milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Viser resultatene 1 til 18 av 18

Tråd: Fokus: Etterretningsbataljonen

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Lønn elektronisk krigføringsoperatør?

Hei,

Jeg lurte på hvilke lønnstrinn man starter på om man kommer inn som elektronisk krigføringsøperatør i etterretningsbataljonen? Altså når man ikke har befalskurs fra før av, og blir tilsatt som grenader? Dette er vel ikke gradert informasjon eller? Og JA, jeg er fult klar over at man ikke velger en karriere i forsvare for pengenes del.

Med vennelig hilsen
    Meg

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Lightbulb Fokus: Etterretningsbataljonen

Jeg har blitt innkalt til førstegangstjeneste i Etterretningsbataljonen på Setermoen med oppstart i juli. Er det noen som vet hva oppgavene der kommer til å gå ut på? Jeg finner veldig lite informasjon på nettet, og jeg fikk ingen informasjon på sesjon.
    Sist endret av Rittmester; DTG 102352A Jan 19 kl

OR-2 Visekonstabel (T35)
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    1 innlegg
    Sitert
    4 innlegg

Sv: Etterretningsbataljonen

Det regner med det betyr støtteeskadronen. Tipper du vil få muligheten til å ta lastebillappen dersom du skal kjøre containere rundt om, samt vakt og sikring rundt dette. Er vel en av de bedre tjenestene en kan få vil jeg innbille meg.

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    32 innlegg

Mangelen på informasjon har nok noe å gjøre med oppdragets natur (tenker da på EBN generelt).

OR-4 Korporal (T60)
    Ble medlem
    2013
    Nevnt
    11 innlegg
    Sitert
    62 innlegg

Fjernoppklaring ville jeg tro?

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-6 Milforum

Ble medlem
    2014
    Nevnt
    188 innlegg
    Sitert
    451 innlegg

Sv: Fokus: Etterretningsbataljonen

En lengre artikkel om Etterretningsbataljonen med både bilder og videoklipp
    Iskald alliert etterretning
    Vedlegg 7424

Etterretningsbataljonen lever, jobber og fryser i ukesvis ute i den norske vinteren. Det nyter britiske og amerikanske kollegaer godt av.

Mørket ligger tett rundt hangarene på Bardufoss flystasjon. Helikoptrene står rolig inne i dem. Venter. Er klare på kort varsel om det blir bruk for dem. Flybesetninger og teknikere sover ikke like tungt som vanlig.

I de ugjestmilde fjellene rundt ligger snøen tung. Et fint regn drypper ned i nakken. Trenger sakte gjennom klærne. Sekken gnager seg ned i de vante sporene i skuldrene. Det isdekte underlaget blir glatt og vanskelig å forsere. Det er viktig å ikke lage en lyd. De er langt bak linjene til en fiende som ikke må oppdage dem.

Det er nå de skal få bruk for all utdanningen. Timene på skytebanen i dagslys og i mørke. Patruljekurs. Grunnleggende oppklaring og overvåking. Hvordan de skal klare seg i skogen over lang tid. Alene.

Gutta bak fiendens linjer ser på snøen. Finner ut hva slags type det er. Vurderer faren for skred. Denne gangen er sekken pakket uten telt og sovepose, men med ekstra mat. Det blir fort kaldt om man går sulten. Klærne er klissvåte, og nå viser gradestokken minus.

De nærmer seg målet. De finner en plass på en høyde litt inne i skogen. Graver seg et lite stykke ned. For å skjule seg bedre, men også som beskyttelse mot den isende vinden. Én observerer – de andre hviler.

Tett i tett under en duk. Tre mann i skje holder rundt hverandre. Det er beinkaldt. Klokka nærmer seg tre på natta. De snurper duken sammen til en kokong. De trenger hvile, sovner litt, men kulda er sterkere enn søvnen.
    https://forsvaret.no/aktuelt/iskald-...g#&gid=1&pid=4
    Svolten og tyst, samband fyst

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    576 innlegg
    Sitert
    2527 innlegg

20 år og etterretningsanalytiker

– Etterretningsbataljonen skaper Forsvarets råeste førstegangstjeneste for de som liker å utfordre seg selv intellektuelt, sier bataljonssjef Aleksander Jankov.

https://forsvaret.no/fos/2019-07-04-...r-etterretning
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-1 Menig
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

En gang i 1997 var vel dette det som het oppklaring og fjernoppklaring.
    (eller Fjærnoppklaring som jakkene deres sa pga manglende etterretning og stavekontroll)

Dette var en veldig fin tjeneste, og man fikk mange gode døgn i skog og mark langt fra folk.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Sv: Lønn elektronisk krigføringsoperatør?

Etterretningsbataljonen (EBN) er videreføringen av oppklaringsbataljonen (OBN). OBN var frem til sommeren 2001 tre eskadroner/kompanier: Fjernoppklaringseskadronen, brigadeoppklaringseskadronen og elektroniskkrigføringskompani.

Jeg var da selv i brigadeoppklaringseskadronen, vår oppgave var oppklaring for Brigade Nord. Det fantes (i alle fall på papiret) mobiliseringseskadroner til flere brigader. Brigadeoppklaringseskadronen ble nedlagt et par dager etter jeg dimitterte. Oppgaven gikk etterhvert over til kavalerieskadronen som hadde mer panser, men også patrulje som vi var.

Fjernoppklaringseskadronen skulle oppklare for 6. Divisjon, og arbeidet dermed i prinsippet lengre inn på dypet og noe mer statisk enn oss. Eskadronen finnes ennå, og oppgavene er nok minst like strategiske som den gang selv om det ikke er noen divisjon å oppklare for lengre.

EK-kompaniet jobber i det elektromagnetiske spekteret. Kjent for å like å spille «Rosa Helikopter» på sambandet til andre, men de viktigste oppgavene er å lytte og peile.

I dag har EBN en teknisksensoreskadron. Dette er øvrige sensorer som ikke hører hjemme i EK-kompaniet. Full kapasitet er nok gradert, men de fleste kan tenke seg til droner og personellradar feks.

Man finner i dag også Etteretnings- og sikkerhetseskadronen i EBN. Disse jobber med HUMINT, altså innhente informasjon fra mennesker gjennom interaksjon med dem.

I tillegg finnes støtteeskadronen, det er logistikk delen. Støtter de andre avdelingene.

EBN er i dag mye mer enn OBN var back in the day. Selv om bataljonen ligger under Brigadens paraply organisasjonsmessig, så skal den levere E-støtte til norske militære operasjoner. De jobber mye bredere enn kun kikkert i OP og en lytte/peilestasjon. Men detaljene er dekket av et slør av gradering.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    877 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    20 år og etterretningsanalytiker

– Etterretningsbataljonen skaper Forsvarets råeste førstegangstjeneste for de som liker å utfordre seg selv intellektuelt, sier bataljonssjef Aleksander Jankov.

https://forsvaret.no/fos/2019-07-04-...r-etterretning
    Egen tråd om denne tjenesten: https://milforum.net/showthread.php/...ingsanalytiker
    "...en og annen av dem fikk arbeidet seg opp og ble ærekjære, av noen av dem ble det likefrem kondisjonerte folk,..."

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    877 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Etterretningsbataljonen (EBN) er videreføringen av oppklaringsbataljonen (OBN). OBN var frem til sommeren 2001 tre eskadroner/kompanier: Fjernoppklaringseskadronen, brigadeoppklaringseskadronen og elektroniskkrigføringskompani.
    Dette var fredstidsorganisasjon. Når Obn var mobilisert hadde den også en stabs- og treneskadron med bl.a. en E&S-tropp og (tror jeg, jeg var for langt nede i næringskjeden til å ha oversikt/bry meg om de andre troppene) sambands-/kommandoplasstropp og noe transport/forsyningsgreier.
    "...en og annen av dem fikk arbeidet seg opp og ble ærekjære, av noen av dem ble det likefrem kondisjonerte folk,..."

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007
    Nevnt
    219 innlegg
    Sitert
    1093 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Dette var fredstidsorganisasjon. Når Obn var mobilisert hadde den også en stabs- og treneskadron med bl.a. en E&S-tropp og (tror jeg, jeg var for langt nede i næringskjeden til å ha oversikt/bry meg om de andre troppene) sambands-/kommandoplasstropp og noe transport/forsyningsgreier.

Det het først Divisjonsoppklaringseskadronen med en tropp fjernoppklaring og en tropp divisjonsopklaring.
    Forskjellen var at fjernoppklaring kjørte opptak på sine dragoner og baserte seg nesten utelukkende på å settes inn med helikopter.
    I teorien skulle Divisjonsoppklaring settes inn med BV206, men operere uten kjøretøy med fokus på OP.

Brigadeoppklaring var mer oppklaringsfokusert og skulle bruke kjøretøyer som integrert del av sitt konsept, i teorien med soft-top 206. soft-top var mildt sagt noe dritt, selv om de gikk veldig fort.
    Tror svært få soft topper ble brukt i realiteten.

Jeg tror E&S i stor grad baserte seg på reservister.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    180 innlegg
    Sitert
    877 innlegg

E&S-troppen var 100% basert på en kombinasjon av reservister og stadig tjenestegjørende som hadde andre stillinger i staben til Obn og ved skole- og utdanningsavdelinger i fredstid.

14. Liker Kdo_Under likte dette
    OR-1 Menig
    Ble medlem
    2018
    Nevnt
    2 innlegg
    Sitert
    2 innlegg

i 1997 var det BV202 vi rattet rundt i i Brigadeoppklesk på Setermoen.
    Duken på bakvogna ble rullet halvveis fram, og en MG3 med softmount og trefot ble surret fast med tau og gaffa.
    25% av skuddfeltet var sjåfør og kartleser :-D

Disse for vi så rundt i teig med, og parkerte så nærme OP vi kunne, før vi tok oss fram til fots og observerte veikryss og akser.
    Det ble en del mil på ski og truger i løpet av en vinter. Men hovedområdet var rett forran hovedstyrkene, og mest sannsynlig i det området man i dag benytter droner.
    Egentlig var vi nok et vandrende snublebluss.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    620 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post

Jeg var da selv i brigadeoppklaringseskadronen, vår oppgave var oppklaring for Brigade Nord. Det fantes (i alle fall på papiret) mobiliseringseskadroner til flere brigader. Brigadeoppklaringseskadronen ble nedlagt et par dager etter jeg dimitterte. Oppgaven gikk etterhvert over til kavalerieskadronen som hadde mer panser, men også patrulje som vi var.

Fjernoppklaringseskadronen skulle oppklare for 6. Divisjon, og arbeidet dermed i prinsippet lengre inn på dypet og noe mer statisk enn oss. Eskadronen finnes ennå, og oppgavene er nok minst like strategiske som den gang selv om det ikke er noen divisjon å oppklare for lengre.

EK-kompaniet jobber i det elektromagnetiske spekteret. Kjent for å like å spille «Rosa Helikopter» på sambandet til andre, men de viktigste oppgavene er å lytte og peile.

I dag har EBN en teknisksensoreskadron. Dette er øvrige sensorer som ikke hører hjemme i EK-kompaniet. Full kapasitet er nok gradert, men de fleste kan tenke seg til droner og personellradar feks.

Man finner i dag også Etteretnings- og sikkerhetseskadronen i EBN. Disse jobber med HUMINT, altså innhente informasjon fra mennesker gjennom interaksjon med dem.

I tillegg finnes støtteeskadronen, det er logistikk delen. Støtter de andre avdelingene.

EBN er i dag mye mer enn OBN var back in the day. Selv om bataljonen ligger under Brigadens paraply organisasjonsmessig, så skal den levere E-støtte til norske militære operasjoner. De jobber mye bredere enn kun kikkert i OP og en lytte/peilestasjon. Men detaljene er dekket av et slør av gradering.
    For å rette på meg selv. Denne organiseringen er ikke helt up-to date tror jeg, men ingen åpen kilde på dagens.

Fjernoppklaringseskadronen var divisjonsoppklaring med en fjernoppklaringstropp og en divisjonsoppklaringstropp. Ingen av dem var permanent oppsatt på kjøretøy i 2000/2001. Fjernoppklaringen gikk litt lengre.

Brigadeoppklaringseskadronen i 00/01 prøvde snøscooter i en tropp og BV206 i den andre. Men vi fløy mye helikopter, gikk mye til fots og på ski/truger. Oppgavene er nok i dag delt mellom droner, andre sensorer, patruljetropper og ulike former for panseret oppklaring med mer.

Hovedpoenget mitt var at etterretning innebærer blant annet tradisjonell oppklaring, men også enormt mye mer. Mange av oss som har vært i oppklaring ville kjenne igjen noe, spesielt ute på patruljene. Men arbeidet i stabene og produktet som leveres sjef er mye mer enn det tradisjonell oppklaring kunne gi.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OR-5+ Sersjant 1.klasse
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    84 innlegg
    Sitert
    416 innlegg

Hvis man skal bruke åpne kilder: https://forsvaret.no/etterretning
    Fire valgmuligheter: ETTERRETNINGSANALYSE, MENNESKELIGE KILDER, ELEKTRONISK KRIGFØRING, FELTOPERATØR FJERNOPPKLARING

Etteretningsbataljonen (EBN) gir sjefer i Forsvaret løpende beslutningsstøtte knyttet til militære operasjoner i inn- og utland. EBN tilbyr stillinger innen menneskebasert innhenting (HUMINT), elektronisk krigføring (EK), innhenting fra åpne kilder (OSINT), bildeinnsamling og tyding (IMINT), etterretningsanalyse og oppklaring. Arbeidet som etterretningsoperatør og etterretningsanalytiker gir mulighet til å bidra med nødvendig innsikt til komplekse situasjoner, under forhold som stiller strenge krav til den enkeltes fagkunnskap, gjennomføringsevne og kreativitet.*

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    962 innlegg

Jeg har nylig oppdatert EBns Wiki side, med de åpne kildene jeg fant.

https://no.wikipedia.org/wiki/Etterretningsbataljonen

Kom gjerne med tilbakemeldinger om noe mangler.
    Odd objects attract fire. You are odd.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    576 innlegg
    Sitert
    2527 innlegg

Det er nok riktigere å si at det var Oppklaringsbataljonen, ikke Oppklaringseskadronen, som var forløperen. Og OBN besto som kjent av både oppklaring og EK.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Lignende tråder

1. Etterretningsbataljonen
    By magzor in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 9
    Nyeste innlegg: DTG 081006A Oct 14,
  2. Etterretningsbataljonen
    By tobias in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 051339A Oct 13,
  3. Sambandstroppen i Etterretningsbataljonen
    By henbruas in forum 05 Sambandsrelaterte avdelinger
    Svar: 3