Viser resultatene 1 til 2 av 2
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Liker (gitt)
    1087
    Liker (mottatt)
    2461
    Nevnt
    258 innlegg
    Sitert
    1219 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    67

Bokanbefaling: Secret Service-agent i krigens Tromsø

Boken Secret Service-agent i krigens Tromsø er helt ny, og kan være en ypperlig julegave for dem som er interessert i krigen. Boken er lettlest, og beskriver på en levende måte en virkelig historie i romans form. Bokens hovedperson Alfred Nilsen er ved krigens utbrudd ordfører i Tromsø, og tar initiativ til produksjon av et stort antall hvite kamuflasjedrakter til norske soldater. I 1941 får han sparken som ordfører, da han nekter å undertegne en støtteerklæring om det tyske angrepet på Sovjetunionen. Frem til høsten 1943 er han dypt involvert i etterretningsarbeid, og får sine oppdrag fra og rapporterer til Secret Intelligence Service (MI6) i London. Han har blant annet hovedansvaret for å kartlegge forsvaret av Tirpitz før det vellykkede angrepet med miniubåter i Altafjorden (Operation Source).

Boken skildrer videre den dramatiske flukten til Sverige høsten 1943, etter at en i hans celle er tatt av Gestapo, og er redd for å sprekke under tortur. Noen i familien blir tatt av tyskerne og havner på Grini, mens andre, inkludert Alfred Nilsen selv, kommer seg til Stockholm og fortsetter etterretningsarbeidet.

Flere av historiene om Alfred Nilsen er allerede gjengitt i tråden om andre verdenskrig her på milforum.

Jeg skylder å gjøre oppmerksom på at jeg ikke er upartisk. Jeg har ingen personlig økonomisk vinning av boksalget, men jeg er sønnesønn av hovedpersonen, og er således mer enn vanlig interessert i temaet. Jeg mener likevel jeg trygt kan anbefale denne boken også til andre!

http://www.haugenbok.no/ttbok/?tt=57...I9788282333191
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Liker (gitt)
    1862
    Liker (mottatt)
    531
    Nevnt
    163 innlegg
    Sitert
    454 innlegg
    PONDUS
    Basert på brukerens evne til å gi ris/ros (stjerna), mottatte likes, antall innlegg og fartstid
    22

Sv: Bokanbefaling: Secret Service-agent i krigens Tromsø

– Hva handler boka om?
    Boka handler om etterretningsarbeid i Tromsø og starter med forberedelse til krig, krigsutbrudd og hvordan Ragnhilds farfar, Alfred, kommer inn i motstandsarbeid. Familien blir etter hvert også involvert. I 1942 får gruppa Alfred er med i, en radiosender. Den havner på Alfreds malerverksted i bakgården, og flyttes etter hvert rundt i huset der de bor. I huset bor også tyskere. Senderen blir flyttet til sykehuset i byen. Opplysninger om tysk skipsfart, for eksempel Tirpitz, oppbygging av militære anlegg og annen aktivitet, blir sendt i kode til England og Secret Intelligence Services der. I oktober 1943 må familien flykte. De skiller lag. Alfreds kone Anna og svigerdatter Maren blir tatt til fange i Narvik. Derfra veksler historien om fangenskap på Grini for kvinnene, og opphold i Sverige for Alfred og de tre sønnene hans.

Kjøp boken her
    .
    admin
    Milforum

Kryptert e-post mottak: milforum@protonmail.com

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. ISI -???An Exceptional Secret Service
    By Boba Fett in forum DIS Arkivet - GPP
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 28-07-11, 07:56
  2. On ISI...???an Exceptional Secret Service...
    By Boba Fett in forum Fokus: Pakistan & India - analyser og nyheter
    Nyeste innlegg: 28-07-11, 07:53
  3. ???ISI - An Exceptional Secret Service
    By Boba Fett in forum Fokus: Pakistan & India - analyser og nyheter
    Nyeste innlegg: 28-07-11, 07:51

Stikkord for denne tråden

Om Milforum
Milforum ® er det militære debattforumet hvor innholdet styres av brukerne. Siden 2004 har vi holdt deg oppdatert på det som er skjer innen Forsvaret, Heimevernet (HV), NATO, og det geopolitiske spenningsforholdet verden over.
Støtt Milforum
Støttemuligheter
Sosiale Medier