milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Side 6 av 6 FørsteFørste ... 456
Viser resultatene 201 til 219 av 219

Tråd: Hearts of Iron IV

OR-5+ Senior kvartermester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1456 innlegg

Sv: Hearts of Iron IV

Drivstoff som ressurs? Grøss, da kan jeg jo ikke lengre drifte to armeer med panzer, samt litt annet snacks det er greit å ha....
    Plan A had worked. Plan B had failed. Everything depended on Plan C, and there was one drawback to this: he had only ever planned as far as B.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    569 innlegg
    Sitert
    2489 innlegg

28.februar, faktisk.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1456 innlegg

Paradox har en video som viser litt av konseptet rundt drivstofføkonomi. Mitt første inntrykk er at dette ikke er så ulikt det man ser i f.eks Civ-spill.
    Plan A had worked. Plan B had failed. Everything depended on Plan C, and there was one drawback to this: he had only ever planned as far as B.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1456 innlegg

Noen lever seg mer inn i spillet enn andre!

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    569 innlegg
    Sitert
    2489 innlegg

Oppsummering av nye ting i Man the Guns:

https://forum.paradoxplaza.com/forum...0190220_for_dd

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    569 innlegg
    Sitert
    2489 innlegg

Selv om det er veldig mye på sjøfronten som ser bra ut, tror jeg den største endringen generelt når det gjelder å spille spillet, er innføringen av olje som en ressurs som forbrukes. Altså må man gjøre noen tunge valg, som å satse på fotinfanteri og hestetrukket artilleri dersom man har smått om olje. Samt la alle de flotte slagskipene ligge til kai mesteparten av tiden, inntil destroyerne som patruljerer oppdager en stor fiendtlig flåte, og det er på tide å kaste anker.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    569 innlegg
    Sitert
    2489 innlegg

Komplett patchlog for morgendagens release av HoI 1.6 er lagt ut:

https://forum.paradoxplaza.com/forum...chlog.1155760/

OR-6 Skvadronsmester
    Ble medlem
    2010
    Nevnt
    284 innlegg
    Sitert
    353 innlegg

Førsteinntrykk etter et par timers spilling:

Drivstoff fungerer helt utmerket, og det ser ut til å være både bra implementert og lett forståelig. Nå har jeg riktignok ikke prøvd meg som oljefattig stormakt enda (les: Tyskland), men så langt så gir jeg det tommel opp

Er per nå ganske ambivalent når det kommer til det maritime. Massivt forbedret skipsdesigner, voldsomt utvidet teknologitre, forskjellige typer "naval terrain", forbedret kampsystem pluss en drøss mindre forandringer er helt konge, og nå ser det maritime ut til å faktisk bli en viktig del av spillet (noe det absolutt ikke har hvert hittil). Digg! Men, på den annen side så gir jeg en stor tommel ned til den maritime UI'en. Den er altså noe så inni helvete uoversiktlig, lite intuitiv, til dels uforståelig, tungvint (MYE klikking) og bærer preg av at det trenger polering. Å prøve å gjøre noe som helst fornuftig med den amerikanske marinen var et rent helvete, baljene gjorde tilsynelatende aldri det jeg ville/trodde de skulle gjøre, så jeg ser frem til litt forbedrende "hot patching" fremover

Men polering til tross, dette ser veldig lovende ut!
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    569 innlegg
    Sitert
    2489 innlegg

Jeg fikk bare spilt en liten time i går kveld og kom bare et stykke ut i 1936, uten kamphandlinger, men er enig med inntrykkene til @Eisenhower.

Jeg prøvde UK, og startet av gammel vane med å sette opp patruljer av forskjellig slag for de enkelte styrkene til Royal Navy. Da fikk jeg beskjed om at Det Imperiale Drivstofflager ville gå tomt i løpet av en måned, så det var ikke smart. Jeg hadde fått med meg det nye konseptet med strike fleets i rollen som Fleet in Being; liggende i havn mens de venter på at andre skal oppdage fienden. Men det er tydelig at de styrkene som patruljerer for å finne fienden må være så små at de ikke bruker unødig mye drivstoff, samtidig som de er sterke nok til å holde fienden inntil slagflåten får seilt til stedet. Nå brukte bare jeg de flåtestyrkene som var satt opp som standard, og lot de aller største - Home Fleet, Channel Fleet og Mediterranean Fleet ligge i havn mens resten patruljerte. Det ser ut som en reorganisering er på sin plass.

Så var det UI'en, da. Jeg slet fælt med å få til det jeg ønsket, som i utgangspunktet var en slagflåte liggende i havn, og et antall mindre eskadrer av forskjellige typer som gjorde sine ting, det være seg konvoiraiding, ubåtleting eller generell patruljering i hver sin sjøsone. Det gikk ikke - alle disse eskadrene insisterte på å delta i alle sjøsonene til flåten, og ble derfor spredd alt for tynt utover. Bruken av reserveflåter var heller ikke krystallklar, selv om jeg liker konseptet. Jeg vet ikke om maritime patruljefly også kan settes opp til å patruljere og trigge en slagflåte, men det hadde vært kjekt.

Løsningen ser ut til å være å ta utgangspunkt i de slagflåtene man ønsker å ha, for UKs del de nevnt over, samt China Fleet, for eksempel. Deretter tildele hver av disse en patruljeeskadre for hver sjøsone man ønsker at slagflåten skal operere i, og gi hver eskadre patruljeoppdrag i én sone. Jeg vet ikke hvordan disse eskadrene bør se ut, men jeg vil gjette på at et lite antall lette og tunge kryssere kan gjøre susen. Slagflåten og eskadrene samles i én Flåte, under en admiral. Ubåter bør sannsynligvis samles i egne flåter og gis oppdrag konvoiraiding. Og til konvoibeskyttelse og ubåtjakt bør det også være egne flåter - her antar jeg destroyere vil være viktige, men så var det dette med naval terrain, da. De er ikke så effektive på åpen sjø, så det er vel smart å spe på med noen kryssere?

Time will show, men jeg er enig i at dette ser lovende ut bare brukergrensesnittet blir pusset opp.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006
    Nevnt
    38 innlegg
    Sitert
    48 innlegg

Jeg prøvde Tyskland da dette landet er definitivt et av de landene som lider av mangel på drivstoff. Jeg likte meget godt det jeg så. Man må nå prioritere steinhardt i å balansere industri-hær-marine-luftwaffe-handel-drivstoff lagring/produksjon og samtidig måtte forutse hvor mange måneder med kontinuerlig strid inntil drivstoff går tomt. Det er ikke nok å bygge fabrikker på samlebånd lenger, man må bygge litt av hvert og man må i flere tilfeller ty til strakarms løsninger - noe tyskerne også gjorde historisk for å komme rundt problemene. 1 okt 1939 så var nok marinen det mest neglisjerte med kun 2 slagskip, 4 tunge kryssere 10 jagere og 2 ubåter mens hæren var oppe i 1.5 mill mann (som også hadde elementære mangler). Grunnet dette så fikk jeg ikke testet det nye marine aspektet som dere to ovenfor, men jeg kan definitivt skrive under på at hvis man ikke sitter på oljefelter så ..ja da er man ansatt 150% inntil det skjer.

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005
    Nevnt
    90 innlegg
    Sitert
    519 innlegg

The amateurs discuss tactics: the professionals discuss logistics.
    — Napoleon
    QFT
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1456 innlegg

Har en teori som jeg kanskje skal få testet en gang, at dersom man vil gjøre det litt enklere for seg selv om Sovjet nå, så skal man invadere Romania tidlig(timet riktig med tanke på offisersutrenskningene, kan du få en god bonus av å ha en tidlig krig. I hvert fall pro-patch), og få en så lukket økonomi som mulig mot Tyskland.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1456 innlegg

Har fått testet litt med skip, og er enig i at UI nok trenger en liten oppussing trenges. Ellers ser det ut til å ha øvelser med flåten er funker fint, samt at man kan oppgradere gamle skrog.

Det er forresten verdt å merke seg at man nå har en total dokk-kapasitet, så når et skip må inn til reparasjon har du et verft mindre som kan bygge båt. Så god styring av flåten og når de skal få lov til å reparere kan nok være lurt.

Ellers har det kommet noe jeg har savnet, nemlig en egen mulighet for å lage motoriserte AT/AA-enheter. Så da kan man faktisk lage divisjoner som den under, som faktisk beholder hastighet, men som ikke har samme pansring som, la oss si en SPaa basert på et mediumskrog. Fordelen bør jo være, og uten at jeg har sjekket dette opp, at man har en enklere produksjon og forskning.

Tanken her er en divisjon som skal stoppe fiendtlige gjennombrudd, slik at man får tid til å reetablere en forsvarslinje.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    569 innlegg
    Sitert
    2489 innlegg

Det med reparasjon av skip var interessant. Jeg hadde, som seg hør og bør, hele min stolte Home Fleet med slagskip og hangarskip og annet liggende klar i Scapa Flow, med tre mindre patruljestyrker speidende etter de stakkars mindreverdige tyske styrkene. Det gikk lenge svært bra, men så begynte tyskerne gradvis å få overtaket, og jeg fattet ikke bæret. Home Fleet burde vært totalt overlegen.

Så fant jeg årsaken. Noen av skipene hadde blitt skadet, og under prinsippet én for alle hadde hele føkkings Home Fleet seilt inn i den trangeste lille skotske fjordarmen de kunne finne. Innerst fant de båtbyggeriet til drikkfeldige Duggal McWanker og sønnene hans, og hadde gitt dem oppdraget med å reparere hele flåten. Hadde jeg latt dem fortsette, hadde de ikke vært ferdige før 2019.

Heldigvis finnes det måter å sende skipene til egnede marinebaser, men det må gjøres manuelt. Og så må man også sette av nok verft til å gjøre jobben, på bekostning av å bygge nye skip.

15. Liker Kystvaktmann likte dette
    OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    569 innlegg
    Sitert
    2489 innlegg

For å utdype litt, siden mekanikken ikke nødvendigvis er helt intuitiv:
    - Verft (shipyards) er i HoI4 å regne for globale ressurser, så lenge du eier provinsene de er bygd i. Derfor kan flere gå sammen om å bygge et skip, jo flere, jo raskere (men for capital ships er det nå innført en maxgrense på 5).
    - Man kan allokere et antall verft for å ta seg av reparasjoner. Standardverdien tror jeg er 5, men det kan økes manuelt, men da på bekostning av evnen til å bygge nye skip. Har jeg forstått det riktig, kan også flere gå sammen om å reparere skip (for å håndtere den kognitive dissonansen dette gir, kan man eventuelt se på et verft som en samling arbeidere med maskiner som i påkommende tilfeller kan reise rundt og gjøre reparasjoner).
    - Selve reparasjonen utføres ikke på et verft, men i en marinebase (naval base), som da rimeligvis både verftsfolkene og skipet må dra til. Størrelsen på marinebasen forteller hvor mange skip som kan repareres samtidig (og derfor var det ganske tullete når AI'en bestemte at hele min kjære Home Fleet skulle bli reparert i en base med størrelse 1).
    - Jeg har ikke testet det, men det skal være mulig å merke av de minste basene slik at det ikke blir utført reparasjoner der (trykke på en hvit skiftnøkkel slik at den blir rød, iflg forumet).
    - Konklusjonen er at både verft og baser er potensielle flaskehalser for å holde flåtestyrkene i operativ drift, og at man må planlegge godt. Som UK har jeg tidligere knapt gidde å bygge nye skipsverft, fordi Royal Navy allerede er så sterk, og ikke trenger så veldige mange nye skip. Nå må man faktisk, nettopp fordi styrken har så mange skip som potensielt kan trenge reparasjon, sørge for å ha veldig mange skipsverft tilgjengelig i påkommende tilfeller. Det er nok også smart å bygge ut en del av basene som er i nærheten av de mest kritiske havområdene, spesielt rundt Storbritannia og i Middelhavet.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1456 innlegg

Ja, merket det på byggingen av et slagskip at det var en maksgrense på verft.

Ryktene påstår at "cruiser submarines" er det store. Må vel testes, en eller annen gang.

Edit: Noen som har fått testet minelegging enda? Må jo være en fin måte å plage naboen på.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    569 innlegg
    Sitert
    2489 innlegg

Har ikke fått spilt så mye, og er fortsatt på det første spillet som UK. Jo, bygde minesveipere etter at italienerne la en (1) mine nær Malta, og bygde også noen mineleggere. Begge typene basert på destroyerskrog, med minimalt av utstyr og bevæpning ellers. Funket fint det, og har senere lagt noen hundre miner i Den engelske kanal, uten å ha sett noen voldsom effekt. Det er veldig mye nytt på den maritime siden, og nå skal det også komme en patch som skal fikse GUI'en, så jeg synes det ser bra ut.

Ellers er det en kunst å ikke bruke for mye drivstoff. Jeg har nok satt opp mer fotinfanteri og mindre panser enn jeg ellers ville, men synes det er realistisk. Flystyrkene kan heller ikke bli så alt for store, slik at det lønner seg å erstatte gamle flytyper med nye, og pensjonere (eller bedre: gi bort) de gamle heller enn å la dem være i skvadroner. Som UK kan man selvsagt importere olje fra USA, men da må man sørge for å eskortere konvoiene. Før jeg fikk satt opp skikkelig eskorte, mistet jeg mange konvoier i Western Approaches til tyske ubåter, men det er også slik det skal være.

EDIT: Regner med at @Eisenhower har spilt mye mer og har interessante saker å dele; vi må bare få ham ned fra broen på HMS Hood - Pride of the Fleet.

OF-2 Rittmester
    Moderator
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006
    Nevnt
    569 innlegg
    Sitert
    2489 innlegg

Jeg prøvde USA sist helg, og valgte på impuls ahistorisk modus. Det ble jo... interessant.

Jeg hadde bestemt meg for å ta Japan først, og begynte å bygge opp det jeg klarte av flåtestyrker i Stillehavet, samt, i første omgang, fly til hangarskipene. Erfaringsmessig blir det mange sjøslag i starten, så kan man senere begynne med øyhopping og til slutt invasjonen av Japan. I mellomtiden fikk briter og franskmenn klare seg som best de kunne.

Men, helt umotivert ble det borgerkrig i Japan, og de demokratiske vant! Plutselig var alt bare fred og bonsai og haiku i Asia, og jeg kunne bare stå der med Stillehavsflåten min.

I Europa turet Hitler frem omtrent som historisk, men i Storbritannia tok plutselig Kong Edvard makten som enevoldshersker. Og så, når Tyskland angrep Polen og Frankrike, ble UK med i krigen på tysk side! Når røyken hadde lagt seg, styrte Tyskland det meste av Europa, mens Storbritannia hadde det meste av Afrika og Midt-Østen.

På denne tiden hadde jeg fortsatt "splendid isolation" og "disarmed nation", da jeg til min skrekk oppdaget at Canada hadde fått fascistisk flertall, dog ennå ikke fasciststyre. US Army sugde lut, fordi jeg hadde satt inn alt på marinen, og jeg kunne risikert å tape en krig mot kanadierne. For å komme dem i forkjøpet meldte jeg meg inn i Commonwealth, som hadde en ledig plass etter UK. USA overtok ledervervet, men på et tidspunkt rundt denne tiden ble Australia og New Zealand meldt ut fordi de ikke var fascistiske nok. Merkelig, fordi USA var 100% demokratisk, mens Canada og Sør-Afrika hadde mange nazi-velgere.

Nå kunne jeg saktens ha klart å omvende dem etter noe tid, men så erklærte SA krig mot UK. Brått hadde jeg hele Royal Navy og Kriegsmarine herjende langs østkysten av USA.

Ja, ja.

Det er absolutt mer interessant med sjøkrig nå, men det må noe tilvenning til.

Det som ser ut til å være effektivt er å først samle hele marinen i en eneste stor task force, og så skille ut alle destroyere og lette kryssere. Jeg splittet disse opp i en haug eskorteskvadroner (hver med 6 destroyere eller 1 lett krysser og 5 destroyere), som fikk i oppdrag å bedrive ASW langs alle sjøområder hvor jeg hadde konvoier. Mange av skipene var eldre og ikke veldig kapable, men målet deres er bare å holde ubåter unna.

Tunge kryssere, slagskip og hangarskip samlet jeg i et antall slagflåter, foreløpig uten eskorteskjermer.

Så begynte jeg å bygge fire typer lette farkoster:
    - Korvetter, 1936-destroyere kun med ett lett kanontårn og synkeminer, for å supplere konvoieskortene (svært billige og raske å produsere)
    - Jagere, 1936-destroyere med så mange torpedoer og ellers andre våpen som mulig, for å inngå som skjerm i slagflåter, og for å inngå i patruljeskvadroner tilknyttet slagflåtene (dyrere, men effektive)
    - Mineleggere, som korvetter, men synkeminene erstattet av vanlige miner (billige)
    - Mineryddere, som korvetter, men synkeminene erstattet av mineryddingsutstyr (billige)

I tillegg skal slagflåtene ha lette kryssere som skjermer, og de skal også inngå i patruljeskvadronene. Jeg har ikke landet helt på designet ennå, men det ser ut til å være en kunst å ikke lesse for mye utstyr på de lette krysserne, da de da blir nesten like dyre som tunge kryssere. Spesialisering kan være en mulighet:
    - 'Speidere', med flere katapulter til fly, men lett bevæpning, for å inngå i patruljeskvadroner for å oppdage fienden
    - Luftvernkryssere, med mye AA, men ellers lett bevæpning, for å beskytte både patruljeskvadroner og slagflåter
    - Kanonkryssere, med mange lette kanoner primært for å bekjempe jagere, og lett pansring for å beskyttes mot jagerne

Av tyngre skip bygger jeg som USA utelukkende tunge kryssere og hangarskip. Her er det sannsynligvis bare å lesse på med det man kan av utstyr og våpen.

Ble medlem
    2010
    Nevnt
    193 innlegg
    Sitert
    1456 innlegg

Planen var å skape fred i Europa gjennom og frigjøre Danzig fra Polakkene.

Det medførte noe helt annet, og 7.januar 1940 ser ting slik ut. I tillegg er tyske divisjoner observert i Nigeria. Det er nesten så man må slå ut dansebandlandet Romania så fort som mulig...

Side 6 av 6 FørsteFørste ... 456

Lignende tråder

1. Hearts of Iron III
    By Rittmester in forum S-6 2. Tekniske forum
    Svar: 105
    Nyeste innlegg: DTG 261647A Oct 15,
  2. Nyhetslink: Winning Hearts and Minds in Faryab
    By Rittmester in forum S-2 1. Generelle nyheter.
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: DTG 101947A Feb 11,
  3. Cyberkrigföring [hearts and minds]
    By 42a-1 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1
    Nyeste innlegg: DTG 071748A Aug 09,

User Tag List

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere innleggene dine