Side 1 av 2 12 SisteSiste
Viser resultatene 1 til 40 av 70
    Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Hearts of Iron IV

Hearts of Iron IV har blitt forsinket, og det er ikke gitt noen ny releasedato, selv om det antydes til høsten.

Tenkte likevel å starte denne tråden for å ta inn informasjon etter hvert som den dukker opp. Jeg kjenner ikke noe særlig til hva som er de store forskjellene på denne og forgjengeren, men Developer Diaries kan kanskje gi noen hint: Hearts of Iron 4 - Hearts of Iron 4 Wiki

Hearts of Iron IV - Wikipedia, the free encyclopedia

Navn:		Hoi4banner.jpg
Visninger:	303
Størrelse:	133,0 KB
    Sist endret av Rittmester; 22-06-16 kl 09:17 Begrunnelse: La inn bilde
    "Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't."

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Dec 2010
    Pondusfaktor
    7

Sv: Hearts of Iron IV

Selv om jeg har noen timer med HOI, så har nummer 4 faktisk gått meg hus forbi. Skal bli spennende å se resultatet.
    Tar du praten fra en trønder, sitter du ikke igjen med annet enn høy intelligens og et ulastelig utseende.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Forsinket til tidligst oktober, mer sannsynlig tidlig 2016.
    Hearts of Iron 4 - Hearts of Iron 4 Wiki

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

HoI4 er nå i beta. Diverse Developer Diaries som gir oversikt over funksjonaliteten kan finnes her: http://www.hoi4wiki.com/Hearts_of_Ir...eloper_diaries

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Kommer på D-dagen, passende nok: https://forum.paradoxplaza.com/forum...h-2016.913907/

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Da er det åpnet for forhåndsbestilling: https://www.paradoxplaza.com/news/He...n-IV-Preorder/

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Blir vist innesommer....
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    19

Nå er dagen her, Hearts of Iron IV slippes kl. 18 i kveld! Svenskjævler, forbered eder; innen kvelden er omme er dere norske!
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Hmm, Befalsmøte i kveld kl.19. Skuffet om ikke årets trening skal simuleres i HOI IV.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Da vet vi hvorfor produktiviteten kommer til å gå ned de nærmeste dagene...
    "Det va bare en gang, så æ kan umulig ha skylda førr begge..."

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    19

Fint å få utløp for egne despotiske tendenser. F.eks. da jeg i HOI3 utvidet til HMKG til hærkorps, bestående av 1. og 2. Gardepanserdivisjon, 1., 2. og 3. Gardeinfanteridivisjon, og støttet av korpsets egne 1. og 2. Gardeartilleriregiment, med selvdrevet rør- og rakettartilleri. Gøteborg var norsk territorium innen lønsj.
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Visekorporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jul 2010
    Pondusfaktor
    4

Når områdesjefen sa at stabstroppen skulle få trene på litt stabs ting, på årets trening som starter i morgen tror jeg, jeg vet hva det betyr... Synd jeg ikke er i stabstroppen

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Etter å ha sett litt på hva Paradox har lagt ut av forhåndsinfo, må jeg si at det er svært mye jeg liker:
    - Generelt mye mer oversiktlig brukergrensesnitt
    - Mindre mikrostyring, spesielt på sjø- og luftsiden
    - Mulighet for å lage operasjonsplaner som ikke bare er kosmetiske
    - Divisjonsdesigneren, som brukes for å lage en KOP for de divisjonstypene man ønsker

Jeg fant også et par ting jeg ikke likte så godt, men det er fordi jeg er opptatt av at det skal være mest mulig historisk og militært realistisk:
    - I den nevnte divisjonsdesigneren kan man sette opp en til fem brigader med hver en til fem bataljoner, hvor tre brigader á tre manøverbataljoner kan være normen, i tillegg til at brigadene kan inkludere bataljoner med artilleri, panservern og luftvern. Det jeg ikke liker er at man også kan velge inntil fem støtteavdelinger (kalt 'support companies' selv om de størrelsesmessig kan tendere mot bataljoner), f eks ingeniør, oppklaring, samband, vedlikehold, sanitet, artilleri etc. Problemet mitt er denne begrensningen på fem, når en virkelig divisjon kunne ha støtteavdelinger av alle typer.
    - Divisjonene samles i såkalte Command Groups (også kalt armeer eller armegrupper) under kommando av en general eller feltmarskalk. I det første tilfellet kan gruppen bestå av inntil 24 divisjoner, i det siste ubegrenset. Korpsnivået er altså borte, og i mange tilfeller også armenivået. I HoI3 likte jeg å sette opp mest mulig realistiske korps og armeer, med støtteavdelinger som ikke inngikk i divisjonene samlet på disse nivåene. Denne muligheten ser ut til å være borte, i stedet har man en haug divisjoner som kan disponeres, selv om det ville gitt enkelte generaler og feltmarskalker et enormt kontrollspenn.

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Jeg ser prisene varierer fra en 300 kroner og oppover, alt etter utgave og kjøpested.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Embargoen på anmeldelser av spillet er tydeligvis opphevet, for nå ser jeg en hel haug fra den siste timen. Det ser ut som mottakelsen er overveldende positiv. En av dem også på norsk:

http://www.gamer.no/artikler/anmelde...iron-iv/348286

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Så har man spilt Norge med start 1939 for å gjøre seg kjent med spillmekanikken. Selv om mye er forskjellig fra HoI3, er det nok fellesnevnere til at det ikke blir de helt store utfordringene med å skjønne hva som skjer. Som i HoI3 er det nok mer spennende å spille en stormakt, men det var jo noen interessante forhold ved Norge også.

En mulig nasjonal strategi kunne vært å etterligne Sveits og Sverige, og prøve å holde seg helt nøytral. Med et sterkt defensivt forsvar kunne det ha gått, men ville blitt kjedelig. Så jeg valgte å gå for en linje med intervensjonistisk nasjonalt fokus, og tilnærmet meg Storbritannia, som allerede var i krig med Tyskland. I mars 1940 fikk landet bli med blant de allierte, og i november samme år kunne vi endelig erklære krig mot nazistene.

Første kamp skjedde i Nordsjøen, hvor vår eskadre med panserskipene KNM Tordenskjold og Harald Haarfagre, samt seks ubåter, patruljerte. De møtte ingen ringere enn Bismarck, Admiral Graf Spee, en destroyer og 12 ubåter. Bare ren flaks gjorde at begge panserskipene, som til og med var mer umoderne enn Norge og Eidsvold, overlevde. Den tyske destroyeren senket dog en av ubåtene våre.

Kort tid etterpå slo vår 1. divisjon tilbake et angrep med en forsøksvis sjølandsetting mot Oslo. Lett. Tyskerne hadde ingen flystøtte, og vi hadde tross alt 15 jagerfly og 15 lette bombefly, dog ikke mest moderne type. I tillegg hadde vi nettopp implementert en forsvarsplan, hvor 1. divisjon, 2. brigade, 1. og 2. dragonregiment skulle forsvare Oslo og Gardermoen. Noen dager senere angrep en ny tysk divisjon Kristiansand, hvor vi bare hadde 3. brigade stående. De tok byen, men når vi sendte 4. brigade fra Bergen for å ta den tilbake hadde de av uvisse årsaker forduftet.

Flere mindre sjøslag mot slutten av året, og tok pause ved årsskiftet.

Det kan være litt vanskelig å få oversikt over hva som skjer, så det trengs nok fortsatt tilvenning. Og det er ganske sikkert mer spennende å starte i 1936 for å få tid til å bygge opp styrkene sine og drive forskning, og som sagt spille en stormakt.

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Da er det vel på tide å la stakkars fleischer få en litt bedre behandling.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Rakk bare en liten runde i går kveld, og lot spillet rulle og gå til senhøsten 1942. Til sjøs satset jeg kun på ubåter, og fikk etter hvert noen ganske avanserte modeller som fikk gjort betydelig innhogg i tyske konvoier. 70+ jagerfly sørget for rimelig god luftromskontroll, i hvert fall over Østlandet. De tre dragonregimentene hadde vært hestekavaleri frem til 1941, men nå fikk jeg konvertert dem til motorisert infanteri. Og de seks brigadene ble gjort om til fjellbrigader. To nye fjellbrigader ble også rekruttert, mens 1. divisjon i Oslo ble beholdt som regulært infanteri.

Danmark ble med i krigen, og raskt overrullet av Tyskland. Sommeren 1942 ble også Sverige med på alliert side, noe som slett ikke var bra for oss. Tyskerne rullet inn, og kom etter hvert inn i Østfold med et angrep mot Oslo. Heldigvis hadde vi fått forsterkninger av en god del britiske og andre allierte divisjoner, som slo dem tilbake. Et par måneder senere angrep de Trøndelag fra svensk side, og der hadde DKT bare to brigader og ett dragonregiment. Tyskerne har tatt mesteparten av området og presset mine styrker tilbake til Trondheim, og der står spillet nå.

Et par kommentarer, med forbehold at jeg ikke kjenner spillet fullt ut ennå:
    - En svakhet som også HoI3 hadde, var at det er dårlig varsling når noe viktig skjer. F eks hadde tyskerne allerede trengt langt inn mot Trondheim før jeg ble oppmerksom på det. Jeg ville gjerne at spillet automatisk skulle varsle og pause i slike tilfeller.
    - Som forventet havner et lite land som Norge bakpå innen teknologi og militær erfaring, som er viktig når det gjelder å reorganisere styrkene sine på smarte måter. Jeg skulle ønske det hadde vært muligheter for å utveksle erfaringer/kjøpe teknologi, som i HoI3.
    - Norge har, i likhet med andre mindre nasjoner, bare generiske betegnelser på materiellet som f eks "Fighter I", mens stormaktene har spesifikke som "Hurricane" eller "Me 109", noe som også er en grunn til å spille en stormakt. Dog har skip og båter ordentlige navn, og jeg har både Urædd og Ula i ubåtflåten.
    - Det er vanskelig å få til samarbeid med de allierte. Jeg kan se planene til f eks britene, men er ikke del av dem, og kan bare håpe på å støtte etter beste evne. Koordineringsmuligheter hadde vært bra.

Jeg skal se hvordan den tyske invasjonen spiller ut. Dersom ikke britene sender forsterkninger til Trøndelag er jeg redd området er tapt, og Fleischers tre brigader i Narvik ligger nok også tynt an mot et større antall tyske divisjoner.

Neste runde blir med Storbritannia, og fra 1936, slik at jeg får tid til å reorganisere etter eget hode.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Glemte denne - interessant anmeldelse: http://kotaku.com/hearts-of-iron-iv-...iew-1780258434

på Twitter

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    19

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    - Norge har, i likhet med andre mindre nasjoner, bare generiske betegnelser på materiellet som f eks "Fighter I", mens stormaktene har spesifikke som "Hurricane" eller "Me 109", noe som også er en grunn til å spille en stormakt. Dog har skip og båter ordentlige navn, og jeg har både Urædd og Ula i ubåtflåten.
    Du kan gi dem egne navn, hvert fall hvis du lager egne varianter. Under produksjonsmenyen, der du får opp hva slags militært utstyr du kan produsere, kan du også velge å lage en undervariant, med f.eks. oppgraderte våpen og beskyttelse. Denne undervarianten kan du gi eget navn, så min seierrike norske hær ruller nå rundt med bl.a. Mjölnir stridsvogner, støttet av Gungnir selvdrevet artilleri og Nidhogg taktiske bombefly. Det samme gjelder marinen, som er utstyrt med Ragnarök-klasse slagskip og Surtr-klasse jagere.

Navn:		Hearts-of-Iron-IV-Videos-Talk-Tanks-Strategy-Map-Design-465522-8.jpg
Visninger:	480
Størrelse:	518,8 KB

(ok, så er jeg LITT interessert i norrøn mytologi, og ja, jeg har litt for mye fritid...)

Sersjant
    Ble medlem
    Aug 2014
    Pondusfaktor
    6

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Etter å ha sett litt på hva Paradox har lagt ut av forhåndsinfo, må jeg si at det er svært mye jeg liker:
    - Generelt mye mer oversiktlig brukergrensesnitt
    - Mindre mikrostyring, spesielt på sjø- og luftsiden
    - Mulighet for å lage operasjonsplaner som ikke bare er kosmetiske
    - Divisjonsdesigneren, som brukes for å lage en KOP for de divisjonstypene man ønsker

Jeg fant også et par ting jeg ikke likte så godt, men det er fordi jeg er opptatt av at det skal være mest mulig historisk og militært realistisk:
    - I den nevnte divisjonsdesigneren kan man sette opp en til fem brigader med hver en til fem bataljoner, hvor tre brigader á tre manøverbataljoner kan være normen, i tillegg til at brigadene kan inkludere bataljoner med artilleri, panservern og luftvern. Det jeg ikke liker er at man også kan velge inntil fem støtteavdelinger (kalt 'support companies' selv om de størrelsesmessig kan tendere mot bataljoner), f eks ingeniør, oppklaring, samband, vedlikehold, sanitet, artilleri etc. Problemet mitt er denne begrensningen på fem, når en virkelig divisjon kunne ha støtteavdelinger av alle typer.
    - Divisjonene samles i såkalte Command Groups (også kalt armeer eller armegrupper) under kommando av en general eller feltmarskalk. I det første tilfellet kan gruppen bestå av inntil 24 divisjoner, i det siste ubegrenset. Korpsnivået er altså borte, og i mange tilfeller også armenivået. I HoI3 likte jeg å sette opp mest mulig realistiske korps og armeer, med støtteavdelinger som ikke inngikk i divisjonene samlet på disse nivåene. Denne muligheten ser ut til å være borte, i stedet har man en haug divisjoner som kan disponeres, selv om det ville gitt enkelte generaler og feltmarskalker et enormt kontrollspenn.
    Her påpeker du jo flere vesentlige feil og begrensninger i realismen bare med hensyn til organisasjon av avdelinger - og da kan man jo lure på hvor realistisk resten er, samt hvor mye designeren (eller hva det kalles) egentlig vet om temaet....

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Ikke misforstå - jeg liker HoI veldig godt, og spillet er svært modifiserbart, så jeg regner med at det snart dukker opp moder eller patcher som fikser flere av disse sakene. Det virker som utviklerne vet ganske mye, men at de kan ha gjort noen forenklinger for å gjøre det mer spillbart.

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Low Manpower, hva kan jeg gjøre med det?
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Kongerike Norge står nå som okkupasjonsmakt i Nord-Italia, helt ned til og med Roma. Jeg støttet de allierte og sendte nesten hele hæren til Danmark når Tyskland invaderte der. Sammen stod de allierte mot bølge etter bølge med angrep. 16 norske "divisjoner" (blanding av brigader, binære divisjoner og ordinære divisjoner) ble med videre på plyndingstokt gjennom Europa og over Alpene. På mystisk vis ble nok 6. divisjon første avdeling inn i Italia, dermed ble hele Nord-Italia etterhvert norsk.

Nå er det mer enn nok med å holde nok soldater i hæren. Det finnes knapt en eneste mann over 14 igjen i Norge, alle andre er i hæren eller gravlagt et sted i Danmark eller Tyskland.

For å få mer manpower kan du endre vernepliktslovene. Feltsykehus er også et triks. Men når det er helt tomt, så har du et problem. Man kan eventuelt oppløse de divisjoner man ikke lengre anser som brukbare. F.eks. kan man gå over fra infanteri til panser.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Jeg fikk samme problemet, med ubåter som var sjøsatte, men manglet besetninger. Løsningen på kort sikt ble å reorganisere hæren ved å fjerne bataljoner fra de binære divisjonene (når de bare hadde ett infanteriregiment igjen endret jeg også navnet fra divisjon til brigade). Har man nok politiske poeng er det som aquila sier å endre vernepliktslovene.

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    9

Takk for svar, prøver å lære dette spillet så det kommer nok noen intelligente spørsmål framover
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Finnes mange videoer der ute, her er blant annet en fra en streamer.

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Jaja, fredskonferansen er over. Kongerike Norge hersker nå over et imperie som innkluderer Nordkapp, Taiwan, Hamburg, Venezia og Bengazi blant annet. Skulle kanskje valgt mer sammenhengende rike?

Uansett noen merknader etter første gjennomspilling (på rekruttinnstilling!):
    - Manpower tømmes fort i små stater!
    - Angrep er ikke det beste forsvar, en halv million nordmenn omkom i min alternative 2. verdenskrig. (Tror dog endel av dem kom fra de okkuperte områdene av Italia på slutten.)
    - Selv om man har grei kontroll på divisjonene, så er det ekstremt vanskelig å få med seg alt som skjer med skip og fly.
    - Man må konstant gjennomsøke eget territorium på jakt etter avskum som har sneket seg inn bakveien. (SHV trengs virkelig, man må da få beskjed om Kristiansand er okkupert!)
    - Man bør produsere viktig materiell til lager i fredstid, særlig det som ikke går ut på dato så lett.
    - Husk å øve divisjonene slik at de blir trenet. Jeg opplevde også at erfarne divisjoner sank i erfaren-het på grunn av store tap i kamp.
    - Planlegg langt frem med armeene.
    - Sjølandsettinger er en effektiv måte å tvinge fienden til å dele sine styrker. F.eks. ble slaget om Danmark en slags skyttergravskrig med kun to stater i bredden. Der kan man ikke manøvrere rundt, og fienden kan rotere divisjoner i front.
    - Jeg får ikke helt tak i hvor stor betydning luftoverlegenhet har. Men, sjøstridskreftene er meget viktig, dette på grunn av punktet over samt handel.

Menig
    Ble medlem
    Mar 2014
    Pondusfaktor
    0

Har blitt en del timer siden launch. Godt spill som fikser mye av problemene med HoI3, men til gengjeld kutter ut en del av det gode også.

Første gjennomspilling er som Norge, en av de snille gutta, og som alle "good-guy stories" begynner denne med at man konverterer til Fascismen og innvaderer Sverige...
    Overliggende mål er å klare seg gjennom WW2 enten som nøytral part eller seiersherre, og samtidig ekspandere kongerikets grenser og styrke både industri og forsvar. Krig mot noen av stormaktene skulle unngås hvis mulig.

Svenskekrigen gikk ganske greit. Nord-Norge ble sakte ofret mens størsteparten av hæren trengte inn gjennom Sør-Sverige, omringet og utslettet flere divisjoner og okkuperte viktige provinser. Sverige kapitulerte og ble integrert i Norgesveldet, til den frie verdens store forskrekkelse og en diskre tommel-opp fra Adolf. Invitasjonen om å bli med i gutteklubben Aksemaktene ble avslått, og planene for et Stor-Norge som strekker seg over hele Skandinavia gikk videre.

Forsøk på å fabrikere gode krigsgrunner mot Danmark ble møtt av morske miner fra de Allierte, og garantier av deres uavhengighet. Taktikk ble byttet og forsøket ble nå å smiske Finland og Danmark med i en nøytral militærallianse, men før det kunne skje brøt verdenskrigen ut. Tyskland fulgte manus og slo både Poland og Frankrike ut for tellinga, men ikke før de allierte satte i gang en invasjon som tok over halve Italia og svekket det kraftig før Tyskland fikk ting under kontroll igjen.
    Benelux og Danmark ble overkjørt, og da var turen kommet til Norge.

Uvillig til å møte Tyskland alene ble den halvhjertede invitasjonen fra de Allierte akseptert, og tidenes lengste slag begynte. Som det ofte skjer i HoI3 satte tyskerne i gang et hodestups angrep over Øresund mot en sterk, godt forberedt forsvarer som kan rullere divisjoner. Slaget raser fortsatt ved slutten av 1942, og de voldsomme tapene gjennom hele krigen, oppimot 2 millioner bare for tyskerne, har ført til av operasjon Barbarossa ikke fant sted og at giganten i øst sover fortsatt.

Norge har nå en sterk industribase å støtte seg på, nok "Manpower" til å klare seg ut krigen og rundt 30 store, veltrente divisjoner, et moderne panservåpen og et sterkt luftforsvar. Store mengder av våpen, fly og stridsvogner krysser Nordsjøen til våre allierte som Lend-lease, og vi blir sett velvillig på til tross for brune skjorter og den bruduljen med Sverige.

Stor-britannia har nå iverksatt en invasjon av fastlandet, og jeg har brukt muligheten til å sende noen panserdivisjoner og hele 20 svake infanteridivisjoner overlatt til oss av Finland for å utvide og holde dette brohodet. Belgia, Nederland og et svekket Frankrike er tilbake igjen. USA har blitt med i krigen og støtter en britisk invasjon av Italia via Sicilia. Det er nå August 1942, og ting ser ikke så verst ut.

---

Det er mye bra med spillet sett i motsetning til forgjengeren. Den evige rundjakten mot opprørere i okkuperte territorier er heldigvis tonet ned. Produksjonssystemet av krigsmateriell er glimrende og sammen med det nye systemet for rekruttering og endringer av divisjoner er dette langt bedre enn systemet i HoI3.

Man har også en del mer frihet til å slå ut sin egen vei og har større muligheter som liten nasjon til å påvirke verden.

Research-systemet er kraftig forenklet, og hvis man skaffer ekstra research-slot tidlig kan man lett bli verdensleder på essensielle områder om man prioriterer riktig. Lille Norge har nå bedre våpen, artilleri, stridsvogner og fly enn Tyskland foreksempel.
    Føler dette kanskje er det svakeste området til spillet, og ville selv foretrukket en mellomting mellom dette og HoI3's system.

AI'n veksler mellom glimrende, når det kommer til omringninger og Blitzkrieg over en bred front, men faller på trynet på andre området, referer Hitlers forsøk på å gjenskape slaget ved Thermopylene ved Øresund og manglende vilje til å gå offensivt for de allierte.

Ting utvikler seg også veldig fort uhistorisk om man selv ikke følger fasiten. Kan være både en fordel og en bakdel.
    Spiller selv uten historisk fokus denne gangen da invasjon i 1940 fristet lite, men selv med dette på kan ting svinge veldig.

Kontrollen over fly mener jeg har blitt bedre. Litt dårligere for skip.

Slagplanene man kan legge er interresante, men det ender som oftest med å mikro-manage alt uansett. Jeg finner det mest effektivt.

I det store og hele er jeg godt fornøyd og mener at det er et bedre spill en HoI3. Anbefales.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Mars 1940.

"Ja, Deres Majestet, Deres ydmyke tjener Chamberlain har gleden av å gi Dem en oppdatering om krigens gang, et halvt år etter at den startet. Vår forutseende ledelse hadde allerede i 1936 skjønt at Hitler pønsket på noe, men lovene og de demokratiske spillereglene gjorde at vi ikke fikk startet opprustningen så tidlig som ønskelig. Imidlertid fikk vi designet og startet produksjon av de mest moderne slagskip og hangarskip, som er de som tar lengst tid å bygge. Uansett er vi godt fornøyd med krigens gang, selv om franskmennene sliter noe, tross vår eminente ekspedisjonsstyrke. Sikkert et ledelsesproblem hos dem. Ser vi bort fra den uheldige episoden i Egypt må vi alt i alt kunne være enig om at ledelsen av Imperiet er i de best hender..."
    "Hva sier De, Deres Majestet - 'en forbannet fiasko'? Jeg ville ikke brukt slike adjektiver..."
    "Men det ville altså De. Jeg skjønner. Jo, jeg kan jo være enig i at det ikke var helt planlagt at Alexandria og Kairo skulle havne i italienernes hender, eller at vår Åttende Arme skulle omringes og utslettes, men..."
    "En tragedie? Nuvel, Deres Majestet, jeg er jo enig i at Montgomery var en lovende general, men jeg er sikker på at han behandles på beste måte i krigsfangenskapet!"
    "At jeg ikke har Deres tillit, Deres Majestet? Vi er jo et demokrati, så jeg er for så vidt ikke avhengig av..."
    "Om jeg vet hvor døren er? Eh, ja, selvsagt, men..."
    "Ja, ja, jeg skal gå."

Etter dette overtar Churchill, men det går ikke stort bedre. Mot slutten av 1940 er Frankrike falt, tyskerne har angrepet Danmark og også erklært krig mot Norge, Sverige og Finland, og attpå til har Sovjetunionen gått inn mot oss på tyskernes side. Verst er det i Afrika, hvor vi blir kjeppjaget av italienerne.

Jeg må innrømme at jeg krangler med systemet for å sette frontlinjer og angrepslinjer. Jeg synes konseptet er bra, men divisjonene går ikke alltid i den retningen jeg ønsker...

Det er mye som er bedre enn i HoI3, men det jeg fortsatt synes er den største svakheten er at det ikke går an å lage korps og armeer med støtteenheter, men i stedet bare må ha en haug divisjoner klumpet sammen under en armegruppe. Får håpe en patch eller mod fikser på dette etter hvert.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Det var flere ting som gikk galt under Afrika-felttoget, som får tas som erfaringer til neste gang. En var at det tok mye lengre tid å deployere nye divisjoner enn jeg hadde trodd. Ved starten i 1936 var det fire enheter i Nord-Afrika/Midtøsten: tre svake garnisonsdivisjoner (to regimenter med tre bataljoner i hver) og en kavaleribrigade med tre bataljoner hestekavaleri. Disse omorganiserte jeg ved første anledning til å bli tre motoriserte infanteridivisjoner (tre regimenter á tre bataljoner, artilleri, ingeniør, oppklaring) og en lett panserbrigade (tre bataljoner lette stridsvogner, en bataljon lett motorisert artilleri, oppklaring, ingeniør). Ideen var å ha en mobil styrke ("Eighth Army") til oppdukkende aktiviteter, og så smått om senn produsere flere divisjoner fotinfanteri, som når krigen kom skulle kunne utgjøre frontlinjen mot italienerne. Deretter, når teknologien var kommet langt nok, produsere noen panserdivisjoner (ett regiment middelstunge stridsvogner, to regimenter motorisert infanteri, artilleri, oppklaring, samband, logistikk).

Nye divisjoner må settes opp hjemme i England, og for å frakte dem til Nord-Afrika må man først sørge for å ha krigsskip i alle sjøregionene mellom disse stedene. I tillegg ligger det inne en forsinkelse mens operasjonen planlegges. Jeg trodde jeg hadde sendt divisjoner, men så ikke varselet om at jeg manglet sjøkontroll i en region. Dessuten var det en grense på ti divisjoner som kunne sendes sjøveien samtidig, og siden jeg da holdt på med å transportere syv divisjoner fra Canada ble avdelingene til Nord-Afrika blokkert uten at jeg oppfattet varselet om det.

Samtidig hadde Sør-Afrika tilbudt meg 53(!) divisjoner, som jeg takket ja til. Jeg delte dem i tre armeer, og instruerte en av disse om å bruke strategisk transport (jernbane) til Egypt. Her var det flere problemer. For det første tok dette i utgangspunktet veldig lang tid - jernbanenettet i Afrika suger big time. Verre var det at de fleste av 'divisjonene' bare var militsbrigader, og at når de møtte på kvist i form av italienske avdelinger rundt Etiopia ble de stoppet. Jeg sendte en ny arme for å ta seg av dette, og prøvde å instruere begge armeene ved hjelp av spillets mekanismer med frontlinjer og offensive linjer. De ble bare stående og skule på italienerne, og når jeg endelig valgte å manuelt kontrollere noen divisjoner i angrep var det for sent for Eighth Army, som var omringet av italienerne på grensen mellom Egypt og Libya, og ikke på egen hånd skjønte at de måtte kjempe seg ut.

Jeg har lyst til å bruke det automatiserte systemet med frontlinjer fremfor å detaljstyre hver enkelt divisjon, men må nok bli mer fortrolig med det først. Kanskje bør man ha flere små armeer for å oppnå bedre kontroll?

på Twitter

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Store armeer har jeg lykkes med kun i forsvar. Bruker mindre til angrep, utplasserer f.eks i flankene. Da kan de få ordre om å ta hver sin side av en knipetang. Men det blir uansett mye ordre fra divisjon til divisjon. AI synes å være ute av stand til å finne ut at 10 divisjoner lett knuser en omringet garnisonsbrigade som er uten forsyninger.

Sent from my iPad using Tapatalk

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    22

Da har jeg hatt ny gjennomspilling som USA. Her er noen erfaring jeg gjorde meg:

- Følg med på marinen, du ender opp med huller i dekningen av havområder etter sjøslag selv om du vinner. I god marine tradisjon søker de etter slag til land for å sparkle og male båtene.
    - Gå rett for moderlandet! Skal man få noen til å overgi seg er nøkkelen å ta landets OPPRINNELIGE areal. F.eks. om Japan sitter igjen med hele fastlands-Asia er uvesentlig for overgivelse, dermed blir invasjonen av Japan det som skal til.
    - Roosevelt er rene Jon Snow! Han har til nå død 5 ganger. Han er riktignok ikke president lengre, men jeg får hendelsen med jevne mellomrom.
    - Bare for å gjenta det: Følg med på hele ditt areal! Du får ingen advarsel om FI bryter gjennom frontlinja og raser bånngass gjennom hele kontinentet på baksiden av frontlinjen din.
    - Knipetangsmanøver er en svært effektiv måte å slå fienden på. Jeg lykkes i å fange over 100 divisjoner av den kombinerte tysk-sovjetiske armé i slaget om indre Kina. I praksis omringet jeg så godt som hele Kina, ventet til forsyningene var på kritisk nivå og så snøret jeg sammen sekken.
    - Tyskland og Sovjet er bestevenner under andre verdenskrig! De har foreløpig ikke havnet i krig i noen av mine gjennomspillinger som andre land. (Årsaken er at Storbritannia hater kommunister og havner i krig med Sovjet før Sovjet og Tyskland rekker å bli sure på hverandre.)
    - Løsningen med å tildele deler av en frontlinje til arméer er dårlig. Det oppstår plutselig huller i den totale frontlinjen. Som de hodeløse generalene de er så bryr ikke naboarmeen seg om at det raser store styrker gjennom hullet i fronten. "Not my job!" tenker vel generalen.
    - Jeg har derfor gått over til å tildele HELE fronten til den feltmarskalk. Jeg tildeler da KUN infanteri. Dette er forsvaret av linja. Så har jeg egne gjennombruddshærer og oppfølgingshærer. Gjennombruddshærene består av panser, vanligvis medium. (Lett ser ut til å bli for pysete til å bryte gjennom etter midten av spillet og tungt er for tregt.) Disse tildeles en tynn korridor og jeg styrer vanligvis manuelt angrepet, mange panserdivisjoner knuser frontlinjen og skjærer gjennom fiendens linjer. Så raser de gjennom bakområdet for å sirkle fienden inn. Oppfølgingshæren består stort sett av infanteri, de skal følge etter panserhæren for å sikre korridoren mot fiendtlige motangrep.
    - FI ser ikke ut til å gjøre noe forsøk på å tømme lommer som er i ferd med å bli omringet. Tvert i mot ser det ut til at AI fyller på med nye styrker så lenge han klarer.
    - FI vil derimot forsøke å bryte oppringningen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Sitat Opprinnelig skrevet av aquila Vis post
    - Følg med på marinen, du ender opp med huller i dekningen av havområder etter sjøslag selv om du vinner. I god marine tradisjon søker de etter slag til land for å sparkle og male båtene.
    Nå er du urettferdig med marinen. De trenger også å gå til land for å fornye lageret av vaskemiddel og stivelse til offiserenes hvite uniformer, samt å etterfylle med gin & tonic i offisersmessa.

For øvrig stemmer det du skriver om store infanteriarmeer for å holde fronlinja, og mindre, mer mobile manuelt styrte armeer for å gjøre gjennombrudd, med det jeg har lest på diverse fora. Får prøve selv når jeg får tid.

En annen observasjon jeg har gjort, er at man på diskusjonsfora er veldig opptatt av å 'game' systemet, tilpasse styrkene til det som er optimalt ift spillets regelsett. Personlig liker jeg best å prøve å være litt historisk realistisk, selv om det kanskje gjør at jeg vil tape i multiplayer. Ett eksempel er dette med frontbredde, som er 80 for en provinsgrense. Det gjør det fornuftig å ha divisjoner som har 20 i bredde (evt 10 eller 40) for at de skal fylle opp fronten nøyaktig. Men det betyr at man f eks må ha 7 infanteribataljoner og 2 artilleribataljoner i kampregimentene i en divisjon for å få nøyaktig 20. Jeg synes det er riktigst at infanteridivisjonen skal ha tre regimenter (brigader) med tre bataljoner hver og så fylle på med støtteavdelinger. Men det gir altså ukurante frontbredder.

Jeg har, delvis basert på erfaringer fra HoI3 og 4, delvis historisk, prøvd å lage noen standardavdelinger. Infanteridivisjonene er 3x3, som de fleste baserte seg på under krigen. Panserdivisjonen består av en panserbrigade og en infanteribrigade, hver med fire kampbataljoner og artilleri, delvis basert på hvordan 7th Armoured Division så ut mot slutten av krigen. Infanteridivisjoner og motoriserte infanteridivisjoner vil utgjøre storparten av linjen, supplert med panserdivisjoner for gjennombrudd.

I tillegg har jeg tre typer brigader for dels å håndtere trusler i bakre områder, dels drive oppklaring. Til slutt tre divisjonstyper med spesielle styrker, marinesoldater, fallskjermsoldater, fjellinfanteri. Der er regimentene helt uten innebygde støtteavdelinger for at de skal beholde sine spesielle bonuser (det var slik i HoI3, antar også HoI4).

Sånn ser oppsettet ut:

- Garnisonsbrigade: 3xInf; MP, AA (bredde 6)

- Kavaleribrigade: 3xCav; MP (bredde 6)

- Lett brigade: 3xLtTnk+LtSPArt; Recon (bredde 8)

- Infanteridivisjon: 3xInf+Art+AT, 3xInf+Art+AT, 3xInf+Art+AT; Eng, Hosp, Recon (bredde 30)

- Motorisert divisjon: 3xMot+LtSPArt+LtTD, 3xMot+LtSPArt+LtTD, 3xMot+LtSPArt+LtTD; Recon, Eng, Hosp, Log, Maint (bredde 30)

- Panserdivisjon: 4xMdTnk+MdSPArt, 4xMech+MdSPArt; Recon, Eng, Hosp, Log, Maint (bredde 20) (Lt istf Md, Mot istf Mech inntil forsket)

- Marineinfanteridivisjon: 3xMar, 3xMar, 3xMar; Eng, Art, Recon, AT, Hosp (bredde 18)

- Fallskjermdivisjon: 3xPara, 3xPara, 3xPara; Eng, Art, Recon, AT, Hosp (bredde 18)

- Fjelldivisjon: 3xMnt, 3xMnt, 3xMnt; Eng, Art, Recon, AT, Hosp (bredde 18)

(Akkurat nå lurer jeg på om sambandskompanier er en god ide, spesielt for de mobile divisjonene, og hva jeg i så fall må kaste ut.)

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

De som ikke har prøvd spillet ennå, kan jo sjekke ut denne anmeldelsen i gamer.no: http://www.gamer.no/artikler/anmelde...iron-iv/348286 .

Den er overstrømmende god, og avslutter med:
    Hearts of Iron IV er kanskje det spillet i nyere tid som aller mest fortjener tittelen «storstrategi». Aldri før har jeg opplevd et spill som tilbyr så mye, og hvor jeg lærer nye ting hver gang jeg setter meg ned for å frigjøre eller underkaste meg verden. Mekanikkene er utallige og kompleksiteten skyhøy, men har du først maktet å lære deg hvordan disse fungerer er det så utrolig spennende å fortsette. Man forstår hvorfor det var så vanskelig for de allierte å motstå nazistene og hvordan den spanske borgerkrigen hadde så mye å si for maktbalansen i Europa. Man får til og med et aldri så lite innblikk i hvor komplekst krigføringen var og fortsatt er. Soldater krever ressurser, som krever industri og kjøpekraft. Alt er sammenkoblet på fantastiske måter, og jeg er kjempespent på hvordan Hearts of Iron IV kommer til å utvikle seg de neste årene. At det tar så mye dedikasjon å lære er noe som vil sette en stopper for mange, men for de som tar seg tid ser man på et spill man aldri kommer til å glemme.

Derfor blir Hearts of Iron IV et av spillhistoriens aller beste strategispill.
    Karakter 10 av 10.

på Twitter

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Ferie og andre ting gjør at jeg ikke har spilt så mye, men fikk nå tid til en ny gjennomspilling med Storbritannia. Tyskland, Italia og Vichy-Frankrike kapitulerte i 1945, med det var Sovjetunionen som satt på mesteparten av landet til Tyskland og Italia, og de begynte å bølle mot Irak for å skaffe seg oljen, så jeg hadde ikke andre alternativer enn å fortelle dem hvor skapet skulle stå. Så ble det krig mot de røde, som ga seg etter at vi hadde sendt tre atombomber mot dem, tatt de vestlige områdene og truet Moskva.

Nå viste det seg at Hitler og Mussolini hele tiden hadde levd glade dager i eksil i Tokyo, så da måtte vi gi dem også en lærepenge. Mye logistikk for å frakte en hel armegruppe østover og skaffe luft- og sjøherredømme, men vi fikk invadert, tatt Tokyo og brukt 5-6 nye atombomber før vi fikk viljen vår i 1948.

Det er ganske store styrker som må til for å vinne. I hovedfelttoget hadde jeg to armegrupper på rundt 50 divisjoner hver, ledet av feltmarskalkene Montgomery og Brooke, som utgjorde hovedlinjen mot russerne. Storparten besto av fotinfanteri. I tillegg hadde jeg to pansergrupper på 10-12 divisjoner motorisert og mekanisert infanteri og stridsvogner. Mens AI'en fikk lov til å rykke langsomt frem østover med infanteriet, styrte jeg pansergruppene manuelt mot viktige mål for å få til gjennombrudd. Jeg fikk ikke til de store avskjæringsmanøvrene som @aquila beskrev over, men russerne ga seg nå lell.

En annen erfaring er at luftherredømme er dritviktig; dersom fienden har det blir din egen fremrykning alvorlig sinket. Britene hadde på slutten både Vampire og de mest moderne jetbombeflyene, som også gjorde at vi hadde mulighet til å bruke atombomber. Både USA og de fleste andre ble skikkelig sure på grunn av vårt liberale forbruk av uran og plutonium, men vi er vel ikke betalt for å drive med etikk og moral og sånt?

---

Prøvde et nytt spill med Norge fra 1936. Ikke helt vellykket, da overdrevet import av ressurser gjorde at industrien knelte helt. Havnet likevel på den vinnende siden etter at Tyskland ga seg, og britene storsinnet ga oss en provins i Nord-Tyskland som general Fleischer og hans tysklandsarmé styrte med hård hånd. Imidlertid sto Japan fortsatt igjen, og selv om jeg spolte fast forward et par år ville ikke britene og amerikanerne gjøre noe med dem. Så fikk Fredsnasjonen Norge trå til. Fleischer med sine tre panser- og seks motoriserte divisjoner fikk med Stalins velvilje ta toget helt til Vladivostok, og forberede en landgang for å overraske japsene. Er det én ting de absolutt ikke ville forvente, var det en norsk invasjon! Så var det dette med luft- og sjøherredømme, da. KNM kunne bare stille med ubåter og jagere, og selv om vi sendte alt vi hadde til farvannene rundt Japan, ble de på høyst usportslig måte sendt til bunns av japanske fly, slagskip og annet tjafs uten at våre allierte fant det opportunt å hjelpe til.

---

Prøver et nytt spill med Norge, hvor målsetningen er å klare seg helt uten å importere strategiske varer. Det interessante er da at vi uten olje og gummi verken kan bygge motoriserte enheter, stridsvogner, skip eller fly. Strategien blir da å være skikkelig god på infanteri, herunder spesialstyrker, samt artilleri, herunder panservern og luftvern. Uten egne fly blir spesielt det siste svært viktig. Gulroten er at vi kan satse alt på å utvikle jetfly tidlig, da disse ikke trenger olje. (Kommer nok likevel til å bygge ett raffineri for kunstig olje og gummi for å ha noen opsjoner, men det blir interessant å se om det er mulig å være helt selvforsynt.)

på Twitter

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    14

Har kjørt noen testrunder med Norge og Sør-Afrika(det var spennende når Italia hadde invadert ned til grensa vår, igjennom Kenya), skal starte på et game nå som Brasil, hvor målet er å underlegge oss Argentina og nordover til Panamakanalen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    80

Måtte bare teste et nytt spill med Norge, som nevnt over. Ja, det var faktisk mulig å klare seg helt uten import av råmaterialer. Ulempen var at jeg stort sett måtte begrense meg til infanteri og artilleri, og til og med måtte redusere forskningen, da moderne infanteri brukte mer stål enn det eldre, noe jeg ikke hadde ressurser til. Bygde etter hvert to raffinerier, og fikk bygd litt motorisert infanteri og noen ubåter, samt jagerfly. Til slutt jetfly, som ikke trengte olje, men da var det ganske sent i krigen.

Som sagt tidligere er det bare begrenset hvor morsomt det er å spille en så liten nasjon. Det ble aldri noen tysk invasjon av Norge, og Fleischers ekspedisjonskorps fikk kjørt seg både i Spania (1. Bergbrigade gjenerobret Gibraltar, noe de er mektig stolte av) i Alpene og senere i Nord-Tyskland og ved erobringen av Berlin. Likevel er det bare som et supplement til stormaktene, og når de (som i begge spillene med Norge) begynner å miste mål og fremdrift, er det lite lille Norge får gjort.

EDIT: Og så er det mye morsommere (synes jeg) å spille med Hurricane, Spitfire og Mosquito enn Fighter I, Fighter II og Fighter Bomber III, som de mindre nasjonene har, selv om det spillteknisk er akkurat det samme.
    Sist endret av Rittmester; 09-08-16 kl 17:08

på Twitter

Korporal
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    6

Kan du ikke gi egne navn på de forskjellige modellene?

Sersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    Pondusfaktor
    19

Yup

Sitat Opprinnelig skrevet av Eisenhower Vis post
    Du kan gi dem egne navn, hvert fall hvis du lager egne varianter. Under produksjonsmenyen, der du får opp hva slags militært utstyr du kan produsere, kan du også velge å lage en undervariant, med f.eks. oppgraderte våpen og beskyttelse. Denne undervarianten kan du gi eget navn, så min seierrike norske hær ruller nå rundt med bl.a. Mjölnir stridsvogner, støttet av Gungnir selvdrevet artilleri og Nidhogg taktiske bombefly. Det samme gjelder marinen, som er utstyrt med Ragnarök-klasse slagskip og Surtr-klasse jagere.

Navn:		Hearts-of-Iron-IV-Videos-Talk-Tanks-Strategy-Map-Design-465522-8.jpg
Visninger:	480
Størrelse:	518,8 KB

(ok, så er jeg LITT interessert i norrøn mytologi, og ja, jeg har litt for mye fritid...)

Tilpasset MILFORUM søk

Side 1 av 2 12 SisteSiste

Søkemotor

Tilpasset søk
Støtte
Støttemuligheter