milforum.net - fra  sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
Milforum - Fra sikkerhetspolitikk til stridsteknikk
milrab.no - gears you there
Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234
Viser resultatene 121 til 151 av 151

Tråd: NATO - nyhetstråd

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Sv: NATO - nyhetstråd

Dagens Næringsliv i dag:

Navn:		DN19.04.18.jpg
Visninger:	649
Størrelse:	74,3 KB
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Jeg hadde et grundig innlegg på gang, med linker til nyhetssakene, analyser og kronikker. Så forsvant alt.

Jeg lurer på hvilke resultater forumet forventer av toppmøtet 11.-12. Juli i Brussel? (Trumps brev til medlemsland uten plan på å nå 2%, muligheten for skjæring mellom Trump og Mattis og generell stemning innad i etterkant)
    Aldri mer 13

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Toppmøtet starter i dag:

Aftenposten mener: Trump kan roe ned eller piske opp
    https://www.aftenposten.no/article/ap-xRvojX.html

Det blir spennende å se hvor mye Trump kommer til å presse de øvrige.

Det blir også spennende å se hva han sier til Putin i etterkant. Vi husker at han avlyste en felles øvelse med Sør-Korea etter at han hadde møtt Kim. Kanskje han denne gangen trekker USA ut av Trident Juncture for ikke å provosere russerne? Hvem vet.
    Sist endret av Rittmester; DTG 112244A Jul 18 kl Wednesday Begrunnelse: Lenke
    Those who beat their swords into plowshares will plow for those who don't.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Fra frokosten i forkant:
    Tyskland er etter mitt syn Russlands fange fordi de får så mye av sin energi fra Russland, sa Trump foran pressen.
    Så det er meningen vi skal beskytte Tyskland, men de får energien sin fra Russland og betaler dem milliarder av dollar. Forklar det, sa Trump.
    kilde

Så kan man enten være tildels enig med Trump i at Nordstream og russisk avhengighet kan gi komplikasjoner i fremtiden. Eller se på det som en ufin måte å fremme egen eksport av gass
    Aldri mer 13

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Friskt:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Aftenposten direkteblogg
    Trump til NATO-ledere: Militærugifter må opp til 4 prosent

Donald Trump fortalte NATO-ledere at de bør øke militærutgiftene i forsvarsalliansen til 4 prosent av BNP. Det ville vært en økning fra dagens målsetning på 2 prosent.

Det melder Reuters som siterer en tjenesteperson i Det hvite hus.

Tjenestepersonen sier at presidentens uttalelser ikke var et formelt forslag, men en oppfordring.

EDIT: Ellers sier slutterklæringen at de åpner for å ta inn Makedonia (nå Nord-Makedonia) som medlem nr 30.
    Sist endret av Rittmester; DTG 111720A Jul 18 kl Wednesday Begrunnelse: FYROM

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Fra slutterklæringen:

"We reaffirm our unwavering commitment to all aspects of the Defence Investment Pledge agreed at the 2014 Wales Summit, and to submit credible national plans on its implementation, including the spending guidelines for 2024, planned capabilities, and contributions. (...)"

Jeg kan ikke tolke dette på noe annet måte enn at 2%-målet fortsatt står fast, og at vi må hoste opp en troverdig plan for å nå det.

Hele erklæringen her: https://www.nato.int/cps/en/natohq/o...xts_156624.htm

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Sitat Opprinnelig skrevet av Rittmester Vis post
    Jeg kan ikke tolke dette på noe annet måte enn at 2%-målet fortsatt står fast, og at vi må hoste opp en troverdig plan for å nå det.
    Hadde du bare vært i regjering, er jeg sikker på at du hadde klart å tolke det annerledes..
    Aldri mer 13

OF-2 Kaptein
    S-5 Milforum

Ble medlem
    2006

Jeg tror ikke Erna er i stand til å bortforklare den.
    At sauene vedtar at alle skal leve av gress hjelper dem lite hvis ikke ulvene er enige.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2011

Sitat Opprinnelig skrevet av hvlt Vis post
    Jeg tror ikke Erna er i stand til å bortforklare den.
    Jeg synes Erna er skremmende dum i forsvars spørsmål. Sta også. En farlig kombinasjon ettersom stortingsflertallet logrer med halen til henne istedet for å forlange et oppegående forsvar.
    Trøste og bære,Erna

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2015

Det hørest veldig ut fra "presse-breif" etter NATO møtet at Europa måtte belære Trump på korleis eit demokrati fungere. Og at det er eit byråkrati som måtte brukes for å igjennomføre endringer.

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2013

Virker som trump juger skamløst og står i som vanlig. Inkonsistent og svakt.

OR-4 Korporal
    Ble medlem
    2017

Sitat Opprinnelig skrevet av tiurleik Vis post
    Jeg synes Erna er skremmende dum i forsvars spørsmål. Sta også. En farlig kombinasjon ettersom stortingsflertallet logrer med halen til henne istedet for å forlange et oppegående forsvar.
    Ho er i alle fall frekk nok til å stemme for 2%-målet og sole seg i glansen av alle storkarane arm i arm i Wales, for så å kalle det eit tullemål rimelig kort tid etter heimkomst. Om det er dumhet eller kynisme skal eg ikkje konkludera på, skjønt eg heller mot sistnevnte. Det er jo tross alt dummare å bruke penger på sakseigarskap på tryggleik enn å tuske det til seg...

(Ja eg trur dei tenker slik og ikkje rundt det som gjelder; nasjonens faktiske tryggleik)

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
    De er langt fra sine hjem
    men blikket opp og frem

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Interessant fra Asle Toje:

«En gang satt jeg på et utvalg med en forsker fra et av de røde instituttene. Hun hevdet at hun ikke hadde forskningsmessig dekning for at insentiver virker. Altså helt generelt. Det handlet om hennes frykt for at rapporten skulle konkludere at å gi migranter mindre i trygd enn de tjener på arbeid vil oppmuntre dem til å arbeide. Nå ser jeg en del av mine kolleger som mener det ikke er noen sammenheng mellom hvor mye et land bruker på forsvar og landets forsvarsevne. Norske journalister er gjennomgående mer sjokkert over Trump enn at Norge i all sin velstand ikke tar seg råd til et forsvar som er i stand til å forsvare deler av Norge. Det er underlig hvordan vårt mediemangfold ikke gjenkjenner en eksistensiell trussel når den står i formasjon på grensen med motoren i gang. Etter Georgia og etter Ukraina. Og hvis ting går galt vil vi vente at USA bruker milliarder av dollar og titusener av liv på å forsvare oss, mens vi har tenkt å stille opp med takknemlighet og løsrevne kapasiteter. Glem anklagene om vingling. Trump har vært konsistent i dette. Det var Clinton, Bush og Obama også, men Trump insisterer. Han misforstår Tysklands avhengighet vis-a-vis Russland (den går andre veien) og han overdriver 2% som løsning. Europeerne er så forvorpne at vi nå vil stappe alskens feilkilder på denne posten: Pensjoner og helseutgifter, infrastruktur, bistand og kLima. Men jeg tipper selv Norge vil nå to prosent med det første. Og den som tror at dette ville skjedd uten Trumps metode, er like klartenkt som min kollega fra Fafo. Den oftest brukte definisjonen på ‘makt’ er å få andre til å gjøre ting de ellers ikke ville gjort. I så fall er det Amerikas makt vi nå er vitne til.»

OR-3 Visekorporal 1.klasse
    Ble medlem
    2008

OF-1 Løytnant
    Ass S-6 Milforum

Ble medlem
    2008

Beskrivelsen av kapasitet og prosentvis satsning på forsvar passer vel også for andre land...
    “If you find yourself in a fair fight, your tactics suck.”
    ― John Steinbeck

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Unequal burden-sharing is the product of a dilemma wherein the United States must choose between keeping its partners dependent and susceptible to U.S. influence and encouraging them to become stronger but at the cost of becoming more autonomous.
    I tillegg til denne (for meg) nye vinklingen på kostnadsfordelingen i NATO, setter forfatteren Trumps fokus på forpliktelsen om 2% i et historisk perspektiv.

https://warontherocks.com/2018/08/control-vs-cost-sharing-the-dilemma-at-the-heart-of-nato/
    Aldri mer 13

OF-1 Løytnant
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004

NATO general: Europe not moving fast enough on military mobility.

European nations are not moving as fast as needed to resolve long-standing logistical issues that could tie up efforts to meet invading Russian forces, according to a top NATO general.

https://trib.al/SEmkL3u

Sent fra min SM-A520F via Tapatalk
    Odd objects attract fire. You are odd.

OF-1 Løytnant
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004

Fra X-GIHV:

Russia tactics send NATO back to basics.

Norway provides ample obstacles as the military alliance's make-believe battleground for the Trident Juncture exercise. Still, Teri Schultz finds today's high-tech capabilities require (warm) boots on the ground.

https://m.dw.com/en/russia-tactics-s...ics/a-46083336

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

For en uke siden kom president Macron med noen uttalelser som hos BBC refereres på denne måten:

French President Emmanuel Macron has warned that Europeans cannot be protected without a "true, European army", as he marks the centenary of the World War One Armistice.

On a visit to the former Western Front in Verdun, he said Russia had shown it could be a threat and Europe had to be able "to defend itself better alone".

Russia's president will be among world leaders marking the Armistice in Paris.

Mr Macron has already proposed a joint intervention force for crisis missions.

German Chancellor Angela Merkel backed the idea of an intervention force in June, but said it would have to be part of "the structure of defence co-operation".

The UK, while in favour of such a joint force, is opposed to a European army, because of the potential risk of creating a parallel structure to Nato.

President Macron has already warned that Europeans can no longer rely on the US to defend them, and he revived the theme on Tuesday, in response to President Donald Trump's decision to pull out of a 1987 nuclear treaty with Russia, banning medium-range ground-launched missiles.

"We have to protect ourselves with respect to China, Russia and even the United States of America," he told French radio station Europe 1.

"Who is the main victim? Europe and its security. I want to build a real security dialogue with Russia, which is a country I respect, a European country - but we must have a Europe that can defend itself on its own without relying only on the United States."
    https://www.bbc.com/news/world-europe-46108633

Jeg har ikke hørt hele intervjuet, og både WSJ og BBC skal ha tatt uttalelsene til Macron ut av kontekst, ved at det han snakket om når han nevnte angrep fra USA egentlig var Cyberangrep fra aktører i USA, noe som er en litt annen sak.

Uansett, president Trump reagerte som ventet skarpt på Twitter:
    Sitat Opprinnelig skrevet av Orange One
    President Macron of France has just suggested that Europe build its own military in order to protect itself from the U.S., China and Russia. Very insulting, but perhaps Europe should first pay its fair share of NATO, which the U.S. subsidizes greatly!
    Isolert sett er jeg faktisk enig med Trump, men hele misforståelsen var altså basert på unøyaktig rapportering fra to ellers pålitelige nyhetsorganer, hvilket er merkelig.

Etter Brexit kommer 80% av NATOs styrker til å være betalt av land som ikke er medlem av EU, så det virker egentlig litt snodig at Europa tror de kan forsvare seg mot noe som helst uten USA, i hvert fall i det konvensjonelle domenet mot en "near peer".

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007

Disse tingene er slik de pleier å være.

På den ene siden har vi en Fransk president som, som alle franske presidenter, er i skjæringspunktet mellom eksentrisk og ga(u)l.

På den andre siden har vi en Amerikansk president som er en mellomting mellom Charles Lindberg og Nixon(Med hjerneskade).

Frankrike og USA har hatt dype motsetninger mellom seg siden 1956, noen ganger er de helt på linje, noen ganger er de helt på kollisjonskurs.
    Mesteparten av tiden er de i en gråsone hvor man ikke helt er sikker på hva ting handler om*.

Macron snakker om at de har utfordringer med blant annet USA, noe som skal resonere både på hjemmebane og til en viss grad med virkeligheten.
    Eksempelet på dette er angrepet på EU som Trump støtter.
    De som har sett bilder av Merkel og Macron, eller Kohl og Mitterand 11. november bør se hvor viktig denne dagen er. EU springer ut av ett ønske om å drive forretninger i stedet for krig.
    At verdens mektigste mann går inn for å splitte EU blir, av Marcon sett på som ett angrep på deres sikkerhetspolitiske fundament.

Det Marcon sier videre er at Europa må klare seg selv, med mer operativ autonomi, og han sier i andre sammenhenger at investeringene må gjøres i Europa. Med Europa mener han EU, og med autonomi mener han ledet av Frankrike.

Måling av stridskraft i NATO er ofte sett på med bevilgninger. Det er uten tvil at den stridskraften leveres av USA, de 6% UK leverer er viktige for oss i Norge. For resten av Europeisk Nato langt mindre**.
    Om Brexit blir hard, så kommer Britisk forsvarsevne til å falle betraktelig. Enten i en kort periode til UK bøyer seg for EUs lover, eller over en lang periode med økonomisk stagnasjon.
    Trump er for Brexit, Brexit er en direkte trussel mot NATOs kampkraft. Om Brexit går virkelig skeis så kan vi forvente Corbyn i regjering, det er noe ingen er tjent med.

*Mest tydelige eksempel er krigen i Bosnia. USA var alliert med Bosniakkene og til dels med Kroatene, Frankrike var alliert med Serbia. allikevel var det Franske soldater som med blå hjelm ble beskutt av serbere i Bosnia. Og Frankrike fløy side om side med USA under Deliberate Force.
    ** UK har ikke Gendarmeri, og leverer ikke stort mer til Sahel enn det Canada gjør.
    Død ved Kølle!
    Bla bla... Hybrid warfare is easy

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007

https://www.politico.eu/article/emma...ed-states/amp/
    Herszenhorn er alltid bra på Europa.
    Her er det linket til orginalintervjuet med Macron.

http://www.europe1.fr/politique/mont...macron-3794486
    Intervjuet.

http://www.europe1.fr/politique/macr...isable-3794831
    Kommentar til intervjuet.
    Død ved Kølle!

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2016

Det er i USAs interesse å fortsatt være med i NATO, å fortsatt bidra med brorparten av utgiftene og å fortsatt stasjonere soldater i europeiske land. Richard Fontaine argumenterer mot Trump og amerikansk isolasjonisme.

https://www.defenseone.com/ideas/201.../?oref=d-river
    Aldri mer 13

OR-5 Sersjant
    Ble medlem
    2006

USA er mer enn Trump. I sommer vedtok senatet en masssiv støtte til NATO, 97 for og 2 imot: https://edition.cnn.com/2018/07/10/p...ump/index.html.
    Tenker noen lett går i fellen og ikke klarer helt å skille mellom det som skjer og det man ønsker skal skje, og at det er svært langt igjen til isolasjonismen fra mellomkrigstiden.
    Si vis pacem, para bellum

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

USA ser Nord-Makedonia som NATO-medlem i 2020.

https://www.reuters.com/article/us-m...source=twitter

OF-1 Løytnant
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004

NATOs generalsekretær Jens Stoltenberg sier at Russland nå har en «siste sjanse» når det gjelder utplasseringen av mellomdistanseraketter. Uttalelsen vekker stor oppsikt i russiske medier.

https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i...n-siste-sjanse

OF-1 Løytnant
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004

NATO approved its newest member on Wednesday, after Macedonia agreed to change its name to secure admission.

Greece only agreed to stop blocking them if Macedonia formally renamed itself to The Republic of North Macedonia.

https://www.businessinsider.com/nato...buffer-defense

https://en.wikipedia.org/wiki/Macedonia_naming_dispute

OR-7 Stabssersjant
    Ble medlem
    2005

Stoltenberg inviteres til å tale i den amerikanske kongressen

https://www.dagbladet.no/studio/nyhe...io/5?post=9591

Natos generalsekretær Jens Stoltenberg er invitert til å tale for en samlet amerikansk kongress neste måned.Det melder den amerikanske avisa Washington Post og viser til en uttalelse fra demokraten Nancy Pelosis kontor.
    Pelosi er majoritetsleder i Representantens hus, et av to kamre i Kongressen. Sammen med den republikanske majoritetslederen Mitch McConnell i Senatet, det andre kammeret i Kongressen, har de overrakt invitasjonen til Stoltenberg.
    Av Washington Post blir den tverrpolitiske invitasjonen beskrevet som «sjelden».
    De skriver videre at Pelosi og McConnell har hatt hemmelige samtaler om å invitere Stoltenberg for å hedre Nato, nå som forsvarsalliansen nærmer seg 70 år gammel.
    De ønsker sammen å understreke USAs forpliktelser overfor forsvarsalliansen, ifølge avisas kilder, som skal ha kjennskap til samtalene.
    Det er i så fall et svar til USAs president Donald Trump, som helt siden hans inntog i Det hvite hus 20. januar 2017 har sådd tvil om USAs forpliktelser overfor forsvarsalliansen.
    Under hans første Nato-toppmøte i 2017 skjelte han regelrett ut de stats- og regjeringssjefene under en tale. Han beskyldte dem for «kronisk underfinansiering» av alliansen, og sammenlignet det med snylting.
    Under Nato-toppmøtet i 2018 skapte han krisestemning den tredje og siste møtedagen, da han i et lukket møte plutselig - etter å ha blitt enige om en slutterklæring - skal ha krevd mer penger fra medlemslandene.
    "Gjør Ret, Frygt Intet"

OF-2 Rittmester
    S-1 Milforum

Ble medlem
    2006

Det nordatlantiske råd har godkjent general Tod D Wolters, U.S. Air Force, som ny SACEUR. Senatet må bekrefte utnevnelsen.

OR-7 Stabssersjant
    Ass S-2 Milforum

Ble medlem
    2007

http://www.ndc.nato.int/news/news.php?icode=1285

Ikke nyhet, dette er en rapport.

Introduction
    Glory is fleeting, but obscurity is forever”, Napoleon once observed. For the Atlantic Alliance that formed well past Napoleon’s lifetime, and which has reached the mature age of 70, the question is whether it harbors the political energy for new moments of glory. If not, obscurity is always an option.
    This NDC Research Paper will argue that it is within NATO’s reach to defy the dim prospect of obscurity and shape its own destiny. Ultimately, it is a question of geopolitical engagement and foresight. The Alliance should have two focal points: how power is shifting in the global arena, and how an Atlantic Alliance in a changing world demands a revised purpose. NATO was always at its best when it focused on both power and purpose. Lord Ismay’s quip that NATO formed to keep the United States in, Germany down, and Russia out captured the fact that NATO’s original purpose was both to maintain a West-East balance of power and to nourish a Western political community of values – as enshrined in the preamble and articles 1 and 2 of the NATO Treaty
    Død ved Kølle!

OF-1 Løytnant
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004

Jens Stoltenberg får forlenget perioden sin som generalsekretær i Nato frem til september 2022.

https://www.regjeringen.no/no/aktuel...aar/id2638785/

OF-1 Løytnant
    S-4 Milforum

Ble medlem
    2004

https://www.nato.int/cps/en/natohq/news_164942.htm

Side 4 av 4 FørsteFørste ... 234