Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

General Bull-Hansen med hyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt drlig lyd). #FMR
Side 3 av 3 FrsteFrste 123
Viser resultatene 81 til 105 av 105

Trd: Fagmilitrt Rd 2015: Heimevernet reduseres. Sjheimevernet legges ned

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Fagmilitrt Rd 2015: Heimevernet reduseres. Sjheimevernet legges ned

De tyske MG3ene (Hrens) er i dag 45 r gamle og br vre fullstendig utslitte og kassable. Jeg vet ikke i hvilken grad MGer har blitt utvekslet mellom Hren og HV, pr 2003 hadde det ikke vrt noen utveksling. HVs tyrkiske MGer er 21 r gamle, men har alts bare vrt i bruk de siste 15-16 rene (pipene er 15-16 r gamle). HV har heller ikke vrt s intensive i bruken, jeg kan ikke helt forst at de tyrkiske er utslitte alt, i hvert fall hvis de bare har blitt brukt av HV.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Sv: Fagmilitrt Rd 2015: Heimevernet reduseres. Sjheimevernet legges ned

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    No er ikkje HV og Hren noko som er likt, HV er ikkje berre infanteri. HV er og SHV og LuftHV.
    Luft-HV har jo blitt en klon av Land-HV, bare at objektene er Luftforsvarets stasjon A og B. Fr var de Luftvern-HV, og mye nrmere Luftforsvarets luftvernartilleri.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    3

Merkelig hvordan denne trden har sport av til en diskusjon rundt MG-3

Sent fra min HTC One_M8 via Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Luft-HV har jo blitt en klon av Land-HV, bare at objektene er Luftforsvarets stasjon A og B. Fr var de Luftvern-HV, og mye nrmere Luftforsvarets luftvernartilleri.
    Ja, du har dessverre rett der, men enda s lenge har vi eit SHV. Eit SHV som har andre oppgver enn ligge som skyteskiver utan for eit objekt.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

De tyske MG3ene (Hrens) er i dag 45 r gamle og br vre fullstendig utslitte og kassable. Jeg vet ikke i hvilken grad MGer har blitt utvekslet mellom Hren og HV, pr 2003 hadde det ikke vrt noen utveksling. HVs tyrkiske MGer er 21 r gamle, men har alts bare vrt i bruk de siste 15-16 rene (pipene er 15-16 r gamle). HV har heller ikke vrt s intensive i bruken, jeg kan ikke helt forst at de tyrkiske er utslitte alt, i hvert fall hvis de bare har blitt brukt av HV.
    Tysk MG er observert i HV-teig. Men de fleste er tyrkiske. Noen av vpenfolka i HV er ufattelig flinke, og fikser de sykeste skadene. En titt inn avslrte ogs et meget stort reservedelslager.

Snn forvrig s er ikke lagrene komplette alle steder, det fremgr jo av GIHV p Facebook. Men han prioriterer fylle opp manglene. Omrdet jeg tilhrer hadde oppsiktsvekkende f mangler i r, og det var kommet inn mye nytt snacks. Nytt utstyr som har stor betydning for kapasitetene til omrdet, og snt gjr ogs godt for moralen til troppene.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Newsflash:

Vi har jvlig mye penger, vi vet bare ikke prioritere riktig.
    two to the heart, one to the mind...

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Skal ikke la dette bli en MG trd men kort oppsummert s er det ganske store kvalitetsforskjeller mellom de tyske og de tyrkiske. Punktsveisen fra Tyrkia er ganske drlig og ramler fra hverandre.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Skal ikke la dette bli en MG trd men kort oppsummert s er det ganske store kvalitetsforskjeller mellom de tyske og de tyrkiske. Punktsveisen fra Tyrkia er ganske drlig og ramler fra hverandre.
    Merker stor forskjell p de tyrkiske og tyske produserte MG'ene. Hadde en episode p en trening hvor 2 stk MG (tyrkiske) rett og slett ble skutt i stykker (deler sprutet over alt) nr de ble skutt med. Heldigvis kom det noe godt ut av det, fikk tatt ut 2 splitter nye Tyske fra lager!

Nr det gjelder nedleggelsen av SHV er det svrt synd, hper virkelig at de finner penger til hvert fall opprettholde SHV sine innsatstyrker. Fikk sett under velse Oslofjord hvor deres kapasitet kom med og hjalp til med kunne sikre det objektet min Istyrke hadde som oppdrag beskytte, dette objektet l ogs inntil sjen med ca 40% av omrdet sitt. Uten SHV hadde vi ikke kunnet sikret dette omrdet p en like god mte..

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

At HV skolen p Dombs flytter til Vrnes tror jeg er et bra tiltak da jeg ikke fordrar reiseruten til Dombs. KYP er en viktig del av Forsvaret som HV har gjort bra og jeg skjnner ikke logikken med legge det ned da jeg tror det er en rimelig ressurs som gir mye. Nr kostnadene med legge ned leiren p setnesmoen er s stor kan jeg ikke skjnne at det skal vre en besparelse sett over ti r, jeg velger bruke ti r som en mlestokk da det er lang tid i en verden i stadig forandring.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Frykter at HV-kutt rammer samfunnssikkerheten - Forsvaret - VG

Det er bare konstatere at Forsvarssjefen og jeg er uenige om hva Heimevernet kan og br brukes til. Klart HV skal ha som en hovedoppgave beskytte forsvarets infrastruktur i krise og krig. Men jeg mener det m vre en like penbar oppgave at HV bidrar til beskytte viktig infrastruktur i samfunnet generelt i krise og krig. Politiet har ikke ressurser og utrustning til sikre srlig mange samfunnsviktige objekter.

Selvflgelig skal Forsvaret, og da HV, beskytte det sivile samfunn!

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    10

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Frykter at HV-kutt rammer samfunnssikkerheten - Forsvaret - VG

Politiet har ikke ressurser og utrustning til sikre srlig mange samfunnsviktige objekter.
    Det er nok derfor FSJ fremhever at akkurat dette ikke er gitt HV som er direkte oppdrag, men nettopp Politiet. En lsning er at nettopp sikring av ikke-militre objekter blir endret til hre inn under HV sitt oppdrag og dermed lse ut midler.
    Eller at det bemidles mer til Politiet for f de til lse det.
    *smerte er midlertidig, re varer evig*

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av tego11 Vis post
    Nr det gjelder nedleggelsen av SHV er det svrt synd, hper virkelig at de finner penger til hvert fall opprettholde SHV sine innsatstyrker. Fikk sett under velse Oslofjord hvor deres kapasitet kom med og hjalp til med kunne sikre det objektet min Istyrke hadde som oppdrag beskytte, dette objektet l ogs inntil sjen med ca 40% av omrdet sitt. Uten SHV hadde vi ikke kunnet sikret dette omrdet p en like god mte..
    Om det er det objektet jeg tror det er, var jeg med p overta for dere og kan godt si at for oss som hadde som jobb sikre sjsia var shv en kjempe resurs. Og en resurs vi virkelig savna for to r siden.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Hva med legge ned hele HV som organisasjon og overfre alt av personell til Hren og organisere dem inn i en Bn pr. fylke? S fr vi Trnderbataljonen, Oslobataljonen, Finnmarksbataljonen Buskerudbataljonen osv. Fullstacker vi bataljonen med fem kompanier fem tropper fr vi ca. 30k mannskaper fordelt rundtom i Norge.
    Da unngr vi HVs spesialtilpasninger i driller og operasjoner og alle kan i prinsippet samvirke med hvilken som helst annen Hr-avdeling hvor som helst i landet.
    P overordnet niv vil vi da kunne kutte masse i HV stab og utdanning, all den tid utdanning og ledelse vil ligge innenfor etablert organisasjon i Forsvaret for vrig.
    Selvflgelig vil det koste penger trene disse, men jeg vil tro at man kan "spare" mye ved samtrene med stende avdelinger i landet.
    SHV legges under Sjforsvaret som en egen kystflotilje med samme hovedbaser som Sjforsvaret ellers, men med mindre FOB'er i eget omrde.

Hvor mye kan man spare ved en slik omorganisering?
    Sist endret av SlakaBall; 05-10-15 kl 15:15 Begrunnelse: Skrivefeil
    Bumpibump TM

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

1. Jeg er enig i at HV trenger et bataljonsniv. De strste distriktene vil f serise problemer med hndtere 30+ HV-omrder ved full mobilisering.

2. Bataljonene br ikke flge fylkesgrensene, rett og slett fordi befolkningsgrunnlaget ikke er likt. S man fr flere bataljoner i Oslo, og s blir det litt andre grenser andre steder.

3. Det er ikke gitt at man sparer p en slik omstilling. Man fr jo nye bataljonsstaber, de er ikke gratis de heller.

4. Hren og HV har i dag ganske ulike oppgaver. HV fremstr mer som Vakt og Sikring som skal forsvare objekter mot mindre grupper spesialstyrker/terrorister. Hren derimot skal danne frontlinje og kunne kjempe mot en mekanisert motstander. Det gir ulike operasjonelle konsept, og ulike driller. HV-omrdene er ulikt utstyrt kontra Hrens kompanier, og man kan dermed ikke overfre alt.

5. Per i dag har ikke Hren utdanning til alt HV trenger, dermed m HV ha eget opplegg. S lenge forsvarsgrenene ikke leverer nok befal og spesialister til HV, s m de drive egen utdanning. Noen m gjennomfre denne utdanningen, s lenge man forventer at HV skal ha kapasiteten.

6. Er det overskuddskapasitet i Hrens systemer som kan utnyttes ved en sammensling? Eller vil det bare skape merarbeid forske sl sammen to ulike organisasjoner? Vil det svekke Hrens fokus p sine oppgaver ogs mtte hndtere 30.000++ HV-soldater?

7. Oppgavene til SHV kan nok med fordel delvis overfres til Sjforsvaret sammen med soldatene. Dog br objektsikring av sjsiden av landobjekt bli igjen i Land-HV.

Sent from my iPad using Tapatalk

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Dette forutsetter at du fortsatt tenker at HVs oppdrag skal leve videre i ny struktur. Jeg tenker at oppdragene dr hen sammen med HV og at vi heller forsker ha et s enhetlig land, sj- og luftforsvar som mulig for spare inn "slseriet" med ha spesialiserte forsvarsgrupper for spesielle oppdrag (objektsikring) p spesielle objekter.
    Dette var jo ogs litt tanken bak "Kvalitetsreformen" i HV i begynnelsen av 2000-tallet, at et objektsikringsomrde i Oslo fint kan reise til Troms og vre avlsende enhet der oppe. Hvor ofte har det virkelig skjedd i en trenings/velses setting? Etter min kjennskap aldri. HV mistet et godt ledelses-ledd, fikk en ubrukelig IFO struktur og ble i mine yne spilt ut over sidelinjen i Forsvaret.
    Da kan man like gjerne ta skrittet helt ut og legge ned hele HV og heller styrke Landforsvaret.
    Bumpibump TM

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Og jeg har lenge ment at det er kontraproduktivt lre en soldat en ting gjennom 12 mneder med frstegangstjeneste for s avlre dette og lre noe nytt i HV.
    Bumpibump TM

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    111

I FMR foresls det sl sammen stabene til Marine og Kystvakt, og da synes jeg det er rimelig gjre det samme med Hrstab og HV-stab, innenfor rammen av landforsvaret. Dette er den administrative delen, i tillegg skal det iflg FMR etableres en landtaktisk kommando, en brigadekommando og en nasjonal territoriell kommando. Sistnevnte skulle vrt integrert med HV-staben. etablere den under Hrstaben i stedet, men med et spesielt ansvar for de underlagte HV-styrkene, burde ikke vre s problematisk.

Nr det gjelder den territorielle organisasjonen, kan det vre fornuftig beholde de 10 HV-distriktene som er foresltt i FMR (ikke noe i veien for kalle det HV selv om det tilhrer Hren). Det br sees p om det er mulig spare ved dobbelthatte noen, f eks om sjefen for en garnison eller base ogs kan vre distriktssjef.

Dersom innsatsstyrkene skal kunne settes inn over hele landet, slik det er foresltt i hvert fall for noen, br disse tilhre Hren, og vre satt opp som lette, mobile kompanier eller kompanistridsgrupper.

Omrdestrukturen kan ogs vre satt opp i kompanier (omtrent som n). Jeg ser forslaget om bataljoner, men er redd for at det blir en for tung organisasjon, i hvert fall dersom man tenker noe lignende en infanteribataljon med BK og PB. Kanskje heller bare en samling mer eller mindre selvstendige kompanier med en administrativ overbygning, men det er ikke sikkert man sparer noe ift i dag.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Dersom innsatsstyrkene skal kunne settes inn over hele landet, slik det er foresltt i hvert fall for noen, br disse tilhre Hren, og vre satt opp som lette, mobile kompanier eller kompanistridsgrupper.
    Og jeg er helt enig, men tenker at hvorfor ikke sette p alle omrder i nvrende HV som et slikt kompani? Samme driller, samme kunnskap, men forskjellig treningsmengde og ambisjoner..

Omrdestrukturen kan ogs vre satt opp i kompanier (omtrent som n). Jeg ser forslaget om bataljoner, men er redd for at det blir en for tung organisasjon, i hvert fall dersom man tenker noe lignende en infanteribataljon med BK og PB. Kanskje heller bare en samling mer eller mindre selvstendige kompanier med en administrativ overbygning, men det er ikke sikkert man sparer noe ift i dag.

Tanken min var kun administrativ inndeling, ikke ndvendigvis med alle elementene en bataljon inneholder.
    Bumpibump TM

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Jeg er ikke enig i at HVs oppdrag er borte. Vi gjr det fryktelig enkelt for en eventuell motstander om vi ikke forsvarer sentral militr og sivil infrastruktur. F.eks. mister luftforsvaret mye kapasitet om radarkjeden settes ut av drift ved hjelp av velrettet kommandoraid. Og videre settes sivile myndigheter under et veldig press om FI lykkes i gjennomfre nlestikk operasjoner mot f.eks. strmforsyningen. Trusselen om spesialstyrkeraid/terrorangrep mot sentrale anlegg er ikke borte, og nasjonen m derfor vre i stand til forsvare seg mot den.

Det er vel ikke meningen av F-omrder skal flyttes mellom distriktene, men I-styrkene var i utgangspunktet ment som en noe mer mobil styrke. Tanken i Kvalitetsreformen var at I-styrken skal rykke ut umiddelbart, og at F-styrken ogs mobiliseres da for opptrening. S etter 1 uke skal F-styrken overta for I-styrken, slik at I-styrken kan hvile. Og samtidig skulle da O-styrken inn for opptrening. I dag er O-styrken borte, og man vil heller rullere mellom F-styrke omrdene.

Forvrig har vel noen I-styrker deployert til nord i forbindelse med vintervelsene der?

Utfordringen er at det er mange scenarioer som krever full mobilisering, det blir veldig tungt for distriktene hndtere.

Sent from my iPad using Tapatalk

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    21

No skal eg vere forsiktig med uttale meg om landsida, men p sjsida har det heile tida vore slik at ein skal kunne operere over heile landet. Salamander har vore p Austlandet p vingar og dei har vore i Nord-Norge.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Bataljonsnivet vil si f tilbake HV-avsnittene som ble fjernet i 2005 for spare penger, det vil ikke vre noen nyvinning, men g tilbake til der HV var fr 2005. Begrunnelsen var den gangen at det aldri vil vre aktuelt mobilisere mer enn 5000-10000 mann samtidig i hele HV, strrelsen p HV var ndvengi for rotasjon, slik at man kunne holde 5000-10000 mann mobilisert i 6-12 mneder . Se GIHVs foredrag fra 2005: Fremtidens Heimevern.

Oppmerksomheten dreies mer mot fredsoperativ virksomhet. Vi m huske p hvilke scenarier vi ser for oss at HV skal brukes i fremtiden.

Det er ikke lenger behov for et Heimevern hvor hele den operative styrke p 83 000 mann kalles ut til forsvar mot en invasjonstrussel p samme tid.

Heimevernet skal kunne operere i begrenset geografisk omrde med totalt ca 5-10 000 soldater samtidig. Slike operasjoner kan komme til vare i 6 – 12 mneder. Alt dette i fredstid.
    Hvis vi tar inn over oss at dette bygget p en feilaktig analyse av fremtiden, og at invasjonstrusselen mot Norge ikke forsvant for all fremtid, men bare for noen f r, kan det jo vre verdt gjenoppfinne HV-avsnittene. Mitt gamle HV-avsnitt, HV-023 Oslo Sentrum HV-avsnitt, hadde inntil 2004 stab (med avsnittsjef, NK, S-1, S-2, S-3, S-4, sambandsoffiser, Ingenir- og ABC-offiser, og avsnittlege (tror ogs avsnittprest?), et stabsomrde (HV-02301) og fem "gevromrder", Frogner, Ullern, Sentrum, Sogn og Universitetet. Jeg husker ikke fullstendig sammensetningen av stabsomrdet, men s vidt jeg husker hadde de stabstropp, sambandstropp, MP-tropp, jegertropp, pionertropp, ABC-verntropp, sanitetstropp og trentropp. Avsnittet hadde en UTR-tropp, men den var formelt underlagt et av gevromrdene.

Det var ingen heltidslnnede i avsnittet. Avsnittsjefen var major og tilsatt i deltidsstilling (jeg er ikke helt sikker, men tror det var lnnet som 10% stilling). Vr avsnittsjef var i det sivile viseadministrerende direktr for et vre strste sykehus.
    Sist endret av hvlt; 05-10-15 kl 16:28 Begrunnelse: Sjekket stillingsprosent

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Hvis HV skal vre som i dag eller strre s m avsnittet tilbake.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    111

I Langtidsplanen blir HV 5000 soldater flere enn FMR la opp til: 35 000 i omrdestrukturen pluss 3000 i innsatsstyrkene.
    SHV og HV-11 legges ned.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    8

I det stille bestemte Stortinget i forrige uke at Heimevernet ikke lenger skal vre bundet til nromrdet, men kan operere fritt i hele Norge
    https://www.aldrimer.no/ny-lov-apner...ge-seg-friere/

Er vi ett steg nrmere at HV blir gjort om til en Hrreserve?
    Ubique quo fas et gloria ducunt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Om vi er HV, hr, marine eller luft soldater s er vi alle soldater for Norge og m brukes der Norge trenger oss.
    Trenger bare litt flaks, s gr det godt

Side 3 av 3 FrsteFrste 123
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. Fagmilitrt Rd 2015: Basenedleggelser
    By admin in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vr militre organisasjon
    Svar: 117
    Nyeste innlegg: 04-09-17, 12:58
  2. Fagmilitrt Rd (FMR) 2015
    By Rittmester in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vr militre organisasjon
    Svar: 40
    Nyeste innlegg: 26-04-16, 02:02
  3. Fagmilitrt Rd 2015: Kystjegerkommandoen (KJK) i Harstad foresls avviklet
    By admin in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vr militre organisasjon
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 01-10-15, 12:30
  4. Fagmilitrt Rd 2015: Tilstedevrelsen i Nord-Norge styrkes.
    By milforum-news in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vr militre organisasjon
    Svar: 17
    Nyeste innlegg: 01-10-15, 10:29
  5. Eget forum for Fagmilitrt Rd 2015
    By admin in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 30-09-15, 15:51

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •