Milforum - diskusjonsforumet for alle tema fra sikkerhets- og forsvarspolitikk, taktikk og stridsteknikk, rekruttering og utdanning, nyheter og analyser, informasjon om forsvar og samfunnssikkerhet, utstyr og materiell, aktuelle hendelser og militærhistorie, til politi, sivilforsvar og annen type beredskap

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv (global main ad)
Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Viser resultatene 81 til 106 av 106

Tråd: Personellnytt og Beordringer bl.a. fra Statsråd

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

Sv: Personellnytt og Beordringer bl.a. fra Statsråd

Så gøy! Det er hel ved i han der!
    *smerte er midlertidig, ære varer evig*

OF-2 Kaptein / S-6 Milforum
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av opshunter Vis post
    Dagens info

Utnevning av oberst Frode Ommundsen til brigader i Hæren med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.
    Ifh Hærens Facebookside så skal han inn som ny stabssjef i Hærstaben.

https://m.facebook.com/story.php?sto...27652790640851
    Svolten og tyst, samband fyst

OF-2 Rittmester / fung S-1 & S-4 Milforum
    Ble medlem
    2006

Offisielt fra statsråd 30. november 2018

Forsvarsdepartementet

Utnevning av kommandør Helge Arnli til flaggkommandør i Sjøforsvaret med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.

Utnevning av kommandør Bjørn-Erik Marthinsen til flaggkommandør i Sjøforsvaret med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.

Utnevning av kommandør Gunnstein Bruåsdal til flaggkommandør i Sjøforsvaret med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.

Utnevning av kommandør Lars Arne Aulie til flaggkommandør i Sjøforsvaret med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Ble medlem
    2014

Offisielt frå statsrådet 20. desember 2018

Forsvarsdepartementet
    Utnevning av oberst Ulf Dahl til brigader i Hæren med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...018/id2623481/

OF-1 Fenrik
    Ble medlem
    2011

Fra fredagens statsråd:
    Utnevning av oberst Joar Eidheim til brigader i Hæren med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...019/id2626809/
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

Ble medlem
    2014

Litt mer detaljer hos forum.

​Oberst Eidheim (52) er av regjeringen utnevnt til brigader i Hæren og beordret til stillingen som ACOS J5/JFC Brunssum fra sommeren 2019. Han startet sin karriere som fallskjermjeger og har erfaring fra alle ledernivå ved FSK. I tillegg har Eidheim tjenesteerfaring fra blant annet kavaleriet, hærens våpenskole og NATO stab. I dag innehar Eidheim stilling som seksjonssjef ved operasjonsavdelingen i Forsvarsstaben. Oberst Eidheim har gjennomført utenlandsoperasjoner i Bosnia, Kosovo samt tre kontingenter i Afghanistan.
    https://forsvaretsforum.no/joar-eidheim

OR-5 Kvartermester
    Ble medlem
    2008

Bare for å pirke: er det regjeringen, eller Kongen (i statsråd), som utnevner flaggoffiserer? Ref sitatet i posten til @93A.

OF-1 Fenrik
    Ble medlem
    2011

Utnevnes vel av FD og godkjennes av regjeringen gjennom kongen i statsråd?
    Det er faan meg på tide å BITRE... Bitre, bitre. bitre

OF-2 Kaptein / S-5 Milforum
    Ble medlem
    2006

Embetsmenn utnevnes av Kongen i statsråd. Før 1996 var alle offiserer fra og med oberstløytnant/kommandørkaptein embetsmenn, men da ble grensen endret til oberst/kommandør. Ca. 2006 ble det endret enda et steg opp, til brigader/flaggkommandør, men at enkelte oberster og kommandører som f.eks. skal ha lederstillinger i FD på nivå med sivile embetsmenn skal utnevnes av Kongen.

Det er selvfølgelig departementet som innstiller, men det er den samlede regjeringen, ved Kongens signatur, som utnevner. En embetsmann kan forresten ikke formelt si opp jobben, men må søke Kongen om avskjed i nåde.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Ble medlem
    2006

Fra Statsråd i dag:

Utnevning av oberst Ivar Omsted til brigader i Hæren med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Fra statsråd i dag:
    Utnevning av oberst Elisabeth Gifstad Michelsen til brigader i Hæren med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.
    Utnevning av oberstløytnant Petter Iversen til brigader i Hæren med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.

Er det vanlig å hoppe over to grader på dette nivået?

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-1+ Ledende flysoldat
    Ble medlem
    2008

Sitat Opprinnelig skrevet av Hulkinator Vis post
    Fra statsråd i dag:
    Utnevning av oberst Elisabeth Gifstad Michelsen til brigader i Hæren med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.
    Utnevning av oberstløytnant Petter Iversen til brigader i Hæren med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.

Petter Iversen er læge, og indenfor saniteten er forholdene nok anderledes.

https://www.nrk.no/hordaland/xl/sad-...tar-1.14061343

OR5+ Sersjant 1.klasse / Vingsersjant
    Ble medlem
    2010

Dette med leger og forfremmelse er og diskutert fra post #62 og nedover i denne tråden
    "A toast, to absent friends, In Memory Still Bright"

Ble medlem
    2014

Fra statsråd i dag:

Fra dagens Østlendingen (pluss artikkel)

Elisabeth Gifstad Michelsen (48) fra Brandbu er utnevnt som brigader i Forsvaret. Kongen i statsråd står bak utnevnelsen. Det betyr stjerne på skuldra, og laveste generalgrad.

Navn:		43504129_185864782310852_8555100964120428544_n.jpg
Visninger:	156
Størrelse:	54,7 KB

Fredag 8. februar møttes regjeringen på slottet til statsråd ved kongens bord. Denne dagen var det fire punkter på dagsorden, og under sak tre finner vi utnevninger.

Der heter det at Elisabeth Gifstad Michelsen utnevnes til brigader i hæren med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer, skriver Hadeland.

Stabssjef i heimevernet
    Gifstad Michelsen skal være stabssjef i Heimevernsstaben, hvor hun blir en sentral del av heimevernsledelsen. Hun blir nestkommanderende for heimevernet med arbeidssted på Elverum. Familien flytter tilbake til Råholt, så det blir en times pendling til og fra jobb.

– Jeg ser virkelig fram til å starte i en bra jobb i en flott og viktig avdeling, sier Gifstad Michelsen til Hadeland.
    https://www.ostlendingen.no/arbeidsl.../s/5-69-724294

Ble medlem
    2006

Står det noe i artikkelen om stilling?

Ble medlem
    2014

Hvis du leser teksten en gang til....

Navn:		klipp.PNG
Visninger:	147
Størrelse:	5,9 KB

Ble medlem
    2006

Østlendingen er på litt tynn is. Brigader er i Norge ikke en generalitetsgrad, men en stabsoffisersgrad. Der følger vi britene og ikke amerikanerne. At man har forvirret oss ved å gi brigaderer distinksjoner som ser ut som generalitetsdistinksjoner endrer ikke det.

Fra gammelt av hadde man i Norge (i likhet med bl.a. Tyskland og mange andre land) ingen grad mellom oberst og generalmajor. En generalmajor hadde en stjerne, en generalløytnant to stjerner og en general tre stjerner. Britene hadde graden brigadier mellom oberst og generalmajor, og distinksjonene er en krone over tre "pips". En britisk brigadier er stabsoffiser, og tilhører altså en våpen/troppeart, mens en general jo ikke tilhører noe våpen, men hele Hæren. I USA derimot (og også i Frankrike), het den laveste generalgraden "brigadier general", tilhørte virkelig generalitet, dvs. hele Hæren, og USA hadde jo generalstjerner, en for brigadier general osv. Men både britisk brigadier og amerikansk brigadier general har som som vanlig tjenestestilling brigadesjef (derav tittelen).

Med standardisering i NATO og amerikansk dominans var det en mangel i Norge å ikke ha noen grad mellom oberst og generalmajor (altså OF-6), og midt på 1970-tallet ble oberstgraden splittet i oberst II med tre stjerner og slitekanter og oberst I med fire stjerner. Dette var mildest talt upopulært blant oberstene, de likte ikke å være oberst II, eller "annen klasses oberst". I Norge fortsatte oberst II å være graden for brigadesjefer, mens sjefene for rulleførende regimenter var oberst I.

Her var det to problemer: Det ene var at det var svært upopulært med oberst I og oberst II, og spesielt oberst II! Det andre var at sammenlignet med amerikanske distinksjoner hadde norske generaler en stjerne for lite. Så vidt jeg husker ble det siste rettet på en gang på 1980-tallet ved at generalmajorer, generalløytnanter og generaler fikk puttet på en ekstra stjerne for å ha like mange stjerner som sine amerikanske tilsvarende. Men så ut på 90-tallet kom slutten på Oberst I/Oberst II, men med stor strid. Forsvaret ville kopiere amerikanerne og gjøre om oberst I til brigadegeneral, men det satte Forsvarsdepartementet (både faglig og politisk ledelse) seg tvert imot. Det fikk være måte på hvor mange generaler et lite land skulle ha. Dermed ble det bestemt at den nye gradstittelen skulle være brigader, og alle oberst I ble brigader, mens de som var oberst II igjen ble oberst. Men så tok FMO igjen (her var det Forsvarssjefen og ikke departementet som bestemte) og innførte som distinksjon en "generalstjerne" på gullbunn. Hvis man ser nøyere etter, ser man at en brigader f.eks. har galluniform for sin våpenart, mens en generalmajor har gallauniform for generalitet. Og på tjenesteuniformen har brigaderer sin våpenarts merke (f.eks. kryssede sverd for infanteriet), mens generaler har generalitetsmerke (kryssede batonger).
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2009

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Hvis man ser nøyere etter, ser man at en brigader f.eks. har galluniform for sin våpenart, mens en generalmajor har gallauniform for generalitet. Og på tjenesteuniformen har brigaderer sin våpenarts merke (f.eks. kryssede sverd for infanteriet), mens generaler har generalitetsmerke (kryssede batonger).
    Det er ikke batonger, det er kommandostaver. (Fra Engelsk er det nok oversatt fra direkte 'Baton', men foretrekker jeg heller feltmarskalkstav; som blant annet Napoleon hadde.)
    Våpenarter er: Infanteri, KAVALERI, artilleri og ingeniør.
    Troppearter er: Hærens Samband, Hærens Våpentekniske Korps, Hærens Intendatur, Hærens Transportkorps og Hærens Sanitet
    I tillegg har Hæren spesielle fagfelt: Jurist, Vetrinær, Språk og etteretningsoperatør, Presse og informasjon, Feltprest, Musikk, Post og faktisk Militærpoliti

Sist endret av Einherjar; DTG 141133A Feb 19 kl Thursday
    Your signature cannot be longer than 70 characters long.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014

….
    Med standardisering i NATO og amerikansk dominans var det en mangel i Norge å ikke ha noen grad mellom oberst og generalmajor (altså OF-6), og midt på 1970-tallet ble oberstgraden splittet i oberst II med tre stjerner og slitekanter og oberst I med fire stjerner. Dette var mildest talt upopulært blant oberstene, de likte ikke å være oberst II, eller "annen klasses oberst". I Norge fortsatte oberst II å være graden for brigadesjefer, mens sjefene for rulleførende regimenter var oberst I.

….. .
    De fleste sjefer for OPE/RFE regimenter var oberst II og senere oberst - og unntaksvis oberstløytnant (vet bare om to tilfeller, men jeg vet ikke alt om alle våpen/troppearter). Hvis noen hadde grad som oberst I (senere brigader) så må de ha hatt en tilleggsfunksjon som betinget dette (og tilleggsfunksjon som sjef FDI/Landforsvar var vanligvis ikke tilstrekkelig).

Jeg takker ellers for et utmerket innlegg!

Ble medlem
    2006

Personellnytt og Beordringer bl.a. fra Statsråd

I Kavaleriet var regimentssjefene oberster og kavaleriinspektøren oberst I. Rimelig sikker på at det var slik i hvert fall inf og art også.

Men nå er vi veldig OT.

Ble medlem
    2006

Personellnytt og Beordringer bl.a. fra Statsråd

Jeg var visst litt rask der. I infanteriet var infanteriregimementsjefene, i hvert fall i Sør-Norge, oberst I, trodde jeg, men de var da samtidig FDI-sjef, og regimentets NK var oberst II og brigasdesjef. Slik et jeg temmelig sikker på at det var i FDI 3/IR 3 som jeg tilhørte da C. F. Moe var sjef. Han som sjef for Vestre Oslofjord Forsvarsdistrikt/Telemark Infanteriregiment nr. 3 var oberst I, mens hans NK, som også var sjef for KR 3/Brig 3, var oberst II. Infanteriinspektøren var i hvert fall oberst I. Men dette var fra litt rusten hukommelse, jeg må sjekke i papirene.

Ble medlem
    2006

Det er ikke batonger, det er kommandostaver. (Fra Engelsk er det nok oversatt fra direkte 'Baton', men foretrekker jeg heller feltmarskalkstav; som blant annet Napoleon hadde.)
    Våpenarter er: Infanteri, kavaleri, artilleri og ingeniør.
    Troppearter er: Hærens Samband, Hærens Våpentekniske Korps, Hærens Intendatur, Hærens Transportkorps og Hærens Sanitet
    I tillegg har Hæren spesielle fagfelt: Jurist, Vetrinær, Språk og etteretningsoperatør, Presse og informasjon, Feltprest, Musikk, Post og faktisk Militærpoliti

Bare en liten sak, jeg mente Hærens samband tidligere var regnet som en våpenart, siden de hadde sin historiske opprinnelse i Ingeniørvåpenet. Militærpoliti var tidligere i hvert fall en del av Hærens Transportkorps. Og Veterinærkorpset var regnet som en egen troppeart (den minste).

Ble medlem
    2006

Jeg var visst litt rask der. I infanteriet var infanteriregimementsjefene, i hvert fall i Sør-Norge, oberst I, trodde jeg, men de var da samtidig FDI-sjef, og regimentets NK var oberst II og brigasdesjef. Slik et jeg temmelig sikker på at det var i FDI 3/IR 3 som jeg tilhørte da C. F. Moe var sjef. Han som sjef for Vestre Oslofjord Forsvarsdistrikt/Telemark Infanteriregiment nr. 3 var oberst I, mens hans NK, som også var sjef for KR 3/Brig 3, var oberst II. Infanteriinspektøren var i hvert fall oberst I. Men dette var fra litt rusten hukommelse, jeg må sjekke i papirene.
    Her må jeg legge meg helt flat. Jeg ser at sjef for FDI 3/IR 3 var oberst II i 1992. Derimot var regimentssjefen fra 1972 til 1980, C. F. Moe, oberst I. Regimentssjef fra 1982 til 1985, Jacob. T. Schjølberg var oberst II mens hans etterfølger 1985-1988 Birger Reidar Rykkje var oberst I. Og altså, etter ham var Sigurd Friis oberst II mens han var sjef for FDI 3/IR 3. Her ser jeg ikke noe mønster eller fast regel.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2014

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    I Kavaleriet var regimentssjefene oberster og kavaleriinspektøren oberst I. Rimelig sikker på at det var slik i hvert fall inf og art også.

Men nå er vi veldig OT.
    Slik jeg husker det så var dette normen - men unntak forkom (begge veier) for regimentsjefene, avhengig av størrelse, tilleggsfunksjoner - samt historikk/tradisjon/hjemler (også kalt tautrekking/forhandlinger).

OR-8 Kommandérsersjant / Sjefssersjant Milforum
    Ble medlem
    2005

Militærpoliti var tidligere i hvert fall en del av Hærens Transportkorps.
    Militærpoliti mener jeg har blitt skilt ut fra transportkorpset ganske nylig, kanskje rundt 2008-10 en gang? Kanskje @sbaar vet det, om han fortsatt er her?

Jeg mener det skjedde samtidig med eller litt etter at språk- og etterretningsoperatør ble eget fagfelt og overtok det gamle merket til "personell i spesiell tjeneste", hva nå enn det var for noe.
    "..., periodic waxing of the external surface will improve the appearance and environmental resistance of the bomb."

OF-1 Løytnant
    Ble medlem
    2015

MP er formelt sett fortsatt i HTK. Men de siste årene (jeg husker ikke årstallene i farta) har MP på sett og vis blitt skilt ut rent uniformsmessig – krysslagte pistoler på jakkeslaget på tjenesteuniform, krysslagte pistoler på knappene på mørk uniform, rød og sort beretflash.

Side 3 av 3 FørsteFørste 123
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Bokmerker

Bokmerker

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •