milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 84

Tråd: Hvordan beholde grenaderene?

OR-4 Konstabel
    Ble medlem
    2011

Hvordan beholde grenaderene?

Det er jo ikke en hemmelighet at vi sliter med ståtiden hos grenaderene. Og i disse spesialistkorps-tider er jo dette relevant som aldri før. Med en gjennomsnittlig ståtid på langt under 3-årskontrakten, og stadig flere avanserte systemer på vei inn, ser jeg problemer i vente.

Så, hvordan beholde gutta på gulvet?
    Dona Ferrea

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Sv: Hvordan beholde grenaderene?

Du nevner selv spesialistkorpset. En av hensiktene er jo å få til bedre karrieremuligheter også for dagens grenaderer. Jeg har troen på at dette vil hjelpe.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-4+ Ledende konstabel
    Ble medlem
    2012

Det er ganske enkelt. Det må være mulig å bli ansatt i forsvaret på lik linje som en sivil jobb med rettigheter osv. Det må også være kompatibelt med å drifte en familie eller muligheter for å få kjøtt på kølla, derfor er kanskje ikke indre Troms den beste arenaen for en sulten soldat.

OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2011

I tillegg til det rent faglige i tjenestetid, så vil jeg påstå at kvarter, pendlertilbud og ellers tilbud utenom tjeneste har mye å si.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2014

Mulighet for en langsiktig karriere, rett og slett. Sånn som det har vært til nå med 3+3 år, så rett ut med minimalt med "sivil" kompetanse, så er det ikke rart grenaderer hopper av for i det hele tatt å kunne ta seg en relevant utdanning. Det er begrenset hvor attraktiv du er sivilt, selv om du er dyktig på å føre panservogn eller gå langt med sekk.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005

Jeg hadde egentlig ventet at GBK skulle hjulpet, det er meg bekjent ikke rent få i sjøforsvaret som har gjort lang tjeneste etter å ha kommet inn som matroser og gjort BKMA, men kanskje er GBK implementert på en slik måte at det ikke fungerer?
    meh

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2014

BSS (Befalskolen for Sjøforsvaret) hadde jo inntil nylig et ganske genialt konsept. Med relevant fagbrev kunne du ta BKMA, for deretter og få en nautisk eller maskinteknisk utdanning på fagskole, eller bachelor innen elektronikk og data eller elektronikk og automasjon. Etter bestått utdanning tjenestegjorde du på et av sjøforsvarets fartøy som avdelingsbefal med de muligheter og begrensninger det medførte. Så vidt meg bekjent ble denne typen utdanning slutt på rett før BSS i sin helhet ble flyttet til Madla.

GBK er jo en grei måte å forlenge karrieren i Forsvaret, men du er fortsatt begrenset av 35-års aldersgrensen. Ut over lederutdanning gir den heller ikke alt for mange plusspoeng på CV'en.

At man i dag må ha en form for krigsskoleutdanning for å kunne være i Forsvaret hele livet tror jeg er en liten bøyg for mange.
    Uten at jeg er 100% sikker, så mener jeg at allmenn studiekompetanse er et absolutt krav for i det hele tatt å komme inn, noe ikke alle har. Dessuten er det noen som trives "på gulvet", særlig i Sjøforsvaret. Med det mener jeg at det ikke er alle som er interessert i å bli kapteinløytnanter eller orlogskapteiner, men kan tenke seg å gå store deler av sin karriere med "lav" stilling/grad
    Derfor tror jeg den nye militære ordningen kan være bra for å beholde og rekruttere personell.

OR-4 Konstabel
    Ble medlem
    2011

Jeg kan jo komme med mine punkter, som enten er mine, mine kollegar sine eller andre militære jeg har pratet med dette om. Jeg beklager for forhånd om mulige følelsesmessige utbrudd.

Boforhold:
    Jeg tror kanskje ikke at disse som sitter og bestemmer dette her vet hvor mye boforhold har å gjøre for trivsel. Skulle likt og sett de prøve å bo slik selv i en viss tid. I mitt tilfelle, Rena leir. Overfylte kvartér, leiligheter og hus. Nytilsatte bor på 2/4-mannsrom i måneder før de får eget sted. De møter opp i et rom som holder kaldere temperatur enn kjøleskapet, fordi Forsvarsbygg venter på første dødsfall før de skrur på sentralvarmen. Har du problemer på rommet eller tror du får det i nærmeste fremtid bør du sende inn feilmelding minst en måned før, hvis du vil ha problemet løst. Er du sulten og vil lage mat på kjøkkenet, bør du stålsette deg på å vaske over alt både før og etter. De nyttige, små oppgavene husfar en gang hadde er blitt avgitt til den enkelte(også kjent som Noen André). Etter middagen kan du lene deg tilbake på den sædflekkete stolen og nyte livet.

Etter det jeg har fått med meg, så var det planlagt å bygge flere kvartér/lignende i leir, noe kommunen ikke syntes noe om. De vil heller ha de ansatte ned til sentrum, men hvor de skal huses vet de ikke. I stedet for å gjøre noe med saken, så står partene i hvil og de ansatte blir stuet inn boliger som er ment for besøkende.

Økonomisk:
    Man er faktisk avhengig av å stå på Ø. Har man en kombinasjon av bil, leilighet, lån, barn og samboer, så er det ikke store summen man sitter igjen med etter en NA-lønning. Enkelte avdelinger har jo såpass dårlig råd at de knapt øver. Jeg vet om enkelte som må ha jobbet ekstra i helgene for å få hjulet til å gå rundt. Greit nok at man er "ufaglært"(x antall uker med kurs teller visst ikke), men det er litt bittert å få lavere lønning enn han 18-åringen som jobber 30 timer i uka på Shell.

Fair enough, jeg er ikke her for hverken fancy bolig eller penger, men et sted går faktisk grensen. Og etter statistikken å dømme, så går det etter litt over ett år.

/rant
    Dona Ferrea

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2008

Wow. Det var klare ord for lite penger.

Sent fra min D5803 via Tapatalk

OR-4+ Ledende konstabel
    Ble medlem
    2012

Var jo ikke bra boforhold der da.
    Innkvartering - Regelhjelp.no

Jeg prøvde å finne mer om dette hos Arbeidstilsynet , men det er ikke lett å finne fram for en analfabet. Jeg vet det er et mer beskrivende dokument om bopel, men hvor mye Forsvaret er unntatt det vet jeg ikke. Men jeg er skråsikker på at Forsvaret må rette seg etter hms krav, spesielt for ansatte i fredstid.

Som et eksempel på bopel er en norsk fengselsselle

-Tilbudet i norske fengsler overgår det man tenker på som straff - Nokas-ranet - VG

- Er dette et fengsel? - nyheter - Dagbladet.no

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005

Forsvaret kom fram til for lenge siden at grenaderene er en god salderingspost; "Ja, det var en god idé, vi kan kutte i X ytelse eller gode for å spare Y mengde penger... dette er jo tross alt bare snakk om grenaderene - skrubben i Forsvaret som jo slutter så det koster etter uansett".
    Ærlig talt, hvis man som beslutningstager i rent alvor står og klør seg i hodet og ikke helt skjønner hvorfor de der "bortskjemte møkkagrenaderene" driver og slutter i hopetall, da er man rimelig åndsfraværende "inni der". Det, eller at noen under deg ikke har spilt en som beslutningstager god ved å korrekt gjengi og videreformidle tingenes faktiske tilstand.

Jeg er enig i alt det Voodoo sier, og selve roten av problemet er som folk sikkert skjønner penger - det pluss et par andre forhold.

Uten nok penger i systemet;
    - Bor man rævva og har rævva fasiliteter for all "etter jobb" aktivitet forøvrig.

- Har man ikke råd til å tilby en meningsfull tjeneste (herunder ammunisjon, kurs, Ø og ellers givende innhold i det daglige) til de ansatte som utvikler én faglig. Dette gjelder forøvrig også for befal/offiserer.

- Har man ingen muligheter for å gi grenaderene (og på sikt også spesialistene) noen som helst incentiver for å holde på dem over lenger tid. Sist ut på slaktebenken var jo f.eks. denne stipendordningen som gav grenaderer 20.000kr per kontraktsår for sivil kursing og utdannelse, pluss 60.000kr ved fullført treårskontrakt. Nå står man jo som grenader igjen ofte med kun NA-lønn per måned, som er noe slikt som 14.000kr etter skatt.

- Kommer man inn i en ond og selvforsterkende sirkel der Grenader-A i infanteriet - eller hvor annet - vegrer seg for å begynne på jobb igjen etter sommerferien, fordi at nå er det "rykk tilbake til start" og back til basics, med øvelse bivuakk-1 og eviglange dager med hurtig stillingsbesettelse og "fire skudd, på kommando, ild!" det neste året... fordi nå er det nyinntak av nye grenaderer etter at over halvparten av troppens grenaderer sluttet etter ett år på kontrakt før sommerferien, fordi alt det skrevet over. Og dette har gjentatt seg de siste fem årene før dette igjen. Med andre ord: Man kommer seg aldri videre noen vei.

I tillegg til det rent økonomiske, så hjelper det heller ikke på for evnen og viljen til holde det gående lenge i Forsvaret å måtte bo og jobbe på et sted i landet man kan se verdens ende fra.

Det hjelper heller ikke på at tonen befal-grenader og tjenestens art flere (men ikke alle!) steder i Forsvaret har gått fra å være god og kollegial, til å bli preget av sånn unødvendig bullshit man er mest vant med fra førstegangstjenesten, og til og med rekrutten. Da blir arbeidsmiljøet i lengden dertil kaustisk og giftig, og folk slutter fordi det liksom blir litt feil å omtrent måtte gå opp i rett og melde seg for troppsbefalet som ansatt på tredje året.

Sist, så er misjons- og deployeringstørke aldri en god greie for å holde på folk - på tross av hva folk måtte mene om at dette er feil motivasjon for å tjenestegjøre, og at sånn der (pretensiøst) "jeg blør for konge, fedreland og flaggets heder"-greier er den korrekte motivasjon.

---

Så... Forsvaret er fortsatt i pengeknipe, og økte pengebevilgninger for budsjettet 2016 går primært for å dekke opp større materiellinvesteringer. Noen får ta og finne fram tryllestaven og trylle grenaderene til å bli værende ut kontraktene sine...
    Elite Som En Trensoldat

OR-4+ Ledende konstabel
    Ble medlem
    2012

Jeg synes argumentet for å ha grenaderer faller litt bort hvis de ikke får øve eller mesteparten slutter etter et år, da kan vi heller ha flere værnepliktige

OR-4 Konstabel
    Ble medlem
    2011

NOF-Konferanse for vervede:

FØLER SEG UTNYTTET
    "Et av hovedproblemene er at vi ikke blir verdsatt", sier flere av deltagerne under NOFs første vervedekonferanse.
    Vi i NOF trenger alle innspill vi kan få - nettopp for å kunne hjelpe deg med en mer forutsigbar arbeidssituasjon. Dette er en oppfordring til deg som vervet! Ta kontakt med oss på telefon eller mail - så hjelper vi deg!
    Skap gjerne en debatt her å facebook for å synliggjøre hvilke problemstillinger dere står overfor.
    Ikke glem at vi i NOF ånder og lever for å være din makker - hver eneste dag.

Les om hele konferansen her:

En historisk konferanse
    Dona Ferrea

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post

Sist, så er misjons- og deployeringstørke aldri en god greie for å holde på folk - på tross av hva folk måtte mene om at dette er feil motivasjon for å tjenestegjøre, og at sånn der (pretensiøst) "jeg blør for konge, fedreland og flaggets heder"-greier er den korrekte motivasjon.

---
    Det er vel her det ligger til syvende og sist?

Hvis man som grenader går og trør på Setermoen eller Rena og har ingen misjon i sikte - og er happy med det - så er det jo kanskje heller ikke deg vi vil ha? Om da grenaderen hadde holdt til i Gardeleiren eller på Madla bynært og med godt fritidstilbud så ville det nok fremdeles vært et problem. Grenader"enheter" må brukes for å holde på folkene, og det er ærlig talt nok av FN-misjoner som skriker etter folk.

Da kommer problemet med ekspedisjonsforsvar eller forsvar, men rekrutteringsmessig så må de være i arbeid.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004

Jeg synes denne tråden er såpass viktig at bumper den.

Hvorfor slutter en del grenaderer (deg eller noen du kjenner) før det har gått 3 år?
    Hva skulle til for at disse hadde stått lengre?
    Hva motiverer den enkelte?
    9-8, 9-8 dette er 9.. Iverksett bmp over!!

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2015

Eg slutta som grenader etter 5 år i(2006) siden forsvaret ikkje hadde tilbud til meg bortsett fra GBU. Forsvaret kom ikkje med noke anna tilbud heller.

Men no rekner eg me at forsvaret vil ha eit tilbud til grenader/OR spesialister når dei har passert 30 til 34 år slik at desse skal at dei kunne får grad OR-5+ og kunne få T-60.

Evt kunne utdanne folk til spesialister i OR-3/4 som får T-60.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

OR-4 Konstabel
    Ble medlem
    2011

Sitat Opprinnelig skrevet av carebear Vis post
    Jeg synes denne tråden er såpass viktig at bumper den.

Hvorfor slutter en del grenaderer (deg eller noen du kjenner) før det har gått 3 år?
    Hva skulle til for at disse hadde stått lengre?
    Hva motiverer den enkelte?
    Etter det jeg har opplevd:
    1) Generelt dårlig lønn. Det eneste grenaderer tjener penger på er Ø-døgn(noe som i for seg er ekstremt dårlig betalt i seg selv), noe som det bare blir mindre og mindre av. I tillegg, så avdelingene følge opp nivåene på den enkelte. Hvis det ikke er noe mer utfordringer for en 3. års grenader, så går man lei. Man må tilpasse læringen også til den eldste og mest erfarne. Står man på stedet hvil og ikke kommer noen vei med enten det ene eller det andre, så slutter folk(etter min mening).

2) Bedre lønn, enkelt og greit. Man ønsker et profesjonelt forsvar, noe som vil si at man må ha en høyere ståtid i avdelingene. Da vil folk bli eldre, og da må de ha bedre lønn for å få familielivet(som gjerne kommer i midten av 20-årene) til å gå rundt. Altså, ~14k i mnd betaler faktisk ikke regningene til folk som begynner å etablere seg.

Samt, å dele opp læringen gruppevis vil kunne bidra. Det virker som om toppnivået er nådd, og de eldste grenaderene ikke har bie mer å lære. Så da blir de enten brukt som instruktører(noe som i og for seg kan være bra) eller blir stående på stedet hvil i lang tid.

3) Penger er alt. Ikke at folk er kyniske og pengegriske, men man kommer seg faktisk ikke fra flekken uten det, samme hva slags ideologi man har i starten av en forsvarskarriere. Til syvende og sist, så handler det til slutt om penger.

Mine two cents i promille.
    Dona Ferrea

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004

Godt og viktig svar fra opshunter!
    Er det flere som støtter seg til dette?

En av årsakene til at avdelingsbefalsordningen ikke fungerte, var nettopp det at folk ikke så en fremtid i Forsvaret med T35.
    Dette må vi unngå nå. NOF og BFO har begge ønsket at T60 skulle være regelen, ikke unntaket. Jeg etterlyser klarere kriterier for T60 slik at en fremtid i Forsvaret kan avklares på et tidlig stadie, og dermed motivere flere til å stå lengre.
    Jeg ønsker at T60 kan gis til flest mulig. Jeg tror ikke det blir et problem at for mange allikevel står til de er 60. Hvor mange KS-folk slutter i Forsvaret før de er 60? Nordmenn er generelt ikke redd for å bytte jobb og søke nye utfordringer.

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Når det gjelder lønn, så finner jeg på https://forsvaret.no/karriere/utdann...r-som-grenader at "Grenaderer i Hæren lønnes etter lønnsramme 32, alternativ 3-5. Øvelsestillegg og annen kompensasjon kommer i tillegg." Med forbehold at dette er riktig, så betyr det at grenaderene i det gamle systemet vil ha lønnstrinn mellom 21 og 35 (etter 16 år).

Nå ser vi av den nye lønnstabellen (http://www.nof.no/images/Marketing/b..._jan%20web.pdf) at den samme lønnsrammen kun gjelder for OR2, altså grenaderer med mindre enn fire års tjeneste. De som står til de er 35 vil være OR4 på den tiden, og en OR4 med 16 års ansiennitet ligger på lønnstrinn 44, hvis holder oss til alternativ 5. Altså en betydelig bedre lønn. Og dersom vedkommende anses å ha aldersuavhengig kompetanse, og kunne stå til han er 60, vil han være OR4+, og med 28 års ansiennitet ende opp på lønnstrinn 53 (fortsatt ved alternativ 5).

Jeg synes ikke dette ser ille ut, og det gir, i motsetning til det gamle systemet, mulighet for å få en lønnsutvikling fullt på høyde med det offiserer, i hvert fall til og med kaptein, har.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004

Sitat Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
    Etter det jeg har opplevd:
    1) Generelt dårlig lønn. Det eneste grenaderer tjener penger på er Ø-døgn(noe som i for seg er ekstremt dårlig betalt i seg selv), noe som det bare blir mindre og mindre av. I tillegg, så avdelingene følge opp nivåene på den enkelte. Hvis det ikke er noe mer utfordringer for en 3. års grenader, så går man lei. Man må tilpasse læringen også til den eldste og mest erfarne. Står man på stedet hvil og ikke kommer noen vei med enten det ene eller det andre, så slutter folk(etter min mening).

2) Bedre lønn, enkelt og greit. Man ønsker et profesjonelt forsvar, noe som vil si at man må ha en høyere ståtid i avdelingene. Da vil folk bli eldre, og da må de ha bedre lønn for å få familielivet(som gjerne kommer i midten av 20-årene) til å gå rundt. Altså, ~14k i mnd betaler faktisk ikke regningene til folk som begynner å etablere seg.

Samt, å dele opp læringen gruppevis vil kunne bidra. Det virker som om toppnivået er nådd, og de eldste grenaderene ikke har bie mer å lære. Så da blir de enten brukt som instruktører(noe som i og for seg kan være bra) eller blir stående på stedet hvil i lang tid.

3) Penger er alt. Ikke at folk er kyniske og pengegriske, men man kommer seg faktisk ikke fra flekken uten det, samme hva slags ideologi man har i starten av en forsvarskarriere. Til syvende og sist, så handler det til slutt om penger.

Mine two cents i promille.
    Altså lønn, egenutvikling og utfordringer.
    Også her meget, meget viktige momenter. Flere som kjenner seg igjen i dette?

Hvordan få til en bedre lønn? Utnytt grenaderene/konstablene mer. La disse få utenlansdoppdragene og øvelsene. Sørg for at grenaderene blir med i kampen om lønnsutvikling. Forsvaret har tilsynelatende havnet bakpå i lønnskampen. Nå tjener sykepleiere og politi mer i grunnlønn enn befal med tilsvarende lengde på utdanning og ansiennitet. Har man sett på dette for grenaderer? Hva med grenaderer med relevant fagbrev. Hvorfor skal ikke en grenader-sykepleier, grenader-mekaniker, grenader-elektriker eller grenader-ambulansearbeider tjene tilsvarende i grunnlønn som sin sivile motpart?
    Det må på plass utdanninger for grenaderer som tar høyde for mange års utvikling. Fagbrev inn i grenadertiden er en ting. Men også det å få hevet nivået og utfordringene. Fullskala trening. Høyere nivå på enkeltmannsferdigheter, videregående kursing i inn- og utland.
    Grenaderkursene er muligens noe som kan bidra her. Gi grenaderer opplæring innen det å være instruktør/undervisning. Innføring i bruk av Forsvarets maler for produksjon av leksjonsplaner, powerpoints og fagplaner. Innføring i regler og rutiner rundt prosjektarbeid, arbeidsgrupper og forskning. Med slikt som dette kan dette gjøre grenaderer relevant på våpenskolenivå og ulike prosjektgrupper/arbeidsgrupper og dermed faktisk få en påvirkning på ulike prosjekt og nyutviklinger. Og mer lønn, og T60 (aldersuavhengig kompetanse).

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2015

Når du gjelder gradsopprykk for Grenaderer så synst eg at eit system der vi skal ha 60-70 % av OR-2 til 4 skal igjennom GBU, for å kunne få T60 er greit, og resten av OR styrken kan få T60 pga aldersuavhengig kompetanse er riktig.

Vi kan ikkje ha det slik at vi får at ein OR-2 til kan stå i stillingen som MG to-er fram til han er 60, men at viss vedkommande ønsker ein karriere i forsvaret, må han videre utvikle seg vha GBU eller andre kurs som gir han pedagogisk utdanning, som lar han bli ein god instruktør eller god lagleder. og dermed kunne ha normalopprykk forbi OR-5.

aldersuavhengig kompetanse bør henge høgt også, men desse bør få gode faglig utviklings muligheter. og f.eks ein mekanikker bør kunne få T60 etter å ha bli godkjent på 3 kjøretøy typer.

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010

Kjapt spørsmål fra salen: Det verserer så mange rykter om dette, så fint om noen kan komme med det rette svaret; hvordan er ansatte i forsvaret stilt i forhold til pensjon, til helsestell/tannlege og bespisning. Er dette gratis/sponset av arbeidsgiver, eller betales dette av de ansatte selv?
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

OR-4 Konstabel
    Ble medlem
    2011

Sitat Opprinnelig skrevet av yamaha Vis post
    Kjapt spørsmål fra salen: Det verserer så mange rykter om dette, så fint om noen kan komme med det rette svaret; hvordan er ansatte i forsvaret stilt i forhold til pensjon, til helsestell/tannlege og bespisning. Er dette gratis/sponset av arbeidsgiver, eller betales dette av de ansatte selv?
    Tannlege er gratis første året som grenader. Om man får noen rabatter etter det er jeg usikker på. Mat betaler man selv for.
    Dona Ferrea

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005

Tannlege er gratis første året og for utvalgte avdelinger som 'står på beredskap' HRS m/ TMBN og FSK på Rena i alle fall.

Alle har rett på gratis kontroll for å få 'godkjent tannstatus', som er et (mer eller mindre) formelt krav for å kunne bli gitt intops klarering - blant annet.

Så spørs det veldig hvilken tannlege du kommer borti. Det er fullt mulig å bøye og tøye litt på reglene og personlig synes jeg det var latterlig at grenaderer med lite lønn som gjorde en tjeneste for Norge, måtte betale for tannbehandling i Forsvaret - og ordnet det deretter.
    As you wish.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004

Sitat Opprinnelig skrevet av Voodoo Vis post
    Tannlege er gratis første året som grenader. Om man får noen rabatter etter det er jeg usikker på. Mat betaler man selv for.
    Pensjon i Forsvaret

http://offisersbladet.no/images/uplo...pensjon_v6.pdf

For personell i Forsvaret som er i stillinger der de skal være gripbare for utenlandsoperasjoner, så får man gratis sjekk av tannstatus og helsestatus, inkludert aktuelle vaksiner. Men helsebehandling, inkludert tannhelse må betales av egen lomme dersom man er grenader forbi første året. Mat betaler man selv som nevnt over, men på kurs og øvelser dekkes dette normalt av arbeidsgiver. Prisene i spisemessene for hele døgn er også stort sett billigere enn om man måtte ordne alle måltider selv. Man får da 3 måltider i døgnet med så mye man orker/har tid til å spise, og slipper tid på matlaging og oppvask.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Så er vel også boligene, selv om folk langt fra er fornøyde med standarden, også ganske rimelige?
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Det stemmer.
    Ad tannlegetjeneste så antar jeg det samme gjelder for grenaderer som avdelingsbefal - i hvert fall nå som de får T35: kontroll for de som har krav til tannstatus (eks TMBN) er gratis, men de faktiske tiltakene må dekkes selv. Samme er vel i utgangspunktet tilfelle med legebehandling og legetimer - gratis på sykestua for vpl, fastlege for ansatte. Noen får korrigere hvis jeg bommer her.

Et moment er også kursing, som tidligere nevnt. Vi ønsket for en tid tilbake å sende to grenaderer på instruktørkurs LMG. De var blant de mest erfarne i troppen på våpenet, skyttere i lagene sine og var tiltenkt rollen som superbrukere og instruktører i troppen. Dessverre er det slik at instruktørkurs er forbeholdt befal. Vi måtte sende to stk uten nevneverdig erfaring utover et "brukerkurs minus", da man velger å se helt bort fra avdelingens evne til å vurdere hvem som er den best egnede kandidaten. Synd for grenaderene.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2015

Sitat Opprinnelig skrevet av kilopapa Vis post

Et moment er også kursing, som tidligere nevnt. Vi ønsket for en tid tilbake å sende to grenaderer på instruktørkurs LMG. De var blant de mest erfarne i troppen på våpenet, skyttere i lagene sine og var tiltenkt rollen som superbrukere og instruktører i troppen. Dessverre er det slik at instruktørkurs er forbeholdt befal. Vi måtte sende to stk uten nevneverdig erfaring utover et "brukerkurs minus", da man velger å se helt bort fra avdelingens evne til å vurdere hvem som er den best egnede kandidaten. Synd for grenaderene.
    Det er vel eit moment i den nye ordningen at offiserer ikkje skal undervise soldater i våpenbruk, det vil bli forbeholdt spesialistane. Så vi får håpe at kurs katalogen blir endra ASAP, slik at dei OR 3-5 kan brukes som instruktører. For det bør ikkje være slik at det er OR-5 til OR7 som skal undervise troppene i våpenbruk.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004

kilopapa, stemmer med det du skriver med tannhelse og almennhelse. Men også kontrollen på helsestatus (medisinsk skikkethet for intops) er gratis.

Når det gjelder intruktørkurs er det synd å høre at dere opplevde å få avslag på å sende grenaderer på dette. Men jeg skjønner det gamle systemet, der grenaderer kun fikk 3-årskontrakter og mange sluttet før første kontrakt var over. Man ønsker jo å satse på de som skal være lengst i systemet.
    På den annen side er nettopp slike kurs kanskje det som skal til for å få folk til å være lengre. Føle anerkjennelse, å bli verdsatt og se en fremtid i avdelingen.
    Jeg har opplevd avdelinger som gir sine vervede slike kurs, og ståtiden på slike vervede har generelt da vært høyere enn snittet ellers. Men det kan komme av mange andre faktorer også.
    Det er absolutt viktig å få slike kurs til grenaderer. Det vil være de som blant annet har mest brukererfaring med avdelingsvåpen. På den annen side er det ikke alle avdelinger som har grenaderer. Så det vil være viktig at også sersjantene får de samme instruktørkursene. Og både nå og fremover vil det være tidligere grenaderer som også blir sersjanter, og som kan ha lang erfaring med våpen og annet som de bør være instruktør på. Så jeg håper spesialister i store deler av spennet får mulighet til å "spesialisere" seg videre.

OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2015

Litt off-topic, men når vi på en måte er inne på skille mellom befal og grenaderer: Hvorfor kan en pliktsjant med sprengningskurs 1A lede sprengning, mens den (mye) mer erfarne STING-grenaderen må ha et ansvarlig befal som har oversikt? Hvorfor kan ikke vognføreren med 5 års erfaring stå VK ved behov? Samme med skytebaneleder, hvorfor får ikke grenaderer utsjekk og kan gjennomføre dette?

Jeg synes regelverket på enkelte av disse punktene burde vært oppdatert, og at eks. KP-sjef kan gi disp for erfarne grenaderer. Synspunkter?
    Sist endret av 8A1; DTG 262343A Mar 16 kl Saturday Begrunnelse: Trykkleif

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2005

Burde vel egentlig innføre en naturlig progresjon fra grenader til befal? Hvis grenaderen er så løk at han etter noen år i stillingen ikke er moden for en lav befalsgrad burde han kanskje ikke være grenader heller? Alternativt som du sier, oppdatere regelverket slik at dispensasjon kan gis for grenaderer som beviselig har peiling på faget det gjelder.

Nå begynte jeg for øvrig å tenke på de litt spesielle forholdene som gjelder myndighet hos VAB, det blir jo mye det samme konseptet?
    meh

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Hvordan beholde grenaderene?

Snudd på hodet: hvorfor skal en erfaren (la oss si 5-10 år) grenader som er såpass oppegående i hodet og har såpass sosiale ferdigheter at han er i stand til å instruere andre og også ha ledelsesansvar for andre bli værende som grenader (OR 1-5) og ikke ta kurs i ledelse og pedagogikk som gjør ham/henne til sersjant (OR 6 etc.)?

Edit: Flex kom meg i forkjøpet med omtrent det samme som jeg skrev.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-2 Visekonstabel
    Ble medlem
    2015

Forsåvidt enig, det burde være "norm" at grenaderer som har evner og ønsker å bli befal skal få GBK. Det er dog ikke det jeg stiller spørsmål med, men hvorfor befalsgrad er et må-krav til mye i forsvaret. Mye av poenget med spesialistordningen er at man skal kunne stå på lavt nivå lengre dersom man ønsker.

I min avdeling nyttes eksempelvis grenaderer med VF- og skytter-kompetanse når den vernepliktige nabotroppen skal utdanne pliktsjanter til VK, både som HJI og noen ganger som vogncrew. Greit nok, som VK har man P-ansvar, og dersom man er fast VK burde man absolutt være befal. Det jeg snakker om er at grenaderer unntaksvis kan stå VK ved behov.

Her kan man enkelt sette et par krav, som 2 års relevant erfaring og gjennomført VK-kurs, i tillegg til påtegning fra KP/ESK-sjef. Noe slikt ville gjort hverdagen enklere i min avdeling, og jeg tror mange andre savner denne muligheten.

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2004

Et normalavansement fra grenader til befal vil jeg være imot. Det bryter med det vi prøver å bygge opp med tydelige krav for å sitte i OR/OF-stillinger. Men nå har jo også jeg alltid syntes at midlertidige grader er en uting.

GBK er veien for å gå fra å være grenader til sersjant.

Jeg ser motivasjonen hos grenaderer som elsker sitt fagfelt, som f.eks VF. Men tar denne GBK, så blir grenaderen VK og får ikke lenger være VF. Disse grenaderene vil kanskje være meget gode VK-emner, men bør få gjøre det de elsker, og bli enda bedre i det. I Forsvaret har det vært altfor mye press på at man må videre...

Men, jeg mener da, som 8A1 er inne på, at slike grenaderer må kunne få lov å bli instruktører, og ansvarlige, og kunne tre inn i lederrollen når det er behov. Kursrekkene må åpne for dette. Regelverket må åpne for dette.
    Og det er jo slik, at NLF må kunne ta over dersom LF faller fra. Ofte er NLF grenader, han/hun må da også trene på rolle som LF innimellom. Noe noen avdelinger nå også gjør.
    Med grunnleggende og videregående grenadersutdanning på plass, kan dette være kurs, i kombinasjon med ulike instruktørkurs/liknende, gi grenaderer mulighet til å fylle en del roller som befalet nå har vært enerådende på.

Og så har man jo SKMT (Spesielle kategorier militært tilsatte) - gradene. Dersom man har en relevant bachelor eller mastergrad, skal det være mulig å tilsettes både innen OR og OF-søylene med denne SKMT-tittelen i tillegg til grad. Det åpner jo da for blant annet tilsetting av sykepleiere uten GBU, inn i en OR5-stilling eller høyere.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2012

Sitat Opprinnelig skrevet av carebear Vis post

Og så har man jo SKMT (Spesielle kategorier militært tilsatte) - gradene. Dersom man har en relevant bachelor eller mastergrad, skal det være mulig å tilsettes både innen OR og OF-søylene med denne SKMT-tittelen i tillegg til grad. Det åpner jo da for blant annet tilsetting av sykepleiere uten GBU, inn i en OR5-stilling eller høyere.
    En sykepleiere med GBU?

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005

Har vi noen allierte som plasserer sykepleiere i OR-søylen forresten? (Både US og UK plasserer dem som OF, svjv)
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005

Et par ting, ref sprengningstjeneste, skytebaneledelse og instruktørkurs:
    1.
    Dette med grenaderer og sprengningstjeneste. Denne oppfattelsen er noe som har kommet den senere tid, i denne mellomperioden mellom "den gang" da gjennomsnittlig ståtid for grenaderer gjerne var på to kontraktsperioder (6 år) minimum, og nå når spesialistkorpset har blitt opprettet. Perioden mellom "da og nå" har vært preget av:
    A) Ekstremt lav ståtid for grenaderer flest, av ymse årsaker...

B) En oppfatning blant IMHO en god del befal og offiserer på lavt- til middels-, til høyt nivå der grenaderer basically bare har vært sløkkede menige som er "dumme nok til å ta førstegangstjenesten sin opp igjen år etter år etter år". Denne holdningen gjerne litt som følge av nettopp A) - lav ståtid hos grenaderene. Befal- og offiserer har med andre ord gjerne ikke hatt den samme tiltro til vervede soldater som man hadde for 8-10 år siden. Og dette skjønner jeg faktisk ganske godt at har vært tilfellet - igjen, slik ståtiden har vært de senere år. Jada, ond sirkel, og så videre...

Men faktisk, så står det ingenting i UD 2-1, om at grenaderer eksplisitt ikke får være Sprengningsleder, på grunn av manglende befalsutdannelse. Tvert imot, så står faktisk ordet "erfaren vervet" eller noe slikt eksplisitt nevnt. Derimot, så kan ikke en grenader/vervet være Øvingsleder eller ansvarlig for den overordnede sikkerheten på en øvelse.

Sprengningskurs Klasse 1A skal stadig gjøre eleven i stand til å:
    - Selv gjennomføre enkelt sprengningsarbeid.
    - Lede enkelt sprengningsarbeid.
    - Utdanne andre innenfor enkelt sprengningsarbeid (men dog ikke ha noe sertifiseringsmyndighet innenfor sprengningsutdanning - det er det vel stadig kun HVS-MER og FAES som har).

Det er ingen klausuler eller unntak på dette kurset, som sier at "dette og dette og dette gjelder ikke vervede" - med mindre det har kommet endringer de siste 1-3 år som jeg ikke har fått med meg. Så dermed, så faller dette her "nei, får ikke lov"-greiene tilbake på at den avdelingen dette gjelder enten ikke har lest og forstått det faktiske regelverket, eller har selv valgt/definert seg bort ifra regelverket fordi ledelsen har et tillitsproblem e.l. med den vervede soldatmassen i avdelingen.

2.
    Når det gjelder grenaderer som skytebaneledere, så i likhet med sprengningstjeneste/Sprengningsleder, så står det ingenting i UD 2-1 (med mindre det har kommet endringer det siste året) som sier at grenaderer/vervede eksplisitt IKKE får være skytebaneledere. Vervede som er funnet skikket kan helt fint stå skytebaneleder, men Øvingsleder skal stadig være befal/offiser. Dette kan f.eks. løses ved at Grenader-1 har ansvaret for tjenesten på Skytebane-1, mens Befal-2 styrer tjenesten på Skytebane-2 og Befal-3 - som også har dobbelhatt og er Øvingsleder - kan stå og styre tjenesten på Skytebane-3, og gjerne ha en HJI der, som kan ta over dersom man plutselig må avgårde og være mer Øvingsleder enn Skytebaneleder på denne Bane-3.

3.
    Når det gjelder dette med instruktører - og spesielt hovedinstruktørerer på våpen - som kilopapa nevner, så har dette vært noe til problem ja. Og da spesielt om man da jobber i en avdeling som ikke har noe særlig tyngde bak seg og kan pushe igjennom, på tross av hva som liksom er, eller skal være "policy".

Problemet her har for alle praktiske formål dreid seg om en enkeltperson/offiser (skal ikke nevne navn her, men regner med flere vet hvem jeg snakker om) som har sittet - altfor lenge i samme stilling IMHO - og har kunnet drive med "policymaking" på egenhånd, og som er/har vært en sånn der erkekonservativ oldschool offiser fra 19-pilogbue som mener at siden grenaderer ikke har obligatorisk 4-ukers pedagogikkmodul - eller hvor lenge denne er på om dagen - fra Befalsskolen, så er dem da også helt uskikket til å instruere innenfor noe som helst også (og kan til nøds være hjelpeinstruktører). Sist jeg hørte om denne personen, så skulle han snart gå av med pensjon, så hvis han fortsatt sitter i samme stilling, så er det nok ikke så altfor lenge til han er ferdig.

Ondsinnede rykter eller hearsay avsnittet over? Det får folk finne ut av selv...
    Elite Som En Trensoldat

OR-6 Oversersjant
    Årets milforumist 2018

Ble medlem
    2006

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Har vi noen allierte som plasserer sykepleiere i OR-søylen forresten? (Både US og UK plasserer dem som OF, svjv)
    Jeg mener franske sykepleiere er OR.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Jeg mener franske sykepleiere er OR.
    Trur tyske og er i OR søyla,

Sent fra min SM-T550 via Tapatalk

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Sitat Opprinnelig skrevet av MMB Vis post

3.
    Når det gjelder dette med instruktører - og spesielt hovedinstruktørerer på våpen - som kilopapa nevner, så har dette vært noe til problem ja. Og da spesielt om man da jobber i en avdeling som ikke har noe særlig tyngde bak seg og kan pushe igjennom, på tross av hva som liksom er, eller skal være "policy".

Problemet her har for alle praktiske formål dreid seg om en enkeltperson/offiser (skal ikke nevne navn her, men regner med flere vet hvem jeg snakker om) som har sittet - altfor lenge i samme stilling IMHO - og har kunnet drive med "policymaking" på egenhånd, og som er/har vært en sånn der erkekonservativ oldschool offiser fra 19-pilogbue som mener at siden grenaderer ikke har obligatorisk 4-ukers pedagogikkmodul - eller hvor lenge denne er på om dagen - fra Befalsskolen, så er dem da også helt uskikket til å instruere innenfor noe som helst også (og kan til nøds være hjelpeinstruktører). Sist jeg hørte om denne personen, så skulle han snart gå av med pensjon, så hvis han fortsatt sitter i samme stilling, så er det nok ikke så altfor lenge til han er ferdig.

Ondsinnede rykter eller hearsay avsnittet over? Det får folk finne ut av selv...
    Stemmer nok greit dette - uten at jeg har noe på oldschool offiserer - i og med at svaret på dette fra HVS var at man måtte ha bestått denne instruksjonslæren på BS. Dette er jo, som du gjerne er klar over, Hærens valgte løsning på instruktørutdanning. Dette betyr i sin tur at en adjutant som aldri har tatt i en LMG - for å bruke dette eksempelet - er langt bedre egnet som instruktør på våpenet enn en LMG-skytter fra en manøveravdeling som står som lokal instruktør på andre ting og anbefales av avdeling som avdelingens beste kandidat til kurset. Forhåpentligvis blir dette bedre med ny ordning.

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Lignende tråder

1. Beholde beret ved avd bytte?
    By Jarngreipr in forum Generell militærhistorie
    Svar: 12
    Nyeste innlegg: DTG 020203A Jul 14, Wednesday
  2. Svar: 8
    Nyeste innlegg: DTG 261233A Nov 13, Tuesday
  3. Hvordan holde på grenaderene?
    By Sofakriger in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 87
    Nyeste innlegg: DTG 041143A May 13, Saturday
  4. Beholde muskler som fallskjermjeger/spesialjeger?
    By Knife in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 68
    Nyeste innlegg: DTG 131112A Apr 10, Tuesday
  5. hvordan?
    By lauk in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2
    Nyeste innlegg: DTG 111401A Feb 06, Saturday

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine