General Bull-Hansen med høyaktuelle og klartenkte tanker, allerede i 1986 (beklager litt dårlig lyd). #FMR
Side 1 av 3 123 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 118
    Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Exclamation Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

Navn:		Et_forsvar_i_endring_-_Forsvaret.no_-_2015-10-01_11.23.42.jpg
Visninger:	1176
Størrelse:	261,5 KB

Detaljdiskusjon om forslag til basenedleggelser

Fra Aftenposten.no:
    Flere baser, blant annet Kystvaktbasen på Sortland, Flyvaktbasen på Andøya og Kjevik, Trondenes og Harstad syd, forslås lagt ned.

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Dette blir det garantert støy om, så tar med et bilde av den foreslåtte basestrukturen også, med nedleggelser i rødt. Merk at dette fortsatt dreier seg om den anbefalte strukturen. Dersom politikerne vedtar at budsjettet videreføres på dagens nivå, blir kuttene mye større.

Vedlegg 2486
    admin

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Sv: Fagmilitært Råd 2015: Basenedleggelser

Fra VG.no:
    Her blir det bråk

Det ligger an til bråk når forsvarssjefen lanserer forsalget om å legge ned tre sentrale baser i Nord-Norge:
    ** Kystvaktbasen på Sortland legges også ned, og antallet kystvaktfartøyer reduseres fra 15 til 13.

** Kystjegerkommandoen og deres base på Trondenes utenfor Harstad, legges ned.
    Bruun-Hanssen har allerede varslet at skal besøke Andøy og Sortland med de dårlige nyhetene i neste uke.
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    2

Jeg mener det er en tabbe med både reduksjon av fartøy og nedleggelse av Sortland-basen. Kystvaken kommer til å bli viktigere og viktigere (sammen med F35 og Orion-erstattere såklart).

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    3

Tja.. Ramsund er jo fint det og. Største forskjellen er vel at de har pub på Sortland, men ikke i Ramsund.. Med minimale forbedringer kan ROS fint erstatte SKYS som base for KV. Avstanden (sjøveien) mellom de to er også minimal, i det store bildet. Problemet her er at ledelsen flyttes til Bergen. De skulle heller ha flyttet til Ramsund.

Videre må vi huske at Magnus Lagabøte i sin tid ble prakket på Kystvakten av Sjøheimvernet, og tapet av denne vil ikke være katastrofalt med tanke på nåværende seilingsmønster. KV Ålesund har også hatt kontrakt til 2016 siden hun ble innleid, og at denne kontrakten ikke videreføres bør ikke overraske noen. At det største pengesluket, Nordkappklassen, skal oppgraderes og fortsette, er derimot rimelig katastrofalt. Skulle vært hugget og erstattet for årevis siden.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    2

Som du er inne på så er det flyttingen av visse elementer til Haakonsvern som er det jeg reagerer på. For det første burde man holdt det samlet, og for det andre burde man ikke flytte slike ting spesielt langt sørover.

Nordkappklassen ligger vel inne til oppgradering as we speak etter hva jeg vet.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Enig med Kystvaktmann, kystvaktbasen i Sortland ble opprettet av rene distriktspolitiske hensyn, den burde vært ved en av Sjøforsvarets baser, dvs. Ramsund, eventuelt Olavsvern.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    2

Jeg ser logikken, men hyppig flytting er jeg generelt motstander av.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Da er vi godt i gang med hektisk medieOPS mot de ulike forslagene i #fmr2015:

HV-slutt vil koste 600 millioner kroner
    Forsvaret må betale 600 millioner kroner hvis Setnesmoen leir skal avvikles, bygningene saneres og jordarealene rundt leiren føres tilbake til landbruksformål.
    admin

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    8

Man kaller det sparing, men i realiteten koster det masse penger, og ødelegger forsvarsevnen.
    two to the heart, one to the mind...

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    2

Det er en grunn til at vi har uttrykket "spare seg til fant". Mange som har prøvd å være innmari lure i historiens løp. Spare masse penger.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2009
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av admin Vis post
    Da er vi godt i gang med hektisk medieOPS mot de ulike forslagene i #fmr2015:

HV-slutt vil koste 600 millioner kroner
    Forsvaret må betale 600 millioner kroner hvis Setnesmoen leir skal avvikles, bygningene saneres og jordarealene rundt leiren føres tilbake til landbruksformål.
    Kanskje man skulle brukt et selskap til å gå igjennom alle avtalene som forsvaret har med grunneier for de basene vi disponerer?
    Dette er jo samme baksmellen som Madlamoen fikk da de skulle legge ned Harald Haarfagre.

Sent fra min Sony Xperia Z3 via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

Visekorporal
    Ble medlem
    Jun 2014
    Pondusfaktor
    3

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Langtidsplanen:
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    9

Jeg hadde et ørlite håp om at de skulle prøve å selge Madlaleiren igjen.
    meh

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Den største saken her er Andøya. Her forsto jeg heller ikke Forsvarssjefens fagmilitære råd, som ville legge en fremtidig drone-base for havovervåking med f.eks. MQ-4C Triton til Evenes. For det første ser man at US Navy nå finner Evenes uegnet til prøveflyvinger av Triton fra Evenes på grunn av innflyvingsforholdene. Men i følge de jeg nå har snakket med som virkelig kjenner UAV (eller RPA som de nå kaller det) skikkelig, vil det være fullstendig utelukket å ha fast base for operative RPA'er på en sivil lufthavn med en større mengde sivil lufttrafikk. Harstad/Narvik-lufthavn er fullstendig utelukket for å operere Triton, bare Andøya og Ørlandet i Norge er brukbare for stasjonering av f.eks. Triton, da de har et meget begrenset antall sivile flyavganger i døgnet.

Skal vi i fremtiden ha en base for f.eks. P-8 må vi også ha mulighetene til stede for at forsterkninger fra U.S. Navy med P-8 og Triton kan operere fra den sammen med de norske flyene, og da er Andøya den eneste muligheten. Det er svært omstridt hvor mye det vil koste å bygge opp en QRA-base for F-35 på Evenes kontra å legge om rullebanen på Andøya (som ellers i følge intern rapport i Luftforsvaret er Norges best egnede jagerflybase) slik at støyen fra F-35 ikke blir for stor i Andenes. Det påstås lokalt at disse tallene var fullstendig ville, men det har jeg ikke bakgrunn for å vite mer om.

Jeg ser Jacob Børresen for kort tid siden sa det samme: Tidligere forsvarstopp tror regjeringa går for Evenes: – Bør heller samle Orion og jagerfly på Andøya:

– Evenes er en forferdelig dårlig flyplass. Under den kalde krigen, som jeg var med å planlegge for, var det noen bombefly der. Men ikke jagerfly. De var på Andøya.

Børresen utdyper: – Andøya er en glimrende kampflybase, med tverrvindbane og ypperlige fasiliteter. Evenes er plundrete, med dårlige innflygingsforhold og kun én rullebane som går øst-vest. Taksebanen fra skvadronsområdet til rullebanen er kronglete, og på vinterstid vil det bli store utfordringer med mindre den bygges helt om. Det har for eksempel tidligere vært tilfeller med fly som har sklidd i grøfta på grunn av forholdene der. Flyoperativt er Evenes rett og slett et veldig dårlig valg, og det vil koste mange, mange millioner, sier han.
    De sivile virkningene av nedleggelse av Andøya flystasjon vil bli enorme, Andenes med ca 2700 innbyggere vil stå nærmest uten grunnlag. Det jeg kjenner litt til er at ATC, Andøya Test Center, vil måtte nedlegges da det er helt avhengig av operativ drift av flystasjonen. ATC er et heleid datterselskap av Andøya Space Center (ASC), og står i dag for det meste av omsetningen. ASC er igjen et aksjeselskap der 90% av aksjene eies av staten og 10% av Kongsberg Gruppen. ATC har bygget opp en av NATOs beste fasiliteter for testing av missiler, og brukes nå av industri og forsvar i en rekke NATO-land. Se Andøya Test Center. I Norge har ATC vært helt avgjørende for utviklingen av først NSM og nå JSM. ATCs virksomhet er sterkt integrert med den operative driften på Andøya flystasjon, og kan ikke leve uten den.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Regjeringen er ikke enig. På side 76-78 i proposisjonen drøftes dette. Andøya er vesentlig dyrere - 8,7 mrd i investeringsbehov kontra 3,5 mrd for Evenes. Det er langt færre som vil bli plaget med støy på Evenes, og Evenes er den nyeste av Forsvarets flystasjoner, så mange fasiliteter kan gjenbrukes. Nærheten til Narvik og Harstad gjør også at ansattes familier kan få seg jobb.

På side 84 drøftes så det samfunnsøkonomiske. ATC på Andøya er nevnt spesielt, sammen med virkningene på lokalsamfunnet - sannsynlig med en reduksjon på mellom 6 og 10 prosent i folketallet.

Sikkert synd for Andøy kommune, men hvis Forsvarets struktur skal la seg styre av dette, er vi på ville veier, når argumentene som taler for Evenes er bedre.

på Twitter

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    2

Jeg syns det generelt er en uting at forsvarspolitikk brukes som distriktspolitikk. Noe som forøvrig har blitt så vanlig at det nesten er det folk forventer.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Regjeringen er ikke enig. På side 76-78 i proposisjonen drøftes dette. Andøya er vesentlig dyrere - 8,7 mrd i investeringsbehov kontra 3,5 mrd for Evenes. Det er langt færre som vil bli plaget med støy på Evenes, og Evenes er den nyeste av Forsvarets flystasjoner, så mange fasiliteter kan gjenbrukes. Nærheten til Narvik og Harstad gjør også at ansattes familier kan få seg jobb.

På side 84 drøftes så det samfunnsøkonomiske. ATC på Andøya er nevnt spesielt, sammen med virkningene på lokalsamfunnet - sannsynlig med en reduksjon på mellom 6 og 10 prosent i folketallet.
    Det som står om ATC i proposisjonen er åpenlyst feil (den samfunnsøkonomiske analysen er forresten laget av PwC). "det vurderes ikke som sannsynlig at ATC må legge ned sin virksomhet på grunn av en nedleggelse av Andøya flystasjon" er stikk imot hva ATCs adm. dir. sier.

Alt som er av lokale folk sier dessuten at påstanden om at det vil koste 8 milliarder å gjøre Andøya flystasjon bra for både er basert på en svært mangelfull analyse.

I analysen til PwC kommer en samlet løsning på Andøya litt billigere ut enn samlet løsning på Evenes, bortsett fra støytiltakene som er det som gjør Andøya dyr. I følge PwC (som prop'en baserer seg på) vil det være nødvendig å forlenge tverrvindbanen slik at den tilfredsstiller NATOs rullebanelengdekrav for kampfly slik at den hovedsaklig vil bli brukt til F-35, men at man allikevel vil måtte innløse 241 boliger (samt gi støtte til lydisolasjon i fasadene på 390 boliger) som vil få for mye støy de gangene F-35 må benytte hovedrullebanen (anslått til 30% av alle avganger). Det er forlengelsen av tverrvindbanen + innløsingen av 241 boliger som gir det meste av utgiften på 4,432 milliarder (2016-kroner) for støytiltak. Støytiltakene for Evenes anslås til kun 132 milliarder.

I hvert fall i følge hva de lokale sier, er dette en stort overestimat, og at man kan få det hele til for en mye lavere kostnad. Dette bør i hvert fall utredes nærmere før man tar en beslutning.

En annen ting som ligger inne i bildet: Det som ligger i QRA-base er at man i fredstid skal ha et lite (3-4) antall F-35 fast stasjonert på basen for å ta seg av QRA-oppdraget. Men man skal i tillegg i krig kunne stasjonere minst en norsk skvadron der, og dette må også kunne øves i fredstid. Samtidig skal QRA-basen være amerikansk COB-base, som skal kunne operere minst en skvadron jagerfly fra USAF i krig i tillegg til norske fly (også dette skal kunne øves i fred). Både Andøya og Evenes er i dag (uten i dag å være offisielle COB-baser) utstyrt med operasjonsrom, sheltere, drivstoff- og ammunisjonslagre for å kunne operere allierte jagerfly i krig. Jeg har ikke gjort noen telling, men som flypassasjer har jeg inntrykket av at antallet sheltere på Andøya er mye større enn på Evenes, og også med større spredning. Det står spesifikt i PwC-rapporten at bruken som COB-base ikke er tatt hensyn til i deres analyse.

Noe som ikke er nevnt noe sted, og som jeg ikke vet om stadig er aktuelt, er det som het INVICTUS-avtalen, som var med U.S. Navy. Den hadde flere elementer: En var et meget stort tankanlegg i nærheten av Namsos for bunkring av fartøyer tilhørende amerikansk hangarskipsgruppe som opererte i Nordvest-Atlanteren (hangarskipene er atomdrevne, men eskorteskipene, kryssere og jagere, må bunkre, mulig også det er flydrivstoff). Et annet element var forhåndslagring for amerikanske overvåkingsfly, slik at de ville kunne operere fra Norge i en krig/beredskapssituasjon. Dette var først og fremst på Andøya. Det siste var forhåndslagre for at fly fra amerikanske hangarskip skulle kunne operere fra norske flystasjoner (Andøya, Værnes og Ørlandet) hvis hangarskipet/ene ble inoperable.

PwC-rapporten tar også for seg muligheten til opprettholde en av basene som beredskapsbase til bruk ved beredskap/krig, noe som vil kreve større investeringer. Rent militært ville jeg tro det ville være suverent gunstigst med en spredning av norske og allierte fly på flere baser ved et større russisk angrep der vi nå i Syria har sett effekten av russiske langtrekkende cruisemissiler som Kalibr 3M14T.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Google Earth sier litt om sheltere, med alle mulige forbehold:

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    20

Over 4 milliarder for støytiltak for 241 boliger? Det må være mer i de tallene! Man får 241 nye eneboliger til 4 millioner hver for 1 milliard....

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

En av grunnene til at folk på Andøya mener dette var et bestillingsverk.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Sitat Opprinnelig skrevet av OR 0 Vis post
    Jeg syns det generelt er en uting at forsvarspolitikk brukes som distriktspolitikk. Noe som forøvrig har blitt så vanlig at det nesten er det folk forventer.
    Da foreslår jeg du finner ett demokratisk land, som ikke bruker forsvaret som distrikt/næringspolitikisk virkemiddel. Jeg har til gode å finne det.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    2

Sitat Opprinnelig skrevet av Kdo_Under Vis post
    Da foreslår jeg du finner ett demokratisk land, som ikke bruker forsvaret som distrikt/næringspolitikisk virkemiddel. Jeg har til gode å finne det.
    Hva jeg finner har ingenting å gjøre med hva jeg mener er rett.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Her om dagen var Jan Arild Ellingsen (Frp) intervjuet på nrk radio, og han lirte av seg følgende; å legge flyplassen til Evenes tjener ikke nordlands interesser. Det var synd at radioreporteren ikke utfordret han på hva nordlands interesser var. Og i samme sleng, hva er landets interesser....
    "Det va bare en gang, så æ kan umulig ha skylda førr begge..."

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Hva jeg finner har ingenting å gjøre med hva jeg mener er rett.
    Nei men, byråkratiet i dette tilfellet representert ved fagmilitært råd må ta disse realiteten med i sin betraktning, når de skal gi råd.
    Ingen vits i å gi råd som kjemper mot realitetene.
    Død ved Kølle!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    2

Nei men, byråkratiet i dette tilfellet representert ved fagmilitært råd må ta disse realiteten med i sin betraktning, når de skal gi råd.
    Ingen vits i å gi råd som kjemper mot realitetene.
    Det kan jeg være enig i. Poenget mitt var at jeg mener at forsvarspolitikken bør være vernet fra den type hensyn. Jeg forstår at forsvaret av landet er en offentlig oppgave, og at det offentlige også har andre oppgaver i sin portefølje (sysselsetting, næringsliv ++), men jeg mener man burde gjøre et unntak og holde Forsvaret ute av den dansen. Forsvaret av landet bør være eneste oppgave.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Det kan jeg være enig i. Poenget mitt var at jeg mener at forsvarspolitikken bør være vernet fra den type hensyn. Jeg forstår at forsvaret av landet er en offentlig oppgave, og at det offentlige også har andre oppgaver i sin portefølje (sysselsetting, næringsliv ++), men jeg mener man burde gjøre et unntak og holde Forsvaret ute av den dansen. Forsvaret av landet bør være eneste oppgave.
    Det samme kan man si om alle statlige virksomheter, å la oppdraget være førende. Men vi lever i et demokrati.
    Død ved Kølle!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    2

Det samme kan man si om alle statlige virksomheter, å la oppdraget være førende. Men vi lever i et demokrati.
    Man KAN si det om alle statlige virksomheter, men jeg mener at man kun BØR si det om et lite knippe av dem. Med Forsvaret som den mest markante kandidaten for min del. Det at vi lever i et demokrati i moderne forstand betyr bare at flertallet bestemmer. I vårt tilfelle betyr det at flertallet setter sammen gruppen som skal styre på våre vegne. At Forsvarspolitikken brukes som et samfunnsøkonomisk verktøy med altfor store innslag av distriktspolitikk er ikke synonymt med demokrati. Jeg ser heller ikke hvorfor det skal være det. Men det er mulig jeg bare ikke ser poenget ditt.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    40

Poenget er at Forsvarets fremtid blant annet avhenger av dette, om du ønsker å endre det bør du gå inn i politikken, selv om jeg tror det tar flere generasjoner å endre dette.

Da er det mer konstruktivt å se på realitetene og finne løsninger som gir effekt innen for distrikts og næringsrammene.

Det blir som å ønske seg 100 milliarder i 2008-penger til evig tid i årlig forsvarsbudsjett, fint det, men vi får det ikke.

Skulle man tenkt forsvar for pengene kunne mann strengt tatt klart seg med Ørlandet for Luftforsvaret. Bergen for marinen og Rena+ Setermoen for hæren. med noen rotasjoner hist og pist. Men slik blir det ikke.
    Død ved Kølle!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    2

Man tager vad man haver, altså. Jeg forøvrig medlem av et politisk parti, men å si at jeg har "gått inn i politikken" ville vært direkte løgn.

Sersjant
    Ble medlem
    May 2005
    Pondusfaktor
    14

Forstår kva du meina og kan til ei viss grad vere einig. Men på ei anna side skal vi ha eit godt forsvar må det vere eit forsvar som folket har eit eigarskap i. Det at forsvaret er spreid ut over landet betyr at alle dei som ikkje har tjenestegjort i forsvaret får eit forhold til forsvaret. Noko som igjen gir dei grunnar til å støtte at forsvaret får sin del av budsjettet.
    Noko anna er at ein god distriktpolitikk er og ein del av forsvaret. Det at vi har folk buande rundt på alle plassar gjere til at vi og har auger som kan følgje med på kva som skjer.
    Kan ta eit eksempel. På ei SHV øving for no mange år sidan skulle vi ha ei SAR øving. Ein båt reiste ut inn i blant nokre øyar å la ut markørar på forskjellige plassar. Dette vart observert av lokalbefolkninga som oppfatta dette som mistenkeleg. Desse ringt inn til KO med posisjon på samtlege markørar.

Banned
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    PwC-rapporten tar også for seg muligheten til opprettholde en av basene som beredskapsbase til bruk ved beredskap/krig, noe som vil kreve større investeringer. Rent militært ville jeg tro det ville være suverent gunstigst med en spredning av norske og allierte fly på flere baser ved et større russisk angrep der vi nå i Syria har sett effekten av russiske langtrekkende cruisemissiler som Kalibr 3M14T.
    Jeg tror Hvlt er inne på noe særdeles viktig i dette innlegget. Russerne har nærmest fått en ny kapasitet med sine konvensjonelle kryssermissiler. Alt fra små korvetter til de største overflatefartøyene og U-båter, kan utrustes. Hele Norge og store deler av UK kan nås fra overflatefartøyer som posisjoneres så langt øst som Kvistsjøen. Der kan de beskyttes relativt effektivt.

Derfor er det luftvern, luftvern og luftvern som gjelder. Samt strategier for å beholde kapasiteten til kampfly gjennom forberedte løsninger for spredning. Men Andøya er nok vanskeligere å forsvare mot missiltrusselen, enn Evenes. Et annet aspekt er at kapasitet for å levere langtrekkende presisjonsvåpen ikke bør baseres på F-35 alene. Jmf overlappende kapasiteter.

I tillegg vil denne trusselen påvirke mulighetene til å forflytte større avdelinger. Styrking av Hæren i Nord-Norge, og HV over hele landet, blir nødvendig trur eg.

Når det gjelder distriktspolitikk, forsvar og økonomi: Forsvarsbudsjettet blir neppe større ved at staten påføres samfunnsøkonomiske kostnader som overstiger verdien av besparelsene ved eventuell nedlegging/flytting av forsvarets virksomhet.

Banned
    Ble medlem
    Nov 2007
    Pondusfaktor
    0

Tenkte litt raskere enn jeg skrev, så en liten korrigering når det gjelder rekkevidden av missiler:

Store deler av Norge kan nås fra Kvitsjøen. Dersom russerne kontrollerer kysten fram til Andøya/Hinnøya, når de også UK og de nordre delene av kontinentet.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

"Nå er det altså bestemt at kapasiteten skal videreføres, ikke fra Andøya flystasjon men fra Evenes.

Hva betyr så dette for videre leveranse til NATO de neste årene?

Jo, det betyr paradoksalt nok at Norge kommer ikke til å klarer å levere dette produktet om kort tid, og det vil vare mange år fremover. Et produkt de fleste i Norge dessverre ikke aner eksisterer, men som NATO trenger sårt.

Hvorfor vil denne leveransen stoppe opp?

Fordi det å kunne levere dette produktet er helt avhengig av den unike kompetansen spesialistene på 333 skv er i besittelse av.

Denne kompetansen er et resultat av mange dyktige mennesker som har viet sitt liv til nettopp å kunne levere et slikt viktig produkt som overvåkingen av Russiske ubåter er."

http://www.vol.no/meninger/leserinnl...t-13016845.ece

Forum Admin
    Milforum.net og Spesialjeger.net
    admin

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

Skrinlegg Evenes snarest!

tallgrunnlag som er umulig å kontrollere

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    55

US Navy på besøk: Vurderer å stasjonere amerikanske fly på Andøya

Representanter for US Navy har besøkt Andøya flystasjon. Hensikten med besøket skal være å vurdere mulighetene for å bygge hangarer til amerikanske MPA-fly som skal operere i nord – i tillegg til de norske flyene.
    Etter det VOL og Andøyposten erfarer skal representanter for US Navy ha besøkt Andøya flystasjon i forrige uke. Hensikten skal, etter det vi erfarer, være å vurdere mulighetene for å bygge hangarer til amerikanske MPA-fly som skal operere i nord – i tillegg til de norske flyene.

Befaringa på Andenes skal ha foregått over to hele dager. US Navy-delegasjonen skal ha blitt sendt til Evenes også, men der tilbrakte man bare en halv dag.
    På Andøya flystasjon finnes det ledige arealer for å etablere de nødvendige hangarfasilitetene til de amerikanske flyene. På Evenes er det knapphet på arealer – og ingen parallellbane eller tverrvindbane.

Det er snakk om et betydelig arealbehov, ettersom amerikanerne skal ha uttalt at det er snakk om å plassere et detasjement på flere P-8 Poseidon-fly enn det Norge har uttrykt ønske om å kjøpe. Det vil si en styrke på mer enn 5–6 maskiner.

Som VOL har skrevet tidligere skal Evenes være vurdert som uegnet av amerikanerne for planlagte tester av dronene Global Hawk og Triton UAV-er – på grunn av krevende innflyvingsforhold, mens Andøy flystasjon skal være høyaktuell.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2008
    Pondusfaktor
    9

Kult at det blir vurdert dithen at vi ikke lenger har viljen eller evnen til å se til vårt eget territorie.

Sent fra min E5823 via Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

Med tanke på gjeldende norske basepolitikk kan dette bli en krevende politisk øvelse.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2012
    Pondusfaktor
    4

Kan det tenkes at dette skal vere et supplement, eller istedet for utplassering av fly på Island?

http://www.naval-technology.com/news...celand-4817791
    "Adventure is just bad planning."
    - Roald Amundsen

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

USA må ha stålkontroll på hva som skjer i nord Atlanteren. At USA vill bruke så store ressurser på Andøya er et klart signal på at vi ikke klarer jobben selv å det er i fredstid. Som noen har nevnt i en annen tråd på forumet, så er det ingen amerikansk kaptein som vill gå med et troppetransport skip inn til Trøndelag med forsterkninger hvis det er tvil om at norskekysten er utrygg. Fokuset til USA er nok sin egen kyst, derfor ønsker de tidligst mulig deteksjon. Jeg tror Andøya overlever også denne sparerunden.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 3 123 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter