Viser resultatene 1 til 39 av 39
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Vil du fly F-35?

Vil du fly F-35? Søknadsfrist for Luftforsvarets flygeskole er 5. januar 2016.

https://forsvaret.no/karriere/utdann...gatorutdanning

"Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sv: Vil du fly F-35?

*sukk*
    As you wish.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Her kan man se mer om utdannelsen bl.a. de norske jagerflyverne får i USA: Experience Euro-NATO Joint Jet Pilot Training
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Her kan man se mer om utdannelsen bl.a. de norske jagerflyverne får i USA: Experience Euro-NATO Joint Jet Pilot Training
    Anbefales
    As you wish.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    20

Du har prøvd deg?
    Odd objects attract fire. You are odd.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Du har prøvd deg?
    Ja har sett alle episodene!!

Og spilt MS Flight Simulator i hundrevis av timer.
    As you wish.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Vil du fly F-35?

Til info: etter befalsutdanning på Kjevik, uttaksflyving på Bardufoss og første del av Luftkrigsskolen i Trondheim forgår neste skritt av utdanningen i USA, betalt av Norge. Der blir norske flyelever sendt til tre forskjellige utdannelser: de som er tatt ut som helikopterflyvere blir utdannet av US Army ved Fort Rucker i Florida. De som er tatt ut som enten flermotorflyvere (Hercules, Orion eller Falcon) eller navigatører blir utdannet av US Navy. De som er tatt ut som jagerflyvere får altså sin utdannelse ved Euro-NATO Joint Jet Pilot Training (ENJJPT) ved Sheppard Air Base i Texas. ENJJPT utdanner flyvere fra en rekke europeiske land, samt fra det amerikanske flyvåpenet, og er et samarbeid mellom US Air Force og de europeiske deltagerlandene. Det er til enhver tid både europeiske (inklusive norske) og amerikanske flyinstruktører ved ENJJPT. Året ved ENJJPT skal være et fantastisk år, der man foruten å lære å fly supersoniske jagerfly, er i et flott internasjonalt miljø der man får venner for livet fra US Air Force og et stort antall europeiske land. Jagerflyvere er elitenes elite, antallet som kommer gjennom utsilingen i først opptaksprøvene og senere uttaksflyving er lite, men de som går hele veien opplever noe helt spesielt!
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Vil du fly F-35?

Det er godt du ikke er navigatør, hvlt! Fort Rucker ligger i Alabama...

Sent from my iPhone using Tapatalk

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    8

...Vil gjerne sitte på en tur? Tells det?
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Sitte på i en enseter? Blir fort intimt...

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Hvis jeg skal sitte i en sån så blir det intimt selv alene

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Apr 2006
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Sitte på i en enseter? Blir fort intimt...
    Heh.. Ja, ivrig men korttenkt vettu!
    "Men da sa Jonatan at det var ting som måtte gjøres, selv om de var farlige, for ellers er jeg ikke noe menneske, bare en liten lort." - Lindgren.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Sitat Opprinnelig skrevet av 9echo Vis post
    Det er godt du ikke er navigatør, hvlt! Fort Rucker ligger i Alabama...

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Oops

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Søknadsfristen er i dag!

https://forsvaret.no/flyger

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

Noen som vet hvor mange antall forsøk man får på flyskolen

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3

(Tidligere iallefall) har man bare hatt ett forsøk! (Tidligere var maks alder 24)
    Tips: Gjør det aller beste ut av det. I mitt hode betyr det:
    - Ta en full medisinsk sjekk før du søker
    - Vent med å søke. Ta utdanning først, dvs. noe med matte og fysikk, gjerne ingeniør. Ta gjerne befalsutdanning først også.
    - Ta flytimer, både ppl (privatfly) og seilfly
    - Sett deg inn i alle tester som blir gjennomført på opptak etc.

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

trodde maks alder 24 gjaldt fortsatt, eller er det bytta på?

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

@henkeh:
    Medisinsk sjekk får man som en del av utdanningen uansett. Disse koster også en god del (sist jeg tok den betalte jeg vel 1500,-, og det var ikke Medical Class A engang). Mulig det har sin fordel i å luke ut helseproblemer og ordne opp i disse (hvis mulig) i forkant av LFS-inntak, det kan være.

Jeg ville definitivt ikke ha tatt flytimer eller seilflyinstruksjoner som forberedelse til LFS. Ja, det kan fint utgjøre en fordel for deg selv, men det de ser etter i kandidater som får gå videre til neste fase etter Bardufoss (mao Luftkrigsskolen) er progresjonsevne, evne til å lære raskt under press og høyt tempo. Med andre ord; intensiv læring. Å inneha kunnskaper i forkant hjelper deg ikke med den biten, lære deg prosedyrer og å fly fort nok vil du uansett om du har flytimer i forkant eller ikke. De flytimene gir nok mest uttelling i form av erfaring senere. Du kan ha tilegnet deg uvaner under sivil flyinstruksjon som kan være vanskelig å "avlære" når du får instruksjon på LFS. Kjipt å få rødt blekk på progresjonskortet fordi du forberedte deg med flytimer på eget insj før du kom inn. I verste fall kan du ha brukt mye penger på flyinstruksjon i forkant som viser seg å være bortkastet fordi du ikke lærer fort nok og blir selektert bort på det kriteriet.

Forøvrig gjelder igrunn det samme for evnetestene man går gjennom på inntaket; Disse testene måler ferdigheter som fordrer evner man enten innehar eller ikke, og som typisk er evner som er vanskelige å lære. Enten har man dem, eller så har man dem ikke.

Stabssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    18

Men avanserte multidimensjonale dataspill med store informasjonsmengder er god trening. Flysimulator kan bli helt feil (se over) - men evnen til å håndtere mye informasjon spesielt visuelt og bruke den riktig i en tredimensjonal verden kan trenes.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Det tror jeg på! Interessant å lese artikler som kommer opp med jevne mellomrom om hvordan multidimensjonale dataspill har god effekt på evneutvikling osv.

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av henkeh Vis post
    dvs. noe med matte og fysikk, gjerne ingeniør.
    mine ferdigheter i matte er ganske basic, og fysikk har jeg aldri hatt på skolen, er det sånn at nivået på teorien i flyskolen er ganske høyt (må man ha 4 eller 5 i R matte for å ha sjangs i å komme igjennom opptaket og fullføre?

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2014
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av Titan Vis post
    mine ferdigheter i matte er ganske basic, og fysikk har jeg aldri hatt på skolen, er det sånn at nivået på teorien i flyskolen er ganske høyt (må man ha 4 eller 5 i R matte for å ha sjangs i å komme igjennom opptaket og fullføre?
    På generelt grunnlag ville jeg trodd det men det har like mye med typen som får slike karakterer som selve karakteren. Du er jo i en opptakssitusjon og slåss mot supermennesker som er gode i alt, inkludert realfag. Logisk tenking og evne til å absorbere og forstå teori er like velegnet til matteforståelse som til å bly flyger. Sånt sett har konkurrentene kanskje allerede valgt mattefag av naturlige årsaker.

Tror ikke de sitter og løser differensiallikninger og deriverer men vektorer, romforståelse og mekanikk må man gjerne vite litt om, iallfall forstå.

EDIT:

Jeg sitter ikke på noe fullverdig statistisk grunnlag men basert på ren og skjær synsing så tror jeg ikke det er mange piloter som bare har hatt "basic" matteforståelse. Når du spør om man må ha 4 eller 5 (0-6 skala) så kan det kanskje se ut som at utgangspunktet er 3 eller 4 og en 3'er i matte er ikke noe å slå i bordet med. Karakteren 3 er nok uansett dårlig i en opptakssammenheng generelt, men kanskje spesielt i et flygeropptak. Et godt snitt veier selvfølgelig opp for et arbeidsuhell i ett fag men det finnes sikkert 14 på dusinet med plettfrie vitnemål som du konkurerer mot. Skal ikke ødelegge pilotdrømmen din men det skader ikke å være realist når man vurderer akkurat denne retningen i forsvaret.
    Sist endret av 88charlie; 20-05-16 kl 09:38
    Artillery is the God of War

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3

For å prøve å utdype litt bedre mitt tidligere svar.
    Jeg har ikke gått på Flygeskolen og baserer mitt svar på info fra åpne kilder (nettet) og samtaler med folk som har gått der.

På generelt grunnlag bør du være mest mulig forberedt på det meste.
    De formelle kravene finnes på Forsvarets nettside. Det er i hovedsak å ha bestått VGS, bra helse etc. Altså meget enkle krav.
    Men konkurransen derimot er selvfølgelig noe helt annet. Muligheten for betalt jagerfly utdanning gjør at du bør være langt over minstemålene (tenker på alle områder: fysisk, utdanning, matte/fysikk forståelse, engelsk, militær og fly kunnskap etc. etc.). Det blir litt det samme som å akkurat klare 45 pushups for å søke marinejeger el spes.jeger opptak. Å faktisk klare å gjennomføre konkurransen mot andre som har masse erfaring og har forberedt seg over år krever at du har virkelig gjort gode forberedelser.

Hovedbudskapet mitt derfor er: Ikke søk rett etter VGS, men "bygg CV", altså ta utdanning, tren deg opp, les deg opp på tester etc. Når kanskje hovedkonkurrentene dine har siv.ing grad, befalsutdanning, sivil flyskole etc. gjør at du må være forberedt, for å unngå å ryke rett ut med en gang!

Spørsmålet om en bør ha flytimer eller ikke er omdiskutert. Offisielt har flyskolen gått ut med at det ikke er formålstjenlig. Men uoffisielt er det flere på forskjellige flyforum som har gjennomført flyskolen og sagt det motsatte! De som vanligvis kommer på de første plassene (altså får velge først, dvs jagerflygerne) er overrepresentert med å ha flytimer enten på småfly eller seilfly eller begge deler.
    Jeg tror at den offisielle påstanden er for at det er vanskelig for flyskolen å vurderer folk med eller uten flytimer, på de få få flytimene man har.. Jeg er enig i at man kan legge til seg uvaner. Men det går jo an å få en sivil flyinstruktør som selv har gått på flyskolen? Dette mener jeg vil være å være godt forberedt..
    I USAF, USN og USMC anbefaler man ofte at man har sivile flytimer fra før. Det å feks være flyger i Air National Guard "luft HV - som flyger"), som kanskje er en av de mest attraktive flygerjobbene i det amerikanske forsvaret, er det mest vanlig at de rekrutterer sivile trafikkflygere (altså de rekrutterer mest fra aktive tjeneste som er ferdig med sine pliktår). Det sies at du nesten ikke har sjanse om du ikke er ansatt som flyger i et Regional flyselskap eller lignende..

Jeg sakser inn en liten bit angående selve flyutdanningen som er plukket opp på nettet også (dere får selv vurderer "sannheten" i det):
    "Har en kollega som hadde 13 flytimer før han røk ut som siste man,bittert.
    De trengte 10 stk og han var nr 11 , røk ut pga av for liten progresjon sammenlignet med de andre.
    Året før tok de inn 15 så da ville han klart det.

Han fortalte at flere av kullingene hadde fedre /onkler eller andre slektinger på innsiden.
    Ikke på selve skolen men de var enten piloter eller kjente pensum fra før og drillet de på forhånd på hva som ble forventet..
    Eks. sjekkpunktlister før,under og etter flygnig,utstyr,samband,fallgruver man måtte unngå osv.

Disse papirene hadde enkelte tilgang til før de andre og stillte derfor forbredt.
    Eks Du får utdelt en manual til tekn.utstyr på onsdag.
    På torsdag blir du bedt om å skrive ned forskjellige detaljer osv.
    Progresjonen er rå,pensum enormt og fritid ukjent den første tiden.
    Alt for å skille ut de beste.

Den som visste at det kom og hadde sommeren til å forberede seg vil fremstå som mer lettlært og flink en den som satt hele natta og pugget nytt stoff.

ikke for å ta fra deg motet, tross alt er det flere som klarer det hvert år men les ALT du kommer over når det gjelder opptak og tester og øv på forhånd.
    Hjelper på selvtilliten at man har forberedt seg godt og det er en kjent sak at man scorer høyere på IQ tester hvis man har prøvd seg på mange nok."

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    7

Du må selvfølgelig få lov å ha dine teorier og meninger som alle andre. Jeg er derimot uenig med deg, og mine kilder er også "insidere". Ikke at det spiller noen rolle, men det er også overraskende mange som i dag flyr på skvadron som søkte flyskolen kun ved en ren tilfeldighet, de hadde aldri noen spesiell grunn til det annet enn at de ville gi det et forsøk. Hvorvidt disse var forberedt eller ikke vet jeg ingenting om, men sannsynligheten for det er vel heller liten.

Alle disse "fortellingene" fra en bitter student som røk ut som sistemann før fullført uttaksflyging om hvordan konkurrentene har hatt tilgang til dokumenter, vært svært forberedt osv. høres i mine ører mer ut som unnskyldninger for å rettferdiggjøre ovenfor sitt eget ego at man rett og slett ikke nådde opp. Jeg kan selvfølgelig ta feil, for all del. Men jeg har tro på at instruktørene på LFS fint greier å skille de som har evne til intensiv læring fra de som ikke har det, det være seg forberedt eller ikke. Jeg står fortsatt ved det jeg skrev i mitt tidligere innlegg.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Tidligere (på 70-tallet i hvert fall) var seilflykurs sponset av Luftforsvaret (men bare for gutter!), med begrunnelse at det bedretopptaksgrunnlaget til flyskolen.

Ved en google fant jeg denne: Vi gratulerer seilflyger Gunnar Grønlien fra Os Aero Klubb med utmerkelsen "Beste elev ved forsvarets flyskole"..

Det var totalt 912 søkere ved dette kullet og 18 flygeraspiranter gjennomførte utdannelsen ved skolen på Bardufoss. Gunnar var den som gjorde det samlet best både teoretisk og praktisk og da spesielt flymessig sies det i uttalelsen fra forsvaret.

Det er ikke første og siste gangen en seilflyger får denne utmerkelsen. Seilflyutdannelse er høyt verdsatt ved forsvarets flyskole og mang en ung seilflyelev har lagt grunnlaget for en militær karrigere hos oss.

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Jeg tror aldri jeg har møtt eller hørt om en militærflyger som hadde full siv. ing.-grad fra før.

De jeg har møtt med utdanning fra før har gjerne gjort førstegangstjeneste/befalsskole, ikke nødvendigvis i Luftforsvaret. De fleste er sånne irriterende flinkiser som er gode til nesten alt. De skiller seg gjerne ut med å være strukturerte, lærer raskt, er supergode på stressmestring/multitasking, og rett og slett "raske i hodet."

Flyskolen har overhode ingen rekrutteringsproblemer, så tror ikke de gidder å gi noen en sjanse til. De har med god grunn (så og si ingen "wash-outs" under utdanning i USA) stor tro på egen seleksjonsprosess.
    With 5000 years of recorded military history, there is no excuse for the lack of constant study.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3

Fra Forsvarets Forum sept. 2008(de siste sidene):
    http://www.fofo.no/Under/filestore/S...FNR9SEPT08.pdf

"25 år gamle Carl Wilhelm Haakenstad er allerede lege. Nå vil han bli jagerpilot.
    .. – Jeg har studert medisin i Krakow, Polen, og hatt to års turnus i Kongsvinger og Jessheim. I
    tillegg har jeg tjenestegjort som lege ved sykestuen til Marinens jegerkommando. Nå ønsker
    jeg å bli pilot, forteller han.
    Kjapt ferdig. Haakenstad var bare 23 da han kunne kalle seg lege. Han fullførte barneskolen,
    ungdomsskolen og videregående på til sammen ti år. Selv skylder han på tilfeldigheter"

Sjefssersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    46

Det hjalp visst ikke å ha blitt lege i turbofart:
    Falsk krupp er en virusinfeksjon i luftveiene som gir betennelse og hevelse i luftrøret og omkring stemmebåndene. Hos små barn er det litt trangt her i utgangspunktet, sier lege Carl Wilhelm Haakenstad ved Legevakt Vest.
    http://www.abcnyheter.no/livet/2013/...-endelig-smile
    With 5000 years of recorded military history, there is no excuse for the lack of constant study.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    81

Samfunnsøkonomisk er det ikke spesielt smart å ha en lege som jagerpilot. To dyre utdannelser, begge bekostet av skattepenger.

på Twitter

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3

Amerikanerne har flere lege/flyger-stillinger i sitt Pilot/Physician program:
    http://goflightmedicine.com/usaf-pil...ician-program/

De ble blant annet brukt en del i F-22 testingen og problemene med o2:
    http://www.af.mil/News/ArticleDispla...w-heights.aspx

Bruksområdet i Norge kan vel diskuteres..

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    59

Fra Forsvaret.no:
    Kvalifiserte søkere blir invitert til å gjennomføre innledende teoretiske tester i blant annet norsk, engelsk, regning, teknisk innsikt og flykunnskap. Testene gjennomføres i løpet av én dag og holdes i de største byene i Norge rundt månedsskiftet januar/februar.

Søkere som kommer videre, vil i månedsskiftet mai/juni bli innkalt til opptak ved Luftforsvarets seleksjonssenter på Rygge. Her gjennomføres blant annet fysiske tester, medisinske undersøkelser, databaserte ferdighetstester, intervju og en avsluttende feltøvelse.
    For den første testen bør man altså kunne en del ting om fly, bla. forstå fysikken bak at et fly kan holde seg i lufta.

Ved testene på Rygge gikk i hvert fall før mye på multitasking, f.eks. sitte på en slags stol som stadig vipper, og som du må holde rett med en spak med høyre hånd som du stadig må justere, samtidig som du må svare på spørsmål ved å sende morsesignaler med en knapp med venstre hånd, og der alt går fortere og fortere inntil du ikke har mulighet til å klare det (og de er ute etter å se hvordan du reagerer når du ikke klarer det).
    Jeg vet ikke om det stadig brukes, men det som før silte ut svært mange på Rygge var en psykologisk prøve som er ment å undersøke om du har (f.eks. etter traumatiske opplevelser i barndommen) opparbeidet psykologiske forsvarsmekanismer som hindrer deg i å oppdage og reagere adekvat på faresignaler (DMT-test)

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Da jeg var ung og lovende var drømmen min å bli helikopter pilot men hadde ikke penger. Det jeg allikavel gjorde var å få A1 helseatest og sykologi testen, i den perioden leste jeg meg opp på alt som var av tilgjengelig litteratur. Det som gikk igjen var evnen til å lære fort, karakterene på skolen viser om du evner å ta til deg læring. Matematiker eller filosof? Ja takk begge deler, med det så mener jeg en person som er midt i mellom en matematiker og filosof i handlinger og tenkemåte. En trafikk flyver har mye å gjøre i en nød situasjon, en strids flyver har krig og fred i tillegg. Å være strukturert og nøyaktig er absolutt nødvendighet for å kunne jobbe inn gode vaner i cockpiten.
    Norge kjøper noen få F35, de koster enormt mye for landet i innkjøp, de er vårt hovedvåpen i krig, da ønsker vi bare de perfekte pilotene.

Jeg er kjempe imponert over de som klarer å bli jager flyver forde må være helt gjennomsnittlig best i alt, jeg ønsker deg lykke til og håper du er en av de som virkelig er gode.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Menig
    Ble medlem
    May 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Da jeg var ung og lovende var drømmen min å bli helikopter pilot men hadde ikke penger. Det jeg allikavel gjorde var å få A1 helseatest og sykologi testen, i den perioden leste jeg meg opp på alt som var av tilgjengelig litteratur. Det som gikk igjen var evnen til å lære fort, karakterene på skolen viser om du evner å ta til deg læring. Matematiker eller filosof? Ja takk begge deler, med det så mener jeg en person som er midt i mellom en matematiker og filosof i handlinger og tenkemåte. En trafikk flyver har mye å gjøre i en nød situasjon, en strids flyver har krig og fred i tillegg. Å være strukturert og nøyaktig er absolutt nødvendighet for å kunne jobbe inn gode vaner i cockpiten.
    Norge kjøper noen få F35, de koster enormt mye for landet i innkjøp, de er vårt hovedvåpen i krig, da ønsker vi bare de perfekte pilotene.

Jeg er kjempe imponert over de som klarer å bli jager flyver forde må være helt gjennomsnittlig best i alt, jeg ønsker deg lykke til og håper du er en av de som virkelig er gode.
    Takk. Siden man får bare et forsøk på å søke skal jeg vente litt og heller forberede meg, få opp matte og fysikk kunnskaper og ta en UB befalsutdanning

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av henkeh Vis post
    Hovedbudskapet mitt derfor er: Ikke søk rett etter VGS, men "bygg CV", altså ta utdanning, tren deg opp, les deg opp på tester etc. Når kanskje hovedkonkurrentene dine har siv.ing grad, befalsutdanning, sivil flyskole etc. gjør at du må være forberedt, for å unngå å ryke rett ut med en gang!
    Av de flyskolekullene jeg har fulgt har dette virket å ha svært lite å si.

F.eks. flere som hadde kommersielle sertifikater for fly eller helikopter fra før, men som likevel ikke kom gjennom seleksjonflygingen. Uten at jeg var dem opp i flyet noen gang, vil jeg anta at de gjorde en "bedre" jobb der oppe enn de andre aspirantene, men det er ikke det de selekterer på. Alt handler om progresjon.
    Det er også eksempler på dem som har mange timer i både seilfly og småfly før de kommer, men som må se jagerflyplassen de ønsket seg gå til den aspiranten som aldri hadde tatt i ei flystikke før han/hun kom dit, fordi de ikke har vist god nok progresjon til å nå opp i konkurransen eller fordi de har personlighetstrekk som gjør seg bedre i et crew.
    Den ene som ble jagerflyger fra mitt kull hadde forresten kun hatt enkleste type matte (og kunne likevel ikke briljere med gode mattekarakterer) og null realfag på videregående...

De forsøker nok å selektere på egenskaper, ikke ferdigheter.

Sersjant
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    4

Sitat Opprinnelig skrevet av Titan Vis post
    Kjenner en som fik 3 i P-matte, begynte rett på LFS etter VGS og flyr jagerfly i dag.
    Sist endret av krsvgr; 13-07-16 kl 16:32 Begrunnelse: La inn quote

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    8

Evne og vilje til læring under relativt krevende omstendigheter over tid betyr en del, slik jeg ser det.

Folk er forskjellige og det er kanskje litt vanskelig å definere en optimal profil / "fasit" for hvilken bakgrunn man "bør" ha ved oppstart. De fleste jeg kjenner til som flyr eller har fløyet i Luftforsvaret fremstår som stabile personer med god mental kapasitet. Noen hadde greie karakterer, andre ikke. Noen hadde flyerfaring fra før (fra seilflybevis til kommersielt sertifikat), andre ikke. Noen er mer utadvente, andre mer innadvente. Noen er gode i ballspill, andre ikke. Noen har grei kondis, andre ikke. And the list goes on...

Selv om man skal fly relativt komplekse maskiner som del av en kompleks operasjon er flyging fortsatt et håndverk som ikke krever høyere akademisk kompetanse i seg selv. Etter det jeg vet har ikke forskning på området (både militær og sivil luftfart?) vist noen større sammenheng mellom karakterer og sjanse for å lykkes under en flygerutdanning. Man kommer gjerne langt med en god evne og vilje til læring, god selvinnsikt, noe ydmykhet, litt lederpotensial, gode evner til samarbeid og kommunikasjon, og motivasjon til å utvikle seg og bli stadig bedre i det man driver med. Egenskaper som etter min mening er relevante i mange sammenhenger i livet.

Selv synes jeg det kanskje blir en del uinformert kjas og mas om at man må stresse seg ihjel med karakterer og andre forberedelser og være generelt übermensch, gjerne fra folk som ikke har personlig erfaring med opptak, utdanning og tjeneste. Dette har vært en gjenganger i div. kameratgjenger (og etter hvert på nettet) siden nittenhundreogbrødmangel. "Dæven Jens-Petter, har du ikke en sekser i nynorsk diktanalyse, supersyn og tar 100 armhevinger på rappen kan du bare GLEMME å fly F-16, ass!"

Det å legge en masse press på seg selv med tilhørende forventninger og fallhøyde er ikke nødvendigvis en god strategi i mitt hode, men igjen, folk er forskjellige.

Jeg regner likevel med de fleste forstår at gode karakterer fra VGS som regel vil være en fordel uansett, ikke minst om man ikke består uttaket og må søke andre muligheter. God læringsevne, gode studievaner, god arbeidskapasitet og utholdenhet til å jobbe med/lære/anvende kjedelig fagstoff er gjerne et bra utgangspunkt for de fleste utdanninger. Meg bekjent finnes det også flygere som ikke engasjerte seg så voldsomt på skolen den fasen av livet, men som modnet / "kviknet til" ved uttaket og presterte godt nok.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3

Tenkte bare å følge opp med denne:

Fofo: "Doktor G-kraft - Visste du at de første norske F-35 pilotene har med egen lege til USA?"
    https://forsvaretsforum.no/aktuelt-f-35-legen

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3

Tenkte å legge ved denne til fremtidige søkere flyskolen:

https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstr...pdf?sequence=5

Seleksjon flygere F-35
    Neste generasjon jagerfly, en ny generasjon flygere?
    Major Thomas Orud Harlem
    Masteroppgave Forsvarets høgskole Høst 2016

Sammendrag
    I denne oppgaven har jeg undersøkt hvilke egenskaper som er viktig for å bli en god jagerflyger på F-35, og i hvilken grad det er mulig å predikere dette ved seleksjon. For å undersøke dette er det gjennomført to undersøkelser. Den første har sett på dagens testbatteri for seleksjon av jagerflygere og dens prediktive validitet opp mot resultater fra utdanningsinstitusjonene for jagerflygere. Den andre undersøkelsen gjorde en arbeidsanalyse av hvilke egenskaper som vil være viktige for å oppnå gode arbeidsprestasjoner som flyger i F-35.
    Datagrunnlaget for den første undersøkelsen er resultater fra samtlige norske jagerflygere som har gjennomført jagerflyutdannelse i perioden 2005-2016. Dataen består av resultater fra seleksjon, og resultater fra grunnleggende flygertrening til endt konvertering på F-16 i USA.
    Datagrunnlaget for den andre undersøkelsen er hentet inn fra flygere på amerikanske F-35 skvadroner, hvor blant annet norske F-35 flygere holder til.
    Resultatene fra undersøkelsene viser at evner som er nødvendig for å oppnå gode resultater forandrer seg med skolene og arbeidsoppgavene, og likeledes med innføring av nytt jagerfly. Innføring av avanserte sensorer gjør at kognitive evner som informasjonsprosessering og analyse blir viktigere, og disse egenskapene vil derfor ha prediktiv validitet i fremtidig seleksjon. Mer tradisjonelle egenskaper som psykomotorisk kapasitet blir mindre viktig som en konsekvens av at flyene blir mer avanserte og lettere å fly, i tillegg til at kognitive evner har økt betydning for gode arbeidsprestasjoner.
    Mange av dagens psykologiske enkelttester viste god prediktiv validitet mot de identifiserte egenskapene. Dette gjaldt spesielt enkelttester innenfor informasjonsprosessering og spatiale evner.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3

Her er også en masteroppgave (dog noe eldre), men alikevel høyest aktuell:

"Flygarseleksjon i Forsvaret - Ein studie av seleksjonssystemet sin prediktive validitet"
    https://brage.bibsys.no/xmlui/bitstr...pdf?sequence=1

Tilpasset MILFORUM søk

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter