milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Liker Liker:  0
Viser resultatene 1 til 4 av 4

Tråd: Muligheter for førstegangstjeneste (sjøforsvaret)

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Muligheter for førstegangstjeneste (sjøforsvaret)

Hei!

Dette blir min første tråd på dette forumet, så jeg skal prøve å forklare situasjonen min så godt (og kortfattet ) som mulig!

Forhåpentligvis får jeg litt tips og informasjon fra noen av dere med litt erfaring fra forsvaret

Jeg er en 21 år gammel kar med fagbrev som matros som nå (til min egen fortvilelse) har blitt kalt inn for å tjenestegjøre ved sjøforsvarets avdeling på Madla.

Jeg tilhører gruppen som har innrykk nå i Juli, og jeg prøver nå å finne ut hvordan jeg kan få mest mulig ut av førstegangstjenesten!

"Problemet" er at jeg absolutt ikke vil havne på sjøen, for jeg trivdes ikke noe særlig de årene jeg jobbet som matros. Jeg sliter i stor grad med sjøsyke (kronisk), og jeg synes rett og slett ikke at arbeidet er noe interessant.

Håpet er derfor at jeg skal finne en eller annen tjeneste på land som kan være både interessant og lærerik. Egentlig ville jeg inn i hæren å tjenestegjøre, for jeg tenkte at mulighetene for en skikkelig soldattjeneste (grønn-tjeneste) er stor, og dette ville skapt et fint grunnlag for eventuell senere int.ops (noe jeg faktisk har vurdert).

Jeg ringte derfor VPV for å høre om muligheter for forflytning, men fikk et temmelig negativt og vagt svar om at dette ikke var mulig pga. fulle plasser osv.

Så da står jeg vel overfor mulighetene for landbaserte stillinger innenfor sjøforsvaret! Jeg har hørt at vakt- og sikring er ganske "slack" og kjedelig, og slike vanlige assistentstillinger (eventuelt hjelpearbeid på flyplass) virker ikke som helt det store det heller.

Jeg trenger altså tips til hva jeg bør gjøre (og hvor jeg bør søke) for å få en givende førstegangstjeneste, og eventuelt hvilke andre stillinger jeg kan søke meg over til? Har blant annet kikket litt på administrativ stilling gjennom NATO, men dette blir nok heller ikke rett ettersom jeg ikke vil tilbringe førstegangstjenesten som sekretær.

Det virker sikkert som at jeg er sykt kresen ut ifra det jeg har skrevet, men i bunn og grunn så er det jo forsvarets behov som råder, så jeg tar jo den stillingen jeg får uansett. Poenget er vel egentlig at jeg vil ha en liten ide / pekepinn om hvor det kan være best å havne.

Jeg har også kikket litt på diverse kurs som forsvaret tilbyr, men også dette virker å være ganske smått på Madla. Ut ifra en oversikt jeg fant på nettet, så var det bare CBRN- og noen båtrelaterte kurs som var tilgjengelige (har en del båtkurs allerede).

Ut ifra det jeg har lest på forsvaret sine sider, så er det etterretningstjeneste og hæren (panser, 2BN, ...) som virker desidert mest interessant, men dette må jeg vel bare glemme.

Håper noen der ute gidder å lese gjennom dette og komme med noen tips!

Tusen takk!

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    520 innlegg

Sv: Muligheter for førstegangstjeneste (sjøforsvaret)

Ad VPV og plass i hæren, ikke gi deg. Det skjer stadig endringer og det er mye lettere å gi plassen til en som er i andre enden av tlf enn en som må kontaktes. Ring hver dag, mange har lykkes med det. Du treffer heller ikke nødvendigvis samme saksbehandler hver gang så bare stå på.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OR-0 Milforum rekrutt
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    0 innlegg
    Sitert
    0 innlegg

Jeg har prøvd å ringe flere ganger, men får dessverre samme svar hver gang: "Alle avdelinger er fulle".

Det er tydeligvis ikke noe håp for forflytning etter innrykk heller, for de har visst mer enn nok folk å velge mellom.

Jaja, får bare ta til takke med sjøforsvaret da

Håper bare jeg blir plassert i en interessant og aktiv stilling etter rekrutten!

Satser også på å få en aktiv tjeneste mtp. videre muligheter innenfor intops.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    164 innlegg
    Sitert
    619 innlegg

Akkurat per i dag er det vel sjøforsvaret og spesielt fregatt som er nærmest å få et oppdrag utenfor landet for personer med kun førstegangstjeneste. Både Adenbukta og Middelhavet kan dukke opp igjen som oppdrag. Men det ligger vel i intops natur at vi ikke vet hvor vi eventuelt har oppdrag om et år og to.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Lignende tråder

1. Muligheter for førstegangstjeneste og utdanning
    By Raidel in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 17
    Nyeste innlegg: DTG 101828A May 18,
  2. Muligheter sanitetsbefal sjøforsvaret?
    By Goose in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 211658A Apr 16,
  3. Muligheter rundt førstegangstjeneste
    By semperfi in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 151644A Apr 16,
  4. Inn i Sjøforsvaret på Januar. Muligheter?
    By Docal22 in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 40
    Nyeste innlegg: DTG 171605A Aug 12,
  5. Muligheter i Sjøforsvaret/Overført til Hæren?
    By Dag91 in forum Generelt om norske militære avdelinger
    Svar: 14
    Nyeste innlegg: DTG 300031A Aug 10,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •