Foto:Forsvaret

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Side 2 av 2 FørsteFørste 12
Viser resultatene 41 til 79 av 79

Tråd: Personellnytt og Beordringer bl.a. fra Statsråd

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sv: Personellnytt og Beordringer bl.a. fra Statsråd

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    Hva mener du at hun mangler, som gjør henne mindre kvalifisert enn andre potensielle søkere fra Luftforsvaret?
    Mitt poeng var vel mer at denne kvinnelige kandidaten kanskje var en som ikke trengte "kjønnskvotering" for å nå opp - men jeg vet egentlig ikke...

Jeg mistenker imidlertid at noe av poenget er å "kvalifisere" henne som Forsvarssjef i neste omgang, i henhold til "politisk korrekthet".

2. Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Det som overrasker meg er at Luftforsvaret ikke har skaffet til veie en gammel pilot til denne stillingen. Aller helst av typen jagerflypilot. Men tror den organisasjonen har godt av flere impulser enn kun top gun-gutta.

Hun trer inn i en meget spennende tid nå som de første F-35 lander på Norsk jord i år.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Ja, vel så interessant som at hun er kvinne, er at hun (så vidt jeg vet) er den første sjefen for Luftforsvaret som ikke er pilot. Hun kommer opprinnelig fra kontroll og varsling, og jeg synes i utgangspunktet det er positivt at man søker etter sjefer med forskjellig bakgrunn.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Det har vært et glasstak i Luftforsvaret for de som ikke har flyver-, og fortrinnsvis jagerflyver-, bakgrunn. Det er godt det er knust! At man hadde de egenskaper som er nødvendige for å bli tatt opp på flyverskolen sier lite om de egenskaper man trenger for å lede en kompleks organisasjon med flere tusen ansatte. Innstillingen hos flyvere har til dels vært en annen.....
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Aldersmessig passer hun vel godt som en fremtidig forsvarssjef, så spørs om det var med å kompansere for mangelen av flyverbakgrunn. Vil tro at det politisk sett er meget ønskelig med en kvinnelig forsvarssjef. Samt at Luftforsvaret ikke har hatt en FSJ siden General Sven Hauge i 1984.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Basert på CV er hennes største svakhet mangel på utenlandserfaring. Både i oppdrag og utdanning.

Sent from my iPhone using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Hun har nå vært i Litauen og Kosovo, da. Det er ikke alle som rekker en tur til Afghanistan i karrieren, selv om jeg ser at hennes kollega Aamodt har det. Jobbene i FD teller nok også positivt for Skinnarland i en evt fremtidig jobb som FSJ.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    24

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Hun har nå vært i Litauen og Kosovo, da. Det er ikke alle som rekker en tur til Afghanistan i karrieren, selv om jeg ser at hennes kollega Aamot har det. Jobbene i FD teller nok også positivt for Skinnarland i en evt fremtidig jobb som FSJ.
    Men ingen skole i USA eller UK, og ingen Joint kommandoer. Men CVen passer kanskje bedre til FSJ enn sjef FOH. Vi diskuterte jo dette litt sist ved bytte av FSJ. FSJ er ikke den som leder striden, det er sjef FOH.

TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Oversersjant
    Ble medlem
    Apr 2011
    Pondusfaktor
    17

Jeg er ikke noe glad i det maset om at "nå er det endelig x prosent kvinner" og lignende, fordi jeg er lei av fokus på kjønn. Den best kvalifiserte skal ha stillingen, uavhengig av kjønn.

Men samtidig blir jeg også lei av antydningene som ofte dukker opp når en kvinne er aktuell til en eller annen stilling, hentydningene om at hun får stillingen fordi man skal være politisk korrekt, det impliseres at hun nærmest har lurt til seg stillingen. Blir glad når jeg ser at slikt blir imøtegått av mange her inne.

Enig med @sbar og @93A som etterspør begrunnelse. Hvis man har innvendinger, så kom med saklige, holdbare argumenter for hvorfor vedkommende ikke er kvalifisert for stillingen.
    Ihr trugt die Schande nicht. Ihr wehrtet Euch.

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Sakset fra Luftforsvaret sin facebookside.

Luftforsvaret gratulerer Aage Lyder Longva og Rolf Folland som ble utnevnt til brigaderer av Kongen i Statsråd i dag.

Fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer, skal de tiltre i rollene som henholdsvis stabssjef i Luftforsvaret og sjef Luftoperativt inspektorat.

----

Oberst Aage Lyder Longva ble av Kongen i Statsråd utnevnt til brigader i Luftforsvaret. Han vil fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer tiltre som stabssjef i Luftforsvaret.

Aage Longva har i løpet av sin tjeneste i Forsvaret opparbeidet seg solid erfaring fra både operativ tjeneste og stabstjeneste. I april 2013 ble han tilsatt som oberst og beordret til stillingen som sjef for 138 luftving ved Ørland hovedflystasjon. I august 2016 ble han sjef for 132 luftving med helhetlig ansvar for Ørland flystasjon og Luftforsvarets base Bodø.

- Luftforsvaret er inne i periode med omfattende endring og modernisering, og er i ferd med å ta i mot nye komplekse kapasiteter. I kombinasjon med kontinuerlige operative leveranser blir dette krevende og komplekst. Longva innehar meget relevant og bred erfaring, og har de riktige personlige egenskapene til å ivareta helhetlig utvikling, styring og kontroll av Luftforsvaret i tiden som kommer, sier Sjef Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland.

----

Oberst Rolf Folland ble av Kongen i Statsråd utnevnt til brigader i Luftforsvaret. Han vil fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer tiltre som sjef Luftoperativt inspektorat.

Folland kommer fra stillingen som Sjef Operasjonsseksjonen i Forsvarsstaben Operasjonsavdeling. Folland har tidligere vært sjef for 137 luftving ved Rygge flystasjon og har vært Sjef for Norwegian Aeoromedical Detachment (NAD) i Afghanistan i 2010.

- Folland har en solid faglig bakgrunn for å lede Luftoperativt inspektorat og legge til rette for at Luftforsvaret produserer og leverer operativ evne innenfor trygge og faglige rammer. Jeg er trygg på at Folland er rett person på rett plass, sier Sjef Luftforsvaret, generalmajor Tonje Skinnarland.

https://www.facebook.com/Luftforsvar...90146194367947

Det store spørsmålet blir da, hvem overtar som sjef 132 luftving AKA Stasjonssjef Ørland Flystasjon?

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

Oberst Rune Gaustad er utnevnt til ny sjef for Luftkrigsskolen (LKSK).

Gaustad er i dag stabssjef ved Forsvarets høgskole, og vil tiltre sin nye stilling i løpet av sommeren.

https://m.facebook.com/story.php?sto...76544242394817

Sent fra min E5603 via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

Korporal
    Ble medlem
    Sep 2015
    Pondusfaktor
    5

Forsvarets forum‏ @Forsv_forum

Oberst Brage Andreas Larssen ble idag tilsatt som ny sjef for Forsvarets Spesialkommando. Han overtar etter oberst Frode Kristoffersen.

Ledende menig
    Ble medlem
    Oct 2012
    Pondusfaktor
    3

ref. Skinnarland:

Enig i at det er bra glasstaket i Luftforsvaret er knust.

En fin lenke til litt historiske betraktninger:
    http://pacem.no/2010/lederutvelgelse-i-luftforsvaret/

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Torgeir Gråtrud blir ny sjef FS:
    https://www.regjeringen.no/no/aktuel...ker/id2555396/

Korporal

Ble medlem
    Aug 2011
    Pondusfaktor
    7

Der gratuleres!
    - Putzes in da house.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

Kontreadmiral Nils Andreas Stensønes ble i statsråd i dag beordret til stillingen som sjef for Sjøforsvaret.

https://forsvaret.no/aktuelt/ny-sjef...forsvaret-2017

Sent fra min E5603 via Tapatalk

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Det kan også nevnes at Lars Morten Bjørkholt ble utnevnt til generaladvokat, etter tidligere å ha vært konstituert i stillingen. Han har også vært jurist ved Forsvarets høyskole.

Jeg er usikker på hvilken militær grad som tillegges denne stillingen i krigstid.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    6

Det kan også nevnes at Lars Morten Bjørkholt ble utnevnt til generaladvokat, etter tidligere å ha vært konstituert i stillingen. Han har også vært jurist ved Forsvarets høyskole.

Jeg er usikker på hvilken militær grad som tillegges denne stillingen i krigstid.
    Ingen. Det er slutt på at Generaladvokaten har mobiliseringsgrad.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Tidligere hadde generaladvokaten mob-grad som generalmajor.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Fra nyhetstråd:
    Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    Brigader Eirik Johan Kristoffersen ble i statsråd i dag utnevnt til generalmajor i Hæren og beordret til stillingen som sjef for Heimevernet.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...net/id2569153/

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Nytt fra Statsråd i dag:

Sitat Opprinnelig skrevet av Statsråd
    Forsvarsdepartementet
    Utnevning av oberstløytnant Jon Gerhard Reichelt til generalmajor i Hæren med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.
    (Nyheitssak)

Utnevning av oberst Halvor Johansen til brigader i Hæren med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.

Utnevning av kommandør Rune Andersen til flaggkommandør i Sjøforsvaret med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.

Utnevning av kommandør Ottar Haugen til flaggkommandør i Sjøforsvaret med tiltredelse fra det tidspunkt Forsvarsdepartementet bestemmer.
    Ny sjef for Forsvarets Sanitet
    Pressemelding | Dato: 27.04.2018 | Nr: 26/2018
    Oberstløytnant Jon Gerhard Reichelt ble i statsråd i dag utnevnt til generalmajor og beordret til stillingen som Sjef Forsvarets sanitet.

Reichelt har bred medisinsk og militær erfaring. Han er uteksaminert fra medisinsk fakultet ved Universitetet i Oslo i 1991, og disputerte til doktorgrad i 2008. I 2013 gjennomførte han Forsvarets høgskoles sjefskurs. Han har erfaring som lege utenfor forsvarssektoren, blant annet som konstituert overlege/teamleder ved Gaustad sykehus, mange år som lege og medisinskfaglig rådgiver ved Psykiatrisk legevakt for Romerike og Oslo, og som overlege i psykiatri ved det Norske Radiumhospital.

Jon Gerhard Reichelt har tjenestegjort i Forsvaret siden 2000. I perioden fra 2000 til 2005 var han leder av mentalhygienelaget og mentalhygieneseksjonen ved Sanitetsregimentet. I perioden fra 2006 til 2015 ledet han Kontor for psykiatri og stressmestring i Forsvarets sanitet. Fra 2015 har Reichelt vært disponert som sjef Institutt for militærpsykiatri og stressmestring ved Forsvarets sanitet.

Jon Gerhard Reichelt tiltrer stillingen som Sjef Forsvarets Sanitet fra det tidspunkt som Forsvarsdepartementet bestemmer.

Moderator
    Ble medlem
    May 2004
    Pondusfaktor
    21

Er det vanlig at en hopper over en grad?
    Stillingen dikterer graden?

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk

Korporal
    Ble medlem
    Oct 2006
    Pondusfaktor
    8

Gradshopperen er vel vab,så der er det nok litt mer vanlig hoppe over en grad.Det er heller ikke sikkert at det er noen stillinger på oberst/kommandør nivå i fsan.
    When in doubt,empty your magazine.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Han hoppet over to grader, faktisk.
    Og ja, det er nok et begrenset antall oberster og brigaderer i FSAN.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    6

Det er helt vanlig å hoppe over en haug med grader når man blir sjef FSAN. En blir ikke sjef FSAN ved å gå de militære gradene. Sjef FSAN er generalmajor, slik en lege er major, uavhengig av tidligere grad og militær erfaring.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...018/id2603171/

Oberst Lars Lervik utnevnt til brigader i Hæren.

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av sbaar Vis post
    Det er helt vanlig å hoppe over en haug med grader når man blir sjef FSAN. En blir ikke sjef FSAN ved å gå de militære gradene. Sjef FSAN er generalmajor, slik en lege er major, uavhengig av tidligere grad og militær erfaring.
    Slik jeg kjenner det fra mottak av diverse mob-tillegg til Sanbn/DIV 6 tidlig på 2000-tallet så blir ikke leger automatisk major - det er stillingen som avgjør. Så vidt jeg husker ble de fleste med bakgrunn som VAB leger kaptein etter hvert, om ikke stillingen tilsa høyere grad.

Moderator
    Ble medlem
    Oct 2015
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Slik jeg kjenner det fra mottak av diverse mob-tillegg til Sanbn/DIV 6 tidlig på 2000-tallet så blir ikke leger automatisk major - det er stillingen som avgjør. Så vidt jeg husker ble de fleste med bakgrunn som VAB leger kaptein etter hvert, om ikke stillingen tilsa høyere grad.
    Ja, det er noen ganske få leger som er kaptein. De aller fleste er major. Poenget mitt var uansett, som du er inne på, at grad styres av stilling. Den som får stilling som sjef FSAN, blir generalmajor/kontreadmiral (OF-7), uavhengig av tidligere grad.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Her snakker vel @Niko om vernepliktige leger (altså ikke ansatte i Forsvaret)i mobiliseringsforsvaret, mens det ellers var snakk om ansatte leger eller eventuelt frivillige leger i intops. Av hensyn til lønn og for i det hele tatt for å kunne rekruttere leger har gradsnivpet i de to siste tilfellen vært høyere.

Leger som var utskrevne (hadde vært VAB-løytnant i førstegangstjenesten) befal eller vernepliktige (hadde befalsskole + blitt lege etterpå) befal mener jeg var stadig løytnanter inntil de hadde en eller to repøvelser (husker ikke om det var en eller to) hvoretter de automatisk ble kapteiner. Høyere grad enn det var ved tjenestestilling, gjerne hvor spesialisering var viktig. Men dette var altså for leger som var rederveoffiserer i mob-forsvaret, ikke ansatte leger. I HV er det vel stadig slik?

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Lege på HV-distrikt er major, slik som presten og juristene.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    88

Jo, men finnes det ikke vernepliktige leger på lavere nivå i organisasjonen?

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Er de ansatte (hel- eller deltid) og inngår i OPL/F?

Her fant jeg mitt gamle eksemplar (fra 2001) av Forsvarets personellhåndbok, og det sier hvordan forholdene var den gangen vi fremdeles (så vidt) hadde et mobiliseringsforsvar.

For det første ansatte leger i Forsvaret (OPL/F):

Yrkestilsetting skjer direkte i stilling med grad som følger av stillingens OPL/F referanse. I stillinger tillagt flytende grad yrkestilsettes det i den laveste graden. I stillinger tillagt flytende grad, som kaptein/major tilsvarende, og hvor befalet er yrkestilsatt som kaptein/kapteinløytnant kan alle skikkede gis avansement til major/orlogskaptein etter minst 4 års tjeneste i stilling som kaptein/kapteinløytnant. Hvis befalet har oppnådd status som spesialist innen fagfelt som er relatert til stillingsbeskrivelsen, kan krav til tjeneste som befal settes til 2 år.

Dersom det ikke er utarbeidet tariffavtale tilsettes befalet i full stilling, med redusert arbeidstid som følger:
    Kaptein/Kapteinløytnant/Major/Orlogskaptein: 18 timer pr uke
    Oberstløytnant/Kommandørkaptein : 24 timer pr uke
    Oberst/Kommandør: 37,5 timer pr uke
    For å opprettholde sin faglige kompetanse relatert til stillingen kan befalet inneha delstilling innen privat eller offentlig helsevirksomhet. Slikt arbeid skal godkjennes, via kontrakt, med tilsettingsmyndigheten.
    Ut fra det som sto der, virker det som om laveste grad for yrkestilsatt lege da var kaptein.

Så om vernepliktige og utskrevne leger i mobiliseringsforsvaret: Enhver som hadde befalsskole fra hvilken som helst forsvarsgren og senere ble lege ville bli overført til FSAN og bli beskikket til vernepliktig løytnant ved avlagt embedseksamen, mens en lege som har vært VAB-lege (med Sanitetsoffiserskurs) i førstegangstjenesten er utskrevet løytnant etter fullført førstegangstjenste. Forskjellen mellom dem er at utskrevne leger er vernepliktige inntil utgangen av året de fyller 44, mens vernepliktige leger er vernepliktige inntil utgangen av året de fyller 55. Ellers er det ingen forskjeller. De gis grad i OPL/K som følger:

Beskikkelse til utskrevet/vernepliktig kaptein/kapteinløytnant kan tidligst foretas 4 år etter beskikkelse til utskrevet/vernepliktig løytnant. I tillegg til avtjent førstegangstjeneste må følgende tjeneste være utført som utskrevet/vernepliktig løytnant:
    • 2 repetisjonsøvelser, eller
    • 1 repetisjonsøvelse og 3 måneders tjeneste, eller
    • 6 måneders tjeneste.

Beskikkelse til utskrevet/vernepliktig major/orlogskaptein kan tidligst foretas 10 år etter embetseksamen og 4 år etter beskikkelse til utskrevet/vernepliktig kaptein/kapteinløytnant. Den som beskikkes må være mobiliseringsdisponert i stilling tillagt den høyere grad og må ha utført følgende tjeneste etter beskikkelse til kaptein/kapteinløytnant:
    •2 repetisjonsøvelser, eller
    •1 repetisjonsøvelse og 3 måneder tjeneste, eller
    •6 måneders tjeneste.
    Leger som kalles inn på grunnlag av høyere sivil spesialutdanning kan avansere til utskrevet/vernepliktig major uten å fylle foranstående krav.
    Avansement til vernepliktig/utskrevet oberstløytnant/kommandørkaptein kan gis etter reglene:

Vernepliktig/utskrevet major/orlogskaptein beskikkes til henholdsvis vernepliktig eller utskrevet oberstløytnant/kommandørkaptein etter følgende regler: Beskikkelse til oberstløytnant/kommandørkaptein kan tidligst foretas 3 år etter beskikkelse til major/orlogskaptein. For dette avansement stilles det ikke opp alternative kvalifiseringskrav. Vedkommendes kvalifikasjoner vurderes i hvert enkelt tilfelle mot den ledige stilling i krigsorganisasjonen.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Det sto ikke noe om HV her, men ellers for forfremmelser av vernepliktig/utskrevet befal tilsvarte 5 "årets trening" i HV 2 repetisjonsøvelser, jeg regner med at det ville gjelde her og.

Sjefssersjant

Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    55

Legen på distriktet var opl/K sist jeg så noe til ham.

San-tropp i stabsområde og san-element i I-styrke har vel lege(r). Mener vagt å huske at det var et distrikt som i et anfall av toskeskap hadde konvertert en lege i I-styrke fra løytnant til oversersjant.
    It is their war, and you are to help them, not to win it for them

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Her snakker vel @Niko om vernepliktige leger (altså ikke ansatte i Forsvaret)i mobiliseringsforsvaret, mens det ellers var snakk om ansatte leger eller eventuelt frivillige leger i intops. Av hensyn til lønn og for i det hele tatt for å kunne rekruttere leger har gradsnivpet i de to siste tilfellen vært høyere.

Leger som var utskrevne (hadde vært VAB-løytnant i førstegangstjenesten) befal eller vernepliktige (hadde befalsskole + blitt lege etterpå) befal mener jeg var stadig løytnanter inntil de hadde en eller to repøvelser (husker ikke om det var en eller to) hvoretter de automatisk ble kapteiner. Høyere grad enn det var ved tjenestestilling, gjerne hvor spesialisering var viktig. Men dette var altså for leger som var rederveoffiserer i mob-forsvaret, ikke ansatte leger. I HV er det vel stadig slik?

Ja, det er riktig.

Imidlertid er det forhold at mange ansatte leger og leger i Intops er majorer egentlig ikke prinsipielt forskjellig fra slik det var i mob-hæren, det er OPL som er hjemmelen for den graden - ikke noen form for automatisk opprykk på bakgrunn av tjenestetid o.l.

Som andre har vært inne på, så er det nok ofte av rekrutteringsmessige årsaker at stillingene plasseres på dette nivået i OPL, noe som ikke var like aktuelt i mob-hæren.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Niko Vis post
    Jeg var en gang i et slikt mot-tillegg. Da var det én major (overlege) og en haug med løytnanter. Sykepleier/radiograf var fenrik, spesialsykepleier var løytnant, troppsjef kaptein og oversykepleier kaptein.
    Det er bedre å ta toget med NSB enn å fly med LSD.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Her snakker vel Leger som var utskrevne (hadde vært VAB-løytnant i førstegangstjenesten) befal eller vernepliktige (hadde befalsskole + blitt lege etterpå) befal mener jeg var stadig løytnanter inntil de hadde en eller to repøvelser (husker ikke om det var en eller to) hvoretter de automatisk ble kapteiner. Høyere grad enn det var ved tjenestestilling, gjerne hvor spesialisering var viktig. Men dette var altså for leger som var rederveoffiserer i mob-forsvaret, ikke ansatte leger. I HV er det vel stadig slik?
    Jo, men finnes det ikke vernepliktige leger på lavere nivå i organisasjonen?
    Har tre leger i troppen min (mens det tidligere bare sto en i KOP, nå to i KOP). Alle er løytnanter - en av dem har vært der i sju år (han ble for øvrig kalt inn som sersjant, men etter litt klaging ble han straks løytnant...) I innsats er legen oversersjant.

Korporal
    Ble medlem
    Jun 2006
    Pondusfaktor
    9

Sitat Opprinnelig skrevet av Lille Arne Vis post
    Lege på HV-distrikt er major, slik som presten og juristene.
    Mulig. Hos oss fungerer den ene legen i santropp også som distriktslege - løytnant. Distriktspresten kjenner jeg godt privat, og han er major. Derimot er sjef sancelle på distriktet kapteinløytnant (sykepleier), mens NK (veterinær) er løytnant.

Battle Captain
    Ble medlem
    Sep 2006
    Pondusfaktor
    75

Sitat Opprinnelig skrevet av Simplex Vis post
    I innsats er legen oversersjant.
    Noe spesielt på grunn av lege uten befalsutdannelse, hverken befalsskole eller Sanitetsoffiserskurs? Uansett hørtes det merkelig ut. Leger hadde før FSAN som rulleførende avdeling, uansett om de var i Hær, Sjøforsvar, Luftforsvar eller HV. Nå er det muligens FPV som er det? Men uansett står vel ikke et HV-distrikt fritt til å bestemme grad for leger, det må da være en sak for FSAN.
    Sist endret av hvlt; 03-06-18 kl 11:49

Side 2 av 2 FørsteFørste 12

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine
  •