milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 456
Viser resultatene 201 til 230 av 230

Tråd: Heimevernet - nyhetsklipp

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    616 innlegg

Sv: Heimevernet - nyhetsklipp

Litt usikker på hvorfor OF-1 Fenrik skal ha mindre enn OR-6 Oversersjant. Jeg hadde sett for meg samme lønnsnivå. Dette medfører at troppsjef kan ha mindre i lønn enn troppssersjanten. Spesielt siden det ser ut til at man foreløpig har beholdt kravet om antall år som Fenrik før man kan bli Løytnant.

Et annet eksempel er undertegnede. Jeg er Sersjant per i dag, venter på å bli Fenrik (1,5 år igjen). Jeg har kursing og stilling som hjemler Løytnant, men tid som Fenrik når jeg først 3 måneder etter utgangen av året jeg fyller 44. Så jeg blir altså ikke løytnant uten å gå på frivillig kontrakt. Min stilling har en slags assistent, det er en oversersjant stilling. Jeg har da selvsagt også kurs til denne stillingen. Her kunne jeg straks blitt oversersjant, og dermed få høyere lønn. Så samme person, med samme kurs og stilling med litt mindre ansvar vil da ha noen kroner mindre i lønn per dag.

Ellers er merknaden knyttet til midlertidig grad KUN skrevet inn for "spesialister". Jeg oppfatter det som at kun de som er midlertidig OR2-4+ ikke skal ha ekstra lønn (de skal lønnes som ledende menig). Det vil være svært uheldig om personell som midlertidig tjenestegjør i befals- eller offisersstilling fortsatt fikk lønn som menig.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    179 innlegg
    Sitert
    873 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Litt usikker på hvorfor OF-1 Fenrik skal ha mindre enn OR-6 Oversersjant.
    Det er tatt rett fra konverteringsreglene i forsvarsgrenene: fenriker ble sersjant eller sersjant 1. Klasse, løytnant oversersjant og kaptein/rittmester stabssersjant.

At troppssersjanten tjener mer enn troppssjefen behøver ikke være så merkelig i forsvarsgrenene, særlig etterhvert som personell- og utdanningsreformen begynner å gi resultater, og troppssersjanten kan ha vesentlig lengre erfaring enn troppssjefen. Men i HV kan det jo fort bli seende litt rart ut, som du er inne på.
    "..., ett eljest godt trädgårdsintryck neddrages osvikligen av en mina."

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016
    Nevnt
    41 innlegg
    Sitert
    340 innlegg

Det nærmer seg opptak til Rype i HV12

https://forsvaret.no/hv/org/isty/rype/opptak

Frist 2. September
    Aldri mer 13

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2015
    Nevnt
    34 innlegg
    Sitert
    176 innlegg

https://www.facebook.com/permalink.p...05055592962345

HVSKS Heimevernets Skole- og Kompetansesenter
    Kontraktsignering i Prosjekt 2595 - Komplettering av moderne håndvåpen i Forsvaret!

Kontrakt for ytterligere 11 000 stk HK-416 håndvåpen til Forsvaret ble nylig signert. Leverandøren skal levere ytterlige 11000 stk HK-416 til Forsvaret, hvorav cirka 7000 er til Heimevernet.
    Prosjektet skal anskaffe komplette våpen, sikter er også en del av løsningen. Første leveranse av sikter skal være på lager i år, selve våpnene vil leveres i batcher frem mot 2022.

Dette er gode nyheter for Heimevernet��

5. Liker aquila, hvlt likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    616 innlegg

Sjef HV leverer det han har snakket om. Veldig bra! Styrker HVs kapasitet og forenkler logistikken.

Sent from my iPhone using Tapatalk

7. Liker onkel smerte likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    109 innlegg

Hv-områdene vil fortsatt oppleve et logistisk mareritt med 4 ulike våpenkalibre, da det ser ut som om det kun er ag3 som skal erstattes. Det er nok et stykke igjen til å oppfylle generalens mål om ett kaliber, men det er et lite steg i riktig retning.
    Si vis pacem, para bellum

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-2 Milforum

Ble medlem
    2008
    Nevnt
    160 innlegg
    Sitert
    616 innlegg

https://forsvaret.no/hv/ForsvaretDoc...rPEWspxE23d0U0
    Årets siste HV-blad er tilgjengelig.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    940 innlegg

Ser ut til at et nytt Sjøheimvern er i ferd med å oppstå:

https://m.facebook.com/story.php?sto...40652709397373

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

11. Liker hvlt, Simplex, Sofakriger, LVGRP99 likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    940 innlegg

Sjef HV09:

HV09-215 trener utsetting av patrulje med helikopter. Avtalen FLO har inngått blir testet for første gang, den virker!

https://www.facebook.com/10026156331...2310653523991/

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    567 innlegg
    Sitert
    2486 innlegg

Sjefen fyller 50 år i dag! Hipp, hipp!

Navn:		56325246_10156221507928034_1606819837496000512_o.jpg
Visninger:	555
Størrelse:	287,1 KB
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

14. Liker onkel smerte, hvlt, 93A, LVGRP99 likte dette
    OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    940 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av Znuddel Vis post
    Sjef HV09:

HV09-215 trener utsetting av patrulje med helikopter. Avtalen FLO har inngått blir testet for første gang, den virker!

https://www.facebook.com/10026156331...2310653523991/

Artikkel og video om ovenstående.

https://forsvaret.no/hv/%C3%B8yrikets-redning

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1453 innlegg

https://www.an.no/heimevernet/bereds.../s/5-4-1020378

Klokken 07.45 i dag tidlig gikk det ut melding til samtlige soldater i Sør-Hålogaland Heimevernsdistrikt 14 med beskjed om snarest å møte på sine oppsettingssteder. Det skriver Heimevernet i en pressemelding.
    – Sjef Heimevernet gjennomfører uten forvarsel beredskapstester i Heimevernets organisasjon. Hensikten er å teste evnen til rask reaksjon og verifisere at planverk er oppdatert og rutiner fungerer. Dette er også en test av underavdelingens evne til selvoppsetting, sier oberstløytnant Ingvar Seland i pressemeldingen.

Min understrekning.
    Plan A had worked. Plan B had failed. Everything depended on Plan C, and there was one drawback to this: he had only ever planned as far as B.

17. Liker Znuddel, Rittmester, Eeo, 93A, LVGRP99 likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016
    Nevnt
    41 innlegg
    Sitert
    340 innlegg

Heimevernets avskrekkende effekt er underkommunisert
    Sjef HV i siste Forsvarets forum, som gjengitt av Forsvarsforeningen.

https://www.forsvarsforeningen.no/ny...erkommunisert/

Fleip, eller fakta? Kjør debatt!
    Aldri mer 13

19. Liker Norseman-76 likte dette
    OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    296 innlegg

Sjef HV har nok mykje rett. Eg vil tru at det var enda meir avskrekkande før, men det skjer ting som gjere til at det begynne å bygge seg opp igjen.

21. Liker Norseman-76 likte dette
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1453 innlegg

Oppfølgingssak fra tidligere melding, dessverre bak betalingsmur:
    https://www.an.no/forsvaret/hamaroy/.../s/5-4-1020900

Noen utvalgte punkter:
    • Første gang i norgeshistorien at et helt distrikt er kalt inn under en slik øvelse(noen som er bedre på historien enn meg kan sikkert bekrefte eller avkrefte dette)
    • Øvelsen var uvarslet for alle ledd, distriktssjefen fikk beskjed om at alarmen hadde gått da han fikk besøk på kontoret av de som sa at nå var alarmen gått.
    • Noen kunne jo naturlig nok ikke møte opp, men de var liberal med å gi permisjoner. Det var i hvert fall han som kjørte langtransport og som stod i Sogndal glad for, siden han slapp å ta drosje oppover. Av ca 3000 innkalte møtte omtrent halvparten fysisk opp.
    • Alt i alt en nyttig øvelse, som har fått distriktet litt fremover i støvlene, for å sitere distriktssjefen.

Skal vi tro på tallene til avisa, var vel distriktet en av de største enkeltstående avdelingene til det norske forsvaret, i den perioden alle var innkalt, selv om ikke alle var samlet.
    Plan A had worked. Plan B had failed. Everything depended on Plan C, and there was one drawback to this: he had only ever planned as far as B.

23. Liker Norseman-76 likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014
    Nevnt
    46 innlegg
    Sitert
    203 innlegg

HV-14 er selvfølgelig viktig når det gjelder overføring av deler av Hæren + US avdelinger lagret i Trøndelag fra sør til nord .

Tilstrekkelig til å sikre overføringene er det neppe, uansett gode intensjoner og innsatsvilje - men uansett så er det bedre å ha en plan enn å ikke ha en, selv om den ikke er helt "vanntett".

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    82 innlegg
    Sitert
    296 innlegg

Veit det har vore køyrt overraskande øvingar før, men ikkje om det har vore så store, heller ikkje om dei har vore overaskande heilt opp på distriktsjefnivå. Det siste er eg veldig tvilande på. Men eg trur slik øvingar er veldig nyttige på mange nivå. Ikkje minst som markedsføring. Det at ein i løpet av nokre timar greie å ta 1500 sivilistar og forandre dei til soldatar. Og slik eg lese det så ville det vore enda fleire viss det hadde vore alvor. Eg håpar at øvinga la inn minst eit til moment enn berre å møte opp, for eksempel at alle skulle på skytebana å skyte nokre skudd.

OR-4+ Korporal 1.klasse
    Ble medlem
    2012
    Nevnt
    56 innlegg
    Sitert
    415 innlegg

Mye ble gjort og en fantastisk innsats av mange, Når jeg etter litt tid slik som kjøring og sikre det som sikrest måtte i den sivile jobben var jeg på plass etter et par timer. Jeg fikk besøkt flere områder og mannskapet og befal var glade og ved gott mot. Den som kanskje fikk den største utfordringen var kanskje koken, at han fikk noen ekstra munner å mette tok kjøkkenet på strak arm, noe som i min verden er en fantastisk prestasjon. Selv soldater jeg kjenner personlig sivilt som har skader og sykdom som mulig ville gitt dem fritak i en ordinær øvelse situasjon møtte og gjorde sitt, etter beste evne. Hadde jeg vært general så hadde jeg hoppet å jublet over det som ble gjort og erfart... for HV 14 er ikke et lite distrikt og det er noen mil mellom nord og sør. Det er bare å tenke selv hvordan det er å dra fra jobb, pakke, reise 10-30 mil og møte KTS, det tar noe tid og ikke alle er på plass etter noen timer, vi er sivile.
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

OF-2 Kaptein
    Moderator
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    543 innlegg
    Sitert
    1285 innlegg

På 80/90-tallet het slike øvelser Tjalve, men de var ikke i den størrelsen tror jeg.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1453 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av magskor Vis post
    Veit det har vore køyrt overraskande øvingar før, men ikkje om det har vore så store, heller ikkje om dei har vore overaskande heilt opp på distriktsjefnivå. Det siste er eg veldig tvilande på. Men eg trur slik øvingar er veldig nyttige på mange nivå. Ikkje minst som markedsføring. Det at ein i løpet av nokre timar greie å ta 1500 sivilistar og forandre dei til soldatar. Og slik eg lese det så ville det vore enda fleire viss det hadde vore alvor. Eg håpar at øvinga la inn minst eit til moment enn berre å møte opp, for eksempel at alle skulle på skytebana å skyte nokre skudd.
    Jeg vet ikke om de kom så langt, men i følge denne saken på HV sine sider tok de i hvert fall ut ammunisjon og gjorde seg klar til å løse oppdrag.

https://forsvaret.no/hv/aktuelt/hist...beredskapstest

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    13 innlegg
    Sitert
    109 innlegg

David Aslaksen (31) er dømt til 90 dagers fengsel for ikke å møte til hv-øvelse. I følge ham er årsaken til dette at opplegget er for dårlig: "– Det er så dårlig styring og opplegg på øvelsene. Man avfyrer kanskje fem skudd, og så er det hjem. Det skjer ingenting. Øvelsene burde heller blitt brukt på å trene og lære, sier han." Videre beskriver han HV som "Norges største barnehage."

Saken står på trykk hos NRK
    https://www.nrk.no/telemark/motte-ik...sel-1.14581469

Synes det er uklart om innkallingen gjaldt innsats eller områdestruktur. Jeg har vanskeligheter med å tro opplegget at var så dårlig. Det som jeg synes er trist er at Forsvaret ikke klarer å imøtegå påstandende hans, men det kan også være et resultat av journalistens vinkling.
    Si vis pacem, para bellum

OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    585 innlegg

Dette er utsagnet som sier at vi ikke en gang får vite hva det gjelder:
    – Dette er en protest med god hensikt, ikke en kriminell hensikt. Jeg har sagt ifra om noe mange mener er et problem, men som få tør å si fra om. At jeg nå er blitt dømt er helt meningsløst.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1453 innlegg

Dette kan jo være alt på en skala fra "Styrk HV(HV må trene som [insert spesialstyrkenavn her])" til "Dette er for kjedelig. Lurer på hvordan jeg kan slippe.".

Artikkelen gir jo ingen holdepunkter.

OF-1 Løytnant
    Moderator
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004
    Nevnt
    157 innlegg
    Sitert
    940 innlegg

Enhver lagfører og hvert lag kan gjøre at treninger ikke ender opp slik som han fremstiller det.

Hvordan tenker han å påvirke ved å ikke stille?

Hvorfor tok han ikke tak i treningen hvis han var motivert?

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-3 Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    229 innlegg
    Sitert
    318 innlegg

Jeg kan komme på en god del grunner han ikke tok tak i treningen. En av dem er muligens at han har forsøkt dette gang på gang på gang gjennom årene, men har blitt sparket bein på hver eneste gang av systemet, fordi systemet på svært mange ledd opp- og ned-igjennom er så tafatt fordi "tar det på neste trening" / "er så tiltak" / "har ikke penger" / "nja, min måte er bedre enn ditt forslag" / "det er sånn vi alltid har gjort det" / "vil ikke gjøre det du sier [fordi grunner]" / "gidder ikke, er her bare i fem dager på treningen her".

Det å gang på gang bli sablet ned, når man har en fullstendig gjennomførbar og god idè som er bedre enn nåværende status-quo, fordi man ikke får gjennomslag hos folk som er for giddalaus og/eller for stolt til å ta til seg forslag og anbefalinger (spesielt fra underordnede)... kan ta motet fra de aller fleste, og føre til tildels svært kraftig kasting av papirer opp i luften og "fuck this!"-faktor. Jeg skjønner typen godt altså.
    Elite Som En Trensoldat

34. Liker jaffar, essal, Kdo_Under likte dette
    OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    22 innlegg
    Sitert
    83 innlegg

Legitimt å protestere, men ikke med dette virkemiddelet.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

36. Liker LVGRP99 likte dette
    OR-6 Oversersjant
    Ble medlem
    2009
    Nevnt
    171 innlegg
    Sitert
    585 innlegg

Hvorfor ikke? Ja, det er ulovlig, men nå vet hele Norge at HV kaster bort masse tid med ineffektive øvelser. Det er en ekstremt tydelig måte å protestere på.

At han gidder å personlig ta støyten og dra i fengsel på vegne av ~40000 soldater burde gi han en medalje spør du meg.

Det er ikke alt som kan fikses av en lommeleksjon som MMB sier.
    - Don't confuse enthusiasm with capability

38. Liker MMB, Medicx likte dette
    OR-3 Spesialist
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    16 innlegg
    Sitert
    102 innlegg

Hvis det faktisk er slik at han ikke har møtt opp i protest, så blir det litt merkelig når han så syter over å måtte ta straffen. Er ikke det hele poenget med sivil ulydighet; å få oppmerksomhet rundt sin sak når myndighetene griper inn mot protestaksjonen? Alternativet ville jo være at det ikke kom noen inngripen og at han bare kunne bli hjemme i fred og ro uten at noen hadde brydd seg. Synes det lukter litt av et forsøk på å sette seg selv i bedre lys, mer enn et nobelt forsøk på å gjøre øvelsene bedre. Jeg ville i hvertfall ventet litt med medaljen...

Sent fra min Moto Z (2) via Tapatalk
    Ved kølle skal ondt fordrives!

40. Liker hvlt, 93A, LVGRP99, GullwingGroove likte dette
    OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2011
    Nevnt
    4 innlegg
    Sitert
    19 innlegg

Sitat Opprinnelig skrevet av EivindM Vis post
    Hvis det faktisk er slik at han ikke har møtt opp i protest, så blir det litt merkelig når han så syter over å måtte ta straffen. Er ikke det hele poenget med sivil ulydighet; å få oppmerksomhet rundt sin sak når myndighetene griper inn mot protestaksjonen? Alternativet ville jo være at det ikke kom noen inngripen og at han bare kunne bli hjemme i fred og ro uten at noen hadde brydd seg. Synes det lukter litt av et forsøk på å sette seg selv i bedre lys, mer enn et nobelt forsøk på å gjøre øvelsene bedre. Jeg ville i hvertfall ventet litt med medaljen...

Sent fra min Moto Z (2) via Tapatalk
    Hvis folk ustraffet kan unnlate å møte opp til tjeneste når de er innkalt så er det begynnelsen på slutten for verneplikten.
    Straff til skrekk og advarsel for framtidige unnasluntrere er 100% nødvendig.
    Trøste og bære,Erna

42. Liker Signal_m, Simplex, LVGRP99 likte dette
    OR-8 Kommandérsersjant
    Sjefssersjant Milforum

Ble medlem
    2005
    Nevnt
    179 innlegg
    Sitert
    873 innlegg

Ny distriktssjef i HV-01 og ny NK HV.

http://forsvaretsforum.no/%C3%B8ker-...ull-kompetanse

Jeg må si at jeg stusser litt på at det vektlegges at ny distriktssjef i 01 har HR-bakgrunn og tar med kompetansen inn i Sj HVs ledergruppe. Skulle tro at operativ bakgrunn var viktigere å ta med seg inn i ledelsen av distriktet.
    "..., ett eljest godt trädgårdsintryck neddrages osvikligen av en mina."

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 456

Lignende tråder

1. Energi: Nyhetsklipp - pipeline management
    By NK Milforum in forum Andre konfliktområder
    Svar: 106
    Nyeste innlegg: 1 dag siden,
  2. Heimevernet
    By stila in forum Førstegangstjeneste og verneplikt
    Svar: 3
    Nyeste innlegg: DTG 252300A May 14,
  3. Nyhetsklipp om passord på avveie
    By NK Milforum in forum S-6 2. Tekniske forum
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 011106A Mar 14,
  4. G strukturen i heimevernet
    By xHPHx in forum Heimevernet
    Svar: 7
    Nyeste innlegg: DTG 121642A Oct 13,
  5. Nyhetsklipp - Heimevernet
    By NK Milforum in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 041713A Jan 07,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •