Milforum - militært diskusjonsforum. Forsvaret, Luftforsvaret, Etterretningstjenesten, Hæren, Marinen, Sjøforsvaret, debatt, Geopolitikk

Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv
Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Viser resultatene 41 til 80 av 184

Tråd: Hearts of Iron IV

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Sv: Hearts of Iron IV

Aha.
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Kan melde om at mitt forsøk på å ta Uruguay endte med en fadese. Jeg angrep for tidlig, og siden da usa enda var i fred, slo Monroe-politikken til, noe som medførte at mine 8 jagere senket 27 ubåter, men da en kombinert amerikansk kampgruppe med to hangarskip kom, var det slutt på moroa. Det hjalp heller ikke at man ble invadet av en 30-40divisjoner, siden man plutselig var blant aksemaktene, men de var ikke med i krigen.

For øvrig må jeg bare melde at det ikke er uten grunn at den italienske krigsheltmedaljen er sjelden, Italia sendte 6(!) divisjoner som støtte, disse gikk da i land i Rio, hvorpå de marsjerte igjennom amazonasjungelen til grensa mot Venezuela, for de seilte hjem fra Belem. I mens stod jeg altså i Uruguay, og hadde en hær som gjorde den merkeligste manøveren jeg har sett. Arme 1 angrep over land, Arme 2 gjenomførte en amfibisk landing og tok Montevideo, før den altså slo seg igjennom til egne linjer og gjemte seg der...

Er det noen som vet(jeg har ikke testet det nok) om det å holde motstanderens hovedstad gir noen utvidet bonus i form av tapt organisering osv?
    Better by you, better than me.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Til @yamaha: Jeg tror ikke det har noen annen effekt å holde motstanderens hovedstad enn at den ofte gir ganske mange VP, og når du holder flere % av hans totale VP enn hans national unity så gir han seg. Samt at den ofte rommer en god del av industrien hans.

Prøvde for øvrig en ny vri i går: spilte Tyskland og begynte så raskt som mulig å få et casus belli mot Storbritannia for så å erklære krig mot dem allerede høsten 1936. Det startet lovende - jeg fikk i land 9 infanteridivisjoner i første bølge, og de etablerte et brohode i East Anglia. Nå våknet imidlertid Royal Navy, og andre bølge med mobile divisjoner som skulle bryte gjennom og utmanøvrere britene, befant seg brått på havets bunn sammen med Kriegsmarine. Transportflyene til luftlandedivisjonene mine hadde ikke rekkevidde, så da var det opp til Guderian, for anledningen som infanterigeneral, å redde den tyske æren.

Det ble en langdryg affære med bare fotinfanteri, men de fikk nå smått om senn tatt London og resten av Syd-England, og vi fikk fløyet over skvadroner med Me109, Ju87 og Me110 som kunne hjelpe til. Jeg begynte å håpe at britene skulle gi opp når vi tok Glasgow og Edinburgh, men plutselig ble det landsatt sørafrikanere og annet tjafs, inklusive garnisonen fra Kairo, i syd. Så måtte de håndteres i tillegg til iltre skotter, men heldigvis var alle divisjonene mine blitt veteraner etter alle kampene, samt at vi hadde luftherredømme, så det gikk på et vis selv om det tok enda lengre tid. I tillegg drev de engelske svina med utstrakt sabotasje på alt av infrastruktur og fabrikker, og vi hadde ikke en eneste liten polititropp å avse til å stoppe dem. Det var uti 1938 britene til slutt kapitulerte og vi også erobret Irland slik de britiske øyene var på tyske hender. NÅ var det også mulig å få tropper over kanalen, og noen divisjoner med hestekavaleri støttet av MP (eller feltgendarmeri, som vi liker å kalle dem) gjorde underverker for den britiske arbeidsmoralen.

Franskmennene hadde i mellomtiden blitt med, men vi holdt noen divisjoner langs grensen for å holde dem unna mens vi begynte å produsere panserdivisjoner, og de virket ikke veldig ivrig på å angripe (surprise!). Samtidig ville ikke Østerrikerne la seg innlemme i det stortyske riket frivillig, så der fikk vi også en langdryg kamp før de ga seg. I skrivende stund er vi tidlig i 1940, og baler med tsjekkoslovakene, som også på død og liv ville slåss og ikke innordne seg pent og pyntelig slik siviliserte mennesker gjør.

Vi har blitt venner med Japan, men ikke allierte, for å unngå at de drar USA inn på motsatt side. Tvert i mot prøver vi å godsnakke med amerikanerne for å få dem til å holde fingrene unna fatet. Vi prøver også å berolige Stalin inntil videre. Planen fremover når Tsjekkoslovakia er tatt, er å ta BeNeLux og Frankrike, og konsolidere. Så er jeg fristet til å teste ut metoden beskrevet på den kontrafaktiske historietråden her, nemlig i 1941 å ikke gå mot Sovjetunionen, men gå gjennom Tyrkia (med eller mot deres vilje) og ta oljefeltene i Midt-Østen, for deretter, sannsynligvis i 1942, å kunne angripe russerne både fra vest og syd. Det burde gi brukbart med Lebensraum.

Og så har vi begynt å forske på atomenergi. Til fredelige formål, selvsagt.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Jeg har forsøkt noen forskjellige varianter nå, og jeg blir ikke enda helt klok på hvordan man skal prioritere forskningen best.

Dette varierer selvsagt litt fra land til land, men jeg har enda ikke blit helt fortrolig med hvilke bonuser som man skal jage etter.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Sannelig om jeg vet, men jeg har i alle fall funnet ut at det lønner seg å spesialisere. F eks velger jeg nå bort CAS til fordel for TAC, siden TAC kan utføre de samme oppdragene på landjorden, og NAV til sjøs. Da trenger jeg ikke å forske på CAS-typer. Og i tidlig fase forsker jeg så mye jeg kan på generell industri og elektronikk, før jeg dreier over mot det mer militære. Nasjonale fokus spiller selvsagt også inn, og det er jo greit å gå for de hvor man får 50% bonus på forskning. Samt raskt gå for det/de nasjonale fokus som gir en ekstra research slot.

Fortsatte litt til på scenariet fra forrige post, men oppdaget at jeg var i ferd med å utkjempe første verdenskrig på nytt. BeNeLux (og Danmark) falt raskt, men jeg har nå nesten ett år stått og stanget mot de franske forsvarslinjene. Feilen var at jeg brukte en mod som genererte historisk riktig byggeordre for divisjoner, noe som viste seg å være mye milits-infanteri i starten, hvor jeg hadde trengt lett panser. Hadde jeg fulgt historiens utvikling, og ikke angrepet før i 1939, hadde den nok vært bedre. Det som var bra med mod'en var at den ga mulighet til 10 støttekompanier/bataljoner pr divisjon, ikke 5, noe jeg mener er riktigere historisk.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Noen andre her inne som har prøvd seg som la belle France?

Kan melde om at alle mine fine planer for troppeforflyttninger gikk i vasken da jeg erklærte krig mot hunerene, og kommunistene svarte med å gjøre opprør. Så nå er det juli 36, og kommunistene holder Calais og Donkerque, britene et al er med i krigen min mot hunerene, mens luftforsvaret mitt ikke ser ut til å ville avlyde ordrer. Vi må sannsynligvis skjære ned på G&T-rasjonene....

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Måtte bare... prøve Sverige som kommunister!

Fikk inn en kommunist i regjeringen så snart jeg kunne, og så var det bare å vente på at han klarte å oppvilge både folket og riksdagen inntil kommunistene kom i flertall. På et tidspunkt kunne jeg gått for borgerkrig, men valgte å samarbeide med kommunistene, og plutselig kuppet de hele butikken og tok makten. Det svenske flagget fikk plutselig en hammer og en sigd i seg, og landet skiftet navn til - Folkhemmet(!)

Så var det bare å smi mens jernet var varmt, og etablere casus belli mot de utålelige nordbaggarne. Samtidig forsynte vi revolusjonære krefter i Nord-Norge med våpen og trening. Timingen var bra, for når "Sovjetstaten Norge", med hovedstad i Tromsø, ble proklamert, var vi også klare til å erklære krig mot Norge. Folkhemmet-hæren gikk inn med ett korps mot Oslo og ett mot Trondheim, og klarte å ta Oslo. I Trøndelag gikk det tregere, og vi fikk ikke den forventede støtte fra nordlendingene, som så ut til å være fornøyd med de landområdene de hadde. Vi fikk både luftherredømme og ga den norske marinen bank, men nordmennene ytte betydelig motstand, og har nå holdt ut nesten ett år. Kanskje strategien må endres...

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Så Tore hund holdt seg unna trøndelag?

Jeg så at frankrike har noen eventer som leder til et kommunistisk frankrike. Det er jo mulighet for et spill, med tyskland i midten og sovjet på andre siden.

Kjører et spill med sovjet nå. Der står hele hæren langs grensa når du begynner, og det er nesten så man skulle tro at de heller skulle stoppe smugling enn fi...

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Vi tok til slutt knekken på nordmennene, men da overtok de hersens nordlendingene like godt hele landet, og døpte det om til Sovjetrepublikken Norge. Jeg mistenker at de svenske spillutviklerne har hatt det litt morsomt her...

Finland hadde gitt seg uten kamp og blitt Røde Finland, så der satt vi tre Kominter-medlemmer så røde og fine. Danmark deltok på alliert side og likte oss ikke noe særlig.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Foreløpig dom, før jeg nå for en tid legger spillet på hylla. All erfaring viser at Paradox' spill blir bedre når de får modnet seg, og det kommer nye patcher, DLC'er og mod'er. Dessuten har man allerede lastet ned Civ6, og forventer å bruke en del tid der når det aktiveres på fredag...

Først må jeg jo si at det har vært morsomt å gjenskape historien og alternative historier, både som stormakt og som mindre nasjoner som Norge, Sverige og Spania. Mine seierrike arméer har erobret enorme landområder og undertvunget den ene stormakten etter den andre. Alle de historiske detaljene man får del i er også fascinerende. Det er likevel to punkter jeg vil trekke frem som negative:

Division spam. Det er rett og slett mulig å bygge så mange divisjoner at man fullstendig mister oversikten. Selv et lite land som Norge klarer etter hvert å bygge flere titalls divisjoner. Mulig dette er gjort av hensyn til spillbalansen, men likevel. Større land kan være oppe i hundrevis. Det kan godt tenkes at tilgjengelig manpower reflekterer historisk riktige tall, men har du en million soldater, og divisjonene dine hver består av 10 000 mann, kan du i HoI4 få 100 frontlinjedivisjoner. I virkeligheten ville en stor del av soldatene være bundet opp i bakre avdelinger og støtteavdelinger på operasjonelt og strategisk nivå, samt diverse staber, skoler og verkstedavdelinger, og antall kampdivisjoner ville vært betydelig mindre.

Det andre, og for meg mest alvorlige, problemet dreier seg om hierarki, og er også forbundet med det første. I mitt siste spill som UK hadde jeg en armegruppe på rundt 100 divisjoner (for det meste infanteri) som utgjorde hovedfronten mot tyskerne og senere russerne (som Tyskland har jeg også hatt to slike armegrupper; en pr hovedfront). Disse suppleres med armeer på inntil 24 divisjoner, som regel enten panser/motorisert for å kunne drive manøver og gjennombrudd, samt mer spesialisert infanteri (fjell-, fallskjerm- og marine-) som driver med sine ting. Armeene er ikke underlagt armegruppene, så man har da i praksis hundrevis av divisjoner i en flat struktur, uten det som vanligvis ville vært av taktisk og administrativ støtte på korps-, arme- og armegruppenivå.

Høyst utilfredsstillende for en som er opptatt av realisme. Jeg vil gjerne vente til det kommer en patch som påtvinger et hierarki, som samtidig også vil bidra til å løse problemet med division spam. Foreslår noe som dette, til erstatning for dagens army planner:
    - Alle divisjoner (muligens bortsett fra garnisoner, som gjøres statiske) må inngå i et armékorps, som kan inneholde fra 1 til 5 divisjoner, før de kan deployeres og brukes til noe. Med anbefalt frontbredde på 20 pr divisjon vil fire divisjoner i et korps også naturlig utgjøre den enheten som forsvarer eller angriper én provins. Det blir obligatorisk med et stabselement og et logistikkelement som vil være nødvendig for å drifte korpset, og som vil suge manpower (la oss si 5000 mann pr korps). I tillegg kan man om ønskelig supplere kampdivisjonene med noen av tre typer bataljoner: Oppklaring (som kan gi hele korpset et fortrinn mtp posisjonering, initiativ og forsterkninger), tung ildstøtte (typisk rakettartilleri eller tungt artilleri som kan gi økt ildkraft til alle divisjonene i front) og manøverreserve (f eks tunge stridsvogner som kan forsterke fronten). Slike støtteavdelinger vil også øke realismen - ikke alt hører naturlig hjemme på divisjonsnivå.
    - Armékorpsene kan følge planer og utføre operasjoner, men for å kunne lage en front må de samles i en arme. Igjen ville jeg foreslått muligheten for å ha 1 til 5 korps i en arme, og påtvunget en overhead i form av x soldater som dras fra manpower pool og fylles diverse stabs- og støttefunksjoner. I tillegg også noen støtteavdelinger som kunne være frivillige. Her ville jeg plassert muligheten for å tilordne CAS til direkte støtte til armeen, noe som ikke er mulig i dagens system, men fantes i HoI3. Armeen kan ha en navngitt general som gir bonuser, som nå.
    - Til slutt kan armeene inngå i armegrupper, som må brukes dersom man virkelig skal kunne lage lange frontlinjer. Som over med en overhead som skal dekke alle de forskjellige støtteavdelingene som er nødvendige for å administrere flere hundre tusen frontsoldater. Her kunne man også hatt noen støtteavdelinger som ga en bonus til alle divisjonene som inngikk i armegruppen, og hatt en feltmarskalk som ga sine bonuser.
    - Jeg ville strengt tatt heller ikke hatt noe mot at det ble innført navngitte sjefer også på nivået krigsteater, med dertil hørende bonuser.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Etter en tids opphold spilte jeg gjennom noen spill med den nye utvidelsesmodulen - Together for Victory. Denne gir flere detaljer om Commonwealth-landene, og har også noen spilltekniske endringer. Jeg må innrømme at jeg brukte mye fast forward og kanskje ikke la hele sjelen min i spillet, men her er nå det jeg opplevde:

- Canada: For så vidt interessant, men på et tidspunkt tok jeg et galt valg, som gjorde at franskkanadierne ikke ble mulige å rekruttere, og det går dramatisk ut over tilgjengelig mannskapsstyrke. I 1943 hjalp jeg britene med å gjenerobre Frankrike, og skulle til helt på egen hånd til å nedkjempe Franco i Spania, da det var slutt på manpower. Selv om jeg oppløste halvparten av kampdivisjonene for å få de øvrige på full styrke, var det ikke mulig å slå spanjolene, og offensiven gikk i stå.

- Australia: Våre heltemodige divisjoner avverget tre invasjonsforsøk fra japanerne, og klarte deretter å gjenerobre hele PNG og flere av øyene rundt, før de gikk på offensiven og tok Taiwan og hele Korea. Så hadde vi flere mislykkede invasjonsforsøk mot Japan, før vi fikk tatt den nordligste øya. Da var det imidlertid slutt, og med samme problem som over - ingen flere soldater å hente. Det hjalp ikke akkurat at briter og amerikanerne satt med fingrene sine i anus og ikke hjalp til, annet enn til sjøs.

- India (British Raj): Jaggu fikk vi ikke samme problemet der! India har masse folk å ta av, men bare en liten brøkdel av dem er tilgjengelig for militærtjeneste før landet blir fritt, og så langt kom vi ikke på rimelig tid. Klarte dog å feie japanerne ut av Kina med en arme, mens en annen erobret Afghanistan. Kjørte veldig low-tech med mye infanteri, i påvente av å få millioner av soldater, men det skjedde altså aldri.

- Canada, på nytt: En helt annen approach, bygde ikke én eneste hæravdeling, og bare et lite antall destroyere for å ha litt konvoieskorte. All innsats ble fokusert på luftmakt, som ikke er så personellkrevende. Fokuserte på tunge bombefly (Halifax, Lancaster) og tunge jagerfly (Beaufort, Beaufighter og etter hvert Mosquito FB) som eskorte, og når krigen kom ble disse deployert til UK og begynte strategisk bombing. Dette gir en del poeng til scoren for krigsdeltakelse, men det er jo begrenset hvor morsomt det er å sitte å se på bombefly ta av og lande, i lengden.

Alt på Ironman, middels vanskelighet.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Siden vi nå først er inne på dataspill - har spilt noen flere runder med HoI4 etter at siste patch kom ut. Det er en god del som er fikset hos AI'en, sånn at den tar smartere valg. Det viktigste fra et brukerperspektiv er kanskje den nye UI'en for luftkrig, hvor man nå kan se rekkevidden på de forskjellige flytypene på kartet, og også rekkevidden på radarer.

Spilte en runde som Sovjetunionen, som jeg ikke har prøvd før. Nok folk å ta av, men å få produsert nok materiell, selv bare enkle rifler og uniformer, viste seg å være en utfordring, og når spillet tok slutt hadde jeg fortsatt et par millioner udisponerte sivilister som kunne gjort bedre nytte som kanonføde. I januar 1938 fikk vi kastet kamerat Stalin og innført demokrati. Dessverre havnet vi i krig med både Japan og Tyskland før USA kom med, og selv om mine heltemodige ca 130 infanteridivisjoner sinket tyskerne i vest, holdt det ikke. Plutselig hadde japanerne lurt seg inn i Sibir og over Ural uten at noen hadde merket det, og selv om vi klarte å holde Moskva måtte vi til slutt kapitulere i 1942 en gang.

Korporal 1. klasse
    Ble medlem
    Jan 2012
    Pondusfaktor
    13

Hvilken effekt hadde demokratiet i forhold til produksjon?
    Trenger bare litt flaks, så går det godt

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Sovjet har en mulighet til å få armegruppa i Kazakhstan gjennom Mongolia og inn bakveien i kina. Kombinert med landfort rundt vladivostok så har du muligheten til å flanke japsene. Teoretisk sett. Har ikke testet det selv.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Sitat Opprinnelig skrevet av 4312 Vis post
    Hvilken effekt hadde demokratiet i forhold til produksjon?
    Hmmm, egentlig kanskje en svakhet med spillet, med ingen umiddelbar effekt, så vidt jeg husker. Det er mulig at tilgjengelige nasjonale fokus endret seg, slik at det kunne ha en indirekte effekt, er ikke sikker.

Og når det gjelder Mongolia, så gikk de ut av alliansen når vi buret inne Josef Vissarionovitsj, så den veien ble stengt.

Dessuten, når tyskerne presset på som verst, måtte jeg bare ta alle tilgjengelige tropper fra øst for å forsøke å demme opp. Ikke at det hjalp. Heller ikke at jeg hadde forsert bygging av T-34, og hadde noen vellykkede angrep med de to stridsvognarmeene mine (under hhv Ivan Konev og Georgij Zjukov), men det ble for spinkelt. Og så ble hele jagerflyvåpenet mitt utslettet av de feige nazistene.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Sovjet kan være en vanskelig kunde ja. Etter å ha testet noen runder så tror jeg den beste strategien er å sikre seg hele eller deler av Polen tidlig, pga produksjonskapasitet. Drite i Finland, fortifisere østen, og stagge et eventuelt tysk angrep ved hjelp av landfortene polakkene har på plass.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Ulempen med demokrati er at du ikke kan sikre deg noe som helst - du må pent vente på at noen angriper. Skulle jeg spilt forrige spill på nytt ville jeg nok heller godsnakket med japsene slik at de ikke angrep og jeg kunne fokusert på Tyskland.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Siden jeg svært sjeldent pleier å bytte politisk styringsform, hva vinner du egentlig med å gjøre det for sovjet, kontra å beholde kommunisme? Jeg regner med at de nasjonale fokusene kanskje blir mer generiske, men ellers?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Jeg får en god og varm følelse inni meg fordi jeg har vært med på å bekjempe kommunismen.

EDIT: Ja, og så får jeg et flagg som er rødt, hvitt og blått.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Ny runde denne helgen, nå med mod'en Millennium Dawn: Modern Day Mod. Her kan du starte i enten 2000 eller 2016 og utkjempe en helt moderne krig. Det er mange som har vært involvert i å lage den, og den ser gjennomarbeidet ut (dog fortsatt work in progress).

Jeg valgte Norge fra år 2000, igjen for å teste ut i mindre forhold før jeg eventuelt gikk for en stormakt. Rakk ikke dette, men det var mange morsomme ting, blant annet en haug med kjente generaler og admiraler med bilder. Håkon Bruun-Hanssen til og med som feltmarskalk! Jeg valgte dog Tor Rune Raabye til å styre HV, siden han er vant med sånt, og ga FSK til Frode Kristoffersen... Standardrifle var AG-3, og i utviklingsløpet lå blant annet AG-3F2 og HK416, helt i tråd med virkeligheten. Stridsvognene og SPV'ene var riktig nok generiske, men det gikk helt fint å mekke Leo1A5NO, Leo2A4, NM135 og CV90.

Etter å ha moret meg med å bygge og reorganisere avdelinger, og motta noen hendelser, blant annet Russland som kriget i Tsjetsjenia, begynte det å demre at det kanskje ikke er scriptet inn noe krigsutbrudd. Alt var fortsatt fred og fordragelighet i våre områder da jeg ga meg, og det er jo litt kjedelig (i hvert fall om man ønsker å spille et strategispill). USA er nok et bedre valg, for da kan man potensielt (og helt hypotetisk, selvsagt) innsette en narsissistisk og psykotisk president som kan starte en krig helt på egen hånd.

Registrerer for øvrig fra listen under at det også finnes en anbefalt mod for første verdenskrig, som vel faller i smak hos @Bestefar og andre som ønsker å vise hvordan krigen burde vært utkjempet.

https://www.gameskinny.com/2iwyl/top...d-download-now

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Oct 2004
    Pondusfaktor
    9

Da har jeg kjøpt Hearts of iron jeg også.. Siden alle andre har..
    What happens in the garage, stays in the garage

Moderator
    Ble medlem
    Nov 2008
    Pondusfaktor
    26

Jeg spiller også, men kun når ingen ser meg...

Sent from my iPad using Tapatalk
    TTTF - Trykk, Tal, Tenk, F***!

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mørk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21

Jeg spiller....mye...for mye....timetelleren på Steam er nesten litt flau å se på

Men du verden så gøy det er!
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Jeg tror faktisk ikke jeg har rundet så mange timer på HOIIV. Jeg merker at jeg blir straffet av spillet for å blåse i diplomatigreia. Men det er jo ikke min feil at Bulgaria drev på med hærøvelser langs grensa. Angrep er det beste forsvar.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Siden det åpenbart er noen andre — hvilke mod'er bruker man, eller kjører man på vanilla? Og hva er favorittlandene?

Oversersjant
    Ble medlem
    Sep 2010
    I en mørk kjeller blant bokpermer og trykksverte
    Pondusfaktor
    21

Stort sett vanilla og i Ironman mode, har hatt desidert mest gøy med det.

Spilte dog en Scandinavia Mod som var strålende. I bunn og grunn bare slått sammen Norge, Sverige og Danmark til ett rike, med eget focus tree som bl.a. gir muligheter for sammenslåing (les: annektering) med Finland. Problemet til små nasjoner, herunder de skandinaviske, har alltid vært mangelen på manpower og, i de fleste tilfeller, produksjonskapasitet. Som Scandinavia, derimot, har du nok av begge til å bli en betydelig regional makt, og du har nok tyngde til å kunne spille en avgjørende rolle hvis du velger side i storkrigen.

Har forøvrig alltid likt de "ukjente" landene med stort potensiale. Har hatt stor suksess med Jugoslavia, Tsjekkoslovakia, Polen og Romania, som alle kan bli drøyt sterke hvis du bare klarer å unngå krig før du er klar. Hvis du for eksempel spiller Polen så kan du, hvis du utnytter "The Great Purge" eventen i Sovjetunionen, ta ut Sovjet på egen hånd ganske tidlig i spillet. Brasil er også gøy, da de har massevis av manpower og brukbart med industri i begynnelsen, mens du kan rævkjøre alt og alle med Kina, hvis du klarer å stoppe den japanske invasjonen.

Eller så kan du spille Canada, og erobre både USA og Storbritannia...
    Navn:		20170510232355_1.jpg
Visninger:	342
Størrelse:	386,2 KB
    Navn:		20170511232618_1.jpg
Visninger:	341
Størrelse:	331,8 KB
    "Whoever reads history with a mind free from prejudice cannot fail to arrive at a conviction that of all military virtues, energy in the conduct of operations has always contributed the most to the glory and success of arms"

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Jeg glemte jo det aller beste med å starte i år 2000: Kjell Magne Bondevik som statsminister!
    Og ikke nok med det — på et tidlig tidspunkt valgte jeg feil ideologitre, og da jeg ga meg hadde KrF over 50% oppslutning!

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

K2D som forsvarsminister da?
    Blir det buff eller nerf?

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Vanilla Ironman igjen, og Tyskland.

Nå med den lille vrien at jeg startet med å få inn en kommunistisk agitator i regjeringen fra starten av. Man kan lure på hvorfor Göring og Himmler fant seg i det, men uansett, det kom inn flere og flere meldinger om kommunistiske demonstrasjoner fra land og strand i løpet av 1936. Nå kan man teknisk sett få til en fredelig overgang, men for å få inn litt rollespill fant jeg ut at nazistene ikke ville la dette skje uten sverdslag, og sommeren 1937 brøt det ut borgerkrig i Tyskland.

Vi, altså kommunistene, hadde kontroll over Berlin og store deler av det sentrale Tyskland. Nazistene kontrollerte hele Syd-Tyskland og et område i nordvest med noen viktige havnebyer, samt en liten enklave i øst. Fly- og sjøstyrker ble noenlunde likt fordelt mellom partene, og på landsiden fikk jeg beholde en av de to armeene mine, samt et panserkorps. De to andre områdene var lett forsvarte og ble tatt raskt, men i syd var kampen jevn helt frem til november, da det nevnte panserkorpset fikk til et gjennombrudd og tok München, hvoretter nazistene ga seg.

Vi hadde mistet en del skip, men det største tapet var at alle feltmarskalkene og noen av de dyktigste generalene var borte. Rommel, f eks, ledet nazistene i syd, noe som nok medvirket til at de holdt ut så lenge. Det mest positive med borgerkrigen var dog at Hæren hadde fått masse erfaring, og nå kunne reorganiseres slik jeg ønsket.

Nå skjedde det ikke noe veldig spennende før 1940, og jeg fikk god tid til å bygge opp både infrastruktur og militære styrker. Remilitariseringen av Rhinland gikk greit, det samme med Anschluss og annekteringen av Memel og Sudetenland. Nå begynte Romania å yppe seg mot Ungarn, og jeg fant det opportunt å støtte sistnevnte. Etter et par måneders krig endte Romania opp som en vasallstat under Ungarn, bortsett fra Bessarabia, som vi fikk, som en litt upraktisk enklave. I mellomtiden hadde tsjekkerne yppet seg, men de ga seg uten kamp, og vi annekterte Tsjekkia og fikk Slovakia som et lydrike. Vi presser nå Jugoslavia for å få Slovenia, men situasjonen er fortsatt uavklart.

Vi er nå posisjonert for å ta den store kampen mot Storbritannia, Frankrike og Polen. Siden vi nå er godvenner med Herr Stalin, regner jeg med at delingen av Polen vil gå smertefritt. I Spania vant kommunistene borgerkrigen (med litt hjelp fra oss), og de vil muligens kunne hjelpe oss med å ta Frankrike. Mussolini, derimot, er ikke så veldig glad for det nye tyske regimet, så vi får se hva vi gjør med ham senere. Danmark, Norge og Sverige har vi gjort oss til venns med - kommunistene går frem i alle tre landene og vi har ikke-angrepspakt og mulighet for troppeforflytninger gjennom dem. Når tiden er inne skal de få bli med i alliansen vår.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Får kanskje nevne at jeg avsluttet dette spillet etter å prøvd meg litt videre, uten veldig stor suksess. Selv ikke med adgang gjennom Italia klarte jeg å knekke meg gjennom forsvarslinjene til de allierte. Skandinavene var vrange, og ble plutselig med i de allierte, selv om de var like blodrøde som oss. Vi fant å måtte frigjøre Danmark, men Sverige var tøffere. Vi kom også ikke over fra København til Malmø, men sendte en hel panserarme over til Göteborg, trodde vi. Landgangen gikk greit, og de satte fart nordover for å ta Oslo. Så begynte det å gå trått, og det viste seg at forsyningslinjene var brutte. Og det skyldtes igjen at landsettingen ikke hadde vært i Göteborg, som jeg trodde, men i provinsen rett nord for... En spillteknisk sak, mener nå, jeg - IRL tror jeg minst en av divisjonssjefene ville ha skjønt at de var blitt landsatt på landsbygda og ikke i en by med en havn...

Uansett, dagens melding er at det kommer en ny patch/DLC om en stund, hvor en av mine kjepphester, hierarkiet, blir gjeninnført. Dvs man får både armegrupper og armeer over divisjonene, ikke bare en flat struktur. Det kan bli bra. Skulle dog gjerne hatt korps også.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Spillingen går i bølger, må jeg innrømme, og jeg har ikke spilt siden det jeg nevnte over. Nå er imidlertid den nye DLC'en, Waking the Tiger, annonsert, og den gir meg lyst til å prøve igjen. Selv om tittelen henspiller på Kina, som har fått mye nytt, er det mange andre felter innenfor spillmekanikken som ser interessante ut. Den beste oversikten er vel i Developer Diaries under, og inkluderer et bedre kommandohierarki, mulighet for å tilordne CAS til armeer, bedre navn på divisjoner, mer kontroll på strategisk bombing, mulighet for å etterforsyne fra lufta, erobre fiendtlig materiell etc.

Navn:		Mackensen.PNG
Visninger:	233
Størrelse:	402,6 KB
    Også Tyskland har fått nye muligheter, f eks han her i stedet for Hitler.

https://forum.paradoxplaza.com/forum...tiger.1054840/
    https://hoi4.paradoxwikis.com/Hearts_of_Iron_4_Wiki

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Og her er vel DLCen som er spesifikk for Nord-Korea?
    Navn:		izmCyIR.jpg
Visninger:	202
Størrelse:	40,6 KB

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Jeg tok meg tid til en runde forleden, i påvente av den nye DLC'en, og tenkte Frankrike var en god ide. Vet ikke helt, altså, franskmenn er rare, også i spillet. Konservative og lite endringsvillige. Britene ble sure da vi ikke ble med i alliansen deres, men heller startet vår egen lille entente med Tsjekkoslovakia, Romania og Jugoslavia. Men når det dro seg til, ble de (og alle samveldelandene) også med i ententen under vår kyndige ledelse. Vive la France! Men derfra gikk det bratt nedover. Fordi vi valgte å stå last og brast med Tsjekkoslovakia, startet krigen tidlig i 1938, og vi var langt fra klare.

Ved første gjennomspilling forsøkte jeg å være offensiv, og overraske tyskerne med å bruke Maginot-linjen som utgangspunkt for et angrep. Dårlig idé.

Ny gjennomspilling med samme forutsetninger, men denne gangen klorte vi oss fast på Maginot og lot tyskerne blø. Imidlertid kom italienerne etter hvert med, og mangel på festningsverker i syd gjorde at de slo seg gjennom. Britene hjalp ikke til en pøkk annet en til sjøs. En kombinert tysk/italiensk styrke tok mesteparten av landet og så Paris, og vi kapitulerte. Det vil si at vi beholdt Korsika som kjerneområde, slik at det var mulig å spille videre, og en viss industri i Marokko, Algerie og Indokina, samt at vi hadde tatt Libya fra italienerne. Flåte og flyvåpen var også intakte, så vi kunne ha fortsatt krigen som leder for ententen. Det ville dog blitt som en tredjerangs industrinasjon, så jeg gadd ikke.

Moralen er at det er ganske frustrerende å være fransk.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Jeg mener å huske at franskmennene er satt opp til å være politisk splittet, men min opplevelse med dem stanset etter fem min.

Sersjant
    Ble medlem
    Mar 2013
    Pondusfaktor
    7

Har vunnet med franskmennene selv, ikke lett men gjørelig. Italia holdes unna med fesningsverker og artilleritunge styrker og maginot må forsterkes til den belgiske grensen. Etter det er det bare ett spørsmål om å blø tyskerne hardt til motangrep er mulig ca 1941 med overlegne mekaniserte styrker muligjort av overlegen alliert industri. Vi snakker altå ca samme plan som de allierte hadde uten å kuke det til I 1940 ved å få halve hæren slått ut I ett angrep som strengt tatt ikke burde ha fungert.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Det er fortsatt noen elementer med spillmekanikken som jeg ikke blir helt fortrolig med. En av disse er jo om du har sendt avgårde frivillige, også havner du i en krig. Da blir disse frivillige automatisk sendt hjem.

Jeg savner i hvert fall muligheten til å få spørsmålet først, det er jo fult mulig at jeg klarer meg uten de fire divisjonene jeg har sendt avgårde....

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

Kommunistene står sterkt i Frankrike, og nasjonalt samhold er på et minimum når man starter. I de to spillene jeg nevnte havnet jeg i krig tidlig i 1938, og da hadde vi hverken fått bygd opp hær eller gode nok festningsverker. Et nytt spill gikk bedre, selv om jeg gang på gang måtte skuffe britene med å nekte å bli med i krigen deres. Først sent i 1939 angrep tyskerne oss, og da klarte vi å stå imot.

Faktisk så bra at de ga seg mot slutten av 1940, og vi vant noen landområder. Vest-Tyskland ble nøytrale, mens Øst-Tyskland og store deler av Europa ellers ble kommunister. Bare etter noen måneder brøt den andre tysk-sovjetiske krigen ut, men nå med oss på samme side som Tyskland. Italienerne og jugoslavene ble kommunister, men ble nedkjempet. I skrivende stund er vi i 1946, og Frankrike kontrollerer begge disse landene. De vestallierte har kontroll over hele Vest-Europa og vi har en bred front nord-syd omtrent fra Leningrad til Kiev og videre ned til Svartehavet. Innen et år burde vi kunne ta Moskva, men russerne er noen seige jævler. Japanerne har tatt store deler av Kina og østre deler av Sovjetunionen. De leder aksemaktene, men vi er ikke i krig med dem. USA har vært nøytrale hele tiden, men har gitt oss noen frivillige tropper.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Skriver nå 1940 i scenariet jeg kjører nå. Er sovjet, og har sluppet unna både vinterkrig og det som verre er.

Har fått delt til meg halve Polen og, samt landområder fra Finland, Besarabia, Latvia, Estland og Litauen. Nå samler jeg hæren til en spurt inn i mørkes hjerte, Berlin, hvor vi vil frigjøre arbeideren fra å spise kake, og dermed kan ta sin rettmessige plass i samfunnet!

Spør ikke hva sosialismen kan gjøre for deg, men hva du kan gjøre for sosialismen.

Battle Captain
    Ble medlem
    May 2006
    Pondusfaktor
    101

I spillet over hadde vi sommeren 1947 tatt Leningrad og Moskva, og var nesten kommet til Stalingrad da sovjeterne overga seg. Vi fikk en del landområder, men selv om Frankrike stort sett hadde ledet an i landoffensiven var det Storbritannia som fikk best uttelling poengmessig, og Japan som fikk størst landområder. Det føltes urettferdig, og får satse på at den nye versjonen med et nytt system for håndtering av kriger med mange parter vil virke bedre.

Speaking of which - datoen på Waking the Tiger er satt til 8.mars.
    https://www.paradoxplaza.com/hearts-...10-MASTER.html

Selv om de fokuserer veldig på Kina i reklamen, kommer nok jeg eventuelt til å spille denne basert på en del av de nye generelle forbedringene, som f eks en ordentlig kommandokjede, CAS i DS til arméer etc.

Sersjant 1. klasse
    Ble medlem
    Nov 2010
    Pondusfaktor
    21

Hvordan setter folk opp divisjonen sine? Etter mye prøving har jeg havnet på oppsettene under for infanteri og panser, men ser at infanteriet ser ut til å bli litt "lette" i forsvar. Er det bare at jeg må motivere offisere bedre, eller ville dere ha satt de opp på en annen måte?
    Navn:		20180203234320_1 (2).jpg
Visninger:	53
Størrelse:	228,5 KB
    Navn:		20180203234340_1 (2).jpg
Visninger:	53
Størrelse:	233,7 KB

Side 2 av 5 FørsteFørste 1234 ... SisteSiste
Milrab - Milforum - Nettbutikk - Militært Utstyr - Friluftsliv

Trådinformasjon

Users Browsing this Thread

1 stk leser denne tråden nå (0 er registrert og 1 er gjester)

Lignende tråder

1. Hearts of Iron III
    By Rittmester in forum Teknisk forum
    Svar: 105
    Nyeste innlegg: 26-10-15, 15:47
  2. Nyhetslink: Winning Hearts and Minds in Faryab
    By Rittmester in forum Nyhetsrommet - forsvar/militæret/sikkerhet
    Svar: 0
    Nyeste innlegg: 10-02-11, 18:47
  3. Cyberkrigföring [hearts and minds]
    By 42a-1 in forum Mannskapsmessa
    Svar: 1