Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultatene 81 til 108 av 108

Tråd: Flyktningestrømmen til Norge

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Sv: Flyktningestrømmen til Norge

Mente gamle mennesker
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Ja, god integrering er viktig. Og det betyr jo at kommuner og Ola Enkeltmann må være villige til å ta imot i sin bygd og sitt nabolag.

Samtidig har jeg sympati med at innvandrere søker til steder hvor de kan treffe folk med lik bakgrunn som seg selv. Som vel er nevnt flere ganger her på forumet synes vi nordmenn det er søtt med Little Norway områder i USA, men vi handler ikke på basaren på Grønland.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Sofakriger Vis post
    Hovedutfordringen vår relatert til dette blir nok å bruke riktige ressurser på å behandle PTSD hos flyktninger slik at de klarer å leve et normalt liv her i Norge, med jobb, skolegang og et fungerende familieliv. Samtidig vet man vel fra den forskningen som foreligger at PTSD kan være invalidiserende og ødeleggende for livskvalitet varig. Det må vi regne med at endel av flyktningene som kommer til Norge vil slite med.
    Ja, og da blir det bl.a. et spørsmål om omfang. Det går på pålitelig mottak og oppfølging av den enkelte over tid, og fordeling av ressurser. Ressurser som kanskje må hentes fra andre departementer.

Ja, jeg synes det er et verdimessig nederlag hvis vår aksept for at noen rasshøl finnes er lavere når det gjelder innvandrergrupper enn hos etniske nordmenn - uavhengig om de er rasshøl fordi de har PTSD eller andre grunner.

Så er det viktig for meg å ikke tallfeste noen norm for hvor mange som er vellykkede samfunnsborgere og hvor mange som ikke er det pr gruppe. Selv om 70% av en gruppe skulle være kriminelle og trygdesvindlere så kan den neste jeg møter være en OK fyr.
    Tror kanskje en stor del av asyldebatten koker ned til dette. Hvordan forholde seg til et evt. større antall individer som viser problematisk atferd over tid. Hva kan skje hvis man ikke tar folks bekymringer på alvor ift. dette?

Jeg mener prinsippene dine er veldig prisverdige i seg selv, men er noe usikker på hvordan det vil fungere i praksis. Jeg mener også vi bør kunne ofre noe (velferd) for dette, og da sammen med mange andre land i Europa og verden, men er usikker på hvor grensen går og hva som kan oppstå av motreaksjoner (type høyreekstremisme) hvis man tøyer strikken for langt på sikt. Som i mange andre sammenhenger ser jeg etter en eller annen gylden middelvei.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Jeg er ikke så sikker på om det finnes en gylden middelvei. Hva vi er villige til er etter min mening en måling av hvor siviliserte vi er. Det er lett å flagge på 17 mai, snakke i festtaler om menneskerettigheter og likeverd - men dette er en test på om verdier er mer en festtaler. I vårt samfunn har vi mange som egentlig ikke har gjort de etiske og verdimessige refleksjonene. Jeg er ikke helt sikker på at det er akseptabelt å fire på egne verdier av den grunn.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Det er ikke enkelt å bare bestemme at der skal du bo. Det å få en flyktning til kommunen er greit, men hvis han mangler elementær utdanning og bare kan språk vi ikke forstår, så blir ting komplisert. hvis vi skal kunne nyttiggjøre oss flyktningen så må han lære språket, jeg tror ikke det er enklere å lære språket i en ghetto (kaller store bo områder av fremmedspråklige for ghetto). Vi må ha en langsiktig løsning på de utfordringene vi får når så mange kommer. Vi må planlegge for mennesket og felles økonomi. Fra dag 1 etter ankomst burde et fast program starte som går ifra 2 til 5 år, det burde starte med det mest nødvendige og fortsette til flyktningen er klar til å stå på egne bein. Hvis flyktningen skal sendes i retur eller utvises så er det bare og stoppe utdanningen og sende flyktningen dit den skal. For menneskets del så er det bra og starte med en gang og slippe og sitte inaktiv og bare vente, men heller oppdage at vi setter krav fra dag en og at det ikke er en lottogevinst og komme hit, men heller en mulighet de kan nå ved å jobbe hardt.

Dette vill koste mye penger og vi må kunne forvente at vi må senke de statlige utgiftene , slik som pensjon, helsetilbud og andre velferds goder som vi har. Tæring etter næring.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Jeg er ikke så sikker på om det finnes en gylden middelvei. Hva vi er villige til er etter min mening en måling av hvor siviliserte vi er. Det er lett å flagge på 17 mai, snakke i festtaler om menneskerettigheter og likeverd - men dette er en test på om verdier er mer en festtaler. I vårt samfunn har vi mange som egentlig ikke har gjort de etiske og verdimessige refleksjonene. Jeg er ikke helt sikker på at det er akseptabelt å fire på egne verdier av den grunn.
    Jeg tror ikke kompromisser og forsøk på en form for balansegang er til å unngå med dagens Storting. Når det gjelder vår diskusjon kan den kanskje illustreres med hvor man vil at samfunnet skal stå på en glidende skala med fri innvandring i den ene enden og bortimot stengte grenser i den andre. Vi er kanskje ikke mer uenige enn at du vil ta inn noen flere enn jeg tror er fornuftig, men jeg må understreke at mitt syn ikke nødvendigvis er basert på pålitelig kunnskap. Det blir mer et forsøk på en slags anvendelse av forsiktighetsprinsippet.

Må legge til at jeg synes dette er en veldig bra diskusjon. Jeg bidrar vel så mye for min egen læring/modning som for å gi uttrykk for egne meninger. Viktig å eksponere seg selv og sette egne oppfatninger på prøve innimellom.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Skråblikk fra Stratfor:
    Navn:		image.jpeg
Visninger:	485
Størrelse:	102,5 KB
    Germany and Greece were on opposing sides during last year's negotiations over Athens' third bailout program, but the European refugee crisis is forcing them to form a tactical alliance. The German government tried for months to treat the bailout program and the migration crisis as separate issues, but Berlin has now come to terms with the idea that Greece needs help on both. The Greek government, in turn, understands that cooperation with Germany is essential to prevent Greece's isolation in the European Union and to receive the next tranche of bailout funds.

https://www.stratfor.com/image/europ...ikely-alliance
    - Putzes in da house.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Migrants Attack 60 Minutes Crew In Sweden.

http://youtu.be/42jpuXJPk0w
    - Putzes in da house.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Kanskje ikke megaoverraskende om man tenker seg litt om. Litt å ta tak i fremover...

Scientists have found a link between being a refugee and developing schizophrenia

Sariaslan points out that around 70 to 80% of variation in schizophrenia can be attributed to genetic factors, and that it’s important to take into account genetic influences while examining environmental factors. This is not clear-cut, as genetic factors can contribute to seeming environmental factors, such as where people choose to live or their test scores.

http://qz.com/643339/scientists-have...schizophrenia/
    - Putzes in da house.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Migrants aimed for Norway, were stopped by FSB

Two groups of migrants were promised sea transportation from Murmansk to Norway by traffickers. Instead they ended up with fines and expulsion from Russia

http://www.thebarentsobserver.com/bo...re-stopped-fsb
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Terror: I påsken snakket PST-sjefen reflektert om både radikalisering og sårbarhet. Men sterkest var hun da hun snakket om enslige mindreårige asylsøkere.

http://www.aftenposten.no/meninger/k...e-8413368.html
    - Putzes in da house.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

http://www.dagbladet.no/2016/05/14/n...riks/44230847/

Her synes jeg UDI-sjefen har et godt poeng. Asyldiskusjonen blir veldig juridisk, fremfor å se på den bakenforliggende intensjonen bak lovgivning og systemer. Poenget er å gi beskyttelse til dem som trenger det mest.

En helhetlig innsats er nødvendig, hvor effekten må være at flest mulig av de som trenger det mest får beskyttelse og mulighet for et verdig liv. Dessverre tror jeg ikke helhetlig politikk er mulig pr nå.

Når man bare gjør det ene eller bare vil gjøre det andre blir frontene bare sterkere og effekten for de som har beskyttelsesbehov negative. Så vi må finne de dessverre ikke optimale, men mulige, tiltakene. Derfor liker jeg det han sier fra et litt teoretisk standpunkt, men tror dessverre det ikke kan bli realpolitikk.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

http://www.dn.se/sthlm/stenkastning-...ser-i-rinkeby/

Diverse artikler om hvordan svenskene etterhvert har fått det, og hvordan hverdagen er for svensk politi.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

http://www.dagbladet.no/2016/05/14/k...ness/44225532/

Om hvordan journalistenes egne verdier vrir debatten.
    It's not about surviving, it's about winning.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    10

Det som er fint med det nye mediebildet er at norske journalister sakte men sikkert skriver seg til arbeidsledighet og irrelevans fordi vi ikke lenger trenger å finansiere de politiske talerørene deres.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    http://www.dagbladet.no/2016/05/14/k...ness/44225532/

Om hvordan journalistenes egne verdier vrir debatten.
    Sven Egil Omdal har i "ukens friprenn" skrevet om forskjellen på journalister og enhver idiot som kan skrive fort. I den artikkelen benyttes Kjetil Rolness som eksempel på det siste ift å spre saker som overhodet ikke er faktabasert. Ref det siste angrepet på et tog av en psykisk ustabil mann, som de første minuttene ble definert som et terrorangrep.

Artikkelen til Omdal ligger bak betalingsmur hos Aftenbladet og Adressa.

Kjetil Rolness er en nyhetsformidler mange følger, feks på Twitter. Kall det journalist eller ei, i artikkelen referert til over snakker han også om seg selv.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Flyktningestrømmen til Norge

Sitat Opprinnelig skrevet av Aeliana Vis post
    http://www.dn.se/sthlm/stenkastning-...ser-i-rinkeby/

Diverse artikler om hvordan svenskene etterhvert har fått det, og hvordan hverdagen er for svensk politi.
    https://youtu.be/15HE_UhuFE4

Heldigvis finns det fortsatt handikappede som kan holde orden i disse områdene.

Ellers så har vel ikke problemene med at organisert kriminelle har fått lov å ta over nabolag i Sverige så mye med den aktuelle flyktingssituasjonen å gjøre. Dette er en utvikling som har gått over lang tid. Heldigvis ser det ut som om politiet i Stockholm kommer å prioritere innsatts her, med økt bemanning, nye lokaler, bedre utstyr, og økt lønn til tjenestemannen som tjenstgjør i slike områden. Befolkningen i disse områdene har samme krav på trygge lokalsamfunn som resten av befolkningen i Sverige.
    Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    Jan 2013
    Pondusfaktor
    20

Sven Egil Omdal har i "ukens friprenn" skrevet om forskjellen på journalister og enhver idiot som kan skrive fort. I den artikkelen benyttes Kjetil Rolness som eksempel på det siste ift å spre saker som overhodet ikke er faktabasert. Ref det siste angrepet på et tog av en psykisk ustabil mann, som de første minuttene ble definert som et terrorangrep.

Artikkelen til Omdal ligger bak betalingsmur hos Aftenbladet og Adressa.

Kjetil Rolness er en nyhetsformidler mange følger, feks på Twitter. Kall det journalist eller ei, i artikkelen referert til over snakker han også om seg selv.
    Betyr det at det Rolness sier er feil?

Han viser til undersøkelser gjort - viser de et feil bilde? Jeg er ganske enig i det han legger frem, basert på min oppfattelse av hvordan media rapporterer.

Her er en NRK artikkel, som viser andel innvilgede asylsøknader:
    http://www.nrk.no/norge/tre-av-fire-...rge-1.12590862

Er UDI sine tall feil?
    It's not about surviving, it's about winning.

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

http://www.nrk.no/rogaland/asylsoker...and-1.12948234

Syrisk asylsøker siktet for tilknytning til terrororganisasjon.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Sitat Opprinnelig skrevet av AGR416 Vis post
    Betyr det at det Rolness sier er feil?

Han viser til undersøkelser gjort - viser de et feil bilde? Jeg er ganske enig i det han legger frem, basert på min oppfattelse av hvordan media rapporterer.

Her er en NRK artikkel, som viser andel innvilgede asylsøknader:
    http://www.nrk.no/norge/tre-av-fire-...rge-1.12590862

Er UDI sine tall feil?
    Rolness har rett vedrørende:
    - Norske journalister er ikke som folk flest, dette er vist i mange undersøkelser.
    - Norske journalister har en manglende forståelse av at dette kan være et problem (fikk dette delvis bekreftet sist uke, da jeg avsluttet et intervju med å stille spørsmål til journalisten).

Rolness har feil når han skriver at vi ikke har en restriktiv innvandringspolitikk.

- Grunnregelen er maksimalt restriktiv, det er forbudt å immigrere til Norge. Dette med generelle immigrasjonsforbud er noe relativt nytt, som nok kan kobles til fremveksten av velferdsstaten.
    - Så finns det unntak som avtalen mellom de Nordiske lendene, EØS-avtalen, og selvfølgelig avtaler om asylordningen. Utover unntak fra immigrasjonsforbudet som er regulert ved internasjonale avtaler så har vi litt til.

Nå til UDI sine tal over andel innvilgelse av asyl som har økt, da fremgår det fra kilden at det finns en grunn:
    - En økt andel av dem som søker asyl kommer fra land der det normalt vil forventes at man har et behov for asyl. Så det er god grunn til å tolke at den økte andelen som for innvilget asyl, ikke har noe å gjøre med norsk asylpolitikk (som for øvrig er regulert ved traktatretten).
    Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    - Grunnregelen er maksimalt restriktiv, det er forbudt å immigrere til Norge. Dette med generelle immigrasjonsforbud er noe relativt nytt, som nok kan kobles til fremveksten av velferdsstaten.
    - Så finns det unntak som avtalen mellom de Nordiske lendene, EØS-avtalen, og selvfølgelig avtaler om asylordningen. Utover unntak fra immigrasjonsforbudet som er regulert ved internasjonale avtaler så har vi litt til.
    Fra "tidenes morgen" til 1975 var det fri innvandring til Norge. Hvem som helst fra hvilket som helst land kunne flytte til Norge når som helst. I 1975 innførte Norge en "midlertidig" innvandringsstopp. Bakgrunnen var den store arbeidsinnvandringen det hadde vært til Norge fra Pakistan fra siste del av 1960-tallet. Den "midlertidige" innvandringsstoppen ble begrunnet med at innvandringen var ute av kontroll og at man måtte innføre en "midlertidig" stopp for å bedre forholdene for de som alt var i Norge.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Russiske myndigheter har de siste dagene oppdaget flere flyktninger som har forsøkt å ta seg inn mot Norge.

Nå tviler jeg ikke på at russerne har vilje og midler til å stoppe flyktningestrømmen. Hvis de vil.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Russiske myndigheter har de siste dagene oppdaget flere flyktninger som har forsøkt å ta seg inn mot Norge.

Nå tviler jeg ikke på at russerne har vilje og midler til å stoppe flyktningestrømmen. Hvis de vil.
    Det ser ut til å dreie seg om under 20 personer.
    Alle har blitt stanset før de når Norskegrensa.

Hvordan er det tallet i forholdt til tilsvarende ulovlig imigrasjon over grensa til Sverige?

Det blir mer livat om den tyrkiske Lira går helt på dunken uten at noen andre betaler for Afrin.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Jo, jeg mente ikke at det faktiske antallet i dette tilfellet var spesielt høyt. Men dersom russerne en gang i fremtiden blir skikkelig pissed på oss, kan de lett finne femti tusen misfornøyde flyktninger i sine sydlige grensetrakter, transportere dem dem i retning oss, og så gi dem hver sin sykkel og dytte dem vestover.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Det var vel noko slikt som skjedde sist det kom ein strøm over Storeskog.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Det var vel noko slikt som skjedde sist det kom ein strøm over Storeskog.
    Det er det ingen beviser for.

At Hans Wilhelm Steinfeldt har meninger er noe annet enn at ting faktisk er slik.
    Død ved Kølle!

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    20

Har ingen bevis, men eg har sterke mistanker. Uansett kunne Russland hindra flyktingstrømmen hadde dei vilja.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Er dette Aldriheltsikkertmedsukkerpåmer.no eller?

At Russiske myndigheter skal klare å organisere flytting av mer enn ett titalls flyktninger uten bruk av synlig tvang er på grensen til konspirasjonsteori.

Det er ikke det at det nødvendigvis mangler vilje, det er heller det at det mangler kapasitet/mulighet.
    Død ved Kølle!

Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Norge vs ?
    By Hunter in forum Romfart, terrorisme og andre konfliktområder
    Svar: 20
    Nyeste innlegg: 02-12-13, 15:58
  2. Leiesoldattrening i Norge
    By Medicx in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 10
    Nyeste innlegg: 30-07-13, 00:30
  3. Norge i Afg: - Mer brutalt enn naziokkupasjonen av Norge
    By KJ in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 7