Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 3 av 3

Tråd: Fallskjermjeger opptak 2016

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Fallskjermjeger opptak 2016

Hallo, jeg har nettopp vært på sesjon 2 og hadde karakter 7 på styrke/løping og teorien, og 9 i alt på helse.. Under sesjonen nevnte jeg for offiseren at jeg synes marinejeger høres spennende ut.. Og på intervjuet så anbefalt han meg å søke på marinejeger opptaket, men jeg lurer på om det ikke er lurere å søke på fallskjermjeger og heller gå videre til FSK/MJK hvis jeg kommer igjennom førstegangstjenesten som fallskjermjeger. Og har dette noe og si at han anbefalte å søke på marinejeger opptaket vil jeg ha større sjanse for å bli plukket ut her eller har ikke det noe å si?

Uansett, jeg og en kamerat har tenkt til å starte en mer spesifikt trening mot opptakene og har tenkt til å begynne med dette:

Del 1: https://forsvaret.no/ForsvaretDocume...el1_nivaa3.pdf
    Del 2: https://forsvaret.no/ForsvaretDocume...el2_nivaa3.pdf
    Del 3:https://forsvaret.no/ForsvaretDocume...el3_nivaa3.pdf

Jeg svømte en del før var ganske god og regner med at jeg fortsatt er decent, driver med bodybuilding nå så styrken er nok ikke det som blir tøffest, men jeg skal fokusere en del på turer med sekk og løping med sekk..

Hvordan ser dette programmet ut og har jeg en god sjanse til å bli tatt ut til grovt uttak med karakterene fra sesjon 2? Offiseren sa også at jeg trengte en reserve plan hvis jeg ikke kom innpå marinejeger opptak så jeg kunne velge mellom andre bataljonen og panserbataljonen, men regner med at fallskjermjeger opptaket er en smule lavere enn MJK opptaket? Valgte da panserbataljonen og lurer på hvordan det er å søke videre fra dette etter førstegangstjeneste til FSK/MJK.

Sorry for et langt innlegg, men er ganske spent når det kommer til dette og ønsker å komme så langt som mulig!

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Sv: Fallskjermjeger opptak 2016

Velkommen på Forumet!

Ikke i min gate, men skrev ikke noen nylig at det ikke ble tatt inn kjøtt til MJK/førstegangstjeneste nå sist? Mulig det bare var en one-off, men ville ringt MJK direkte via Forsvarets hovednummer. Er som regel folk der og det er defacto trivelige vesner i andre enden Størrelsen på inntaket til HJK er nok større enn MJK som du også er inne på, men vil man så vil man (les: skal man).

Den evige runddansen "hva er tøffest" tror jeg du kan legge dødt her og nå. Tror det er like vanskelig rent mentalt og fysisk å komme igjennom MJK som HJK-opptak, og det er like respekt i alle retninger. Og det er ikke feil å tenke 2.bn/PBN osv. En rask titt på Instagram og du får et lite inntrykk av tjenesten enkelte har.

Overall: bygg robusthet mentalt og fysisk. Bare helsestudio og shakes tror jeg neppe er anbefalte resept for å klare opptak. Feltmessig robusthet/klare seg i skauen/naturen over flere dager, svømming og fysisk aktivitet som mange bedriver før langturer på ski (trekke dekk, gå langt med relativt tung sekk) tror jeg mer på, men vær jævlig nøye og følg med på belastningsskader osv. Du blir fort satt ut av spill om du er skikkelig uheldig.

Skum igjennom trådene på MJK/HJK forumene og de nye sidene så tipper jeg du får et godt overblikk over hva som er lurt i ditt tilfelle.

Mine innspill om ikke annet
    - Putzes in da house.

Menig
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    0

Sv: Fallskjermjeger opptak 2016

Skal søke til neste år og ikke i år hvis det var det du mente.. Men jeg bryr meg ikke så mye om hva som er tøffest, bare om hva som er lurest å søke først. Uansett, takk for svar!

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Fallskjermjeger - opptak 2016
    By admin in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 90
    Nyeste innlegg: 05-07-16, 23:55
  2. Marinejeger - opptak 2016
    By SnogleDip in forum Rekruttering og Opptak til tjeneste i Forsvaret
    Svar: 33
    Nyeste innlegg: 19-04-16, 20:38
  3. Forberedelse til fallskjermjeger opptaket 2016
    By olivertactics97 in forum Tips før opptak
    Svar: 9