Milforum - militrt diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hren, Marinen, Sjforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

General Bull-Hansen med hyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt drlig lyd). #FMR
Side 2 av 3 FrsteFrste 123 SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 105

Trd: Fagmilitrt Rd 2015: Heimevernet reduseres. Sjheimevernet legges ned

Visekorporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    4

Sv: Fagmilitrt Rd (FMR) 2015

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Sist dei snakka om KNM HH og nedlegging, var det snakk om flytte dette til Kjevik og Ulven Leir, men fant ut at dette var for dyrt. I og med KNM HH ligger p leigd tomt, som skal tilbakefres til dyrkbar jord ved leigeperiodens slutt.
    Dette stemmer med hva jeg har hrt ogs dog, n skal iflg FMR muligens Kjevik nedlegges

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Sv: Fagmilitrt Rd 2015: Heimevernet reduseres. Sjheimevernet legges ned

Angende kapasitet for panserbekjempelse i HV17, er det snakk om 84mm RFK til F-styrken, eller er det snakk om Javelin til I-styrken? Litt ukjent med hva andre deler av HV enn I-styrkene besitter av tyngre vpen..

Javelin til I-styrken hadde jo vrt god stemning, men mtp. kostnader og anledning til trening er det vel ganske far-fetched?
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Jeg er stygt redd Forsvarssjefen i sin prioritering gjr en kjempetabbe. Man flytter penger fra folk til elektronikk. Fra Orion til UAV, fra KJK/SHV til sensorer, fra HV til etterretning. Det er mye bra si om elektronikk og sensorer, men veldig mange aktuelle scenarioer ligger i spekteret mellom full krig og fred. Da blir lokalkjennskap og kontakt med sivilbefolkningen utrolig mye viktigere. Det er mulig sensorer vel s godt kan oppdage en mekanisert brigade, men en FI i lagssamband som har infiltrert er ikke like lett plukke opp slik. Men da er det en lokal jeger f.eks. som vet at der er det ingen med rlige hensikter som oppholder seg. Eller sjefen p SHV-fartyet som vet at " fiske der gir ingen mening, la oss sjekke". Jeg vil rett og slett sl et slag for HUMINT!
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Pondusfaktor
    5

Litt pirk kanskje; men har lest flere steder at man skal: **Samtidig opprettes det to nye innsatsstyrker, slik at innsatsstyrkene vil best av 12 styrker p til sammen 3250 soldater. fra Slik blir det nye Forsvaret - hvis forsvarssjefen får bestemme - Forsvaret - VG
    Teller jeg feil eller har vi 11 innsats styrker n (da mener jeg kun landenhetene) og 3000 manskap?
    Legge ned en og deretter opprette 2 det er vel strengt tatt kun opprette 1? Antar det da kanskje er snakk om reorg av HV011 og opprettelse av 1 ny. 250 manskaper til hres og veldig ut som en i styrke ekstra (3000/11 = 272).

Ganske sleipt triks for f det til hres ut som man gjre "dobblet" s mye som man har tenkt.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2008
    Pondusfaktor
    7

Netto er det kun en ny om jeg har forsttt det riktig. Men I-styrken i Mre og Romsdal legges vel ned og det opprettes to nye p stlandet ment for settes inn i andre deler av landet?
    "Assumption is the mother of all fuck ups"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Aug 2010
    Pondusfaktor
    5

Sitat Opprinnelig skrevet av hvorre Vis post
    Netto er det kun en ny om jeg har forsttt det riktig. Men I-styrken i Mre og Romsdal legges vel ned og det opprettes to nye p stlandet ment for settes inn i andre deler av landet?
    Legge ned fungerende tropper et sted for opprette nye tilsvarende et annet sted hres veldig rart ut i mine rer men meget mulig det er tanken...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Opprettelsen av to nye I-styrker med kapasitet til forflytning til Finnmark eller andre steder burde vrt implementert for lenge siden. Egentlig skulle alle I-styrker vrt nasjonale kapasiteter som kan flyttes p dit det er ndvendig.
    De er det.... Regional tilhrighet, nasjonal kapasitet.

Det er viktig ikke sove i hver eneste time, da gr man glipp av rimelig relevant informasjon.

skille

kutte 10000 mann fra F/O for 1/2 nye Innsatsstyrker syntes jeg egentlig er en god plan. Jeg se ikke for meg en rekke potensielle trusler hvor vi m bare ha mest mulig fett. Jeg vil heller ha muskler selv om de er sm. Worst case s er det jo sikkert noen av disse som blir kuttet som kan si seg villige til hjelpe til hvis det brenner p dass, selv om dem ikke er en del av oppsettet.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Sitat Opprinnelig skrevet av essal Vis post
    kutte 10000 mann fra F/O for 1/2 nye Innsatsstyrker syntes jeg egentlig er en god plan. Jeg se ikke for meg en rekke potensielle trusler hvor vi m bare ha mest mulig fett. Jeg vil heller ha muskler selv om de er sm. Worst case s er det jo sikkert noen av disse som blir kuttet som kan si seg villige til hjelpe til hvis det brenner p dass, selv om dem ikke er en del av oppsettet.
    N er ikke F-styrken den skarpeste delen av Forsvaret, ikke akkurat FSK. Men 42.000 mann med yne, rer og vpen er verdifullt i krig og krise. Utenom et par - fire mekaniserte brigader, s er fiendens farligste handlemte mange sm, skjulte enheter p mange steder i landet. Nlestikk operasjoner som kan tvinge Norge til inng politiske kompromisser vi ellers ikke nsker. Det hjelper ikke ha verdens beste brannbil p Voss nr det brenner p dass i Nedre Setesdal. Jeg er enig i at kvantitet ikke ndvendigvis er en kvalitet i seg selv, men p et tidspunkt forsvinner kvaliteten nr man ikke har nok kvantitet.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

La oss ta utgangspunkt i at noe innad i HV m kuttes, vil du heller kutte Innsatsstyrker? Materiell? Kjrety? Lnn/godtgjrelser?

Skulle det komme sm enheter som driver med stikk s antar jeg at en hurtig reaksjon vil vre en av nklene til vinne, og da nytter det ikke mtte bruke 3-5 dgn p stille klar.. Mobile (ja vi m ha nye kjrety) Innsatsstyrker tror jeg gir en bedre valuta i et slikt scenario, til tross for at det er ferre hoder.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Her blir alts 12.000 (!) mann i F-styrken til 250 mann i I-styrken. Uten objektomrdene og OK-omrdene er det ingen som kan fortelle I-styrken (og UTR-omrdene i F-styrken) hvor de skal. Poenget her er at man fr mange stvler p bakken for relativt liten kostnad, HV leverer per i dag 67% av soldatene i krigsoppsetningen for 3 % av pengene. Kutter man i F-styrken mister man MYE tilstedevrelse per krone.

Sett at det brenner p dass i Setesdalen (Evjemoen), s er det per i dag et HV-omrde der. Innsatsstyrken, om den er samlet, er sannsynligvis i Stavanger-omrdet. Den forflyttingen er ikke gjort i en hndvending. Dersom det ikke er soldater i omrdet, s kan heller ikke I-styrken rase inn i omrdet. Da m de st for egen sikring frst. (Det er 3,5 timer kjring i ordinr personbil fra Stavanger til Evje, i MB er det et mareritt.)

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Jeg antar at disse 250 mennene ikke koster det samme som 12000 mann. De 250 er nok et lite plaster p sret.

Jeg tror noen (FOH) m gjre seg en veldig kritisk vurdering av objekter og infrastruktur og lage en prioritert rekkeflge p hvilke av disse som skal holdes i forskjellige scenarioer.
    Hva s om det brenner p dass p Evje (gatekjkkenet er under angrep? kritisk objekt), skal disse fra omrdet settes opp, skyte inn vpen og trenes fr de er klare til noe som helst? Eller skal frste mann bare lpe ut i skogen og bekjempe fi selv om de ikke har trent p 3 r?
    Da vil jeg heller ha et omrde p Bykle (??) eller Vennesla (???) som har trent minimum rlig til lse dette oppdrag.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

De er det.... Regional tilhrighet, nasjonal kapasitet.

Det er viktig ikke sove i hver eneste time, da gr man glipp av rimelig relevant informasjon.

skille

HV-I's nasjonale kapasitet, dvs. flyttbarhet har jeg forsttt for lenge siden. Men det har bare ikke vrt srlig vektlagt.

To nye I-styrker framfor 10 000 halvtrente gubbs, mer penger til mer trening for de vrige. Det vil vre et pluss.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

La oss ta utgangspunkt i at noe innad i HV m kuttes, vil du heller kutte Innsatsstyrker? Materiell? Kjrety? Lnn/godtgjrelser?

Skulle det komme sm enheter som driver med stikk s antar jeg at en hurtig reaksjon vil vre en av nklene til vinne, og da nytter det ikke mtte bruke 3-5 dgn p stille klar.. Mobile (ja vi m ha nye kjrety) Innsatsstyrker tror jeg gir en bedre valuta i et slikt scenario, til tross for at det er ferre hoder.
    Brenner det p dass, s forventer, og tror jeg, at F og O-styrkene slipper det de har i hendene, og stiller seg tilgjengelig.

Kjrety finnes alltid. Gjerne ikke grnnmalte, men man tager hva man kan rekvirere.

Materiell er vel strengt tatt noe man burde kutte i HV. Less is more. I alle fall nr det gjelder enkeltmannsutrustning.

Husk at alle i F-styrken har minimum 6mnd tjeneste bak seg. Mange har betydelig mer, og gjerne bred erfaring ogs. Ikke gjr den tabben undervurder F-styrken fordi du har sett noen gubbs som var lite entusiastiske.
    two to the heart, one to the mind...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Det virker som en del overvurderer i styrken, ja de er litt bedre men ikke nokk til forsvares store kutt som det siktes til. Jeg mener HV er alt for tynt i dag og med en ytterligere reduksjon i kjtt og flesk s faller mange gode grunner for ha et HV bort burde heller legges ned som helhet selv om det skjrer i hjerte si det.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Jeg forstr ikke helt hvorfor disse mobile enhetene skal vre fra HV og ikke tilhre Hren. HV er i utgangspunktet Heimevern, i flge Heimevernsloven skal det "fortrinnsvis delta i vernet av heimtrakten". Forslaget om enhet p stlandet klar til overfring til Finnmark hres ut som det som p 70- og 80-tallet het FUS 1, Forsvarssjefens utrykningsstyrke nr. 1, som besto av en mob-infanteribataljon fra IR 4 med mannskaper stort sett fra Oslo by (Bn 3/IR 4) som ved en krise skulle mobiliseres p et tidlig stadium og flys til Lakselv. Dette burde vre en oppgave for en (dessverre i dag ikke-eksisterende) hr-reserveavdeling og ikke for HV.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Grunnen til at det legges til HV er vel at HV er de eneste med erfaring med deltidssoldater for tiden? Og HV har rekrutteringsgrunnlag i F-styrken.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Sitat Opprinnelig skrevet av dobrodan Vis post
    Brenner det p dass, s forventer, og tror jeg, at F og O-styrkene slipper det de har i hendene, og stiller seg tilgjengelig.

Kjrety finnes alltid. Gjerne ikke grnnmalte, men man tager hva man kan rekvirere.

Materiell er vel strengt tatt noe man burde kutte i HV. Less is more. I alle fall nr det gjelder enkeltmannsutrustning.

Husk at alle i F-styrken har minimum 6mnd tjeneste bak seg. Mange har betydelig mer, og gjerne bred erfaring ogs. Ikke gjr den tabben undervurder F-styrken fordi du har sett noen gubbs som var lite entusiastiske.
    Ser jeg var litt vag med materiell, men jeg tenkte i hovedsak p lagsmateriell, lagsvpen og ammunisjon til trening/oppdrag. GIHV mener at alle skal ha tilgang p skuddsikker vest og trolig Ops Core hjelm, s da legger du vel p en 20-30000 per hode i PBU listen. Koster vre trygg...
    Skal HV drite i kjpe nye MMGs og leve med utskutte vpen fordi man vil ha mer folk?
    Skal HV slutte drive skyting med skarpt fordi vi vil ha mer folk?
    You get the point.

Jeg kan ikke pst at jeg kjenner F styrken godt, men jeg har da vrt HI og HJI p flere befalstreninger. Felles er som regel rust. Ikke lav motivasjon eller at oppgavene er ukjente, men at de er rustne. S hvor rustne er da ola enkeltmann som kun trener hvert 2-3 r? (bare snn; Innsatsstyrkene har ogs rust)
    Og hvor rustne kan de bli om man slutter gi dem det som trengs for trene?

Igjen, hvis vi skal kutte innad i HV, hvor vil dere kutte?

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Det er ikke noe poeng gi alle skuddsikker vest. En hjelm holder, og det trenger ikke vre ops-core. Trygg er man uansett ikke.

HV burde ikke ha noe problem med kjpe nye MMGer, og om de skulle ha det, kjp noe annet. PKM (eller en klone) for eksempel, som gjerne koster 1/3 av det en MAG koster.

HV koster i nvrende r 1214 millioner kroner. Om man legger til noen hundre millioner, s burde det faktisk kunne g an f til noe rimelig oppegende.

Om F- og O-styrke soldater fr en mned opptrening i forbindelse med at det brenner p dass, og en I-styrke har ftt det samme, s er min pstand at den strste forskjellen mellom styrkene vil vre mten de er utrustet p.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

@dobrodan

Argumentet ditt faller helt igjennom her. Hvilken verdi gir det HV at en kan kjpe billigere PKM nr total kostnaden p ett slikt prosjekt blir hyere den dagens lsning? Hvor skal HV f erfarne PKM skyttere fra? Det er ingen soldater i Hren som kan systemet. Hva med vedlikehold og etterforsyninger? Da m en trene opp soldater p nytt nr de flyttes over til HV, noe som det verken er tid eller penger til og som strider mot hele prinsippet at Fgtj er opplring og Mob/HV er vedlikehold av ferdigheter.

Vi m komme oss vekk fra en slik "de siste dager til det tredje rike" tankegang om at s lenge en kaster ut noen halv funksjonbile vpen til bare en stor nok mengde personer s vil i det minste noen av de klare bite fra seg litt.

Har en p jobben som ble kalt inn til HV velse n for frste gang siden Fgtj sin som ble gjennomfrt i 1995/1996; hvor rusten tror dere han og resten av hans kull er?
    Og med dagens GSU som har knappe 40 skudd opplever jeg at vi fr soldater inn i I-sty som ikke klarer treffe en redusert skive med 416 p 30 meters hold.

Misforst meg rett; jeg skulle nske at vi hadde penger til ha rlig trening for alle F omrder og at vi kunne beholdt alle 45000. Men realiteten er at det kuttes over alt! FSJ er jo avhengig av et totalt urealistisk sum med penger fra politikeren for kunne i det minste opprettholde ett minimum av aktivitet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

Enig med @hvlt om at dette i prinsippet burde vrt en jobb for avdelinger tilhrende hrreserven. Nr det gjelder @aquila's argument om at det er HV-I som har rekrutteringsgrunnlag i F-styrken - s har hrreserven sitt rekrutteringsgrunnlag i kampbataljonene i Hren, som er langt hvassere enn omrdestrukturen. Det ligger ogs inne i FMR at hver av forsvarsgrenene skal bygge opp en reserve basert p mannskaper som nettopp har sluttet i aktiv tjeneste. I stedet for bare brukes til forsterke sine egne bataljoner, kunne noen av disse vrt satt opp i mobile kompanier som kunne utfrt denne jobben i Finnmark eller hvor det mtte trenges.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    @dobrodan

Argumentet ditt faller helt igjennom her. Hvilken verdi gir det HV at en kan kjpe billigere PKM nr total kostnaden p ett slikt prosjekt blir hyere den dagens lsning? Hvor skal HV f erfarne PKM skyttere fra? Det er ingen soldater i Hren som kan systemet. Hva med vedlikehold og etterforsyninger? Da m en trene opp soldater p nytt nr de flyttes over til HV, noe som det verken er tid eller penger til og som strider mot hele prinsippet at Fgtj er opplring og Mob/HV er vedlikehold av ferdigheter.

Vi m komme oss vekk fra en slik "de siste dager til det tredje rike" tankegang om at s lenge en kaster ut noen halv funksjonbile vpen til bare en stor nok mengde personer s vil i det minste noen av de klare bite fra seg litt.

Har en p jobben som ble kalt inn til HV velse n for frste gang siden Fgtj sin som ble gjennomfrt i 1995/1996; hvor rusten tror dere han og resten av hans kull er?
    Og med dagens GSU som har knappe 40 skudd opplever jeg at vi fr soldater inn i I-sty som ikke klarer treffe en redusert skive med 416 p 30 meters hold.

Misforst meg rett; jeg skulle nske at vi hadde penger til ha rlig trening for alle F omrder og at vi kunne beholdt alle 45000. Men realiteten er at det kuttes over alt! FSJ er jo avhengig av et totalt urealistisk sum med penger fra politikeren for kunne i det minste opprettholde ett minimum av aktivitet.
    Hvor mange av HV-soldatene har erfaring med MG-3 tror du? For ikke snakke om MAG?
    Jeg tror at PKM er betydelig lettere lre skyte med enn MG-3, og samarbeider vi med f.eks Polen, s kan nok de fikse bde utdanning, vedlikehold og etterforsyninger. Men, samtidig, det koster ikke s forbannet mye utruste HV med MAG-er. Fryktelig morsomt at folk ser p HV som en utgiftspost, mens de ser p milliardsluket F-35 som en investering...

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Enig med @hvlt om at dette i prinsippet burde vrt en jobb for avdelinger tilhrende hrreserven. Nr det gjelder @aquila's argument om at det er HV-I som har rekrutteringsgrunnlag i F-styrken - s har hrreserven sitt rekrutteringsgrunnlag i kampbataljonene i Hren, som er langt hvassere enn omrdestrukturen. Det ligger ogs inne i FMR at hver av forsvarsgrenene skal bygge opp en reserve basert p mannskaper som nettopp har sluttet i aktiv tjeneste. I stedet for bare brukes til forsterke sine egne bataljoner, kunne noen av disse vrt satt opp i mobile kompanier som kunne utfrt denne jobben i Finnmark eller hvor det mtte trenges.
    Bare presisere at det ikke var min oppfatning at dette var en "God ting"TM, men mer et forsk p forst hvorfor man velger denne lsningen. Jeg er enig med dem som ppeker at HVs oppgave er lokal, og at HVs fortrinn ogs ligger i vre lokal. Uten lokalkjennskapen blir HV bare veldig lett infanteri med drlig treningsstandard.

Nr man n omsider skal tilbake til et system der hrreserven skal trenes, s kan man like s godt trene noen selvstendige kompanier til disse oppgavene. Eller kunne ikke disse kompaniene knyttes til stridsgruppe Porsanger? Som en mobiliseringsreserve til denne stridsgruppen? Da kan man jo ha ledelse og logistikk klar ved ankomst Finnmark.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    112

God ide.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Hvor mange av HV-soldatene har erfaring med MG-3 tror du? For ikke snakke om MAG?
    Jeg tror at PKM er betydelig lettere lre skyte med enn MG-3, og samarbeider vi med f.eks Polen, s kan nok de fikse bde utdanning, vedlikehold og etterforsyninger. Men, samtidig, det koster ikke s forbannet mye utruste HV med MAG-er. Fryktelig morsomt at folk ser p HV som en utgiftspost, mens de ser p milliardsluket F-35 som en investering...
    Ganske ok standard p ferdighetene til soldatene, dette skyldes nok mange befal med god kunnskap om MG-3. Kunnskapen om MG-3 viderefres i HV s lenge man ikke fr nye avbrekk med mange r uten ving. Hvis man bare fikk kastet ut de tyrkiske MGene s hadde MG-3 funket bra som lagsvpen. Det er dog ikke alle troppearter som er oppsatt med lagsvpen i det hele tatt.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Jeg er litt forundret over SHV-nedleggelsen som foresls. Men n m jeg si SHV lenge har beveget seg bort fra det som var kjerneoppgaven som en viktig forsterkningsressurs for Sjforsvaret (operativt underlagt Sjforsvarsdistriktene s lenge de eksisterte, dvs. til og med 2003), spesielt nr det gjelder overvking av kystfaervannene i krise og krig, og til noe som har forskt ligne mer p resten av HV, dvs. Land-HV, med vekt p ting som objektsikring av objekter med sjfront, noe som egentlig er mer perifert.

SHVs doktriner ble bygget opp p 50-tallet under ledelse av selveste Shetlands-Larsen, og bygget p erfaringene fra bl.a. skytetransportavdelingene som spontant ble opprettet i Nord-Norge april-mai 1940 og i enda strre grad erfaringene fra Shetlandsgjengen. Med rekvirering av ca 400 fiskeskyter og andre kystfarty bemannet med stort sett yrkesfiskere, kystskippere og andre av kystens folk som kjente farvannene som sin egen bukselomme og som var blitt gitt en viss militr opplring, hadde man et allround-redskap til overvking av kysten, vakthold av minefelt og eskorte av egne og allierte skip gjennom dem, transportoppdrag for Hren etc. Dette sammen med Kystmeldeposter fra SHV (tidligere til bli satt opp p fyrene, i nyere tid mer skjult p yer i skjrgrden) ville gi Sjforsvarsdistriktet et svrt detaljert bilde av hva som skjedde p kysten. Erfaring fra velser viste at det var nrmest umulig drive skjult virksomhet mot kysten (ilandsetting av spesialsoldater f.eks.) s lenge SHV var fullt mobilisert.

SHVs rolle var knyttet meget sterkt til Sjforsvaret, og spesielt til sjforsvarsdistriktene og bygging av deres situasjonsbilde. fjerne SHV fra Sjforsvaret og nrme seg Land-HV var rett og slett et frste skritt mot nedleggelse. Hvis SHV ikke lenger er relevant for Sjforsvaret, er jeg enig i at SHV har utspilt sin rolle og godt kan legges ned.

Men vi har alts i dag ikke detektorer som overvker kysten s effektivt som noen tusen SHV-mannskaper ombord i 400 rekvirerte sivile bter ville vre i stand til. Kystradarkjede Sr-Norge ble nedlagt i 2003, og etter det finnes det ingen (utenom innseilingene til Oslofjorden, Frierfjorden, Sture-terminalen og Mongstad) effektiv overvking av kysten i Sr-Norge av fartyer som ikke har psltt AIS.

mener overvking av hver fjrestein av kysten, utfrt av de som virkelig kjenner hver fjrestein, og vet om det som ligner en fiskebt virkelig er en fiskebt som fisker der det er fisk, og ikke en bt med fiendtlige spesialsoldater, i en krise, ikke lenger er aktuelt, s er det greit. Hvis SHV har mistet interesse hos Sjforsvaret, s er det ogs greit at SHV legges ned. Men, srlig etter at Kystradarkjede Sr ble nedlagt i 2003, lurer jeg p hvem som skal srge for at vi i en krise/krig skal ha et fullstendig situasjonsbilde av kysten, med alle fartyer over og under overflaten. I hvert fall nr det gjelder over vannet, ville 400 rekvirerte fartyer frt av norske fiskere og kystskippere gi oss et uvurdelig situasjonsbilde.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Jeg skjnner virkelig ikke hvorfor SHV skal nedlegges og LHV barberes uansett s lenge mandatet har vrt uten hensyn til strrelsen p overfringene, nr HV klarer st for 2/3 av alle soldater til 3% av budsjettet.
    Det er bedre ta toget med NSB enn fly med LSD.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    31

Endringene i Land-HV og nedleggingen av SHV skaper samme sprsml hos meg: Hvor skal man f situasjonsbildet fra? Skal FOH sitte se p webcam fra det ganske land?

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    ...Uten lokalkjennskapen blir HV bare veldig lett infanteri med drlig treningsstandard.
    Meget gode ord @aquila. Lokalkjennskapen til HV er jo et overvkning- og etteretningsmessig verkty som en invaderende fiende bare kan drmme om.

Nr man n omsider skal tilbake til et system der hrreserven skal trenes, s kan man like s godt trene noen selvstendige kompanier til disse oppgavene. Eller kunne ikke disse kompaniene knyttes til stridsgruppe Porsanger? Som en mobiliseringsreserve til denne stridsgruppen? Da kan man jo ha ledelse og logistikk klar ved ankomst Finnmark.
    Meget godt tenkt, da dette effektiviserer oppsettingen av mobiliseringsstyrkene ganske s kraftig.
    Tar du praten fra en trnder, sitter du ikke igjen med annet enn hy intelligens og et ulastelig utseende.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Det er jo ganske klart at vi ikke har en marine som kan vre tilstede over hele kysten til en hver tid. Da m jo SHV vre et meget kosteffektivt alternativ for ha full kontroll over hva som skjer p hvert skjr og i hver fjord.
    S fr vi heller bruke vre offensive kapasiteter der SHV ser nden strst.

Det ha en av verdens lengste kystlinjer, uten noen god form for flge med p hva som skjer der, virker for si det enkelt ganske dumt.
    Tar du praten fra en trnder, sitter du ikke igjen med annet enn hy intelligens og et ulastelig utseende.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg er litt forundret over SHV-nedleggelsen som foresls. Men n m jeg si SHV lenge har beveget seg bort fra det som var kjerneoppgaven som en viktig forsterkningsressurs for Sjforsvaret (operativt underlagt Sjforsvarsdistriktene s lenge de eksisterte, dvs. til og med 2003), spesielt nr det gjelder overvking av kystfaervannene i krise og krig, og til noe som har forskt ligne mer p resten av HV, dvs. Land-HV, med vekt p ting som objektsikring av objekter med sjfront, noe som egentlig er mer perifert.

SHVs doktriner ble bygget opp p 50-tallet under ledelse av selveste Shetlands-Larsen, og bygget p erfaringene fra bl.a. skytetransportavdelingene som spontant ble opprettet i Nord-Norge april-mai 1940 og i enda strre grad erfaringene fra Shetlandsgjengen. Med rekvirering av ca 400 fiskeskyter og andre kystfarty bemannet med stort sett yrkesfiskere, kystskippere og andre av kystens folk som kjente farvannene som sin egen bukselomme og som var blitt gitt en viss militr opplring, hadde man et allround-redskap til overvking av kysten, vakthold av minefelt og eskorte av egne og allierte skip gjennom dem, transportoppdrag for Hren etc. Dette sammen med Kystmeldeposter fra SHV (tidligere til bli satt opp p fyrene, i nyere tid mer skjult p yer i skjrgrden) ville gi Sjforsvarsdistriktet et svrt detaljert bilde av hva som skjedde p kysten. Erfaring fra velser viste at det var nrmest umulig drive skjult virksomhet mot kysten (ilandsetting av spesialsoldater f.eks.) s lenge SHV var fullt mobilisert.

SHVs rolle var knyttet meget sterkt til Sjforsvaret, og spesielt til sjforsvarsdistriktene og bygging av deres situasjonsbilde. fjerne SHV fra Sjforsvaret og nrme seg Land-HV var rett og slett et frste skritt mot nedleggelse. Hvis SHV ikke lenger er relevant for Sjforsvaret, er jeg enig i at SHV har utspilt sin rolle og godt kan legges ned.

Men vi har alts i dag ikke detektorer som overvker kysten s effektivt som noen tusen SHV-mannskaper ombord i 400 rekvirerte sivile bter ville vre i stand til. Kystradarkjede Sr-Norge ble nedlagt i 2003, og etter det finnes det ingen (utenom innseilingene til Oslofjorden, Frierfjorden, Sture-terminalen og Mongstad) effektiv overvking av kysten i Sr-Norge av fartyer som ikke har psltt AIS.

mener overvking av hver fjrestein av kysten, utfrt av de som virkelig kjenner hver fjrestein, og vet om det som ligner en fiskebt virkelig er en fiskebt som fisker der det er fisk, og ikke en bt med fiendtlige spesialsoldater, i en krise, ikke lenger er aktuelt, s er det greit. Hvis SHV har mistet interesse hos Sjforsvaret, s er det ogs greit at SHV legges ned. Men, srlig etter at Kystradarkjede Sr ble nedlagt i 2003, lurer jeg p hvem som skal srge for at vi i en krise/krig skal ha et fullstendig situasjonsbilde av kysten, med alle fartyer over og under overflaten. I hvert fall nr det gjelder over vannet, ville 400 rekvirerte fartyer frt av norske fiskere og kystskippere gi oss et uvurdelig situasjonsbilde.
    Dette er noko eg har meint i fleire r. SHV har forandra seg fr vere ei styrke som skulle kunne dekke heile kysten p ein nesten usynleg mte til ei styrke som skal ligge utan for spesielle omrder utan for kysten for beskytte desse objekta. Ja, det er viktig beskytte objekt som er viktige for nasjonen. Men hjelpe det beskytte objekta viss ein kan g umerka i land andre plassar og omringe objekta? SHV i mitt fylkje skal beskytte eit objekt i nabofylket. Og det er objektsikring ein trenar p, ikkje det som er primroppgva som er overvke og kontroll av kysten.
    Men mitt inntrykk er at det ikkje er SHV som har bestemt dette, heller ikkje FOH, men HV som ikkje har forsttt SHV.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Hvis krig var nrt forestende og HV ble mobilisert s hadde hvrt omrde gjort sin teig til en gedigen skyttergrav osv, ikke en lastebil eller gravemaskin hadde sttt ubrukt, det er jeg ganske sikke p. Da hadde Norge p kort tid blidt et festningsverk der hvr meter hadde kostet fi tid og ressurser. Langs kysten kunne ikke noen komme uten bli detektert.

Jeg mener det er like mye en rett som en plikt f forsvare sitt eget land og hjem, jeg ser p det som et svik mot norske borgere ta fra dem retten muligheten til forsvare seg. Jeg hper HV kan f sitt eget budsjett fra staten som blir stort nok til at HV kan starte med frstegangstjeneste for supplere det de andre forsvarsgrenene ikke klarer og kan utvikle en organisasjon med trening, mannskaper og det materiellet som trengs for ha et troverdig HV.

Med et troverdig og fungerende HV s vill de andre forsvarsgrenene kanskje ha en mulighet til lykkes med sin intensjon som et innsatsforsvar.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Ganske ok standard p ferdighetene til soldatene, dette skyldes nok mange befal med god kunnskap om MG-3. Kunnskapen om MG-3 viderefres i HV s lenge man ikke fr nye avbrekk med mange r uten ving. Hvis man bare fikk kastet ut de tyrkiske MGene s hadde MG-3 funket bra som lagsvpen. Det er dog ikke alle troppearter som er oppsatt med lagsvpen i det hele tatt.
    Ganske OK standard p soldatene, fordi de har ftt opplringen i HV. Hver velse, s blir det kjrt oppfriskningskurs, og veldig mange av nytilfrte har ikke engang sett en MG-3 fr.
    Men MG er lett lre opp folk til et grunnleggende niv p. Det er det bli god som er krevende.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    28

S akkurat debatten fra NRK i gr kveld. Interessant og god. Merket meg uttalelsene fra bl.a. Stle Ulriksen, seniorforsker, Sjkrigsskolen (som ogs var innleggsholder p FFI Forum om Spesialstyrker her om dagen) vs dette med mest aktuelle tenkbare scenarioer. Massiv innvasjon ble ikke ansett som sannsynlig men snarere et fremstt i et strategisk omrde som feks Svalbard som de nevnte. Automatiserte sensorer for deteksjon i luft/sj/bakke er vel og bra, men aksjonskapable styrker i form av human power bak spakene og avtrekkere vil jo aldri g av moten, som flere har sagt. Her tenkes det sikkert klokt i planstabene hvis en provokasjon p f.eks Svalbard skulle finne sted vs vrt svar militrt. Kystjegerne er jo da p laaaang "perm", spesialstyrkene p rotasjon her og der samt tilgjengelige transportkapasiteter og aksjonskapasiteter on-site. Sender vi sringer som fryser fingrene av seg ved -5 grader og som fr brakkesyke og mrketidsdeperesjon av lite sollys, eller har vi gode kort p hndet med det nye oppsettet, herunder HV-styrker med nettopp defacto kapasitet til objekt/omrdebeskyttelse p feks Svalbard om det skulle bli aktuelt? Og har det blitt nevnt operasjonsomrder som utenfor fastlands-Norge men dog i vrt definerte "Norge" for HV-ISTY i tilfelle fkk-all?
    admin

Det er hplst, og vi gir oss ikke.

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Same old story her: Hren vs. HV -hvem skal ha oppgaven?
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Ganske OK standard p soldatene, fordi de har ftt opplringen i HV. Hver velse, s blir det kjrt oppfriskningskurs, og veldig mange av nytilfrte har ikke engang sett en MG-3 fr.
    Men MG er lett lre opp folk til et grunnleggende niv p. Det er det bli god som er krevende.
    Er ikke s farlig hva nivet er eller om noen ikke har brukt en MG3 fr (de kan da ikke komme fra Hren?), fordi jeg tviler p at det er nok MGer til alle gevrlag i HV. Det er nok ikke en gang vpen nok til bevpne 42000 mann samtidig..

Materiell er min strste mistanke p at det ikke er noe behov for ha 42000 mann. Jeg har tilgode se et materiell lager som inneholder alt av viktig materiell til omrdene, enten vi snakker kjrety, personlige vpen eller lagsvpen. Jeg tror rett og slett at dette ikke finnes...

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Heimevernet kjpte 5500 MG3 fra det tyrkiske firmaet MKEK for 110 millioner kroner. Disse ble levert 1993-1994. Disse hadde som kjent problemer, spesielt med pipene. Det var fra 1994 delvis og fra 1997 fullstendig skyteforbud for disse. 11000 nye piper ble kjpt fra Heckler & Koch for 30 millioner kroner. Disse ble levert 1998-1999. De siste 16 rene skal alts HV ha disponert 5500 funksjonsdyktige MG3, og det skulle da vre mer en nok til en pr gevrlag.
    Hrens MG3 ble kjpt fra Rheinmetall i Tyskland i 1970. Det var ca 5000 stk som dekket behovet til Infanteriet i en mob-hr p 165.000 mann. HV burde alts ha mer enn nok MG3.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    9

Alt personell fra Hren har ikke ndvendigvis infanteri eller kavaleribakgrunn. S, ja, mye personell fra Hren har ikke MG-erfaring. Og personell fra andre forsvarsgrener har som regel ingen MG-erfaring.

At man ikke har nok materiell til styrkene ser ikke jeg p som et argument for kutte i styrkene. Heller kjpe inn mer materiell.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Jeg vet ikke hvordan det har vrt i de senere r, men da jeg i urtiden var infanterist, fikk ikke infanterister i stabskompani eller stttekompani noen som helst opplring i MG3, for MG fantes ikke i stabs- eller stttekompani (i stttekompaniet hadde kompanistaben 2 12,7 mm mitraljser, BK-troppen hadde en og selvdreven TBK-tropp hadde 6 12,7 mm mitraljser. Artilleriet hadde overhodet ikke MG3, men de hadde 12,7 mm mitraljser.

Alle MG3 i infanteribataljonen etter 1978-KOP var i gevrkompaniene som hvert hadde 9 MG3 uten Trefoldighetskirken og 6 Mitr 3 med trefot, dvs en infanteribataljon hadde 45 MG3.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    21

Newsflash: Vi har ikke penger. Vi kan ikke bare kjpe inn ting... Det er vel det som er litt av problemet her?

hvlt: Tror ikke de tallene er de samme i dag.. Hren kjper vel nytt maskingevr i disse dager fordi det er "tomt" for brukbare MG3er. Jeg har selv vrt med p kassere MG3er (og andre vpen), s jeg vedder 10 bananer p at HV per i dag ikke har i nrheten av 5500 funksjonelle MG3er, men at antallet er mye lavere (og at standen er drlig).

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    22

Sitat Opprinnelig skrevet av Din_Laban Vis post
    Same old story her: Hren vs. HV -hvem skal ha oppgaven?
    No er ikkje HV og Hren noko som er likt, HV er ikkje berre infanteri. HV er og SHV og LuftHV.

Side 2 av 3 FrsteFrste 123 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militrt Utstyr - Friluftsliv

Trdinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne trden n (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende trder

1. Fagmilitrt Rd 2015: Basenedleggelser
    By admin in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vr militre organisasjon
    Svar: 117
    Nyeste innlegg: 04-09-17, 12:58
  2. Fagmilitrt Rd (FMR) 2015
    By Rittmester in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vr militre organisasjon
    Svar: 40
    Nyeste innlegg: 26-04-16, 02:02
  3. Fagmilitrt Rd 2015: Kystjegerkommandoen (KJK) i Harstad foresls avviklet
    By admin in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vr militre organisasjon
    Svar: 4
    Nyeste innlegg: 01-10-15, 12:30
  4. Fagmilitrt Rd 2015: Tilstedevrelsen i Nord-Norge styrkes.
    By milforum-news in forum Langtidsplan for Forsvaret. Struktur for vr militre organisasjon
    Svar: 17
    Nyeste innlegg: 01-10-15, 10:29
  5. Eget forum for Fagmilitrt Rd 2015
    By admin in forum Nyhetsrommet - forsvar/militret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 30-09-15, 15:51

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye trder
  • Du kan ikke svare p innlegg / trder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •