Viser resultatene 1 til 27 av 27
    Menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0

Fremmedlegionen som forberedelse til FSK

Hei

Er det noen som har noen tips for/imot om det kunne lønnet seg å verve seg i Fremmedlegionen som en mental og fysisk utfordring og forberedelse til Fallskjermjeger opptaket 2016.
    ¨
    Jeg trenger å bli hardere enn det jeg er, og utifra alt man kan lese om FL så virker det som den perfekte plassen.

Kom med innspill!
    Sist endret av Rittmester; 28-10-15 kl 14:40

Visekorporal
    Ble medlem
    Oct 2013
    Pondusfaktor
    3

Sv: Fremmedlegionen som forbredelse til FSK

Skulle du verve deg i fremmedlegionen binder du deg til minst 5 års tjeneste og fengselstraff ved evt desertering, og søker du om fransk statsborgerskap mister du ditt norske. Du vil med andre ord bare brenne broer med en slik fremgangsmåte hvis tjeneste i norske spesialstyrker er målet ditt. Vurderer man et såpass livsdefinerende valg som å verve seg i fremmedlegionen er omfattende research alt, fremmedlegionen blir for en nordmann noe for svært spesielt interesserte. Dårlig lønn, kummerlige forhold og start fra scratch sosialt.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Deserterer man fra FFL så kommer nok ingen, nå i disse tider ihvertfall, og "henter deg" og gir deg et helvete; FFL er ikke interessert i å bruke tid og penger på mennesker som ikke vil tjenestegjøre der, og stikker én, to, tre mann underveis etter 1-2 års tjeneste, så er det ikke akkurat manko på erstatningspersonell klare til å fylle plassene etter dem som stakk av.

Dette til sides, så hørtes idéen til trådstarter ut som en usedvanlig dårlig idé - ikke minst på grunn av tidsaspektet vs. alder vs. at dette er snakk om forberedelser til førstegangstjenesten. Dette kan du ikke ha tenkt så mye igjennom og lest deg så veldig mye opp på...
    Vil du bli hardere? Gå turer i fjellet og bygg pakningsvekten opp gradvis, bli flink på kart og kompass og kom deg i god nok fysisk form for å klare kravene med grei margin. Resten sitter i hodet ditt.
    Elite Som En Trensoldat

Menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0

Fremmedlegionen som forbredelse til FSK

Takk for svar, de var som forventet.

Dere må ha i tankene at jeg ikke søker karriære, statsborgerskap osv. Bare trening. Jeg skal ikke binde meg i 5 år naturligvis. Jeg har ikke lest meg ordentlig opp, men jeg har hørt at man kan reise hjem før det har gått 6mnd. Etter 6mnd må man binde seg i 5år ( noe som IKKE er interessant)

La oss bare si at jeg kunne reise hjem uten problemer etter 6mnd, hadde dere fortsatt sett likt på saken?
    Sist endret av Underdog; 20-10-15 kl 02:54

Menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Deserterer man fra FFL så kommer nok ingen, nå i disse tider ihvertfall, og "henter deg" og gir deg et helvete; FFL er ikke interessert i å bruke tid og penger på mennesker som ikke vil tjenestegjøre der, og stikker én, to, tre mann underveis etter 1-2 års tjeneste, så er det ikke akkurat manko på erstatningspersonell klare til å fylle plassene etter dem som stakk av.

Dette til sides, så hørtes idéen til trådstarter ut som en usedvanlig dårlig idé - ikke minst på grunn av tidsaspektet vs. alder vs. at dette er snakk om forberedelser til førstegangstjenesten. Dette kan du ikke ha tenkt så mye igjennom og lest deg så veldig mye opp på...
    Vil du bli hardere? Gå turer i fjellet og bygg pakningsvekten opp gradvis, bli flink på kart og kompass og kom deg i god nok fysisk form for å klare kravene med grei margin. Resten sitter i hodet ditt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    15

Lykke til å møte opp hos Legionen med det formålet. Ikke er det bare en dårlig ide, det er direkte bortkasta, både din og Legionens tid å møte opp kun for å "få" trening. Trening til FSK/HJK gjøres best som MMB sa.
    It's a joke, not a cock. Don't take it so hard

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Fremmedlegionen som forbredelse til FSK

Tenk på det slik:
    For å komme inn hos FSK må man være beinhard på selvdisiplinen. Dette blir man bare god på med egen trening (feks som nevnt ovenfor). Hele opplegget dems bygger på evnen til å pushe seg lengre enn man trodde selv, uten å få ris eller ros av befalet.

Hos FL blir man pisket rundt, kjeftet på og garantert fysisk avstraffet (og da mener jeg ikke ferdigstilling i 10 min). Eneste man blir 'bedre' på med et sånt regime er å gidde å bli kjeftet på og å tåle blåmerker...
    As you wish.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av jaffar Vis post
    Lykke til å møte opp hos Legionen med det formålet. Ikke er det bare en dårlig ide, det er direkte bortkasta, både din og Legionens tid å møte opp kun for å "få" trening. Trening til FSK/HJK gjøres best som MMB sa.
    Kan du begrunne hvorfor er det en dårlig ide? Hvorfor er det bortkastet tid? Jeg forstår at det er bortkastet tid for dem. Men ikke for meg visst jeg ønsker å ha det litt tøft en periode.

Jeg har trent utrolig mye sekkgåing osv. Jeg var på opptaket tidligere i år.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Tenk på det slik:
    For å komme inn hos FSK må man være beinhard på selvdisiplinen. Dette blir man bare god på med egen trening (feks som nevnt ovenfor). Hele opplegget dems bygger på evnen til å pushe seg lengre enn man trodde selv, uten å få ris eller ros av befalet.

Hos FL blir man pisket rundt, kjeftet på og garantert fysisk avstraffet (og da mener jeg ikke ferdigstilling i 10 min). Eneste man blir 'bedre' på med et sånt regime er å gidde å bli kjeftet på og å tåle blåmerker...

Takk for svar

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    15

Hvis du ønsker deg en tøff periode så legg fra deg alt av penger hjemme og bo på gaten i 10+ dager.

Nei, du kan selvsagt ikke ta med deg noen ting som er fornuftig, alt du trenger må du finne, få eller stjele.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0

Okei.

I USA (og sikkert andre steder) så har de private treningsleirer som forbreder deg til bla. Navy seals opptaket. Den orginale ideen min var å reise på en slik treningsleir, hva er det som er så forskjellig fra å gå rekrutten i Fremmedlegionen, enn å dra på en slik leir?

Sersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    14

Hvis ikke jeg tar helt feil så er det å møte opp på FFL vurdert som en ulovlig handling i Norge og bare der kan du diskvalifisere deg fra all verneplikt.

Hvis du ønsker trening i forkant så søker du om å gjennomføre fgtj din som fallskjermjeger i FSK/HJK.

Tips; summen av millitær erfaring fra de over her er sikker din alder x2, en vis man sa en gang at det er verdi i å lytte på erfarne fjellfolk.....

Stabssersjant
    Ble medlem
    Jul 2005
    Pondusfaktor
    33

Det finnes folk i Forsvaret som har varierende lengde tjenestetid hos FFL bak seg - før dem kom tilbake til Norge og begynte i Forsvaret. Jeg kjenner én av disse personlig.

---

Underdog,
    Nå må du høre her,
    Jeg vet ikke helt om du er alvorlig eller bare troller,
    Men dersom førstnevnte så forstår jeg deg riktig at du ikke gjort førstegangstjenesten din en gang, men i ditt hode ihvertfall er det per akkurat nå en god idé skyndte seg å løpe til Frankrike ASAP og brenne litt tid fram mot et Fallskjermjegeropptak nå kommende Juli. Samtidig som du er i Frankrike, så skal du altså adme med inntaksdatoer hjemme i Norge for førstegangstjenesten, sende inn nødvendige papirer, koordinere din tenkte "sluttdato" i FFL (som du kommer til å ha mer eller mindre null kontroll over) og så bygge casen din for hvordan du skal forklare dine siste seks måneder i FFL til FSK (og ikke minst FSA), og overbevise dem om at du er kjøtt verdt å ha med på et opptak.

Fordi vet du hva? Uansett hvor relevant seks måneder i FFL subjektivt sett for deg måtte være opp imot å gjøre deg som person "hardere og mer skikket for et Fallskjermjegeropptak", så kommer samtlige av opptakspersonellet i FSK til tenke "for en jævla idiot og streber han der er" om deg, og lete etter en unnskyldning for å kvitte seg med deg. Garantert.

Det var den norske siden av saken. Fra FFL sitt ståsted derimot...
    Hvor gammel er du egentlig - 18/19 år? Du kommer til å bli spist opp og spyttet ut av regimet FFL. Lenge før seks måneder er gått og det er tid til å ta hatten sin og stikke av tilbake til Norge. FFL har bedre ting å gjøre enn å bruke penger på quitters - du gjør deg selv og dem en tjeneste ved å la være å bruke tiden dems.

Videre, du er rimelig drøy når du sammenligner noen bullshit pre-Navy SEAL camper i USA, som er laget for å melke penger ut av usikre ungdommer som har stjerner i øynene... med Fremmedlegionen som en faktisk del av det franske forsvaret.

Jeg gjentar: Gå med sekk i fjellet. Bli flink med kart og kompass. Kom deg i god fysisk form. Alt dette er det fullt mulig å gjøre i Norge. Det er også mer relevant trening for deg enn å bli kjeftet på og jult opp av en eller annen FFL-korporal fra Ungarn med et markeringsbehov, for å komme fem sekunder for sent for en "still på gang!" ordre på kvelden før rosignal.

Har du ikke mage for- og er du ikke tykkhudet nok til å ta tilbakemeldingen i dette innlegget her? Da er min anbefaling at du ihvertfall driter i å lefle med en Frankriketur. Du har null peiling på hva du tenker i involvere deg i.
    Elite Som En Trensoldat

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Foreslår at du leser deg opp på denne tråden, der Max forteller om sine 15år i FFL.
    Odd objects attract fire. You are odd.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post
    Det finnes folk i Forsvaret som har varierende lengde tjenestetid hos FFL bak seg - før dem kom tilbake til Norge og begynte i Forsvaret. Jeg kjenner én av disse personlig.

---

Underdog,
    Nå må du høre her,
    Jeg vet ikke helt om du er alvorlig eller bare troller,
    Men dersom førstnevnte så forstår jeg deg riktig at du ikke gjort førstegangstjenesten din en gang, men i ditt hode ihvertfall er det per akkurat nå en god idé skyndte seg å løpe til Frankrike ASAP og brenne litt tid fram mot et Fallskjermjegeropptak nå kommende Juli. Samtidig som du er i Frankrike, så skal du altså adme med inntaksdatoer hjemme i Norge for førstegangstjenesten, sende inn nødvendige papirer, koordinere din tenkte "sluttdato" i FFL (som du kommer til å ha mer eller mindre null kontroll over) og så bygge casen din for hvordan du skal forklare dine siste seks måneder i FFL til FSK (og ikke minst FSA), og overbevise dem om at du er kjøtt verdt å ha med på et opptak.

Fordi vet du hva? Uansett hvor relevant seks måneder i FFL subjektivt sett for deg måtte være opp imot å gjøre deg som person "hardere og mer skikket for et Fallskjermjegeropptak", så kommer samtlige av opptakspersonellet i FSK til tenke "for en jævla idiot og streber han der er" om deg, og lete etter en unnskyldning for å kvitte seg med deg. Garantert.

Det var den norske siden av saken. Fra FFL sitt ståsted derimot...
    Hvor gammel er du egentlig - 18/19 år? Du kommer til å bli spist opp og spyttet ut av regimet FFL. Lenge før seks måneder er gått og det er tid til å ta hatten sin og stikke av tilbake til Norge. FFL har bedre ting å gjøre enn å bruke penger på quitters - du gjør deg selv og dem en tjeneste ved å la være å bruke tiden dems.

Videre, du er rimelig drøy når du sammenligner noen bullshit pre-Navy SEAL camper i USA, som er laget for å melke penger ut av usikre ungdommer som har stjerner i øynene... med Fremmedlegionen som en faktisk del av det franske forsvaret.

Jeg gjentar: Gå med sekk i fjellet. Bli flink med kart og kompass. Kom deg i god fysisk form. Alt dette er det fullt mulig å gjøre i Norge. Det er også mer relevant trening for deg enn å bli kjeftet på og jult opp av en eller annen FFL-korporal fra Ungarn med et markeringsbehov, for å komme fem sekunder for sent for en "still på gang!" ordre på kvelden før rosignal.

Har du ikke mage for- og er du ikke tykkhudet nok til å ta tilbakemeldingen i dette innlegget her? Da er min anbefaling at du ihvertfall driter i å lefle med en Frankriketur. Du har null peiling på hva du tenker i involvere deg i.
    Takk for svar. Da har jeg lagt ifra meg den tanken.

Rekrutt
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    0

Hvis du vil bli hardere i nøtta og samtidig gjøre noe matnyttig så er det bare å få seg hyre på fiskeri. Og ikke hva som helst fiskeri, men garn eller line. Gjerne på sesongfiskeri, og sørg for å være lenge ombord og lengre perioder vekke hjemmefra. Ei helg på heia med litt våte klær og hating er en ting. Men to-tre måneder i ett med hardt arbeid, såre hender, slingring, sjøsyke og vissheten om at du kanskje har en måned igjen ombord før du kan komme deg hjem bør være karakterbyggende hvis du vil bli litt tøffere i tryne. Det å skulle leve tett og ofte kummerlig (hvertfall på eldre båter) er også en god test på hvordan du fungerer sammen med andre under litt tøffe forhold i lengre tid. Å bli kjefta på som skårunge og få beskjed av og til om å holde kjeft og gjøre det man skulle har hardnet meg sånn at jeg vet med meg selv at jeg tåler en god del. Gøy er det au når man tjener penger og begynner mestre det. Nå er det snøkrabbefiske i Barentshavet på åpent dekk som er min greie, og jeg elsker det nå. En del kåbbåyfaktor og action blandet med hard arbeid samtidig som man tjener penger er bare skamkult! 5 uker i havet og 5 uker til å surre rundt. Nok om det, men fiskeri er oppdragende og hardnende. Lykke til

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Det var tipset sitt det, sku sei, @Fangstmann
    admin

Menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Fangstmann Vis post
    Hvis du vil bli hardere i nøtta og samtidig gjøre noe matnyttig så er det bare å få seg hyre på fiskeri. Og ikke hva som helst fiskeri, men garn eller line. Gjerne på sesongfiskeri, og sørg for å være lenge ombord og lengre perioder vekke hjemmefra. Ei helg på heia med litt våte klær og hating er en ting. Men to-tre måneder i ett med hardt arbeid, såre hender, slingring, sjøsyke og vissheten om at du kanskje har en måned igjen ombord før du kan komme deg hjem bør være karakterbyggende hvis du vil bli litt tøffere i tryne. Det å skulle leve tett og ofte kummerlig (hvertfall på eldre båter) er også en god test på hvordan du fungerer sammen med andre under litt tøffe forhold i lengre tid. Å bli kjefta på som skårunge og få beskjed av og til om å holde kjeft og gjøre det man skulle har hardnet meg sånn at jeg vet med meg selv at jeg tåler en god del. Gøy er det au når man tjener penger og begynner mestre det. Nå er det snøkrabbefiske i Barentshavet på åpent dekk som er min greie, og jeg elsker det nå. En del kåbbåyfaktor og action blandet med hard arbeid samtidig som man tjener penger er bare skamkult! 5 uker i havet og 5 uker til å surre rundt. Nok om det, men fiskeri er oppdragende og hardnende. Lykke til
    Liker det, var akkuartt noe slikt jeg var ute etter.

Rekrutt
    Ble medlem
    Jul 2014
    Pondusfaktor
    0

Hei Underdog. Nå vet jeg ikke hvor godt trent eller hvor disiplinert du er som person, men uansett:

Jeg vil anbefale deg å lage en plan over trening og andre oppgaver som du skal utføre, for eksempel i én eller to måneder frem i tid.

Et enkelt eksempel på en plan som skal gå over én måned:
    -Trene minimum fem dager i uken.
    -Stå opp 0600 hver dag.
    -Holde det ryddig og rent i leilighet/hus til enhver tid (veldig relevant mtp. militæret/spesialjeger).
    -Utfordre seg selv mentalt hver dag. For eks. løse kryssord, lese noen aviser, lære noe nytt som ikke tar så alt for lang tid (bak et brød... eller noe slikt). Også veldig relevant med tanke på det å bli spesialjeger.

Realiteten er at de fleste mennesker ikke klarer noe slikt. De fleste vil nok gi seg bare etter noen få dager. Jeg er villig til å sette en del penger på at den gjennomsnittlige nordmann ville gitt seg innen 2 uker. Bare tenk på alle venner og bekjente som har sagt: "når januar kommer, ja da skal jeg trene MYE og bli fit som bare det til sommeren!". Så kan du stille deg spørsmålet, hvor mange var det igrunn som klarte det?

For eksempel, så er det å ta oppvasken etter middag overraskende nok svært utfordrende for de aller fleste. Kanskje du har hatt en lang dag med jobb/skole og trening og er skikkelig trøtt og sliten. VELDIG mange velger da å legge seg på sofaen istedenfor å gjøre det som bør gjøres.

Og da kan man også stille seg selv spørsmålet: om jeg ikke klarer å utføre en relativt enkel plan som jeg har satt for meg selv, hvordan skal jeg da klare å bli spesialjeger?

Fordi, alle VET at det å bli spesialjeger vil stille MYE, _MYE_ mer en én slik plan vil.

Så, selv om man i dette tilfellet er alene og må pushe seg selv hver dag (og ikke i en gruppe, som man er i på opptaket), så kan man uansett ganske lett konkludere med at man bare må klare å utføre en slik plan for å ha en sjanse til å bli spesialjeger.

Det jeg prøver å si er at det er virkelig ingen problem å utfordre seg selv og trene seg opp både fysisk og psykisk innen husets fire vegger.

Om du skulle klare denne planen som du har satt for deg selv, så kan du ta en pause og lage en ny plan, en som er enda mer utfordrende. Om du feiler, så må du prøve å finne ut hvorfor. Og så kan du spørre deg selv om du igrunn har den motivasjonen og mentale styrken som det kreves for å bli spesialsoldat.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    2

Sv: Fremmedlegionen som forberedelse til FSK

Bra innlegg av mange her. Anbefales også til Trådstarter. Google er din venn, vil du in FFL for å bli hardere. Greit å finne ut hva FFL går ut på, og 5 års binding er 5 år.
    Jævla surt vis du på en høyst unnsanynelig måte at du kommer in FFL, forlater dem, kommer inn i fsk. Og da kanskje skal ha en kontra øvelse i Frankrike. Så bli arresestert av politiet grunnet desserter status

Menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0

Trenger ikke binde deg før etter 6mnd.

Men greit jeg skjønner.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    2

Kan si hva jeg gjør etc for å bli mer Robust både kroppsmessig hode. Nevnt over.
    1. Finn / lag en plan
    2. Følg den slavisk
    3. Struktur i hverdagen
    4. Les gjerne bøker om fsk
    5. Når du er gjennom planen, reflekter, finn ut om det er progresjon.
    6. Vær ærlig med deg selv om dine svakheter, jobb med dem
    7. Fortsett med trening
    8. Lær av dine og andre sine feil å alltid vær en team player

Menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0

Takker så mye.

Sitter å snører M77 ene og er klar for Bergens fjell nå.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2013
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av Underdog Vis post
    Takker så mye.

Sitter å snører M77 ene og er klar for Bergens fjell nå.

Pass på så du ikke drukner

Menig
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av sigurdz Vis post
    Pass på så du ikke drukner
    Hehe, regnet ble til haggel der oppe

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    20

Tenk på det slik: For å komme inn hos FSK må man være beinhard på selvdisiplinen. Dette blir man bare god på med egen trening (feks som nevnt ovenfor). Hele opplegget dems bygger på evnen til å pushe seg lengre enn man trodde selv, uten å få ris eller ros av befalet.
    Godt sagt. Regner med den norske opptaksfilosofien jevnt over er den samme som da jeg gikk BS på 90-tallet, altså som beskrevet over. For den yngre generasjonen som er vokst opp med Battlefieldspilling og et enda større utvalg med hollowoodfilmer så er nok overraskelsen stor den dagen et opptak starter. Vil påstå at for de fleste av de som ivrer mot spesialtjenester så er hærens jeger/oppkl. avdelinger mer enn vanskelig nok å fullføre, og på ingen måte et dårlig alternativ.

Jeg begynner å kjenne en god del folk som enten jobber hos eller har vært innom FSK/MJK, og fellesnevneren er at ingen av de hverken ser ut som eller oppfører seg som en hollowood badass. Snarere tvert i mot, dette er noen seige karer med masse i topplokket og plenty av det man kan kalle god gammeldags arbeidslyst. (derfor en tur med fiskebåt faktisk er en jævlig god ide)

Anbefaler deg å droppe dette tullet med FL, SEALS og andre streberting og heller fokusere på å bygge opp utholdenhet og mental styrke. Ta et klatrekurs f.eks. eller noe annet som kan gi deg erfaring med å mestre noe nytt. Samme med jakt på storvilt.

Sist men ikke minst, øv masse på korrekt utført hangups (klassisk salderingspost....)

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2017
    Pondusfaktor
    0

Hei alle sammen

Jeg ser at dette er en gammel tråd, men den ligger fortsatt ute slik at alle som søker på "marinejeger" får den opp. Jeg var en slabbedask før jeg var i marinen. Jeg stappet i meg ulovlige substanser av diverse slag og gjorde ikke så mye annet. For å gjøre en lang historie kort så gikk jeg dykker og froskemannskolen i forsvaret etter rekrutten og i dag er jeg flyger og har vært det en del år. Jeg ble også plukket ut som kandidat til årets rekrutt på Madla som 7 av 800 stk. i den kontigenten. Jeg tenkte bare WTF, jeg er da ikke noe supermann. Jeg veide 63 kg og var/er 178 cm høy, så ikke la hva du allerede har gjort bestemme hva du kan bli. Jeg har ikke en gang helt plettfri vandel.

Jeg er ikke uenig i alt det "ZC12345" skriver og det han gir som råd kan sikkert være en grei måte å teste deg selv på - MEN bare til en viss grad. Å ikke å gidde og ta oppvasken akkurat nå eller at leiligheten din ikke er spotless er en særdeles dårlig indikasjon på om du kan bli en god spesialsoldat eller ikke. Dette er sprøyt som de som har lite livserfaring kan komme til å si i beste mening. Jeg flyr i dag med to tidligere marinejegere og en fallsjermjeger og de er de lateste Jæ**ene jeg noen gang har vært borti.

Dèt det handler om er først og fremst at du klarer å mobilisere det du har i deg når det gjelder. Hvordan folk gjør det er helt individuelt, men å bli tynet psykisk og fysisk i tester i regi av forsvaret er noe du må gjennom. Husk bare at de som står og skriker til deg er folk som er på jobb og som bare ser fram til å gå hjem kl.1600 for å dra på fotballtrening med ungene sine. Om du dropper tanken på å gi det norske forsvaret gaven du kanskje har inni deg til å yte godt som en spesialsoldat bare fordi en gjeng med macho-individer hele tiden skriver eller forteller deg at du ikke passer er kanskje den aller aller viktigste bøygen og den første psykologiske testen. Du må bare ha egenskapen til å la slike meningsløse kommentarer prelle av. Husk at det sitter folk der ute som bare spyr ut kommentarer uten å vise ansikt, men som får tilfredstillelsen sin ved å bli hørt - uansett av hvem som hører på. Men de har jo hørt gjennom en bekjent av en bekjent at det er visst slik det er og det som skal til. Lukk ute alt av det der. Flere enn de som tror klarer dette, men man kan ikke gi opp allerede her.

Det man ikke kommer unna er å være i god fysisk form. Det er helt essensielt, så får psyken komme senere. Men er du ikke i god fysisk form så kommer psyken og innhenter deg desto raskere. Den "andre" psyken er noe du har i deg eller ikke. Du trenger ikke være macho og ha store muskler, det å ha følelser er helt nødvendig. Det er det som gjør at du blir del av teamet ditt og at de føler at de er en del av det også. Og er du ikke en lagspiller så kommer du dessverre ikke i mål. Det er greit å være 20 år og grine av en teit film. Det betyr ikke noe som helst for om du er skikket til å bli en god spesialsoldat. Hva slags familiemann tror du en som kommer hjem og desinfiserer huset sitt for deretter å gå ned i kjelleren for å ta 400 pushups ville blitt? Han hadde nok aldri fått en familie, men tro meg unge gutter og jenter - det vil de aller fleste av dere få lyst på etterhvert. Det er kult å virke kul, kald og sterk nå, men om du bare er kald og sterk og lukker alt annet ute resten av livet får du et helt meningsløst liv OG du blir sett på som en raring om du er 35 år og ikke har klarte å holde på et forhold til ei dame (elleren mann om det er din preferanse).

For å oppsummere: Tren deg opp fysisk, for dette blir tungt både for hode og kropp, men de to er veldig sterkt relatert.

Alle søkere kommer ikke gjennom, men gi bare ikke opp fordi du tror du ikke passer i henhold til det du har lest og hørt av andre.

Ha trua!! Jeg hadde ikke trua, men jeg hadde mye flaks og jeg var omtenksom ovenfor andre og holdt ut da det krevdes. Det kommer du VELDIG langt med. Det motsatte vil kjøre deg ned tilbake på REMA veldig raskt til tross for at du løper 5000 på 10 min, kan å sette sammen en AG på tre sekunder og kun drikker proteinshake, kun spiser grønnsaker og drikker vann. Jeg kjenner èn som i dag er jagerflyger, men som søkte bare for å ha gjort det. Dèt året det var litt over 1000 søkere og 8 skulle inn. Han hadde ingen forhåpninger overhodet, men sitter i en F-16 i dag.

De tre late jævlene jeg nevnte øverst har èn ting til felles og det er at de er veldig bra folk som alle liker fordi de gir de tar vare på de rundt seg, er hyggelige, har det bra med seg selv og sannsynligvis aldri har diskutert muskler og macho-shit med andre enn seg selv – langt mindre på et forum på internett. Se på de fysiske kravene for inntak. Jobb hardt og ta det derfra.

Lykke til gutter og jenter.
    Sist endret av Maverick; 09-11-17 kl 17:43

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter