Viser resultatene 1 til 34 av 34
    Menig
    Ble medlem
    Jul 2015
    Pondusfaktor
    0

Marinejeger - opptak 2016

Navn:		marinejegerkommandoen_landingsside-800x445.jpg
Visninger:	2550
Størrelse:	133,6 KB
    Foto: Ole G. H.Nordlie

NB: sjekk ut vårt nye, lukkede forum for dere som er i opptaksmodus

https://spesialjeger.net/forum/forum.php

Legger inn litt bakgrunnsinfo i tråden din jeg, @SnogleDip.

Som tidligere år: finn dere treningspartner for både fellesturer i skog og mark, som generell trening i ukedagene når mulig. Sett dere realistiske mål i forhold til det dere etterhvert lærer dere om fremtiden. Og ikke minst, bruk litt tid på å se igjennom eldre tråder. Finnes et hav av informasjon her inne, og mye av informasjonen blir "aldri" gammel...

Her er en kjapp oversikt over tidligere opptakstråder siden 2005. Alle trådene inneholder nyttig info her og der. Er du i planleggingsfase for opptak, gjør du klokt i å titte igjennom disse trådene. Kunnskap og erfaringer du kanskje får nytte av i oppkjøringen mot tidenes vakreste eventyr for din der? I tillegg anbefaler vi subforumet «Tips før opptak» som inneholder tipstråder til alle mulige opptak. Du finner forumet her.

År Tråd
    2016 link
    2015 link
    2014 link
    2013 link
    2012 link
    2011 link
    2010 link
    2009 link
    2008 link
    2007 link
    2006 link
    2005 link

Og dere gjør lurt i å gløtte til gutta som sikter mot tjeneste i grønt - Fallskjermjeger og Spesialjegeropptaket er ikke direkte ulikt det dere sikter mot:

Oppropstråd 2016 for Fallskjermjegere og Spesialjegere med samme historiske linkoversikt for opptakstrådene samt den legendariske Marinejegerkommandoen Rekrutterer tråden som også inneholder særdeles relevant informasjon og som jeg er sikker på at alle av dere har lest.

Lykke til!

Admin

Hei, "snogledip" her! Lurte på om det er noen som leser i forumet her som har tenkt seg på MJK opptak neste år (2016)? Isåfall hvordan ligger dere ann treningsmessig? Noen gode svømmere? Jeg personlig må heve meg innenfor svømming, men har god og jevn fremgang i de andre opptakskrava.
    5000m (9kg): 25min, dette var riktignok 5km med omtrent strak motbakke, så er forberedt på dette hvis det ville vise seg å være en slik løype på selve opptaket.
    400m svømming: ca11:30 må forbedre meg kraftig her
    Push ups: 37
    Pull ups: 10
    25m u/vann: klarte 32m
    Rygghev:12

Som dere ser, er d stort forbedringspotensiale, men jeg har ett år til som jeg skal bruke meget effektivt. Søker og en seriøs treningspartner i og med at min nærværende stikker til fsk opptak. Jeg er fra Hedmark området, så fint om d er noen herfra som er interessert! Mvh snogledip

2. Peshmerganor - Min kamp mot Kalifatet.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2015
    Pondusfaktor
    0

Sv: Marinejeger opptak 2016

Mente å skrive Brutalbenk, ikke rygghev.

Menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    0

Vurderer opptak selv, ferdig med studier neste år! Tok tilfeldigvis testene selv for cirka 2 uker siden for å teste formen. Var helt tom på styrke delen,men hadde noe å gå på på kondisjonsbiten.
    5000m +9kg 21,40 (på bane)
    Svømming: 5,40
    Pushups: 45
    Hangups: 10
    Brutalbenk: 15
    25m under vann: check!

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    2

Hva slags beist er du tarantino ?
    Positivt ment. Er du svømmer ? Og hva slags stil gjennomførte du det med ? Spørr for min egen del

Sent from my iPhone using Tapatalk

Menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    0

Beist får være dine ord, hehe. Har generelt lett for å bygge alt av utholdenhet, men sliter med styrken.Vil ikke kalle meg svømmer, da jeg aldri har satset sikkelig, men har vært hobbysvømmer og deltatt på noen stevner her og der! Gjennomført med crawl !

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    2

Drøyt. Lykke til men trenger det ikke på krava hvertfall

Menig
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    0

Tusen takk

Menig
    Ble medlem
    Jul 2015
    Pondusfaktor
    0

Cool Sv: Marinejeger opptak 2016

Sitat Opprinnelig skrevet av Tarantino Vis post
    Vurderer opptak selv, ferdig med studier neste år! Tok tilfeldigvis testene selv for cirka 2 uker siden for å teste formen. Var helt tom på styrke delen,men hadde noe å gå på på kondisjonsbiten.
    5000m +9kg 21,40 (på bane)
    Svømming: 5,40
    Pushups: 45
    Hangups: 10
    Brutalbenk: 15
    25m under vann: check!
    Det der er helt sykt! http://milforum.net/images/icons/icon6.pngJeg brukte selv combat swimming teknikken.. brukte en eller to ganger i bassenget for å lære meg denne noen lunde, og prøvde den deretter ut på 400m. Det gikk ikke så bra. Tror heller jeg skal fokusere på Crawl fremover! :') Fikk derimot ny rekord på undervanns svømmingen. Det ble hele 40m, så utrolig fornøyd med den!
    Har du noen tips til hvordan jeg kan trene for 400m Tarantino? Og er det noen som har tips til hvordan jeg burde trene opp mot opptaket, ettersom jeg er 192cm, og veier 83kg. Vil gjerne pakke på meg litt mer muskler før opptak, det ideele ville være å veie ca 92kg tenker jeg.

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    2

Jeg tror at du som veier 83kg og er 193 cm ikke bør legge på deg altfor mye. Tren på krava siden du er såpass nærme. Gå litt med sekk. I følge boka mi bør du vurdere robust økt

Menig
    Ble medlem
    Jul 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Gammlingen Vis post
    Jeg tror at du som veier 83kg og er 193 cm ikke bør legge på deg altfor mye. Tren på krava siden du er såpass nærme. Gå litt med sekk. I følge boka mi bør du vurdere robust økt

Jeg prøver å gå 1mil med 15-25kg sekk i uken. Øker etterhvert som jeg føler det går bedre. Takk for tips Gammlingen! Hvilken bok er det du snakker om?

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Mar 2015
    Pondusfaktor
    2

Tren som en elite soldat av Erik ishdal. En marinjeger som har laget treningsprogrammer. Filosofi , mentalt etc. Anbefales. Ta kontakt på pm vis du lurer på noe

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0

er 29 for gammalt å søke opptak? Har ingen høyere utdannelse, men har arbeidserfaring

Menig
    Ble medlem
    Jul 2015
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av randombrukernavn Vis post
    er 29 for gammalt å søke opptak? Har ingen høyere utdannelse, men har arbeidserfaring
    Tror 30år er øvre grense. Er du under, er det ingenting i veien for å søke

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0

det er visst et krav med fullført førstegangstjeneste, det var det ikke før mener jeg

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    78

"Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0

det sier du, mail korrespondanse med forsvaret sier stikk motsatt. Jeg påpekte i mailen at det bare var spesialjegeropptaket som krever fullført førstegangstjeneste, men fikk klart svar om at det gjelder begge..

Menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Bekreftet fra Forsvaret via mail:

"hei
    dette er nytt fra i år og vi har ikke fått oppdatert våre sider.

MVH
    GOB"

Menig
    Ble medlem
    Jul 2015
    Pondusfaktor
    0

Det stemmer, sendte e-post til Forsvaret for og høre. Og det blir ett krav om fullført førstegangstjeneste først. Synes d er jævelig kjipt i og med at jeg satsa alt på mjk opptak neste år. Men da blir d vell enten fallskjermjeger, kystjeger, eller kanskje befalskolen først. Regner med at det blir ett år for å bli MJ og ikke 2 da.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av SnogleDip Vis post
    Det stemmer, sendte e-post til Forsvaret for og høre. Og det blir ett krav om fullført førstegangstjeneste først. Synes d er jævelig kjipt i og med at jeg satsa alt på mjk opptak neste år. Men da blir d vell enten fallskjermjeger, kystjeger, eller kanskje befalskolen først. Regner med at det blir ett år for å bli MJ og ikke 2 da.
    Jeg kan vanskelig se at krav om fullført førstegangstjeneste kommer til å forandre den 2-årige utdannelsen til å bli MJ.
    Det er mange folk med langt mer erfaring enn førstegangstjeneste som søker MJ-kurs, og disse må gjennom den samme 2-årige utdanningen før de får vingen (minus det dem evt har fra før, som befalskurs).

Det er en eller annen artikkel eller skriv et sted hvor folk fra MJK snakker om akkurat dette og sammenligner seg med FSK. Der nevnes det at FSK maks sparer noen uker med utdanning på å bare ta inn folk med førstegangstjeneste, sammenlignet med MJK som frem til nå også har tatt inn sivile.
    Kanskje det står i den gamle MJK Svarer-tråden her på forumet.
    As you wish.

Menig
    Ble medlem
    Jul 2015
    Pondusfaktor
    0

Ja, kan hende det blir værende 2 års utdanning. Men om bla. sjefen for spesialstyrkene har vært med å bestemme ang. førstegangstjeneste krav for å bli Marinejeger. Kan det være at de begynner å kjører samme opplegget som FSK kjører nå? Flere med langt mer erfaring enn førstegangstjeneste som søker seg inn til FSK og. Og der kjører de ett år med utdanning. Kanskje det er nettopp derfor de vil sette krav om fullført førstegangstjeneste og senke utdannings tiden til 1år+? Bare spekulerer, men er sånn jeg tenker iallefall.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Oppdaterte første innlegg med über kult bilde, naturligvis, men viktigste - en oversikt over alle Opptakstråder Marinejegeropptak siden 2005. Kan være nyttig å se igjennom som har blitt skrevet i "gamle dager"...

Chief-Admin
    admin

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Feb 2014
    Pondusfaktor
    3

Sv: Marinejeger - opptak 2016

Noen her uten fullført førstegangstjeneste som har planer om å søke MJ opptaket i 2016, og som vet om de kjører "fullført førstegangstjeneste" som et krav til søkerne neste år også?

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Som sagt tidligere her på forum - den informasjonen er bare en telefonsamtale unna! 03003 og be om å få snakke med MJK Rekruttering.
    As you wish.

Administrator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    24

Og meld fra her hva du får vite, så flere vet... Tommel opp
    admin

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Kontaktet Forsvarets personell- og vernepliktssenter. Det stemmer at du nå må fullføre førstegangstjenesten for å søke opptak til MJK. Bummer! :-/

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Sitat Opprinnelig skrevet av Ola_Nordmann Vis post
    Kontaktet Forsvarets personell- og vernepliktssenter. Det stemmer at du nå må fullføre førstegangstjenesten for å søke opptak til MJK. Bummer! :-/
    Da har du et år ekstra på deg til å bli enda bedre forberedt, spesielt hvis du søker deg til en krevende førstegangstjeneste.
    As you wish.

Rekrutt
    Ble medlem
    Nov 2015
    Pondusfaktor
    0

Heyhey

Skal søke selv til opptaket da jeg har drømt om det i mange år og innsett at det er påtide å jage drømmene mine. Er for tiden i førstegangstjenesten (Panser, Stormesk 3), føler jeg er ganske heldig med stedet jeg har kommet i forhold til å søke marinejeger da det er en av de mer krevende tjenestene. Er på uke 2/24, har 2 uker med øvelse nå som stopper progresjonen da jeg ikke får trent hver dag.

Fysisk ligger jeg middels
    5000m: Ikke testet
    Pushups: 39
    Hangups: 14
    Svømming: Ikke testet (hadde svømmeøkt i går, 30min + 3xmax. Kjørte ganske rolig bryst og tok 400m på 10:30)
    Mage: Ikke testet
    Under vann: Ikke testet

Vet at løping er min svakeste side, er ganske maskin på marsjing med tung sekk og planer om å få tatt resten av testene i nærmeste fremtid.

Hver gang jeg hater livet ute i felt her så ser jeg på det som trening fram til MJK og jeg vet at jeg aldri vil gi meg med mindre de kaster meg ut.

Noen om vet hva de tenker om tidligere skader? Er 94'er, skulle egentlig inn til GSV for 2år siden men røyk korsbånd + menisk 2måneder før innrykk. Har trent opp igjen beinet, må jobbe litt mer fleksibilitet men er vel sånn "Plager det ikke deg, plager det ikke oss"

Alle tips til forbredelser mottas med stor takk!

Menig
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Nå er ikke jeg noe ekspert, men det er det inntrykket jeg har fått etter å ha lest den her:
    http://milforum.net/opptak-marinejeg...krutterer.html
    For å være sikker kan du ringe 03003 til Forsvaret, velg riktige innvalg for å komme til informasjon om rekruttering, utdannning osv, og be dem sette deg over til rekrutteringsoffiser MJK.

Rekrutt
    Ble medlem
    May 2015
    Pondusfaktor
    0

Hva bør man basere et valg mellom MJK og FSK på? Hva er de viktigste forskjellene på en tjeneste som operatør ved MJK og FSK? Hvordan vet man hvilken tjeneste man passer best til? Er den største forskjellen at man bader mer i MJK? Synes det er vrient å skille de fra hverandre hva gjelder type tjeneste, utviklingsmuligheter (karriere), hvor det er mest mulighet for deployering etc. Finnes det noe informasjon noe sted om hvordan utdanningen til MJK er lagt opp? Det er ganske mye tilgjengelig info om FSK sin utdannelse, men altfor lite om MJK.
    Er det noen store ulikheter i hvordan arbeidsuka og utdannelsen er lagt opp med tanke på muligheter til å ivareta et familieliv?

Rekrutt
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    0

Kjapt spørsmål. Stemmer det at det er tillatt å ha med seg/bruke egne sokker/undertøy på opptak? Mener å ha lest det et sted, men fant det ikke igjen på forsvarets sider nå.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Ja. Du kan ha med deg egne støvler, såler, sokker og undertøy - om det ikke er forandret siden i fjor.

Et hett tips er å ta med ullboxer som ikke gnager (ala Forsvarets egen modell), da denne holder varmen langt bedre enn Under Armour-lignende syntetiske boxere.

Kilde: MJK's nettsider, etter egen hukommelse, samt en bekjent som var der inne i sommer
    As you wish.

Rekrutt
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    0

Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Ja. Du kan ha med deg egne støvler, såler, sokker og undertøy - om det ikke er forandret siden i fjor.

Et hett tips er å ta med ullboxer som ikke gnager (ala Forsvarets egen modell), da denne holder varmen langt bedre enn Under Armour-lignende syntetiske boxere.

Kilde: MJK's nettsider, etter egen hukommelse, samt en bekjent som var der inne i sommer
    Supert, takk for svar

Og mens vi snakker om sokker, er det noen som vet hvor man kan få tak i nye par av forsvarets grå ullsokk? De jeg har fra førstegangstjenesten begynner å bli grådig slitte. Bor i Trondheim hvis det har noe å si.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14
    As you wish.

Rekrutt
    Ble medlem
    Apr 2016
    Pondusfaktor
    0

Marinejeger - opptak 2016