesystem etc.
    Kampopplysnings- og ildledesystem H (HILDUR!) for de nye 120 mm fortene, et ekstremt sofistikert system med stor redundans og overlevelsesevne.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post

Sendt fra min TLC 200
    Følger Equipnor på Instagram og noen ganger glemmer jeg meg og tror det er KJK jeg følger.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Helt enig med @88charlie i at det hadde vært fornuftig å gi KJK kapasiteter på linje med feltartilleriets, dersom hensikten var å erstatte kystfortene. Jeg vet at man fra tid til annet har trent på å lede ild fra skipsartilleri med Hærens OP'er, og det er så vidt jeg vet ingen lov mot å skyte mot skip og båter med M109. Dette siste har, så vidt meg bekjent, ikke.vært trent og øvd i noe særlig omfang.
    KJK ble også dratt inn i ISTAR-konseptet på tidlig 2000-tall, men her er det mange om beinet. Så også når kapasiteten ble dreid mot direkte bekjemping med Hellfire og annet.
    Hva er det KJK kan gjøre som ikke kombinasjonen FS, KV og SHV kan gjøre? Hadde KJK vært mye større, la oss si en fullverdig bataljonsstridsgruppe med amfibiekapasitet, kunne vi hatt vårt eget marineinfanteri, men det har vi altså ikke.
    Man var inne på tanken for noen år siden, da man kikket på hva "skjärgårdsinfanteriet" til svenskene drev på med da de holdt på med å sprette ut av stridsbåtene utenfor Stockholm. Man fulgte tett med på Panserhaubitz-prøvene også, og det var rundt 93-94 noen baller i lufta angående fremtidens KA.

Da ønske man å opprette KJK som en kystmobil erstatning for KA, med ulike enheter med ulike oppgaver. Mange av prøvene var tøffe, man reiste med gummibåt over store distanser (som praktisk talt sendte nesten alle på sykestua). Med Diesen, og hans "nisjekapasitets-ekspedisjonsforsvar" havnet KJK med sine budsjetter i ISTAR konseptet, ble sterkt redusert og fikk vervede soldater og ble sendt på tur til Afghanistan.

De er inne i prosessen med å tilbakestille sitt fokus sitt. Ting tar tid. Jeg synes likevel at de skulle satset litt mer på et marineinfanteri-aktig konsept, der de kunne fortsatt å bruke Hellfire mm. men også ha mobilt luftvern ol. for å kunne begrense offensive kapasiteter mer. Det var vel innenfor da de ble KJK, men som nevnt, med Diesen og Afghanistan leverte KJK til en annen bestilling enn de opprinnelig var bygget rundt.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Mener å huske at KJK var oppsatt med ett par BK rør i starten av 2000 tallet. Personlig så liker jeg ideen av marineinfanteri løsningen vs 3/4 SOF avdeling.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

BK mener jeg historisk ble sett på som en naturlig del av fortenes nærforsvar, og at man ved BSKA på 90-tallet hadde en avdeling for nærforsvarsstyrkene med separate linjer for geværtropp (grunnlaget for den senere kystjegerbefalsutdanningen ved BSKA og BSS) og BK-tropp.
    meh

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Østnorden er nevnt tidligere i tråden. Som kjent av mange er i Sverige kustjägarkompaniet (sv) amfibiebataljonens oppklaringsavdeling (eller på moderne språk ISTAR). Amfibiebataljonen er amfibiekårens manøverbataljon, og man har robot og BK ute på de tre amfibiekompaniene. Amfibiekåren har utover sin manøverbataljon også et antall øvrige linjeforband, og HV-bataljoner.

I Finland snakker som kjent alle kystjegere svensk, da Nylands Brigade er det finske Forsvarets eneste forband som har Svensk som arbeidsspråk. Her er kystjegerne organisert i en kystjegerbataljon, og støttes av kystbataljonen med bland annet et BK-kompani.

Problemet med det norske kystjegerkonseptet, er som med mye annet, det er for lite, og mangler strukturen rundt.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

For ikke å snakke om antall endringer på relativt kort sikt.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post

Problemet med det norske kystjegerkonseptet, er som med mye annet, det er for lite, og mangler strukturen rundt.
    Helt enig!
    Man kan godt snakke om overlappende kapasiteter osv. men problemet er vel egentlig at vi har for lite av alt.
    Synes det er et dårlig utgangspunkt å legge ned en avdeling fordi den har overlappende kapasitet med andre.
    Deter selvfølgelig en diskusjon om hva man bør ha mest og minst av, i så måte synes jeg også at "Kystinfanteri" høres bra ut.
    Kanskje kunne det å legge KJK inn under hæren vært en mulighet (vil tro de har flere fellestrekk en de har med fregattgubbs)?

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Omstilling fra ekspedisjonsforsvar til igjen å fokusere på egen sikkerhet gir fort konklusjonen en hær som kan kjempe i fjæra mot trussel både i sjø og på land. Men det er slik at forsvar handler ikke om kvadratkilometre og grensesteiner men om å ta fienden der det gir mest effekt.

Forutsetter vi at forsvar av kongeriket er hovedoppgaven er fiendens evne til å ilandføre styrker og forsyninger mål som kanskje vi bør være i stand til å bekjempe?

Men landsetting og å ta fiendtlig holdt kyst er noe annet.

Et sted i Forsvaret må vi ha kapasitet til å lede ild fra alle våpenbærere på mål i strandsonen, og vi må ha evne til å bringe missiler i skuddvidde av mindre mål. Vi må også ha en solid evne til å ødelegge infrastruktur som fienden enten bygger opp eller kan ha nytte av.
    Sist endret av Sofakriger; 01-02-16 kl 17:00
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Jeg får litt sånn følelsen av at det handler om at er det på land, og ikke skal sende fly opp i lufta, ja da er det Hæren som skal gjøre det. Men Hær og Sjøforsvar tenker ikke nødvendigvis likt, og budsjettposter og kapasiteter kan i noen tilfeller være lurt å holde for seg. Bør f.eks. 339 legges inn under Brig Nord, f.eks.? 339 skal jo i stor grad serve Hæren, så da kan jo være hensiktsmessig å slå kapasiteten med luftvern mm.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Bildet er fra en av den svenske amfibiekårens avdelinger, Roslagens HV-bataljon.

Hvis KJK skal utvikles i et større miljø, så bør man kanskje tenke litt nytt. Hærens manøver avdelinger er vel kanskje ikke det naturlige valget.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

I et land som Norge - med tusener av innsjøer, fjorder, holmer og strender - ville det ikke vært mye mer naturlig at knyttneven i Forsvaret var bygd opp av marineinfanteri og amfibiestyrker, fremfor en tradisjonell land-hær?

Samme kapasiteter, litt annerledes utstyr og kjøretøy tilpasset det våte element.

Jeg tipper US Marines kunne bitt like godt fra seg i Østerdalens skoger som i Øygarden utenfor Bergen og ørkenen i Midtøsten.
    Det er det ingen norske avdelinger som kunne gjort (i like stor grad, vel å merke - KJK mangler stridsvogner og Hæren mangler båter, satt på spissen).

Hva om man vrenger hele dagens konsept og baserer hovedtyngden av Forsvaret på US Marines eller Royal Marines (med norske tilpasninger).

Flytt de største avdelingene til kyst-Norge og la dem trene der, samtidig som man beholder de gamle øvingsfeltene i innlandet sammen med noen jegere, noen stridsvogner i Indre Troms og HV.

Da får man en styrke som faktisk er beredt på å kjempe i kystsonen og samtidig kan bidra i innlandet om det trengs.

Per i dag har vi en Hær som sjelden viser ansikt ved kysten. Sist reglement jeg leste for infanteriet var utelukkende basert på strid i terreng som man bare finner mellom Oslo og Elverum.
    As you wish.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    62

Ja, jo, det er vel litt over to år siden sist....http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...g-7378927.html
    “Sir, you and the company commanders will encounter a variety of terrain features, changing weather conditions, an array of small-arms fire, varying amounts of mortar and artillery fire, and unforeseen elements of surprise.”

Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Historien om Kystjegerkommandoen
    By Grasklyppertraktor in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 26-04-15, 22:17
  2. Kystjegerkommandoen
    By Thismal in forum Spesialstyrker - Forsvaret og Politiet - FSK, MJK, Beredskapstroppen
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: 04-01-14, 20:46
  3. Kystjegerkommandoen 2010!
    By lol123321 in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 15
    Nyeste innlegg: 20-07-10, 23:27
  4. Fjernoppklaringseskadronen Vs Kystjegerkommandoen
    By Mibbern in forum Tips før opptak
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 14-10-08, 22:04
  5. Kystjegerkommandoen Operativ
    By SpesJeg in forum Annen militær/sikkerhetsrelatert tjeneste