Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 57

Tråd: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

Hei.

Vet ikke om jeg opprettet denne i riktig tråd eller om det allerede finnes noen tråd om emnet.

Kom gjerne med info, dere som har kunnskaper om STAY BEHIND.

Er det noen som vet om det finnes åpne arkiver i dag om hvem som ble med i denne gruppen i Norge etter 2ndre verdenskrig?
    Sist endret av Sofakriger; 26-07-15 kl 21:27 Begrunnelse: Flyttet fra annet subforum

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Sv: STAY BEHIND - etter 2ndre verdenskrig

Se her: http://milforum.net/militaerhistorie...elig-haer.html

Jeg tviler på at du vil kunne finne noen personellister.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Takk for link. Jeg har stusset litt over hvorfor farfar ikke klarte å bevise sin tjeneste under 2 verdenskrig - når det er sagt, så er det jo ikke sikkert at han var med i STAY BEHIND, men noe var det som var klausulert i hvert fall. Fikk ikke krigspensjon og brukte flere år på å bevise at han var i tjeneste i flere år fra 1940-45, men klarte et altså ikke. Vet at det var en høyststående marineofiser som prøvde å hjelpe ham.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Hva har det med Stay Behind organisasjonen å gjøre?
    Bumpibump TM

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2009
    Pondusfaktor
    9

Btw, hvis han fremdeles er i live kan du forsøke å spore opp en major Finn Kirkestuen. Var en leder i organisasjonen på et relativt høyt nivå. Kanskje du kan få noe ut av ham over en kopp kaffe..
    Bumpibump TM

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Vell "Slakaball". Farfar ble utdannet kommandosoldat under 2. verdenskrig og hadde en tjeneste han ikke klarte å bevise etter krigen (fikk ikke krigspensjon). Det i seg selv er jo ingen indikasjon på STAY BEHIND deltakelse, men det at han mange år etter han ble utdannet i Sverige under krigen, fortsatte sine reiser til Sverige. Holdt på med dette til 60-tallet. Hva han gjorde vet vi ikke, men han reiste også til Finland etter krigen, uten at vi vet så mye mer. Han var også i Finland under 2.verdenskrig - der vet vi heller ikke hva han gjorde. Han ville ikke prate. men jeg sier jo ikke at han var med i STAY BEHIND.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25

Hvis han var utdannet kommandosoldat så må det ha skjedd i England, eller nærmere bestemt Skottland og da er det store sjanser for at det finnes papirarbeid om dette i det engelske riksarkivet: Home - The National Archives Undersøk med dem, de er ganske hjelpsomme. Om han tjenestegjorde i OSS så kan du gjøre et søk her: The National Archives Catalog
    Når det gjelder SOE så er ting litt vanskeligere eftersom mesteparten av arkivene derfra brant opp rett efter krigen. Men Jeg har to ganske store lister over SOE-utdannede nordmenn som overlevde brannen, så hvis du PMer meg navnet hans så kan jeg sjekke opp mot listene om han er der eller ikke. Ting som skjedde efter krigen vil du neppe få noe som helst informasjon om.
    There is nothing that can't be solved by the proper use of high explosives.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Om bestefaren din ble utdannet som kommandosoldat i Sverige, og siden reiste tilbake dit og til Finland, så jobbet han vel helst for noen svenske militære hysj-greier. Og svenskene burde gitt ham pensjon...

Aner ikke hvor man evt skal lete i Sverige etter noe slikt.
    "They must have the people to whom research and rigorous thought are the breath of life, and they must accordingly have tolerance for the queer bird and the eccentric with a unique talent."

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25

Hvis din farfar var kommandosoldat, så var han utdannet ved Achnacarry i Skottland. Hvis han var noe lignende så var han ikke nødvendigvis der. Hvis han var i polititroppene i Sverige så var han ikke kommandosoldat. Svenskene opprettet for øvrig ikke slike avdelinger før efter krigen, så de har nok ikke gitt ham utdannelsen. Nå drev jo polititroppene med mye rart; hemmelig fallskjermtrening - selv om svenskene ikke tillot det. De drev også med hemmelig vintertrening med tanke på spesialoperasjoner i Nord-Norge. Hvis han gikk den veien så kan han uten å skryte kalle seg "jeger" men ikke "kommandosoldat".

Når det gjaldt operasjoner i Finland så trodde jeg stort sett det var englandsveteraner og folk med lokalkunnskap som fikk disse oppdragene. Svein Blindheim (kp. Linge) var sterkt involvert i disse operasjonene. Selv om du ikke vil finne mye informasjon om dette så vet jeg med 100 prosent sikkerhet at Forsvaret har tatt seg godt av veteraner fra denne tiden (folk som blir dårlig behandlet kan ha en lei tendens til å skrive om det).

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Selv om du ikke vil finne mye informasjon om dette så vet jeg med 100 prosent sikkerhet at Forsvaret har tatt seg godt av veteraner fra denne tiden (folk som blir dårlig behandlet kan ha en lei tendens til å skrive om det).
    Nu.. Kremt.. https://no.m.wikipedia.org/wiki/Osvald-gruppen

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Et problem med Osvald-gruppa var vel at de ikke oppsto før etter angrepet på Sovjetunionen, og at de ikke forholdt seg til retningslinjer fra London. Jeg er slett ikke sikker på at de fortjente den hederen de har fått i den senere tid - deres primære sak var ikke Norges, men Stalins.

Kommandérsersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    65

Gå inn i denne oppgaven og ta en titt på kildehenvisningene: C-byråns verksamhet i Norge 1939-1945, Prosjekt 1905

Nå påpeker forfatteren at kildene i de svenske rapportene (som seg hør og bør) er anonymiserte. På den andre siden ser det for meg ut som svært sannsynlig at svenskene må ha hatt et trent, paramilitært nettverk i Norge fra 1942 og utover.

Nå hadde visstnok svenskene en avtale om innsyn i rapportering fra den norske motstandsbevegelsen, og mye er sikkert fra svensker som hadde anledning til å oppholde seg/reise i Norge.

Et spor verdt å forfølge.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av Pinch Vis post
    Nå var jeg litt unøyaktig her. Men jeg mente de som opererte i Finland og nærliggende områder både mot slutten av krigen og efter krigen. For øvrig så mener jeg å huske at polititroppene trente i områdene rundt Haparanda tidlig i 1945, som jo ligger tett opp til finskegrensen. Så om de også gikk over grensen eller trente på finsk side kan godt hende. God trening å oppholde seg på ikke helt vennlig område.

Som Niko sier. Osvald-gruppen og resten av kommunistene kjempet riktignok mot en felles fiende men i motsetning til Milorg, styrkene i England etc. så kjempet de ikke for Norge men for Sovjet. Så Forsvaret skylder dem ingenting. Ikke kan jeg se at Norge skylder dem noe spesielt heller.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Enig med pioff i det siste. De som etterretningstjenesten sendte på lengre oppdrag inne i Sovjetunionen på 1950-tallet var for det aller meste finske statsborgere, med erfaring fra finske fjernoppklaringsavdelinger under krigen.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Oversersjant
    Ble medlem
    Dec 2009
    Pondusfaktor
    20

Var ikke ment som ett forsvar for Osvald-gruppen, men på generelt grunnlag så er det nok letter nå å kunne se tilbake og bedømmer "rett og feil" side; tror bildet var mye mer uoversiktlig og ikke like sort/hvit for en engasjert ungdom i 1944.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av pioff Vis post
    Som Niko sier. Osvald-gruppen og resten av kommunistene kjempet riktignok mot en felles fiende men i motsetning til Milorg, styrkene i England etc. så kjempet de ikke for Norge men for Sovjet. Så Forsvaret skylder dem ingenting. Ikke kan jeg se at Norge skylder dem noe spesielt heller.
    Uten at vi skal la tråden skli helt ut, så er dette vel en litt unyansert beskrivelse. Det var jo mange som kjempet i aprildagene 1940 mot regjeringens vilje, eller kanskje mer riktig, på tross av regjeringens manglende vilje, men for Norge. Eller det Norge de måtte tro på. Bunnlinja er nå at de slåss for det de trodde på, mot en okkupant.

Det var jo for øvrig en del av oppdragene som Osvaldgruppen gjorde som de ble gitt av Milorg/SOE.

Men det er kanskje verdt å tenke over at en del av de sannheter som ble vedtatt etter krigen, var en del av det som statsvitere gjerne kaller for nasjonaleposet, altså et forsøk på å samle nasjonen gjennom en god fortelling. Da hjelper det fint om historien er i svart/hvitt, og kanskje ikke i farger.
    Sapere aude

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25

Vel, kommunistgruppene har vært veldig i media i det siste med mye skjønnmaling. F.eks Pelle-gruppen var egentlig ikke kommunistisk, det var mange der som ikke var kommunister, men ekte norske patrioter. Mulig det, men ledelsen i gruppen bestod av kommunister som tok i mot ordrer fra Moskva. Så får det være opp til den enkelte å tro hva man vil om det. Men du vet nok hva jeg mener. Ja, de kjempet for det de trodde på (kommunismen og Sovjet). Jeg setter heller ikke deres mot i tvil, de gjennomførte operasjoner jeg tar av meg hatten for. Men så lenge de selv ønsket å stå utenfor Norges forsvarsledelse så var de ikke en del av de norske styrkene og valgte å stå utenfor konflikten helt til Hitler invaderte Sovjet, da setter jeg eventuelle patriotiske motiver i tvil.

Det er helt riktig at mange kjempet imot tyskerne på tross av regjeringens manglende vilje. Det er vel ingen som ikke ser på disse karene som patrioter og ekte nasjonalhelter ( i motsetning til en ryggesløs og ynkelig regjering).

Ja, Milorg/SOE brukte Osvald-gruppen til spesielt ekle operasjoner som likvideringer. Noe Osvald-gruppen gjennomførte mot god betaling. Men Milorg/SOE stolte på dem like langt som de kunne kaste dem.

Og selvfølgelig er mitt syn på dette preget av å være en glødende anti-kommunist.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Sverige hadde et direkte sammarbeid med USA under sluttet av andre verdenskrig, og under det kalde krig. Dette inkludert spesialoperasjoner, og forberedelser for Svensk deltakelse i varm krig. Sverige har hatt Russland som hovedfiende siden seint 1600-tal, og har det fortsatt. Er vel den stat på kloden med mest langvarig antirussisk fokus.

Minner om at Kallax ble brukt av USA i 1944 og 45, bland annet for skarpe oppdrag i NordNorge.

Har ikke peiling på om dette har relevans for denne tråden. Men det er fortsatt mye som er uklart.
    Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25

Det skjedde veldig mye interessant i grenseområdene til Sovjet efter krigen og CIA var sterkt involvert i det som skjedde og nok hovedpådriver. Som hvlt skriver, så ble det ofte benyttet finner med bakgrunn fra operasjoner bak fiendens linjer og kjennskap til terrenget der oppe. Finske myndighetene så ikke med blide øyne på dette og flere av dem ble dømt til fengselsstraff. Efter sonet dom emigrerte flere av disse til USA med hjelp fra CIA. Norge var sterkt involvert i disse operasjonene og Svein Blindheim var en av lederne - om ikke lederen - av disse operasjonene fra norsk side. Les boken hans, der finner du en del informasjon om disse operasjonene.

Korporal
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Tror også vi skal være veldig åpne og klar over det faktum at alt som foregikk under krigen (og andre kriger) ikke alltid er 100% dokumentert og offentlig kjent.
    Sist endret av West; 29-07-15 kl 13:35

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Hei Pioff.

Det er ikke helt riktig at farfar må ha blitt utdannet i Storbritannia hvis han var kommandosoldat. Google Ekerö og älgberget + kommandosoldater, så vil du se at SOE og OSS var involvert i utdanning av norske kommandosoldater i Sverige under krigen - dette under dekke av å være reservepoliti ( Les Johansson:den glemte armè). Disse kommandosoldatene, skriver Johansson, var faktisk regnet for å være "hvassere" enn de som ble utdannet i Skottland etc..
    Sist endret av joandre; 02-08-15 kl 21:14

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Hei "West".

Er helt ening med deg. Er det noe vi vet, så er det at historien ofte må omskrives eller at den fulle sannhet ikke har kommet frem + pluss at enkelte hendelser/aksjoner/utdanninger under krigen var så hemmlige at det i dag er vanskelig å finne dokumentasjon. Jeg har selv bestilt dokumenter fra Harry Sødermanns arkiver (fra svenske riksarkivet) og de er i beste fall sparsommelige. Dette blant annet fordi Sverige var "nøytrale" og alt ble hemmeligstemplet når det gjaldt utdanning av nordmenn i Sverige.

Egentlig litt rart at vi ennå i dag bruker betegnelsen reservepoliti, for de utdannede styrker var overhodet ikke politi, men infanteri/kommandosoldater osv.

Farfar var en av de få som ble flydd fra Stockholm til Londson under krigen og så videre til Skottland (hvor i Skottland står det ikke i dokumentene). Farfar pratet dessuten flytende finsk (kom fra Storfjord i Lyngen nord Troms) med kvenske foreldre. Var på besøk hos en slektning i dag og han mente farfar var i vinterkrigen. Han husker farfar fortelle hvor de frøs den vinteren. De hadde visst noen slaggs reinsdyrskåper og noen spesielle luer av noe slag. Men det kan som sagt være gjennom reservepolitiet han var i Finland på manøver..
    Sist endret av joandre; 02-08-15 kl 21:11

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

"Operation Sepals tillkommer i andra världskrigets slutskede och är ett spektakulärt samarbete mellan Sverige, Norge, Storbritannien och USA med syfte att stödja den norska motståndsrörelsen återtagande av hemlandet och att motverka ett ökat sovjetiskt intresse för Norden."

Operation Sepals: CIA i Norrbotten 3 april 2011 kl 18:03 - P3 Dokumentär | Sveriges Radio

80 min lang radiodokumentar.

Ellers kan trådstarter prøve å spørre Lars Gyllenhaal, i hvert fall den svenske/finske koblingen er nok noe han kan hjelpe til med.
    Minsk, det nye Utopia

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25

Sitat Opprinnelig skrevet av joandre Vis post
    Hei Pioff.

Det er ikke helt riktig at det farfar må ha blitt utdannet i Storbritannia hvis han var kommandosoldat. Google Ekerö og älgberget + kommandosoldater, så vil du se at SOE og OSS var involvert i utdanning av norske kommandosoldater i Sverige under krigen - dette i dekke av å være reservepoliti ( Les Johansson:den glemte armè). Disse kommandosoldatene, skriver Johansson, var faktisk regnet for å være "hvassere" enn de som ble utdannet i Skottland etc..
    Tja. Jeg er muligens flisespikker, men slik jeg ser det er "kommandosoldat" som selvfølgelig kommer fra det engelske "commando" et varemerke for en som var utdannet kommandosoldat ved "Achnacarry Commando Training Centre". Eftersom commandoavdelingene ble opprettet før skolen ble opprettet, så er selvfølgelig de som tjenestegjorde i commandoavdelingene før skolen ble opprettet ekte kommandosoldater. Så jeg er purist og vil ikke kalle noen som ikke har fått formell kommandoutdannelse i Storbritannia for kommandosoldat. Jeger, ja, kommandosoldat, nei.

For øvrig så skulle tropp 5 (den norske) fra No. 10 Interallied Commando lede de norske politistyrkene i Nord-Norge om det skulle bli nødvendig.

En venn av meg i Sverige forsøkte også å få ut dokumenter fra "Revolver Harrys" arkiver, men der var det lite av interesse.

Men hvis farfaren din ble fløyet til Skottland, så lukter det formell trening og da blir det straks interessant, men da finnes det også høyst sannsynlig nedtegnelser om det i det engelske riksarkivet.

Når det gjelder "Stay Behind", så hadde disse operasjonene i Nord-Finland mot slutten av krigen og inn på 50-tallet ikke noe som helst med dette å gjøre. Det eneste de hadde til felles var at de begge var hemmeligstemplede.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

http://www.maloalo.no/side/attachmen...%20hatteng.pdf

På siden tre omtales det at Norske politisoldater fikk opplæring av Finske offiserer i Lappland (tettstedet ligger både i Svenske og Finske lappland, forbundet med en bru) under seinvinteren 1945.
    Minsk, det nye Utopia

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Takk for utfyllende svar, Pioff.

Du har sikkert rett, men betegnelsen "kommandosoldat" er nå den som Johansson bruker i sin bok om disse gutta OSS utdannet - men han kan jo blande begrepene. Farfar endte i november 1944 opp på Shetland på MTB 688 og 723. Jeg har faktisk et originalt håndskrevet brev fra Kong Haakon datert 7.nov 1944. Det lå i en konvolutt på loftet til farfar. Vi fant det når vi ryddet dødsboet i 1985. Konvolutten er stemplet med det kongelige segl - med den der "voksen" de dryppet og stemplet.

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Hei "Lukman". Høsten 1944 ble farfar flydd fra Stockholm (Fiskarudden) til London, så han var ikke i Sverige i 1945, men takk for interessant info :-)

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

"Lukman", jeg ser nå at du skriver senvinteren 1945, altså etter krigens slutt..interessant.. Så polititroppene fortsatte i tjenesten ut i 1945?

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Beklager hvis en svenskefaen brukte seinvinteren 1945 feil, men det var seinvinteren 44/45.
    Minsk, det nye Utopia

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Jeg er uenig i at det norske ordet "kommandosoldat" kun kan brukes om britiske "commandos", dvs. de avdelinger i British Army og Royal Marines som har offisielt hatt "commando" i avdelingsnavnet. For det første kopierte britene navnet fra boernes ukonvensjonelle tropper under Boerkrigen, og ordet har vært brukt på en lang rekke språk mye mer generelt om avdelinger som driver ukonvensjonell strid. Historisk i Norge vil man se at i hvert fall på 50-, 60- og 70-tallet var "kommandosoldat" det suverent mest brukte ordet for det vi i dag kanskje heller kaller "spesialsoldat", mulig det til og med var i bruk før 1. verdenskrig basert på boernes bruk av ordet. Norsk er et selvstendig språk som ikke bør ta for mye hensyn til hvordan et lignende ord brukes på britisk engelsk (og det sier jeg selv om jeg ellers regnes som skapengelskmann).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2005
    Pondusfaktor
    27

Kommandosoldat er et ord i Norsk, Tysk, Svensk, og Dansk (som jeg vet). Er mest formalisert i Tyskland. Som hvlt skriver så brukes det likt som ordet spesialsoldat på disse språkene.
    Minsk, det nye Utopia

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    7

Nå er vel dagens spesialsoldater en del mer "spesialsert" enn det en tradisjonell kammandosoldat var og er, og opererer vanligvis i mye mindre avdelinger?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

"Spesialsoldat" er også et temmelig vidt begrep. Hvis man f.eks. tar med det man i USA kaller Special Operation Forces, inkluderer det U.S. Army's Special Forces og U.S. Navy's SEAL som jeg regner med er det du tenker på, men det inkluderer også f.eks. U.S. Army's 75th Ranger Regiment og U.S. Marines' Raider Regiment, som i konsept er svært like 2. verdenskrigs britiske commandos. Også U.S. Marines' mer konvensjonelle "bataljonsstridsgrupper" MEUs (Marine Expeditionary Unit) får etter opptrening betegnelsen MEU(SOC), der SOC står for Special Operations Capable.

Skal man se bakgrunnen for ordet "kommandosoldat", er boernes commandos beskrevet bra på Wikipedia her: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Boer_Commando

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Vel, det skal vel mye til for å finne ut hva farfar holdt på med under og etter krigen. Det er også få tidsvitner i live. Jeg lurer på om Stay behind organisasjonen kan ha brukt noen av disse soldatene (som farfar) som ble utdannet i Sverige under krigen. Det ville ikke være så underlig, da farfar fikk militærutdanning i Sverige, våpentrening, trening i sprengning/eksplosiver etc.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25

Det var i første rekke krigsveteraner bakgrunn fra motstandskamp og spesielle operasjoner som ble rekruttert. Så farfaren din var definitivt blant rekrutteringsgrunnlaget for disse avdelingene. Men det betyr ikke at han ble rekruttert. Det var ganske mange å velge mellom. Til begynne med var "stay-behind" en rekke private hærer som mydighetene heldigvis relativt raskt fikk kontroll over. Men mye av personellet i disse gruppene ble overført til det offisielle "stay-behind". På 50-tallet ble også USA involvert i dette og det ble utarbeidet egne utdannelsesløp for disse avdelingene. Sånn for moro skyld, her er CIAs kursplan for "stay-behind"-opplæring i Europa på slutten av 50-tallet:
    Vedlagte bilder Vedlagte bilder   

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Takk for svar Pioff. Du er kunnskapsrik. Jeg begynte å kikke på farfars militærtjeneste for noen år siden. Jeg er temmlig overbevisst at han også var i vinterkrigen. Han døde bare 62 år gammel i 1985 og var helt tyst om sin tjeneste, bortsett fra bruddstykker som kom frem når han hadde tatt seg noen pjoltere. Nå i dag husker bare slekta noen setninger han sa her og der. Blant annet fortalte han hvordan han i Finland frøs noe så gudsjammerlig, iført en slags reinsdyrskåpe og den spesielle vinterlua.

Må nok belage meg på at en del ikke er mulig å hente frem i dag. Kven som han var, så snakket han finsk og fra Lyngen (Storfjord) kan han meget mulig ha tatt turen til Finland på eget initiativ. Har ikke kommet over at det finnes noen arkiver fra vinterkrigen. Jeg har sett at det snakkes en del om østlendinger som tok toget oppover, men aldri hørt snakk om nordlendinger som frivillige.

Oversersjant
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    25

Les "Offiser i krig og fred" av Svein Blindheim, side 214-229

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

De norske i den finske vinterkrigen var med i Svenska Frivilligkåren, og de fleste rakk ikke å komme i kamp, eventuelt noen får dager på Sallafronten, før våpenhvilen. Svenska Frivilligkåren lå i en treningsleir i Kemi. For få mer trening foretok den første større avdelingen en skimarsj fra Kemi til Rovaniemi, der de ble tar igjen av den andre hovedavdelingen som hadde kommet etter med motortransport,. Deretter videre for hele avdelingen med motortransport til Kemijærvi der de skulle foreta en skimarsj fra m til fronten, stort sett for å få mer trening. Under denne skimarsjen de siste dagene av februar 1940 falt temperaturen plutselig til minus 45, og det ble en voldsomt strabasiøs tur der svært mange fikk alvorlige forfrysninger og en ganske stor del av de norske frivillige ble kampudyktige. Hvis farfaren din spesielt nevnte kulde, kan det ha vært fra denne skimarsjen.

Jeg regner med at det i svenske arkiver er troppelister over Svenska Frivilligkåren, inklusive de norske (det store flertallet var svenske, men med i underkant av 1000 danske og litt færre norske).

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    96

Om Svenska Frivilligkåren på svensk Wikipedia: https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Svenska_frivilligkåren

Sersjant
    Ble medlem
    Oct 2009
    Pondusfaktor
    8

Sitat Opprinnelig skrevet av lukman Vis post
    http://www.maloalo.no/side/attachmen...%20hatteng.pdf

På siden tre omtales det at Norske politisoldater fikk opplæring av Finske offiserer i Lappland (tettstedet ligger både i Svenske og Finske lappland, forbundet med en bru) under seinvinteren 1945.
    Gamle Oddvar Ørnebakk har skrevet ned ganske mye, som i norsk krigshistorie er ganske ukjent. Var alltid interessant å snakke med ham, for han hadde ting å komme med få andre hadde.
    Dulce et decorum est pro patria mori, sed dulcius pro patria vivere, et dulcissimum pro patria bibere.

Side 1 av 2 12 SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. FØRSTE VERDENSKRIG 100 ÅR ETTER
    By Bestefar in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 572
    Nyeste innlegg: 11-11-18, 12:36
  2. ANDRE VERDENSKRIG 70 ÅR ETTER
    By Rittmester in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 2341
    Nyeste innlegg: 02-09-15, 09:32
  3. Andre verdenskrig 70 år etter - diskusjon (DIS)
    By Rittmester in forum Fagdiskusjoner - DIS
    Svar: 310
    Nyeste innlegg: 31-08-15, 23:17
  4. Militærtjeneste under 2. verdenskrig og etter.
    By joandre in forum Militærhistorie og tradisjoner
    Svar: 6
    Nyeste innlegg: 11-05-15, 04:17

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •