Viser resultatene 1 til 35 av 35
    Menig
    Ble medlem
    Apr 2012
    Pondusfaktor
    0

Nasopharyngeal luftvei(nesekantarell)

Ryktet skal ha det til at nesekantarell skal utgå fra sanitet i HV.
    Noen som har mer informasjon på dette?

Og generelt, er nesekantarell bra eller dårlig? Noen som har noen gode/skarpe erfaringer med bruk?

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Sv: Nasopharyngeal luftvei(nesekantarell)

Sitat Opprinnelig skrevet av Eon Vis post

Og generelt, er nesekantarell bra eller dårlig? Noen som har noen gode/skarpe erfaringer med bruk?
    Hvor stammer ryktet fra?

NPA er en enkel luftveissikring til bruk på pasienter hvor det er indikert, uten særlige kontraindikasjoner, og relativt enkel i bruk/applikasjon.

Med mindre FSAN kommer med føringer så burde ikke HV iverksette dette på eget initiativ.
    It's not about surviving, it's about winning.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2012
    Pondusfaktor
    0

Beskjed fra S-4 i innsats. Har ikke fått noen begrunnelse ennå.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Mener å huske at FSAN sendte ut nye føringer for en stund siden, hvor NPA utgår for personell med nivå 1/2, og svelgtube kun skal brukes av nivå 4 og 5. Skal dobbeltsjekke på mandag

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    4

Hadde selvfølgelig slettet mailen som omhandlet dette. Tror den ble sendt bredt ut, mulig noen andre som husker dette kan sjekke.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Faglig meddelelse fra FSAN vedrørende svelgtube og nesekantarell

1 Bakgrunn
    Heimevernstaben (HVST) viser til Forsvarets sanitets faglige meddelelse knyttet til prehospitale prosedyrer i Forsvaret vedrørende bruk av svelgtube og nesekantarell i Doculive (2013/014588-9).

2 Drøfting

2.1 Bruk av svelgtube
    Det eksisterer lite vitenskapelig belegg for at svelgtube (oropharyngeal tube) gir noen gevinst i prehospital traumatologi. Derimot er det dokumentert en rekke uønskede bivirkninger som gjør at svelgtuben kan være mer farlig en nyttig i utrente hender.

Konklusjon:
    • Svelgtube skal beholdes av helsepersonell, nivå 4/5 i Forsvaret (sykepleier/lege).
    • Svelgtube beholder sin plass i sanveske nr 4.
    • Svelgtube skal fjernes fra sanitetssatsene benyttet av nivå 3 (Medic) personell i Forsvaret
    • Svelgtuben tas ut av sanitetsutstyr, sanitetssoldat

2.2 Bruk av nesekantarell
    Det eksisterer lite vitenskapelig belegg for at nesekantarell (nasopharyngeal tube) gir noen signifikant gevinst i prehospital traumatologi. Den kan fremprovosere blødninger fra nasopharynxrommet, men gir sjelden brekningsrefleks ved valg av riktig tube. Valg av tube med anatomisk skånsom tupp vil redusere blødningsfaren. Ved bruk av tube med justerbar mansjett kan den enkelte tube fort tilpasses i lengde. Den alvorligste komplikasjonen er perforasjon inn i hjerne via fraktur i skallebasis. Risikoen er dog ansett som liten. Nesekantarellen er lett å legge, men det må gjøres korrekt. Undervisning og trening på mannekenger under kyndig veiledning, også på egne medelever, er en forutsetning før sanitetssoldaten får delegert slikt ansvar.

Konklusjon:
    • Nesekantarell skal ikke inngå i enkeltmannsatser og utdanning for sanitetssoldater nivå 2.
    • Nesekantarell skal beholdes for nivå 3 (Medic) og nivå 4/5 (sykepleier/lege) inntil annen dokumentasjon foreligger globalt.
    • Nesekantarell beholdes i sanitetsutstyr, sanitetssoldat og i sanveske nr 4.
    • For P 9346 skal nesekantarell inngå i tilleggs-sats Vanskelig luftvei.
    • I Heimevernet kan kun lege delegere bruk av nesekantarell til annet helsepersonell og nivå 3 (Medic) personell. Delegering skal dokumenteres skriftlig på skjema «delegering av medisinske prosedyrer og legemidler under tjeneste i Heimevernet» (Vedlegg D, DL 2013012424-13)

2.3 Justering av prosedyrer, satser og utdanning i Forsvaret
    Den til nå gjeldende prosedyren i FOBID i dokumentet Prosedyrer ROLE 1, «Legge inn nesekantarell» forblir uendret. Prosedyren «Legge inn nesekantarell» vil justeres for nivå 3 personell.
    Forsvarets logistikkorganisasjon/Felleskapasiteter/Sanitet vil motta en anmodning fra Forsvarets sanitet om å fjerne svelgtuben fra alle enkeltmannssatser opp til og med nivå 3. De vil også anmodes om å fjerne nesekantarellen fra alle enkeltmannssatser nivå 2, samt imøtese at kvalitetskrav gitt i punkt 2.2 følges ved valg av produkt.

3 Konklusjon
    Heimevernets distrikter pålegges herved å fjerne svelgtube og nesekantarell fra nevnte satser.
    Distriktene bes videreformidle denne beslutningen med den tilhørende faglige begrunnelse til sanitetspersonell i strukturen.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Interressant å se utviklingen. Når jeg tok nivå-2 kurset, så var nesekantarell the end-all be-all av frie luftveier. Svelgtube var kun et sekundert hjelpemiddel.
    Nå forsvinner den fra både sats og opplæring, nesten litt vemodig at nye kull ikke får kjenne den smerten det er å få en nesekantarell trykt opp i litt trange nesebor.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jan 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av kornmo Vis post
    Nå forsvinner den fra både sats og opplæring, nesten litt vemodig at nye kull ikke får kjenne den smerten det er å få en nesekantarell trykt opp i litt trange nesebor.
    Akkurat dette var et poeng som ble demonstrert av en sykepleier ovenfor noen i FSAN og andre kiruger på Krigskirurgi 2014 eller 2015. De fleste mente at NP var det shit. Men om man har jobbet noen år og sett andre uten fullgod kompetanse bruke dette har man også sett flere blødninger i luftveier, som resultat av feil bruk/trange bihuler/skader og lignende.
    Jeg har ikke fulgt så nøye på debatten om hvorfor den ble fjernet. Men jeg mener selv at mange ikke har vært i stand til å bruke den korrekt etter et niv. 2 kurs.

Vedrørende svelgtube er et rykte jeg har hørt at mange har trodd "luftveiene er sikret" og at man ikke behøver følge med så mye etter innleggelse. På samme måte som flere tror intubering er en 100% løsning. Ingen ting gir 100% sikring. Alt må revurderes nøye. Jeg har ikke lest studier på dette, men kun forholdt meg til nye retningslinjer. Men om det er faktum at noen ikke har hatt frie luftveier får heller niv2 holde frie luftveier manuelt. Ut i fra kompetanse og erfaring kan jeg bruke begge. Men jeg kvier meg enkelte ganger for NP. Om ting har endret seg etter jeg har jobbet mer sivilit er mulig. Det er også en faktor man skal ha i hodet i en slik diskusjon. Man tillatter ofte mer i felt kontra på sykehus. Men jeg er personlig glad for at enkeltmenn og de fleste medicer ikke vil legge dette på meg, men holde frie luftveier manuelt, da jeg vil føle meg tryggere på at det vil gå i orden. Dog er jeg noe mer possitiv til svelgtube, men det kreves også riktig bruk og ofte mer erfaring enn man får i bare grønt.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Det som du beskriver her er vel mer manglende opplæring enn nødvendigvis problemer med utstyret.
    Men er helt klart enig i at ingen ting er "gitt" når det kommer til luftveier - man må følge opp og revurdere konstant.

Luftveisproblematikk utgjør kun en liten del av skader i stridsmiljøet, og hvis det er maxillafacial skade så er det andre inngrep som er gjeldende, som Nivå 2 ikke kan håndtere uansett.

Sanitet er dessverre ikke godt nok prioritert når det kommer til oppfølgingstrening, både teknikktrening og scenariotrening.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Det er fryktelig rart at FSAN går på tvers av CoTCCC sine retningslinjer.

NPA er anbefalt brukt som luftveissikring på bevisstløse pasienter uten luftveisobstruksjon, og på pas med luftveisobstruksjon eller risiko for å få det:

Basic Management Plan for Tactical Field Care

1. Casualties with an altered mental status should be disarmed immediately.

2. Airway Management

a. Unconscious casualty without airway obstruction:
    - Chin lift or jaw thrust maneuver
    - Nasopharyngeal airway
    - Place casualty in the recovery position

b. Casualty with airway obstruction or impending airway obstruction:
    - Chin lift or jaw thrust maneuver
    - Nasopharyngeal airway
    - Allow casualty to assume any position that best protects the airway, to include sitting up.
    - Place unconscious casualty in the recovery position.

c. If the previous measures are unsuccessful, perform a surgical cricothyroidotomy using one of the following:
    - Cric-Key technique (Preferred option)
    - Bougie-aided open surgical technique using a flanged and cuffed airway cannula of less than 10 mm outer diameter, 6-7 mm internal diameter, and 5-8 cm of intratracheal length
    - Standard open surgical technique using a flanged and cuffed airway cannula of less than 10mm outer diameter, 6-7 mm internal diameter, and 5-8 cm of intra-tracheal length (Least desirable option)
    - Use lidocaine if the casualty is conscious.
    Fra gjeldende retningslinjer, datert 3 Juni 2015.

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4

Er kanskje litt på siden av hva tråden egentlig handler om, men forsøker meg likevell med et spørsmål. Mulig jeg spør dumt eller uvitende nå, isåfall må beklager jeg.

Hvorfor er det så mye innenfor sanitetsfaget som hele tiden blir forandret? Jeg forstår at mye av det kan skyldes dårlige instruktører som ikke har kontroll på det de skal undervise i, men har inntrykk av at hvertfall noen av forandringene kommer fra høyere fagmyndighet. Jeg opplever at disse stadige forandringene fører til at soldatene ikke tar undervisningen og treningen like seriøst. Da i form av "Jaja, er ikke så nøye, i neste uke har de forandret på hvordan det skal gjøres..."

Jeg forstår at det ligger mer vurderinger og forskning bak det, enn jeg som menigmann med kun nivå 2 forstår, men jeg opplever det altså som problematisk og til tider ganske frustrerende å ikke vite hva som er gjeldende føringer.

Av eksempler har jeg vært borti bare iløpet av 3 år:
    Trykkpunktbandasje (Riktig navn på det?) på såret vs. Litt høyere enn såret
    Pakking/stapping er bra vs. Pasienten vil ikke tåle smertene, så ikke gjøre det
    TQ kan brukes så mye en vil vs. Skal (nesten) aldri brukes
    Sleng i en nesekantarell for sikkerhetsskyld vs. Skal kun brukes av høyere medisinsk personell
    Stabilt sideleie "uansett" vs. Kun når det trengs
    Skadet lunge ned vs. Skadet lunge opp (Stabilt sideleie)

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

AGR: Post gjerne svaret fra Forsvarets sanitet her.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av ThorU Vis post
    Er kanskje litt på siden av hva tråden egentlig handler om, men forsøker meg likevell med et spørsmål. Mulig jeg spør dumt eller uvitende nå, isåfall må beklager jeg.

Hvorfor er det så mye innenfor sanitetsfaget som hele tiden blir forandret? Jeg forstår at mye av det kan skyldes dårlige instruktører som ikke har kontroll på det de skal undervise i, men har inntrykk av at hvertfall noen av forandringene kommer fra høyere fagmyndighet. Jeg opplever at disse stadige forandringene fører til at soldatene ikke tar undervisningen og treningen like seriøst. Da i form av "Jaja, er ikke så nøye, i neste uke har de forandret på hvordan det skal gjøres..."

Jeg forstår at det ligger mer vurderinger og forskning bak det, enn jeg som menigmann med kun nivå 2 forstår, men jeg opplever det altså som problematisk og til tider ganske frustrerende å ikke vite hva som er gjeldende føringer.

Av eksempler har jeg vært borti bare iløpet av 3 år:
    Trykkpunktbandasje (Riktig navn på det?) på såret vs. Litt høyere enn såret
    Pakking/stapping er bra vs. Pasienten vil ikke tåle smertene, så ikke gjøre det
    TQ kan brukes så mye en vil vs. Skal (nesten) aldri brukes
    Sleng i en nesekantarell for sikkerhetsskyld vs. Skal kun brukes av høyere medisinsk personell
    Stabilt sideleie "uansett" vs. Kun når det trengs
    Skadet lunge ned vs. Skadet lunge opp (Stabilt sideleie)
    Mange forandringar kjem på grunn av forsking, blant anna blir det ca kvart 5 gjort forandringar i HLR prosedyrar. Det kan vere små forandringar som du må vere spesialist for å oppdage eller store som gjere til at ein nesten må omlærast. Dette er på grunn av at ein forskar og ser på prosedyrar som er i bruk og på den måten kjem fram til forbetringar (av og til forverringar som då blir forandra tilbake).

Og så har du sjølvsagt dette med at det kan vere instruktørar som ikkje er godt nok oppdaterte. Og du har og dette med at det er litt forskjellige prosedyrar om det er militær eller sivil setting.

Når det gjeld den lista di så er det i alle fall nokre punkt som har vore likt i mange år og er det enda.
    Skadd lunge (torax) alltid ned i sideleie (for å lette arbeidet til den friske lunga).
    Sideleie, tja. Er pasienten omtåka, kvalm, eller på annan måte har ein truga luftveg er sideleie viktig. Er pasienten oppegåande treng ein ikkje tvinge han i sideleie.
    TQ, ikkje så mykje ein vil, men ved behov. Det vil sei stor bløding i ekstremitet. TQ er gjeninnført dei siste 4-5 åra. Det er nett nydeleg at sivile ambulansar har tatt den i bruk. Ikkje sikker på om sivil lekmann får opplæring på den enda.
    Stapping ser ikkje problemet, blir smertene for store vil pasienten besvime, og då legg du han i sideleie. Så det er berre å stappe.
    Trykkbandasje må nesten i såret skal den hjelpe, legg du den over såret vil det vere ein TQ og då skal den ligge der ein TQ skal ligge. Men det er viktig at øvre del av såret får trykk.

Visekorporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    4

Mange takk for svar! Da ble jeg en del klokere på hvorfor det er slik. Ser at mye av det kan stamme fra dårlige/forskjellige instruktører fra gang til gang.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2004
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Skadd lunge (torax) alltid ned i sideleie (for å lette arbeidet til den friske lunga).
    Dette er omdiskutert og det har vært endringer på dette. Frisk lunge ned for økt oksygenering av vitalt vev kontra smerter og økt ekspansjonsmulighet for frisk lunge ved skadd side ned.

Stapping ser ikkje problemet, blir smertene for store vil pasienten besvime, og då legg du han i sideleie. Så det er berre å stappe.
    Dette er et problem. Både smertesiden som har fysiologisk betydning ift. hemodynamikk og compliance, men også ved at du nå har skapt en luftvei og situasjon som du vanskeligere kan håndtere.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av harding Vis post
    Dette er omdiskutert og det har vært endringer på dette. Frisk lunge ned for økt oksygenering av vitalt vev kontra smerter og økt ekspansjonsmulighet for frisk lunge ved skadd side ned.
    .
    Frå siste PHTLS gjennomgang frå NLA.

"Behandlingstiltak:

Legge i sideleie med skadet side ned for å begrense omfanget av blødning inn i ikke-skadede lungeavsnitt og i frisk lunge"

Kjem tilbake til det andre.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av harding Vis post
    Dette er et problem. Både smertesiden som har fysiologisk betydning ift. hemodynamikk og compliance, men også ved at du nå har skapt en luftvei og situasjon som du vanskeligere kan håndtere.
    Ja, det er smertefullt å få stappa eit sår, men alternativet TQ er minst like smertefullt. Har ein muligheita er det viktig å smertestille slike pasientar treng som regel mykje smertestillande. Det at pasienten skal miste bevistheita på grunn av smerter er veldig liten, det er mykje større sjanse for at han skal miste bevistheita på grunn av for lite blod som sirkulerar i kroppen.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Smertelindring er anbefalt ifm stapping av skuddsår pga at dette er meget smertefullt. Som harding sier, så vil dette også medføre utfordringer med tanke på pasientens medgjørlighet.

ETA: Når jeg sier medgjørlighet, så mener jeg at mange vil sloss for å komme unna smerten hvis man ikke er flere som holder vedkommende i ro. Å avskrive det som at det ikke er noe stress, og bare stappe i vei er ikke en heldig approach.

TQ er smertefullt det og, men ikke like smertefullt som å grave inni kroppen...

Det er derfor tidlig smertelindring er sentralt i TCCC, og i norsk FvT - enkel instanyl-dose i ett nesebor innledningsvis. Hvis lav effekt gjenta etter 15 minutter.

Er også enig med harding ang leiring av pasient med thoraxskade, skadd side opp for å øke oksygenering av friskt vev.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post

Er også enig med harding ang leiring av pasient med thoraxskade, skadd side opp for å øke oksygenering av friskt vev.
    Er einig i at oksygenering av friskt vev er viktig. Det er nettopp av den grunn skadd side skal ned ved toraxskade. Har ein frisk side ned vil den skadde lunge og blod presse på den friske lunga og på den måten gjere det verre å å puste og på den måten hindre god oksygenering.

Legevakt handboka seie:
    "Leiring. Hvis luftveiene er åpne og pusten uhindret, kan pasienten legges i traumesideleie med skadet side mot underlaget. Da kan den friske siden bevege seg fritt, mens den skadde siden stabiliseres. Hvis egenrespirasjon og blodtrykk er tilfredsstillende, kan pasienten leires med overkroppen hevet. Vurder stiv nakkekrage ved mistanke om samtidig nakkeskade, men husk at våkne pasienter ofte stabiliserer nakken tilstrekkelig selv, og at nakkekragen kan gjøre luftveien ufri."
    http://www.lvh.no/skader/toraksskade...ig_toraksskade

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Leiring?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Leiring?
    Liggestilling, eller korleis ein legg pasienten.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Er einig i at oksygenering av friskt vev er viktig. Det er nettopp av den grunn skadd side skal ned ved toraxskade. Har ein frisk side ned vil den skadde lunge og blod presse på den friske lunga og på den måten gjere det verre å å puste og på den måten hindre god oksygenering.

Legevakt handboka seie:
    "Leiring. Hvis luftveiene er åpne og pusten uhindret, kan pasienten legges i traumesideleie med skadet side mot underlaget. Da kan den friske siden bevege seg fritt, mens den skadde siden stabiliseres. Hvis egenrespirasjon og blodtrykk er tilfredsstillende, kan pasienten leires med overkroppen hevet. Vurder stiv nakkekrage ved mistanke om samtidig nakkeskade, men husk at våkne pasienter ofte stabiliserer nakken tilstrekkelig selv, og at nakkekragen kan gjøre luftveien ufri."
    http://www.lvh.no/skader/toraksskade...ig_toraksskade
    Hele poenget er at man vil ha blodet i den friske lungen, slik at man får oksygenert dette for tilstrekkelig perfusjon. Tyngdekraft er sentralt her. Ved hemothorax så vil det ikke renne blod fra en side til en annen, med mindre perforasjonen går tvers igjennom kroppen - midtaksilliært til midtaksilliært.

Jeg er enig i at det er en logisk brist, stusset på det selv første gang jeg hørte det, men det viser seg å gi gode resultater.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Hele poenget er at man vil ha blodet i den friske lungen, slik at man får oksygenert dette for tilstrekkelig perfusjon. Tyngdekraft er sentralt her. Ved hemothorax så vil det ikke renne blod fra en side til en annen, med mindre perforasjonen går tvers igjennom kroppen - midtaksilliært til midtaksilliært.

Jeg er enig i at det er en logisk brist, stusset på det selv første gang jeg hørte det, men det viser seg å gi gode resultater.
    Kan du vise kvar du har funne dei resultata?

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Jeg skal gå igjennom notatene mine, og komme tilbake til deg.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Iht Sanup 1-1 "Vedlegg 1 Tiltak og prosedyrer for Førstehjelp i strid" så skal pas leires med skadd side opp.
    Det står ikke noe mer utfyllende i Sanup 1-1.

Kan sende dokumentene til deg på mail, hvis du er interessert. Send isåfall mail adresse på PM.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Iht Sanup 1-1 "Vedlegg 1 Tiltak og prosedyrer for Førstehjelp i strid" så skal pas leires med skadd side opp.
    Det står ikke noe mer utfyllende i Sanup 1-1.

Kan sende dokumentene til deg på mail, hvis du er interessert. Send isåfall mail adresse på PM.
    Av ein eller annan grunn fekk eg ikkje sende deg pm.
    Mailadresse min er mitt nick krøllalfa hotmail.com

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

Det som du beskriver her er vel mer manglende opplæring enn nødvendigvis problemer med utstyret.
    Men er helt klart enig i at ingen ting er "gitt" når det kommer til luftveier - man må følge opp og revurdere konstant.

Luftveisproblematikk utgjør kun en liten del av skader i stridsmiljøet, og hvis det er maxillafacial skade så er det andre inngrep som er gjeldende, som Nivå 2 ikke kan håndtere uansett.

Sanitet er dessverre ikke godt nok prioritert når det kommer til oppfølgingstrening, både teknikktrening og scenariotrening.
    Da er svaret fra FSAN at NPA utgår fra Nivå 2 og ned pga manglende treningsnivå.

Vil påstå at det ville vært den smaleste sak i verden å få Nivå 2 personell opp på et tilfredsstillende nivå på å bruke dette utstyret.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Som instruktøren sa på nivå-2 kurset, skal du bli god på nesekantarell, så må du sette nesekantarell. Vi drillet mye massive bleedings og airways, og var derfor ganske rutinerte på de tingene.

Så en liten kvalitetshevning av nivå-2 kurset, som bruk av nesekantarell vil være, bør jo være meget gjennomførbart.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    79

Hvis det fortsatt er slik at i praksis alle i løpet av førstegangstjenesten skal opp på nivå 2, er det betimelig at alle kunne bruke nesekantarell, eller er det greit at det nå fjernes?

(Nivåbeskrivelse i denne tråden: http://milforum.net/showthread.php/51937-NivÃ¥er)
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Feb 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Eon Vis post

Nesekantarell er et veldig bra hjelpemiddel på blant annet pasienter som er semibevist. Da nesekantarellen kan justeres til et punkt der den ikke trigger brekningsrefleksen. Problemet kan ofte være at den kan bevege på seg ved bevegelse og når man skal bagge pasienten. Så må gjerne fikseres med teip eller sikkerhetsnål.

Vær obs på at virkemåten til NPA er at den fysisk må gå ned bak tungen. Om den ikke gjør det, så er den ikke så effektiv. Man kan dobbeltsjekke ved å se bak i svelget - å se at den går ned og bak.
    Den første versjonen norske forsvaret fikk av NPA var i noen tilfeller ikke lang nok. Men den nye de har fått er noen størrelser større(lengre). Samt en "skive" som kan justeres får å få få den til å være i korrekt lengde.

En NPA kan settes på bevisste pasienter som en ekstra forsikring. Svelgtube kan det være mye 'kål' med. Og jeg mener at det burde være skikkelig opplæring, pros and cons bevisstgjøring før bruk. Ved riktig bruk synes jeg svelgtube er bedre en nesekantarell.
    Men begge er gode hjelpemidler til litt forskjellig bruk.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    16

Sanitet er som så mye annet i Forsvaret, et fag i stadig endring. De siste årene har man fått på plass mye for å bedre sanitet i Forsvaret. Prehospitalt råd og hospitalt råd er et viktig steg på denne veien.
    En utfordring har blant annet vært å oppdatere alle som er sanitetsinstruktører i Forsvaret. En annen utfordring for Forsvaret spesielt, er at det er mange instruktører uten mye reell faglig erfaring. I tillegg sender ulike avdelinger personellet sitt på kurs i utlandet som ikke følger norske retningslinjer. Alt dette bidrar til ulike "tolkninger" av sanitet.
    Det som allikevel er viktig, er å aldri erkjenne at vi vet nok, at noe er en absolutt sannhet. Det er godt med nye innspill, diskusjoner og at folk får nye erfaringer og tenker nytt. På den måten kan vi få forbedringer.

Nesekantarell. Denne diskusjonen har vi ikke hørt det siste fra. Det er forventet omkamp på dette i prehospitalt råd. Men dersom det skal brukes på nivå 2, så må utdanningen bli bedre. Spesielt med tanke på brukerfeil og funksjonsfeil. Viktig å bruke riktig type (som nevnt i ett vedlegg her). Den nye er den som er justerbar. Det er er fare for at NPA'en ikke ligger riktig eller at den går tett. Det er også andre tilfeller der den ikke fungerer, og da er det viktig at dette oppdages og andre luftveistiltak gjøres. Og prosedyren må som alle andre prosedyrer trenes riktig og jevnlig. Erfaringer fra avdelinger viser at mange bruker NPA som en sovepute når det gjelder kontroll på luftveiene.

Skadd side opp eller ned. Denne er under diskusjon. Gjeldende prosedyrehefte fra FSAN sier skadd side ned, men det er sterke krefter i systemet som ønsker endre dette. Vi får sannsynligvis en bestemmelse på dette i løpet av året. Alle innspill jeg har sett her på tråden er riktige mtp fordeler for skadd side opp og ned. Det er noe av det som gjør det noe vanskelig å havne på ett fasitsvar.

Velger å ikke bruke all min tid ikveld på å komme med kommentarer til alle de andre prosedyrene.

Ellers er det riktig at Forsvaret ikke automatisk følger hverken retninglinjer gitt av CoTCCC (M-PHTLS) eller PHTLS. Forsvaret skal følge de retningslinjene som fagmyndigheten setter. Det er flere tilfeller der norske retningslinjer sivilt ikke følger andre nasjoner. Det betyr derimot ikke at diskusjonene ikke gjennomføres eller at vurderinger ikke er gjort. Men send for all del inn forslag/ønsker/ytringer gjennom egen gren (i egen linje).
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    16

Skadd side opp og nesekantarell ut på FR nivået (tilsvarer nivå 2).

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    16

Sitat Opprinnelig skrevet av carebear Vis post
    Skadd side opp og nesekantarell ut på FR nivået (tilsvarer nivå 2).
    Kva er argumentet for skadd side opp ved lungeskade?

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    19

@magskor:

Har gått igjennom det før, men kan ta det igjen for å friske opp.

Den handler om sirkulasjon og tyngdekraft, i all hovedsak.

Ved å ha den friske siden ned vil den få nok friskt blod å pumpe ut i det store kretsløpet. Ved å ha skadd side ned så vil mye av blodet fra det lille kretsløpet lekke ut i thorax.

Sersjant
    Ble medlem
    Nov 2004
    Pondusfaktor
    16

Som AGR416 sier. I tillegg gjør det lettere å observere/revurdere skaden, samt at man unngår å ligge på skaden, noe som kan forverre skaden eller føre til økte smerter.

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter