Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultatene 81 til 99 av 99

Tråd: IT-sikkerhet - i det vide og det brede

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

Sv: IT-sikkerhet - i det vide og det brede

http://www.aftenbladet.no/aenergi/In...d-532988b.html

Outsourcing har sine baksider .

Av rapporten etter hendelsen framgår det at HCL-personell ikke skal ha adgang til denne serveren, uten at de har fått spesifikk tillatelse. Likevel har de funnet en bakvei i Statoil-systemet.

Rapporten sier klar at denne serveren er spesielt unntatt automatisk oppdatering. Oppdateringer skal skje manuelt av dedikert Mongstad-personell, framgår det.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    6

Litt meir info fra nrk på HCL/statoil saken

https://www.nrk.no/norge/xl/tastefei...oil-1.13174013

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Den farlige outsorcingen:

https://www.nrk.no/ytring/hvem-skal-...re_-1.13232673

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    23

Odd objects attract fire. You are odd.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Forskere har klart å knekke en AES 256 nøkkel ved bruk av elektromagnetisk stråling fra systemet.

Alt de trengte var en loop-antenne, en forsterker, et bandpass filter og en USB mottaker .
    Navn:		2017-07-17-image-25.jpg
Visninger:	233
Størrelse:	40,5 KB
    https://www.techspot.com/news/70172-...30-device.html

Stikkord - TEMPEST

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Det er ikke bare i Norge man har outsourcet drift av graderte IT-systemr til utlandet uten å passe på sikkerheten. I Sverige har Transportstyrelsen outsourced driften av sine IT-systemer til firmaer i Tsjekkia og Serbia. Der har uklarerte teknikere hatt tilgang til hele det svenske kjøretøyregisteret, inklusive Forsvarets kjøretøyregister, samt sikkerhetsgradert informasjon om svensk infrastruktur: SVT avslöjar: Hela det militära fordonsregistret lämnades till utlandet.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Det er bare så føkkings sløvt av de ansvarlige at jeg ikke finner ord*.

*: Bortsett fra 'føkkings', men jeg skal være enig i at det ikke er særlig elevert og belevent.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2007
    Pondusfaktor
    53

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Det er bare så føkkings sløvt av de ansvarlige at jeg ikke finner ord*.

*: Bortsett fra 'føkkings', men jeg skal være enig i at det ikke er særlig elevert og belevent.
    Det beste var at SÄPO varslet om dette før systemet ble tatt I bruk.

Ja, hjemmeadressen til en rekke jagerpiloter har også ligget åpent.

Samt lastekapasiteten til broer og havner.

Yay! Uttales med slavisk aksang.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

To ministre og styret i Transportstyrelsen byttet ut foreløpig: http://www.expressen.se/nyheter/tran...relse-byts-ut/

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Litt kontrært til trenden i denne tråden, men kan det tenkes at vi håndterer gradert informasjon for sikkert i det digitale rom?

Informasjonssikkerhet dreier seg om konfidensialitet, integritet og tilgjengelighet, og de to første kan ofte gå på bekostning av den siste. Har du et hemmelig dokument og låser det inn i en bombesikker safe som hverken du eller andre har koden til, har du sikret både konfidensialitet (at ingen uvedkommende skal få vite innholdet) og integritet (at uvedkommende skal få manipulert innhold eller avsender), men tilgjengeligheten er lik null.

Det er en grunn til at sikkerhetsloven definerer fire nivåer av sikkerhet utover ugradert. De høyeste nivåene informasjon skal beskyttes godt, men det gjør også at de blir mindre tilgjengelige. For å unngå unødig byråkrati og plunder og heft i å gjøre lavere gradert informasjon tilgjengelig, foreskrives det også enklere rutiner for disse. Et BEGRENSET dokument kan oppbevares i en låst kontorskuff av helt vanlig type. Det er lett som en plett å bryte opp en slik skuff, men den oppfyller to formål: 1) Vedkommende som bryter den opp gjør en bevisst handling og vet han har gjort noe galt og 2) vedkommende som fikk skuffen brutt opp vet at noen urettmessig har fått tak i informasjonen.

På elektroniske media er mitt inntrykk at man sikrer selv lavgradert informasjon for mye, slik at den blir mindre tilgjengelig og også dyrere å håndtere. Et eksempel kan være FISBASIS B/U, som de fleste med tilknytning til Forsvaret kjenner. Uten at jeg vet detaljene, vet jeg i hvert fall at man opererer med en egen infrastruktur, som jeg antar koster en god del, og man krever at sluttbrukerne må bruke godkjente terminaler. Kunne man ha klart seg med å ha denne informasjonen på internett, men kryptert og beskyttet av tofaktor-autentisering, slik jeg har for å få tilgang til min private informasjon på Altinn og i banken min?

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1...KAPITTEL_4#§15

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    26

Dette er et veldig viktig tema @Rittmester tar opp!

Først en presisering: Begrenset krever ikke at man skal kunne avsløre at nedlåsningen er brutt, det er dog et krav fra Konfidensielt.

Min oppfatning er at Begrenset i alle fall har for strenge regler til digital bruk. Det er fullstendig ubrukelig i dag, datautstyr som skal håndtere Begrenset må godkjennes og er fyfy på internett. Resultatet er at alt stemplet Begrenset ikke når frem til mange nok. Fryktelig tungvindt i f.eks. HV der man må være svært spesiell for å ha tilgang på utstyr man kan lese digitale dokumenter gradert Begrenset. Som eksempel så har jeg utarbeidet et dokument knyttet til min stilling i områdestaben. Til dette har jeg fått låne en PC fra HV (stjerne i boka for at de klarte ordne dette). Men nå er jeg ferdig med første utkast, da må jeg fysisk møte områdesjefen for at han skal kunne se på det. Men hadde jeg hatt skriver godkjent for Begrenset kunne jeg sendt det i posten til ham uten begrensninger. Men jeg kan ikke sende det på Digipost med kryptering f.eks.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

@aquila, jeg tror også hovedproblemet ligger i informasjon gradert B, som vil omfatte det aller meste en vanlig soldat vil komme borti av gradert info. Det er også det de fleste lett kan oppbevare hjemme uten å anskaffe egne sikkerhetsskap.

Som nevnt kan jeg altså logge inn på Altinn f eks ved bruk av BankID på mobil, og kan da på min helt ugraderte terminal lese informasjon hvor i hvert fall noe er sensitivt, dvs jeg ønsker konfidensialitet. Tilsvarende på nettbanken, hvor jeg spesielt er opptatt av integritet - ingen andre skal kunne overføre pengene mine fra min konto. Selv om dette ikke er gradert ihht sikkerhetsloven, mener jeg at det ikke ville være urimelig å bruke tilsvarende sikkerhetsmekanismer også for det som formelt er B.

Legger ved NSMs huskeliste for behandling av graderte fysiske dokumenter; jeg mener at tilsvarende nivå av beskyttelse (men ikke høyere) også bør gjelde i det digitale rom: https://www.nsm.stat.no/globalassets...rsjon-2011.pdf

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

Bare for å ta rent fysiske ting: Man har kanskje blitt bedre nå, men det var tidligere svært lett å finne informasjon om essensiell infrastruktur. F.eks. er "ryggraden" i både Telenors fasttelefonnett og mobiltelefonnett, Telias mobiltelfonnett, Nødnettet og det meste av datalinjer det som gjerne kalles Telenors transportnett, det grovmaskede fibernettet med meget høy kapasitet som dekker hele landet. De andre, som Telia og Nødnettet, leier kapasitet der, enten inklusive det fiberoptiske utstyret, eller som såkalte mørke fibre, dvs. fibere som er i Telenors kabel, men ikke koblet til Telenors utstyr. Det var i hvert fall tidligere ikke så vanskelig for en med innsikt og bruk av tilgjengelig informasjon å få en ganske god forståelse for fremføringsveiene for fiberkablene i Telenors transportnett. Det er ganske stor redundans i det, men kutter man kablene på mange steder samtidig (og spesielt samtidig på de som lager redundans mellom to steder) faller det aller meste av telefonsamband og datasamband, inklusuive Nødnettet, ut. Hvis traseene for fiberkablene er kjent i detalj er det ikke vanskelig i det hele tatt å lamme Norge, hvis man gjør dette samtidig på et stort antall steder. Det finnes to separate hovedtransportnett, Broadparks og Altibox' men de tar bare en liten del av totaltrafikken. Altibox er jo eid av kraftselskapene, og da kan man lett gjette hvor kablene er....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

...og Broadpark het tidligere BaneTele og lå under Jernbaneverket, så kan man jo prøve å gjette hvor de kablene er...

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    26

Man har heldigvis blitt mer observant på utfordringene knyttet til sårbar infrastruktur de seneste årene. På Samfunnssikkerhetsstudiet skrev jeg en kronikk om "Terrorgravemaskiner og selvmordsvaner". Ting har blitt bedre, men langt fra bra nok.

Sitat Opprinnelig skrevet av Ung Aquila
    Den 25.november 2003 melder Ringerikes Blad at man skal skifte ut høyspentkablene med jordkabler i et område. Årsak: Svaner flyr inn i luftledningene og forårsaker kortsluttning og strømbrudd. Flere tusen mennesker blir berørt av strømbruddet hver gang.

17.juli 2000 stopper plutselig all tele- og datakommunikasjon i Kristiansand. Telefoner, Internett, banktransaksjoner med mer stopper opp. Til og med nødtelefonene virker ikke. Årsak: En gravemaskin i arbeid for Statens Vegvesen har gravd over Telenors kabel.

Nord-Jæren ble rammet av et over 4 timer langt strømbrudd 7.juni 2002, omkring 280 000 innbyggere ble rammet av strømstansen. Heiser stanset, trafikklys sluknet, kasseapparater og minibanker streiket, og kaos preget dagliglivet. Årsak: Høyspentkablene ble så varme at de sank ned til trærne, et overslag mellom linjen og ett tre førte til kortsluttning og strømbrudd.

Felles for eksemplene er at et brudd på en kabel fører til at samfunnet ikke kan fungere som normalt. Ja, samfunnet stopper sågar opp. På Ringerike hadde man ingen alternativ vei å føre strømmen frem til folk, og i Kristiansand hadde man ingen reservekabel inn til byen. I Rogaland hadde man riktignok reservelinje, men den var ute av drift på grunn av vedlikehold den aktuelle dagen.

Infrastrukturen mangler redundans, det finnes ikke tilfredsstillende reservesystemer. Svikter et ledd i systemet, så svikter hele systemet. Dette gjør samfunnet meget sårbart, kun små feil kan føre til at samfunnet blir satt helt eller delvis ut av spill. Kan vi akseptere at svaner skal ta med seg respiratorpasienter i døden når de flyr på høyspentledninger? Samfunnet i dag er blitt veldig avhengig av strøm, og til dels også tele- og datakommunikasjon. Veldig mange hverdagslige gjøremål er helt avhengig av denne infrastrukturen.

I ordtaket heter det at ”liten tue kan velte stort last”, eksemplene har vist at også stor svane kan velte stort lass. Delene av infrastrukturen blir i større og større grad avhengig av andre deler av infrastrukturen. Eksempler på slike tette koblinger er at et strømbrudd ofte vil føre til at også vannforsyningen etter hvert stopper opp. Mangel på vann vil så etter hvert skape blokkeringer i avløpssystemet med de problemer for innbyggernes helse det fører til. Dette viser at man i samfunnsplanleggingen med fordel kan ha et helhetsperspektiv og at man i planleggingsprosesser må ha med alle fagområder. Fagområdene bør også i stor grad møtes og snakke direkte med hverandre, og ikke bare via andre.

Effektivisering og samordning øker stadig i popularitet. Som et resultat av dette legger man i dag stort sett alt som finnes av kabler og rør i samme grøft. Dette gir økonomisk gevinst, samtidig gir det negative konsekvenser som man må være oppmerksom på. Om man har avløp og vannforsyning i samme grøft kan man risikere innsig av kloakk til vannledningen. Tilsetting av klor i vannet vil bidra til å drepe bakterier fra slikt innsig, men er på ingen måte en garanti. Overtrykk i vannledningen vil hindre innsig, men vil føre til økt tap av vann fra ledningen. Dessuten kan man få innsig i vannledningen om man får trykkfall.

Disse grøftene inneholder ofte kabler og rør som er redundans for en annen kabel eller et annet rør i samme grøft. For eksempel ligger ofte gassledninger og strømledninger i samme grøft. Om en gravemaskin, som i eksempelet med Kristiansand, graver over denne grøfta forsvinner to av oppvarmingsmulighetene for innbyggerne. Er det bare et tidsspørsmål før terroristene ser slike svakheter og vi får vår første terrorgravemaskin?

Hvordan danner vi så et robust samfunn? For å komme på riktig spor mot et samfunn der infrastrukturen har evne til å beholde og gjenvinne sin funksjon ved påvirkninger og hendelser som ellers isolert sett er kritisk, trenger vi mer og bedre planlegging. En planlegging som evner å se på helheten, og som har et tverrfaglig perspektiv. Fagmiljøene må i større grad bli oppmerksom på andre fagområders sårbarhet, og da spesielt i forhold til eget fagområde. Større oppmerksomhet på konsekvensene eget fagmiljøs handlinger har på andre fagområder kan bidra til et mer robust samfunn. Det er viktig at strømleverandørene er klar over hvilke problemer sykehjemmene får som følge av et strømbrudd, dette hjelper dem i å prioritere utbedringer av strømnettet. I en situasjon med strømbrudd eller begrenset tilgang på strøm kan slik kunnskap også gjøre det enklere å prioritere hvor man først skal sette inn den strømmen man har tilgang på.

Også for den som har sårbarheter mot svikt i infrastrukturen er det viktig å ha kjennskap til både sin egen sårbarhet og infrastrukturens muligheter og begrensninger. På denne måten kan de best mulig planlegge for uønskede hendelser. For eksempel har ikke strømleverandørene mulighet til å koble til/fra en enkelt bygning uten et veldig stort arbeid, de må derfor koble inn strømmen i et større område for å kunne levere strøm til for eksempel sykehuset. En slik begrensning bør være et nyttig innspill når kommunen for eksempel planlegger plassering av sykehjem med pasienter som trenger strømkrevende utstyr.

Kunnskap og kunnskapsdeling i og mellom fagmiljøer er en nøkkel til et mer robust samfunn. Kunnskap om egne og andres sårbarheter, samt kunnskap om infrastrukturens muligheter og begrensninger bør være viktige innspill når man planlegger. Når man planlegger må man også ha et oversiktsbilde, ikke bare fokusere på de tekniske løsningene innen hvert fagområde. De løsningene en velger innenfor et fagområde vil påvirke situasjonen for andre områder. Det er derfor viktig å ha et overordnet bilde, slik at man kan velge best totalløsning.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    93

De fleste har vært borti begrepet risiko = sannsynlighet x konsekvens. Enhver kommersiell tilbyder av offentlige tjenester vil søke å redusere risiko, fordi de kan tape penger på å la det være. Men det er en type risiki det i utgangspunktet er forholdsvis liten grunn for kommersielle aktører å bry seg om, det er risiki med svært lav sannsynlighet men svært (ekstremt) høy konsekvens, spesielt når konsekvensen først og fremst rammer samfunnet som helhet. Der må Staten ta oppgaven med å stille krav. Når det gjelder overgangen som skjedde til et kommersielt tele-, og etter hvert ekom-marked, har jeg i hvert fall på følelsen at Staten tok for lite tak i denne oppgaven og ikke påla de kommersielle aktørene (først Telenor, deretter de andre som kom til) tilstrekkelige krav til beredskap og sikkerhet. Televerket, da det var enerådene og uten konkurranse som statlig etat, hadde strenge krav til beredskap og sikring av infrastrukturen (med viktige knutepunkter i fjellanlegg etc.). Da Telenor skulle få konkurranse tror jeg man fant at det ville være konkurransevridende å kreve i fremtiden det Televerket alltid hadde gjort. De hadde jo alt fjellanlegg etc. og det ville gi Telenor et stort konkurransefortrinn å kreve slikt for fremtiden. Dermed falt beredskap og sikkerhet for de verste hendelser i hele telesektoren til et mye lavere nivå.

Det er interessant å lese en Stortingsmelding fra Samferdelsdirektoratet fra 2001 (lenke)som tok opp nettopp dette. Der ble det foreslått en rekke tiltak som aldri ble gjennomført. Forhåpentligvis blir det mer oppmerksomhet omkring dette nå.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Det blir stadig enklere og billigere å overvåke for privatpersoner.

Sikkerhetsforsker lagde enkel IMSI-catcher for 60 kroner. Nå kan mobiler kartlegges av alle.

Keld Norman, som til daglig jobber som sikkerhetskonsulent hos danske Dubex, har brukt litt av sommerferien på å lage en IMSI-catcher, også kalt IMSI-fanger, som kan snuse opp såkalte IMSI-nummer. Disse er avgjørende for at den riktige mobilen skal få den riktige oppringningen.

Med den lille IMSI-catcheren og tilhørende Python-skripts kan man registrere hvilke SIM-kort, og dermed mobiltelefoner, som er koblet til nærmeste mobilbasestasjon på et gitt tidspunkt. På denne måten kan IMSI-numrene brukes til å avsløre hvem som er hvor og når.
    Navn:		billig_imsi_catcher.1000x562.jpg
Visninger:	94
Størrelse:	81,2 KB

https://www.digi.no/artikler/sikkerh...av-alle/398588

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2014
    Pondusfaktor
    35

Fra Forsvarets forum
    – Beredskap på dugnad
    Norges evne til å håndtere hendelser i cyberdomenet er fragmentert og mangler helhetlig situasjonsforståelse, viser rapport om digital sikkerhet.

​– Norge er i front når det gjelder digitalisering av samfunnet. Men Norge må også være i front på digital beredskap.

Det sier sikkerhetsdirektør Hanne Tangen Nilsen i Telenor. Hun la onsdag fram en ny rapport om digital sikkerhet. Rapporten lanseres i forbindelse med en debatt med sjefene for de nordiske sikkerhetsorganisasjonene.

Det er mye å ta tak i og forbedre, mener Nilsen, men hun understreker også at bevisstheten om behovet for endringer er større enn da de la fram samme type rapport i 2017.

– Førsteinntrykket er at årets rapport er litt «mildere» i sin kritikk?

– Kanskje en del oppfattet det vi skrev i fjor som kritikk. Jeg er mer opptatt av at det er utfordringer vi sammen må finne løsninger på, sier Nilsen.

– Rapporten bør ses på som en inspirasjon til å komme videre.

Og selv om rapporten forteller at bevisstheten rundt digitale trusler er blitt noe bedre, peker den også på at «den nasjonale evnen til å oppdage, forstå, respondere og håndtere hendelser i cyberspace preges av dugnad og ikke av forpliktende samarbeid». Samtidig er trusselaktørene mer avanserte og utholdende. Norges evne til å håndtere hendelser er fragmentert og mangler helhetlig situasjonsforståelse, står det i rapporten: Verdens mest digitale land trenger et styrket sivil-militært samarbeid innenfor totalforsvarskonseptet, og en ny offentlig-privat samarbeidsmodell for sikkerhet. Hovedbudskap: Det holder ikke med dugnadsinnsats når du skal forsvare deg i cyberdomenet.
    https://forsvaretsforum.no/beredskap-p%C3%A5-dugnad

Rapporten det vises til kommer ut på denne temasiden hos Telenor, men selve pdfen er ikke lagt ut enna, bare bruddstykker presentert som artikler under de forskjellige temaene.
    https://www.telenor.no/om/digital-sikkerhet/
    Svolten og tyst, samband fyst

Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. 22 JULI: Sikkerhet rundt samfunnets infrastruktur
    By Rittmester in forum 22.juli 2011 angrepene
    Svar: 58
    Nyeste innlegg: 22-11-13, 14:21
  2. Sikkerhet på stortinget
    By Sofakriger in forum Mannskapsmessa
    Svar: 23
    Nyeste innlegg: 21-11-09, 21:41
  3. Kongefamiliens Sikkerhet
    By admin in forum Mannskapsmessa
    Svar: 2