Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 5 av 5 FørsteFørste ... 345
Viser resultatene 161 til 188 av 188

Tråd: Hearts of Iron IV

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Sv: Hearts of Iron IV

Norge har ikke gummi og olje, så sliter i utgangspunktet med alt som er motorisert og mekanisert, samt skip og fly. Altså må man handle med noen vennligsinnede, men da forbrukes sivil produksjonskapasitet, slik at man har mindre til å bygge fabrikker og veier.

Jeg forsøkte en gang å spille Norge uten å måtte importere noe, men måtte da basere meg på en hær med kun fotinfanteri og artilleri. Det går, men gir noen begrensninger. Det beste er kanskje å importere litt, men man kan uansett ikke bygge mye skip, fly og stridsvogner.

Norge er morsomt, men å ikke spille en stormakt gir noen begrensninger, og man er prisgitt hva de finner på. (Men sånn er det jo i virkeligheten også...).
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

Generelt tips; hvis du har mange verft, har jeg alltid et verft på konvoi-produksjon.

Du merker fort tapene blant konvoiene, når du skal importere mye.
    Lions led by donkeys...

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2005
    Pondusfaktor
    14

Vil igjen påpeke den modden der som gir helt nytt norsk fokus-tre med en del morsomme og kjente ting enhver historieinteressert nordmann burde kjenne igjen.
    Verdt å spille som Norge bare for å se det.

Borgerkrigen endra ingenting, vet ikke om det er en glitch i spillet, eneste som skjedde var at NKP fikk ny leder.
    Så gikk Reich til krig mot USSR og jeg mista Nord-Norge og dermed kapitulerte. Færøyene og Grønland (hvor jeg drev og bygget meg opp igjen) teller visst ikke som landområde, ettersom jeg ikke kunne ha noen produksjon der.
    As you wish.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

Tester konseptet med å bygge en mur rundt deg med vasaller nå. Funker flott, særlig siden man har luftherredømme og kan plage styrkene til fi. Litt som Disen, forresten.
    Sist endret av yamaha; 27-07-18 kl 22:06 Begrunnelse: konsonanter
    Lions led by donkeys...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

glemte av spillet, det sto og surra noen timer og jeg kom vel til 1992 da WIN insisterte på å restarte maskinen. Noen og 30 nukes, et tresifret antall krysserraketter og null inntjening av ressurser eller mulighet til å bygge. Samma gamle, må jobbe med den der.

Og siden det er målet fram mot neste helg, å mestre produksjonen av ikke-militære ting m.v så blir det flere kortere spillrunder.

1992, gitt. Da kongen dro på signingsferd nordover og man stillte i grønt. Nukes ? Meg som sjef ? Grøss.
    I must kill all free radicals

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Det grøsses, ja.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

Den kalde krigen ble aldri kald, altså.
    Lions led by donkeys...

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2005
    Pondusfaktor
    13

kun folk med skylapper som mener det
    I must kill all free radicals

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Sitat Opprinnelig skrevet av PF Vis post
    Vil igjen påpeke den modden der som gir helt nytt norsk fokus-tre med en del morsomme og kjente ting enhver historieinteressert nordmann burde kjenne igjen.
    Verdt å spille som Norge bare for å se det.
    Testet det, og det er jo ganske morsomt med gjenkjenningseffekten.
    Ble dog skuffet over noe som muligens er en bug - jeg fremmet monarkistpartiet, men valgte å ikke sette i gang en borgerkrig, siden Kong Haakon ikke ville like at vi spilte norsk blod for ham. Så jeg ventet til valget i oktober 1940, men skuffende nok ble Nygaardsvold sittende, selv om monarkistene hadde rundt 70%. Da brast drømmen om en ny union med broderfolket i øst, hvor de skulle få se Lyset fra vårt mønstersamfunn (etter litt initiell overtalelse fra divisjonene våre).
    Men vi klarte nå å hindre tyskerne å gjøre en landgang, selv om det gikk hardt ut over de fire gamle panserskipene, som alle etter hvert havnet på havets bunn sammen med de fleste gamle ubåtene våre.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

Sjø- og luftmakt er litt interessant i dette spillet;

En av mine jagerflypatruljer mistet 10 jagerfly da den fant en fiendtlig konvoi og angrep denne. Motstanderen mistet en konvoi, et hangarskip klasse 2, et slagskip, en slagkrysser og en handful jagere.

Ikke minst er luft interessant når motstanderen ikke har evne til å angripe dine lufthavner.
    Lions led by donkeys...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

?

Jagerfly kan ikke angripe skip. Sikker på at du ikke hadde noe MPA der også?

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

Rene jagerflyoppsett i denne runden. De patruljerer havet og senker skip, det er alt jeg vet.

Jeg har noen flåter seilende rundt i nabolaget, men de er ikke med i rapportene. Mulig de er med lell, og luftforsvaret ikke finner det verdt å nevne.
    Lions led by donkeys...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Det høres ut som Luftforsvaret, ja.
    "Vi vant krigen og ødela fiendens skip og stridsvogner, alt takket være våre tapre piloter. Det foregikk visstnok noe greier på bakken også, men vi fløy så høyt at vi ikke helt så hva det var. Sikkert ikke noe viktig.
    PS: G&T i offisersklubben klokken 1800. Husk messedress med lakksko."

Da er jeg rimelig sikker på at dine skip eller dine alliertes skip og MPAer utførte selve senkingen. Jagerfly kan bare slåss mot andre jagerfly (air superiority) eller bombefly (intercept).

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

En ting jeg kom på nå er at flyvåpenet har muligheten for å være kamikaze, men jeg mener bestemt at den muligheten er slått av. Da er det nok flåten som gjør grovarbeidet.
    Lions led by donkeys...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

Ref postene over, så måtte jeg teste i en runde jeg hadde liggende, og ser dere forskjellen på disse to. Tilsynelatende er det bare jagerfly som har deltatt i den ene, mens det er en flåte+luftenheter i den andre.

Lions led by donkeys...

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    29

I følge wikien: http://hoi4.paradoxwikis.com/Air_units

Så har jagerfly "Naval damage", så de kan angripe skip.
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

Se der ja, det forklarer jo et og annet.

Da blir jo det hele et spørsmål om ressursstyring; Skal man ha separate linjer for MPA, Jagerfly osv osv, eller kanskje gjøre det enkelt: Jagere og taktiske bombere?

Vad tycks?
    Lions led by donkeys...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Hmmm, der tok jeg feil, da. På land kan ikke jagerfly påføre direkte skade på avdelinger, men de kan begrense mobiliteten dersom man har luftherredømme. Trodde det samme gjaldt på sjøen.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

En liten video om mods og hva de kan medføre:
    Lions led by donkeys...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

Forskjellig hva man leker seg fram til. Skal bli spennende om denne divisjonen klarer å innta Narvik, den nye hovedstaden i Norge. Tyskerne flyttet den fra Oslo etter at de opprettet et rikskommisæriat. Vi må bare få gjort ferdig en liten revolusjon i Japan først, så vi kan slippe den trusselen.

For de som ikke er inne i HOI4, så betyr symbolene under at divisjonen består av 20 bataljoner, fordelt på følgende oppsetning: 5x stridsvogn, 3x selvgående artilleri, 3x selvgående lutfvern(begge de to sistnevnte er basert på panservognskrog), og til sist 9x mot.inf. I tillegg fem støttekompanier, fordelt på artilleri, logistikk, oppklaring, vedlikehold og signalkompani.
    Lions led by donkeys...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

Ja, det skal sies at denne divisjonen primært er skapt for å storme ned langs østersjøen, men slik denne runden har utviklet seg, tror jeg det blir et angrep på Norge først, før jeg går inn i Tyskland via Danmark. Italia har av alle ting tatt London(samt afrika fra Kairo til Cape Town), så UK har måttet flyttet til Nova Scotia. Spania er med i askemaktene, så da gjenstår bare Portogal, Tyrkia og Sverige som "frie land". USA er opptatt med å atombombe øyer i stillehavet slik at Japsene ikke skal få ta Australia, og India har falt. Så da må jeg vel trå til og spre arbeidernes glade budskap. Og da trenger man jo litt hardhendte kommisærer! Manpower er til for å brukes!

Skal se når jeg kommer hjem om jeg ikke får lagt ut infanterimalene jeg bruker i denne omgangen.
    Lions led by donkeys...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Jeg er purist, og benytter konsekvent APP-6A-symbolene (som kalles "NATO counters" i spillet). Jeg bruker frontbredde 26 på hoveddivisjonene, noe som gir 8 eller 9 bataljoner pr divisjon. Dette er for å få det tilnærmet historisk riktig, selv om jeg er klar over at store divisjoner, som den @yamaha viser, med frontbredde 40 og flere manøverbataljoner, gir bedre uttelling i spillet. Frontbredde 26 er likevel ikke så ille, fordi man prøver å fylle opp en front med bredde 80 (én provins), og da gjør et korps med tre slike divisjoner susen. Mitt oppsett fra siste spill som USA, hvor jeg konsentrerte meg om å bruke tre typer divisjoner, ser ut som følger.

Først infanteridivisjonen, som utgjør hovedtyngden av hæren. Jeg valgte å lage alt infanteriet motorisert, noe som er dyrere enn vanlig fotinfanteri, og som det sannsynligvis bare er USA som har råd til. Fordelen er hastigheten, 12, som er det raskeste man får. Sammenligner vi med divisjonen til @yamaha ser vi at verdien for Defense er sammenlignbar i absolutte tall, altså når vi ikke tar hensyn til størrelsen - forskjellen vil jeg tilskrive at han benytter moderne materiell, mens min teknologi er fra 1941. De forskjellige angrepsverdiene er skyhøyt større i hans divisjon, men det skyldes at en slik panserdivisjon primært er ment for å angripe. En vanlig infanteridivisjon er best i forsvar, mens denne motoriserte varianten i tillegg er velegnet til å utnytte et gjennombrudd skapt av panser. Til gjengjeld er Weight og Supply use lavere i min divisjon, og det er signifikant når man skal sjølandsette hhv slåss i lende med dårlig infrastruktur.

Støtteavdelingene er oppklaring, ingeniør, tren, samband og sanitet, som alle har sine funksjoner. Sanitetskompaniet gir 20% 'trickleback', dvs at 20% av de sårede kommer tilbake i striden, noe som hjelper til å holde antallet oppe, og -10% 'experience loss' som hjelper til å beholde erfaringsnivået til avdelingen, da man slipper å fylle på med så mange ferske rekrutter. @yamaha har ingen tro på sanitet, der tar kommisærene seg av de sårede på sin håndfaste måte.

Manøveravdelingene utgjøres av tre regimenter (eller regimental combat team, om man vil) hver med tre motoriserte infanteribataljoner. Kolonnen ute til høyre viser de taktiske støtteavdelingene - en lett selvdrevet artilleribataljon, to bataljoner panserjagere og en bataljon selvdrevet luftvernartilleri. Det burde nok vært betydelig mer artilleri for å rollespille en amerikansk avdeling korrekt, men jeg prøver altså å holde frontbredden.

Navn:		Motorized.png
Visninger:	155
Størrelse:	1.003,1 KB

Så har vi panserdivisjonen, med tilsvarende rolle som den til @yamaha. At de fleste tallene er lavere får dels tilskrives at dette er tidligere i krigen, med tilhørende lavere teknologinivå, og dels størrelsen (merk forskjellen i manpower - 18 600 mot 11 600).

Støtteavdelingene er de samme som den motoriserte divisjonen, men sanitetskompaniet er byttet ut med et teknisk kompani, for at stridsvognene skal holde lengre, og at vi får en mulighet til å bruke erobret fiendtlig materiell. (En av mine ankepunkter mot basisversjonen av spillet er at man ikke får lov til å bruke mer enn fem støttekompanier - det ville helt klart vært mer realistisk å hatt sanitet i tillegg til teknisk).

Neste kolonne er en panserbrigade, med fire bataljoner med totalt 200 Sherman. Organiseringen er ikke amerikansk - dette er hvordan britiske 7th Armoured Division så ut mot slutten av krigen. Den tredje kolonnen er en infanteribrigade som nettopp har begynt konvertering fra motorisert til mekanisert infanteri - vi ser den første bataljonen har blitt mekanisert, som gir bedre panserbeskyttelse. De taktiske støtteavdelingene til høyre er to middelstunge selvdrevne artilleribataljoner som er bedre enn den lette varianten som den motoriserte infanteridivisjonen brukte, men ikke så raske. Så er det en middelstung PV-bataljon og to middelstunge LV-bataljoner. Sistnevnte er viktig for mobile avdelinger dersom fienden har luftherredømme, noe som ellers ville ha hemmet mobiliteten kraftig.

Navn:		Armored.png
Visninger:	158
Størrelse:	987,8 KB

USMC må også med. Disse er gode til amfibieoperasjoner og kamp i jungel og sump, altså gjerne øyhopping i Stillehavet (men jeg bruker dem i Europa også). De er til fots, derav den lave hastigheten på 4.

Her ligger artilleri og luftvern ute til venstre som støttekompanier for ikke å hemme hovedstyrken ved landgangsopersjoner.

Så er det to store regimenter med fire bataljoner marineinfanteri i hver. (Årsaken til dette er bare at man i starten kun kan bygge 24 bataljoner med spesielle styrker, og da starter jeg med tre divisjoner á 8 bataljoner).

Navn:		Marines.png
Visninger:	162
Størrelse:	950,6 KB

Til slutt, for sammenligningens del, spillet startet med en mal for National Guard, som jeg ikke har endret. Divisjonene har heller ikke vært i kamp. Dette er 'kvadratiske' divisjoner, slik USA benyttet før krigen, med fire regimenter. Mye infanteri, men lite støtteavdelinger.

Navn:		NG.png
Visninger:	159
Størrelse:	929,9 KB

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

Og hvis vi da sammenligner min primære infanteridivisjonsoppsett med @Rittmesteren sin, ser vi umiddelbart noen forskjeller:

Min består da altså av fem infanteribataljoner, to art, en tung stridsvognsbataljon, og til sist panservern og luftvern. Denne er da ikke motorisert, noe som gir lavere hastighet, lavere "defence" men litt høyere verdier på andre områder. Trenger også mindre manpower, og er rimeligere å bygge(om man ser bort fra de tunge stridsvognene). Som støttekompanier har vi da artilleri, luftvern, PV, logistikk og ing. Denne divisjonen blir nok fort tung å holde forsynt i områder med dårlig infrastruktur. Men vi får se hvordan det blir etterhvert.

Og så kommer vi til min base/områdedivisjon, som ikke er tiltenkt frontlinjetjeneste men som nok kan klare det brukbart.
    Lions led by donkeys...

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mørk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    23

Jauda. Vi skriver nyttårsaften 1939, og allerede har mine seierrike japanske styrker lagt under seg Storbritannia, USA, Kina og India. Skjønner ikke hva Hirohito og boysa drev med, dette er jo latterlig enkelt!

(og før noen spør: Ironman, uten mods, standard vanskelighetsgrad)

Skryt og hyllester av mine evner og ferdigheter som feltherre kan skrives rett i denne tråden, ev. på PM hvis den er av pikant natur

Navn:		20180913221752_1.jpg
Visninger:	133
Størrelse:	530,5 KB
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Jada. Du er flink.

Selv prøvde jeg, som nevnt over, et spill som USA (standard, historisk, ingen mods) med to selvpålagte begrensninger:
    1) Ikke bli med i krigen før jeg ble angrepet av Japan, eller 1.januar 1942, hva som måtte komme først. Dette for å bringe det nærmere det virkelige liv.
    2) Ikke bruke høyere rekrutteringslov enn Limited Conscription. Dette for å bringe antallet divisjoner totalt nærmere det realistiske.

Så jeg bygde da stort sett bare masse infrastruktur og fabrikker frem til august 1941, da japanerne ganske riktig angrep, litt før det historisk riktige. Her fokuserte jeg stort sett på sjøstyrker med hangarskipsfokus i Stillehavet for å holde japanerne på plass, og sendte hovedtyngden av landstyrker til Europa. Under Eisenhowers (ikke han der oppe; han andre) kyndige ledelse gikk ett korps med 5 marineinfanteridivisjoner i land i Danmark, tett etterfulgt av resten av armégruppen hans, med to arméer og to pansergrupper landsatt nordvest i Tyskland og i Nederland. Senere ble marineinfanteriet erstattet av en ny armé. Britene hadde gjort landgang i Frankrike og Italia, og vi etablerte et stort brohode i det nordlige Tyskland og Polen og presset sydover med hele armégruppen. Våren 1945 overga både tyskerne og italienerne seg, og vi fikk en fredsslutning, hvor USA ikke gjorde noen territoriale krav, bare sørget for at Tyskland og Italia ble demokratiske, og etter hvert med blant de allierte.

På dette tidspunktet hadde vi et skjevt blikk mot Sovjetunionen, som hadde tilsneket seg store deler av Øst-Europa, og beholdt armégruppen til Eisenhower og noen fly i Europa til fremtidig bruk.

Imidlertid var det nå Japan som var i søkelyset. Nå var det McArthurs tur. Han fikk kun en mindre armégruppe med tre arméer, men også støtte av USMC, med fire korps á 5 divisjoner, som beskrevet over. Disse etablerte brohoder på Kurilene, Iwo Jima, Okinawa og Formosa, og fikk bygget max flybaser, luftvern og marinebaser der. På dette tidspunktet hadde vi mer enn nok fly til å etablere luftherredømme og bombe Japan med en betydelig mengde strategiske bombefly. Vi hadde også så vidt begynt å produsere jetfly og fått i stand én atombombe, men valgte foreløpig ikke å bruke sistnevnte (to atombomber får Japan ut av krigen, men soldatene til McArthur trengte trening). I skrivende stund (høsten 1945) er to av marinekorpsene og de tre arméene embarkert på vei mot fem av de japanske havnebyene. Vi får se om de trenger en atomparaply, men jeg tviler.

Før dette skjedde gikk Kina til krig mot oss. Ikke kommunist-Kina, men Chiang Kai-Shek med alle de kinesiske småstatene på slep. Det ser ut som britene og de andre allierte sliter, men vi får komme tilbake til saken når Japan er tatt, og vi har en bra base for videre fremstøt.

Sovjetunionen har angrepet Afghanistan, Iran og Irak, men er ellers nøytral. Vi får se hvor lenge det varer, men det er helt OK om vi får tid til å ta Kina først.

Bortsett fra National Guard, som jeg har holdt hjemme i USA, og garnisonene, er alt infanteriet motorisert. De nevnte totalt seks arméene består hver av 12 motoriserte infanteridivisjoner (en ny, selvpålagt begrensning) og 3 artilleribrigader. De to pansergruppene, som nå bare står i Tyskland og ruser motorene, består av 6 panserdivisjoner, 6 motoriserte infanteridivisjoner og 3 selvdrevne artilleribrigader. Antall deployerte hærdivisjoner er således ikke veldig langt fra det reelle - noe mindre, faktisk. De totalt 20 marineinfanteridivisjonene er dog mer enn de 6 som fantes i virkeligheten, men til gjengjeld er de ganske små.

Se for øvrig innlegget fra 11.september for detaljer om divisjonene.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    23

Jeg irriterer meg forresten mer og mer over at man ikke kan utstyre divisjonene med mer enn 5 støttekompanier. Gitt både mine og @Rittmester sine oppsett lengre opp, så ville nok begge også ha hatt andre støttekompanier, i tillegg til de fem som er valgt.
    Lions led by donkeys...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

...og i begynnelsen av desember 1945 kapitulerte Japan og Siam, og vi demokratiserte begge landene. Da er det Kinas tur. Det er såpass mange kinesere at de foreløpig tre atombombene våre nok kan komme til nytte.

Funderer også på å skaffe meg noen fjelldivisjoner, gitt lendet innover der. Pga knapphet på mannskaper kan det nok bli aktuelt å omorganisere noen av de eksisterende National Guard- og/eller Marines-divisjonene.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    108

Kina var tydeligvis ganske rævkjørte når de kapitulerte, eventuelt så lurte de våpeninspektørene våre ganske grundig. Tusen takk for at vi fikk begge lastebilene deres, det fine sanitetsskrinet og hele seks muskedundre, Kina!

Navn:		China.jpg
Visninger:	41
Størrelse:	1,53 MB

Sovjetunionen erklærte krig før kineserne overga seg, så en stund hadde vi ganske drøy motstand. India ble tatt, og jeg hadde så lite personell at jeg bare ble nødt til å gå for Extensive Conscription. Opprettet dog bare to nye armeer og noen fjelldivisjoner. Så var det en ganske langdryg affære å angripe både fra vest, syd og øst, men i 1948 ga nå sovjeterne seg, og vi innførte fred og demokrati og McDonald's og alt som fint er i alle landene i hele verden, og snipp snapp snute.

Side 5 av 5 FørsteFørste ... 345
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Hearts of Iron III
    By Rittmester in forum Teknisk forum
    Svar: 105
    Nyeste innlegg: 26-10-15, 15:47
  2. Nyhetslink: Winning Hearts and Minds in Faryab
    By Rittmester in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 10-02-11, 18:47
  3. Cyberkrigföring [hearts and minds]
    By 42a-1 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1